پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران

تعداد صفحات: 221 فرمت فایل: word کد فایل: 2115
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران

    پایان نامه ی دانشجویی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ".M.Sc"

     رشته مهندسی عمران - گرایش برنامه ریزی حمل و نقل 

    چکیده :

    طی سا ل های اخیر اهمیت شاخه ی حمل و نقل در اقتصاد کلان کشور های دنیا بیش از پیش خود را نشان داده و در این میان حمل و نقل هوایی اهمیتی غیر قابل انکار یافته است . کشور ایران به عنوان یکی از پر رفت و آمد ترین کشور های دنیا از این اهمیت بی نصیب نبوده است . با توجه به اهمیت حمل و نقل هوایی داخلی در کشور ما ، لزوم انجام مطالعات فراگیر و دقیق در رابطه با تعادل تقاضا با عرضه در این صنعت ضروری می باشد. در حمل و نقل هوایی به طور عمومی تقاضا به معنای تعداد مسافرینی است که متقاضی استفاده از هواپیما به عنوان مد حمل و نقل جابجا کننده ی آنها می باشند. از طرف دیگر عرضه می تواند تعاریف زیادی داشته باشد؛ با این حال عرضه نیز به طور عمومی عبارتست از متغیری که بتواند عامل یا عوامل پاسخگو به تقاضای مسافرین حمل و نقل هوایی را تعریف کند. در طرح حاضر متغیر وابسته ی عرضه " تعداد صندلی های سالیانه ی موجود در ناوگان حمل و نقل هوایی داخلی مسافر" انتخاب شده است . در این پایان نامه سعی بر ساخت دو مدل برنامه ریزی تقاضا و عرضه در حمل و نقل هوایی داخلی ایران شده است . به این منظور پس از جمع آوری آمار و اطلاعات مربوطه ، با استفاده از متغیرهای مستقل انتخابی برای هر مدل ، دو رابطه ی کلی برای پیش بینی تعداد مسافر و تعداد صندلی های موجود در سال های ١٣٩٠ و ١٣٩٥ شمسی به عنوان سال های هدف ارائه شده است . در این راه نیاز به خطی سازی متغیرهای مستقل برای دست یابی به رابطه ای منطقی با متغیر های وابسته با استفاده از برنامه ی آماری SPSS بوده است . به عبارت دیگر با استفاده از روش مدلسازی اقتصاد سنجی از طریقه ی آماری رگرسیون خطی دو رابطه ی تخمینی ارائه شده است .

     دو رابطه می تواند با توجه به حالت خاص حمل و نقل هوایی ایران که طی سال های اخیر با عدم هماهنگی میان عرضه و تقاضا از جمله بخش های کم سود ده در صنعت بوده است ، مورد استفاده ی برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان حوزه ی حمل و نقل قرار بگیرد.

    •  طرح پرسش :

    آیا می توان با ساخت دو مدل به عنوان مدل های عرضه و تقاضا حمل و نقل هوایی داخلی ایران با توجه به متغیرهای مستقل انتخابی و با استفاده از روش اقتصادسنجی (رگرسیون خطی ) به ارائه ی راهکارهایی منطقی در جهت ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در خدمات حمل و نقل هوایی داخلی ایران دست یافت ؟

    مقدمه

    کشور ایران به همان ترتیب که در طول تاریخ به عنوان بزرگراه ارتباطی شرق و غرب دنیا مطرح بوده است امروزه نیز می تواند امکان ایجاد پل ارتباطی بین شرق و غرب دنیا را فراهم کند. موقعیت جغرافیایی بسیار حساس و تعیین کننده ی کشور پهناوری چون ایران تقریباً منحصر به فرد بوده و از این لحاظ هیچ یک از کشور های منطقه – حتی کشوری چون ترکیه – یارای رقابت با آن را ندارند.

    ترابری یکی از عوامل مهم برای توسعه ی اجتماعی و اقتصادی هر منطقه یا کشور به حساب می آید.

    پیشرفت هر ملتی ، با میزان کارآئی سیستم ترابری آن کشور رابطه مستقیم داشته و امروزه پیشرفت هر کشور یا منطقه ای بدون امکانات کافی حمل و نقل مقدور نمی باشد.

     به طور کلی عملکرد اولیه ی سیستم حمل و نقل عبارت از جابجایی مسافر و کالا از نقطه ای به نقطه ی دیگر می باشد. این امکان بیش از هر چیزی می تواند با استفاده از یک حمل و نقل سریع ، کارآمد و ایمن ایجاد شود که در تمامی فصول سال قابلیت سرویس دهی یکسان و دقیقی را دارا باشد.

    بهترین گزینه برای خواست های مورد نظر، حمل و نقل هوایی است که بیش از هر سیستم حمل و نقلی در یک کشور می تواند نشان دهنده ی قدرت و سطح بالای پیشرفت تکنولوژی در یک کشور باشد. اگر امروزه در دنیا از خدمات حمل و نقل هوایی تحت عنوان " صنعت حمل و نقل هوایی " یاد می شود ، نشانه ی گستردگی و اهمیت این خدمات به عنوان حلقه ی اتصال صنایع با یکدیگر و عامل ارتباط میان بازارهای مصرف و بازارهای تولید است . پیوستگی و پیوند میان نظام حمل و نقل و فرآیند توسعه ی اقتصادی و اجتماعی جوامع آنچنان حساس و پیچیده است که کارشناسان از دانش حمل و نقل هوایی به عنوان نیروی محرک توسعه یاد کرده و کارآمدی و توانمندی آن را زمینه ساز توسعه ی پایدار می دانند.  نمودار ( الف ) نشاندهنده ی وضعیت ناوگان حمل و نقل جهانی طی سالیان اخیر می باشد.

     نمودار ( الف ) : روند سفرهای هوایی در دنیا طی سالیان اخیر [مرجع : سازمان هوانوردی جهانی(ICAO)]

    طی سال های اخیر استفاده از نتایج تحقیقات و مطالعات انجام شده در دنیا به افزایش بهره وری و ارتقاء کیفیت در اجراء ، بهره برداری و نگهداری بهینه از طرح ها و پروژه های حمل و نقل هوایی منجر شده و افق های جدیدی را به منظور ارائه ی راهکارها و راهبردهای نوین در عرصه ی حمل و نقل هوایی گشوده است . به همین دلیل اطلاع رسانی در این زمینه به منظور ایجاد ارتباط بین حوزه های مختلف یک ضرورت اجتناب ناپذیر می باشد. توسعه ی روزافزون صنعت هواپیماسازی و گرایش فزاینده به جابجایی و انتقال مسافرین و کالا در حداقل زمان ممکن موجب پیشرفت چشمگیر صنعت حمل و

    نقل هوایی ، به ویژه در دو دهه ی اخیر شده است .

     فرودگاه ها زیربنایی ترین بخش از سیستم حمل و نقل هوایی محسوب می شوند. حضور نسل جدید هواپیماهای مدرن ، رشد سریع حجم ترافیک و تقاضای سفرهای هوایی و تصویب قوانین و مقررات منسجم و دقیق برای مراحل مختلف عملیات پروازی باعث مطرح شدن فرودگاه به عنوان یک سیستم پیچیده و پویا شده است [ب . ٧].

    با توجه به اهمیت صنعت حمل و نقل هوایی و یکی از عناصر محوری این سیستم یعنی فرودگاه ها، لزوم توجه به تکنولوژی و بکارگیری آن در آنها در جهت افزایش سود دهی و بهره وری غیر قابل انکار است .

    نرخ رشد سالیانه ی حمل و نقل هوایی در طول دهه ی ٨٠ میلادی به طور متوسط نزدیک به ١٥ % بوده است . دلیل چنین رشد چشمگیری بیشتر به خاطر تعیین مقررات و آیین نامه های شرکت های هواپیمایی و توافقهای دو جانبه با شرکت های هوایی تجاری بزرگ و معتبر در مورد ارائه ی خدمات حمل و نقل هوایی در هر منطقه است .

    در این میان به علت شرایط خاص حمل و نقل هوایی که آن را به صورت چشم گیری از سایر سیستم های حمل و نقل مجزا می کند ، میزان عرضه متناسب با تقاضا در حمل و نقل هوایی از مهمترین و حیاتی ترین عوامل تأثیرگذار در صنعت حمل و نقل به شمار می آید که جدا از تأثیرات اقتصادی و اجتماعی ، از نقطه نظر سیاسی نیز حائز اهمیت بوده و به این ترتیب دارای شرایطی بسیار خاص و حساس نسبت به سایر سیستم های حمل و نقل می باشد.

    با توجه به گزارش مرکز آمار ایران ، بطور متوسط در حمل و نقل هوایی ایران برای هر هشت هزار نفر یک صندلی هواپیما وجود دارد ؛ در نتیجه و با توجه به شاخص " تعداد نفرات به ازإ یک صندلی "

    کشور ایران در مقایسه با کشورهای در حال توسعه ی همجوار مانند ترکیه و پاکستان دارای سطح تقاضای بالاتری می باشد.

    در سال١٣٢٥ شمسی به موجب مصوبه ی هیئت دولت ، تشکیلات هواپیمایی کشوری در مجموعه ی دستگاه های اجرائی دولت ایجاد گردید. بررسی سوابق گذشته مؤید آن بوده است که ایجاد تشکیلات هواپیمایی کشوری از ایجاد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری متأثر بوده است .

    در پی دعوت از ایران و عزیمت یک هیئت ایرانی و مذاکره با مسئولین اولیه ی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ، به تدریج نخستین گام ها برای ایجاد تشکیلات هواپیمایی کشوری در ایران برداشته شد که تنها منحصر به شرکت هواپیمایی ملی ایران نباشد. شکل (الف )

    احداث ، تجهیز ، نگهداری و اداره امور فرودگاه ها ؛ ایجاد ، بهره برداری و نگهداری سیستم های مخابراتی ، ارتباطی و کنترل ترافیک هوایی ؛ تأمین سلامت پرواز هواپیماها ؛ تربیت نیروی انسانی 

    متخصص ؛ نظارت بر فعالیت های هواپیمایی کشوری به منظور اعتلای بهینه ی صنعت ؛ تشویق و حمایت صنایع هواپیمایی و ... از اهم فعالیت های سازمان جدید التأسیس هواپیمایی کشوری تعیین شد.به این ترتیب ایران در تاریخ ١٩ آوریل ١٩٥٠میلادی به عنوان پنجاه و ششمین کشور جهان به عضویت سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری در آمد. 

    (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

    بررسی و عملکرد گذشته ی صنعت حمل و نقل هوایی نشان می دهد که هواپیمایی کشوری ایران در کار جابجایی مسافر و بار از همان سال های اولیه پذیرش عضویت سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ، رده ی ٢٥ تا ٣٥ را در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار داشته است . ( این رده اکنون به ٤٢ سقوط کرده است )

    در حال حاضر مجموعأ ٣٧١ نقطه به صورت باندهای خاکی یا محوطه های فرودگاهی کشوری و نظامی نیمه فعال و یا فعال عملیاتی وجود دارد که از این تعداد ، بالغ بر ١٩٣ محل به صورت فرودگاه های غیر نظامی هستند. شکل (ب ) 

    (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

     

    شبکه هواپیمایی کشور از سال ١٣٨٢ شمسی با فعالیت مجموعأ ٧٨ فرودگاه سازماندهی می شود. از بین این فرودگاه ها ، تعداد ٥١ فرودگاه دارای کاربری تجاری و یا دارای قابلیت پذیرش پروازهای تجاری اعلام شده است که به فرودگاه های داخلی ، مرز هوایی و بین المللی تقسیم می شوند که تعداد آنها به ترتیب تا سال ١٣٨٢ برابر با ٢٢، ٢١ و ٨ فرودگاه است .
    نقش و اهمیت حمل و نقل هوایی در ایران و مشارکت آن در فرآیند رشد ، توسعه و تأثیر آن بر ساختار فضایی کشور به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و تأثیر آن بر اقتصاد کلان کشور موجب شده است که پیش بینی های مربوط به عرضه و تقاضا در حمل و نقل هوایی طی دهه های گذشته مورد توجه خاص برنامه ریزان حوزه های حمل و نقل و اقتصاد قرار گیرد.  خصوصیات گوناگون اقتصادی و اجتماعی سرویس گیرندگان این سیستم (مسافرین داخلی و خارجی ) ، وجه تمایز آن از سایر روش های حمل و نقل است و در نتیجه بازار عرضه و تقاضای متفاوتی را برای آن به وجود آورده است 

     

    حمل و نقل هوایی ایران را می توان به بخش های زیر تقسیم کرد که عبارتند از :

    ١. ساخت زیربناها و تأسیسات ثابت

    ٢. ناوگان و تجهیزات حمل و نقل

    ٣. ایجاد تسهیلات و خدمات جانبی

    ٤. مواد و کالاهای مورد مصرف سیستم حمل و نقل

    ٥. تسهیلات آموزشی و تربیت نیروی انسانی متخصص

     

    در حال حاضر ٢٨ میلیون نفر در سراسر جهان به طور مستقیم یا غیر مستقیم در خدمت صنعت حمل و نقل هوایی هستند ؛ سالیانه ٣٠ میلیون تن بار و ١,٦ میلیارد نفر جابه جا می شوند. همچنین ١٤٠٠ میلیارد دلار از سهم تولید ناخالص جهانی متعلق به صنعت هوانوردی است .

    در ایالات متحده بیش از٦ درصد جمعیت کل کشور در سال با هواپیما مسافرت می کنند . این رقم در اروپای شرقی ٠,٤ درصد و در چین ٠,٠٥ درصد است .

    در این میان سهم جمهوری اسلامی ایران از این صنعت ، جابه جایی سالیانه بالغ بر ١٥ میلیون مسافر و نیز حدود ١٣٠,٠٠٠ تن بار در بیش از ١٣٠,٠٠٠ پرواز برنامه ریزی شده و چارتر می باشد.

    هم اکنون ١٣ شرکت هواپیمایی فعال در کشور مشغول ارائه خدمات می باشند که در کنار آنها ٢٢ شرکت هواپیمایی خارجی نیز به نوعی خدمات هوایی ارائه می نمایند.

    سالهاست که صنعت هواپیمایی کشور از سوی شرکتهای سازنده هواپیما مورد تحریم قرار گرفته و تحت فشار غرب ، شرکت های ارائه دهنده خدمات تعمیر و نگهداری نیز به راحتی خدمات خود را در اختیار شرکتهای هواپیمایی ایرانی قرار نمی دهند.  این امر راه را برای خرید هواپیماهای نو از سوی شرکت های ایرانی عملا مسدود ساخته بود . بدین ترتیب خرید هواپیماهای دست دوم در دستور کار خطوط هوایی داخلی قرار گرفت . موفقیت خطوط هوایی ماهان در خرید و به کارگیری هواپیماهای دست دوم غربی خط هوایی ملی ، ایران ایر را نیز ترغیب کرد تا ابن موضوع را به طور جدی تری دنبال نماید.

    شکل (الف )

     البته این مسیر برای ایران ایر چندان خوش اقبالی به همراه نیاورد. خرید چند فروند هواپیمای ایرباس دست دوم از ترکیه از همان ابتدای امر انتقادات جدی را متوجه ایران ایر ساخت . هم اکنون این هواپیماها به دلیل عدم توانایی ایران ایر در (تعمیرات اساسی ) موتورهای آنها غیر قابل استفاده می باشند.

    از نظر حجم ترافیک هوایی خط هوایی تهران- مشهد دارای بیشترین حجم مسافر بوده و سپس مجموعه ی مسیرهای تهران – اصفهان، تهران – کیش ، تهران – شیراز و تهران – بندرعباس بیشترین تعداد مسافر را به خود اختصاص داده اند و از این لحاظ نیازمند بازنگری به سطوح عرضه و تقاضا با کیفتی متفاوت با سایر خطوط می باشند.

    استفاده از هواپیماهای بزرگ مانند جمبوجت در مسیرهای تهران – بندرعباس ، تهران – شیراز و تا حدودی تهران – مشهد. شکل (ت )   نیازمند تعریف سطوح خدماتی متفاوت با سایر خطوط می باشند چراکه پروازهایی پر تراکم با مسافتهایی طولانی تر نسبت به سایر مسیرها می باشند.

    علاوه بر مشکل مذکور ، استفاده از هواپیماهای بزرگ در مسیرهای کوتاه اینچنینی مقرون به صرفه نمی باشند و تنها به علت فشار تقاضای مسافرین انجام می پذیرند. این مسئله موجب افزایش غیرعادی هزینه های تعمیر و نگهداری و عدم دقت و کنترل لازم بر روی آنها گردیده است که مجدداً بر روی فاکتور عرضه تأثیر مستقیم می گذارند.

    به عنوان مثال استفاده از هواپیمای بوئینگ ٧٤٧ در مسیرهای بلند مقرون به صرفه می باشد در حالیکه بکارگیری آن در مسیرهای کوتاه داخلی ناشی از فشار حاصل از تفاوت فاحش عرضه و تقاضا در حمل و نقل هوایی ایران می باشد.

    در رابطه با پروازهای خارجی ، ناوگان هوایی ایران بطور عمده شامل سه دسته خطوط پروازی می

    باشدکه عبارتند از:

    ١. پروازهای خطوط خاورمیانه (عمدتاً امارات متحده عربی ، عربستان سعودی و سوریه )

    ٢. پروازهای خاور دور (عمدتاً ژاپن ، مالزی ، چین و سنگاپور)

    ٣. پروازهای اروپایی (عمدتاً آلمان ، انگلستان ، فرانسه ، هلند و ایتالیا) 

    (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

     

     ABSTRACT :

     

     The propose of this research is to provide an overview of current demand and supply

    chain management in the Iran Domestic air industry via econometric modeling process.

     Air Transportation is a spectacular field of transportation engineering due to the fact that

    several criteria are correlated to its components. The close relation between these studies

    and the society make the planning  and analysis of them extremely sophisticated. In

    addition, being younger compare to the other modes of transportation such as roads,

    marine or rail transport ; air transportation became a new challenge in the world of

    science for many countries. Although demand and supply forecasting models are not

    totally accurate , their estimates are somehow satisfactory in a appropriate range of

    effective planning and management in the future.

     In the first and second chapter , the irrefutable role of economics in transportation

    beside the history and present condition of Iran air transportation has been discussed. To

    know more about the terms and concepts of supply and demand equilibrium in

    transportation , in the second chapter many fundamentals of economic were explained.

     Several procedures of air transport modeling has been evaluated  as the methodology of

    current study in chapter number three. Population, Income and employment as the

    demand model dependent variables and available seats, flight operation and number of

    domestic active airports as the supply model dependent variables has been selected. The

    Independent variables are number of annual passengers for demand model and number of

    annual kilometer seats traveled  for supply model.

     The statistics of related society variable to the demand model and aviation statistics

    related to the supply model has been revealed in chapter four before the presentation of

    both models. Both models made by the regression method as a part of econometric

    planning via SPSS statistical program.

     In the next chapter model and risk analysis has been operated and at last a suggestion as

    a solution for the future planning of Iran domestic air transportation recommended.

    Achieving valuable results,demand and supply models has been compared in this section.

     Conclusions and future research possibilities such as the potential use of time series and

    detailed statistical skills in data collecting are being included in the last chapter. 

  • فهرست و منابع پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران

    فهرست:

    چکیده ......................................................................................................................................١

    مقدمه .......................................................................................................................................٣

    فصل اول : کلیات حمل و نقل هوایی ایران ..............................................................................١٧

    ١-١-  هوانوردی در ایران از آغاز تا امروز  ......................................................................................................٢٠

     ١-١-١- کارخانجات هواپیمایی شهباز.....................................................................................................٢٥

    ١-١-٢- دوران شرکت های هوایی پیش از انقلاب اسلامی ..................................................................٢٦

    ١-١-٣- دوران شرکت های هوایی پس از انقلاب اسلامی ...................................................................٣١

    ١-٢- عمر ناوگان حمل و نقل هوایی ایران......................................................................................................٣٣

    ١-٢-١- عمر مفید هواپیما در راستای استانداردهای عرضه درحمل و نقل هوایی ایران.. ...........٣٤

    ١-٣- عرضه و تقاضا در حمل و نقل هوایی ایران..........................................................................................٣٦

    ١-٣-١- سابقه ی تعداد پروازهای داخلی و خارجی .............................................................................٤٣

    ١-٣-٢- سابقه ی صندلی کیلومتر عرضه شده ......................................................................................٤٨

    فصل دوم : مبانی مدیریتی اقتصادحمل و نقل هوایی ...........................................................٥١

    ٢-١- مدیریت سرمایه گذاری در حمل و نقل هوایی ....................................................................................٥٣

    ٢-١-١- مشارکت و برنامه ریزی های مالی استانی در تأمین منابع ...................................................٥٣

    ٢-١-٢- سرمایه گذاری در زمینه ی ساخت زیر بناها...........................................................................٥٥

    ٢ -١-٣- سرمایه گذاری در ناوگان............................................................................................................٥٦

    ٢-١-٤- ایجاد تسهیلات و خدمات جانبی ................................................................................................٥٧

    ٢-١-٥- سرمایه گذاری در مواد و کالاهای مصرفی ................................................................................٥٧

    ٢-١-٦- خصوصی سازی فرودگاه ها...................................... ...................................................................٥٧

    ٢-٢- برنامه ریزی اقتصادی عرضه و تقاضا........................................................................................................٥٩

    ٢-٢-١- مفاهیم عرضه و تقاضا در اقتصاد حمل و نقل ..........................................................................٥٩

    ٢-٢-٢- ارزیابی طرح های تأمین عرضه ....................................................................................................٦٢

    ٢-٢-٣- عرضه و تقاضای کل ........................................................................................................................٦٢

    ٢-٣- ارزیابی طرح ها و برنامه ریزی های مالی و اقتصادی ..........................................................................٧١

     

    فصل سوم : پیش بینی در حمل و نقل هوایی ...........................................................................٧٩

    ٣-١- پیش بینی فعالیت های هوانوردی فرودگاه ..........................................................................................٨٠

    ٣-٢- روش های پیش بینی ................................................................................................................................٨١

    ٣-٣- جمع آوری آمار و اطلاعات.......................................................................................................................٨٣

    ٣-٣-١- استانداردهای سنجش ...................................................................................................................٨٨

    ٣-٣-٢- منابع تأمین اطلاعات حمل و نقل هوایی ..................................................................................٩٢

    ٣-٣-٣- جمع آوری و آماده سازی اطلاعات.............................................................................................٩٣

    ٣-٣-٤- جمع آوری اطلاعات در فرودگاه های فاقد برج مراقبت .........................................................٩٦

    ٣-٤- پیش بینی فضای پایانه ها  .......................................................................................................................٩٨

    ٣-٥- تصمیم گیرندگان فعالیت های حمل و نقل هوایی ... .........................................................................١٠٠

    ٣-٦-  عوامل جمعیت شناختی و اقتصاد کلان ..............................................................................................١٠٢

    ٣-٧-  عوامل مؤثر بر بازار خطوط هوایی .........................................................................................................١٠٣

    ٣-٧-١- هزینه ی تولید و تکنولوژی..........................................................................................................١٠٦

    ٣-٧-٢- عوامل قانون گذار...........................................................................................................................١٠٧

    ٣-٧-٣- مدهای جایگزین حمل و نقل هوایی ..........................................................................................١١٠

    ٣-٨- روش های پیش بینی در حمل و نقل هوایی .........................................................................................١١١

    ٣-٨-١- معرفی کلی روش های موجود.....................................................................................................١١٢

    ٣-٨-٢- پیش بینی به روش سهم بازار......................................................................................................١١٤

    ٣-٨-٣- مدلسازی به روش اقتصاد سنجی .................................................................................................١١٦

    ٣-٨-٣-١- فرضیات و مسائل بالقوه ی مدلهای اقتصادسنجی ..........................١١٩

    ٣-٨-٣-٢- اعتبارسنجی مدلهای اقتصادسنجی ...................................................١٢١

     ٣-٨-٤- مدلسازی سری زمانی ...................................................................................................................١٢٢

    ٣-٨-٤-١- تحلیل باکس – جنکینز.......................................................................١٢٤

    ٣-٨-٥- مدل های شبیه سازی ................. ................................................................................................١٢٧

    ٣-٨-٦- انتخاب روش مدلسازی .................................................................................................................١٢٨

    ٣-٨-٧- روش های پیش بینی در فرودگاه های کوچک .......................................................................١٣٢

    ٣-٩- برنامه ریزی سیستم های فرودگاه های منطقه ای .............................................................................١٣٤

    ٣-٩-١- ارزیابی پیش بینی فرودگاه های منطقه ای .............................................................................١٣٥

    ٣-٩-٢- ارزیابی دقت پیش بینی ها...........................................................................................................١٣٧

    ٣-١٠- پیشگیری از خوش بینی های کاذب در مدل های پیش بینی .....................................................١٣٩

     

    فصل چهارم :  مدل های پیش بینی حمل و نقل هوایی داخلی ایران .....................................١٤٢

     

    ٤- ١- اسلوب انتخاب مدل های پیش بینی حمل و نقل هوایی داخلی ایران.......................................١٤٤

    ٤-١-١- ضرایب همبستگی .....................................................................................................................١٤٥

    ٤-١-٢- خطی کردن رابطه ی میان متغیرهای مستقل و وابسته ................................................... ١٤٦

    ٤- ٢- اطلاعات و آمار مربوط به مدل های عرضه و تقاضا ...................................................................... ١٤٩

    ٤- ٣- مدل تقاضا حمل و نقل هوایی داخلی ایران......................................................................................١٥١

    ٤-٣-١- مقادیر باقیمانده و منحنی برازش مدل تقاضا........................................................................١٥٧

    ٤- ٤- ارزیابی مدل تقاضا حمل ونقل هوایی داخلی ایران..........................................................................١٥٩

    ٤-٤-١- ارزیابی مدل تقاضا با استفاده از آنالیز واریانس ..............................................................................١٦١

    ٤- ٥- مدل عرضه حمل و نقل هوایی داخلی ایران......................................................................................١٦٢

    ٤-٥-١- مقادیر باقیمانده و منحنی برازش مدل عرضه .......................................................................١٦٨

    ٤- ٦- ارزیابی مدل عرضه حمل ونقل هوایی داخلی ایران..........................................................................١٧٠

    ٤-٤-١- ارزیابی مدل عرضه با استفاده از آنالیز واریانس ..............................................................................١٧٢

     

    فصل پنجم تحلیل مدل های عرضه و تقاضا حمل ونقل هوایی داخلی ایران .....................١٧٣

    ٥-١- عوامل اصلی بررسی شبکه حمل و نقل .............................................................................................. ١٧٤

    ٥-٢- رابطه ی مدل های مختلف در سیستم های حمل و نقل  ..............................................................١٧٥

    ٥-٣- انتخاب روش تحلیل ...................................................................................................................................١٧٧

    ٥-٤- تحلیل مدل های عرضه و تقاضا..............................................................................................................١٧٨

    ٥-٤-١- تحلیل مدل تقاضا حمل و نقل هوایی داخلی ایران................................................................١٧٨

    ٥-٤-٢- تحلیل مدل عرضه حمل و نقل هوایی داخلی ایران................................................................١٨١

    ٥- ٥- مقایسه ی تحلیلی مدل های عرضه و تقاضا .......................................................................................١٨٣

    ٥- ٦- تحلیل حساسیت .......................................................................................................................................١٨٥

    ٥-٧- - مقایسه ی نتایج با سایر مدل ها...........................................................................................................١٨٨

    ٥-٨- ارائه ی راهکار ..............................................................................................................................................١٨٩

     

    فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات .................................................................................. ١٩٢

    ٦-١- جمع بندی و پیشنهادات تحقیقیات آتی ..............................................................................................٢٠٣

    پیوست ها..........................................................................................................................................................٢٠٧

    پیوست شماره ی ١: آمار ناوگان حمل و نقل هوایی داخلی ایران ...........................................................................................٢٠٧

    پیوست شماره ی ٢: پرسشنامه ی تحقیقاتی پایان نامه ی رشته ی برنامه ریزی حمل و نقل .........................................٢١٤

    منابع و مآخذ............................................................................................................................٢١٧ 

     

    منبع:

     ( مقالات و کتاب های فارسی)

    مقالات علمی :

    ب .١. هادیان ابراهیم ، بگماز علی ، " تخمین تابع هزینه و بررسی رشد بهره وری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ( هما )" ، مجله تحقیقات اقتصادی ، شماره٦١ صفحات

    ٢١٥-١٨٩، پاییز و زمستان ١٣٨١

     

    ب .٢. صفارزاده محمود ، قربانی مهران ، " مدل تقاضای سفرهوایی بین شهری ایران " ، مجله فنی مهندسی مدرس ،شماره ی ٢٣، بهار ١٣٨٥

     

    ١. کتابهای تخصصی :

    ب .٣. صفارزاده محمود ، قربانی مهران ، برنامه ریزی و طراحی فرودگاه : (جلد اول: برنامه ریزی فرودگاه )- پژوهشکده ی حمل و نقل ( وزارت راه و ترابری ) ، چاپ دوم ،تهران١٣٨٣

     

    ب .٤. سید حسینی سید محمد، برنامه ریزی مهندسی حمل و نقل و تحلیل جابجایی مواد ، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران ، چاپ دوم ، تهران ١٣٨٣

     

    ب .٥. صفارزاده محمود ( مترجم ) ، مهندسی ترابری و ترافیک ( جلد اول : ترابری ) ، مرکز نشر آثار علمی دانشگاه تربیت مدرس ، چاپ اول ، تهران ١٣٨١

     

    ب .٦. افندی زاده شهریار ، رحیمی امیر مسعود ( مترجم ) ، مهندسی ترابری : اصول برنامه ریزی و مدلسازی حمل و نقل ، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران ، چاپ دوم ، تهران ١٣٨٣

     

    ب .٧. خدایی علی ، مهندسی و برنامه ریزی ترابری ، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، چاپ اول ، تهران ١٣٨٥

     ٢١٧

     

     

     

    ب .٨. فتوحی اکبر ، اصغری فریبا ، آموزش آنالیز آماری داده ها با SPSS15 ، کانون نشر علم

    ، چاپ اول ، تهران ١٣٨٧

     

    ب .٩. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کل کشور : مرکز آمار ایران (دفتر انتشارات و اطلاع رسانی )  ، تحولات اقتصادی و اجتماعی کشور از نگاه آمار ، تهران ، مهرماه ١٣٨٤

     

    پ- مراجع اطلاع رسانی اینترنتی :

    پ .١. سازمان هواپیمایی کشوری  www.cao.ir

     

    پ .٢. پایگاه اطلاع رسانی هوا فضای ایران www.avia.ir

     

     

    پ .٣. سازمان هوانوردی جهانی www.ICAO.com

     

    REFERENCES:

    A. Articels &  Journals:

    A.1.“ACRP-Synthesis     2     :     Airport     Aviation     Activity     Forecasting”,

    Transportation Research Board (TRB), Washington D.C. , USA , 2007

    A.2.“ACRP-Synthesis 7 : Airport Economic Impact Methods and Models” ,

    Transportation Research Board (TRB) , Washington D.C. , USA, 2008

    A.3. “Airport Economics Manual” , International Civil Aviation Organization

    (ICAO), Second Edition , 2006

    A.4.“Aviation    Demand    Forecasting    :    A    Survey    of    Methodologies”,

    Transportation Research Board ( TRB) , E-Circular, Washington D.C. , USA ,

    2002

    A.5. Makridakis.S.G., Wiley Pub., 5thEdition , “Forecasting Methods for

    Management” ,  Newyork , USA, 1989

     ٢١٨

     

     

    A.6. Kang. K. , LeweJ-H. , Marvis.D.N., “ Uncertainty Dynamics and Economic

    Modeling of the Air Transportation Supply chain”,  6th AIAA Aviation

    Technology Integration and Operation Conference ( ATIO) , Wichita , Kansas ,

    USA, Sep.2006

    A.7. Annex 11: “ Air Traffic Service"  ICAO JOURNAL, Volume 61 , Number

    5, October 2006, Canada

     A.8. Kanfani.A , “ Transportation Demand Analysis” , McGraw-Hill Pub. ,

    Newyork, USA , 1983

     

    B. Technical Books:

    B.1. Horonjeff.Richard , McKelvey.F. X. ,“Planning and design of Airports” ,

    4thEdition(International Edition) , McGraw-Hill Pub.,USA,2000

     

    B.2. , Roess.R.P. , Prassas.E. , McShane.W.R. ,“Traffic Engineering”,Third

    Edition,Pearson Education Pub.,NewJersey,USA,200

پروپوزال در مورد پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران , گزارش سمینار در مورد پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران , تز دکترا در مورد پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران , رساله در مورد پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران , پایان نامه در مورد پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران , تحقیق در مورد پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران , مقاله در مورد پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه برنامه ریزی مدیریت اقتصادی عرضه با توجه به مطالعات تقاضا در حمل و نقل هوایی داخلی ایران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت