پایان نامه مقایسه رفتار لرزه ای مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند عمودی و افقی با استفاده از فولاد کم مقاومت یا فولاد نرمه

تعداد صفحات: 142 فرمت فایل: word کد فایل: 2096
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه رفتار لرزه ای مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند عمودی و افقی با استفاده از فولاد کم مقاومت یا فولاد نرمه

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ”M.Sc“

     مهندسی عمران - سازه 

    چکیده

    مهاربندهای خارج از مرکز یک سیستم مقاوم باربر جانبی در ساختمان های فولادی است که دارای سختی بالا در ناحیه الاستیک با انعطاف پذیری خوب و ظ رفیت جذب انرژی در ناحیه پلاستیک می باشد.

    با توجه به نحوه قرارگیری تیر پیوند ، دو نوع مهاربندهای خارج از مرکز وجود دارد: مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند قائم ،مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند افقی . مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند قائم از چرخش تیر اصلی جلوگیری کرده و سبب کاهش خرابی در سازه اصلی می شود. در ط ول بارگذاری شدید انتظار داریم که تیر پیوند تغییرشکل پلاستیک با انعطاف پذیری قابل ملاحظه و جذب انرژی را ازخود نشان دهد. در این تحقیق فولاد کم مقاومت برای تیرپیوند با مفهوم کلی فولاد کم مقاومت (جاذب انرژی )(EGS) استفاده شده است .تیر پیوند ساخته شده با فولاد کم مقاومت تنش تسلیم را بهبود می بخشد.

    برای بدست آوردن این نتایج ، سه ساختمان سه بعدی ٨،٤ و١٢ ط بقه با تیر پیوند کوتاه ساخته شده با فولاد کم مقاومت و فولاد نرمه مدل شده اند.از ١٠زمین لرزه حوزه نزدیک برای انجام تحلیل ط یفی و غیرخطی استفاده شده است . بر پایه تحلیل های غیرخطی و ط یفی ، مقدار تغییرمکان ط بقه ،دریفتها، شتاب نسبی و سرعت نسبی سازه وبرش پایه برای ساختمان های مدل شده تحت زلزله های حوزه نزدیک بررسی شده اند و نتایج بحث شده اند. نتایج بیانگر آنست که استفاده از فولاد کم مقاومت در تیر پیوند تغییرمکان جانبی را کاهش می دهد ، با کاهش تغییرمکان جانبی ،خرابی در سازه اصلی کاهش می یابد ، همچنین استفاده از فولاد کم مقاومت در تیر پیوند در تغییرمکان کمتر تسلیم شده و جذب انرژی در سازه را افزایش می دهد. با استفاده از تیر پیوند قائم در مهاربندهای خارج از مرکز مشاهده شده که هیچ چرخشی در تیر اصلی رخ نداده و همچنین استفاده از این سیستم در مهاربند خارج از مرکز در تغییرمکان کمتری تسلیم شده و جذب انرژی در سازه را افزایش می دهد. استفاده از تیر پیوند قائم در مهاربندهای خارج از مرکز پاسخ سازه ها را کاهش داده است .

    کلمات کلیدی : مهاربند خارج از مرکز ، تیر پیوند افقی ، تیر پیوند قائم ، فولاد کم مقاومت (جاذب انرژی ) ، زلزله های حوزه نزدیک

     

    مقدمه

    کاهش خسارت جبران ناپذیر پدیده زلزله همواره هدف نهایی محقیقین و دانشمندان علم مهندسی سازه وزلزله بوده است . همزمان با پیشرفت علموم کاربردی مخصوصاً علوم رایانه ای ، ایده ها و دیدگاه های مهندسی سازه نیز ارتقاء قابل توجهی داشته اند. مهندسین سازه در ط ی سالیان متمادی با متنوع شدن سیستم های باربر ساختمانی در روشهای جدید آنالیز و ط راحی ، توانسته اند پیچیدگی ها ومشکلات سازه ای بوجود آمده ناشی از ساختارهای جدید معماری را همراه با توسعه تکنولوژی مواد ومصالح ساختمانی و روشهای جدید رفع نمایند،  از این جمله می توان به مهاربند های خارج از مرکز

    ١اشاره کرد.مهاربند خارج از مرکز یکی از انواع جدید سیستم های باربر جانبی است که مدت زمانی است در کشور ما مورد توجه قرار گرفته وشاهد استفاده روزافزون از آنها در ساختمانها هستیم . زمانی که پوپوف این نوع مهاربند را در قاب خمشی پیشنهاد دادند تغییرات زیادی در این نوع مهاربند رخ داده است . بطوری که شاهد استفاده از این نوع سیستم در قاب های مفصلی و به اشکال مختلفی هستیم .

    این نوع مهاربند با توجه به آنکه از جذب انرژی بالایی برخوردار است در ساختمانها با قاب خمشی بسیار مفید است .

    مهاربند خارج از مرکز با توجه به نحوه قرارگیری تیرپیوند به دودسته کلی مهاربندهای با پیوند افقی

    (H-EBF)٢ و مهاربند با پیوندعمودی ٣(V-EBF)تقسیم می شوند. در قابهای V-EBF محدوده خرابی خارج از تیر اصلی واقع شده و آسیب های وارده به قابهای سازه ای کاهش می یابد.

    از مهاربند خارج از مرکز با تیر پیوند افقی در کشورمان زیاد استفاده می شود .یکی از مشکلات اساسی این نوع تیر پیوند ،تعمیر آن بعد از وقوع زلزله می باشد. بخاط ر اینکه برای تعویض یا تعمیر آن باید سقف را برداشت وتیر پیوند را تعویض کرد که بسیار وقت گیر و هزینه بر است ، برای رفع این مشکل نوع دیگری تیرپیوند در مهاربند خارج از مرکز به نام تیر پیوندعمودی (قائم ) به کار رفته که از چرخش تیر اصلی در سازه جلوگیری کرده و تعویض آنها بعد از زلزله آسان خواهد بود.

    مهاربند خارج از مرکز پس از مقایسه رفتار هیسترزیس مهاربند های همگرا و قاب خمشی و ترکیب آنها توسط پوپوف و همکارانش در دهه ٧٠ شکل گرفت . مهاربندهایی که در آنها بین انتهای اعضای مهاربند تا تیر و ستون فاصله ایجاد شده باشد، مهاربند خارج از مرکز نامیده می شوند. فاصله ایجاد شده را تیر پیوند (e ) می نامند .

     این سیستم دو ویژگی سختی مناسب و جذب انرژی بالا را با هم ترکیب کرده و بکارمی گیرد. بخاط ر اینکه وظ یفه جذب انرژی حاصل از زلزله بعهده تیر پیوند می باشد در این تحقیق فولادی به نام فولاد کم مقاومت در تیر پیوند به کار می رود که این فولاد نسبت به فولاد ساختمانی جذب انرژی را افزایش می دهد.

    در برخی از آیین نامه ها ضوابط ویژه ای نیز جهت ط راحی این نوع مهاربند خارج از مرکز با تیر پیوند افقی در قاب خمشی ومفصلی به صورت ضمیمه آیین نامه ارائه شده است اما متاسفانه در ایران نه تنها به صورت جزئی در آیین نامه زلزله به این مطلب پرداخته شده است بلکه در ط راحی و اجرای این نوع مهاربند مشکلات عدیده ای وجود دارد. البته در ویرایش جدید آیین نامه فولاد (مبحث دهم ) به ط راحی این مهاربند خارج از مرکز باتیر پیوند افقی اشاره شده است ولی به ط راحی مهاربند خارج از مرکز با تیر پیوند قائم اشاره ای نشده است . همچنین استفاده از فولاد کم مقاومت (جاذب انرژی )١ در تیر پیوند ، در آیین نامه ها اشاره نشده است .

    در این تحقیق رفتار سازه ها در برابر زلزله حوزه نزدیک بررسی شده اند.از دیرباز حرکتهای ناگهانی زمین موسوم به زلزله یا زمین لرزه موجب خسارات و تلفات بسیاری گشته است . از همین رو مطالعه در این زمینه سابقه ای دیرینه دارد. میزان خرابی ایجاد شده در اثر وقوع زمین لرزه به عوامل بسیاری از جمله مکانیزم شکست گسل ، فاصله گسل تا محل ، نوع خاک و خصوصیات رکورد زلزله شامل محتوای فرکانسی ، مدت زمان و دامنه و همچنین به خصوصیات دینامیکی سازه وابسته است . ط یف ط رح در آیین نامه ٢٨٠٠ منطبق با ط یف پاسخ حاصل از زلزله های حوزه دور می باشد و هیچ تطابقی با ط یف پاسخ زلزله های حوزه نزدیک ندارد .بخاط ر همین ساختمان های ط راحی شده با ط یف ط رح آیین نامه ٢٨٠٠  نیاز لرزه ای را در برابر زلزله های حوزه نزدیک برآورده نمی کند. بخاط ر همین اخیراً محقیقین و مهندسین به ط راحی ساختمان ها در برابر زلزله های حوزه نزدیک پرداختند.

    امید است که این پژوهش بتواند بخشی از مشکلات موجود در بخش مهندسی سازه را برآورده سازد و مقدمه ای بر تحقیقات موثر آینده باشد.

    فصل اول

    کلیات

    ١-١- هدف تحقیق

    همانطور که می دانیم ،یکی از سیستمهای مقاوم در برابر بارهای جانبی ،سیستم مهاربندهای خارج از مرکز می باشد. مهاربند خارج از مرکز با توجه به نحوه قرارگیری تیر پیوند به دو دسته تیر پیوند افقی

    (H-EBF) و تیر پیوند قائم ( V-EBF) تقسیم بندی می شود.

    امروزه استفاده از سیستم مهاربند خارج از مرکز باتیر پیوند افقی در کشورمان رواج یافته است . یکی از مسائلی که بعد از وقوع زلزله مهم می باشد ، تعمیر آن می باشد . چون اکثر سازه ها بعد از وقوع زلزله آسیب می بینند. استفاده از تیر پیوند افقی در مهاربند خارج از مرکز باعث چرخش تیر اصلی می شود و تعمیر آن بعد از زلزله وقت گیر و سخت می باشد برای رفع این مشکل از تیر پیوند قائم در مهاربند های خارج از مرکز استفاده می شود که از چرخش تیر جلوگیری می کند و خرابی سازه را کاهش می دهد .همچنین تعویض وتعمیر آن بعد از زلزله آسان می باشد. در این تحقیق رفتار لرزه ای مهاربند های خارج از مرکز با تیر پیوند افقی و قائم بررسی می شود و عملکرد آنها تحت زلزله مورد بررسی قرار می گیرد.

    یکی دیگر از هدفهایی که در این تحقیق دنبال شده است ، مزیت استفاده از فولاد کم مقاومت (جاذب انرژی ) در تیر پیوند به جای فولاد ساختمانی می باشد. همانطور که می دانیم وظ یفه تیر پیوند جذب انرژی ١زلزله می باشد و استفاده از فولاد کم مقاومت در تیرپیوند جذب انرژی زلزله را افزایش می دهد.

    پارامترهای لرزه ای مدل های انتخابی برای زلزله های حوزه نزدیک مورد بررسی قرار گرفتند. یکی از هدفهای دیگری که دنبال می شود این است که آیین نامه ٢٨٠٠ اشاره ای به زلزله های حوزه نزدیک نکرده و ط یف ط رح آیین نامه به ط یف حاصل از زلزله های حوزه دور بسیار نزدیک می باشد ، بنابراین در این تحقیق مقایسه بین ط یف ط رح حاصل از زلزله های حوزه نزدیک و ط یف ط رح ٢٨٠٠ مد نظر می باشد.

    بطورخلاصه در این تحقیق هدف های زیر دنبال می شود:

    ١-  مقایسه رفتار لرزه ای مهاربند خارج از مرکز با تیر پیوند افقی و قائم

    ٢-  مقایسه رفتار لرزه ای تیر پیوند با فولاد کم مقاومت (جاذب انرژی ) نسبت به فولاد ساختمانی در مهاربندهای خارج از مرکز

    ٣-  مقایسه ط یف پاسخ زلزله های حوزه نزدیک و ط یف ط رح ٢٨٠٠

    ١-٢- بیشینه تحقیق در مورد رفتار مهاربندهای خارج از مرکز

    ایده استفاده از قاب مهاربندی واگرا اولین بار توسط پرفسور پوپوف و همکارانش مطرح و مزیتهای منحصر به فرد سیستم شناخته شده است و در سال ١٩٨٠ اولین ساختمان با این سیستم احداث شد که این سازه ،ساختمان ١٩ ط بقه بانک آمریکا در ساندیگو کالفرنیا بود. بعد از ساختمان فوق یک ساختمان

    ٤٤ ط بقه در سانفرانسیسکو با این سیستم احداث شد و رفتار بسیار خوبی در زلزله اکتبر سال ١٩٨٩ لوماپریتا از خود نشان داد. پس از آن ، کاربرد سیستم EBF به سرعت گسترش یافت و ضوابط ط راحی و جزئیات آن در آیین نامه ها درج شد.ضوابط مربوط به این سیستم در ویرایش ١٩٩٨آیین نامه SEAOC مطرح شد که این ضوابط با تغییرات اندکی در ویرایش جدید NEHRP در سال

    ١٩٩٦، از قسمت ضمیمه به متن اصلی آیین نامه منتقل گردید و آیین نامه AISC نیز در سال ١٩٩٢ این سیستم را بعنوان یک سیستم مقبول در نواحی زلزله خیز معرفی نمود. 

     

    ABSTRACT

     

    Eccentrically braced frames (EBFs) are a lateral load resisting system for steel

    building that are capable of combining high stiffness in the elastic rang with

    good ductility and energy dissipation capacity in the inelastic rang. There are

    two type eccentrically braced frame; Eccentrically braced frame with vertical

    link and horizontal link .Eccentrically braced frame with vertical link prevent

    rotation mean beam and cause decreased damage in the main structure.During

    extreme loading it is anticipate that the link beam will deform inelastically

    with significant ductility and energy dissipation. In the study, lower strength

    steel is used for the link beam according to the general concept of Easy-Going

    steel (EGS).the link beam made of EGS yields in improved. The obtain this

    objectives, ٣-D steel building in ٤,٨ and ١٢ story by short link beams made of

    Easy-Going steel and constructional steel were modeled. ١٠ near-field ground

    motions were utilized as input ground motions.Based on nonlinear analysis,

    the values of story displacement ,inter story drift, story acclaration and

    velocity , base shear,for shear link beams system under near - field earthquke

    were investigated and the reasults have been discussed.It is found that the use

    of EGS in link beam  decrease  lateral displacement .By decrease the lateral

    displacement ,damage in the structure decreased. Also the link beam made of

    EGS yields less displacement and  so the energy dissipation capacity

    increased.It is found that the use vertical link in the Eccentrically braced

    frame prevent rotation mean beam; Also system EBFs with vertical link

    yielde lees displacement and so the energy dissipation capacity increased.

    KEYWORDS:  Eccentrically Braced Fram,Vertical Link, Horizontal

     Link,Easy-Going   Steel,Near-field ground motion

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه رفتار لرزه ای مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند عمودی و افقی با استفاده از فولاد کم مقاومت یا فولاد نرمه

    فهرست:

     عنوان                                                                                                                صفحه

    چکیده   ...................................................................................................               ١

    مقدمه  ....................................................................................................               ٢

    فصل اول :کلیات   .......................................................................................              ٤

    ١-١- هدف تحقیق ......................................................................................              ٥

    ١-٢- بیشینه تحقیق در مورد رفتار مهاربندهای خارج از مرکز .............................              ٦

    ١-٣- روش تحقیق .....................................................................................              ٧

    فصل دوم : سیستم فولادی با مهاربندی خارج از مرکز ........................................             ٨

    ٢-١- انواع سیستم های متداول در ساختمان های فولادی  .....................................             ٩

    ٢-٢- انواع مهاربند های خارج از مرکز...........................................................            ٩

    ٢-٣- عوامل موثر در رفتار تیر پیوند ..............................................................            ١٠

    ٢-٣-١- تسلیم ومکانیسم خرابی در تیر پیوند ......................................................            ١٢

    ٢-٣-٢- ظ رفیت دوران پلاستیک تیر پیوند .........................................................            ١٢

    ٢-٣-٣- اثر کمانش جان تیر پیوند ...................................................................            ١٣

    ٢-٣-٤- ضوابط سخت کننده های تیر پیوند .......................................................            ١٣

    ٢-٣-٥- مقاومت نهایی تیر پیوند ....................................................................            ١٦

    ٢-٤- کلیاتی از سیستم قاب فولادی با مهاربندهای خارج ازمرکز با پیوندهای افقی .......           ١٧

    ٢-٤-١- خصوصیات مهاربند های خارج از مرکز با پیوند های افقی ........................           ١٨

    ٢-٤-١-١- سختی قاب ..................................................................................           ١٨

    ٢-٤-١-٢- زمان تناوب قاب و مقاومت قاب .......................................................           ١٩

    ٢-٤-١-٣-  مکانیسم جذب انرژی (EDM) ........................................................           ١٩

    ٢-٤-٢- نیروی تیرپیوند و تیرهای متصل به آن ..................................................           ٢١

    ٢-٤-٣- تعیین مرز تیرهای پیوند برشی و خمشی ................................................           ٢٢

    ٢-٤-٤- اثرنیروی محوری تیرپیوند ................................................................            ٢٥

    ٢-٤-٥- رفتار مهاربند خارج از مرکز با پیوندهای افقی ،مرکب بتن وفولاد ................          ٢٦

    ٢-٤-٦- اتصال پیوند افقی به ستونها .................................................................          ٢٧

    ٢-٤-٧- وضعیت لنگرهای انتهایی تیرهای پیوند افقی .............................................         ٢٧

    ٢-٥- بررسی کیفی رفتار مهاربندهای خارج از مرکز باپیوندهای قائم برمبنای ط ول پیوند         ٢٧

    ٢-٥-١- ط راحی مهاربندهای خارج از مرکز با پیوندهای قائم ...................................        ٢٨

    ٢-٦- اصول رفتار غیرخطی مهاربندهای خارج از مرکز .......................................         ٢٩

    ٢-٧- تیر پیوند ............................................................................................         ٣٠

    ٢-٧-١- مزایای پیوندهای بلندتر .......................................................................        ٣٠

    ٢-٧-٢- معایب پیوندهای بلندتر ........................................................................        ٣٠

    ٢-٧-٣- مزایای پیوندهای کوتاهتر ....................................................................        ٣٠

    ٢-٧-٤- معایب پیوندهای کوتاهتر .....................................................................        ٣٠

    ٢-٨- فولاد کم مقاومت (جاذب انرژی ) ..............................................................        ٣١

    فصل سوم : معرفی روشهای تحلیل ...................................................................       ٣٤

    ٣-١- مقدمه .................................................................................................       ٣٥

    ٣-٢- معرفی انواع روشهای تحلیل سازه .............................................................       ٣٥

    ٣-٢-١- تحلیل خطی .....................................................................................        ٣٦

    ٣-٢-٢- تحلیل غیرخطی ................................................................................        ٣٦

    ٣-٢-٢-١- تحلیل دینامیکی غیرخطی .................................................................        ٣٧

    ٣-٢-٢-٢- تحلیل استاتیکی غیرخطی .................................................................        ٣٧

    ٣-٣- منحنی ظ رفیت (CSM) ..........................................................................        ٣٨

    ٣-٤- هدف عملکرد ......................................................................................         ٣٩

    ٣-٥- ترازهای زلزله ....................................................................................         ٣٩

    ٣-٦- تراز عملکرد سازه ای ...........................................................................         ٤٠

    ٣-٦-١- تراز عملکرد اسکان فوری (IO) ..........................................................         ٤٠

    ٣-٦-٢- تراز عملکرد ایمنی جانی (LS) ...........................................................          ٤٠

    ٣-٦-٣- تراز عملکرد پایداری سازه (SS) یا جلوگیری از فرو ریزش (CP) .............           ٤١

    ٣-٧- هدف عملکرد انتخابی ..........................................................................           ٤١

    ٣-٨- ارزیابی غیرخطی عملکرد لرزه ای سازه ها در تراز عملکرد جانی .................           ٤١

    ٣-٩- مدل سازی غیرالاستیک ........................................................................           ٤٢

    ٣-٩-١- مدل سازی غیرخطی با استفاده از رابطه نیرو - تغییرشکل ........................           ٤٢

    ٣-٩-٢-١- مفصل پلاستیک محوری (P) ..........................................................           ٤٣

    ٣-٩-٢-٢- مفصل خمشی (M) یا خمشی – فشاری (PMM) ................................           ٤٥

    ٣-٩-٢-٣- مفصل پلاستیک برشی (V) ............................................................           ٤٧

    ٣-١٠- توزیع بار جانبی ..............................................................................      ٤٧

    ٣-١٠-١- توزیع بار جانبی به روش استاتیکی خطی ...........................................      ٤٨

    ٣-١٠-٢- توزیع متناسب بانیروهای جانبی حاصل از تحلیل دینامیکی خطی ط یفی ......      ٤٨

    ٣-١٠-٣- توزیع یکنواخت ...........................................................................      ٤٨

    ٣-١١- تغییرمکان هدف .............................................................................       ٤٩

    ٣-١٢- مدل رفتار دوخطی نیرو- تغییرمکان سازه .............................................      ٥٣

    ٣-١٣- محاسبه زمان تناوب اصلی موثر ........................................................      ٥٣

    ٣-١٤- رفتار اعضای سازه ای با توجه به منحنی نیرو- تغییرشکل ........................      ٥٤

    ٣-١٤-١- رفتار شکل پذیر ..........................................................................      ٥٤

    ٣-١٤-٢ رفتار نیمه شکل پذیر .....................................................................      ٥٥

    ٣-١٤-٣- رفتار ترد .................................................................................       ٥٥

    ٣-١٥- انواع اجزای سازه ای ......................................................................      ٥٦

    ٣-١٦- مکانیزم خرابی و کنترل آن ...............................................................       ٥٦

    ٣-١٦-١- کنترل شونده توسط تغییرشکل ........................................................       ٥٦

    ٣-١٦-٢- کنترل شونده توسط نیرو ...............................................................       ٥٧

    فصل چهارم : معرفی وط راحی ساختمان های مدل شده .....................................       ٥٨

    ٤-١- مقدمه ............................................................................................       ٥٩

    ٤-٢- انتخاب شرایط اولیه مدل سازی ............................................................       ٥٩

    ٤-٢-١- هندسه مدل ها ...............................................................................      ٥٩

    ٤-٢-٢- مشخصات مصالح ..........................................................................      ٦٣

    ٤-٢-٣- بارگذاری ثقلی ..............................................................................      ٦٤

    ٤-٢-٤- بارگذاری لرزه ای ..........................................................................     ٦٥

    ٤-٢-٤-١- محاسبه زمان تناوب اصلی ............................................................     ٦٥

    ٤-٢-٤-٢- برش پایه .................................................................................      ٦٦

    ٤-٢-٤-٣- محاسبه ضریب برش پایه .............................................................      ٧٠

    ٤-٢-٥- ترکیبات بارهای ط راحی .................................................................       ٧٠

    ٤-٢-٦- ترکیب بارهای زلزله تشدید یافته .......................................................       ٧١

    ٤-٣- ط راحی تیرپیوند با فولاد نرمه و کم مقاومت (جاذب انرژی ) ........................       ٧١

    ٤-٤- ساخت ط یف ط راحی .........................................................................       ٧٤

    ح

     

     

    ٤-٤-١- زلزله های حوزه نزدیک ....................................................................        ٧٥

    ٤-٤-٢- ط یف ط راحی میانگین زلزله ها ...........................................................        ٧٨

    ٤-٤-٣- ضریب مقیاس .................................................................................       ٨١

    فصل پنجم : بررسی عملکرد و استخراج نتایج ...................................................        ٨٥

    ٥-١- مقدمه ...............................................................................................        ٨٦

    ٥-٢- معرفی مشخصات تحلیل استاتیکی غیرخطی ...............................................        ٨٦

    ٥-٢-١- معرفی مفصل پلاستیک ......................................................................        ٨٦

    ٥-٢-٢- بارگذاری .......................................................................................       ٨٩

    ٥-٢-٢-١ بارگذاری ثقلی ...............................................................................       ٨٩

    ٥-٢-٢-٢- بارگذاری جانبی ...........................................................................        ٩٠

    ٥-٢-٢-٣- بارگذاری یکنواخت .......................................................................        ٩٠

    ٥-٢-٣- محاسبه تغییرمکان هدف ......................................................................      ٩٠

    ٥-٣- بررسی رفتار سازه ها با استفاده از تحلیل استاتیکی غیرخطی .........................        ٩٢

    ٥-٣-١- وضعیت مفصل پلاستیک .....................................................................       ٩٦

    ٥-٣-٢- ارزیابی تغییرمکان نسبی جانبی ط بقات (Dritf)  .....................................      ١٠٠

    ٥-٣-٣- تغییرمکان جانبی و برش پایه متناظ ر با تشکیل اولین مفصل پلاستیک در سازه ...     ١٠٦

    ٥-٣-٤- بررسی عملکرد تیرپیوند در مدل های H-EBF .......................................     ١٠٨

    ٥-٤- تحلیل دینامیکی ...................................................................................      ١١١

    ٥-٤-١- بررسی رفتار سازه ها با استفاده از تحلیل ط یفی .....................................      ١١١

    ٥-٤-١-١- بررسی تغییرمکان جانبی نسبی ط بقات .............................................      ١١٢

    ٥-٤-٢- بررسی رفتار سازه ها با استفاده از تحلیل دینامیکی غیرخطی ....................      ١١٥

    ٥-٤-٢-١- بررسی عملکرد تیر پیوند .............................................................       ١١٦

    ٥-٤-٢-٢- اثرات پارامترهای مختلف حوزه نزدیک بر مدل های انتخابی ..................     ١٢٢

    ٥-٤-٢-٢-١- بررسی تغییرمکان جانبی نسبی ط بقات .........................................      ١٢٢

    ٥-٤-٢-٢-٢- بررسی شتاب نسبی و سرعت نسبی ...........................................        ١٢٤

    ٥-٤-٢-٢-٣- بررسی برش پایه ..................................................................        ١٢٧

    ٥-٥- نتایج استفاده از فولاد کم مقاومت (جاذب انرژی ) در تیر پیوند .....................        ١٢٨

    فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات .........................................................        ١٣٢

    نتیجه گیری ...........................................................................................        ١٣٣

    پیشنهادات ............................................................................................       ١٣٥

    پیوست .................................................................................................      ١٣٦

    منابع ...................................................................................................      ١٣٩

      

    منبع:

    آئین نامه ط راحی ساختمان ها در برابر زلزله ، استاندارد ٨٤- ٢٨٠٠ (ویرایش ٣) . تهران :

    مرکزتحقیقات ساختمان و مسکن ،١٣٨٤، چاب سیزدهم ،١٣٨٧

    [٢] مقررات ملی ساختمان ایران ،مبحث دهم ، ط رح و اجرای ساختمان های فولادی . دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان ، نشر توسعه ایران ،١٣٨٧

    [٣] مقررات ملی ساختمان ایران ، مبحث ششم ، حداقل بارهای وارده بر ساختمان ها و ابنیه فنی .

    دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان ، نشرتوسعه ایران ، ١٣٨٧

    [٤] دستورالعمل بهسازی لرزه ای ساختمان های موجود ،نشریه شماره ٣٦٠.سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ،معاونت امور فنی دفترامور فنی تدوین معیارها و کاهش خطرپذیری ناشی از زلزله ،١٣٨٥

    [٥] فاروقی ، علیرضا – راهنمای کاربردی بهسازی لرزه ای سازه ها ، تهران : انتشارات سیمای دانش ،ویرایش دوم ، ١٣٨٧

    [٦] تقی نژاد ، رامین . ط راحی و بهسازی لرزه ای سازه ها بر اساس سطح عملکرد با استفاده از تحلیل پوش آور ETABS – ٢٠٠٠ SAP . تهران : نشر کتاب دانشگاهی ، ١٣٨٨

    [٧] چوبرا ، آنیل . ترجمه : ط احونی ، شاپور . دینامیک سازه ها و تعیین نیروهای زلزله . انتشارات علم و ادب ، بهار١٣٨٧

    [٨] شایانفر ، محسنعلی رضائیان علیرضا ط اهرخانی سینا . معرفی و بررسی رفتار لرزه ای قاب مهاربندی شده واگرا با پیوند قائم جفت (DV-EBF) . انجمن سازه های فولادی ایران : نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد ، ١٣٨٧

    [٩] حامدی ، فرزانه – اکبری بیناباج ، سهیل . مقایسه رفتار لرزه ای قاب های مهاربندی خارج از مرکز با پیوند های افقی و قائم . پنجمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

    [١٠] سرکسیان ، لیون – قادری ، پیمان – زهرایی ،سید مهدی . مقاوم سازی سازه ها در برابر زلزله های حوزه نزدیک . پنجمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

    [١١] صبوری ، سعید – اسعد سجادی ، سید رامین . بررسی رفتار لرزه ای و هیسترزیس مهاربندهای هم محور با فولاد معمولی ساختمانی و فولاد نرم (جاذب انرژی ) . پنجمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

    [١٢] تهرانی زاده ، محسن – رحیم لباف زاده ، محمد صالح – پارامترهای موثر پاسخ سازه ها در حرکات افقی حوزه نزدیک

    [١٣] شاه محمدی ، امین . بررسی عملکرد قابهای مهاربندی برون محور و قابهای مهاربندی هم محور غیرمتقارن در نزدیگی گسل – پایان نامه کارشناسی ارشد ،  دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان ،زمستان ١٣٨٨

    [١٤] شیرمحمدی ، مهدی – پاسخ لرزه ای سازه های فولادی با مهاربندی هم محور و برون محور

    – پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه تبریز ، شهریور ١٣٨٤

     

    منابع انگلیسی

    [١٥] Sabouri , Saeid – Ziaei,masoud .A Study on the Behavior of shear Link

    Beam of Easy – Going steel in Eccentrically Braced Frames.The ١٤ world

     Conference on Erthquake Engineering October ١٢-١٧ ,٢٠٠٨,Beiging,China.

     

    [١٦] Shayanfar , Mohsenali-Rezaeian , Alireza-Taherkhani Sina. Assessment

    of the seismic behavior of eccentrically braced frame with double vertical link

    (DV-EBF). The ١٤ world Conference on Erthquake Engineering October ١٢-

    ١٧ ,٢٠٠٨,Beiging,China.

    [١٧]  Tehrani Zad,.M - Haj Nagaf,.L . Assessing Seismic Behavior of

    Eccentrically Baraced Frames (EBFs) Due to Near-Field Ground Motions. ١٤

    World       conference       on       Earthguake       Engineering       October     ١٢-

    ١٧,٢٠٠٨,Beiging,China.

     

    [١٨]  D,Ozhendekci  -  N,Ozhendekci.  DESIGNING  ECCENTRICALLY

    BRACED STEEL FRAMES WITH DIFFERENT LINK LENGTHS ALONG

    THE  FRAME  HEIGHT.World  Conference  on  Earthquake  Engineering

    October ١٢-١٧ ,٢٠٠٨, Beijing,China.

     

    [١٩] Sachi Furukawa١, Subhash C. Goel٢, and Shih-Ho Chao٣. SEISMIC

    EVALUATION  OF  ECCENTRICALLY  BRACED  STEEL  FRAMES

    DESIGNED       BY       PERFORMANCE-BASED       PLASTIC       DESIGN

    METHOD.١٤ World Conference on Earthquake Engineering October ١٢-١٧

    ,٢٠٠٨, Beijing,China.

     

    [٢٠]   Rozon,J-Koboevie,S-Tremblay,R   .   Study   Golbal   Behaviour   of

    Eccentrically Braced Frames in Response to Seismic loads.  ١٤ World

    Conference on Earthquake Engineering October ١٢-١٧ ,٢٠٠٨, Beijing,China.

پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه رفتار لرزه ای مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند عمودی و افقی با استفاده از فولاد کم مقاومت یا فولاد نرمه , گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه رفتار لرزه ای مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند عمودی و افقی با استفاده از فولاد کم مقاومت یا فولاد نرمه , تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه رفتار لرزه ای مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند عمودی و افقی با استفاده از فولاد کم مقاومت یا فولاد نرمه , رساله در مورد پایان نامه مقایسه رفتار لرزه ای مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند عمودی و افقی با استفاده از فولاد کم مقاومت یا فولاد نرمه , پایان نامه در مورد پایان نامه مقایسه رفتار لرزه ای مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند عمودی و افقی با استفاده از فولاد کم مقاومت یا فولاد نرمه , تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه رفتار لرزه ای مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند عمودی و افقی با استفاده از فولاد کم مقاومت یا فولاد نرمه , مقاله در مورد پایان نامه مقایسه رفتار لرزه ای مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند عمودی و افقی با استفاده از فولاد کم مقاومت یا فولاد نرمه , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه رفتار لرزه ای مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند عمودی و افقی با استفاده از فولاد کم مقاومت یا فولاد نرمه , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه رفتار لرزه ای مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند عمودی و افقی با استفاده از فولاد کم مقاومت یا فولاد نرمه , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه رفتار لرزه ای مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند عمودی و افقی با استفاده از فولاد کم مقاومت یا فولاد نرمه , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه رفتار لرزه ای مهاربندهای خارج از مرکز با تیر پیوند عمودی و افقی با استفاده از فولاد کم مقاومت یا فولاد نرمه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت