پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه شهر اردبیل

تعداد صفحات: 86 فرمت فایل: word کد فایل: 1775
سال: 1390 مقطع: کارشناسی دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه شهر اردبیل

    پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی روانشناسی عمومی

    چکیده :

    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر اردبیل می باشد. جامعه آماری این پژوهش راکلیه دانش آموزان دختر و پسر هنرستان های فنی حرفه ای شهر اردبیل تشکیل می دهد.N=600  نمونه آماری این پژوهش شامل 150 نفر از دانش آموز دختر و پسر (75 دختر ، 75 پسر) هنرستان های فنی حرفه ای شهر اردبیل می باشد. برای جمع آوری داده های این پژوهش از آزمون خلاقیت، مقیاس عزت نفس روزنبرگ استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون (فرضیه1) و روش رگرسیون چندمتغیری با روش ورود (فرضیه2) و گام به گام استفاده شداست. نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر رابطه ی معناداری بین عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهر اردبیل را نشان می دهد. 

    مقدمه

    پیشرفت تحصیلی به معنای مقدار یادگیری آموزشگاهی فرد است به طوری که بتوان آنها را در دو مقوله کلی عوامل مربوط به تفاوت های فردی و عوامل مربوط به مدرسه و نظام آموزش و پرورش مورد مطالعه قرار داد. پیشرفت تحصیلی و عوامل موثر برآن سالهاست که درمرکز توجه روان شناسان تربیتی و دیگر متخصصین آموزش و پرورش قرار دارد (حیدری، 1381). در تعلیم و تربیت جدید نقش سنتی معلم و دانش آموز به کلی دگرگون  شده است. در عصر انفجار اطلاعات تاکید نظام آموزش و پرورش بر انتقال دانش نیست چرا که حجم اطلاعات به گونه ای است که اگر فردی تمام عمر خود را به یک شاخه از علوم بپردازد کافی نمی باشد(مدانلو و همکاران، 1380). بنابراین آموزش و پرورش باید به جای پرداختن به موارد درسی به کل انسان بپردازد و به تمام ابعاد زندگی او توجه کند و به جای تاکید زیاد به محتوا و اطلاعات باید به تربیت یادگیرندگانی که احساس ارزش و خودباوری دارند بپردازد. عدم آگاهی به روش های تعلیم و تربیت موجب زیان های فراوانی خواهد شد. ما در مدارس اندیشه ها را آموزش می دهیم اما چگونگی اندیشیدن و چگونه یادگرفتن را  آموزش نمی دهیم(شهنی ییلاق و همکاران، 1382).

    در نظام آموزشی ما کتاب ها، نمرات و امتحانات مهمتر از دانش آموزان است و یادگیرندگان به عنوان محور و اساس برنامه های آموزشی فراموش شده اند. امروزه آنچه ما تعلیم و تربیت می نامیم صرفاً انباشت معلومات و محفوظات است. در نظام آموزشی تفکر و حل مساله سهم بزرگی ندارد. موفقیت در یادگیری با طبیعت پیچیده اش همواره توجه و نگرانی نظام های آموزشی را به همراه داشته است. نظام های آموزشی در چاره جویی و فائق آمدن بر عدم موفقیت فراگیران در یادگیری همواره دست به اصلاحاتی در سطوح مختلف تحصیلی در چارچوب مدرسه، کلاس و کتاب درس زده اند(شهنی ییلاق و همکاران، 1382). اما متاسفانه این اصلاحات قرین به موفقیت نبوده اند، چون اصلاحات فوق همواره متمرکز بر محتوای دروس و در چارچوب کلاس درس بوده است. در حالی که لازمه به بار دانستن اصلاحات آموزشی این است که علاوه بر انجام اصلاحات در زمینه محتوا، لازم است اصلاحاتی در زمینه فرایند یادگیری صورت گیرد.

     در این پژوهش برخی از پیش آیندها و ویژگی های روانشناختی دانش آموزان در ارتباط با پیشرفت تحصیلی آنها مورد بررسی قرار می گیرد که عبارتند از خلاقیت[1] و عزت نفس. خلاقیت عبارت از خلق ایده های جدید که مفید و کاربردی هستند و یا به عبارت دیگر خلاقیت یکی از توانایی های شناختی آدمی است که قاعدتاً از سبک شناختی او متاثر می شود. کاریلسکی[2] ( 1980) خلاقیت را عبارت از گرایش برای یافتن راه حلهای مختلف، روش حل مسئله و نیز نشان دادن انعطاف پذیری و تفکر واگرا می­داند. پروچسکا[3](2002) خلاقیت را فرآیند انجام یک کار جدید و نو آوری را فرآیند یک کار متفاوت تعریف کرده است. امروزه خلاقیت و نوآوری در عرصه های مختلف اهمیت بسیاری یافته است؛ چرا که دنیای امروز، دنیای دانش و اطلاعات شناخته شده است و در هر زمینه ای که دانش با اهمیت تلقی شود، خلاقیت و نو آوری می توانند ارزشهایی به دانش موجود اضافه کنند.

     از طرف دیگرکوپراسمیت[4] (1967) عزت نفس را شامل قضاوت شخصی فرد در رابطه با خود می داند. همچنین روزنبرگ (1979) عزت نفس را عبارت از "احساس خود ارزشمندی[5] وحرمت نفس[6]" می داند. با توجه به این تعاریف می توان گفت مجموع ارزیابی­های هر فرد از خودش، عزت نفس او را تشکیل می­دهد. اهمیت عزت نفس در روابط اجتماعی و همچنین تصمیم گیری افراد به قدری زیاد است که موضوع تحقیقات زیادی قرار گرفته و ارتباط آن با متغیرهای مختلف در تحقیقات مستندی مورد بررسی قرار گرفته است. همه این تحقیقات موید این مطلب مهمّ ا ند که عزت نفس بالا، از عوامل مهم در پیشرفت تحصیلی و بهداشت روانی دانش آموزان و عزت نفس پایین از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی پایین و اختلالات روانی دانش آموزان محسوب می شود(سلیمان نژاد، 1371).

     

    بیان مسئله

    پیشرفت تحصیلی و عوامل موثر بر آن سال هاست که مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش است و سالانه سهم زیادی از تحقیقات را به خود اختصاص می دهد. در میان رویکرد های مختلفی که به منظور بررسی عوامل تعیین کننده پیشرفت تحصیلی انتخاب شده است دو رویکرد مهم و اصلی وجود دارد که در چند سال اخیر مطرح شده است و بر فرایند های موثر بر عملکرد تحصیلی تاکید می ورزند. در رویکرد نخست، تاثیر فرایند های محیط خانوادگی بر پیشرفت تحصیلی مطرح است و در رویکرد دوم از فرایند های یادگیری خاص دانش اموزان نظیر خلاقیت و عزت نفس، سخن به میان می آید( بیابانگرد،1371).

    یکی از متغیرهای موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، متغیرخلاقیت است.  امروزه خلاقیت و نوآوری در عرصه های مختلف اهمیت بسیاری یافته است؛ چرا که دنیای امروز، دنیای دانش و اطلاعات شناخته شده است و در هر زمینه ای که دانش با اهمیت تلقی شود، خلاقیت و نوآوری می توانند ارزشهایی به دانش موجود اضافه کنند. از این جهت است که فایراستین[7] ( 1996) از خلاقیت و نوآوری به عنوان اسلحه های ضروری برای هر سازمانی نام برده و آنها را به عنوان ابزاری استراتژیک برای کسب و کارتلقی کرده است(علم الهدی، 1377). از طرف دیگر در دنیای امروزی که تغییرات سریع و رقابت شدید حرف اول را می زند، خلاقیت نه تنها منبعی مهم برای کسب سودهای ناشی از رقابت است بلکه ضرورتی برای بقا محسوب می شود. محمودی (1376) در پژوهشی رابطه بین پیشرفت تحصیلی و خلاقیت فرزندان در بین دانش‌آموزان دبیرستان‌های مناطق مختلف تهران را بررسی کرد و  نشان داد که دانش آموزانی که دارای قدرت خلاقیت بیشتری باشند در زمینه درسی پیشرفت بیشتری دارند.

     از طرف دیگر متغیر دیگری که می تواند بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر بگذارد عزت نفس می باشد. عزت نفس را می‌توان شاخص استفاده از توانائی‌ها دانست که نیروی انگیزشی لازم را برای انجام فعالیت‌ها فراهم می‌آورد. رغبت‌ها، علایق، میزان خودارزشمندی و حرمت‌دهی به خویشتن، نوعی همگامی بااستعدادها و توان ذهنی دارد، به طوری که، فرد وقتی، ارزش و اهمیت خود را دریابد و ابراز دارد، در حقیقت استعدادش را ظاهر ساخته است.  تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از دانش‌آموزان در توجیه موفقیت‌ها و شکست‌ها، قضاوت منطقی ندارند، به گونه‌ای که نتایج رفتارهای خود را به عوامل بیرون از خود اسناد می‌دهند و در خویشتن کمتر، نشانه‌هایی از ارزشمندی و توانایی را می‌جویند، اینان به نوعی "درماندگی آموخته" رسیدند و بر این باورند که توانایی عامل موفقیت نیست و شکست را نمی‌توان با تلاش جبران کرد. پژوهش‌های مربوط به عزت نفس مؤید این اندیشه است که هر شخص دارای یک "تصور از خود" و یک "تصویر آرمانی" است، که همگرائی بین دو تصویر خود، به منزله شاخص عزت نفس و یکی از ویژگیهای مهم شخصیت است که بر جوانب گوناگون زندگی از جمله پیشرفت تحصیلی تاثیر می‌گذارد( براتی، 1376). پور شافعی(1370) در یک پژوهشی رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی را در دانشجویان بررسی کرده و نشان داد که افرادی که عزت نفس بالاتری دارند از نظر میزان پیشرفت در تحصیل نیز در رتبه بالاتری قرار می‌گیرند. بنابراین از آنجایی که متغیرهای شخصیتی نقش اساسی را در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایفا می کنند و با توجه به اینکه ارتباط متغیر های مذکور با پیشرفت تحصیلی در تحقیقات قبلی خیلی کم مورد بررسی قرار گرفته و جدید بودن موضوع،  بنابراین با توجه به موارد فوق پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به سئوالات خواهد بودکه:

    1- آیا بین خلاقیت و پیشرفت تحصیلی ارتباط وجود دارد؟

    2- آیا بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی ارتباط وجود دارد؟

     

     

     

     

    اهمیت و ضرورت پژوهش

    دانش آموزان بزرگترین سرمایه های انسانی هر جامعه به حساب می آیند زیرا می توانند با درهم آمیختن نیروی جوانی، علم و مهارت آموخته شده، چرخ های پیشرفت و توسعه را به حرکت درآورند. در تمام کشورها سالیانه سهم زیادی از درآمد ملی صرف آموزش و پرورش می شود اما بخش زیادی از هزینه ها به هدر می رود. یکی از مواردی که همواره مورد توجه معلمان و اولیا دانش آموزان است پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان می باشد. لازمه تحول در آموزش و پرورش توجه به جنبه های مهم برنامه ریزی است و در پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان موثر می باشد که متاسفانه در نظام آموزشی نادیده گرفته می شود. دیگر اینکه برخی از مدارس ما به صورتی عمل می کنند که فارغ التحصیلان آنها صرفاً محفوظاتی دارند که در زندگی واقعی آنها چندان کاربردی ندارد( اصغر نژاد، 1383). در عصر انفجار اطلاعات پرورش افراد خودکارآمد، خلاق و افرادی که خود بتوانند به صورت مستقل به یادگیری بپردازند بسیار مهم تر از انتقال حجم عظیمی از اطلاعات است. بنابراین تحقیق در صورتی که منجر به اصلاح و بهبود در فرایند آموزش و پرورش گردد از ضرورت های ملموس و عینی نظام آموزشی کشور ماست. متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از دانش اموزان بدون هیچ دلیل فیزیولوژیکی و یا ناتوانی ذهنی از سطح مطلوب پیشرفت تحصیلی برخوردار نیستند و علاقه زیادی برای کسب علم و ارتقاء سطح علمی خود نشان نمی دهند که این­ امر با توجه به صرف هزینه های سنگین در خصوص تربیت آنها، ضربه سنگینی را بر اقتصاد کشور و سلامت جامعه وارد خواهد شد. به نظر می رسد توجه به عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و تدارک شیوه های کارآمد برای ارتقاء آن، یکی از وظایف مهم دست اندرکاران سیستم آموزش و پرورش می باشد. در این پژوهش هدف این است که مشخص کنیم که کدام یک از متغیر های خلاقیت و عزت نفس،با پیشرفت تحصیلی مرتبط است تا با این وسیله بتوانیم در زمینه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گام مهمی بداریم( مهدویان، 1374).

     

    اهداف پژوهش

    هدف کلی

    بررسی رابطه خلاقیت و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هنرستان های فنی و حرفه ای شهراراک.

    اهدف جزیی

    1-تعیین رابطه خلاقیت با پیشرفت تحصیلی

    2-تعیین رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی

    3- تعیین پیش بینی کننده های پیشرفت تحصیلی از طریق ویژگی های شخصیتی  

    4- ارائه راهکارهایی به مسئولان  به منظور تقویت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

     

    سوال پژوهشی

    کدامیک از متغیر های شخصیتی خلاقیت و عزت نفس میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هنرستان های فنی و حرفه ای شهر  اراک را پیش بینی می کنند؟

     

    فرضیه های تحقیق

    1-بین خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هنرستان های فنی و حرفه ای  شهراراک رابطه وجود دارد. .

    2- بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هنرستان های فنی و حرفه ای شهر  اراک رابطه وجود دارد.

    3- متغیر های خلاقیت و عزت نفس،  پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی می کنند.

     

    تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها

    پیشرفت تحصیلی

    تعریف مفهومی

    پیشرفت تحصیلی به معنای مقدار یادگیری آموزشگاهی فرد است به طوری که بتوان آنها را در دو مقوله کلی عوامل مربوط به تفاوت های فردی و عوامل مربوط به مدرسه و نظام آموزش و پرورش مورد مطالعه قرار داد.

    تعریف عملیاتی:

    در پژوهش حاضر از معدل تحصیلی آزمودنیها به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده می شود.

     

    خلاقیت

    تعریف مفهومی

    نوآوری[8] ارائه محصول،  فرآیند و خدمات جدید به بازار می باشد و خلاقیت نیرویی است که در پس نوآوری وجود دارد(برومند نسب، 1379).

    تعریف عملیاتی:

    در این پژوهش منظور از خلاقیت  نمره ای است که هر آزمودنی در پرسشنامه خلاقیت عابدی(1373) بدست می آورد.

    عزت نفس

    تعریف مفهومی

    عزت نفس

     عزت نفس[9] به عنوان احساس قائل بودن ارزش برای خود یا میزان ارزشمندی، احترام، شایستگی، توانایی و شناخت شأن و خصایص فردی و برخورداری از رضایت و خشنودی درونی تعریف شده است  ( فرمهینی فراهانی،  1378).

    تعریف عملیاتی

    در این پژوهش منظور از عزت نفس نمره ای است که هر آزمودنی در پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ(1965) بدست می آورد.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه شهر اردبیل

    فهرست:

    فصل اول

    مقدمه                                                                                                                                        1

    بیان مسئله                                                                                                                                   2

    اهمیت و ضرورت پژوهش                                                                                                           4

    اهداف پژوهش                                                                                                                           4

    سوال پژوهشی                                                                                                                            5

    فرضیه های تحقیق                                                                                                                       5

    تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها                                                                                                   5

    فصل دوم

    مقدمه                                                                                                                                        8

    عزت نفس                                                                                                                                             8

    عزت نفس فردی و عزت نفس جمعی                                                                                            9

     ابعاد عزت نفس                                                                                                                         9

    به چه دلیل عزت نفس اهمیت دارد؟                                                                                              10

    شکل­گیری خود پنداره                                                                                                                11

    منابع عمده شکل گیری خودپنداره و عزت نفس                                                                             13

    مقایسه عزت نفس و خود پنداره                                                                                                    14

    تفاوت عزت نفس با خویشتن پذیری                                                                                             14

    عزت نفس از دیدگاه اسلام                                                                                                          14

    روش‏های نیل به عزت نفس                                                                                                          15

    دیدگاه‏های روان شناختی در مورد عزت نفس                                                                                16

    مؤلفه‏های اساسی عزت نفس                                                                                                        17

    تأثیر شیوه‏های تربیتی بر عزت نفس                                                                                                           19

    ویژگی‏های عزت نفس کم و زیاد                                                                                                 19

    عزت نفس و اعتماد به نفس                                                                                                          20

    عزت نفس و ورزش                                                                                                                    21

    خلاقیت                                                                                                                                     24

    ویژگی‌های شخصیتی افراد خلاق                                                                                                  27

    تحول خلاقیت                                                                                                                            29

    آموزش خلاقیت                                                                                                                         30

    خلاقیت و نوآوری                                                                                                                      34

    فرآیند خلاقیت                                                                                                                           36

    تفاوت بین خلاقیت و نوآوری                                                                                                      38

    کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری                                                                                                     39

    تفاوت نوآوری با اختراع                                                                                                              40

    خلاقیت و کارآفرینی                                                                                                                  41

    پیشرفت تحصیلی                                                                                                                        44

    پیشینه مربوط به سن، جنسیت وپیشرفت تحصیلی                                                                              46

    عوامل اجتماعی، اقتصادی نیز بر پیشرفت تحصیلی تاثیر دارد                                                             47

    پیشرفت تحصیلی، عزت نفس و خلاقیت                                                                                        47

    فصل سوم

    مقدمه                                                                                                                                        56

    طرح تحقیق                                                                                                                                56

    متغیرهای تحقیق                                                                                                                          56

    جامعه آماری                                                                                                                              56

    حجم نمونه و روش نمونه گیری                                                                                                    56

    ابزار گردآوری اطلاعات                                                                                                              57

    روش گردآوری اطلاعات                                                                                                            57

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات                                                                                                      58

    فصل چهارم

    مقدمه                                                                                                                                        60

    نتایج مربوط به فرضیه ها                                                                                                              60

    جدول شماره 1: نتایج همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه خلاقیت و مؤلفه های آن با پیشرفت تحصیلی           60

    جدول شماره 2: نتایج همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی                  60

    جدول شماره 3: خلاصه نتایج رگرسیون چند متغیری با روش ورود  برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق خلاقیت و عزت نفس                                                                                                                                                                                61

    جدول شماره 4: خلاصه نتایج رگرسیون چند متغیری با روش گام به گام  برای پیش بینی  پیشرفت تحصیلی از طریق خلاقیت و عزت نفس                                                                                                                                                      62

    فصل پنجم

    بحث  و نتیجه گیری                                                                                                                    64

    محدودیت ها                                                                                                                              65

    پیشنهادهای تحقیق                                                                                                                      65

    منابع و مآخذ                                                                                                                              68

    ضمائم                                                                                                                                       75

    .

    منبع:

    ابوالقاسمی، ع.، 1383، آزمونهای روانشناختی، اردبیل،  باغ رضوان.

    امینی، ش.، 1382. بررسی نقش خودکارآمدی، خود تنظیمی و عزت نفس در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان، رشته علوم تجربی شهرستان شهر کرد. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روان شتاسی.

    براتی بختیاری، س.، 1376. بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای خودکارآمدی، عزت نفس و خودپاوری و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان سال سوم نظام جدید متوسطه شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد.

    برومند نسب، م.، 1379. بررسی رابطه ساده و چند گانه برخی ویژگی های شخصیتی با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه دکترای  روان شناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه شهید چمران اهواز.

    بهروزی، آ.،1375.  بررسی تعامل جنسیت و خودکارآمدی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه شیراز.

    بیابانگرد، آ.، 1371. بررسی تعامل جنسیت و خود کارآمدی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

    پور شافعی، م.، 1370. بررسی رابطه بین اضطراب ، منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان پسر شهرستان قزوین، پایان نامه کارشناسی ارشد،  دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.

    حیدری، ع.، 1381. بررسی منبع کنترل و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری. مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی سبزوار، سال نهم، شماره 3.

    سیف. ع. روانشناسی پرورشی ( روانشناسی یادگیری و آموزش). چاپ چهارم، تهران، انتشارات آگاه. 1379، صفحه 369.

    سلیمان نژاد، ا.، 1371. ارتباط منبع کنترل و خود تنظیمی با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم، تهران.

    شکرکن، ح.، کفایت، م.،1373. بررسی روابط ساده و چندگانه پیشایندهای مربوط با کارآفرینی و روابط این متغیر با عملکرد تحصیلی و فعالیتهای غیر آموزشی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، دومین گنگره انجمن روانشناسی ایران.

    شهنی ییلاق، م.، بنابی مبارکی، ز.، و شکرکن، ح.، 1382. بررسی روابط بین موضوعی و درون موضوعی انگیزش تحصیلی در دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال دوازدهم، شماره 3، ص ص:47-76.

    عابدی، م.، 1373. خلاقیت و شیوه های پرورش آن در کودکان. مقاله ارائه شده در سمینار خلاقیت.

    علم الهدی، م.، 1377. بررسی رابطه خودکارآمدی ادراک شده دانش آموزان سوم راهنمایی شهر تهران و نگرش آنها نسبت به درس ریاضی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    فرمیهنی فراهانی، م.، 1378. فرهنگ توصیفی علوم تربیتی، تهران، انتشارات اسرار دانش.

    محمودی، ه.، 1376. بررسی و مقایسه رابطه خودکارآمدی و خود تنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم رشته ریاضی و علوم انسانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء.

    مدانلو، م.، حقانی، ح.، و جعفرپور، م.، 1380. رابطه عزت نفس و منبع کنترل در نوجوانان بزهکار. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، سال سوم، شماره 7.

    مهدویان، ت.، 1374. رابطه ساده و چند گانه سبک های یادگیری، خلاقیت و منبع کنترل در دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه اصفهان.

     

     

    Aiken, Lewis, R. (1970). Psychological testing and assessment.

    Amite. D & et al, (June 1993). "Physical fitness in relation amount for physical exercise", body image, and locus of control college men and women" perceptual - and motor - skill (missaula - ment); 70 (3).

    Bandura, A., 1997. Social Foundations of Thought and Action. Englewood Cliffs , N.J: Prentice - Hall.

    Bizman. C. Yonyon. V.,(2002). Creative learning in prospective. University of London press LTD.

    Brughton, E. Selman, I. Harter, P., (1983). “Adolescence health: The relatonship between health locus of control, beliefs and behaviors.” Journal of Euuidance & counseling. 13 (53). 7-23.

    Bullock, C. Lutkenhaus, n., (1988). “Stress and coping Strategies in Spouses of depressed patients.” Journal of psychology. 133 (3). 10-253.

    Carland, J.A., Carland. J.W. & Stewart, W.H.(1996). Seeing what,s not there: the enigma of entrepreneurship, Journal of small business strategy, 7(1), spring 1-20.

    Coopersmith, S.A. 1967. The Antecedents of Self- Esteem. Sanfrancisco. Nil. Freeman.

    Cullberston. L. Houghes. G. Ford. C.,(2007). Creativity in the R&D laboratory. Technical report number 30 Gerensbor o. NC.

    Druker, P, (1985). The disiciplin of innovation. Harvard Business Review. May- June, 67-72.

    Dunbar, T., (1995). analyses of certain measures of creativity and selfconcept and their relationship to social class. London: Pergamon Press.

    Dushafer. R., (2000). The relationship between selfe efficacy/locus of control and work personality.JournalofRehabilitation.68, 20-27.

    Erickson, Marilyn T. (1992). Behavior Disorders of Children and Adolescents, 2nd. Edition.

    Eriland. W., (2006). Correlations among creativity intelligence, personality, academic achievement. Personality, Academic Achievement, Perceptual and Motor skills. 77, 497-49.

    Firestein. Z., (1996). “Mental health concepts and skill. SK online.” Salem-Keizer public schools.

    Getzel. W., & Jackson, F.W. (1962). Creativity and intelligence. New york Wiley.

    Glover, R. Bruning., (1990). “Locus of control and health behavior revised: Amulti-Variate analysis of young adults from 18 countries.” British Journal of psychology. 22. (4). 14-659.

    Grober, L. (1986). Parenting styles as context: an integrative model. Psychological bulletin. 113: 487.96.

    Guilford, J. P. (1952). Creativity. American Psychologist. 22, 16-31.

    Guilford, J. P. (1967). The Nutare of human intelligence. New York:

    Hart, W., (1988).“Thought recognition, locus of control and adolescent well-Being.” Journal of adolescence.

    Hmachek, R., (1987). “Stress, coping and social support among homeless youth.” Journal of Adolescence research. 13 (2). 24-134.

    Hornaday, J. (1971). Research about living entrepreneurs, Inc. kent, D. sexton & K. vesper (eds). Vesper(eds). " Encyclopedia of Entrepreneurship", Englewood cliffs, NJ, prentice Hall Co.

    Howerton, D, and others (1992). Locus of control and achievement qf at risk Adolescent black males. Education Research, Vol. 65, No, 3, pp. 245-278.

    Jefes. R.,(1991). Effects of creativity thinking: Defensiveness and intelligence of divergent.

    Kalesner. M., (1982). "Personal control in elite gymnasts: The relationships between locus of control, self esteem, and trait anxiety". Journal of Sport behavior, 69-82.

    Karilsky, A., 1980. Organizational behavior. New Jersey: Prentice- Hall.

    Lewis, F. Brooks, B.,(1979). “Gender differences in adolescent self-esteem: An exploration of domains.” Journal of genetic psychology. 162 (1). 25-93.]

    Martin. D., (1990).Effects of a creativity training program on divergent thinking abilities and self-concept in monolingual and blingual classrooms. Creativity Research Jounnal. Vol 14, No 394, P. 373-386.

    Massachusetts: Allyn & Bacon Inc.

    Mc Clelland. D. (1961). The Achieving society Princeton , Nj: Va.

    McGraw-Hill.

    Mooler. H. Tumas. N., (2002). "Locus of control according to Rotters S.R. I in volleyball players", International - Journal of Sport psychology (Rome, Italy) 15 (4).

    New Alferman. K., (2000). The Concept of creativity: Prospects and paradigms. In R. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity. Cambridge University press.

    Park. J., (2000). Creativity: Cognitive, personal, developmental, and social aspects. American psychologist 55:151-8.

    Paroot, H. & Hatch, H. (2001). Multiple Intelligence go to Schools: Educational Implications of Theory of Multiple Intelligence. Educational Research, 18 (8), 4-9.

    Prochaska, M.J.C., 2002. Managing Technological Innovation and Entrepreneurship. Reston Publishing.

    Rissal, Romeo. (1992). A study of the characteristics of entrepreneurs in Indonesia. Disseration, Georg  Washington university, EDD 1988 DAI-A 49/06 P. 1516 Dec. 1988.

    Robinson, S.G. (2002). Selfe Efficacy and Quality of Life After Stroke. Journal of Neuroscience Nursing. 34,91-98.

    Root. A., (2002). Effect of socioeconomic status on creativity in elementary school children. Creative Child and Adult Qauarterly. V4.

    Rosenberg, M., 1965. Cognitive The Self. New York : Basic Books.

    Rosenberg, M., 1979. Cognitive The Self. New York : Basic Books.

    Schein, E. H. (1994). Entrepreneurs: what they,rs realy like. Vocational Education Journal, 64(80) , 42-44.

    Schumpter, J. A. (1934). The theory of economic development. Translated by R. Opie. Cambridge: Harvard university press.

    Scikszentmihalyi, M. (1990). Creativity: Flow and the psychology of Discovery and Innovation. IST Edition. HarperCollins.

    Sharar. P., (1982). "Locus of control according to Rotters S.R. I in volleyball players", International - Journal of Sport psychology (Rome, Italy) 15 (4).

    Shaver, K. G., Williams, S. L ., & Scott, L. R. (1990). Enterpreneurial belief, creativity and risk – taking: personality or situation? Unpublished manuscript, college of William & Mary.

    Simonton, K. (2000). Creativity: Cognitive, personal, developmental, and social aspects. American psychologist 55:151-8.

    Spence, L. & Yohn, O. (1997). Handbook of personality: Theory and Research. New York: Guilford.

    Sternberg, R. & Lubart, T. (1988). The Concept of creativity: Prospects and paradigms. In R. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity. Cambridge

    Tomkinz B.,(2008). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychol Monogr; 80(1): 1-28.

    Torrance, E. P., & Goff, K. (1998). A quite revolation. Journal of Creative Behavior, 23(2).

    Torrance. E. P. (1975). Scientific views of creativity. In Kagan, J. Creativity and Learning. New York: McGraw-Hill.University press.

    Zimmerman BJ, Bandura A. Impact of self-regulatory influences on writing course attainment. American Educational Research Journal 1994; 31(4): 845-62.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه شهر اردبیل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه شهر اردبیل, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه شهر اردبیل, رساله در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه شهر اردبیل, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه شهر اردبیل, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه شهر اردبیل, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه شهر اردبیل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه شهر اردبیل, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه شهر اردبیل, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه شهر اردبیل, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه شهر اردبیل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت