پایان نامه بررسی تاثیر حذف گل آذین و غلظت های مختلف سرکه چوب بر عملکرد و اجزای عملکرد غده دو رقم سیب زمینی آگریا و ساوالان در منطقه اردبیل

تعداد صفحات: 80 فرمت فایل: word - PowerPoint کد فایل: 1733
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کشاورزی زراعت
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیر حذف گل آذین و غلظت های مختلف سرکه چوب بر عملکرد و اجزای عملکرد غده دو رقم سیب زمینی آگریا و ساوالان در منطقه اردبیل

    پایان نامه جهت اخذ درجۀ کارشناسی ارشد زراعت (M.Sc.)

    چکیده

    در این تحقیق اثر دو تیمار حذف و عدم حذف گل آذین و غلظت های مختلف ماده آلی سرکه چوب روی عملکرد و اجزای عملکرد دو رقم سیب زمینی آگریا و ساوالان در شرایط مزرعه بررسی شد. آزمایش به صورت فاکتوریل بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در منطقه اردبیل در سال 1389 اجرا شد. فاکتور اول شامل دو رقم ساوالان و آگریا، فاکتور دوم شامل سه غلظت سرکه چوب )یک لیتر سرکه چوب در 200، 300 و 400 میلی لیتر آب) و فاکتور سوم شامل دو تیمار حذف و عدم حذف گل آذین بود. تیمار سرکه چوب در چهار مرحله سبز شدن، پوشش کامل، قبل و بعد از غده دهی محلول پاشی شد. عدم استفاده از آن به عنوان تیمار شاهد در نظر گرفته شد. در طی دوره رشد و بعد از برداشت صفات ارتفاع بوته، تعداد و قطر ساقه اصلی، تعداد و وزن غده در بوته، تعداد و وزن غده ها در اندازه های کوچک تر از 35 میلی متر (غیر بذری)، بین 55–35 میلی متر (بذری) و بزرگ تر از 55 میلی متر (خوراکی)، عملکرد کل و عملکرد قابل فروش اندازه‌گیری شد. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که بین ارقام و غلظت های مختلف سرکه چوب و اثر متقابل آن ها از نظر قطر ساقه اصلی، تعداد و وزن غده در بوته، متوسط اندازه غده، عملکرد غده کل و قابل فروش، تعداد و وزن غده های غیر بذری، بذری و خوراکی؛ بین تیمار گل آذین و اثر متقابل گل آذین در رقم و گل آذین در سرکه چوب از نظر صفات تعداد و قطر ساقه اصلی، ارتفاع بوته، تعداد و وزن غده در بوته، متوسط اندازه غده، عملکرد غده کل و قابل فروش، تعداد و وزن غده های غیربذری، بذری و خوراکی اختلاف معنی داری وجود داشت. رقم ساوالان در غلظت یک لیتر سرکه چوب در 300 لیتر آب و تیمار حذف گل آذین از بیشترین تعداد و قطر ساقه اصلی، ارتفاع بوته، تعداد و وزن غده در بوته، تعداد و وزن غده غیربذری، بذری و خوراکی، عملکرد غده کل و قابل فروش برخوردار بود. در این آزمایش سرکه چوب به طور متوسط در تیمار حذف گل آذین 35/12 تن در هکتار و در تیمار عدم حذف گل آذین 43/7 تن در هکتار باعث افزایش عملکرد غده گردید. همچنین حذف گل آذین عملکرد غده را در دو رقم آگریا و ساوالان به ترتیب 99/6 و 86/2 تن در هکتار افزایش داد.

     

    کلمات کلیدی: مینی تیوبر، سیب زمینی، سرکه چوب، گل آذین، اجزای عملکرد

      

    مقدمه

     

    سیب زمینی یکی از مهمترین گیاهان زراعی در جهان (Fernie and Willmitzer, 2001) و در ایران (FAO, 2008) بوده و از نظر اهمیت غذایی و تولید بعد از گندم و برنج قرار دارد. این محصول علاوه بر استفاده های صنعتی، در مواردی نیز جایگزین گندم بوده و یکی از چهار ماده غذایی اصلی جهان بعد از گندم، برنج و ذرت به شمار می رود (FAO, 2008). ایران از لحاظ تولید سیب زمینی در جهان رتبه 12 و در آسیا سومین تولید کننده بعد از چین و هندوستان می باشد (FAO, 2008). تولید سیب زمینی در کشور­های پیشرفته بیشتر از سایر کشورها می باشد (Jackson, 1999). سیب زمینی محصول اصلی مناطق معتدل با نور آفتاب کامل، درجه حرارت روزانه متوسط و شب خنک می باشد. معمولا غده زایی سیب زمینی در روز کوتاهی اتفاق می افتد، اما در مناطق معتدل شمالی تعدادی از ارقام جدید در طول روز بلند غده تولید می کنند (Tarn et al., 1992).

    استان اردبیل با سطح زیر کشت حدود 23 هزار هکتار و تولید بیش از 800 هزار تن سیب‌زمینی با توجه به شرایط آب و هوایی یکی از مناطق مساعد و مناسب جهت کشت و کار این محصول می باشد. مینی‌ تیوبرها غده‌های کوچک سیب‌زمینی هستند که در گلخانه از گیاهچه هایی که در شرایط آزمایشگاهی تکثیر شده اند، تولید می شوند. سیب زمینی مورد حمله آفات و بیماری ها از جمله بیماری های باکتریایی، قارچی و ویروسی، مایکوپلاسمایی و ویروئید­ها قرار می گیرد که باعث کاهش محصول و کیفیت آن می شوند (حسن پناه و همکاران، 1387). برای کنترل اکثر این عوامل خسارت زا از سموم شیمیایی استفاده می شود. در کشاورزی سنتی و متعارف بیش از 300 ترکیب شیمیایی خطرناک و مصنوعی نظیر آفت­کش­ها، علف کش ها و کودهای شیمیایی به منظور کنترل آفات و حشرات و حاصل خیز سازی خاک استفاده می گردد که بقایای این مواد پس از ورود به بدن می تواند موجب مشکلات عدیده ای گردد. یافته ها حاکی از آن است که 60 درصد سموم دفع آفات، 90 درصد قارچ کش ها و 30 درصد حشره کش ها سرطان زا می باشند. همچنین استفاده از کودهای شیمیایی و آفت کش ها سبب آلودگی آب، خاک و هوا می گردند (بی نام، 1388). سرکه چوب یک ترکیب آلی (Anonymous, 2005، Anonymous, 2009a ، Pangnakorn, 2008 و Tongdeethare, 2002) و دارای بیش از 200 ماده از جمله اسیدهای آلی (اسید فرمیک، اسید استیک، اسید پروپیونیک، اسید بوتیریک و غیره)، گروه فنل، گروه کربونیل (فرمالدئید، استالدئید و غیره)، الکل (اتانول، متانول و غیره)، مواد طبیعی (استول، مالتول و غیره) و آمونیاک، متیل آمید و دی متیل آمید می باشد (Anonymous, 2005، Jackson, 1999 و Xinxi, 2004). استفاده از این ماده باعث می شود که گیاهان رشد بهتری داشته و در مقابل آفات و بیماری ها تحمل بیشتری نشان دهند و محصول با کیفیت بالا و سالم تولید گردد (Anonymous, 2005) که باعث کاهش هزینه های مبارزه با آفات و بیماری ها با استفاده از مواد شیمیایی و حفظ محیط زیست می شود.

    با توجه به مطالب فوق الذکر، استفاده از مواد آلی و طبیعی مانند سرکه چوب می تواند باعث حفظ سلامت محیط زیست و انسان، کاهش هزینه تولید و صرفه جویی در هزینه مبارزه با آفات و بیماری ها با سموم شیمیایی، افزایش کمی و کیفی محصول، تولید محصول ارگانیک و افزایش صادرات سیب‌زمینی  شود. بنابراین هدف از این تحقیق بررسی تاثیر غلظت­های مختلف سرکه چوب روی عملکرد و اجزا عملکرد غده دو رقم سیب زمینی آگریا و ساوالان در سیستم کشاورزی ارگانیک و پایدار می­باشد.

    فصل‌ اول‌

    کلیات و بررسی‌ منابع‌

    1- مشخصات عمومی سیب زمینی

    1-1-        تاریخچه و خاستگاه سیب زمینی

     

    سیب زمینی گیاهی است که بدون شک رویش گاه اولیه آن کوه های آند می باشد که از کلمبیا تا شمال شیلی ادامه دارد و در کشورهای پرو و بولیوی امروزه حتی ارقام وحشی آن نیز یافت می شود. سیب زمینی قبل از کشف آمریکا در جای دیگر مورد کاشت قرار نگرفته و کاشفین اسپانیایی آمریکا اولین اروپاییانی بودند که به این گیاه برخورد نموده اند و در قرن شانزدهم آن را به اروپا بردند ولی تا قرن هفدهم هنوز ارزش خوراکی آن بر کسی روشن نبود. نخستین بار در اواسط قرن هفدهم در ایرلند به عنوان یک گیاه زراعی کاشته و در اواسط قرن نوزدهم کاشت آن در آلمان آغاز شد و امروزه در بیشتر مناطق نیمه گرم و معتدل جهان کشت رایج است و سطح کشتی نزدیک به 20 میلیون هکتار دارد که قسمت اعظم آن در آسیا است و کشورهای روسیه، چین، لهستان، اکراین و هند بیشترین سطح کشت را دارند. سطح زیرکشت سیب زمینی در ایران در سال 1361 حدود 85 هزار هکتار با میانگین عملکرد حدود 10 تن در هکتار تخمین زده شده است (قائمی تفرشی، 1390) اما براساس آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی، سطح زیرکشت آن در کشور حدود 149 هزار هکتار با تولید حدود 03/4 میلیون تن و متوسط عملکرد غده 27 تن در هکتار برآورد شده است (بی نام، 1389الف).

     

    1-2- طبقه بندی سیب زمینی

     

    سیب زمینیL.  Solanum tuberosum گیاهی دولپه ای یک ساله و علفی است که به علت تکثیر از طریق غده ظرفیت بالقوه چند ساله بودن را نیز دارد. سیب زمینی متعلق به خانواده Solanacea می باشد که بیش از ۹۰ جنس و ۲۸۰۰ گونه در این تیره وجود دارد. اگرچه گیاهان این خانواده در سراسر جهان یافت می شوند، ولی به طور عمده در نواحی گرمسیری آمریکای لاتین پراکنده هستند. جنس گیاه     سیب زمینی Solanum است که این جنس تقریباً دارای ۲۰۰۰ گونه می باشد. سیب زمینی متعلق به گونه tuberarium می باشد که شامل ۱۸۰ گونه وحشی و زراعی است که تولید غده می کنند.
    اکثر ارقام تجاری سیب زمینی تتراپلوئید هستند (۴۸=۲n=۴x) که به زیر گروه های tuberosum و andigena تقسیم می شوند. رده بندی دیگری هم وجود دارد که براساس آن دیپلوئید ها و تریپلوئیدهای معینی در محدوده گونه S. tuberosum قرار می گیرند. سیب زمینی های زراعی دیپلوئید (۲۴= ۲n =۲x) به دو گروه اصلی تعلق دارند: S. stenotomum با غده های دارای دوره خواب و S. phureja با غده هایی بدون دوره خوابِ کاملاً مشخص می باشند. S. stenotomum تیپ تباری (Tuberi) به حساب می آید و از طریق مضاعف شدن کروموزومی به تیپ های آندیژین (Andigen) تبدیل می شود. تریپلوئید های زراعی (۳۶=۲n=۳) در گروه chaucha .S. احتمالاً هیبرید هایی هستند که به طور طبیعی از تلاقی گونه های  andigena و stenotomum یا ohureja به وجود می آیند. گونه تریپلوئید دیگر S. juzepczukii، بسیار متحمل به یخبندان است و ممکن است از دو رگ گیری طبیعی بین گونه وحشی S. acaule (تتراپلوئید) و S. stenotomum (دیپلوئید) ایجاد شده باشد (جعفری و رضاییان‌زاده، 1390).

    جنس Solanum تقریباً دارای 2000 گونه وحشی و زراعی است، که بیش از150 گونه آن غده دار است و به عنوان یک محصول زراعی سطح زیرکشت سیب زمینی طی صد الی صد و پنجاه سال گذشته به خصوص با تهیه ارقام L.  S. tubersumدر نقاط مختلف جهان رو به افزایش گذاشته است، به طوری که سیب زمینی امروزه از 50 درجه عرض جغرافیایی شمالی تا 50 درجه جنوبی از مجموعه 167 کشور جهان در132 کشور کاشته می شود. در سال های اخیر، سیب زمینی به کشورهای زیادی که دارای اقلیم های گرم تر و خشک تر هستند وارد شده و در مناطقی مانند آفریقای شمالی، دشت های هندوستان، بنگلادش، پاکستان، آفریقای مرکزی، چین، آرژانتین، اروگوئه و دشت های ساحل پرو، اهمیت یافته است. با توجه به این که سیب زمینی بسیار مغذی و حاوی ویتامین C و اسیدهای آمینه ضروری می باشد، برای تغذیه انسان مطلوب است. چون سیب زمینی گیاهی مهم در سطح جهان محسوب می شود، در سال1971 مرکز      بین المللی سیب زمینی در لیمای پرو به منظور افزایش کشت و کار سیب زمینی در کشورهای در حال توسعه تأسیس گردید (ارزانی، 1378).

    1-3- گیاه شناسی

     

    ریشه

    بوته­های سیب زمینی حاصل از بذر حقیقی، ریشه اصلی ظریفی تولید می کنند که بعداً به صورت افشان در می آید. گیاهانی که از غده های بذری به وجود می آیند سیستمی از ریشه های جانبی افشان دارند که معمولاً به صورت گروه های سه تایی روی گره های ساقه زیرزمینی به وجود می آیند. ریشه های جانبی در نواحی پریسیکل ریشه ها و در مریستم های ساقه های زیر زمینی، نزدیک به صفحه گرهی، پدید می آیند. تقسیم سلولی در پریسیکل باعث ایجاد پریموردیوم ریشه می شود که با فشار مکانیکی یا احتمالاً با فعالیت آنزیمی مسیر خود را از طریق کورتکس طی می کند. محل خروج ریشه ها اساساً زخم های باز هستند و محل های آلودگی را برای عوامل بیماری زا فراهم می کنند. در سیب زمینی ریشه می تواند تا عمق ۶۰ سانتی متری توسعه پیدا کند (خواجه پور،1385 ؛ جعفری و رضاییان‌زاده، 1390). 

      ساقه 

    زمانی که سیب زمینی از قطعه های بذری جوانه می زند، چندین ساقه از یک قطعه بذری رشد می کند. این مساله زمانی که تراکم ساقه بسیار بالا باشد می تواند باعث بی نظمی های فیزولوژیکی در رشد غده ها، مانند سبز شدگی غده گردد. در مراحل اولیه، رشد ساقه به صورت عمودی می باشد، ارتفاع ساقه به  ۱۵۰-60 سانتی متر می رسد. تراکم ساقه ها همچنین بر ارتفاع ساقه تأثیر می گذارد. با افزایش تراکم، ارتفاع ساقه ها افزایش می یابد و در این حالت تعداد ساقه های جانبی بسیار کمتر می شود و پتانسیل فتوسنتز به شدت کاهش می یابد. ساقه معمولاً سبز است، اما می تواند قرمز تا ارغوانی، زاویه دار و غیرچوبی باشد. با وجود این در اواخر فصل رشد، قسمت های تحتانی می توانند نسبتاً چوبی شوند.
    ساقه های هوایی از جوانه های موجود روی سیب زمینی به وجود می آیند. از هر غده یک تا چند ساقه اصلی به وجود می آید. ساقه اصلی هوایی در آغاز مستقیم و استوار است، اما بخش انتهایی ساقه در اواخر دوره رشد کمی به طرف زمین خم می شود (جعفری و رضاییان‌زاده، 1390). ساقه هایی که از روی گره های بخش زیر زمینی ساقه به وجود می آیند، از نظر ریخت شناسی  ریزوم می باشند، اما از آن ها به طور سنتی به عنوان استولون یاد می شود. این ساقه ها به طور افقی در خاک رشد می کنند. اگر رأس استولون در معرض نور قرار گیرد، به صورت ساقه هوایی رشد می کند. استولون ها ابتدا در گره های پایینی ساقه هوایی پدید می آیند و تولید آن­ها به طرف بالا تداوم می یابد. ترتیب تشکیل غده نیز به همین صورت    می باشد. فرم رشد غده بسته به رقم می تواند به صورت کروی یا بیضی شکل باشد (خواجه پور، 1385).

      برگ

    انواع برگ سیب زمینی در میان بسیاری از گونه ها و ارقام زراعی تفاوت بسیار دارند. روزنه ها در سطح زیرین برگ ها بسیار زیاد هستند و انواع مختلف کرک بر روی قسمت هوایی وجود دارد. شاخه های فرعی از جوانه های محوری برگ به وجود می آیند. به طور کلی الگوی برگ دهی در گیاه سیب زمینی مرکب پر مانند می باشد، همراه با ۱۲-۷ برگچه بیضی شکل متناوب، به همراه یک برگچه انتهایی. حاشیه برگ ها مضرس یا صاف می باشد. در فواصل این برگچه­ها نیز برگچه های کوچک تری جای دارد که بدان ظاهر مشخص می دهد. به طوری که وجود آن ها سبب می شود این گیاه به سهولت از گونه های دیگر Solanum تشخیص داده شود. میزان شکل گیری این برگ­چه­ها تعیین کننده پتانسیل عملکرد یک رقم می باشد (جعفری و رضاییان‌زاده، 1390). برگ های هوایی کرک دار و مرکب با یک برگچه در انتهای رگ برگ اصلی و برگچه های کوچک اضافی نامنظم در بین تعداد زیادی برگچه­های معمولی با اندازه های متفاوت دیده می شوند. برگ ها با فیلوتاکسی مارپیچی در روی ساقه آرایش یافته اند. برگ های واقع بر روی بخش زیرزمینی ساقه هوایی و نیز روی استولون ها به صورت فلسی می باشند (حمزه ای، 1381).

    Abstract

     

    The effect of inflorescence remove and non-remove and different concentrations of wood vinegar organic matter was studied on yield and yield components of Agria and Savalan potato cultivars. Experiment was carried out as factorial based on randomized complete block design with three replications during 2010 growing season in Ardabil region. The first factor was two potato cultivars (Agria and Savalan), the second factor was included three levels of wood vinegar [1:200 (1 liter wood vinegar in 200 ml water), 1:300, 1:400] and the third factor consisted of two levels (inflorescences remove and non-remove). Wood vinegar was used at four growth stages including germination, full coverage, before and after the tuberization and no wood vinegar treatment was considered as control. During growth and after harvest, plant height, diameter and number of main stem, tubers number and weight per plant, number and weight of tubers smaller than 35 mm, between 35-55 mm and bigger than 55 mm, total and marketable tuber yield were measured. Analysis of variance showed significant differences between cultivars and different wood vinegar concentrations and their interactions in terms of main stem diameter, tubers number and weight, tuber average size, total and marketable tuber yield, number and weight of non-seed, seed and edible tubers; between inflorescence treatment and inflorescence with cultivar and inflorescence with wood vinegar interactions in terms of main stem diameter and numbers, plant height, tubers number and weight per plant, tubers average size, total and marketable tuber yield, tubers number and weight of non-seed, seed and edible tubers. Savalan cultivar in 1:300 concentration of wood vinegar and inflorescences remove treatment produced the highest main stem number and diameter, plant height, tubers number and weight per plant, number and weight of non-seed, seed and edible tubers and total and marketable tuber yield. In this experiment, wood vinegar increased tuber yield about 12.35 t.ha-1 in inflorescences remove treatment and 7.43 t.ha-1 in inflorescences non-remove treatment, respectively. Also, inflorescences remove treatment increased tuber yield about 6.99 t.ha-1 in Agria cultivar and 2.86 t.ha-1 in Savalan cultivar.

     

    Key words: Minituber, Potato, Wood vinegar, Inflorescences

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر حذف گل آذین و غلظت های مختلف سرکه چوب بر عملکرد و اجزای عملکرد غده دو رقم سیب زمینی آگریا و ساوالان در منطقه اردبیل

    فهرست:

    مقدمه. 1

    فصل اول :کلیات و بررسی منابع

    1- مشخصات عمومی سیب زمینی.. 4

    1-1 تاریخچه و خاستگاه سیب زمینی.. 4

    1-2- طبقه بندی سیب زمینی.. 4

    1-3- گیاه شناسی.. 6

    1-4- مناطق کاشت سیب زمینی در ایران. 13

    1-5- سطح زیرکشت، تولید  و عملکرد سیب‌زمینی در جهان‏، ایران و استان اردبیل.. 14

    1-6-کشاورزی ارگانیک... 16

    1-7- سرکه چوب و اهمیت آن در کشاورزی.. 18

    1-8- تحقیقات انجام شده در زمینه سرکه چوب... 21

    فصل دوم : موارد و روشها

    2-1- مواد آزمایشی.. 26

    2-2- مشخصات محل اجرای آزمایش.........................................................................................................27

    2-3- طرح آزمایشی.. 28

    2-4- طرز تهیه سرکه چوب... 29

    2-5- صفات مورد مطالعه. 30

    2-5-1- تعداد ساقه اصلی در بوته. 30

    2-5-2- قطر ساقه اصلی.. 31

    2-5-3- ارتفاع بوته. 31

    2-5-4- تعداد غده در بوته. 31

    2-5-5- تعداد و وزن غده در بوته. 31

    2-5-6- متوسط اندازه غده 32

    2-5-7- تعداد و وزن. 32

    2-5-8- عملکرد غده کل.. 32

    2-5-9- عملکرد غده قابل فروش... 32

    فصل سوم : نتایج و بحث

    3-1- نتایج تجزیه واریانس... 34

    3-2- مقایسه میانگین صفات... 34

    3-2-1- تعداد ساقه اصلی در بوته. 34

    3-2-2- قطر ساقه اصلی.. 39

    3-2-3- ارتفاع بوته. 39

    3-2-4- تعداد غده در بوته. 41

    3-2-6- تعداد و وزن غده غیربذری در بوته. 43

    3-2-7- تعداد و وزن غده بذری در بوته. 43

    3-2-8- تعداد و وزن غده خوراکی در بوته. 44

    3-2-9- متوسط اندازه غده 44

    3-2-10- عملکرد کل غده 44

    3-2-11- عملکرد غده قابل فروش... 47

    3-3- همبستگی بین صفات مورد مطالعه. 63

    نتیجه گیری.. 66

    پیشنهادات... 66

    چکیده انگلیسی.. 67

    منابع مورد استفاده 68

    منبع:

     

    اصل گرگانی، ر. و ع. دماوندی. 1375. اثر رقم و تراکم بوته بر اجزای عملکرد و عملکرد غده سیب‌زمینی. دانش کشاورزی. جلد 14، شماره 3، ص 50-41.

     انصاری، پ. و م.ج. روستا. 1388. تاثیر کاربرد کود بیولوژیک نیتروکسین بر بعضی شاخص های رشد رویشی گیاه ذرت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان.

    ایرانی، پ. 1389. بررسی تاثیر محلول پاشی اسیدهای آمینه بر عملکرد کمی و کیفی دانه جو. http://agri-iran.mihanblog.com/post/160

    بی نام. 1387. علوم و مبانی کشاورزی پایدار (کشاورزی ارگانیک).  http://forum.p30world.com/showthread.php?t=141829

    بی نام. 1388. کشاورزی ارگانیک. www.berenge.com.

    بی نام. 1389الف. آمار سبزی و صیفی جات (سیب زمینی). معاونت امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی.

    بی نام. 1389ب. نقش اسید هیومیک در کشاورزی. http://www.istgah.com/firekeys/kid_395/key_66/page_1/745859.htm

    بی نام. 1389ج. زیست محرک ها. http://agroparsco.com

    بی نام.1390الف. تولید سیب زمینی ارگانیک (سالم) در منطقه اردبیل، نیر و نمین در سال 1388. سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل.

    بی نام. 1390ب. کشاورزی ارگانیک. http://www.crop.blogsky.com/1387/03/22/post-107

    بی نام. 1390ج. اصول کشاورزی ارگانیک. http://www.iranorganic.com/fa/index.php?option=com_content&view=article&id=115&Itemid=91

    بی نام. 1390د. کلیات گیاه شناسی. http://giah-darmani.persianblog.ir/post/128

    جعفری، ا.ا. و ا. رضاییان‌زاده. 1390. فیزیولوژی تکمیلی. http://forum.patoghu.com/thread2053.html

    جوّّی، ا.، م.ح. صفرعلیزاده و ع.ا. پورمیرزا. 1383. بررسی اثر بیماری‌زایی باکتریBacillus thuringiensis var. kurstaki  روی سنین مختلف لاروی سوسک کلرادوی                       سیب زمینیLeptinotarsa decemlineata (say)  و اثر تشدید کننده‌های گیاهی در افزایش کارآیی آن در شرایط آزمایشگاه. مجله علوم آب و خاک، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، 199-187):4)8.

    حسن پناه، د. 1388. بررسی اثر تاریخ کاشت بر عملکرد و اندازه غده بذری تولیدی کلون امیدبخش 9-397007 (ساوالان) و رقم آگریا در منطقه اردبیل. گزارش نهایی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل. شماره ثبت در مرکز اسناد و مدارک علمی کشاورزی 473/88-10/5/88.

    حسن پناه، د.، خ. نیکشاد و م. حسنی. 1387. تولید سیب زمینی بذری. حافظ اندیشه. 193 صفحه.

    حمزه ای، ج. 1381. واکنش ارقام سیب زمینی به مقادیر متفاوت آب آبیاری. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت، دانشگاه تبریز.

    خواجه پور، م. 1379. اصول و مبانی زراعت. جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.

    خواجه پور، م.ر. ۱۳۸۵. گیاهان صنعتی. جهاد دانشگاهی اصفهان. ۴۳۳-۴۳۶.

    خورشیدی، م.ب.، ا.ح. حسینی، د. حسن پناه، م. یارنیا و ج. اجلی. 1388. تاثیر هومات پتاسیم بر کاهش اثرات تنش آبی بر ارقام سیب زمینی. اولین همایش ملی تنش های محیطی در علوم کشاورزی، دانشگاه بیرجند، بهمن 1388.

    رضایی، ع.، و ا.، سلطانی. 1375. زراعت سیب زمینی (ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی.

    شکاری، ف. 1375. تحمل به خشکی در سیب زمینی. دانشگاه تبریز.

    عبدایمانی، ع. 1388. بررسی اثرات تاریخ کاشت بر روی صفات کمی و کیفی مینی تیوبرهای ارقام سیب زمینی در منطقه اردبیل. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زراعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه.

    فراهانی‌جم، ف. 1390. تولید زغال ‌حرارتی از ضایعات کشاورزی. http://www.narestan.ir/default.aspx?cmd=news&NID=13263

    فرح وش، ف. 1386. اثرات اندازه غده بذری و زمان حذف اندام های هوایی روی عملکرد و اجزای عملکرد سیب زمینی رقم آگریا در تبریز. طرح پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.

    قائمی تفرشی، ا. 1390. سیب زمینی. http://agriculturist.blogfa.com/post-22.aspx

    ‌کوچکی، ع. و م. نصیری محلاتی. 1373. اکولوژی گیاهان زراعی (روابط گیاه و محیط) (ترجمه). انتشارات دانشگاه مشهد.

    موسی پور گرجی، ا. و د. حسن پناه. 1384. ارزیابی صفات کمی و کیفی ارقام جدید سیب زمینی در کشت بهاره. گزارش نهایی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، بخش تحقیقات     سیب زمینی، پیاز و حبوبات آبی.

    مهرپویا، ه، ع. فرامرزی و ش. شاهرخی. 1390. بررسی تاثیر تنش شوری و ماده ضد استرس شوری بر عملکرد و اجزا عملکرد دو رقم سیب زمینی در منطقه اردبیل. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زراعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه.

    نظری، ل. 1389. بررسی تاثیر حذف گل آذین بر عملکرد و اجزای عملکرد غده چهار رقم مینی تیوبر سیب زمینی در منطقه اردبیل. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زراعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه.

    هاشمی شهری، ا.ا. و س. صادق زاده حمایتی. 1373. کاربرد دو رگ گیری در اصلاح نباتات زراعی (ترجمه). انتشارات فرهنگ جامع و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

    یارمحمودی، ز. 1387. بررسی اثر کودهای بیولوژیک بر روی خصوصیات فیزیولوژیکی و عملکرد و اجزای عملکرد ذرت دانه ای رقم ماکسیما تحت شرایط تنش خشکی. اولین سمینار ملی بحران آب، دانشگاه زابل، 15-13 اسفند 1387.

    Accatino, P. and P. Malagamba. 1984. Potato production from true potato seed. Agronomists Inter. Potato Center (CIP), Lima, Peru.

    Almekinders, C.G.M. and P.C. Struik. 1996. Shoot development and flowering in potato (Solanum tuberosum L.). Potato Res. 39:581-607.

    Anonymous. 2005. Wood vinegar. Food and Fertilizer Technology Center, Taipei, Taiwan.

    Anonymous. 2007. Neutral technology at the service of costumers and environment. Focus on form: Retrieved 2007, from http://www.inagropars.com.

    Anonymous. 2009a. Potato project 2007. Focus on form: Retrieved 2009, from http://www.puffergas.com/terra/potato-2007.html

    Anonymous. 2009b. Wood vinegar. Focus on form: Retrieved 2009, from http://cukayu.blogspot.com.

    Anonymous. 2011 .Wood vinegar. Agricultural Production Sciences Research and Development Office, Thailand.

    Apai, W. and S. Tongdeethare. 2001. Wood vinegar the new organic compound for agriculture in Thailand. 4th Conf. Toxicity Division Department Agric. pp 166-169.

    Azwani, N.B.Z. 2008. Analysis result for the sample of wood vinegar (liquid). Res. Officer, CEPP, UTM.

    Chotitayangkul, D., N. Romyen and P. Mungprom. 2004. Effect of wood vinegar on growth, yields and seed quality of promising KKU 5E line soybean. Annual Agricultural Seminar 2004, Faculty of Agriculture, Khon Kaen University. pp 257-265

    Chotitayangku, D., S. Jokloy and S. Wongkreaw. 2007. Effect of wood vinegar on growth and yields of peanut. Khon Kaen Agric. J. 35(1):17-31.

    CIP. 1984. Potato for developing world. Inter. Word Potato Center, Lima, Peru.

    FAO. 2008. International year of the potato 2008. Focus on form: Retrieved 2008, from www.Potato2008.org

    Fernie, A.R. and L. Willmitzer. 2001. Molecular and biochemical triggers of tuber development. Plant Physiol. 127:1459-1465.

    Fisher, D.G., K.L. Deahl and M.V. Rainforth. 2002. Amateur potato breeders manual. www.potatobeetle.org/Alyokhin_CPB_Review_reprint.pdf

    Gadimov, A.G., A.N. Ahmaedova and R.C. Alieva. 2007. Symbiosis nodules bacteria Rhizobium legumosarum with Peas (Pisum Sativum) nitrate reductase, salinification and potassium humus. Azarbayjan National Academy of Sci.

    Hassanpanah, D. 2009. In vitro and in vivo screening of potato cultivars against water stress by polyethylene glycol and potassium humate. Biotech. J. 8(1):132-137.

    Hassanpanah, D., B. Dehdar and A.A. Hosienzadeh. 2009. Evaluation of planting dates effects on yield and yield components of Savalan and Agria cultivars in Ardabil region. J. Food, Agric. and Envir. 7(3&4):525-528.

    Hassanpanah, D., E. Gurbanov, A. Gadimov and R. Shahriari. 2008a. Shortening transplantation periods of potato plantlets by use of potassium humate and kadostim and their effects on mini-tuber production. Pakistan J. Biol. Sci. 15: 1370-1374.

    Hassanpanah, D., E. Gurbanov, A. Gadimov and R. Shahriari. 2008b. Use of potassium humate and for the second cultivation of Sante potato cultivar in Ardabil. IHSS 14, Moscow - St. Petersburg, Russia.

    Hassanpanah, D., Gadimov A. and Gurbanov E. 2009. Study of wood vinegar effect on potato mini-tuber production for pests and disease control under in vivo condition. Azarbaijan National Academy Sci. J. 7:173-175.

    Heuer, B. and A. Nadler. 1995. Growth and development of potatoes under salinity and at water deficit. Australian J. Agric. Res. 46:1477-1486.

    Hwang, Y.H., Y. Matsushita, K. Sugamoto and T. Matsui. 2005. Antimicrobial effect of the wood vinegar from Crytomenia japonica sapwood on plant pathogenic microorganisms. J. Microbial Biot. 15(5):1106-1109.

    HyunYou, C., K. AnSeok, C. DongYeul, S. JaeMo and T. Morinaga. 2006. Effects of wood vinegar on the mycelial growth promotion of some edible mushrooms and Trichoderma pathogen inhibition. RDA J. Agric. Sci. CAB Abstracts.

    Jackson, S.D. 1999. Multiple signaling pathways control tuber induction in potato. Plant Physiol. 119:1-8.

    Kloosterman, B., R.G.F. Visser and C.W.B. Bachem. 2006. Isolation and characterization of a novel potato Auxin/Indole-3-Acetic Acid family member (StIAA2) that is involved in petiole hyponasty and shoot morphogenesis, Plant Physiol. Biochemistry.

    Laemsak, N. 2011. Wood vinegar. www.rdi.ku.ac.th/news_announce/kurdi/Year_48/15/​Woodvinegar.pdf

    Lozoya, H.S. and I. Miranda. 1987. Growth regulators, photoperiod and flowering in potatoes. Amre. Potato J. 64:377-382.

    Mekki, B.B. and G. Ahmed Amal. 2005. Growth yield and seed quality of soybean (Glycine max L.). as affected by organic biofertilizer and yeast application. J. Agric. Biol. Sci. 1(4)320-324.

    Mu, J., T. Uehara and T. Furuno. 2003. Effect of bamboo vinegar on regulation of germination and radicle growth of seed plants. J. Wood Sci. 49:262-270.

    Nakai, T., S. Kartal, N. Hata and Y. Imamura. 2005. Chemical characterization of pyrolysis liquids of wood-based composites and evaluation of their bio-efficiency. J. Building and Environ. 95:41-7.

    Pangnakorn, U. 2008. Utilization of wood vinegar by product from Iwate kiln for organic agricultural system. Technology and Innovation for Sustainable Development Conf. (TISD2008),  Faculty of Engineering, Khon Kaen Univ., Thailand, 28-29 January 2008. pp 17-19.

    Pangnakorn, U., S. Watanasorn, C. Kuntha and S. Chuenchooklin. 2009. Application of wood vinegar to fermented liquid bio-fertilizer for organic agriculture on soybean. The International Symposium on Go Organic 2009, The Approach of Organic Agriculture:New Markets, Food Security and a Clean Environment, 19-21 August 2009, Bangkok, Thailand.

    Pangnakorn, U., S. Watanasorn, C. Kuntha and S. Chuenchooklin. 2010. Effects of wood vinegar and fermented liquid organic fertilizer on soybean (Srisamrong) cultivated under drought conditions. J. Issas. 16(2):67-73.

    Pangnakorn, U., W. Uduye and S. Chuenchooklin. 2007. Study on efficacy of wood vinegar for controlling insect pest and plant growth acceleration of Chinese kale. Proceedings 8th National Plant Protection Conference, 20-22 November 2007. pp 168-175.

    Rakmai J., C. Ovatlarnporn and S. Kaewnopparat. 2009. Antibacterial properties against dermatitis bacteria of wood vinegars. Proceeding 35th Congress on Science and Technology of Thailand (STT35), 15-17 October 2009, Burapha University, Thailand.

    Robert, B. and B. Dwelle. 1990. Source/Sink relationships during tuber growth. Amer. Potato J. 67:829-833.

    Rubatzky, V.E. and M. Yamaquchi. 1996. World vegetable. Chapman and Hall, London.

    Sangnak, V. and S. Nalumpang. 2010. Efficiency of wood vingar extracts from eucalyptus and neem trees for controlling colletorichum gloeosporioides. J. Agric. 26(3):213-222.

    Tarn, R.T., G.C.C. Tai, H. De Jong, A.M. Murphy and J.E.A. Seabrook. 1992. Breeding potatoes for long-day, temperate climates. Plant Breed. Rev. 9:217-332.

    Tekalign, T., 2005. Growth and productivity of potato as influenced by cultivar and reproductive growth: I. Stomatal conductance, rate of transpiration, net photosynthesis and dry matter production and allocation. Sci. Horti. 105:13-27.

    Tongdeethare, S. 2002. Wood vinegar the new organic compound for agriculture. Kehakaset  J. 26(9):96-101.

    Treu, R. and J. Emberlin. 2000. Pollen dispersal in the crops Maize (Zea mays), oil seed rape (Brassica napus ssp oleifera), potato (S. tuberosum). Soil Association. pp 25-30.

    Upadhya, M.D., B. Hardy, P.C. Guar and S.G. Intileke. 1996. Production and utilization of the potato seed in Asia. CIP, Lima, Peru. 223 pp.

    Uraisakul, K. and N. Piadang. 2007. Testing of some herb extracts for controlling kiefer lime leaf miner (Phyllocnistis citronella Staint.). Proceedings 8th National Plant Protection Conference, 20-22 November 2007. pp 188-189.

    Watarai, S. and Tana. 2005. Eliminating the carriage of Salmonella enterica serovar Enteritidis in domestic fowls by feeding activated charcoal from bark containing wood vinegar liquid (Nekka-Rich). J. Poultry Sci. 84(4):515-521.

    Wurr, D.C.E.1977. Some observations of patterns of tuber formation and growth in the potato. Potato Res. 20:63-75.

    Xinxi, J. 2004. Wood charcoal and pyroligneous liquor technology. Focus on form: Retrieved 2009, from http://www.cn/dz/en/charcoal-tech.htm 

     Yang, L., L. De Yun, S. XiaoYa, Z. QiaoPing, G. XinWei, W. ZhengYu. 2009. Effect of bamboo vinegar on the mycelial growth of seven mushrooms. J. Acta Edulis Fungi. 16(1):47-49.

    Yoshimura, H., H. Washio, S. Yoshida, T. Seino, M. Otaka, K. Matsubara and M. Matsubara. 1995. Promoting effect of wood vinegar compounds on fruit-body formation of Pleurotus ostreatus. Mycoscience. 36(2):173-177.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر حذف گل آذین و غلظت های مختلف سرکه چوب بر عملکرد و اجزای عملکرد غده دو رقم سیب زمینی آگریا و ساوالان در منطقه اردبیل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر حذف گل آذین و غلظت های مختلف سرکه چوب بر عملکرد و اجزای عملکرد غده دو رقم سیب زمینی آگریا و ساوالان در منطقه اردبیل, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر حذف گل آذین و غلظت های مختلف سرکه چوب بر عملکرد و اجزای عملکرد غده دو رقم سیب زمینی آگریا و ساوالان در منطقه اردبیل, رساله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر حذف گل آذین و غلظت های مختلف سرکه چوب بر عملکرد و اجزای عملکرد غده دو رقم سیب زمینی آگریا و ساوالان در منطقه اردبیل, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر حذف گل آذین و غلظت های مختلف سرکه چوب بر عملکرد و اجزای عملکرد غده دو رقم سیب زمینی آگریا و ساوالان در منطقه اردبیل, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر حذف گل آذین و غلظت های مختلف سرکه چوب بر عملکرد و اجزای عملکرد غده دو رقم سیب زمینی آگریا و ساوالان در منطقه اردبیل, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر حذف گل آذین و غلظت های مختلف سرکه چوب بر عملکرد و اجزای عملکرد غده دو رقم سیب زمینی آگریا و ساوالان در منطقه اردبیل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر حذف گل آذین و غلظت های مختلف سرکه چوب بر عملکرد و اجزای عملکرد غده دو رقم سیب زمینی آگریا و ساوالان در منطقه اردبیل, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر حذف گل آذین و غلظت های مختلف سرکه چوب بر عملکرد و اجزای عملکرد غده دو رقم سیب زمینی آگریا و ساوالان در منطقه اردبیل, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر حذف گل آذین و غلظت های مختلف سرکه چوب بر عملکرد و اجزای عملکرد غده دو رقم سیب زمینی آگریا و ساوالان در منطقه اردبیل, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر حذف گل آذین و غلظت های مختلف سرکه چوب بر عملکرد و اجزای عملکرد غده دو رقم سیب زمینی آگریا و ساوالان در منطقه اردبیل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت