پایان نامه بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل

تعداد صفحات: 156 فرمت فایل: word کد فایل: 1822
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم تربیتی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل

    جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد

    رشته علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی

    چکیده

    این پژوهش به منظور بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل انجام شده است. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی بود جامعه آماری پژوهش را معلمان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل که بنابر آمار 700 نفر (260 نفر در ناحیه یک و 440 نفر در ناحیه دو)  و والدین دانش آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل که بنابر آمار 16300 نفر (8600 نفر در ناحیه یک و 7700 نفر در ناحیه دو) د تشکیل داد. از این تعداد 300 نفر(150نفر مرد و 150 نفر زن) به طور تصادفی با استفاده از نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه‌های محقق ساخته از معلمان و والدین جمع آوری شد،روایی صوری پرسشنامه توسط متخصصان مورد تایید و ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ برای معلمان(91/.) و برای پرسشنامه والدین(85/.) به دست آمد.داده‌ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی(تحلیل عاملی و رگرسیون چند متغیری) تجزیه و تحلیل شد.برخی از نتایج به دست آمده از دیدگاه معلمان و والدین به شرح زیر است؛نتیجه تحلیل عاملی از دیدگاه معلمان نشان داد که 5 عامل دارای بار عاملی هستند.که از بین 5 عامل فوق عامل روانی بیشترین درصد واریانس را تبیین می کند و سپس عامل مدیریتی،آموزشی،فرایندی و فردی قادر به تبیین واریانس هستند.و از دیدگاه والدین نتیجه تحلیل عاملی 7 عامل را نشان داد که دارای بار عاملی هستند که از بین این 7 عامل عامل مدیریتی بیشترین درصد واریانس را تبیین می کتد و سپس عامل آموزشی،روانی،خانوادگی،فرایندی،فردی و مادی قادر به تبیین واریانس هستند.و همچنین از دیدگاه معلمان عوامل آموزشی،مدیریتی،فردی،مادی،فرایندی و خانوادگی کاربست ارزشیابی توصیفی را پیش‌بینی می‌کنند و عامل روانی توانایی پیش بینی کاربست ارزشیابی توصیفی را ندارد. و از دیدگاه والدین عوامل آموزشی،مدیریتی،فردی،مادی،فرایندی و روانی کاربست ارزشیابی توصیفی را پیش‌بینی می‌کنند و عامل خانوادگی توانایی پیش بینی کاربست ارزشیابی توصیفی راندارد.

     

     

    واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، ارزشیابی توصیفی، ارزشیابی کمی، سنجش، عوامل موثر

    1-1- مقدمه

    در هر جامعه آموزش و پرورش سنگ زیر بنایی توسعه اقتصادی،اجتماعی،سیاسی و فرهنگی است.بررسی عوامل موثر در ترقی و پیشرفت جوامع پیشرفته بیانگر آن است که همه کشورها این از آموزش و پرورش کارآمد برخوردار بوده اند.

    از آنجا که نظام آموزش عمومی مهمترین بخش نظام آموزشی در کشور جهت پاسخگویی به نیازهای افراد و جامعه و آماده کردن شهروندان آگاه و مسؤلیت پذیر است.بهبود آن در زمره موضوعات اصلی نظامهای آموزشی است.

    در دو دهه اخیر،همگام با ایجاد تحول در عناصر نظام آموزش از جمله برنامه درسی،روشهای تدریس و منابع یادگیری،ضرورت تحول در شیوه‌های بخش آموخته‌ها نیز احساس شده است و توجه به بهبود شیوه‌های ارزشیابی آموخته‌های دانش‌آموزان به عنوان بازخورد جهت دستیابی به هدفهای توسعه انسانی ار اهمیت زیادی برخوردار است.

    «آنچه مسلم است بدون طرحهای جدید برای تغییر در وظایف و عملکرد نظامهای تعلیم و تربیت اعم از اهداف،محتوا،روشهای یاددهی یادگیری و شیوه‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی فراگیران،نمی توان نسل جدید را برای زندگی در جامعه ای متحول و در حال تغییر امروز و فردا تربیت کرد»(احمدی،1382،ص21).

    «عصر آموزش و یادگیری به شیوه‌های حافظه مداری که بر پر کردن انبار ذهنی فراگیران و باز پیش‌گیری آن در زمان امتحانات تاکید داشت، پایان پذیرفته است. به قول ژان پیاژه هدف اصلی آموزش و پرورش باید تربیت افراد نوآوری باشد که می‌توانند فکر کنند، نه افرادی که به تکرار آنچه به آنها گفته شده اکتفا کنند. هدف دیگر آموزش و پرورش، پرورش تفکر انتقادی است، یعنی پرورش افرادی که اهل تحقیق و بررسی هستند، نه افرادی که آنچه به آنها گفته می‌شود قبول می‌کنند»(کدیور، 1374،ص 116).

    ارزشیابی تحصیلی فعالیتی است که معلم در جریان تدریس خود انجام می‌دهد.این فعالیت شامل جمع آوری اطلاعات و داوری درباره وضیعت یادگیری و پیشرفت دانش‌آموز است.جمع آوری این اطلاعات از طریق شیوه‌های مختلف صورت می پذیرد و نیازمند کسب مهارت و دانش کافی در این زمینه است. معلم باید با استفاده از نتایج حاصل از سنجش و ملاحظه اهداف و انتظارات آموزشی، درباره وضیعت فرد داوری کرده، ضعفها و قوتهای دانش‌آموز را مشخص کند و برای بهبود فعالیتهای یادگیری به او توصیه‌های را ارایه دهد.

    متاسفانه فرایند سنجش و ارزشیابی در کشور ما، فقط شامل ارزیابی مجموعی یا نهایی است که در پایان دوره‌های آموزشی به منظور تشخیص پیشرفت تحصیلی و رتبه بندی صورت می‌گیرد.در این روش تمامی تلاش معلم، دانش‌آموز، والدین و کل نظام آموزشی معطوف به آزمونهای نهایی و نمره آنهاست.و مواصل همه زحمتها در یک عدد،یک یا دورقمی خلاصه می‌شود.این نمره نه تنها ملاک قضاوت و تصمیم‌گیری در خصوص دانش‌آموز است،بلکه به نوعی ارزشیابی از عملکرد معلم،مدیر،والدین و نظام آموزشی تلقی می‌شود.تردیدی نیست که نتایج حاصل از این گونه تصمیم گیریهادقیق نبوده،ممکن است عواقب ناگواری به دنبال داشته باشد.به عبارت دیگر به جای آنکه نظام ارزشیابی و اندازه‌گیری در خدمت آموزش و رشد و توسعه دانش فراگیران و معلمان قرار بگیرد،فرایند تدریس و یادگیری در خدمت نظام سنجش و آزمون در آمده است و ملاک قضاوت در مورد عملکرد نظام آموزشی و دانش‌آموز در یک مقیاس صفر یا بیست خلاصه می‌شود.

    تلاش برای حل مشکلات واقعی زندگی و یادگیری در حین عمل باید از اهداف و کارکردهای مهمی تلقی شود که هم نظام آموزشی و هم نظام سنجش معطوف به آنها عمل نمایند و این همان چیزی است که روشهای جدید سنجش و ارزشیابی در پی آن است.

    1-2- بیان مساله

    ارزشیابی پیشرفت تحصیلی یکی از عناصر مهم و اساسی برنامه‌های درسی و نظامهای آموزش و پرورش جهان به شمار می‌رود. صاحب نظران آموزشی، سنجش و ارزیابی را به عنوان عنصر بنیادی  برای اصلاح ومدارس، بهبود آموزش معلم و یادگیری دانش‌آموزان در نظر می‌گیرد(سیفی‌مقدم، 1387). ارزشیایبی تحصیلی فعالیتی است که معلم،در جریان تدریس خود انجام می‌دهد.این فعالیت شامل جمع‌آوری اطلاعات و داوری درباره‌ی وضیعت یادگیری و پیشرفت دانش‌آموز است.(زینی‌وند و رخ‌فرد، 1388). در کشور ما،سالهای متمادی ارزشیابی تحصیلی از یک سنت خاصی پیروی کرده است.در بررسی آیین‌نامه‌ها و دستورالعملهای که توسط نهاد عالی سیاست گذاری یعنی شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است رویکرد یکسانی دیده می‌شود.ارزشیابی مبتنی بر امتحان و پرسشهای کلاسی که آنهم نوعی امتحان است با ملاکهای (0-20) در این روند هشتاد ساله وجود داشته است. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از عناوین برجسته ای است که مورد توجه ویژه بیشتر صاحب نظران و سیاست گذاران آموزشی قرار گرفته است.ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی عمدتا به دو صورت تکوینی(امتحانات پایانی) و تراکمی (امتحانات مرحله‌ای) انجام می‌گیرد. ارزشیابی تکوینی در طول دوره آموزشی و در پایان هر واحد درسی به منظور سنجش میزان دست یابی به اهداف آموزش آن واحد درسی اجرا می‌شود(سیف،1382).

    نظام ارزشیابی متداول فعلی عامل پدید آمدن تعارضات و آسیب‌های در مبانی فلسفی، فرهنگی، روان شناختی، جامعه شناختی و اداری آموزش و پرورش شده است.

    حاکمیت نظام فعلی ارزشیابی باعث شده است که ارزشیابی در نقش یک مولفه مرکزی و مستقل ظاهر شود وسایر ارکان آموزش و پرورش به ویژه اهداف،برنامه درسی، معلم و تجارب واقعی یادگیری فراگیران تحت الشعاع قرار بگیرند و در واقع این نظام ارزشیابی است که جهت حرکت را تعیین می‌کند.

    چنین ساختار تشکیلاتی موجب می‌شود که در آموزش و پرورش،فرایند ارزشیابی به منظور تحقق اهداف غایی و همچنین به ثمر رساندن برنامه‌های درسی طراحی و اجرا نشود بلکه بر عکس تمامی فعالیتهای آموزش و پرورش به اشکال مختلف در خدمت ارزشیابی قرار گیرند.این واقعیت را می توان به روشنی در مدارس مشاهده کرد،به طوریکه از همان آغاز سال تحصیلی تمامی ارکان مدرسه شامل مدیر،معاونین،معلمین و دانش‌آموزان نه با انگیزه یاددهی یادگیری بلکه به دلیل امتحان و موفقیت در آن، فعالیت خود را شروع میکنند و متاسفانه این فرهنگ یعنی امتحان مداری به والدین و خانوادها نیز سرایت کرده و آنها نیز کلیه برنامه‌ها و فعالیت‌های مدرسه را در راستای امتحانات و ارزشیابی‌ها تعبیر می‌کنند.به این ترتیب هر فعالیتی که منجر به موفقیت بیشتر فرزندانشان در آزمونهای مدرسه بشود از آن استقبال می‌کنند و برنامه‌هایی را که نقش چندانی در امتحانات ندارند کم اهمیت می‌شمارند.

    در این نظام، معلم نیز تنها به مثابه ابزاری برای آماده کردن دانش‌آموزان به منظور کسب نتیجه مطلوب در امتحانات تلقی می‌شود و قادر به پرورش ویژگیهای از قبیل خلاقیت، نوآوری، سطوح عالی تفکر مانند تفکر تحلیلی و انتقادی در دانش‌آموزان نمی‌باشد.

    نتیجه این نوع ارتباط بین معلم،برنامه درسی و دانش‌آموزان که بر محور ارزشیابی شکل گرفته چیزی جزء غفلت از اهداف غایی،فرصتها و تجربیات یادگیری و نظایر آن می‌باشد. بنابراین یادگیری چیزی جزء نتیجه عملکرد فراگیر در آزمونهای حافظه محور نیست(شمشیری،1382،ص243).

    این نوع ارزشیابی مشکلاتی از قبیل اضطراب، تنش‌ها، ناکامی‌ها و افسردگی‌ها بوجود آورده که موجب آسیب‌های روانی افراد جامعه شده است. محدود شدن یا انحراف در هدفهای آموزش و پرورش و خلاصه شدن هدفهای آموزش و پرورش در دانش اندوزی صرف و انتقال اطلاعات و مهارت‌ها و نادیده گرفته شدن رشد عاطفی،اجتماعی،جسمانی و حتی مهارت عقلانی  از سویی و چهارچوب گرایی و تاکید بر نتایج از سویی دیگر،مانع تقویت فرآیندهای مهمی چون تفکر و خلاقیت در دانش‌آموزان این نظام شده و ما را به سمت جامعه ای بدون ابداع سوق داده است.از سویی دیگر این نوع ارزشیابی کنترل درونی،قدرت انتخاب و خویشتن داری افراد را کاهش داده و آنها را نیازمند انگیزه‌ها،پاداشها و تنبیه‌های بیرونی نموده است.

    بنابراین دانش‌آموزان کمتر فرصت یا انگیزه پرداختن به مطالعه در زمینه‌های مورد علاقه خود و خارج از چهارچوب امتحانات را پیدا می‌کنند ارزیابی نهایی و هراس از عواقب ناشی از آن،شرایط منفی نسبت به تحصیل علم را گسترش می‌دهد و باعث می‌شود تا علاوه بر آسیب روانی بر آینده علمی،نگرش علمی افراد جامعه به علم نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گیرد و بر تعداد افراد بی رغبت به مطالعه و تحقیق افزوده شود.

    به منظور جلوگیری از آثار سو و تبعات نظام ارزشیابی موجود،دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی در سال 1381 با شعار ارزشیابی در خدمت تعلیم و تربیت و با نگاه به آخرین رویکردهای جدید در نظام ارزشیابی دنیا،طرح ارزشیابی توصیفی را مدون و به شورای عالی آموزش و پرورش پیشنهاد داد و آن شورا در جلسه مورخ 30/8/81 مجوز اجرای یک طرح سه ساله را صادر نمود و کمسیون معیین شورای مذکور در جلسه 12/6/82 دستورالعمل ارزشیابی توصیفی را صادر کرد(حسنی و احمدی، 1387، ص9-10).

    ارزشیابی توصیفی الگویی کیفی است که تلاش می‌کند به عمق و کیفیت یادگیری همه جانبه دانش‌آموزان توجه کند و توصیفی از وضیعت یادگیری آنها ارایه داده،موجب بهبود و توسعه مهارتها، دانش‌ها و نگرشهای دانش‌آموزان می‌شود.این طرح با سوق دادن روند یاددهی یادگیری از توجه به محفوظات و انباشت ذهنی دانش‌آموزان به یادگیری عمیق و ماندگار و کاربردی،سعی در بهبود کیفیت یادگیری دارد و می‌کوشد تا با جلوگیری از فشارها و رقابت‌های زیان آور در کلاس و مدرسه، محیط یادگیری را برای یادگیری هر چه مطلوب‌تر دانش‌آموزان آماده سازد و با ارایه چهره جدیدی از اهداف و ابزارهای ارزشیابی تحول جدید در نظام آموزشی و دیگر مولفه‌های آموزش و پرورش ایجاد کند(بنی اسدی، 1384، ص5).

    ارزشیابی توصیفی عبارتنداز:فرایند جمع آوری،تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از به کارگیری ابزارهای مختلف(آزمونهای کاغذی،آزمونهای عملکردی،ثبت مشاهدات،بررسی تکالیف و ....) از ابعاد

     

     

    مختلف جریان یادگیری و تصمیم گیری و ارائه بازخورد‌های توصیفی مفید و موثر در جهت هدایت این جریان به سوی تحقق بهتر اهداف است(امیری،1385).

    در این ارزشیابی معلم به دنبال اطلاعاتی است که بر اساس آن بتواند در باره بهبود فرایند یاددهی-یادگیری دانش‌آموزان در کلاس تصمیم‌های مناسب بگیرد.این نوع ارزشیابی برای تشخیص ضعف‌ها و قوتها و مشکلات فرایند یادگیری و اصلاع و بهبود آن به کار می‌رود.(زینی وند.رخ‌فرد،1388).

    مهم ترین ویژگی این نوع ارزشیابی جهت گیری اصلاحی و درمانی آن است که در موقع مناسب به معلم و دانش‌آموز این فرصت و امکان را می‌دهد که تغییرات مطلوب را در روند فعالیتهای خود،در راستای تحقق بهتر اهداف و انتظارات آموزشی به عمل آورد.

    ارزشیابی توصیفی الگوی جدیدی است که تلاش میکند زمینه ای را فراهم سازد تا دانش‌آموزان در کلاس درس با شادابی و نشاط بیشتر و بهتر مطالب درسی را یاد بگیرند.(رستگار، 1382).

    بنابراین به جای توجه افراطی به آزمونهای پایانی و نمره،روند یاددهی و یادگیری را در طول سال تحصیلی مورد توجه قرار می‌دهد و در راستای این توجه،رشد عاطفی و اجتماعی و حتی جسمانی دانش‌آموز را نیز در نظر می‌گیرد. این ارزشیابی با هدف بهبود کیفیت یادگیری و یاددهی و افزایش بهداشت روانی محیط تغییرات اساسی را در نظام ارزشیابی فعلی پیش نهاد کرده است از جمله تغییر مقیاس فاصله‌ای(0-20) به مقیاس ترتیبی،تغییر ساختار کارنامه و تبدیل آن به کارنامه توصیفی تحت عنوان گزارش پیشرفت تحصیلی،تغییر و تنوع بخشی به ابزارها و روشهای جمع آوری اطلاعات و غیره...(عبدی،1388)

    در اجرای این تحقیق تلاش می‌شود تا عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصبفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان در پایه‌های دوم وسوم ابتدایی بررسی شود. در کل این تحقیق شامل دو سوال اصلی به شرح زیر می‌باشد:

    عوامل مرتبط در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین کدامند؟

    سهم هر کدام از عوامل(روانی،مدیریتی،آموزشی،خانوادگی،فرایندی،فردی و مادی) در کاربست ارزشیابی توصیفی چقدر می‌باشد؟

     

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

    سایه سنگین امتحان بر تمامی فعالیت‌های پژوهشی سایه افکنده است. این سنگینی در دوره متوسطه کاملا آشکار است و فعالیتی نیست که نیم نگاهی به کنگور نداشته باشد تاثیر امتحاناتی نظیر کنکور تا آنجا پیش رفته است که حتی برخی از مدیران دوره ابتدایی را بر آن داشته است تا کلاس آمادگی کنکور دایر نمایند.

    در واقع در کلاس درس هرچه تدریس می‌شود تنها برای پاسخ دادن به سوالات امتحان است. لذا موفقیت در امتحان، هدف اساسی و اصلی فرایند یاددهی یادگیری در کلاس درس شده است. یعنی امتحان، ارباب تمام تعلیم و تربیت است.در صورتی که باید خدمتگزار آن باشد،در واقع امتحان هدف تمامی فعالیتهای آموزشی است.اصلاح و تغییر چنین نظام ارزشیابی با این اوصاف ضروری بود اما بر همگان روشن است که صرف تغییر نظام ارزشیابی نمره‌ای به ارزشیابی توصیفی رفع اشکالات و معایب و موفق بودن آنرا ثابت نمی‌کند بلکه حتی اگر تغییری می خواهیم ایجاد کنیم بایستی مبتنی بر تحقیق باشد و هم تحقیقات بیشتری در مورد شیوه ارزشیابی جدید که بطور آزمایشی اجرا می‌شود انجام گیرد تا اشکالات احتمالی آن روشن و در جهت رفع آنها تلاش شود. برخلاف تصور برخی،اجرای ارزشیابی توصیفی و حذف نمره در نظام آموزشی به معنای حذف ارزشیابی و امتحان نیست.اما بسیاری از معلمان از این امر غافلند و چه بسیار تغییر ایجاد شده در ارزشیابی را برابر با حذف ارزشیابی تلقی می‌کند و بنظر می‌رسد اجرای تحقیقاتی از این قبیل می‌تواند در آگاه کردن آنها ازاین امر کمک کننده باشد.

    ضرورت دیگر اجرای تحقیق در این موضوع این است که با توجه به اینکه تغییر نظام ارزشیابی هنوز در حال اجرای آزمایشی است لذا خالی از اشکال نخواهد بود که از طریق اجرای تحقیقات در این حوزه اشکالات موجود در آن شناسایی و به موقع حل شود.این تحقیق نیز می‌تواند کمکی در این زمینه باشد و مجریان را با اشکالات و نارسایی‌های موجود در فرایند اجرای ارزشیابی توصیفی آشنا سازد و اینکه اعتقاد و باور آنهارا در اجرای این تغییر محکم تر سازد.

    شاید یکی از معضلات ارزشیابی توصیفی عدم باور و شاید بدبینی نسبت به این نوع ارزشیابی و مقاومت در اجرای آن باشد که نتیجه مثبت تحقیقاتی از این قبیل می‌تواند دید آنها را نسبت به این تغییر دهد.

    دامنه و حوزه اجرای ارزشیابی توصیفی محدود است نتایج مثبت این تحقیق می‌تواند توجه مسئولان ذیربط را در جهت توسعه اجرای این شیوه ارزشیابی در  تعداد بیشتری از مدارس متمرکز کند و توجیع منطقی برای پیگیری این امر را فراهم آورد.

    در کل ضرورت اساسی این تحقیق بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان می‌باشد.

    1-4- اهداف تحقیق

    هدف کلی تحقیق:

    بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل

    اهداف جزئی تحقیق:

    بررسی تاثیر و سهم عوامل روانی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان

    بررسی تاثیر و سهم عوامل آموزشی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان

    بررسی تاثیر و سهم عوامل مادی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان

    بررسی تاثیر و سهم عوامل فرایندی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و  والدین دانش‌آموزان

    بررسی تاثیر و سهم عوامل مدیریتی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان

    بررسی تاثیر و سهم عوامل خانوادگی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان

    بررسی تاثیر و سهم عوامل فردی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان

    1-5- سوالات تحقیق

    سوالات اصلی:

    عوامل مرتبط در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین کدامند؟

    سهم هر کدام از عوامل(روانی،مدیریتی،آموزشی،خانوادگی،فرایندی،فردی و مادی) در کاربست ارزشیابی توصیفی چقدر می‌باشد؟

     

     

    سوالات فرعی:

    کدامیک از عوامل روانی در کاربست ارزشیابی توصیفی موثر می‌باشد؟

    کدامیک از عوامل آموزشی در کاربست ارزشیابی توصیفی موثر می‌باشد؟

    کدامیک از عوامل مادی در کاربست ارزشیابی توصیفی موثر می‌باشد؟

    کدامیک از عوامل فرایندی در کاربست ارزشیابی توصیفی موثر می‌باشد؟

    کدامیک از عوامل مدیریتی در کاربست ارزشیابی توصیفی موثر است؟

    کدامیک از عوامل فردی در کاربست ارزشیابی توصیفی موثر می‌باشد؟

    کدامیک از عوامل خانوادگی در کاربست ارزشیابی توصیفی موثر می‌باشد؟

    1-6- تعارف مفهومی و عملیاتی تحقیق

    تعریف مفهومی:

    ارزشیابی توصیفی: «ارزشیابی توصیفی، نوعی ارزشیابی تحصیلی است که تاکید آن بیشتر بر بهینه کردن تحصیلی دانش‌آموزان است تا اثبات. به عبارت دیگر، ارزشیابی توصیفی کیفی و نوین، نوعی ارزشیابی تکوینی است و بیشتر به منظور بهبود شایستگی تحصیلی به شکل مستمر انجام می‌گیرد؛ در حالی که ارزشیابی تحصیلی کمی و سنتی، نوعی ارزشیابی پایانی است و بیشتر به منظور اثبات شایستگی تحصیلی دانش‌آموزان به صورت مقطعی صورت می‌گیرد»(محقق معین، 1383، ص 83).

     

     

     

    تعاریف عملیاتی:

    ارزشیابی توصیفی:

    در این تحقیق منظور از ارزشیابی توصیفی آن نوع ارزشیابی است که از سال 81 در برخی از مدارس ایران به منظور تغییر مقیاس فاصله ای به مقیاس ترتیبی استفاده می‌شود.در این نوع ارزشیابی همچنین کارنامه قبلی هم تغییر می‌کند و به صورت توصیفی میزان پیشرفت دانش‌آموز را گزارش می‌دهد.همچنین در این نوع ارزشیابی ابزارهای جمع آوری اطلاعات پوشه کار،چک لیست،ثبت مشاهده و آزمون عملکرد می‌باشد.در ارزشیابی توصیفی برای ارتقا دانش‌آموز به سطوع بالاتر معلم و شورای مدرسه تصمیم می‌گیرد.ارزشیابی توصیفی هنوز هم در مدارس ابتدایی ایران در حال اجرا می‌باشد.

    عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی عبارتنداز:

    عوامل روانی

    عوامل فردی

    عوامل خانوادگی

    عوامل فرایندی

    عوامل مدیریتی

    عوامل آموزشی

    عوامل مادی

    عوامل روانی: منظور از عوامل روانی در این تحقیق عواملی نظیر: ارتباط عاطفی بین معلم و شاگرد، انگیزه معلمان برای اجرای ارزشیابی توصیفی(شاطرلو، 1388)، توجه به شخصیت دانش‌آموزان (ابومحمدی، 1384؛ امیری، 1385؛ زینی‌وند و رخ‌فرد، 1388)، نگرش مثبت معلمان نسبت به نوآوری، نگرش مثبت والدین نسبت به نوآوری،نگرش دانش‌آموزان نسبت به ارزشیابی توصیفی، نگرش مثبت جامعه نسبت به طرح توصیفی، آمادگی روحی معلمان،توجه به جایگاه معلم و حوصله کافی معلم می‌باشد. که بوسیله پرسشنامه محقق ساخته لیکرت سنجش خواهد شد.

    عوامل فردی: منظور از عوامل فردی در این تحقیق عواملی نظیر: استقلال دانش‌آموزان(شاطرلو،1388)، میزان آگاهی دانش‌آموزان در مورد ارزشیابی توصیفی(خوش خلق و شریفی، 1385)، تفاوتهای فردی دانش‌آموزان، مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان و آمادگی دانش‌آموزان می‌باشد. که به وسیله پرسشنامه محقق ساخته لیکرت سنجش خواهد.

    Abstract

    This study has been carried out to investigation effective parameters in applying descriptive assessment teachers and parents view of Ardabil primary school second and third class students. The investigation procedure was descriptive of correlation type. The study statistical community consisted of second and third class teachers in Ardabil primary school who were based on the statistic, 700 persons (260 persons in first region and 440 persons in second region) as well as, parents of second and third class students in Ardabil city who were 16300 persons (8600 persons in first area and 7700 persons in second area). From those, 300 persons (150 male and 150 female) were randomly selected by using cluster sampling. Required information was gathered by questionnaire obtained from teachers and parents, questionnaire was supported by experts and coefficient reliability   was obtained by using the Alpha for teachers (0.91) and parents (0.85). Data was analyzed by applying descriptive and presumptive statistic procedures (analyzing factor and multi variable regression). Some of obtained results from teachers and parents view are presented in follow: the analyzing factor result from teachers view indicated that 5 factors had Load factor    and psychic factor indicates the most variance percentage between them, then management, educational, progress and individual factors are able to show variance. From parents view, descriptive agent result showed 7 factors which have Load factor , management factor indicates the most variance percentage between this 7 factors and after that educational, psychic, domestic, progress and individual, material factors anticipate descriptive evaluation and psychic factor don’t have ability to anticipate descriptive evaluation. From parent view, educational, management, individual, progress and psychic factor anticipate descriptive evaluation and domestic factor don’t have ability to anticipate descriptive evaluation.

    Key words: evaluation, descriptive evaluation, quantitative evaluation, assessment, effective parameters.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل

    فهرست:

    فصل اول: کلیات

    1-1- مقدمه......................................................................................................................... 2

    1-2- بیان مساله................................................................................................................... 3

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................ 7

    1-4- اهداف تحقیق.............................................................................................................. 8

    1-5- سوالات تحقیق............................................................................................................ 9

    1-6- تعارف مفهومی و عملیاتی تحقیق.................................................................................. 9

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه‌ی پژوهش

    2-1- مقدمه....................................................................................................................... 14

    2-2- مبانی نظری تحقیق.................................................................................................... 14

    2-2-1- تعریف ارزشیابی........................................................................................... 14

    2-2-2- اهمیت ارزشیابی............................................................................................ 17

    2-2-3- ارزشیابی در ایران.......................................................................................... 18

    2-2-4- سنجش برای یادگیری.................................................................................... 19

    2-2-5 - ارزشیابی کمی و ضعفهای آن........................................................................ 21

    2-2-6- ارزشیابی تکوینی........................................................................................... 22

    2-2-7- ارزشیابی توصیفی.......................................................................................... 24

    2-2-8- طرح ارزشیابی توصیفی.................................................................................. 25

    2-2-9- آسیب شناسی نظام موجود ارزشیابی................................................................ 26

    2-2-10- مبانی و اصول ارزشیابی توصیفی................................................................... 30

    2-2-11- اهداف طرح ارزشیابی توصیفی..................................................................... 30

    2-2-12- ویژگیهای ارزشیابی توصیفی......................................................................... 31

    2-2-13- چگونگی اجرای ارزشیابی توصیفی................................................................ 35

     

    عنوان

    صفحه

     

    2-2-14- راههای اشاعه ارزشیابی توصیفی................................................................... 38

    2-2-15- ابزارهای اندازه گیری در ارزشیابی توصیفی.................................................... 40

    2-2-16- محورهای اساسی در یادگیری فرایند مدار و ارزشیابی کیفی توصیفی................ 48

    2-2-17 - آثار و مزیتهای ارزشیابی توصیفی................................................................. 49

    2-2-18- موانع یا چالشهای ارزشیابی توصیفی............................................................. 49

    2-3- تحقیقات،پیشینه و سابقه موضوع................................................................................. 50

    2-3-1.تحقیقات انجام شده در داخل کشور:................................................................. 50

    2-3-2 - جمع بندی................................................................................................... 59

    2-3-3- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور............................................................ 60

    2-3-4- جمع بندی.................................................................................................... 65

    فصل سوم: روش  تحقیق

    3-1- مقدمه....................................................................................................................... 67

    3-2- روش تحقیق............................................................................................................. 67

    3-3- جامعه آماری............................................................................................................. 68

    3-4- روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه........................................................................ 68

    3-5- روش و ابزار جمع آوری اطلاعات............................................................................. 69

    3-6- روایی پرسشنامه........................................................................................................ 69

    3-7- پایایی پرسشنامه........................................................................................................ 69

    3-8- روش  تجزیه و تحلیل آماری..................................................................................... 71

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    4-1- مقدمه....................................................................................................................... 73

    4-2- یافته‌های توصیفی...................................................................................................... 73

    4-3- یافته‌های مربوط به سوالات تحقیق از دیدگاه معلمان..................................................... 78

    4-4- یافته‌های مربوط به سوالات تحقیق از دیدگاه والدین..................................................... 92

    فصل پنجم: جمع‌بندی، نتیجه‌گیری و ارایه پیشنهاد

    عنوان

    صفحه

     

    5-1- مقدمه..................................................................................................................... 109

    5-2- تبیین یافته‌های مربوط به سوالات تحقیق از دیدگاه معلمان........................................... 109

    5-3- تبین یافته‌های مربوط به سوالات تحقیق از دیدگاه والدین............................................ 123

    5-4- نتیجه گیری............................................................................................................. 137

    5-5- محدودیت‌ها........................................................................................................... 137

    5-6- پیشنهادهای پژوهشی............................................................................................... 138

    5-7- پیشنهادهای کاربردی............................................................................................... 138

    منابع فارسی..................................................................................................................... 140

    منابع انگلیسی................................................................................................................... 144

    .

    منبع:

    منابع فارسی

     

    ابو محمدی، مرضیه(1384)، بررسی دیدگاه معلمین دوره ابتدایی پیرامون ارزشیابی توصیفی در استان یزد،یزد: دانشگاه یزد، پایان نامه کارشناسی.

    احمدی، حسین(1382)، مجموعه مقالات اولین همایش ارزشیابی تحصیلی، تهران، انتشارات تزکیه.

    احقر(مترجم) قدسی(1384)، مبانی اصول و مسایل برنامه درسی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

    امیری، طاهره(1385)، بررسی میزان اثربخشی طرح ارزشیابی توصیفی در پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی و مقایسه آن با ارزشیابی کمی در استان چهار محال بختیاری. شورای تحقیقات آموزشی سازمان آموزش و پرورش.

    بنی اسدی، حسین(1384)، آشنایی با طرح رازشیابی توصیفی، تهران: آزمون نوین.

    حصاربانی، زهرا(1385)، ارزشیابی توصیفی بستری برای پرورش خلاقیت، ماهنامه پیوند، شماره 320،  ص 22-29.

    حسنی، محمد؛ احمدی، حسین(1386)، زمینه‌یابی اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در مدارس ابتدایی شهر تهران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی،  شماره26، ص 122-86.

    حسنی، محمد؛ احمدی، حسین(1387)، ارزشیابی توصیفی الگویی نو در ارزشیابی تحصیلی، تهران: انتشارات مدرسه، چاپ چهارم.

    حسنی، محمد(1387)، راهنمایی اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در کلاس درس، تهران انتشارات عابد.

    حسین‌زاده، فتح‌الله(1380)، آسیب شناسی نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران.

    حیدری، شعبان(1375)، تاثیر ارزشیابی تکوینی بر افزایش پیشرفت تحصیلی سال اول دبیرستانهای نظام جدید فریدون کنار،دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    خرازی، علینقی(1385) روان شناسی تربیتی، اصول و کاربرد آن، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

    خدیوی‌زند، محمدمهدی(1374)، ترس‌زدایی از مدرسه، جلد اول، مرکز تحقیقات آموزش و پرورش،  تهران.

    خوش‌خلق، ایرج؛ پاشا شریفی، حسن(1385)، گزارش اجرای آزمایشی ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی برخی از مناطق آموزشی کشور در سال تحصیلی85-84، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 88، ص 147-117.

    خوش‌خلق، ایرج؛ اسلامیه، محمد مهدی(1385)، تدوین و طراحی الگویی برای بازخورد‌های کیفی در ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 18، سال پنجم، زمستان 85، ص 78-57.

    رزم آرا، صمد(1385)، مطالعه نقش ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب و ارتقا پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مدارس پسرانه و دخترانه پایه دوم ابتدایی شهر تهران در سال 84-1385، تهران: دانشگاه پیام نور.

    رستگار، طاهره(1382)، ارزشیابی در خدمت آموزش: رویکردهای نو در سنجش و ارزشیابی با تاکید بر سنجش مستمر و پویا و بازخورد موثر به دانش‌آموزان در فرایند آموزش، تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت.

    رضایی، اکبر؛ سیف،علی‌اکبر(1385)، تاثیر ارزشیابی توصیفی بر ویژگیهای شناختی، عاطفی و روانی حرکتی دانش‌آموزان، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره40، ص 18-11.

    زینی‌وند، مریم؛ رخ‌فرد، مسلم(1388)، ارزشیابی توصیفی لازمه اجرای آموزش فراگیر، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 97، دی ماه 88.

    دلاور، علی(1388)، روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران: نشر ویرایش.

    سو سوفیلد(2008)، بازخورد محور و اساسی‌ترین فرایند ارزشیابی توصیفی، ترجمه طاهره رستگار، شورای گزینش و ترجمه متون، تهران.

    سیف، علی اکبر(1381)، روشهای اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، تهران: انتشارات دوران.

    سیف، علی‌اکبر(1382)، مفهوم سنجش و تاثیر آن بر روش آموزشی معلم و کیفیت یادگیری دانش‌آموزان، اولین همایش ارزشیابی تحصیلی، دفترارزشیابی تحصیلی و تربیتی، تهران.

    سیف، علی‌اکبر(1384)، اندازه گیری و سنجش در علوم تربیتی.تهران،دانشگاه پیاو نور.

    سیف، علی‌اکبر(1386)، روان‌شناسی پرورشی نوین یا روان شناسی یادگیری و آموزش، ویرایش ششم، تهران: انتشارات نشر دوران.

    سیفی‌مقدم، پری(1387)، تاثیر ارزشیابی توصیفی بر پیشرفت تحصیلی(گزیده مقالات همایش اردیبهشت 1387 خرم آباد، سازمان آموزش و پرورش لرستان)، خرم آباد: شاپور خواست.

    شاهزمانی، محمد(1380)، بررسی نحوه ارزشیابی مستمر در سال اول نظام سالی واحدی دوره متوسطه اصفهان، اصفهان، دانشگاه اصفهان: پایان نامه کارشناسی ارشد.

    شاطرلو، عالیه(1388)، مزیتهای ارزشیابی توصیفی در آموزش فراگیر، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 97.

    شکراللهی، محبوبه(1385)، مقایسه روشهای ارزشیابی توصیفی و سنتی بر اساس استانداردهای چهارگانه «اخلاقی، کارآوری، قابلیت اجرا و دقت» از دیدگاه معلمین مدارس ابتدایی شهر تهران، تهران: دانشگاه تربیت معلم تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی.

    شمشیری، بابک(1382)، معرفی الگوی برای بازشناسی آسیب‌پذیری نظام رایج ارزشیابی امتحانات در آموزش و پرورش ایران، اولین همایش ارزشیابی تحصیلی، دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی، تهران.

    عبدی، محمد(1388)، ارزشیابی توصیفی و آموزش فراگیر، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 97.

    فتح آبادی، جلیل(1385)، بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی کیفی در تحقق هدفهای شناختی، عاطفی و روان حرکتی دانش‌آموزان دوره ابتدایی در استان مرکزی،شورای تحقیقات آموزشی سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی.

    فرازی بر spss14(1384)، (ترجمه دکتر افشانی، مهندس مرتضی نوریان و زینب حسینی)، انتشارات بیشه.

    فرج‌اللهی، مهران؛ حقیقی، فهمیه‌السادات(1384)، نقش ارزشیابی مستمر در تعمیق یادگیری دانش‌آموزان پایه دوم مقطع ابتدایی شهر تهران، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 92، ص 114-81.

    فراهانی، مهدی(1384)، مقدمه‌ای بر ارزشیابی کیفی آموخته‌های فراگیران، تهران: انتشارات موسسه فرهنگی منادی.

    کاکیا، لیدا؛ الماسی، محمدعلی(1387)، مقایسه اثر بخشی ارزشیابی توصیفی(کیفی) و کمی بر میزان یادگیری، اضطراب و علاقه به یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی شهر تهران سال تحصیلی85-1384، همایش ارزشیابی توصیفی(فرایند و فراورده)، ص 232-191، خرم آباد: انتشارات شاپور خواست.

    کرد، بهمن(1381)، بررسی تاثیر بازخور در ارزشیابی تکوینی پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر بوکان، دانشگاه تربیت معلم بوکان، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    کدیور، پروین(1384)، آشنایی با طرح ارزشیابی توصیفی، تهران: آزمون نوین

    کیامنش، علیرضا؛ نوری، محمد(1377)‌، یافته‌های سومین مطالعات تیمز، تهران: انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت.

    کیامنش، علیرضا(1383)، روشهای ارزشیابی آموزشی، تهران: دانشگاه پیام نور.

    مرتضایی‌نژاد، عصمت(1384)، بررسی نگرش معلمین و والدین در خصوص کاربست ارزشیابی توصیفی در پایه‌های اول و دوم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 84-83، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    محمدی، فرزانه(1384)، بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر عزت نفس دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی شهر تهران، تهران: دانشگاه الزهرا تهران، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    محقق معین، محمدحسن(1383)، ارزشیابی توانمند ساز، تهران: موسسه بین المللی توسعه مفاهیم دینی.

    موحدین، طاهره(1386)، یادگیری با ارزشیابی کیفی، تهران: علوم علوی.

    موسوی، خسرو(1370)، بررسی نظام ارزشیابی دوره ابتدایی، تهران: انتشارات وزارت آموزش و پرورش.

    موسوی، سیدضیاالدین(1384)، نظرسنجی از اولیا و مجریان طرح ارزشیابی توصیفی بر اساس اهداف تفصیلی اجرای طرح در سال تحصیلی 83-84، سازمان آموزش و پرورش استان قم، قم.

    مهجور، سیامک(1376)، ارزشیابی آموزشی(نظریه‌ها،مفاهیم، الگوها)، چاپ اول، شیراز: نشر ساسان.

    نامور، یوسف(1387)، بررسی میزان اثربخشی اجرای آزمایشی ارزشیابی کیفی توصیفی بر عملکرد تربیتی و تحصیلی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر اردبیل، پژوهشکده تعلیم و تربیت شهر اردبیل، اردبیل..

    نصیری، پرویز؛ شقاقی، فرهاد(1387)، استنباط آماری در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران: انتشارات پیام نور.

    واحدی، محمدتوفیق(1387)، ارزشیابی توصیفی(فرایند و فراورده)، ص190-169، خرم آباد: انتشارات شاپورخواست.

    هومن، عباس؛ تورانی، حیدر(1385)، بررسی میزان عملی بودن و تاثیر برخی راه کارهای پیشنهادی برای کاهش آمار مردودی. نو آوری‌های آموزشی، شماره 18، ص 111-79.

    یادگارزاده، غلامرضا(1381)، بررسی مشکلات روشهای ارزشیابی تکوینی رایج در مدارس ابتدایی

    استان همدان، پژوهشکده تعلیم و تربیت، همدان.

    منابع انگلیسی

     

     

    Anthony, B. C.(1987), The identification and measure ment of classroom environmental process variables related to academic achiement.unpublished doctoral dissertation.university of Chicago.

    Arter, J., & Spandel, V.(1992), Using Portfolios of Student Work in Instruction and Assessment. Educational Measurement: Issues and Practice , 36-44.

    Baker, L. E., Collin, W. S.(1982), Biase in selection.journal of Educational measurement,10,231-240.

    Black, P., Wiliam, D.(1998), Inside the black box:raising standards through classroom assessment.phi Delta Kappan,139-148.

    Barr, R, Parret, W.(2003), saving our students,saving our schools. Glenview:Pearson Professional Development.

    Crooks, T. J.(1998), The impact of classroom evaluation on students.Revieww of  Educational Research,58,438-481.

    Dann, R.(2002), Promoting assessment as learning:improving the learning process.London:routledge Falmer.

    Fenwick, T. J., Parsons, J.(1999), Using portfolios to assess learning.canadian social studies,3(33),90-92.

    Katula, A., Ray, S., Sherrill, C.(1999), Improving student motivation,parent communication,and assessment while implementing a portfolio program.Master research project:saint xhavier university.

    Kemp, J., & Toperoff, D.(1998, 1 2), Guidelines for portfolio assessment in teaching English. Retrieved 2 21, 2008, from English Inspectorate, Ministry of Education: http://www.etni.org.il/ministry/portfolio/default.html.

    Lambi, E. A.(2009), A CASE STUDY ON THE USE OF A FORMATIVE ASSESSMENT PROBE TO DETERMINE THE PRESENCE OF SCIENCE MISCONCEPTIONS IN ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS: IMPLICATIONS FOR TEACHING AND CURRICULUM. Unpublished Dissertation Presented to the Faculty of the School of Human Service Professions. Widener University.

    Liu, E. Z., Lin, S. Y., Shyan, M.(2001), Design of a networked portfolio system.British gournal of educational technology,34(4),492-494.

    Mtchell, R.(1992), Testing for learning:How neww approaches to evaluation can improve Americans schools.Neww York:Free Press.

    Noya, S., Omaiey, M.(1994), A portfolio assessment mode! For Esl.the journal ofEducations! Issuss of language Minorriy Sitfdflrtts,13,13-36.

    Pierce, L. X., OMalley, J. M.(1992), Performance and portfolio assessment for language min ority students.NCBE Program information Guide Series.

    Rhodes, L. K., Nathenson, M. S.(1992), Anecdotal records:Apowerful tool for ongoing lhteracy assessment.the reading teacher,45,502-509.

    Ricci, B. J.(2000), Howw about Parent-teacher-student conference? Principal, 79(5), 53-54.

    Sadler, P. M., Good, E.(2006), The impact of self-and peer-grading on student learning.Educational Assessment 11(1),1-31.

    Shotz, R. E.(1980), The nature of educational development.journal of Research Development in Educationl, 3:39 ,64.

    Simmons, J.(1990), Adopting portfolios for large-scale use. Educational leadership, 6(47),28-29.

    Stiggins, R. (2004), Assessment crisis: the absence of assessment for learning. Phi Delta Kappan , 86, 22-27.

    Wilson, B. R.(2009), HE EFFECT OF A CONTINUOUS QUALITY FORMATIVE-ASSESSMENT PROGRAM ON MIDDLE SCHOOL STUDENT MATHEMATICS ASHIEVEMENT. Unpublhshed Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy. Capella University.

    Wiggins,G.(1998), Educative assessment.San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

    Woolfolk, A. E.(2004), Educational psychology.pearon,International Edition.

    Zaff, J. F.(2003), Formative assessment:Does it work . Research Foundations for the Kaplan Achievement Planner, 34,1-19.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل, رساله در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل, مقاله در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت