گزارش سمینار تطابق معماری سازمانی و مدل بلوغتوانایی (CMMI)

تعداد صفحات: 168 فرمت فایل: word کد فایل: 2032
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش سمینار تطابق معماری سازمانی و مدل بلوغتوانایی (CMMI)

    گزارش سمینار کارشناسی ارشد  

    کامپیوتر- نرم افزار 

    چکیده 

      این نوشتار، گزارش سمینار کارشناسی ارشدی است که بر بهبود فرآیندها منطبق بر مدل CMMI  و تعامل این مدل با معماری تمرکز دارد. برای دستیابی به این هدف، توضیحاتی در معرفی معماری و اهمیت آن در سازمانها، بهبود فرآیندها بصورت یکپارچه و مدلهای مرتبط با آن و توضیحی کلی از تعامل مدل های استانداردسازی و معماری در این گزارش آورده شده است. 

      با رشد سازمانها و گستردگی پروژه های امروزه، نحوه مدیریت پروژه ها و روندهای عملیاتی سازمان ها، راه مناسبی برای رقابت با سایر سازمانها میباشد. از مهمترین اهداف مهندسی نرم افزار میتوان: تولید محصول نرم افزاری با بیشترین سرعت، بهترین کیفیت و کمترین هزینه را نام برد. در واقع کیفیت یک صنعت را کیفیت فرآیندهای تشکیلدهنده آن صنعت تعیین مینماید و بنابراین بایستی تمرکز را بر  بهبود کیفیت فرآیند قرار داد تا به  بهبود کیفیت محصول دست یابیم. ایده CMMs از همین اصل به میان آمد.CMMs  در واقع بر اصل بهبود فرآیندهای موجود در سازمان تمرکز دارد و یک روال قانونمند و قابل ارزیابی را برای بهبود فرآیندها ارائه میدهد. 

    موفقیت SW-CMM   در افزایش کیفیت روند تولید، سبب ایجاد و توسعه سایر  مدلهای نرم افزاری شد. اکثر مدلهای خانواده CMM   که در  بخش  قبل  ذکر  شد  در  سال 2003  به صورت جامع و استاندارد تعریف گردید و تا قبل از آن  به صورت جامعی تعریف نگردیده بود . 

    از آنجاییکه هریک از اعضای خانواده CMM اصطلاحات  و معیارهای ارزیابی خاص خود را داشته و امکان مقایسه دو سازمان ارزیابی شده با دو مدل با یکدیگر نبود، [1]SEI  ، در دانشگاه Carnegie Mellon  ، در اواخر سال 2000، ایده مدل CMMI  را بنا نمود و تغییر از SW-CMM در بازه زمانی May 2001 تا 2002، صورت گرفت . 

    CMMI  یک مدل مبتنی بر فرآیند بوده و برای تعیین سطوح به نتایج عملیاتی توجهی نمی نمود. در واقع CMMI  ، مدلی یکپارچه سازی شده از صفات کلیدی سطوح مختلف مدلهای گذشته است که مشکل عدم عملیات موازی و  همر وند را از بین برد . 

    با توجه به دید فرآیندنگر هم مدل CMMI و هم معماری سازمانی و تمرکز ایندو بر بهبود روال سازمانی، نقاط مشترک متعددی را میتوان در تعاملهای این مدل و معماری سازمانی یافت و از این تعاملات میتوان در رفع کاستیها و تقویت نقاط قدرت ایندو استفاده نمود. 

      آنچه در این گزارش میخوانید عموما گزینشی از متون برگزیده از کتب و مقالات مربوط به سال 2003 میباشد، مگر در بین، مطالبی که  پیشنهادات شخصی اینجانب بوده و ارائه گردیده است. 

                                                  

    فصل اول 

    مفاهیم عمومی  

     

     

    [2]DOD پیشبینی کرده است که بزودی سیستمهایی مورد نیاز خواهد بود که شاید بیش از 40 میلیون خط کد داشته باشند. در سیستمهای پیچیده تمیز دادن توابع سخت افزاری و نرم افزاری دشوار است. این پیچیدگی در

    بسیاری از سیستمهای کنونی بوضوح دیده میشود که خود بر فعالیتهایی که برای توسعه سازمانها صورت میگیرد تأثیرگذار است. 

    بهبود و توسعه فرآیندها به خودی خود، فرآیندی واضح و قابل فهم است اما همانطور که گفته شده است:

    هنگامیکه بهبود فرآیند در سیستمهای پیچیده و یا نظمهای سازمانهای بزرگ به خدمت گرفته میشود، دچار پیچیدگی میشود .[1] 

    چراکه در یک سازمان بزرگ ممکن است در بخشهای مختلف، هر کدام تعاریف خاص خود را داشته باشند و همچنین برای چنین پروژه هایی معمولا از گروههای عملیاتی مختلف که هرکدام مدل خاصی را که حتی

    ممکن است با یکدیگر در تداخل باشند، برای بهبود عملیات استفاده نمایند. حتی ممکن است رقابت بین گروهها وجود داشته باشد و کلا این امکان وجود دارد که بیشتر انرژی و فعالیتها صرف مسائل پیرامونی شود تا خود فعالیتهای مربوط به بهبود عملیات . 

                                                   

    مثال دیگر برای این موضوع آن است که فرض کنید سازمان با مشتریان و یا محیط عملیاتی روبرو است که

    مداوما نیازمندیها و یا محیط عملیاتی و یا برنامه زمانی پروژه در آن تغییر میکند، تصور کنید که تمهیدات،

    مدلها و منابع لازم برای مقابله با این موضوع را در نظر نگرفته باشیم، از آنجاییکه سیستم را در سازمان بزرگی

    با گروههای عملیاتی مختلف در نظر گرفتیم،  ممکن است هر گروه احساس کند که این تغییرات قبلا توسط مشتری به گروهی دیگر اخطار داده شده بوده است و به اینصورت بهبود روال عملیاتی با مشکل روبرو خواهد شد. اینجاست که نیاز به یک روش منظمتر مهندسی مشخص میشود . 

    1-1 مفاهیم اولیه معماری سازمانی : 

     سازمان، مجموعه ای متشکل از تعداد زیادی از واحدهاست که از طریق تبادل اطلاعات باهم درارتباطند و

    این واحدها برای انجام یک مأموریت خاص در حیطه حرفه مورد نظر، اطلاعات را به اشتراک میگذارند و این واحدها بایستی برای رسیدن به اهداف کلی بصورت هماهنگ با یکدیگر عمل نمایند. 

    اما در سازمانهای کنونی چالشهایی همچون موارد زیرمشاهده میشود که رفع آنها برای رسیدن به اهداف سازمان از اهمیت خاصی برخوردار است: 

    نیاز به فناوری اطلاعات 

    حجم سریع ورود فناوریهای جدید به بازار

    افزایش مدام میزان رقابت و تغییرشکل آن  

    ذائقه بسیار متغیر مشتریان

    نیاز به تغییرات فراوان در زمانهای کم

    نیاز فراوان به برقراری ارتباطات سریع و مطمئن

    نیاز به اطلاعات صحیح، دقیق و سازگار برای تصمیمگیری

    برای رفع این چالشها در سازمانها از معماری استفاده میکنند. منظور از معماری، تعیین ساختار کلی یک

    سیستم و روشهای میانی است که این ساختار را قادر به تأمین ویژگیهای کلیدی آن سیستم میکند. این

    ویژگیها عبارتند از : کارایی، قابلیت تغییر، قابلیت درک، استفاده مجدد، نوآوری در تکنولوژی، شفافیت طرحها و ... . این سیستمها میتواند همان سازمان باشد که از اجزای متفاوت تشکیل یافته است. معماری هم به جنبه ساختاری سیستم توجه دارد و هم به جنبه رفتاری سیستم. 

    آنچه در معماریهای نوین درنظر گرفته میشود عبارتست از :  

    استفاده از مدلهای مشترک بعنوان زبان مشترک 

    اتکا بر ایده های مؤلفه ای

    تغییرات براستی از طریق جایگزینی مؤلفه ها انجام میشود

    برای اعمال یک تغییر لازم نیست کل سامانه اطلاعاتی مختل شود.

    که این موارد درواقع در پی ارائه راهکارهایی برای رفع چالشهای ذکرشده درنظر گرفته شده است.  

    ویژگی یک معماری خوب آن است که : 

    قابل فهم باشد 

    مؤلفه های آن قابل استفاده مجدد باشد

    موارد اصلی کاربری سیستم را درنظر گرفته باشد

    نسبت به تغییرات انعطافپذیر باشد

    واسط های بین زیرسیستمها را بنحوی تعریف کرده باشد

    واسطهای بین زیرسیستمها را بنحوی تعریف کرده باشد، تا زیر سیستمها کمترین وابستگی را به یکدیگر داشته و اعمال تغییر در آن ساده تر باشد. 

     

    ۴

    یک سازمان در واقع از مؤلفه های متعددی همچون مؤلفه های فرهنگی، فرآیندی، تکنولوژی و داده ای

    تشکیل یافته است که بایستی برای برآوردن اهداف یک سازمان، این مؤلفه ها سازماندهی گردد. و معماری

    سازمانی عبارتست از مجموعه ای از ارائه های توصیفی یا مدلها در ارتباط با تشریح یک سازمان، آنچنانکه

    بتواند منطبق بر نیازمندیهای مدیریت که همان کیفیت میباشد، تولید شده و در حوزه چرخه حیات خود، قابل نگهداشت و تغییرپذیر باشد.[3] 

    1-1-1 اجزاء معماری سازمانی : 

    برای تشکیل یک معماری سازمانی، بایستی اجزاء آن تشخیص داده شده، استاندارد شده و قابلیت اتصال به یکدیگر را داشته باشد که به این اجزاء عناصر پایه گوییم. 

    هریک از عناصر فوق نیاز به توصیفی دارند که از طریق تکنیکهای مربوط به انواع مدلها انجام میشوند. از این

    منظر میتوان گفت که مدل توصیفی است از یک یا چند عنصر پایه که شامل خواص، عملکرد و نحوه ارتباط

    آن با سایر عناصر است. عناصر پایه معماری سازمانی عبارتند از: اطلاعات، داده ها، فرآیندها، مکانها،

    زمانبندیها، افراد و انگیزه ها. بسته به اینکه بخواهیم تا چه سطحی از جزئی نگری به توصیف یک عنصر پایه بپردازیم، میتوانیم از سطح تکنیکهای مختلفی استفاده نماییم. بعنوان مثال همانطور که میدانیم برای توصیف

    اطلاعات، و سطح جزئی نگری و دیدگاه کسی که آنرا توصیف میکند، بایستی بتوانیم از تکنیکهای مختلف، مدلهای داده استفاده نماییم مانند : فهرست سرفصلهای اطلاعاتی، نمودار ارتباط منطقی موجودیت. 

    این موضوع در مورد فرآیندها نیز صادق بوده و در این مورد میتوان به نمودار فرآیند، نمودار فعالیت و نمودار جریان داده اشاره کرد. بنابراین سطوح تجریدی مختلف را میتوان برای یک عنصر پایه میتوان درنظر گرفت و به هریک از این سطوح تجریدی، یک دیدگاه گویند. 

                                                    

    بنابراین برای یک عنصر پایه در بالاترین سطح تجریدی، میتوان دیدگاه یک برنامه ریز را در نظر گرفت کهتنها به توصیفات متنی حامل سرفصلهای اطلاعاتی مورد نیاز برای پیگیری در سازمان بسنده میکند. درواقع

    معماری سازمانی، توصیفی کامل از کلیه عناصر پایه سازمان است که در سطح تجریدی خاصی و در گستره خاصی از سازمان مطرح میشود. 

    برای توصیف عناصر پایه از مدلها استفاده میشود. خوشبختانه امروزه تکنیکهای استانداردی برای انواع مدلها وجود دارند که پیوسته در حال بروزرسانی و تکامل هستند. مدلها میتواند در قالب مدلهای متنی یا گرافیکی ارائه گردد و به اینگونه مدلها، یک محصول معماری گویند. 

    وجود مدلهای گرافیکی برای تصمیمگیریها، تجزیه و تحلیلها، ارزیابی و اصلاح فرآیندهای کاری، پیشبینی و برنامه ریزی تغییرات، ارزیابی هزینه ها و ... کمک مؤثری است. 

    در واقع معماری سازمانی نگرشی است کلان به مأموریتها و وظایف سازمانی، فرآیندهای کاری، 

    موجودیتهای اطلاعاتی و داده ای، شبکه ارتباطی، سلسله مراتب و ترتیب انجام کارها در یک سازمان که با هدف ایجاد سیستمهای اطلاعاتی و کارامد صورت میگیرد.

    همزمان با بررسی نقشه های معماری اطلاعاتی، بایستی برخی ملاحظات را نیز در ارتباط با اهداف حرفه درنظر بگیرید. برخی از این موارد عبارتند از:  

    موارد کاربری به ارثبرده شده: پس از ایجاد طرح اجرایی، بایستی درمورد اینکه موارد کاربری قدیمی تغییر یابند و یا حذف شوند و یا  انتقال یابند تصمیمگیری شود.

    یکپارچه سازی سیستم: پس از ارزیابی سیستمها، بایستی سیستمهای موجود را عمومیت بخشیده و با فن آوری جدید یکپارچه نماییم.

    ۶

    همکاری های بین المللی: جلوگیری از هزینه های اضافه، ممکن است به شکل زیر صورت گیرد: استفاده از یک برنامه نویس هندی برای نوشتن یک برنامه 20000$ هزینه میبرد، در حالیکه استفاده از یک برنامه نویس آمریکایی برای نوشتن همین برنامه 80000$ هزینه خواهد برد.3

    بنابراین برای بهبود همکاریهای بین المللی، نیازمند طراحی صحیح فرآیندها و مدیریت دقیق آن و تشخیص

    اینکه واقعا چه پروژه هایی نیازمند همکاری بین المللی هستند میباشد.  توجه کافی به فرآیندها، ارتباطات و

    استانداردها، یکی از عوامل اصلی تعیین کننده کارایی مدلهای بکار رفته در پروژه های ین المللی است. 

    از آنجاییکه فرآیندها، اجزاء کاری سازمان را تشکیل میدهند، میدیریت فرآیندهای حرفه سازمان، امکان مدیریت

    کار سازمان و مدیریت تغییرات را فراهم میکند.

  • فهرست و منابع گزارش سمینار تطابق معماری سازمانی و مدل بلوغتوانایی (CMMI)

    فهرست:

    عنوان                                                                                         شماره صفحه 

    مفاهیم عمومی   1

    1-1 مفاهیم اولیه معماری سازمانی : 2

    1-2 ایده بلوغ معماری: 13

    1-3 چارچوب : 15

    1-4  نتیجه : 19

    بهبود فرآیندها 20

    2-1 فرآیندها: 20

    2-2  بهبود روند عملیاتی بصورت جامع: 21

    2-3  گسترش مدلها و استانداردها : 41

    2-4 نتیجه : 53

     

                                                                                                 CMMI مدل 3

                 3- 1 علل پیدایش                                                                                 37 

                 3- 2  دید کلی از CMMI                                                                  

                3- 3 مزایا و برتریهای مدل CMMI نسبت به  مدلهای قبلی نام برده شده                   42 

     

                 3- 4  بررسی مدل ها از لحاظ اقتصادی                                                          45 

     

                     3-5  چگونگی برآورده شدن اهداف حرفه توسط CMMI                               48 

                 3- 6 اهداف CMMI                                                                              50 

                  3- 7  فرسنگ شمارهای CMMI                                                                 51 

                 3- 8 نواحی عملیاتی                                                                              52 

                3- 9  طبقه بندی محتوای CMMI                                                              55 

                 3- 10 رابطه بین نواحی عملیاتی                                                                 58 

                 3- 11 انواع نمایش در CMMI                                                                   61 

                 3- 12 مقایسه دو نوع ارائه "گام به گام" و "پیوسته"                                          72 

                 3- 13 مدل شمارشی                                                                              73 

                 3- 14 ویژگیهای معمول                                                                          74 

                 3- 15 نمایش معادل                                                                              75 

                 3- 16 راهنمای خلاصه برای استفاده از CMMI                                               75 

                 3- 17 ارزیابی با کمک CMMI                                                                 78 

                 3- 18 دستیابی به اهداف و روشهای معماری از طریق سطوح CMM                        83 

                 3- 19 نتیجه گیری                                                                               106 

    نمونه انجام شده   107 

    نتیجه گیری و کار آینده      121 

                 5- 1 نتیجه گیری                                                                                 121 

                 5- 2 کار آینده                                                                                    123 

     

                فهرست منابع و مراجع  124  

    منبع:

     

    [1]- Denis M .Ahern , Aaron Clouse, Richard Turner ; CMMI ® Distilled : A practical

    Introduction to integrated process improvements second edition; publisher : Addison Wesley ;  September   23,2003

     [2]- Deming,w,Edwards ;Out of the crisis ;MA:  MIT center for advanced engineering; 1986

    [3]           – Crosby P,B; Quality is free :The art of making quality ceratin; New Yourk:MC Graw-Hill

       ;1979

    [4]           - Juran,J,M,Juran; on planning for quality; New York : MacMillan ;1988

    [5]           –Butler,K., and W.Lipke ; "Software Process Achievement at Tinker Air force Base;

    Oklahoma" , CMU/SEI 2000-TR-014,Pitsburgh: Software Engineering  Institute , Carnegie  Mellon University ; September 2000 .

    [6]           –Carter ,L. ,et al; "The road to CMMI: Results of the first technology transition workshop " CMU/SEI-2002-TR-007,Pittsburgh : Software Engineering Institute ;Carnegie Mellon  University; February 2002 .

    [7]           – Paulk,M.,and m.Chrissis ; "The 2001 high maturity workshop;" CMU/SEI-2001-SR  014;Pittsburgh : Software Engineering  Institute , Carnegie Mellon University; January 2001.

    [8]           – The Limits of software. Reading ;by: Britcher ,Robert; MA:Addison Wesley ;1999.

    [12]    OF.Rico; ROI Of Software Process Improvement ; Ross Publishing ;2004

    [13]    OF.Rico; How To Estimate ROI For Inspections; PSP Doo Software Tech news;   Nov 2002

    [14]    Rick kazman;Aaddison;software architecture in practice ;Wsley;2003

    [15]    Mary Beth chrissis,Mike Knorad,Sandy Shrum ;CMMI®Guidelines for process integration  and product improvement;Addison Wesley;2003

    [16]    Jack Ferguson,Jack cooper,Michael Falat,Robert Webster ;Software Acquisition Process

     Maturity Questionnarie;CMU SEI-97-SR-013;August 1997

    [17]Denis R.Goldenson;Demonstrating the impact and benefit of CMMI : An update and  preliminary result

    [18]Mike Korad ;CMMI : Success and opportunities ahead ; Carnegie Mellon ; 2nd QAAM  Conference 22-23 october 2003

    [19] Thomas Bernard , Lisa Ming , Melanie Benhoff , Rick Barbour; Standard CMMI Appraisal method for process improvement (SCAMPI-sm) , version 1.1, Method & Implementation

     guidance for government source selection and constract process  monitoring 

    [20]Bill Phifer ;Applying Capability  Maturity Models to the Enterprise Riding the wild  Spaghetti; university of Colorado; October 16, 2002

      [21]Process Maturity Profile CMMI V1.1; Septamber 2003  [22] ”

    CMMI Program  Mike Phillips ;CMMI V1.1—“Improving Processes for Better Products; SEI  Pax SPIN ;   27 Feb 2002 Manager

     [23]Raymond Dion ; “Elemnts of a process-improvement program “ IEEE software ”

    [24]        J.Nawrocki , A.Wojviechowski,;, Pair programming proceeding of 12 europian software       control and metrics conference ESCOM; , Shaker publishing; 2001

    [25]        Mark C.Paulk,Bill curtis; capability maturity model 4,version1.1;Carnegie mellon;1998

    [26]        Brenda camarano; Facing the challenges of enterprise transformation; IBM Rational;2004

    [27]        Marc McGregor; Enterprise process managements; BPMG Council;october 2003

    [28]        Jaap Schekkerman, B.Sc.President of the Institute For Enterprise Architecture

     Developments (IFEAD)

    [29]        Enterprise architecture score cards;Jaap schekkerman,B.Sc;President of IFEAD;Institue for  enterprise architecture development;02-22-2004

    [30]        Meta group,”Architecture Maturity Audit:Part2”,Meta Practice,Volume

     4,Number5,May,2000     

    [31]        D.F.Rico;software process improvements:Modeling Return on investment(ROI);Proc  2002;National SEPG; conf;software engineering institute;Pittsburg 2002

     

    [32]        Web Pages :

     www.interactive.sei.cmu.edu

     ir.Jsp_CMMI_03/F_http://www.therationaledge.com/content/jan

      july 9 2002 ]http://www.sei.cmu.edu/cmmi/>[accessed  http://www.sei.cmu/sema/profile.html

     www.arttoday.com

     http://www.eqr.up.edu/contrib/swe/reqionjconference2003/regionjconference2003.htm

      http://www.sei.cmu.edu/CMMI/products/models.html  http://seir.sei.cmu.edu/cmmi  http://seir.sei.cmu.edu/seir/  http://jo.sei.cmu.edu/pub/english.cgi/0/323123   (first annual CMMI Conference)http://dtic.mil/ndia  http://www.faa.gov/aio

     http://bootstrap-institute.com/,18.09.2001

پروپوزال در مورد گزارش سمینار تطابق معماری سازمانی و مدل بلوغتوانایی (CMMI) , گزارش سمینار در مورد گزارش سمینار تطابق معماری سازمانی و مدل بلوغتوانایی (CMMI) , تز دکترا در مورد گزارش سمینار تطابق معماری سازمانی و مدل بلوغتوانایی (CMMI) , رساله در مورد گزارش سمینار تطابق معماری سازمانی و مدل بلوغتوانایی (CMMI) , پایان نامه در مورد گزارش سمینار تطابق معماری سازمانی و مدل بلوغتوانایی (CMMI) , تحقیق در مورد گزارش سمینار تطابق معماری سازمانی و مدل بلوغتوانایی (CMMI) , مقاله در مورد گزارش سمینار تطابق معماری سازمانی و مدل بلوغتوانایی (CMMI) , پروژه دانشجویی در مورد گزارش سمینار تطابق معماری سازمانی و مدل بلوغتوانایی (CMMI) , تحقیق دانشجویی در مورد گزارش سمینار تطابق معماری سازمانی و مدل بلوغتوانایی (CMMI) , مقاله دانشجویی در مورد گزارش سمینار تطابق معماری سازمانی و مدل بلوغتوانایی (CMMI) , پروژه دانشجویی درباره گزارش سمینار تطابق معماری سازمانی و مدل بلوغتوانایی (CMMI)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت