پایان نامه ارائه و تو صیف راهکارهایی به منظور مستندسازی طراحی نرم افزار برپایه الگوها

تعداد صفحات: 427 فرمت فایل: word کد فایل: 1994
سال: 1384 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ارائه و تو صیف راهکارهایی به منظور مستندسازی طراحی نرم افزار برپایه الگوها

    پایا ن نامه برا ی دریافت در جه کارشناسی ارشد

     در رشته مهندسی نرم افزار 

    فصل او ل

    مقدمه

    • مسائل و مشکلات درگیر در مستندسازی طراحی

    ▫ مسائل و مشکلا ت پایه ای مستندسازی طراحی

    ▫ مشکلا ت نگهداشت و بهنگام سازی مستندا ت طراحی

    ▫ مسائل فرآیندی در تولید مستندات طراحی

    • هد ف از این تحقیق

    ▫ اهمیت مستندسازی طراحی

    ▫ اهمیت قابلیت نگهداشت در تولید مستندا ت طراحی

    ▫ اهمیت قابلیت استفاده مجدد در تولید فراورده های طراحی

    ▫ اهمیت مدل ، الگو و دارایی های قابل استفاده مجدد در مستندسازی طراحی

    • تمرکز اصلی تحقیق

    • خلاصه فصل

    • ساختار پایان نامه

    مقدمه

     طراحی سیستم های نرم افزاری یکی از مهمترین مراحل تولید محصولا ت نرم افزاری به شمار آمده و در طول حیا ت هر سیستم نرم افزاری ، نیاز به توسعه و نگهداشت امری مشهود است .

    یکی از عوامل کلیدی افزایش قابلیت فهم و نگهداشت سیستم ، مستند سازی بهینه طراحی و کد می باشد. به دلایل مختلفی همچون بهبود سیستم ، اضافه کردن نیازهای جدید یا تطبیق آن ،  تغییروگستر ش طراحی و پیاده سازی مولفه های سیستم اجتناب ناپذیر است .

    در حالت کلی سه منبع اصلی برای پیگیری اطلاعا ت طراحی وجود دارد:

    • کد منبع

    • طراحان و برنامه سازان

    • مستند طراحی

    اولی کد منبع است که در صور ت داشتن توضیحا ت لازم و رعایت سبکهای مناسب می توان ایده های سطح پایین طراحی را تا حدودی از آن استنتاج نمود.

    دومی استفاده از اطلاعا ت اشخاصی است که در طراحی و پیاده سازی آن نقش داشته اند.

    سومی مستند طراحی است که اصلی ترین منبع برای مطالعه و بررسی تصمیما ت طراحی مهم اتخاذ شده و نیز جزئیا ت اصلی کار طراحی است .

    در حالت کلی مورد دوم یعنی استفاده از اطلاعا ت اشخا ص درگیر در طراحی و پیاده سازی سیستم اگرچه ممکن است کلیا ت طراحی را تا حدی به دست دهد ولی ممکن است به دلیل نبود این اشخا ص در هنگام نگهداشت و یا به دلایل متعددی همچون فراموشی نتوان اطلاعا ت طراحی لازم را به دست آورد. بنابراین منابع اصلی برای فهم طراحی انجام شده به کد منبع و مستند طراحی برمی گردد.

    در این راستا ما با ارائه یکسری الگو و مشخص کردن ترتیب اعمال آنها سعی در مستند سازی بهینه طراحی و کد داریم .

    دراین فصل مسائل و مشکلا ت درگیر در مستندسازی طراحی ، اه ت مستندسازی طراحی ، قابلت نگهداشت و قابلیت استفاده مجدد در تولید مستندا ت و فراورده های طراحی ، همچنین نقش مدلها، الگوها  و دارایی ها٢ در تولید فراورده های طراحی مورد بررسی قرار گرفته ، تمرکز اصلی ان تحقق بیان شده و نهایتا ساختار پایان نامه ارائه می گردد.

     

    ۱-۱- مسائل و مشکلا ت درگیر در مستندسازی طرا حی

    ۱-۱-۱-مسائل ومشکلا ت پایه ای مستندسازی طرا حی

     مستندسازی اطلاعا ت امری است که معمولا به صور ت کاملا خودکار صور ت نمی گیرد و در موارد زیادی مستلزم مستند نمودن اطلاعا ت از طر ف یک یا چندین شخص می باشد. مستند سازی طراحی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بدین ترتیب مستندا ت تولید شده معمولا ناقص ، خیلی مشروح ، خیلی سطح بالا یا ناسازگار بوده و به طور صحیح بهنگام نمی شوند.

    در دنیای طراحی نرم افزار، تحقیقا ت زیادی برای غلبه بر این مشکل صور ت گرفته است . مهمترین آنها مشخصه معماری مبتنی بر مدل یا MDA١ است که از طر ف گروه OMG2 ارائه شده است .این موسسه مولف بسیاری از استانداردهای صنعتی نرم افزار همچون UML٣، XMI٤، RAS5، MOF6،SPEM   و

    چندین مشخصه دیگر است .در این پایان نامه از برخی از این مشخصه ها همچون UML  و RAS

    استفاده شده است [٢٤ , ٧].

    مشخصه MDA سعی دارد با ارائه دو دسته مدل ،مدلهای مستقل از بستر٨ و مدلهای وابسته به بستر  و تبدیل کننده های مناسب بین این مدلها و یکسری پیکربندی های خا ص از دامنه مسئله به کد نهایی دست یابد. بدین ترتیب  مستندا ت طراحی فقط شامل مدلها بوده و تمامی مراحل کار به صور ت خودکار صور ت گرفته ، مشکل مستند سازی دستی و مسائل مشابه وجود ندارد. ابزارهای جدیدی روز به روز برای پشتیبانی از این مشخصه به بازار عرضه می شود.

    در هر صور ت مشخصه MDA هنوز مراحل اولیه خود را طی می کند و به نظر می رسد برای رسیدن به هدفی که آن دنبال می کند هنوز مراحل زیادی باید طی گردد چرا که در پروژه های تجاری امروزی ،آنهم با نیازهای فراوان و پیچیده ، مسئله به همین سادگیها نیست . از طرفی MDA برای سیستم هایی که مشخصه نیازمندیهایشان دائما در حال تغییر بوده و از قبل معین نیست راه حل مناسی نمی باشد. هر چند برای حل این مسئله نیز راه حلهای متفاوتی همچون ترکیب SOA١٠ و MDA پیشنهاد شده است ولی این راه حلها نیز هنوز در عمل به اثبا ت کامل نرسیده اند و  با مسائل و گرفتاریهای خا ص خود روبرو هستند.

    بدین ترتیب در حال حاضر مسائل و گرفتاریهای مربو ط به امر مستندسازی طراحی   از طریق بکارگیری یکسری اصول ، فن ١، الگو و راهنما در فرآیند طراحی سیستم رفع گردد. بخش اعظمی از تحقیقا ت صور ت گرفته در این پایان نامه به همین امر می پردازد.

     

    ۱-۱-۲-مشکلات نگهداشت و بهنگام سازی مستندا ت طرا حی

     یکی از معضلا ت اساسی در توسعه سیستم های نرم افزاری امروزی آن است که با بزرگتر شدن این سیستم ها، قابلیت توسعه و نگهداشت آنها با پیچیدگی های زیادی روبرو می شود. اگر فراورده های طراحی سیستم را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم ، مشاهده می کنیم که به مروز زمان با افزوده شدن نیازهای کارکردی ٢، غیر کارکردی و رفع خطاهای سیستم  مستندا ت طراحی تولید شده به تدریج پیچیده ، ناسازگار و نابهنگام می گردند. مشکل نابهنگام بودن در مورد کد منبع وجود ندارد چرا که این کد تمامی نیازهای کارکردی و غیر کارکردی سیستم را با آخرین تغییرا ت در خود جای داده است ولی به دلایل مختلفی ممکن است این تغییرا ت و اصلاحا ت در مستندا ت طراحی منعکس نشده و بدین ترتیب باعث ایجاد مستندا ت طراحی نابهنگام و ناسازگار با کد و فراورده های دیگر همچون سند نیازمندیها گردد.

    اگر در مستندسازی طراحی از یکسری اصول و قواعد پیروی نکرده و استانداردهای لازم رعایت نشده باشد، حتی در صور ت بهنگام  وسازگار نگهداشتن آن با کد و آخرین نیازهای سیستم ،که خود هزینه زیادی را می طلبد، مستندا ت تولید شده معمولا خیلی مشروح بوده ، به طوریکه سناریوی کلی طراحی و تصمیما ت کلیدی اتخاذ شده به راحتی از روی این مستندا ت قابل استخراج نیست و بدین ترتیب با وجود صر ف هزینه زیاد، مستندا ت طراحی تولید شده جهت گستر ش و تغییر نیازهای سیستم ،آنطور که باید، مفید به نظر نمی رسد.

     

    ۱-۱-۳-مسائل فرآیندی درتولید مستندات طرا حی و کد

    فرآیند های توسعه برای نظم های ٣ مختلف درگیر در توسعه سیستم همچون نیازمندیها، تحلیل و طراحی ، پیاده سازی ، آزمایش ، استقرار و نظم های دیگر  فعالیتها، نقشها و فراورد های ورودی .خروجی مشخصی را تعریف می نمایند. البته اسامی واژه های نظم ، عالیت ، فراورده ، نقش و موارد دیگر بین فرآیندهای توسعه معمولا یکی نیست ؛ هر چند فرآیند های توسعه ای که مشخصه SPEM را پیاده سازی می کنند،  می توانند از واژه های یکسانی برای این آیتم ها استفاده نمایند. درهر صور ت مفهوم کلی این واژه ها در اکثر فرآیند های توسعه کم و بیش یکسان است .

    فرآیند های توسعه معمولا به ازاء هر یک از نظم ها، جریان کاری ١ آنرا به صور ت کلی مشخص نموده ، در دل آن فعالیتهای مختلفی را که توسط نقشهای مختلف در گیر صور ت می گیرد تعیین می نماید.

    فعالیتها خود به گامهای کوچکتر شکسته می شوند. در تشریح هر یک از فعالیتها فراورده های ورودی .خروجی ، گامهای فعالیت ، فاز.تکرار٢ توسعه ، اجباری .غیراجباری بودن آن ، راهنمای ابزار و موارد دیگر مشخص می گردد. البته تشریح این موارد  و درجه رسمی بودن ٣ آن بستگی به نوع فرآیند توسعه دارد. بنابراین یک فرآیند توسعه ممکن است به صور ت کلی و غیر رسمی فقط فعالیت مورد نظر و فراورده های ورودی .خروجی آنرا تشریح نماید.

    فرآیندهای توسعه ای همچون فرآیند RUP که مشخصه SPEM را پیاده سازی نموده ودرحد بالایی از اکمال فرآیندی ٤ قرار دارند، اکثر این موارد را مشخص می نمایند. به زبان ساده این فرآیند علاوه بر نقش انجام دهنده کار٥ و خود کار٦ که در تمامی فرآیندهای توسعه  مشخص گردد، نحوه انجام کار ،زمان انجام آن ٨ را نیز مشخص نموده است . در صورتیکه متدولوژیهایی همچون XP9 که البته برای توسعه سیستم های بزرگ مناسب نیستند در حد پایینی از اکمال فرآیندی قرار دارند.

    در هر صور ت فرآیند های توسعه ،حتی در صور ت اکمال فرآیندی ، بسته به پروژه در حال توسعه غالبا نیاز به سفارشی سازی ١٠ دارند؛ چرا که مواردی همچون نحوه مدلسازی بهینه ، ساختار مدلها، استراتژی در نظر گرفته شده برای قابلیت ردیابی ١١ ، تصمیم گیری درمورد تولید برخی از فراورده های طراحی و موارد مشابه در فرآیند های توسعه مشخص نشده و یا به صور ت خیلی کلی بیان گشته است . به همین جهت کلیه راهکارهای بدست آمده از این تحقیق به عنوان یک راهنمای ابزار خا ص مستند سازی بهینه طراحی ، قابل افزودن به راهنمای ابزاری فرآیندهای توسعه ای همچون فرآیند RUP است .

    کلیه راهکارهایی که جهت بهبود مستندسازی طراحی ارائه می گردد ،در حالت کلی ، مستقل از فرآیند است . در هر صور ت از توصیه های متدولوژیهای RUP وXP در زمینه طراحی و مستند سازی آن

    استفاده شده است . همچنین این دو متدولوژی از دیدگاه طراحی و مستندا ت آن مورد مقایسه قرار گرفته است .

    مستندسازی طراحی سیستم های نرم افزاری از دیدگاه RUP وXP در فصل سوم ارائه خواهد شد.

    ۱-۲- هد ف از این تحقیق

    ۱-۲-۱- اهمیت مستندسازی طرا حی

     مستندسازی یک سیستم نرم افزاری باید ساختار، مولفه ها و عملیا ت آن سیستم را توصیف نماید. در این تحقیق تمرکز ما روی مستندسازی طراحی نرم افزار است . مستندسازی مواردی همچون مشخصا ت نیازمندیها و  موارد دیگر مقوله بحث ما نیست .

    مستندا ت طراحی در حالت کلی برای برقراری ارتبا ط با سه گروه از افراد مورد استفاده قرار می

    گیرند[٢]. این سه گروه عبارتند از:

    • آنهایی که طراحی را پیاده سازی خواهند نمود؛ مثلا برنامه نویسها

    • آنهایی که در آینده نیاز به اصلاح طراحی خواهند داشت ؛ معمولا طراحان

    • آنهایی که نیاز به ایجاد سیستم یا زیر سیستمهایی دارند که با سیستم طراحی شده در ارتبا ط خواهد بود.

    شناسایی این سه گروه از مخاطبین طراحی به طراحان کمک می نماید تا تصمیم بگیرند که چه اطلاعاتی را در طراحیشان شامل کنند.

    مستندا ت طراحی دو منظور عمده دارند. اول اینکه آنها به طراحان کمک می نمایند تا تصمیما ت طراحی خوبی اتخاذ نمایند. مستند سازی طراحی کمک می نماید تا به طور آشکار و دقیق درباره آن فکر نموده ، اشکالا ت آن را پیدا کنیم . دوم اینکه آنها کمک می نمایند تا طراحی انجام شده را با دیگران در میان بگذاریم [٢].

    در عین حال مستند نکردن طراحی معایب زیادی بهمراه دارد؛ مهمترین آنها عبارتند از:

    • عدم مرور طراحی

    • عدم برنامه ریزی دقیق برای ساخت و پیاده سازی

    • عدم انتقال صحیح ایده ها و تصمیما ت اتخاذ شده به دیگران

    • عدم توسعه و نگهداشت بهتر سیستم

     

    ۱-۲-۲- اهمیت قابلیت نگهداشت درتولیدمستندا ت طرا حی

     

     بی شک هر محصول نرم افزاری در طول حیا ت خود دستخو ش تغییراتی می گردد. این تغییرا ت ممکن است به دلیل رفع اشکالا ت محصول ، انتقال آن به محیط جدید، تغییر ویا گستر ش نیازهای آن باشد. در هر صور ت تغییر  و گستر ش یک محصول اجتناب ناپذیر است .

    هر چه یک محصول نرم افزاری پیچیده تر باشد، احتمال وجود اشکال ١ در آن بیشتر است . این پیچیدگی ممکن است به دلیل پیچیدگی فرآیند ها و قوانین کاری ٢، نیازهای غیر وظیه مندی ویا فناوری به کار رفته در توسعه آن باشد.

    از طرفی هر چه طول حیا ت یک محصول بیشتر باشد، نیاز به نگهداری بیشتری دارد. با توجه به آمارهای بدست آمده ، بیشترین هزینه و سود دهی یک محصول در فاز نگهداشت آن روی می دهد[٣].

    بنابراین آشکاراست که نگهداشت محصول از اهمیت ویژه ای برخوردار است . در بین فراورده های یک سیستم نیز، قابلیت نگهداشت طراحی و کد از اهمیت خاصی برخوردار است .

    برخی از راهکارهای ارائه شده در فصل چهار تاکید بر افزایش قابلیت نگهداشت مستندا ت طراحی دارد.

     

    ۱-۲-۳- اهمیت قابلیت استفاده مجدد درتولید فراورده های طرا حی

     ثابت می شود که در طراحی یک سیستم نرم افزاری گسترده ، عدم برنامه ریزی صحیح جهت تولید فراورده های قابل استفاده مجدد، باعث ایجاد چرخه ای می شود که مانع از تولید چنین فراورده هایی می گردد[٢]. به همین جهت توصیه می شود که در هر مرحله ای ٣ از پروژه ،در صور ت امکان ،  اقدام به تولید فراورده های قابل استفاده مجدد نمود تا هزینه تولید، آزمایش ٤ و نگهداشت کلی سیستم کاهش پیدا کند.

    در حوزه مهندسی طراحی شی گرا٥   مهمترین فراورده های طراحی قابل استفاده مجدد عبارتند از:

    • کلاس ها

    • الگوهای طراحی

    • مولفه ها

    • کتابخانه های کلاس و چارچوب ها

    • کل یک برنامه کاربردی

    استفاده از این فراورده های طراحی قابل استفاده مجدد، مزایای زیادی را به همراه دارد. مهمترین آنها

    عبارتند از:

    • افزایش سادگی و قابلیت فهم طراحیهای بعدی

    • کاهش هزینه کلی آزمایش

    • کاهش هزینه کلی تولید

    • افزایش قابلیت تغییر و نگهداشت کلی سیستم

    بدین ترتیب با برنامه ریزی دقیق جهت تولید و استفاده از فراورده های طراحی قابل استفاده مجدد، کیفیت نهایی محصول افزایش و هزینه تولید آن کاهش پیدا خواهد کرد.

     در سیستم های بزرگ معمولا یکسری چارچوبها١ و کتابخانه ها از همان ابتدای توسعه سیستم ، انتخاب یا توسعه داده می شوند ولی به نظر می رسد در چنین سیستم هایی فقط صر ف استفاده از چارچوبها و کتابخانه ها برای رسیدن به توسعه سریع و مطلوب سیستم کافی نباشد.

    ازاین رو در این تحقیق ما به دنبال روشی هستیم که با بکارگیری آن بتوان قابلیت استفاده مجدد در تولیدکد، طراحی و مستندا ت مربوطه را به نحو چشمگیری افزایش داد.

    شرح کامل این رو ش در فصل چهار خواهد آمد.

    ۱-۲-۴- اهمیت مد ل ، الگو و دارایی های قابل استفاده مجدد درمستندسازی طرا حی

    ۱-۲-۴-۱- اهمیت مد ل درمستند سازی طرا حی

     مدلها،  نمای ساده شده ای از یک واقعیت بوده و یکی از بهترین روشهای مستند سازی طراحی محسوب می شوند[٤]. در دنیای نرم افزار خصوصا در توسعه سیستم های نرم افزاری گسترده ، داشتن مدلهای با انواع مختلف یعنی مدلهای مورد کاربری ،تحلیل ، طراحی ، پیاده سازی و استقرار  نمای ساده شده ای از عملیا ت صور ت گرفته در سطو ح تحلیل ، طراحی ، پیاده سازی و استقرار را به ما نشان میدهند.

    در عمل به هنگام توسعه سیستم های نرم افزاری نیاز به ابزارهای مدلسازی است که ما را در توسعه و نگهداشت این مدلها یاری نموده ، تا حد امکان قابلیتهای خودکارسازی را در ایجاد آنها ارائه نماید.

     ٢ این نماها همان دیدهای مختلف معماری هستند.

    در حال حا ضر UML  یک رو ش استاندارد صنعتی جهت طراحی و مستندسازی سیستم های نرم افزاری محسوب گشته ، چنانچه به طور مناسبی از طریق ابزارهای مدلسازی اعمال گردد، امکان مهندسی مستقیم و معکوس ١ را فراهم می سازد.UML  امکان یکپارچه کردن طراحی ، کد و مستندسازی را فراهم می سازد. 

  • فهرست و منابع پایان نامه ارائه و تو صیف راهکارهایی به منظور مستندسازی طراحی نرم افزار برپایه الگوها

    فهرست:

    فهرست مطالب .................................................................................................................................................. سه

    فهرست شکلها .............................................................................................................................................. هشت

    فهرست جدولها.............................................................................................................................................. یازده

     

    فصل او ل : مقدمه ....................................................................................................................................................

    ۱-۱- مسائل و مشکلا ت درگیر در مستندسازی طراحی ............................................................................. ۳

     ۱-۱-۱- مسائل و مشکلا ت پایه ای مستندسازی طراحی ........................................................................ ۳

     ۱-۱-۲- مشکلا ت نگهداشت و بهنگام سازی مستندا ت طراحی ........................................................... ۴

     ۱-۱-۳- مسائل فرآیندی در تولید مستندا ت طراحی ............................................................................... ۵

    ۱-۲- هد ف از این تحقیق ................................................................................................................................. ۶

     ۱-۲-۱- اهمیت مستندسازی طراحی .......................................................................................................... ۶

     ۱-۲-۲- اهمیت قابلیت نگهداشت در تولید مستندا ت طراحی ............................................................... ۷

     ۱-۲-۳- اهمیت قابلیت استفاده مجدد در تولید فراورده های طراحی .................................................. ۷

     ۱-۲-۴- اهمیت مدل ، الگو و دارایی های قابل استفاده مجدد در مستندسازی طراحی ...................... ۹

     ۱-۲-۴-۱- اهمیت مدل در مستندسازی طراحی .................................................................................. ۹

     ۱-۲-۴-۲- اهمیت الگو در مستندسازی طراحی ............................................................................... ۱۰

     ۱-۲-۴-۳- اهمیت  دارایی های قابل استفاده مجدد در مستندسازی طراحی ............................... ۱۲

    ۱-۳- تمرکز اصلی این تحقیق ..................................................................................................................... ۱۳

    ۱-۴- خلاصه فصل ........................................................................................................................................ ۱۶

    ۱-۵- ساختار پایان نامه .................................................................................................................................. ۱۶

     

    فصل دوم : ادبیا ت تحقیق ................................................................................................................................. ۱۸

    ۲-۱- مفاهیم مرتبط با مستند سازی طراحی ............................................................................................... ۲۰

     ۲-۱-۱- تعریف مستند سازی و مستند سازی طراحی .......................................................................... ۲۰

     ۲-۱-۲- اجزاء تشکیل دهنده مستندا ت طراحی .................................................................................... ۲۰

     ۲-۱-۳- معیارهای کیفی لازم برای سنجش کیفیت مستندا ت طراحی .............................................. ۲۱

    ۲-۲- مفاهیم مرتبط با مدل ........................................................................................................................... ۲۳

     ۲-۲-۱- تعریف مدل ................................................................................................................................. ۲۳

     دو

     

     

     ۲-۲-۲- اصول مدلسازی .......................................................................................................................... ۲۳

     ۲-۲-۳- نقش UML در مدلسازی .......................................................................................................... ۲۴

    ۲-۳- مفاهیم مرتبط با الگو ........................................................................................................................... ۲۷

     ۲-۳-۱- تعریف الگو، ضد الگو و زبان الگو ......................................................................................... ۲۷

     ۲-۳-۲- اجزاء تشکیل دهنده الگو .......................................................................................................... ۲۸

     ۲-۳-۳- انواع الگوها ................................................................................................................................. ۳۱

    ۲-۴- مفاهیم مرتبط با دارایی ....................................................................................................................... ۳۳

     ۲-۴-۱- تعریف دارایی ............................................................................................................................. ۳۳

     ۲-۴-۲- اجزاء تشکیل دهنده RAS ........................................................................................................ ۳۶

    ۲-۵- ارتباطا ت بین مفاهیم زیربط ............................................................................................................... ۳۸

     ۲-۵-۱- استفاده از مدل ها به عنوان بهترین شیوه مستندسازی معماری سیستم ................................ ۳۸

     ۲-۵-۲- استفاده از الگوها و دارایی ها جهت افزایش کیفیت فراورده های طراحی سیستم ........... ۴۰

     ۲-۵-۳- شباهتها و تفاوتهای بین الگوها و دارایی ها ............................................................................ ۴۱

    ۲-۶- خلاصه فصل ........................................................................................................................................ ۴۱

     

    فصل سوم : شیوه های مستندسازی طراحی سیستم های نرم افزاری .......................................................... ۴۲

    ۳-۱- شیوه های مستندسازی طراحی .......................................................................................................... ۴۴

     ۳-۱-۱- شیوه مدلسازی تصویری ١ ......................................................................................................... ۴۴

     ۳-۱-۲- شیوه ریاضی ................................................................................................................................ ۴۷

     ۳-۱-۳- شیوه الگو ..................................................................................................................................... ۴۷

     ۳-۱-۴- شیوه مستندسازی متنی ............................................................................................................... ۵۰

     ۳-۱-۵- شیوه مدلسازی چابک ٢ ............................................................................................................. ۵۱

     ۳-۱-۶- ترکیب شیوه های مختلف مستندسازی ................................................................................... ۵۳

    ۳-۲- مستندسازی طراحی از دیدگاه متدولوژیهای RUP وXP ........................................................... ۵۴

     ۳-۲-۱- مستندسازی طراحی از دیدگاه XP ......................................................................................... ۵۴

     ۳-۲-۲- مستندسازی طراحی از دیدگاه RUP ...................................................................................... ۵۸

    ۳-۳- خلاصه فصل ........................................................................................................................................ ۷۰

     

     

    1 visual modeling

    2 agile modeling

     سه

     

     

    فصل چهارم : ارائه یک زبان الگو برای مستندسازی طراحی نرم افزار ..................................................... ۷۲

    ۴-۱- مقدمه ..................................................................................................................................................... ۷۴

    ۴-۲- شناسایی مخاطبین مستندا ت طراحی ، نیازهای آنها و محدودیتهای پروژه .................................. ۷۵

     ۴-۲-۱- مخاطبین مستندا ت طراحی ........................................................................................................ ۷۷

     ۴-۲-۲- نیازهای مخاطبین مستندا ت طراحی ......................................................................................... ۷۷

     ۴-۲-۳- محدودیتهای مستندسازی .......................................................................................................... ۷۸

    ۴-۳- شناسایی مسائل درگیر در مستندسازی طراحی و طبقه بندی آنها ................................................ ۷۹

     ۴-۳-۱- چگونه می توان هزینه تولید مستندا ت طراحی را تا حد امکان کاهش داد؟ ..................... ۷۹

     ۴-۳-۲- چگونه می توان هزینه بهنگام سازی مستندا ت طراحی را تا حد امکان کاهش داد؟ ....... ۸۰

     ۴-۳-۳- چگونه می توان هزینه دسترسی به مستندا ت طراحی را تا حد امکان کاهش داد؟ .......... ۸۰

     ۴-۳-۴- چگونه می توان قابلیت فهم و خوانایی مدلهای طراحی را تا حد امکان افزایش داد؟  .... ۸۰

     ۴-۳-۵- درتشریح طراحی یک سیستم نرم افزاری چه مواردی را و به چه نحو باید مستند نمود؟  ۸۱

    ۴-۴- الگوهای مستندسازی طراحی ، یکپارچه سازی آنها و ارائه یک زبان الگو ................................ ۸۱

    ۴-۵- چارچوب الگوی بکاررفته در تشریح الگوها .................................................................................. ۸۴

    ۴-۶- تشریح الگوهای مستندسازی طراحی ............................................................................................... ۸۵

     ۴-۶-۱- شرایط مستندسازی طراحی ....................................................................................................... ۸۵

     ۴-۶-۲- موارد مستندسازی طراحی ........................................................................................................ ۸۹

     ۴-۶-۳- مستندسازی مولفه های طراحی سیستم .................................................................................... ۹۱

     ۴-۶-۴- مستندسازی دارایی های توسعه ................................................................................................ ۹۴

     ۴-۶-۵- مستندسازی معماری سیستم ...................................................................................................... ۹۸

     ۴-۶-۶- استفاده مجدد مستندا ت طراحی ............................................................................................ ۱۰۱

     ۴-۶-۷- تسریع تولید مدلهای طراحی .................................................................................................. ۱۰۴

     ۴-۶-۸- شرایط مدلسازی طراحی ........................................................................................................ ۱۰۶

     ۴-۶-۹- افزایش قابلیت فهم نمودارهای طراحی ................................................................................ ۱۰۸

     ۴-۶-۱۰- افزایش قابلیت فهم نمودارهای ساختاری ......................................................................... ۱۱۰

     ۴-۶-۱۱- انتخاب مناسبترین نمودار رفتاری ....................................................................................... ۱۱۴

     ۴-۶-۱۲- سازماندهی مدلهای طراحی ................................................................................................ ۱۱۷

     ۴-۶-۱۳- اعمال مکانیزم ردیابی مستندا ت طراحی ........................................................................... ۱۲۱

     ۴-۶-۱۴- شرایط بهنگام سازی مستندا ت طراحی ............................................................................. ۱۲۴

     چهار

     

     

     ۴-۶-۱۵- زمان مستندسازی طراحی .................................................................................................... ۱۲۷

    ۴-۷- افزایش قابلیت استفاده مجدد در توسعه مولفه های سیستم ........................................................ ۱۲۹

    ۴-۸- نتیجه گیری ....................................................................................................................................... ۱۳۳

    ۴-۹- خلاصه فصل ..................................................................................................................................... ۱۳۵

     

    فصل پنجم : مستندسازی طراحی زیرسیستم بایگانی با بکارگیری الگوهای مستندسازی طراحی ..... ۱۳۶

    ۵-۱- مقدمه ای بر مطالعه موردی ١ انتخاب شده .................................................................................... ۱۳۷

    ۵-۲- مخاطبین مستندا ت طراحی ، نیازمندیهای آنها و محدودیتهای پروژه ........................................ ۱۳۸

     ۵-۲-۱- مخاطبین مستندا ت طراحی ..................................................................................................... ۱۳۸

     ٥-٢-٢- نیازمندیهای اصلی مخاطبین مستندا ت طراحی .................................................................... ۱۳۸

     ۵-۲-۳- نیازهای غیر وظیفه مندی و محدودیتهای پروژه ................................................................. ۱۳۸

    ۵-۳- اعمال الگوهای مستندسازی طراحی جهت مستندسازی زیر سیستم بایگانی ........................... ۱۳۸

     ۵-۳-۱- شرایط مستندسازی طراحی .................................................................................................... ۱۳۹

     ۵-۳-۲- موارد مستندسازی طراحی ..................................................................................................... ۱۳۹

     ۵-۳-۳- مستندسازی مولفه های طراحی ............................................................................................. ۱۳۹

     ۵-۳-۴- استفاده مجدد مستندا ت طراحی ............................................................................................ ۱۴۰

     ۵-۳-۵- تسریع تولید مدلهای طراحی .................................................................................................. ۱۴۰

     ۵-۳-۶- شرایط مدلسازی طراحی ........................................................................................................ ۱۴۰

     ۵-۳-۷- افزایش قابلیت فهم نمودارهای ساختاری ............................................................................ ۱۴۰

     ۵-۳-۸- انتخاب مناسبترین نمودار رفتاری .......................................................................................... ۱۴۱

     ۵-۳-۹- سازماندهی مدلهای طراحی ................................................................................................... ۱۴۱

     ۵-۳-۱۰- اعمال مکانیزم ردیابی مستندا ت طراحی ........................................................................... ۱۴۴

     ۵-۳-۱۱- شرایط بهنگام سازی مستندا ت طراحی ............................................................................. ۱۴۴

     ۵-۳-۱۲- زمان مستندسازی طراحی .................................................................................................... ۱۴۴

    ۵-۴- تشریح طراحی زیر سیستم بایگانی ................................................................................................. ۱۴۵

     ۵-۴-۱- مدل مورد کاربری .................................................................................................................. ۱۴۵

     ۵-۴-۲- مدل تحلیل ............................................................................................................................... ۱۴۶

     ۵-۴-۳- مدل طراحی منطقی ................................................................................................................. ۱۵۱

     

    1 case study

     پنج

     

     

     ۵-۴-۴- مدل RAS دربردارنده دارایی های قابل استفاده مجدد در طراحی ................................. ۱۶۲

     ۵-۴-۵- مدل داده ای ............................................................................................................................. ۱۶۸

     ۵-۴-۶- مدل پیاده سازی ....................................................................................................................... ۱۷۰

     ۵-۴-۷- مدل استقرار .............................................................................................................................. ۱۷۱

    ۵-۵- نتیجه گیری ....................................................................................................................................... ۱۷۳

    ۵-۶- خلاصه فصل ..................................................................................................................................... ۱۷۴

     

    فصل ششم : سنجش کمی ارز ش افزوده تولید و نگهداشت مستندا ت طراحی بر پایه الگوها ............. ۱۷۵

    ۶-۱- مقدمه .................................................................................................................................................. ۱۷۶

    ۶-۲- معیارهای اندازه گیری کیفیت مستندا ت طراحی ......................................................................... ۱۷۷

    ۶-۳- محاسبه ارز ش افزوده تولید و نگهداشت مستندا ت طراحی ....................................................... ۱۸۱

    ۶-۴- محاسبه ارز ش افزوده مستندا ت طراحی زیرسیستم بایگانی در دوحالت مستندسازی عادی و

    مستندسازی بهینه (رو ش الگوها) ................................................................................................................. ۱۹۲

     ۶-۴-۱- تشریح نحوه مستندسازی طراحی زیرسیستم بایگانی در حالت عادی ............................. ۱۹۲

     ۶-۴-۲- محاسبه ارز ش افزوده مستندا ت طراحی در دو حالت مورد بررسی ................................. ۱۹۴

     ۶-۴-۳- مقایسه نتایج .............................................................................................................................. ۲۰۱

    ۶-۵- روشهای دیگر ارزیابی و رتبه بندی مستندا ت .............................................................................. ۲۰۵

    ۶-۶- مقایسه رو ش پیشنهادی با روشهای دیگر مستندسازی و مستندسازی طراحی ......................... ۲۰۷

     ۶-۶-۱- مقایسه با نظم طراحی RUP ................................................................................................... ۲۰۷

     ۶-۶-۲- مقایسه با متدولوژی مدلسازی چابک ................................................................................... ۲۰۷

     ۶-۶-۳- مقایسه با روشهای ارائه شده برای مستندسازی چارچوبها به کمک الگوها ................... ۲۰۸

    ۶-۷- کاربردها، محدودیتها، دستاوردهای علمی و کارهای آتی برای راهکار پیشنهادی ............... ۲۰۹

     ۶-۷-۱- کاربردهای راهکار پیشنهادی ............................................................................................... ۲۰۹

     ۶-۷-۲- محدودیتهای راهکار پیشنهادی ............................................................................................ ۲۱۰

     ۶-۷-۳- دستاوردهای علمی تحقیق .................................................................................................... ۲۱۱

     ۶-۷-۴- بیان کارهای آتی بر اساس این تحقیق ................................................................................. ۲۱۱

    ۶-۸- نتیجه گیری ....................................................................................................................................... ۲۱۲

    فهرست مراجع ............................................................................................................................................... ۲۱۳

    پیوستها ........................................................................................................................................................... ۲۱۷

    پیوست الف ................................................................................................................................................... ۲۱۸

     

    منبع:

    ندارد.

پروپوزال در مورد پایان نامه ارائه و تو صیف راهکارهایی به منظور مستندسازی طراحی نرم افزار برپایه الگوها , گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارائه و تو صیف راهکارهایی به منظور مستندسازی طراحی نرم افزار برپایه الگوها , تز دکترا در مورد پایان نامه ارائه و تو صیف راهکارهایی به منظور مستندسازی طراحی نرم افزار برپایه الگوها , رساله در مورد پایان نامه ارائه و تو صیف راهکارهایی به منظور مستندسازی طراحی نرم افزار برپایه الگوها , پایان نامه در مورد پایان نامه ارائه و تو صیف راهکارهایی به منظور مستندسازی طراحی نرم افزار برپایه الگوها , تحقیق در مورد پایان نامه ارائه و تو صیف راهکارهایی به منظور مستندسازی طراحی نرم افزار برپایه الگوها , مقاله در مورد پایان نامه ارائه و تو صیف راهکارهایی به منظور مستندسازی طراحی نرم افزار برپایه الگوها , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارائه و تو صیف راهکارهایی به منظور مستندسازی طراحی نرم افزار برپایه الگوها , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه ارائه و تو صیف راهکارهایی به منظور مستندسازی طراحی نرم افزار برپایه الگوها , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه ارائه و تو صیف راهکارهایی به منظور مستندسازی طراحی نرم افزار برپایه الگوها , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه ارائه و تو صیف راهکارهایی به منظور مستندسازی طراحی نرم افزار برپایه الگوها
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت