پایان نامه محاسبه میزان تراوش از میان سدهای خاکی با استفاده از روش EPR و المان های محدود

تعداد صفحات: 99 فرمت فایل: word کد فایل: 2080
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه محاسبه میزان تراوش از میان سدهای خاکی با استفاده از روش EPR و المان های محدود

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ”M.Sc“

    مهندسی عمران – سازه های هیدرولیکی 

     

    چکیده :

    آنالیز تراوش از میان سدهای خاکی اهمیت بسزایی دارد زیرا تراوش بیش از اندازه و خارج از معمول در سدها همواره می تواند باعث ناپایداری و خرابی آنها گردد. تاکنون تراوش با استفاده از مدلهای ریاضی و فیزیکی مختلفی پیش بینی شده است . در برخی از این مدل ها از فرضهایی برای ساده سازی ساخت معادلات استفاده شده که ممکن است به خطاهای بزرگی منجرشود. هدف این تحقیق ارائه روش جدیدی بر اساس رگرسیون تکاملی چند جمله ای (EPR) به منظور پیش بینی میزان دبی ناشی از تراوش و نیز تعیین مسیر اولین خط نشت در سدهای خاکی همگن است . روش EPR یکی از انواع روش های هوش مصنوعی است که با استفاده ازترکیب الگوریتم ژنتیک  (GA) و روش کمترین مربعات (LS) عمل می کند. در این روش ورودی های مساله مستقیما از داده های میدانی به نرم افزار داده شده و با آنها آموزش و آزمایش می شود. نتایج خروجی این برنامه به صورت رابطه های ریاضی می باشد. در این تحقیق با استفاده از روش EPR یک رابطه برای محاسبه میزان دبی ناشی از تراوش و یک رابطه دیگر جهت تعیین مسیر اولین خط نشت پیشنهاد شده است .

    در پایان رابطه های به دست آمده از روش EPR  با نتایج روش المان محدود مقایسه گردیده و مزایای استفاده از رابطه

     EPR و دقت بسیار بالای آن،  نشان داده می شود.

    مقدمه :

    سدهای خاکی که به عنوان یکی از بزرگترین سازه های خاکی هستند، همانند بسیاری از سازه های مهم جزئی از بخش های حیاتی یک جامعه مدرن می باشند و از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اهمیت بسیاری دارند.

    نقش سدها در توسعه کشاورزی و عمران و صنعت ، تامین آب آشامیدنی ، تولید انرژی هیدروالکتریک، کنترل و تنظیم شدت جریان رودخانه ، قابل توجه است و از طرفی به علت بالا بودن هزینه ساختمان سدها که گاهی به چند صد میلیارد ریال نیز می رسد و ازسوی دیگر از آنجائیکه سدها عمدتاً در نزدیکی محل سکونت انسانها احداث می شوند، خرابی یک سد نه تنها از نظر اقتصادی زیانبار است بلکه تهدید بزرگی برای جان افراد ساکن در پایین دست سد نیز می باشد، مجریان چنین طرحهایی را وادار می سازد که به مساله طراحی ، ساخت و نگهداری بهینه از سد، توجه خاصی را مبذول نمایند.

    یکی از ضروری ترین تحلیل ها که در طراحی بسیاری از اجزای سد تأثیرگذار می باشد، تحلیل تراوش است . با تحلیل تراوش یک سد خاکی ، مقدار دبی نشتی ، مقدار فشار آب منفذی در هر نقطه از بدنه و پی سد، مقدار گرادیانهای هیدرولیکی در قسمت های مختلف سد مانند هسته و نقاط خروج آب از بدنه و ... معلوم خواهند شد .مقدار دبی نشتی در بدست آوردن میزان اتلاف آب، محاسبه ضخامت و طول زهکش ها و فیلترها تأثیر گذار است . مقدار فشار آب در هر نقطه ، در تحلیل های پایداری خاکریزهای سد، تحلیل های تنش - تغییر شکل ، بررسی لزوم ایجاد چاه های زهکش و بررسی لزوم و چگونگی احداث پرده آب بند بسیار مهم می باشد . مقدار گرادیان های هیدرولیکی نیز در بررسی پایداری و دوام مصالح اجزای مختلف سد و پی در ب رابر آب شستگی رگاب حائز اهمیت است . وجود تراوش در سدهای خاکی غیرقابل اجتناب است ، اما اگر شرایط مناسبی برای فرسایش خاک وجود داشته باشد موجب شسته شدن آن در نقاط مساعد گردیده و چنانچه در ابتدای بروز فرسایش ، اقدامات لازم صورت نگیرد به تخریب سد منجر می شود . لذا با توجه به مطالب ذکرشده، اهمیت یک آنالیز تراوش دقیق در طراحی سد پررنگتر می شود.

    فصل اول

     

    کلیات

     

     3 -١)  هدف

    از آنجائیکه سدها عمدتاً در نزدیکی محل سکونت انسانها احداث می شوند، خرابی یک سد نه تنها از نظر اقتصادی زیانبار است ، بلکه تهدید بزرگی برای جان افراد ساکن در پایین دست سد نیز می باشد. وجود تراوش در سدهای خاکی غیرقابل اجتناب است ، اما اگر شرایط مناسبی برای فرسایش خاک وجود داشته باشد موجب شسته شدن آن در نقاط مساعد گردیده و چنانچه در ابتدای بروز فرسایش ، اقدامات لازم صورت نگیرد به تخریب سد منجر می شود. لذا با توجه به مطالب ذکر شده، اهمیت یک آنالیز تراوش دقیق در طراحی سد پررنگتر می شود.

    هدف از این تحقیق به دست آوردن روابط ریاضی ساده و کاربردی برای تعیین محل اولین خط نشت و نیز محاسبه میزان دبی ناشی از تراوش در سد های خاکی همگن است که با استفاده از یکی از انواع هوش های مصنوعی جدید به نام EPR

    انجام می گیرد. روش EPR قابلیت ارائه معادلات (رابطه های ریاضی ) را داشته و می تواند در این خصوص بسیار مفید باشد. در این تحقیق به بررسی و سنجش میزان دقت و کارائی روش EPR در پیش بینی مقدار تراوش و محل اولین خط نشت بوسیله مقایسه آن با روش المانهای محدود و روشهای سنتی متداول پرداخته می شود.

     

    ١-٢)  پیشینه تحقیق :

    تاکنون مسیر و میزان تراوش با استفاده از مدلهای ریاضی و فیزیکی مختلفی پیش بینی شده است محققان مختلفی سعی کرده اند با روشهای عددی همچون المانهای محدود، تفاضلات محدود و سایر روشهای عددی دیگر میزان تراوش در سدهای خاکی را پیش بینی و تحلیل کنند. مدل های المان محدود (در صورت شبیه سازی دقیق مساله ) می توانند با دقت بسیار بالایی مسایل مربوط به اندرکنش خاک و سیالات (از جمله تراوش) را تحلیل کنند. اما باید در نظر داشت که اینکار نیازمند تخصص و صرف زمان نسبتاً زیادی است .

    پایه تمام روشهای معمول آنالیز تراوش، قانونی است که هنری دارسی (١٨٥٦) بر روی حرکت تراوش در خاکها ارائه کرد.

    روش معمول در رسم مسیر زه آزاد روش پیشنهادی کاساگرانده (١٩٣٨) است که طبق نظر وی این مسیر، اساسا یک منحنی سهمی درجه دوم می باشد ولی ابتدا و انتهای آن یعنی در مجاورت مقطع ورود آب به سد و در مجاورت مقطع خروج آب از سد باید تصحیح گردد. هونجو و همکاران (١٩٩٥) با استفاده از روش المان محدود (FEM) بر پایه تکنیک مش بندی ثابت ، آنالیز تراوش را در ناحیه اشباع – غیر اشباع در سد  Tarbela ی پاکستان انجام دادند. آنها حالت های مختلف پر و خالی شدن مخزن را در شرایط مختلف رسوب گذاری آنالیز کردند.

    تین – کوئین (١٩٩٦) توسط روش المان محدود ( FEM ) پایداری سد خاکی را تحت شرایط تراوش پایدار مورد بررسی قرار داد. محجوبی و افشار (١٣٨٥) تراوش را در زیر یک سد خاکی با استفاده از روش اجزای محدود مدل کردند، آنها از

     اجزای محدود با المان های مثلثی سه گرهی برای حل عددی معادله دیفرانسیل پیوستگی دو بعدی جریان ( معادله لاپلاس ) و ترسیم شبکه جریان در زیر یک سدخاکی که بر روی خاک غیر همسان قرارگرفته استفاد کرده و با استفاده از آن ارتفاع فشار آب درنقاط مختلف و مقدار جریان از زیر سد را به دست آوردند.

    تیفور و همکاران (٢٠٠٥) با استفاده از نرم افزاری به نام  FILTRANS (Swiatek2002)، نفوذ، تراوش و مسیر تراوش را بر پایه روش المان محدود شبیه سازی کردند. این نرم افزار نفوذ ناپایدار را از میان سازه هیدرولیکی خاکی مانند سد خاکی حل می کند.  آنها از المانهای مثلثی جهت المان بندی سد استفاده کردند، شبکه المان بندی آنها شامل ٥٤٩٧ المان مثلثی و ٣٠١٠ گره بود. آنها این شبکه بندی را در بدنه سد و نیز در همسایگی گودال های زهکش ، متراکم تر ساخته و نیز المان های در مجاورت زهکش لوله ای را به منظور سازگار بودن با جریان این ناحیه ، به صورت شعاعی قرار دادند. و سپس نتایج حاصل از این مدل را با داده های اندازه گیری شده در طول یک سال توسط پیزومترها، مقایسه نمودند.

    محققان بسیاری با استفاده از روشهای گوناگونی به جز روشهایی که در بالا ذکر شد، سعی در محاسبه تراوش در سد خاکی داشته اند. پانسولو و همکاران (٢٠٠١)  یک روش مقاومت ویژه الکتریکی را برای مشخص کردن ناحیه مطلوب تراوش به کار بردند و یک روش self  potential را جهت تعیین کردن مسیر های تراوش برای سدهای انحرافی در پروژه -Sam  Kamala-Amba در راجاسان هندوستان ارائه کردند.

    ترکمن و همکاران (٢٠٠٢) چاله هایی حفاری کرده و از یک مایع ردیاب رنگی برای شناسایی و تعقیب مسیرهای تراوش در سد کالسیک ترکیه استفاده نمودند.

    خو و همکاران (٢٠٠٣) با حل کردن مساله معکوس با یک مدل حالت پایدار تراوش اشباع – غیر اشباع در ناحیه متخلخل ، یک مقطع عرضی بهینه هیدرولیکی را برای سد خاکی مدل کردند.

     نورانی و همکاران (٢٠٠٩)  از روش بدون شبکه RBF در برآورد میزان تراوش سد خاکی ستارخان استفاده کردند. در این روش برآورد میزان تراوش از طریق محاسبه پتانسیل آبی نقاط مختلف صورت می گیرد که از معادلات لاپلاس پیروی می کنند. روش RBF برای مدلسازی این معادلات می باشد. نتایج مدلسازی با روش RBF حاکی از آن است که در مقایسه با روش تفاضل محدود، این روش از درصد دقت بالایی برخوردار بوده و حجم محاسبات کمتر خواهد بود.

    نبویان پور و همکاران (١٣٨٧) از روش اجزای مرزی که از جمله روش های عددی است برای حل معادله حرکت آب در محیط های متخلخل استفاده کرده و با گسسته سازی معادله تراوش به روش اجزای مرزی و همچنین حل تحلیلی معادلات حاصل از منقطع کردن معادله تراوش در حالت کلی (غیرهمسان، غیرهمگن )  محل سطح آزاد، مکان خروجی آب در پایین دست سد را محاسبه کردند.

    در دهه های اخیر با توجه به رشد روزافزون نفوذ کامپیوتر در حل مسایل ریاضی و فیزیک و افزایش چشمگیر سرعت پردازنده های کامپیوتری استفاده از روشهایی بنام هوش مصنوعی برای حل مسایل مهندسی از جمله مهندسی عمران بسیار متداول شده است . بطور مثال تاریخچه مفصلی از کاربرد هوش مصنوعی و شرح مختصری از هریک در جوادی و رضانیا ٢٠٠٩-الف و شاهین و همکاران ٢٠٠٩ و شاهین و همکاران ٢٠٠١ و تول ١٩٩٦ ارایه شده است .  همچنین از مقالات کاربرد هوش مصنوعی در مهندسی هیدرولیک و هیدرولوژی می توان از: (توکار و جانسون ١٩٩٩، راجورکار و همکاران ٢٠٠٢، جین ٢٠٠١، تیفور ٢٠٠٢، ناگی و همکاران ٢٠٠٢، عزیز و ونگ ١٩٩٢، لو و همکاران ١٩٩٨ و تیفور

    ٢٠٠٥) نام برد.

    تعداد محدودی مقالات و پژوهش به بررسی تراوش با استفاده از هوش های مصنوعی پرداخته که شرح مختصری از هریک در زیر آمده است .

     خان و همکاران (٢٠٠٧) با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی مدلی برای پیش بینی مقدار تراوش در کانال ها ارائه کردند.آنها با استفاده از روش شبکه های عصبی مصنوعی (ANN) تراوش را در کانال ناحیه Nurrumbidgee در  New South Wales استرالیا آنالیز کردند. در مطالعه آنها ANN پیش بینی می کند که اگر تراوش در کانال اصلاح نشود، بیش از  42GL  آب می تواند هر ساله از هر ٥٠٠ کیلومتر کانال در منطقه آبیاری Murrumbidgee تراوش کرده  و تلف شود و همچنین GL ١٢.٥  آب در اثر تبخیر از دست خواهد رفت . نتایج این مطالعه به روشنی نشان می دهد که

    ANN می تواند توزیع نشت در کانال را با موفقیت پیش بینی کند. مطالعه تراوش درمناطق آبیاری  Murrumbidgee

    استرالیا نشان داد که عمده تراوش (mm.day per unit area ٢٠<) در کمتر از  ٣٢%  طول کانال رخ می دهد.

    تیفور و همکاران (٢٠٠٥) یک مدل شبکه عصبی مصنوعی را جهت پیش بینی جریان تراوش در یک سد خاکی در لهستان پیشنهاد داده اند و نتایج آن را با نتایج روش المان های محدود مقایسه کرده اند. ترازهای آب در بالا دست و پایین دست سد به عنوان متغیر های ورودی و تراز های آب در پیزومترها های نصب شده در سد، به عنوان خروجی های مدل  ANN

    بودند. هر دو مدل به وسیله پیزومتر های نصب شده در سد Jeziorsko کالیبره شدند. ترازهای آب پیش بینی شده توسط مدل  ANN  در مقایسه با ترازهای اندازه گیری شده واقعی پیزومترها، رضایت بخش بود. نتایج تحقیق آنها نشان داد که مدل ANN  به خوبی  FEM  و در برخی موارد بهتر از آنها عمل می کند. 

     

     Abstract

    Analysis of seepage through earth-fill dam’s body is a vital problem due to the fact that

    any excessive and unexpected seepage may lead to the failure of dams. Seepage paths have

    been predicted by both physical and mathematical models. However in some of these

    methods, the simplifying assumptions that are usually made in the development of the

    traditional methods may lead to very large errors. The purpose of this study is to present a

    new method, based on evolutionary polynomial regression (EPR) for predicting phreatic

    line and water flow rate of earth-fill dams. EPR is a data driven method based on

    evolutionary computing, aimed to search for polynomial structures representing a system.

    In this technique a combination of the genetic algorithm (GA) and the least square (LS)

    method is used to find feasible structures and the appropriate constants for those structures.

    The results of developed EPR models are compared to the measured data and the results of

    finite element analysis. For practical and design purposes, the EPR models, presented in

    this study, are simple to use and provide results that are more accurate than the existing

    methods. 

  • فهرست و منابع پایان نامه محاسبه میزان تراوش از میان سدهای خاکی با استفاده از روش EPR و المان های محدود

    فهرست:

    عنوان مطا لب                                                                                                                     صفحه

    چکیده.........................................................................................................................................................................................١

    مقدمه ..........................................................................................................................................................................................٢ فصل اول : کلیات

    ١-١)  هدف...........................................................................................................................................................................٤

    ١-٢)  پیشینه تحقیق .........................................................................................................................................................٤

    ١-٣)  روش کار و تحقیق .................................................................................................................................................٧ فصل دوم : سدهای خاکی

    ٢-١) مقدمه .......................................................................................................................................................... .................١٠

    ٢-٢) انواع سدها....................................................................................................................................................................١٠

    ٢-٣) سدهای خاکی .............................................................................................................................................................١١

    ٢-٤) شرایط لازم برای انتخاب سدهای خاکی ...............................................................................................................١٢

    ٢-٥) طبقه بندی سدهای نوع خاکی ...............................................................................................................................١٣

     ٢-٥-١) سدهای خاکی همگن ...................................................................................................................................١٤

     ٢-٥-٢) سدهای خاکی منطقه بندی شده(غیر همگن )........................................................................................ ١٤

     ٢-٥-٣) سدهای سنگریزه ای با غشای نفوذناپذیر یا سدهای خاکی غشایی ................................................... .١٤

    ٢-٦) علل تخریب سدهای خاکی .....................................................................................................................................١٥

     ٢-٦-١) تخریب هیدرولیکی .................................................................................................................. .....................١٥

     ٢-٦-٢) تخریب حاصل از نشت ..................................................................................................................................١٦

     ٢-٦-٣) تخریب ساختمانی ...........................................................................................................................................١٩

     

    فصل سوم : تراوش و روشهای محاسبه آن

    ٣-١) مقدمه ..........................................................................................................................................................................٢١

    ٣-٢) تراوش.........................................................................................................................................................................٢١

    ٣-٣) برخی از روشهای محاسبه تراوش.............................................................................................................. .........٢١

     

    ٣-٣-١) روش شبکه جریان..................................................................................................................................... .........٢٢

     ٣-٣-١-١) مقدمه ..........................................................................................................................................................٢٢

     ٣-٣-١-٢) رسم اولین خط نشت در سد خاکی همگن با زهکش افقی در پایین دست سد.........................٢٣

     ٣-٣-٢) روش اجزا محدود..................................................................................................................................................٢٥

    ٣-٣-٢-١) معادلات حاکم .....................................................................................................................................................٢٦

    ٣-٣-٢-٢) سیستم های مختصات......................................................................................................................................٢٧

    ٣-٣-٢-٣) توابع میان یابی ...................................................................................................................................................٢٨

    ٣-٣-٢-٤) معادلات المان محدود.......................................................................................................................................٢٩

    ٣-٣-٢-٥) انتگرال گیری عددی.........................................................................................................................................٣٠

    ٣-٣-٢-٦) ماتریس هدایت هیدرولیکی .............................................................................................................................٣٠

    ٣-٣-٢-٧) سر هم بندی و حل معادلات یکپارچه ..........................................................................................................٣٠

     ٣-٣-٣) روش اجزا مرزی...................................................................................................................................................٣١

    ٣-٣-٤) استفاده از هوش های مصنوعی جهت محاسبه میزان تراوش......................................................................٣١ فصل چهارم : روش های داده کاوی (Data Mining) و EPR

    ٤-١) مقدمه ............................................................................................................................................................................ ٣٤

    ٤-٢) شبکه های عصبی مصنوعی ......................................................................................................................................٣٤

    ٤-٣) الگوریتم ژنتیک...........................................................................................................................................................٣٥

    ٤-٤) برنامه نویسی ژنتیک..................................................................................................................................................٣٦

    ٤-٥) روش رگرسیون چند جمله ای تکاملی ...............................................................................................................٣٩ فصل پنجم : مبانی طراحی و مدلسازی

    ٥-١) مقطع تیپ سدهای خاکی ........................................................................................................................................٤٤

    ٥-٢) مبانی طراحی ................................................................................................................................................ ..............٤٥

     ٥-٢-١) شیب بدنه .........................................................................................................................................................٤٥

     ٥-٢-٢) عمق آزاد..........................................................................................................................................................٤٧

     ٥-٢-٣) عرض تاج..........................................................................................................................................................٤٧

    ٥-٣) مدل سازی با روش المان محدود و استخراج داده های ورودی............................................................. .........٤٩

    فصل ششم : استخراج معادله ای برای اولین خط نشت با استفاده از روش EPR

    ٦-١) مقدمه ................................................................................................................................................................................٥٣

    ٦-٢) استخراج داده ها جهت آموزش EPR............................................................................................................. ........٥٣

    ٦-٣) استخراج رابطه ها از EPR.........................................................................................................................................55

    ٦-٤) گزینش مناسب ترین معادله .......................................................................................................................................٥٦

     ٦-٤-١) مقدمه ...................................................................................................................................................................٥٦

     ٦-٤-٢) ترسیم اولین خط نشت با روش معادله کلی سهمی ....................................................................................٥٦

     ٦-٤-٣) مقایسه معادلات با نتایج حاصل از روش معادله سهمی و روش المان محدود.....................................٦٣

     ٦-٤-٣-١) معادله شماره ٢............................................................................................................................. ........٦٣

     ٦-٤-٣-٢) معادله شماره ٣......................................................................................................................... ............٦٤

     ٦-٤-٣-٣) معادله شماره ٤..................................................................................................................... ...............٦٥

     ٦-٤-٣-٤) معادله شماره ٥.................................................................................................................. ...................٦٦

     ٦-٤-٤) نتیجه گیری از مقایسه های انجام شده........................................................................................... ...........٦٧ فصل هفتم : استخراج معادله ای برای میزان دبی تراوش یافته از بدنه سد با استفاده از روش EPR

    ٧-١) استخراج داده ها جهت آموزش EPR...................................................................................................................71

    ٧-٢) استخراج رابطه ها از EPR......................................................................................................................................75

    ٧-٣) مقایسه معادلات با نتایج حاصل از روش المان محدود............................................................................. .........٧٦

     ٧-٣-١) معادله شماره ٣.............................................................................................................................................٧٦

     ٧-٣-٢) معادله شماره ٥.............................................................................................................................................٧٧

     ٧-٣-٣) نتیجه گیری از مقایسه های انجام شده..................................................................................................٧٨ فصل هشتم : بحث و نتیجه گیری

    ٨-١) مقدمه ............................................................................................................................................................. ...........٨١

    ٨-٢) حساسیت سنجی معادله ارائه شده برای ترسیم اولین خط نشت (معادله ٦-٩)........................................٨١

     ٨-٢-١) تغییرات تراز اولین خط نشت با تغییرات x.........................................................................................81

     ٨-٢-٢) تغییرات تراز اولین خط نشت با تغییرات تراز آب بالا دست ............................................................٨٢

    ٨-٣) حساسیت سنجی معادله ارائه شده برای میزان دبی تراوش(معادله ٧-٥)..................................................٨٣

    ٨-٣-١) تغییرات میزان دبی تراوش با تغییرات طول قاعده تحتانی سد (b).....................................................83

     ٨-٣-٢) تغییرات میزان دبی تراوش با تغییرات تراز آب بالادست (h)................................................................83

     ٨-٣-٣) تغییرات میزان دبی تراوش با تغییرات ضریب نفوذپذیری (k).................................................... .........٨٤

    ٨-٤) نتیجه گیری...................................................................................................................................................................٨٥

    ٨-٥) پیشنهادات......................................................................................................................................................... ...........٨٥ پیوست

    روشهای کاهش و کنترل نشت از بدنه و پی سدهای خاکی ....................................................................... ..................٨٨

    روشهای کاهش نشت ............................................................................................................................................٨٨

    روشهای کنترل و جمع آوری آب نشتی ............................................................................................. ...........٨٨

    منابع و ماخذ

    فهرست منابع  فارسی .............................................................................................................................................................٩١

    فهرست منابع لاتین .................................................................................................................................. ..................... .......٩٦

    چکیده انگلیسی .................................................................................................................... .................................................٩٨ 

     

    منبع:

    .  نورانی و بابا خانی ، ١٣٨٨، استفاده از روش بدون شبکه RBF در بر آورد میزان تراوش سدهای خاکی مطالعه موردی: سد ستارخان، هشتمین کنگره بین المللی مهندسی عمران، ٢١ تا ٢٣ اردیبهشت ، دانشگاه شیراز.

    ٢. نبویان پور و سامانی ، ١٣٨٧، تعیین محل دقیق سطح آزاد نشت با استفاده از روش های اجزای مرزی، چهارمین کنگره بین المللی مهندسی عمران، اردیبهشت ماه، دانشگاه تهران .

    ٣. محجوبی و افشار، ١٣٨٥،  بررسی تراوش در زیر یک سد خاکی با استفاده از روش اجزای محدود، سیزدهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی عمران، ٢١ تا ٢٤ اسفند، دانشگاه شهید باهنر کرمان .

     ٤. رحیمی ، حسن .، (١٣٨١ ،" سدهای خاکی ،" انتشارات دانشگاه تهران .

    ٥. وفائیان، محمود.، (١٣٨٨ ،"سدهای خاکی ،" مرکز نشر جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان.

    1. Aziz, A. R. A., and Wong, K. F. V. (1992). “Neural network approach to the

    determination of aquifer parameters.” Ground Water, 30(2), 164–166.

    2. Bear j. and G, Dagan. (1972). Dynamics of Fluids in porous media .American Elsevier.

    3. Berardi L., Giustolisi O., Kapelan Z. and Savic D. A. (2008). Development of pipe

    deterioration  models  for  water  distribution  systems  using  EPR,  Journal  of

    Hydroinformatics, 10(2), 113-126.

    4. Eagleson, P.S. (1970). Dynamic Hydrology. McGraw Hill.

    5. Fredlund, D.G. and N.R. Morgenstern (1977) “Stress state variables for unsaturated

    soils,” J. of the Geotechnical Engineering Division, ASCE. 103: 447-466.

    6. GeoStudio- SEEP.W Help (Student License) (2007), GEO-SLOPE International Ltd.

    7. Giustolisi O. and Savic D. A. (2006). A symbolic data-driven technique based on

    evolutionary polynomial regression. Journal of Hydroinformatics, 8(3), pp. 207-222.

    8. Giustolisi O., Doglioni A., and. Savic D.A, and Webb B.W. (2007). A multi-model

    approach to analysis of environmental phenomena, Environmental Modelling &

    Software, 22, 674-682.

    9. Honjo, Y., Giao, P. H., and Naushahi, P. A., (1995), “Seepage analysis of Tarbela dam

    (Pakistan) using finite element method,” International Journal of Rock Mechanics and

    Mining Sciences and Geomechanics Abstracts, 32(3), 131A.

    10. Jain, S. K. (2001). “Development of integrated sediment rating curves using ANNs.” J.

    Hydraul. Eng., 127(1), 30–37.

    11. Javadi A.A., Faramarzi A., Ahangar-Asr A., and Mehravar M. (2010-a). Intelligent

    Finite  Element Method  in  Geotechnical  Engineering,  18th UK  Conference  on

    Computational Mechanical Mechanics (ACME), 29th-31st March, Southampton.

    12. Javadi A.A., Faramarzi A., Ahangar-Asr A., and Mehravar M. (2010-b). Finite Element

    Analysis of Three Dimensional Shallow Foundation Using Artificial Intelligence Based

    Constitutive Model, The International Conference on Computing in Civil and Building

    Engineering, 30 June - 2 July, Nottingham, UK.

    13. Javadi A.A., Mehravar M., Faramarzi A., and Ahangar-Asr A. (2009). An Artificial

    Intelligence Based Finite Element Method, Transactions on Computers and Intelligent

    Systems, 1(2), 1-8.

    14. Javadi A. A. and Rezania M. (2009-b). Intelligent finite element method: An

    evolutionary approach to constitutive modeling. Advanced Engineering Informatics,

    23(4), pp. 442-451.

    15. Javadi A. A., and Rezania M, (2009-a), “Applications of artificial intelligence and data

    mining  techniques  in  soil  modelling,”  Geomechanics  and  Engineering;  An

    International Journal, 1(1), pp 53-74.

    16. Khan S., Rana T. and Dassanayake D. (2007). Quantitative Assessment of Channel

    Seepage Using the Artificial Neural Network (ANN) Approach. Proceeding from

    International Congress on Modelling and Simulation. Modelling and Simulation

    Society of Australia and New Zealand, December 2007, pp. 2299-2305. ISBN : 978-0-

    9758400-4-7.

    17. Koza, J.R. (1994). Genetic Programming II: Automatic Discovery of Reusable

    Programs, MIT Press. ISBN 0-262-11189-6.

    18. Koza, J.R.; Keane, M.A.; Streeter, M.J.; Mydlowec, W.; Yu, J.; & Lanza, G. (2003).

    Genetic  Programming  IV:  Routine  Human-Competitive  Machine  Intelligence,

    Springer. ISBN 1-4020-7446-8.

    19. Lu, M., AbouRizk, S. M. and Hermann, U. H. (2001), “Sensitivity Analysis of Neural

    Networks in Spool Fabrication Productivity Studies,” ASCE Journal of Computing in

    Civil Engineering, 15(4), pp 299-308.

    20. Lu, R.-S., Lai, J.-L., and Lo, S.-L. (1998). “Predicting solute transfer to surface runoff

    using neural networks.” Water Sci. Technol., 38(10), 173–180.

    21. Nagy, H. M., Watanabe, K., and Hirano, M. (2002). “Prediction of sediment load

    concentration in rivers using artificial neural network model.” J. Hydraul. Eng., 128(6),

    588–595.

    22. Naouss, A. W., and Najjar, Y. M. (1996), “Seepage design charts for flat bottom dams

    resting on heterogeous media” International Journal for Numerical and Analytical

    Methods in Geomechanics 19(9), 637-651.

    23. Panthulu, T. V., Krishnaiah, C., and Shirke, J. M. ~2001!. “Detection of seepage paths

    in earth dams using self-potential and electrical resis resistivity methods.” Eng. Geol.

    (Amsterdam), 59(3–4), 281–295.

    24. Rajurkar, M. P., Kothyari, U. C., and Chaube, U. C. (2002). “Artifical neural networks

    for daily rainfall-runoff modeling.” Hydrol. Sci. J., 47(6), 865–878.

    25. Rezania M., Javadi A.A., and Giustolisi O. (2010). “Evaluation of liquefaction

    potential based on CPT results using evolutionary polynomial regression”. Computers

    and Geotechnics, 37, 82-92.

    26. Rezania M., Faramarzi A., and Javadi A.A. (2009). “An evolutionary based approach

    for assessment of earthquake-induced soil liquefaction and lateral displacement”,

    Engineering Application of Artificial Intelligence”, Under Review.

    27. Rezania, M., Javadi, A.A. and Giustolisi, O., (2008). An Evolutionary-Based Data

    Mining  Technique  for  Assessment  of  Civil  Engineering  Systems,  Journal  of

    Engineering Computations 25 (6), 500-517.

    28. Shahin M. A., Jaksa M. B. and Maier H. R. (2009). Recent Advances and Future

    Challenges for Artificial Neural Systems in Geotechnical Engineering Applications.

    Advances in Artificial Neural Systems, Volume 2009, pp. 1-9.

    29. Shahin M. A., Jaksa M. B. and Maier H. R. (2001). Artificial neural network

    applications in geotechnical engineering. Australian Geomechanics, 36(1), pp. 49-62.

    30. Tayfur G., Swiatek D., Wita A., and Singh V. P., (2005), “Case Study: Finite Element

    Method and Artificial Neural Network Models for Flow through Jeziorsko Earthfill

    Dam in Poland,” Journal of Hydraulic Engineering, 131(6), pp 431-440.

    31. Toll D. G. (1996). Artificial Intelligence Applications in Geotechnical Engineering.

    Electronic Journal of Geotechnical Engineering,

    32. 1.Sivapragasam C., Vasudevan G., Maran J., Bose C., Kaza S. and Ganesh N. (2009).

    Modeling Evaporation-Seepage Losses for Reservoir Water Balance in Semi-arid

    Regions. Water Resource Manage, 23, pp. 853–867.

    33. Tien-Kuen, H. (1996), “Stability analysis of an earth dam under steady state seepage”

    Computers and Structers, 58(6), pp 1075–1082.

    34. Tayfur, G. (2002). “Artificial neural networks for sheet sediment transport.” Hydrol.

    Sci. J., 47(6), 879–892.

     35. Turkmen, S., Ozguler, E., Taga, H., and Karaogullarindan, T. (2002). “Seepage

    problems in the karstic limestone foundation of the Kalecik Dam (south Turkey).”Eng.

    Geol. (Amsterdam), 63(3-4), 247–257.

    36. Tokar, A. S., and Johnson, P. A. (1999). “Rainfall-runoff modeling using artificial

    neural networks.” J. Hydrologic Eng., 4(3), 232–239.

    37. Xu, Y.-Q., Unami, K., and Kawachi, T. (2003), “Optimal hydraulic design of earth

    dam cross section using saturated-unsaturated seepage flow model” Advances in Water

    Resources, 26(1), pp 1–7. 

پروپوزال در مورد پایان نامه محاسبه میزان تراوش از میان سدهای خاکی با استفاده از روش EPR و المان های محدود , گزارش سمینار در مورد پایان نامه محاسبه میزان تراوش از میان سدهای خاکی با استفاده از روش EPR و المان های محدود , تز دکترا در مورد پایان نامه محاسبه میزان تراوش از میان سدهای خاکی با استفاده از روش EPR و المان های محدود , رساله در مورد پایان نامه محاسبه میزان تراوش از میان سدهای خاکی با استفاده از روش EPR و المان های محدود , پایان نامه در مورد پایان نامه محاسبه میزان تراوش از میان سدهای خاکی با استفاده از روش EPR و المان های محدود , تحقیق در مورد پایان نامه محاسبه میزان تراوش از میان سدهای خاکی با استفاده از روش EPR و المان های محدود , مقاله در مورد پایان نامه محاسبه میزان تراوش از میان سدهای خاکی با استفاده از روش EPR و المان های محدود , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه محاسبه میزان تراوش از میان سدهای خاکی با استفاده از روش EPR و المان های محدود , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه محاسبه میزان تراوش از میان سدهای خاکی با استفاده از روش EPR و المان های محدود , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه محاسبه میزان تراوش از میان سدهای خاکی با استفاده از روش EPR و المان های محدود , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه محاسبه میزان تراوش از میان سدهای خاکی با استفاده از روش EPR و المان های محدود
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت