روش تحقیق مقایسه میزان اضطراب در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد و سراسری

تعداد صفحات: 145 فرمت فایل: word کد فایل: 1494
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: اضطراب - ترس - وسواس
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق مقایسه میزان اضطراب در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد و سراسری

    چکیده پژوهش :

    سوال پژوهشی این است که آیا بین میزان اضطراب وسواس ، ترس مرضی شکایات جسمانی، در دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد و سراسری تفاوت معناداری وجود دارد یا ندارد ؟

    اهداف پژوهشی به ترتیب مبین مقایسه میزان اضطراب در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد و سراسری می باشد . بررسی مقایسه میزان وسواس در بین دانشجویان پسرو دختر دانشگاه های آزاد و سراسری می باشد . بررسی مقایسه میزان شکایات جسمانی در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد و سراسری می باشد .

    بررسی مقایسه میزان ترس مرضی در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه آزاد و سراسری می باشد .

    فرضیه های پژوهش در پی آزمودن آن است که آیا در میزان اضطراب در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های آزاد و سراسری تفاوت معناداری وجود دارد ؟

    آیا در میزان وسواس بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه آزاد و سراسری تفاوت معناداری وجود دارد ؟

    آیا در میزان شکایات جسمانی در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه آزاد و سراسری تفاوت معناداری وجود دارد ؟

    آیا در میزان ترس مرضی در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه آزاد و سراسری تفاوت معناداری وجود دارد ؟

    روش تحقیق پژوهش حاضر برای مطالعه ی ارتباط بین متغیرها عبارت است از روش جامعه ی آماری یا هدف در این پژوهش عبارت است از دانشجویان پسر و دختر دانشگاه آزاد و سراسری.

    در بیان ومعرفی نمونه می توان گفت ، در این پژوهش دو گروه نمونه شرکت خواهند داشت .

    الف) دانشجویان پسر و دختر دانشگاه آزاد .

    ب ) دانشجویان پسر و دختر دانشگاه سراسری.

    دو گروه نمونه از دو جامعه ی متفاوت از رشته های مرتبط با علوم انسانی

    تعداد نمونه های پژوهش های حاضر 90 نفر است . چون در این پژوهش دو گروه یعنی یک گروه از دانشجویان دانشگاه آزاد و گروه دیگر از دانشجویان دانشگاه سراسری  با هم مقایسه می شوند . بنابراین در هر گروه 45 نمونه شرکت داده می شوند تا بتوان مقایسه ای درست از ملاک ها به عمل آورد .

    روش نمونه گیری با توجه به ملاک استنباط یا استدلال آماری ، روش نمونه گیری تصادفی است . ابزار اندازه گیری پرسشنامه ی Sclgor است روش آماری نتایج به دست آمده با استفاده از روش آماری آزمون T مورد تحلیل قرار گرفت .

    فصل اول

    مقدمه :

    انسان روزانه تحت فشارهای گوناگون قرار می گیرد ، نگرانی در تمام نشدن کار به موقع و سر وقت نرسیدن و انجام ندادن مسئولیت محوله و هزاران مورد دیگر ، حال این که انسان چگونه تحت این گونه فشارها واکنش از خود نشان می دهد . موضوعی است که از دیرباز ذهن روان شناسان را به خود مشغول کرده است . روان شناسان برای تبیین این گونه واکنش ها و واکنش هایی که در روبرو شدن با شکل های دیگر فشار روانی ابراز می شود . مفهوم اضطراب[1] را به میان آورده اند . (پایدار ، 1370)

    با شناخت مشکلات جوانان می توان تا حدی اضطراب و تعارض های ناخواسته آنها را کم کرد .

    ولی متاسفانه جامعه ی ما نه تنها در پی کشف مشکلات نوجوانان و جوانان نمی باشد ، بلکه باید گفت در جامعه راهی برای راهنمایی و مشاوره نوجوانان و جوانان در خانواده و اجتماع وجود ندارد . مشکلات و تعارضات روانی با اضطراب به پایان نمی رسد . این دوره مراحل خود را طی می کند ، اما مشکلات در زندگی آینده فرد هم نقش بازی می کند . پس با گذشت این دوره مشکلات به پایان نمی رسد . (پاک نیت ، 11381)

    اضطراب به منزلدی بخشی از زندگی هر انسان در همه افراد تا حدی اعتدال آمیز وجود دارد و در این حد به عنوان یک پاسخ سازش تلقی می شود ، به گونه ای که می توان گفت ، اگر اضطراب نبود همه ما پشت میزهایمان به خواب می رفتیم . فقدان اضطراب ممکن است ما را با مشکلات و خطرات قابل ملاحظه ای مواجه گرداند (دباغ 1372 ) . بر اساس آخرین طبقه بندی تشخیصی و و آماری تجدید نظر شده ی روانی ، یعنیDSMIII-Rنابهنجاری های روانی مورد می کند و ممکن است از چند ثانیه تا چند ساعت به طول انجامد .

    یکی دیگر از موضوعاتی که باید در اینجا در موردش بحث شود ، فوی می باشد . فوبی[2] ترسی است دائمی از بعضی اشیاء یا موقعیت ها که هیچ خطر واقعی برای شخص نداشته و بی تناسب با جدی بودن واقعی آنها اغراق آمیز شده است . فوی از واژه یونان فوبوس[3] (نام خدای ترس یونان ) گرفته شده است . که با نقاب به صورت و زره بر تن برای ترساندن دشمنان درصحنه حاضر می شد .

    فوبی ممکن است نه فقط به یک ترس مخصوص نسبت به اشیاء یا موقعیت ها دلالت کند ، بلکه ممکن است به یک الگوی کلی ترس و رفتار اجتنابی دلالت داشته باشد . تاثیر کلی که این موضوع ترس بر روش کلی زندگی فرد دارد ، در1968اسنیت[4] را بر آن داشت که معتقد شود باید عبارت "ترس های مربوط به نا ایمنی نا مشخص" جایگزین ترس از مکان های سرباز شود . اغلب افراد ممکن است ترس های بی دلیل کمی داشته باشند . ولی در فوبی این ترس ها شدید است . افراد مبتلا غالبا می پذیرند که هیچ دلیلی وجود ندارد که از چنین شیی یا موقعیتی عینی بترسند ولی اظهار می دارند که قادر نیستند خود را از آن رها سازند و اگر به جای اجتناب از موقعیت ترس آور ، کوشش کنند بدان نزدیک شوند اضطراب بر آنان غلبه خواهد کرد . موضوع دیگری که باید در آن مورد بحث شود . خود بیمارانگاری می باشد . خود بیمار انگاری به نوعی اشتغال ذهنی بیمار به ترس از بیمار شدن یا اعتقاد وی مبنی بر ابتلا به یک بیماری جدید گفته می شود ، که بیمار نشانه ها یا کارکردهای بدنی را اشتباه نتفسیر می کند . اصطلاح خود بیمار انگاری[5] از اصطلاح طبی قدیمی هیپوکوندریوم مشتق شده که به معنای زیر دنده ها است . خود بیمار انگاری ناشی از تعابیر غیر واقع گرایانه یا نادرست بیمار از نشانه ها یا احساس جسمی است .  

    موضوع مورد بحث دیگر ، اختلال وسواس فکری- عملیOCD[6] می باشد . OCD یک اختلال اضطراب است که در آن ذهن با افکار پیوسته و غیر قابل کنترل پر می شود و فرد مجبور است کارهای معینی را بارها و بارها تکرار کند . اختلال وسواس فکری – عملی شیوع مادام العمر به میزان 1 تا2 درصد دارد و بیشتر روی زن ها تاثیر می گذارد تا روی مردها و در اوایل سنین بزرگسالی شروع می شود اغلب بعد از یک حادثه ی استرس زا مثل حاملگی ، زایمان ، کشمکش های خانوادگی یا مشکلات در سرکار بروز اولیه در میان مردها رایج تر است و با چک کردن  کارها مرتبط است . بروز بعدی درمیان زنان مکرر تر است و به وسواس کلی مرتبط است . اختلال وسواس فکری – عملی با دیگر اختلالات اضطراب مرتبط است . به ویژه همواره با هراس ، ترس بی مورد و با اختلالات شخصیت مختلف . فرد وسواسی در مجموع فرد باهوشی است . آیا می توان برای متقاعد کردن او از هوش کمک گرفت ، نه ، بیش از ما خود فرد وسواس ، بارها با دلیل و منطق سعی کرده  با بیماری خود مبارزه کند ، اما کوچکترین پیشرفتی حاصل نکرده است . ترغیب و تشویق او هیچ فایده ای ندارد او می گوید همه این ها را می دانم ، اما نمی توانم قبول کنم ، آنچه در ذهن من وجود دارد ، قویتر از همه ی دلایلی است که شما می گوید . فرد وسواس می گوید کاملا قبول دارم که نباید دست هایم را اینقدر بشویم ، شب و روز به این فکر هستم و دائما آن را تکرار می کنم ، اما نمی توانم حتی یک قدم هم عقب نشینی کنم .(گنجی ، 1383)

  • فهرست و منابع روش تحقیق مقایسه میزان اضطراب در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد و سراسری

    فهرست:

    فصل اول – کلیات تحقیق

    مقدمه............................................................................................................... 9

    1-2 بیان مسئله ............................................................................................ 14

    1-3 اهداف و ضرورت پژوهش .................................................................. 16

    1-4سوالات پژوهش .................................................................................... 17

    1-5فرضیه های پژوهش ............................................................................. 17

    1-6 متغیرهای پژوهش ................................................................................ 18

    متغیرهای مستقل .......................................................................................... 18

    متغیرهای وابسته ......................................................................................... 18

    1-7تعاریف مفهومی ..................................................................................... 18

    1-8تعاریف عملیاتی...................................................................................... 19

    فصل دوم – پیشینه و ادبیات تحقیق

    2-1 دیدگاه و و نظریه ها در رفتار ناسازگار............................................... 21     

    2-2 تعاریف و دیدگاه های نظریه پردازان در رابطه با اضطراب............... 24

    2-3 اختلالات اضطرابی................................................................................ 38

    2-3-1 اضطراب تعمیم یافته......................................................................... 39

    2-3-2 وسواس فکری – عملی...................................................................... 40

    2-3-2-1 ویژگی های اختلالات وسواس..................................................... 42

    2-4 علل اختلالات اضطرابی (از دیدگاه های مختلف)................................. 43

    2-4-1 دیدگاه زیست شناختی...................................................................... 44

    2-4-2 دیدگاه روان پویایی........................................................................... 44

    2-4-3 دیدگاه رفتار گرایی........................................................................... 47

    2-4-4 دیدگاه شناختی.................................................................................. 49

    2-4-5 دیدگاه انسان گرایی و اصالت وجودی............................................ 52

    2-4-6 دیدگاه اجتماعی................................................................................. 57

    2-5 تفاوت ها و تشابهات اختلالات اضطرابی ........................................... 57

    2-6 درمان اختلالات اضطرابی.................................................................... 57

    2-6-1 دیدگاه زیست شناختی...................................................................... 57

    2-6-2 دیدگاه تحلیل روانی........................................................................... 58

    2-6-3 دیدگاه یادگیری................................................................................. 59

    2-6-4 دیدگاه شناختی.................................................................................. 61

    2-7 وسواس – اجباری................................................................................ 64

    2-8 ویژگی های اختلال وسواس فکری – عملی.......................................... 67

    2-9 نظریه ها و درمان اختلال وسواس فکری – عملی............................... 68

    2-9-1 نظریه های روان کاوی در رابطه با OCD ..................................... 73

    2-9-2 نظریه های رفتاری و شناختی.......................................................... 74

    2-9-3 درمان روانکاوی................................................................................ 75

    2-9-4 درمان رفتاری هیجانی خردمندانه ................................................... 76

    2-9-5 درمان شناختی.................................................................................. 76

    2-9-6 درمان بیولوژیکی.............................................................................. 77

    2-10 ویژگی های بالینی OCD ................................................................... 78

    2-11 تشخیص اختراقی OCC ................................................................... 81

    2-12 فوبی (ترس مرضی)............................................................................ 82

    2-12-1 فوبی های خاص............................................................................. 83

    2-13 نظریه ها و درمان فوبی خاص........................................................... 88

    2-14 بیماری جسمانی یا اختلال جسمانی شکل ........................................ 95

    2-15 اختلال جسمانی کردن و اختلال های مربوط.................................... 98

    2-16 ویژگی های تشخیص اختلال جسمانی کردن................................... 101

    2-17 نظریه ها و درمان اختلال جسمانی شکل ......................................... 102

    2-18خود بیمارانگاری از لحاظ روانپزشکی .............................................. 107

    2-18-1دلایل آغاز بیماری ......................................................................... 108

    2-18-2 سابقه ی مشکل و شیوع آن ......................................................... 109

    2-18-3 سیر بیماری................................................................................... 111

     

    فصل سوم – روش تحقیق

    جامعه آماری ............................................................................................... 116

    نمونه و روش نمونه گیری .......................................................................... 116

    روش اجرا ................................................................................................... 116

    ابزار اندازه گیری ........................................................................................ 117

    نمونه گیری آزمون ...................................................................................... 117

    اعتبار آزمون ............................................................................................... 118

    پایانی آزمون ............................................................................................... 119

    روش جمع آوری اطلاعات .......................................................................... 121

    روش آماری ................................................................................................ 121

    فصل چهارم

    مقدمه ............................................................................................................ 123

    مقایسه میاگین ها ........................................................................................ 124

    آزمون فرضیه ............................................................................................. 124

    فصل پنجم

    نتیجه گیری .................................................................................................. 130

    محدویت ها و پیشنهادات............................................................................. 132

    پیوست  ........................................................................................................ 134

     

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    آزاد، حسین (1377) ، آسیب شناسی روانی، تهران، انتشارات رشد.

    اتکینسون، ریتا، ل – اتکینسون ، ریچارد ، س- وهیلگارد، ارنست، د (1384) ، زمینه ی روانشناسی براهنی، محمدتقی و همکاران (جلد اول) ، انتشارات رشد.

    شاملو، سعید (1378) ، بهداشت روانی، تهران، انتشارات رشد.

    سلیکمن و روزنهان (1385) ، آسیب شناسی روانی (جلد 1)، ترجمه سیدمحمدی، یحیی، تهران، نشر ساوالان.

    کارلسون، نایل ، آر (1384)- ترجمه پژهان، مهرداد- اصفهان- انتشارات غزل.

    گنجی، حمزه (1382) – بهداشت روانی- انتشارات ارسباران.

    محمدی، مینا- پایان نامه کارشناسی ، بررسی و مقایسه ی بهداشت روانی دانشجویان دختر و پسر  دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران – مرکز، مجتمع ولیعصر (عج)

    نعمتی، لیلا- پایان نامه ی کارشناسی، بررسی ارتباط OCD در بین زنان 20 تا 35 سال ، دانشگاه آزاد اسلامی (1385)

    DSM-IV-IR ، راهنمای تشخیصی اختلالات روانی (انجمن روان پزشکی امریکا) ترجمه نیکخو، محمدرضا(1385)، تهران.

    هالجین، ویتبورن (1385)، آسیب شناسی روانی (جلد 1) ، ترجمه سیدمحمدی، یحیی- تهران، نشر روان.

    منابع انگلیسی

    1-Doron,G,kyrios,m.(2005).

    Obsessive compulsive disorder.

    Areview of possible specific internal representations within a broader cognitive theory.Clinical psychology.

    Review ,25,415-432

    2-www.SID.ir

    3-BBC.News

     

    .

پروپوزال در مورد روش تحقیق مقایسه میزان اضطراب در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد و سراسری, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق مقایسه میزان اضطراب در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد و سراسری, تز دکترا در مورد روش تحقیق مقایسه میزان اضطراب در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد و سراسری, رساله در مورد روش تحقیق مقایسه میزان اضطراب در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد و سراسری, پایان نامه در مورد روش تحقیق مقایسه میزان اضطراب در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد و سراسری, تحقیق در مورد روش تحقیق مقایسه میزان اضطراب در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد و سراسری, مقاله در مورد روش تحقیق مقایسه میزان اضطراب در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد و سراسری, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق مقایسه میزان اضطراب در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد و سراسری, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق مقایسه میزان اضطراب در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد و سراسری, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق مقایسه میزان اضطراب در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد و سراسری, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق مقایسه میزان اضطراب در بین دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های آزاد و سراسری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت