پایان نامه ارزیابی پهنه بندی سیل در رودخانه های فصلی و تاثیر سازه های متقاطع برآن ( مطالعه موردی رودخانه شور )

تعداد صفحات: 171 فرمت فایل: word کد فایل: 2008
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ارزیابی پهنه بندی سیل در رودخانه های فصلی و تاثیر سازه های متقاطع برآن ( مطالعه موردی رودخانه شور )

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ”M.Sc“

     مهندسی عمران – سازه های هیدرولیکی 

    چکیده فارسی :

     

    در طول تاریخ همواره سیل ها بخشی از زندگی انسانها بوده اند. سیل یک پدیده طبیعی قابل تکرار می باشد که ممکن است در اثر دخالتهای بشر در طبیعت واستفاده ناصحیح از منابع طبیعی نیز ایجاد شود. سیل ها سالیانه خسارت های زیادی را به بار می آورد که در دهه های اخیر میزان این خسارتها زیاد شده است .

    تحقیقات نشان می دهد پهنه بندی سیلاب به عنوان یکی از روش های مدیریتی مواجهه با سیلاب  از کاربرد فراوانی برخوردار بوده که امکان ارسال هشدارهای مناسب در مواقع خطر سیل و تسهیل عملیات امداد و نجات را فراهم می کنند. بنابراین امروزه نقشه های پهنه بندی سیل یکی از اطلاعات پایه و مهم در مطالعات طرح های عمرانی در دنیا محسوب می شود. از طرفی دیگر رودخانه ها تحت تأثیر عوامل مختلفی نظیر زمین شناسی ، خصوصیات آبرفتی ، مشخصات هیدرولوژیک حوزه آبخیز، شرایط هیدرولیکی جریان و نیز نحوه بهره برداری می باشتد. که ایجاد سازه های تقاطعی مانند پل در مسیر رودخانه ها موجب تغییر در الگوی جریان ، هندسه آبراهه و تغییرات سطح آب و در نتیجه پهنه بندی را تحت الشعاع قرار می دهد

    . حوزه مورد مطالعه در این تحقیق واقع در استان اصفهان می باشد، رودخانه زاینده رود بزرگترین و مهمترین رودخانه حوضه آبریز باتلاق گاوخونی می باشد که از دامنه های شرقی زاگرس سرچشمه گرفته و در جهت غرب به شرق جریان دارد، شاخه اصلی رودخانه شور از ارتفاعات همگین سرچشمه گرفته و رواناب ارتفاعات تنگ آهن ، واوشاتاج احمد را از جنوب و آب کوه عبدالنبی را از شمال زهکشی می نماید و به آب رودخانه زاینده رود می پیوندد.با توجه به ماده ١ آیین نامه شماره ٤٨٥٥٦.٣١.١٠٠ مورخ ١٣٧٩.٨.٣ پیشنهادی وزارت نیرو و مصوبه  ١٣٧٩.٨.١١ هیأت دولت ، بستر آن قسمت از رودخانه ، نهر یا مسیل است که در هر محل با توجه به آمار هیدرولوژیک با دوره برگشت ٢۵ ساله به وسیله وزارت نیرو تعیین می شود و حریم آن قسمت از اراضی اطراف رودخانه است که بلافاصله پس از بستر قرار دارد و اعم از اینکه آب دائم یا فصلی داشته باشند، از یک تا بیست متر خواهد بود، لذا تمامی نتایج بر اساس دبی با دوره بازگشت ٢٥ ساله استخراج شده است .

     در این تحقیق با استفاده از داده های هیدرولوژیکی ، مقاطع عرضی و بازدید صحرایی و نرم افزارهای Hec-Ras و Land Development به بررسی نقش سازه های تقاطعی از جمله پل و کالورت بر عمق و پهنه سیل ها با دوره بازگشت های مختلف برای رودخانه فصلی شور در استان اصفهان پرداخته شده که نتایج قابل قبولی بدست آمده است .

    مقدمه :

    در طول تاریخ همواره سیل ها بخشی از زندگی انسانها بوده اند. سیل یک پدیده طبیعی قابل تکرار می باشد که ممکن است در اثر دخالتهای بشر در طبیعت واستفاده ناصحیح از منابع طبیعی نیز ایجاد شود. سیل ها سالیانه خسارت های زیادی را به بار می آورد که در دهه های اخیر میزان این خسارتها زیاد شده است . [ضیائی ، ١٣٨٠]

    فصل اول

    مقدمه و کلیات

    فصل اول : کلیات

    ١-١- هدف :

    نقشه های پهنه بندی سیلاب در مطالعات مدیریت سیلاب دشت ها کاربرد وسیعی دارد. امروزه این نقشه ها یکی از اطلاعات پایه و مهم در مطالعات طرح های عمرانی در دنیا محسوب شده و قبل از هر گونه سرمایه گذاری و یا اجرای طرح های توسعه ، بررسی آن در دستور کار سازمان های ذیربط قرار دارد. هدف اصلی از طرح موضوع ، تبیین ضرورت تهیه نقشه های پهنه بندی سیلاب برای رودخانه ها نیز معرفی کاربردهای متنوع این نقشه ها در مدیریت سیلاب و کاهش خسارات با استفاده از فناوریهای نوین می باشد.

    احداث نامناسب و نامتناسب پلها یکی از علل وقوع سیلاب از طریق تغییر در مقطع رودخانه ، سرعت جریان ، مناطق ذخیره سیلاب ، تراز آب و گستره جریان می باشد. در این تحقیق نقش احداث پل و کالورت بر عمق و پهنه سیلها با دوره بازگشتهای مختلف بررسی خواهد گردید.

    باتوجه به اهداف ذکر شده در تحقیق حاضر نقش پهنه های سیل گیر در دو حالت وجود و عدم وجود دو سازه مذکور و مقایسه هر یک از آنها تهیه خواهد شد.

     

    ١-٢- منشأ سیل :

    مهمترین علل جریان سیل را می توان به صورت زیر بیان کرد[کمیته ملی آبیاری و زهکشی

    ایران ،١٣٨۵] :

    -          بارش شدید در حوضه های کوچک کوهستانی . این نوع سیلابها ناشی از رگبار تند ولی کوتاه مدت است که در حوضه های کوچک، دارای عکس العمل شدید هیدرولوژیک بوده و به همین دلیل اغلب بصورت موضعی در کشور دیده می شود و خساراتی را به شهرها و روستاهایی وارد می کند که بر روی مخروط افکنه احداث گردیده اند.

    -     بارش های نسبتا شدید و طولانی مدت در حوضه های با مساحت زیاد و یا بارشهای متوالی مانند  آنچه که در نیمه اول سال ١٣٧١ در جنوب کشور اتفاق افتاد و ١٧ استان را در بر گرفت .

    -     بارشهای بلند مدت و مداوم .

    -     بالا آمدن سطح آب دریاها و دریاچه ها مانند دریاچه  هامون و دریای خزر

    -     بارش همراه با ذوب سریع برف که در برخی مناطق اتفاق می افتد که دارای رژیم بارندگی از نوع برفی – بارانی می باشد.

    -     ذوب سریع برف در اثر افزایش ناگهانی دما که در حوضه سد بوکان به وقوع پیوست و در زمستان سال ١٣٧٢ باعث جریان شدید سیلاب گردید.

    -     بالا آمدن سطح آب زیرزمینی که ناشی از نفوذ مقادیری آب در آبخانه ها بوده که در نقاط پست تر باعث غرقابی شدن منطقه می گردد.

    -     گرفتگی مسیر جریان آب ناشی از ریختن زباله به داخل مسیلها و رودخانه ها و یا از بین بردن کامل مسیلها که می توان نمونه های آن را در شهر تهران مشاهده کرد.

    -     احداث سازه های نامناسب در مسر جریان آب مانند پل با فضای ناکافی برای عبور آب و یا با پایه های متعدد که در اثر عبور درختان ریشه کن شده توسط سیل ، مسدود شده و باعث بیرون زدن آب از مسیر عادی رودخانه می گردد.

       پدیده های زلزله و آتشفشان .

    -     رانش زمین در حاشیه رودخانه ها و ایجاد دریاچه موقتی و سپس شکستن ناگهانی آنها و ایجاد سیل که همراه مواد رسوبی فراوان جریان یافته و تخریب زیادی را بوجود می آورند.

    -      مدیریت ناصحیح سدها و رهاسازی ناگهانی آب .

    ١-٣- عوامل مؤثر بر پدیده سیل :

    عوامل متعددی بر وقوع سیلاب و یا تشدید خسارات آن مؤثر بوده که آنها را می توان به

    صورت زیر خلاصه کرد [کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران نشریه شماره ١٠٢،١٣٨۵] :

    ١-٣-١ عوامل حوضه ای :

    وسعت حوضه ، شکل حوضه ، شبکه آبراهه حوضه ، زمین شناسی و خاکشناسی حوضه ، موقعیت حوضه ، ویژگیهای پوشش گیاهی و سطوح جزئی رواناب در حوضه می باشد.

    ١-٣-٢ عدم اعمال مدیریت صحیح حوضه :

    تغییر کاربری اراضی ، برداشت غیر اصولی مصالح رودخانه ای، تخلیه زباله و مازاد مصالح ساختمانی در بستر آبراهه های خارج از شهر و روستایی .

    ١-٣-٣ عوامل اقلیمی :

    میزان و شدت بارش ، ذوب برف ، توزیع زمانی و مکانی بارش .

    ١-٣-۴ ویژگیهای رودخانه :

    ویژگیهای مورفولوژیکی نظیر الگوی رودخانه ، مشخصات هندسی ، شکل کف بستر، شیب و نیمرخ طولی آن .

     

    ١-٣-۵ بی توجهی به مسائل هیدرولیکی در رودخانه :

    گرفتگی موضعی رودخانه بخصوص مسیلها، طراحی نامناسب پلها و آبگذرها و غیره .

     

    ١-٣-۶ افزایش ضریب زبری و مقاومت آبراهه ها بعلل گوناگون .

     

    ١-٣-٧ رسوبگذاری در دریاچه ها، حوضه ها، باتلاقها و بالا آمدن کف آنها.

    نیاز انسان به آب باعث شده تا اکثر تمدنهای بشری در کنار رودخانه ها شکل بگیرند. حفاظت و بهره برداری بهینه از رودخانه ها به لحاظ اهمیتی که این منابع مهم در برآورد نیازهای انسان ها از دیر باز تاکنون داشته ، همواره مورد توجه بوده است . امروزه افزایش رشد جمعیت و در نتیجه بالا رفتن نیازهای غذایی ، مسکن و نیازهای تفریحی از یک سو و از سوی دیگر وجود زمینهای حاصلخیز و امکانات دسترسی به آب در حاشیه رودخانه ها باعث افزایش جمعیت در این مناطق شده است .

     

    افزایش تراکم جمعیت و دارایی ها در مناطق مستعد سیل گیری موجب شده است تا تمهیداتی جهت کاهش اثرات زیانبار سیلاب ها اندیشه شود. در این راستا تعیین پهنه هایی که در معرض سیل قرار می گیرند و یا خسارتهایی که ممکن است در اثر وقوع سیل با دوره بازگشت معین رخ دهد، برای سیاست گذاری و مدیریت مناطق مورد نظر ضروری به نظر می - رسد[کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران نشریه شماره ۴٠ ،١٣٧٩] .

    بررسی ها نشان می دهد که علت زیاد شدن خسارت های سیل به خاطر دوره های بازگشت زیاد ویا شدت های جریان زیاد نیست ، بلکه به علت افزایش استفاده از اراضی دشت سیلابی مجاور رودخانه می باشد، به این ترتیب تدوین برنامه ای جامع با هدف کنترل و بهره برداری بهینه و اعمال اقدامات مدیریتی مناسب با کلیه عوامل دخیل در ایجاد طغیان سیلابهای منطقه ای ضرورت دارد[مطیعی و بهنیا ،١٣٨١ و کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران نشریه شماره

    ۴٠ ،١٣٧٩] .

    ١-۴- خسارات ناشی از سیل :

    وقوع سیل در طی سالهای ١٩٩۵ تا ٢٠٠۴ در بین بلایای طبیعی در سطح جهان سبب ٢٠ درصد از کل تلفات انسانی (کل فوت شدگان ۴٧٠ هزار نفر) و ٣٣ درصد از کل خسارات مالی (کل زیان ها به میزان ۴٩ میلیارد دلار) شده است .

    در کشور ایران ، وقوع سیلاب هر ساله باعث تلفات انسانی و خسارات مالی می گردد به طوری که در طی دوره آماری ١٣٣١ تا ١٣٨٠ تعداد ٣٧٠٠ سیل در کشور سبب وارد آمدن صدمات قابل ملاحظه ای به مردم کشورمان شده است . بررسی علل خسارات حاصله نشان می دهد که اجرای طرح مدیریت جامع کنترل سیلاب در کشور یک ضرورت اجتناب ناپذیر می - باشد که در این راستا بهره گیری از تجارب سایر کشورها از جمله ژاپن می تواند مثمر ثمر باشد.

    از طرف دیگر هم اکنون ٢٠٧ طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب در مناطق شهری در حال اجرا است که عمدتًا شبکه آنها به طور مجزا و فقط برای جمع آوری فاضلابها و بخش بسیار ناچیزی از رواناب ، طراحی و اجرا می شوند، لذا وقوع بارندگی ها و جاری و هدایت شدن روانابها به شبکه جمع آوری فاضلاب باعث افزایش ظرفیت خطوط بیش از حدود طراحی شده ، می گردند و در این شرایط امکان برگشت فاضلاب مخلوط شده با آبهای سطحی جمع آوری شده به محل زندگی شهروندان به ویژه در مناطق پست و کم ارتفاع و همچنین شکستگی خطوط شبکه فاضلاب وجود دارد بدین جهت توجه به جمع آوری صحیح روانابها به ویژه در شرایط وقوع بارشهای سیل آسا در راستای حفظ و نگهداری صحیح از سرمایه های ملی کشور و جلوگیری از هر گونه پیامدها و تبعات اجتماعی آن بسیار ضروی است [ عطایی فر،١٣٨۴].

    ارزیابی خسارات اخیر سیل در ١٢ استان کشور (بویژه در سال ١٣٧١) نشان دهنده این واقعیت است که منابع طبیعی تجدید شونده در کشور در حال نابودی است و تخریب بشدت ادامه دارد. در شکل (١-١) فراوانی وقوع سیلاب در استانهای سیل خیز کشور ارائه شده است [ احمدی ، ١٣٧٨] .

    سیل بی سابقه ای در استان هرمزگان و جنوب استان فارس ١٠ نفر کشته و میلیاردها ریال خسارت در پی داشت .

    طغیان ۴ رودخانه بزرگ خوزستان دهها کیلومتر مربع از مناطق کشاورزی را در زیر آب کرد.

    باتوجه به اینکه ۵٠ درصد ازجمعیت و ٧۵ درصد از دارایی ها در کشور ژاپن در دشت های سیلابی واقع شده اند و باتوجه به تلفات انسانی و خسارات حاصله از جاری شدن سیل در کشور ژاپن ، موضوع مدیریت جامع کنترل سیلاب به ویژه با گسترش شهرنشینی و افزایش سطح غیر قابل نفوذ پوشش خیابان ها (مانند آسفالت و ...) و کاهش پوشش گیاهی و افزایش رواناب به طور جدی مورد توجه مقامات این کشور قرار گرفته است [ عطایی فر،١٣٨۴] .

    وقوع سیلاب در طی سالهای ١٩۴۶ تا ١٩۵٩ در ژاپن باعث مرگ و میر ١۵٠٩ نفر، خسارات به میزان ١١ میلیارد دلار با سهم ۴٣.۴ درصد از تولید خالص خانگی ملی (GDP)

    شد و در طی سالهای ١٩۶٠ تا ٢٠٠١ باعث ایجاد تلفات انسانی به میزان ١٧٧ نفر ، خسارات در حد ۶.٣ میلیارد دلار با سهم ٠.٣٨ درصد از تولید گردید. به طور متوسط ١ درصد از

    تولید ناخالص ملی ژاپن به دلیل وقوع سیلاب ها از دست می رود. به طور نمونه می توان به وقوع سیل در تعدادی از حوضه های آبریز کشور ژاپن به شرح ذیل اشاره نمود[ عطایی

    فر،١٣٨۴] :

     (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

     

     

    ABSTRACT

    Appraisal of flood surface damming in seasonal rivers and the effect of

    cross structures on it (sample study of Shour River)

    During the history flood has been always a part of humans life .Flood is a

    repeatable natural phenomenon which may be caused due to the man’s

    intervention  in  nature  and  incorrect  use  of  natural  resources.

    Flood causing much damages every year which during the recent decades

    the scale of such damages are increased.

    Researches show  that  the flood surface damming as one of  the

    management  methods for  encountering  with flood  has  met  high

    application providing the possibility of sending appropriate warnings

    when there is the flood danger and facilitating the aid and sae operations

    .Hence, today the plans of flood surface damming is one of the basic and

    important information in development design studies in the world .On the

    other hand, rivers are under the influence of different factors such as

    geology, alluvial specifications, hydrologic specifications of watershed,

    hydraulic conditions of current and also exploitation manner which

    creating cross structures such as bridge along the rivers cause changing

    in the current pattern, water course geometry and changing the water

    level and consequently overshadows the surface damming .The object of

    study basin in this research is situated in Isfahan Province. Zayanderoud

    River is the biggest and most important River of Gavkhooni Marsh

    originating from east Zagross foothills flowing from west to east .The

    major branch of Shour River  is originated from Hemgin heights

    drainaging the current water of Tang Ahan heights and oushataj Ahmad

    from the south and water of Abdolnabi from the north joining the

    Zayandehroud  River.Having  regard  to  Article  1  of  regulations

    No.48556.31.100 dated  25.10.2000 proposed by Ministry of Power, and

    with due regard to ratification dated 02.11.2000 of the Cabinet Ministers,

    the bed is that part of river which in every place with due regard to

    hydrologic statistics is determined by Ministry of Power , and limit is that

    part of lands around a river which is located immediately after the bed

    and whether it has permanent or seasonal water will be from one to

    twenty meters. Therefore all results have been extracted on the basic of

    Hydrologic data, traversal crosses, field investigations, Hec-Ras and

    land Development soft wares, studies have been made on the cross

    structures including bridge and colvert on the depth and surface of floods

    with various returning course for Shour seasonal River in Isfahan

    Province the results of which have been acceptable.

  • فهرست و منابع پایان نامه ارزیابی پهنه بندی سیل در رودخانه های فصلی و تاثیر سازه های متقاطع برآن ( مطالعه موردی رودخانه شور )

    فهرست:

    عنوان مطالب                                                                                                                    شماره صفحه

    چکیده ...........................................................................................................................................................................١

    مقدمه  ...........................................................................................................................................................................٢ فصل اول : کلیات

     ١-١ هدف  ................................................................................................................................................................ ٤

    ١-٢ منشأ سیل .........................................................................................................................................................  ٤

    ١-٣ عوامل مؤثر بر پدیده سیل ............................................................................................................................  ٤

    ١-٣-١ عوامل حوضه ای ..................................................................................................................................  ٤

    ١-٣-٢ عدم اعمال مدیریت صحیح حوضه ..................................................................................................  ٤

    ١-٣-٣ عوامل اقلیمی......................................................................................................................................... ٤

    ١-٣-٤ ویژگیهای رودخانه ............................................................................................................................... .٤

    ١-٣-٥ بی توجهی به مسائل هیدرولیکی در رودخانه ................................................................................ ٤

    ١-٣-٦ افزایش ضریب زبری و مقاومت آبراهه ها بعلل گوناگون .............................................................. ٤

    ١-٣-٧ رسوبگذاری در دریاچه ها، حوضه ها، باتلاقها و بالا آمدن کف آنها.......................................... .٤

    ١-٤ خسارات ناشی از سیل .................................................................................................................................. . ٥

    ١-٥ انواع خسارات سیل .......................................................................................................................................... ٧

    ١-٥-١ خسارات محسوس ...............................................................................................................................  ٨

    ١-٥-٢ خسارات نامحسوس .............................................................................................................................  ٨

    ١-٦ کاهش خطرات سیل ................................................................................................................................ ....... ٩

    ١-٧ روش های سازه ای ..................................................................................................................................... . ١٠

    ١-٧-١ دیواره سیل بند بتنی .......................................................................................................................  ١٠

    ١-٧-٢ سدهای مخزنی و تأخیری ..............................................................................................................  ١٠

    ١-٧-٣ انحراف جریان ....................................................................................................................................  ١٠

    ١-٧-٤ بهسازی و اصلاح مسیر کانال .........................................................................................................  ١١

    ١-٧-٥ پیش بینی سیلاب ............................................................................................................................  ١١

    ١-٧-٦ بهبود وضعیت حوزه آبریز در راستای کنترل سیلاب .................................................................١٥

     ز

     

     

     

    ١-٧-٧ روشهای سازه ای متداول ................................................................................................................  ١٥

    ١-٨ روشهای غیر سازه ای..................................................................................................................................  ١٦

    ١-٨-١ کنترل و مدیریت کاربری اراضی ...................................................................................................  ١٨

    ١-٨-٢ آبخیز داری در مناطق بالادست ....................................................................................................  ١٨

    ١-٨-٣ سیستم هشدار سیل ........................................................................................................................  ١٩

    ١-٨-٣-١ انواع سیستمهای هشدار سیل .............................................................................................١٩

    ١-٨-٣-٢ اهمیت پیش بینی دقیق زمان سیلاب ..............................................................................٢٠

    ١-٨-٣-٣ پیش بینی و هشدار سیل ....................................................................................................٢١

    ١-٨-٣-٤ مراحل طراحی سیستم هشدار سیل .................................................................................٢١

    ١-٨-٣-٥ کاربردهای سیستم هشدار سیل .........................................................................................٢٢

    ١-٨-٤ تخلیه مناطق سیل زده .....................................................................................................................٢٣

    ١-٨-٥ کمکهای اضطراری............................................................................................................................  ٢٣

    ١-٨-٦ ضد سیل سازی .................................................................................................................................  ٢٣

    ١-٩ بیمه سیلاب ..................................................................................................................................................  ٢٤

    ١-٩-١ روشهای تعیین نرخ بیمه سیلاب ..................................................................................................  ٢٤

    ١-٩-٢ مزایای بیمه سیل .............................................................................................................................  ٢٥

    ١-٩-٣ معایب بیمه سیل ..............................................................................................................................  ٢٦

    ١-٩-٤ راهکارهای علمی بیمه سیلاب در ایران .......................................................................................  ٢٦

    ١-١٠ پهنه بندی سیلاب ....................................................................................................................................  ٢٧

    ١-١١ کاربرد نقشه های پهنه بندی سیل .......................................................................................................  ٢٨

    ١-١١-١ تعیین حریم و بستر رودخانه ......................................................................................................  ٢٨

    ١-١١-٢ مطالعه و توجیه اقتصادی طرح های عمرانی ...........................................................................  ٢٨

    ١-١١-٣ پیش بینی و هشدار سیل و عملیات امداد و نجات ................................................................  ٢٩

    ١-١١-٤ بیمه سیل ........................................................................................................................................  ٢٩

    ١-١٢ پل .................................................................................................................................................................  ٣٠

     

     

     

     ح

     

     

     

    فصل دوم : بررسی منابع

    ٢-١مروری بر منابع خارج از کشور .....................................................................................................................٣٤

    ٢-٢ مروری بر منابع داخل کشور........................................................................................................................٣٨

      

    فصل سوم : خصوصیات حوزه مورد مطالعه

    ٣-١ مقدمه ..............................................................................................................................................................٤٤

    ٣-٢ موقعیت حوزه آبریز......................................................................................................................................  ٤٤

    ٣-٣خصوصیات ژئومتری حوضه ........................................................................................................................  ٤٥

    ٣-٣-١ مساحت حوضه ..................................................................................................................................  ٤٦

    ٣-٣-٢ محیط حوزه ......................................................................................................................................  ٤٦

    ٣-٣-٣ شیب حوضه .......................................................................................................................................  ٤٦

    ٣-٣-٤ زمان تمرکز ........................................................................................................................................  ٤٧

    ٣-٤ سیلاب ............................................................................................................................................................  ٤٧

     

    فصل چهارم : ابزار و روشها

    ٤-١ مقدمه ..............................................................................................................................................................٥٠

    ٤-٢ مفاهیم ............................................................................................................................................................  ٥٠

    ٤-٢-١ سیلاب .................................................................................................................................................  ٥٠

    ٤-٢-٢ دشت سیلابی ....................................................................................................................................  ٥٠

    ٤-٣روشهای تهیه نقشه های پهنه بندی دشت سیلابی ..............................................................................  ٥١

    ٤-٣-١ استفاده از داغاب ...............................................................................................................................  ٥٢

    ٤-٣-٢ استفاده از عکس های هوایی منطقه ..............................................................................................  ٥٢

    ٤-٣-٣ استفاده از تصاویر ماهواره ای ..........................................................................................................  ٥٣

    ٤-٣-٤ استفاده از مدل های ریاضی ....................................................................................................... ..... ٥٣

    ٤-٤ مدلهای کامپیوتری مرسوم در محاسبه پروفیل سطح آب ..................................................................  ٥٣

    ٤-٥ مدل HEC-RAS ...........................................................................................................................................  ٥٤

    ٤-٥-١ کاربرد مدل HEC-RAS ...................................................................................................................  ٥٤

    ٤-٥-٢ معرفی مدل ریاضی HEC-RAC ....................................................................................................  ٥٥

     ط

     

     

     

    ٤-٥-٣ فرضیات حاکم بر مدل ریاضی HEC-RAC .................................................................................  ٥٥

    ٤-٥-٤ تعیین رژیم جریان رودخانه در مدل HEC-RAC .....................................................................  ٥٥

    ٤-٥-٥ روش محاسبه پروفیل سطح آب در مدل هیدرولیکی HEC-RAC ..........................................٥٦

    ٤-٥-٦ مراحل محاسبه پروفیل سطح آب در طول رودخانه ................................................................٥٨

    ٤-٦ اطلاعات مورد نیاز مدل ..............................................................................................................................  ٥٨

    ٤-٧ داده های ورودی بررسی هیدرولیکی جریان در محدوده طرح ...........................................................  ٦٠

    ٤-٧-١ پلان مسیر رودخانه ..........................................................................................................................  ٦٠

    ٤-٧-٢ نیمرخ طولی رودخانه .......................................................................................................................  ٦٠

    ٤-٧-٣ مقاطع عرضی رودخانه .....................................................................................................................  ٦١

    ٤-٧-٤ دبی سیلاب ........................................................................................................................................  ٦٢

    ٤-٧-٥ شرایط مرزی......................................................................................................................................  ٦٢

    ٤-٧-٦ ضریب زبری جریان ..........................................................................................................................  ٦٢

    ٤-٧-٦-١ زبری سطح ..............................................................................................................................٦٣

    ٤-٧-٦-٢ درجۀ ناهمواری در سطح بستر کانال (n1) ........................................................................٦٣

    ٤-٧-٦-٣ تغییرات در سطح مقطع کانال (n2) ....................................................................................٦٤

    ٤-٧-٦-٤ تأثیر نسبی موانع (n3)  ..........................................................................................................٦٤

    ٤-٧-٦-٥ تأثیر پوشش گیاهی(n4) .......................................................................................................٦٥

    ٤-٧-٦-٦ تأثیرمآندر (m) .........................................................................................................................٦٧

     

    فصل پنجم :بررسی نتایج

     ٥-١ مقدمه  ............................................................................................................................................................٧٠

    ٥-٢ مقایسه سرعت جریان در رودخانه تحت دبی های مختلف ................................................................  ٧٠

    ٥-٣رژیم جریان .....................................................................................................................................................  ٨١

    ٥-٤ تأثیرات سازه پل بر رودخانه ......................................................................................................................  ٨٣

    ٥-٥ تأثیرات سازه کالورت بر رودخانه .......................................................................................... ................. ١١١

    ٥-٦ مقایسه تاثیر دو سازه پل و کالورت بر رودخانه ............................................................. ................. .... ١٤٠

    ٥-٧ پهنه بندی سیلاب ........................................................................................................................................١٥٤

     

     ی

     

     

     

    فصل ششم :نتیجه گیری و پیشنهادات

    ٦-١ خلاصه نتایج  ............................................................................................................................................... ١٦١

    ٦-٢ پیشنهادات ................................................................................................................................................... ١٦٢

     

     منابع و ماخذ

     فهرست منابع فارسی  ........................................................................................................................................ ١٦٣

     فهرست منابع لاتین .......................................................................................................................................... ١٦٧

     چکیده انگلیسی  .................................................................................................................................................١٧٠

      

     

    منبع:

    [١] ضیائی ، ح . ،١٣٨٠. اصول مهندسی آبخیزداری . انتشارات آستان قدس رضوی، ٦٥٠ ص .  (پ

     (27

    [٢] علیزاده ، ا.، ١٣٨٣. اصول هیدرولوژی کاربردی . انتشارات دانشگاه امام رضا (ع ) ، ٨١٥ ص . (پ

     ( 28

    [٣] کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران گروه کار رهیافت های فراگیر مدیریت سیلاب ، ١٣٨٥ .

    پیش بینی و هشدار سیل . نشریه شماره ١٠٢، ٢٦٥ ص . (پ ٣١ )

    [٤] کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران و کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی، ١٣٧٩ . راهنمای روشهای غیر سازه ای مدیریت سیلاب . نشریه شماره ٤٠، ٣١٥ ص . (پ ٣٠ )

    [٥] مطیعی، ه . ع . بهنیا و م ، باربد .،١٣٨١ . پهنه بندی سیلاب در حوضه های آبریز با ترکیب سیستم

    GIS و مدلهای ریاضی . مجموعه مقالات ششمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه ، جلد دوم .

    دانشگاه شهید چمران اهواز .(پ ٣٤)

    [٦] عطاییفر، حسین ، مدیریت بحران آب در کشور ژاپن ، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور

    ،١٣٨٤، ١٥ ص . (مقاله ژاپن )

    [٧] احمدی، ح .،١٣٧٨ . رئومورفولوژی کاربردی. انتشارات دانشگاه تهران ، ٨١٥ ص . (پ ٢)

    [٨] مهدوی ، م .، ١٣٧٦ . بررسی آثار اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی خسارات سیل . کارگاه آموزشی تخصصی مهار سیلاب رودخانه ها ، انجمن هیدرولیک ایران .(پ ٣٦)

    [٩]  بقال نژاد، آ. بهارلویی، د. و شریفی،ع . آشنایی با سیستمهای هشدار سیل و مدیریت سیلاب ، سازمان آب و برق خوزستان ،٦ ص . ( هشدار سیل )

    [١٠] صفری، ع .، ١٣٨٠ . تعیین الگوی مدیریت بهینه در دشتهای سیلابی . پایان نامه کارشناسی ارشد آبخیزداری ، دانشکده منابع طبیعی ، دانشگاه تهران ، ١١٢ ص .(پ ٢٦ )

    [١١]  امامی، ک ،١٣٧٦. روشهای غیرسازه ای مدیریت سیلاب . کارگاه فنی روشهای غیرسازه ای مدیریت سیلاب ،  ٦٢ص .  (پ ٦)

    [١٢] بهزادفر ، م .، ١٣٨٥ . راهکارهای کاهش خطرات سیل . کارگاه فنی همزیستی با سیلاب ،٨ ص . (پ ١٠)

     163

     

     

     

    [١٣] تقواییابریشمی ، ع .ا.، ١٣٨٥ . پیش بینی سیل و پهنه بندی در حریم رودخانه ها اصلیترین مولفه طرح های مدیریت سیلاب و پیش بینی و هشدار و عملیات امداد و نجات . کارگاه فنی همزیستی با سیلاب ، ١٣ ص .(١١پ )

    [١٤] زینیوند ، ح .، ١٣٧٩ . پهنه بندی خطر سیل در رودخانه سیلاخور با استفاده از مدل هیدرولیکی  HEC-RAS پایان نامه کارشناسی ارشد آبخیزداری ، دانشکده منابع طبیعی ، دانشگاه مازندران ، ١٢٠ ص . (پ ٢٠)

    [١٥] صادقی ، ا.، ١٣٨٥ . تاملی در برآورد حد بستر و حریم آبراهه ها در مناطق شهری و روستایی .

    کارگاه فنی همزیستی با سیلاب ، ٩ ص . (پ ٢٥)

    [١٦] صابری ، ا،. بررسی نقش پوششی بیمه ای خطر سیلاب به کاهش زیانهای ناشی از بحران خسارتهای جاری شدن سیلاب . کارگاه فنی روشهای غیرسازه ای مدیریت سیلاب ، ١٢ ص .

    [١٧] برخوردار ، م .، و ع چاوشیان .، ١٣٧٩. پهنه بندی سیلاب . کارگاه فنی روشهای غیرسازه ای مدیریت سیلاب ، ١٨ ص . (پ ٨ )

    [١٨] زارع بهاری، م . و ز . گوهری .، ١٣٨٥ . بررسی تعیین حریم و بستر رودخانه و کاربرد فن آوری اطلاعات در آن . کارگاه فنی همزیستی با سیلاب ، ٧ ص .(١٩پ )

    [١٩] سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان مدیریت منابع آب ایران .، ١٣٨٤ . راهنمای پهنه بندی سیل و تعیین حد بستر و حریم رودخانه . انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

    ، نشریه شماره ٣٠٧ ، ١٠٦ ص . (پ ٢١ )

    [٢٠] جندقی ، ن .، بذرافشان ، ا.، و باغانی ، م .، ١٣٨٥. بررسی پایداری پل های شهر گرگان در وقوع سیلاب های مسیر رودخانه زیارت . مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی ، جلد سیزدهم ، شماره چهارم .

    [٢١] پورهادی، م . ح . و م . قدسیان ، ١٣٨٠. محافظت از تکیه گاههای پل ها و آبشکن ها در برابر آب - شستگی موضعی، کنفرانس بین اللملی سازه های هیدرولیکی، ایران ، کرمان ، ص ١١١٥- ١١٢١.(پ م ٢)

    [٢٢] زراتی، ا. ر. و م . عزیزی، ١٣٧٦. بررسی روش های کنترل و کاهش آب شستگی پایه های مستطیل شکل پل ، اولین کنفرانس هیدرولیک ایران ، تهران ، ص ٢٦١-٢٦٨.(پ م ٦ )

    [٢٣] وهابی، ج .، ١٣٧٦ . پهنه بندی خطر سیل با بکارگیری تکنیکهای سنجش از راه دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی در حوزه آبریز طالقان . پایان نامه کارشناسی ارشد آبخیزداری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تربیت مدرس ، ١١٥ ص .(٤٠پ )

     164

     

     

     

    [٢٤] شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس . سیستم های خودکار هشدار سیل محلی. مرجع ٢ هیدرولوژی سازمان ملی هواشناسی، بهار ٨١ . (٢٤پ )

    [٢٥] یزداندوست ، ف . و ف .  نصیری .، ١٣٧٢ . کنترل و تقلیل خسارات سیلاب و آبخیزداری شهرستان دره شهر. گزارش سمینار مشترک ایران و فرانسه تحت عنوان مدیریت منابع آب و آبخیزداری ، دانشکده منابع طبیعی ، دانشگاه تهران . (٤١پ )

    [٢٦] روزخش ، ب .، ١٣٧٥ . کاربرد  GIS در سیستمهای هشدار دهنده سیل و تعیین پهنه های خطر سیل در حوزه آبخیز معروف کسیلیان . پایان نامه کارشناسی تاسیسات آبیاری، دانشکده کشاورزی ، دانشگاه تهران ، ٩٨ص . (١٨ پ )

    [٢٧] سکوتی اسکوئی، ر. وا. بروشکه .، ١٣٨١. کاربرد سنجش از دور در مطالعات پهنه بندی سیل ، مطالعه موردی دشت میاندوآب در استان آذربایجان غربی . مجموعه مقالات ششمین سمینار بین - المللی مهندسی رودخانه ، جلد دوم . دانشگاه شهید چمران اهواز .(٢٢پ )

    [٢٨] جلالیراد، ر.، ١٣٨١ . پهنه بندی سیل در بخشی از حوزه آبخیز شهری تهران با استفاده از

     GIS . پایان نامه کارشناسی ارشد آبخیزداری ،  دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تربیت مدرس ،

    ١١٥ص . (١٢پ )

    [٢٩] ارحمی، م . ١٣٨٢ . پهنه بندی خطر سیل با استفاده از مدل ریاضی همت و  GIS. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده فنی ، دانشگاه تربیت مدرس ، ٩٨ص . (٤پ )

    [٣٠] رحیمی فراهانی ، م .، ١٣٨٥ . کاربرد توامان سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل هیدرولیکی

     HEC-RASجهت تعیین بستر و حریم بستر . کارگاه فنی همزیستی با سیلاب ، ١٨ ص . (١٦پ )

    [٣١] دادرسی سبزوار ،  ا. ، داورزنی ، ز.و یمانی ، م . ١٣٨٥. بررسی کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور در مطالعات پهنه بندی سیل . مجموعه مقالات هفتمین سمینار بین - المللی مهندسی رودخانه ، دانشگاه شهید چمران اهواز. . ١٣٨٥  .

    [٣٢] آرمان ،ن . و سلاجقه ،ع . تعیین حریم و بستر رودخانه ) با استفاده از نرم افزار HEC-RAS و

    AUTOCAD در بازه ای از رودخانه کرج (سیرا – پل خواب ) مجموعه مقالات هفتمین سمینار بین - المللی مهندسی رودخانه ، دانشگاه شهید چمران اهواز . ١٣٨٥  .

    [٣٣] موسوی ، س .ع .  و قویدل فر  ،س . بررسی کاربرد GIS در کنترل سیلاب شهری ، مطالعه موردی رودخانه شهر ماسال در غرب استان گیلان . مجموعه مقالات هفتمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه ، دانشگاه شهید چمران اهواز . ١٣٨٥  .

     165

     

     

     

    [٣٤] رستمی،  م .، اردشیر ،  ع . و اقبالی ،  س .  مدیریت سیلاب دشت رودخانه ها با استفاده از تلفیق مدل هیدرولیکی و سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) . مجموعه مقالات هفتمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه ، دانشگاه شهید چمران اهواز. . ١٣٨٥  .

    [٣٥] توکلی ١٣٨٠ . پهنه بندی خطر سیل و بررسی خصوصیات آن دربخشی از اترک میانی .

    [٣٦] خلیلی زاده و مساعدی  ١٣٨٢ . اثر پل ها بر عمق و سطح پهنه سیل ، مطالعه موردی رودخانه زیارت در شهر گرگان .

    [٣٧] جندقی  ن .،  بذر افشان ،ا.  و  باغانی  م .  ١٣٨٤ . بررسی پایداری پلهای شهر گرگان در هنگام وقوع سیلاب در رودخانه زیارت . مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی ، جلد سیزدهم ، شماره چهارم .

    [٣٨] صادقی ،س .ح .،  حاجی قلی زاده  ،م . و فاخواه ،م . ١٣٨٦ . بررسی تاثیر پل ها و آبروها در تغییر عمق و پهنه سیلاب با استفاده از نرم افزار   HEC-RAS ، مطالعه موردی بازه ای از رودخانه کن تهران .

    [٣٩] قلعایی ،س .، علاقه مندان  ،م . و علیمحمدی ،س . پهنه بندی و تحلیل فراوانی سیلاب مسیل زشک مشهد با استفاده از از مدلهای نرم افزاری   HEC-HMS  HEC-RAS .

    [٤٠] کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران .، ١٣٦٥ . فرهنگ آبیاری و زهکشی . وزارت نیرو ،

    ١٤٤٩ص .(٢٩پ )

    [٤١] نیک صفت ، غ .، ١٣٧٦ . انتخاب سیلاب طراحی. کارگاه آموزشی تخصصی مهار سیلاب رودخانه ها ، انجمن هیدرولیک ایران .(٣٩پ )

    [٤٢] اصول مقدماتی مهندسی و ساماندهی رودخانه ، عبدالرسول تلوری. ناشر پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری ، بهار ٨٣ .

    [٤٣] جبلی فرد، س .، آ. امیدوار و ع . نجفی جیلانی، ١٣٨٤. سیستم تحلیل رودخانه  HEC-RAS

    انتشارات    جهاددانشگاهی    واحد    صنعتی    امیرکبیر،    ٣٧٠ص .(١٣پ )

     166

     

     

     

     

    فهرست منابع  لاتین :

    [1L]do , s. e., M. M. Fogel  dnd  s. D. Resnk. 1973 . effect of urbdnizdtion on runoff

     from  smdll  wdtershed  .  Acddemy  of  science. 3: 86-91 .

    [2L]Lidng, s. dnd c. R. Mouhdnty. 1997. optimizdtion of  Gis  bdsed  flood  hdzdrd

    zoning, A cdse study dt Muhdnddy commdnd  dred  in  cuttdk  distrit  orrisd, indid .

     journdl of chinese soil dnd wdter  conservdtion. 28 (1): 11-20 .

    [3L]jdmes, M. D., M. D. Ldrson dnd T.F. Glover. 1980. Floodpldin mdndgement need

     peculidr to drid climdtes . wdter. Resour.Res. 16(6):1020-1029.

    [4L]Tuldne university  Geology, 1998. hdzdrds dssocidted with  flooding . Flood

     hdzdrds , prediction  dnd  Mitigdtion . 89p.

    [5L]correid, F. n., M.  G.  sdrdvid, F. n.  silvd, dnd i. Rdmos. 1999. Floodpldin

    mdndgement in  urbdn  developing  dred. pdrt π. Gis-Bdsed flood dndlysis  dnd

     urbdn  growth. wdter . resour . Mdndge . 13:23-37

    [6L]johnson, G. D., M. D.  strickldnd dnd L. Byyok . 1999 . Qudntifying impdcts to

     ripdridn wetldnds dssocidted  with  reduced  flows  dlong  the  grebull river.

     wyoming wetldnds. 19(1) 71-77.

    [7L]Tdte, e. c., F. oliverd dnd D. R. Mdidment. 1999. Floodpldin mdpping  using

     hec-RAs dnd drc view Gis. The university of TeXds dt Austin. 223 p .

    [8L]isldm, M. D. dnd . sddo. 2000. Development of flood hdzdrd mdps of

     Bdnglddesh using noAA-AvhRR imdges with Gis. hydrolog. sci .j. 45:337-355 .

    [9L]Linsley, R. . j., M. A. ohler dnd j. L. h. pdulhus. 2000. hydrology for engineers .

     McGrdw - hill. publishing compdny. 507p.

    [10L]ydng, c. R. dnd c. T. Tsdi.2000 . Development of d Gis-bdsed flood informdtion

    system for floodpldin mdndgement dnd ddmdge cdlculdtion. j  Am. wdter. Resour.

     As. 36(3):567-577.

    [11L]Ddvid, L., . Thresd, D. olsen dnd c. MAR . 2002. Fifty yedrs flood inunddtion

     mdps for oldnchito . u.s. Geologicdl survey (usGs) Report. 02-257.

    [12L]sinndkduddn, s. .,A.A. Ghdni. s.s. Ahmdd dnd n. A. Zdkdrid. 2003 . Flood risk

    mdpping  for pdri river incorpordting sediment trdnsport. environ.  Modell. softw.

     18:119-130.

     

    [13L]colditz, R. R. dnd p. F . huddson . 2003. Flood delinedtion in d ldrge dnd

     compleX  dlluvidl  vdlley.  Lower pdnuce Bdsin . MeXico. j. hydrol. 280:229-245.

    [14L]hossein Zddeh, A., M. Z. Ahmddi, M. B. shdrifi dnd M. Mdsoudidn. 2005. Flood

    Zoning using The  hec-RAs hydrdulic Model in d Gis environment . journdl  of

     environmentdl hydrology. 13:1-14.

    [15L]Tingsdnchdli, T. dnd  M. F.  drim. 2005 . flood hdzdrd dnd risk dndlysis in the

     southwest region  of  Bdnglddesh. hydrol . process. 19:2055-2069.

     167

     

     

     

    [16L]ydng, j., R. D. Townsend dnd B. Ddneshfdr . 2006 . Applying the hec-RAs

    model dnd Gis techniques  in river network floodpldin delinedtion. cdn . j. civ. eng .

     33:19-28.

    [17L]Gdll, M., B. j. Brouff, dnd s. L. cutter . 2007 . Assessing flood  hdzdrd  zones  in

    the  dbsence of digitdl floodpldin mdps:  compdrison  of   dlterndtive  dpprodches.

     ndt. hdzdrds . 8:1-12.

    [18L]pistoche, A. dnd p. Mdzzold. 2002. use of hec-RAs dnd hec-hMs models with

     Arc view for hydrologic risk mdndgement . itdly . 1 : 305-310

     [19L]Merridm-websters collegidte Dictiondry . Tenth edition, 2000 . 52p.

     [20L]singh, v.p.1992. elementdry hydrology . prentice -hdll, 973p.

    [21L]Bedient ,  B.  p. 1992. hydrology dnd floodpldin  Andlysis . Addison-wesley

     publishing  compdny . 685p.

    [22L]Floodpldin mdndgement  in united stdte . dn  dssessment report, 1992. vol 2.

     643p .

    [23L]Linsley, R. . j., M. A. ohler  dnd j. L. h. pdulhus. 1982. hydrology  for

     engineers . McGrdw-hill. publishing compdny . 507p.

    [24L]Frdmji, . . dnd B. c. Gdrg. 1976 . Flood control  in  world. interndtiondl

     commission on irrigdtion dnd Drdindge. vol1 . 559p.

    [25L]Federdl emergency mdndgement dgency. 2000 . Flood proofing  non-

     Residentidl . 17p.

    [26L]owen, h., F. jdmes  dnd F. rdsyk. 1981 . cooperdtive flood loss reduction . A

     Technicdl Mdnudl for industry.119p.

    [27L]u.s. Army crops of engineer . 1998 . Flood proofing performdnce success dnd

     fdilure .

    [28L] Raudkivi, A. J. and R. Ettema. 1983. Clear-water scour at cylindrical piers. J.

     Hydr. Engrg., ASCE 109(3): 338-350. (35 L M )

    J. Raudkivi. 1991. Scouring. 2nd Hydraulic Structures  [29L]Breusers, H. N. C. and A.

     Design Manual, IAHR, A. A. Balkema, Roterdam, The Netherlands.(13 L M)

    [30L] Rdudkivi, A. j. 1998. Loose Bounddry hydrdulics. A. A. Bdlkemd, Rotterddm,

     pp. 8-28. (36LM )

    [31L] stevens, M. A., M. M. Gdsser dnd M. B. A. M. sddd. 1991. wdke vorteX scour dt

     bridge piers. j. hydr. engrg., Asce 117(7): 891-904. (39LM)

    [32L] cdmpbell, A.L., dnd sidle, R.c. 1984. prediction of pedk Flow on smdll

    wdtershed in oregdn for use in cdlvert Design , wdter Resources Bulletin 20(1): 9-

     14

    [33L] stephdn,  R. 2002. hydrologic investigdtion by the u.s. Geologicdl survey

    Following the 1996 dnd 1997 Flood in the upper yellowstone River , Montdnd.

    Americdn wdter Resources Associdtion 19th Annudl  Montdnd section Meeting

     section one, pp: 1-1.

    [34L]Timothy , c.s., 1995. summdry of ddtd-collection dctivities dnd effects of

    flooding from tropicdl storm Alberto in pdrt of Georgid, Aldbdmd dnd Floridd in

     168

     

     

     

    july 1994. Federdl emergency Mdndgement Agency, interdgency hdzdrd

     Mitigdtion Tedm Report, FeMA 1035-DR-FL, 34p.

    [35L] chiew , y.M., 1999. Time scdle for locdl scour dt bridge piers. journdl of

     hydrdulic engineering., Asce, 125(1):59-65.

    [36L] Lim, s.y., 2001 . pdrdmetric study of riprdp fdilure dround bridge piers.

     journdl of hydrdulic resedrch. 39(1): 61-72.

    [36L] Rdnddll, j.c., dnd edwdrd, R.h., 2003. Bdckwdter effect  of bridge piers in sub-

    criticdl flow. center for Trdnsportdtion Resedrch, the university of TeXds dt Austin .

     project summdry report 1505-s, 15p.

پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی پهنه بندی سیل در رودخانه های فصلی و تاثیر سازه های متقاطع برآن ( مطالعه موردی رودخانه شور ) , گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی پهنه بندی سیل در رودخانه های فصلی و تاثیر سازه های متقاطع برآن ( مطالعه موردی رودخانه شور ) , تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی پهنه بندی سیل در رودخانه های فصلی و تاثیر سازه های متقاطع برآن ( مطالعه موردی رودخانه شور ) , رساله در مورد پایان نامه ارزیابی پهنه بندی سیل در رودخانه های فصلی و تاثیر سازه های متقاطع برآن ( مطالعه موردی رودخانه شور ) , پایان نامه در مورد پایان نامه ارزیابی پهنه بندی سیل در رودخانه های فصلی و تاثیر سازه های متقاطع برآن ( مطالعه موردی رودخانه شور ) , تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی پهنه بندی سیل در رودخانه های فصلی و تاثیر سازه های متقاطع برآن ( مطالعه موردی رودخانه شور ) , مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی پهنه بندی سیل در رودخانه های فصلی و تاثیر سازه های متقاطع برآن ( مطالعه موردی رودخانه شور ) , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی پهنه بندی سیل در رودخانه های فصلی و تاثیر سازه های متقاطع برآن ( مطالعه موردی رودخانه شور ) , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی پهنه بندی سیل در رودخانه های فصلی و تاثیر سازه های متقاطع برآن ( مطالعه موردی رودخانه شور ) , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی پهنه بندی سیل در رودخانه های فصلی و تاثیر سازه های متقاطع برآن ( مطالعه موردی رودخانه شور ) , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی پهنه بندی سیل در رودخانه های فصلی و تاثیر سازه های متقاطع برآن ( مطالعه موردی رودخانه شور )
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت