پایان نامه سنجش آمادگی تحصیلی کودکان 6 ساله بدو ورود به دبستان و عوامل موثر بر این آمادگی در استان قزوین در سال 1385

تعداد صفحات: 186 فرمت فایل: word کد فایل: 1484
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه سنجش آمادگی تحصیلی کودکان 6 ساله بدو ورود به دبستان و عوامل موثر بر این آمادگی در استان قزوین در سال 1385

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش: سنجش و اندازه گیری – روان سنجی

    چکیده

    پژوهش حاضر از نوع پس رویدایست با این فرضیه که بین آمادگی تحصیل و عوامل چون سابقۀ آموزش پیش از دبستان ، تحصیلات والدین، سن مادر، یک زبانه و دوزبانه بودن، دست غالب، شهری و روستایی بودن و تعداد افراد کودک پیش دبستانی رابطه وجود دارد.

    این پژوهش بر روی 700 کودک پیش از دبستان و نحوۀ آمادگی تحصیل کودکان رابطۀ معنادار است.

    بین جنسیت و نحوۀ آمادگی تحصیلی کودکان رابطه معنادار نیست و رابطۀ تعامل بین جنسیت و مسابقۀ آموزش قبل از دبستان معنادار نمی باشد.

    فرضیه 2 – بین تحصیلات مادران و نمرۀ آمادگی تحصیلی کودکان رابطه معنادار است. بین جنسیت و نمرۀ آمادگی تحصیلی کودکان رابطه معنادار نیست. رابطۀ تعامل بین جنسیت و تحصیلات مادران معنادار نمی باشد.

    فرضیه 3 – بین تحصیلات پدران و نمره آمادگی تحصیلی رابطه معنادار است. بین جنسیت و نمرۀ آمادگی تحصیلی کودکان رابطه معنادار نیست. رابطۀ تعامل بین جنسیت و تحصیلات پدران معنادار نمی باشد.

    فرضیه 4- بین تعداد افراد خانواده و نمره آمادگی تحصیل کودکان رابطه معنادار نمی باشد.

    فرضیه 5- بین سن مادر و نمرۀ آمادگی تحصیلی رابطه معنادار نمی باشد.

    فرضیه 6- بین یک زبانه و دوزبانه و نمرۀ آمادگی تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد.

    فرضیه 7- بین دانش آموزان دست راست و چپ و نمرۀ آمادگی تحصیلی کودکان رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه 8- بین دانش آموزان شهری و روستایی و نمرۀ آمادگی تحصیل کودکان رابطۀ معنادار است.

    مقدمه :

    در گذشته، بسیاری از اقدامات برای رشد و تکامل کودکان خردسال بر دو عملکرد متکی بود:

    آماده کردن کودکان برای ورود به دبستان و یا آزاد کردن خانواده ها از گرفتاری مراقبت از کودکان در روزهای کار. این دو عملکرد بخش مهمی از سیاست و اقدامات تربیتی رشد و تکامل کودکان خردسال را تعیین می کردند. اکنون در رشد و تکامل کودکان خردسال، بْعد سومی که تاکنون نادیده گرفته شده بود، بیشتر مورد تأکید قرار گرفته است و به عنوان پایه و اساس آن تلقی می شود و آن تندرستی و رفاه کلی کودک و رشد و تکامل احساس و ذهن او است.این بْعد اهمیت خود را در دنیای پرآشوب و تضاد و دستخوش تغییرات دائم نشان می دهد. همانگونه که تحقیقات مکرر نشان داده است، مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال راه گشای زندگی در آموزش، خوداتکائی و پژوهش است. رشد  و تکامل کودکان خردسال، مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال نامیده می شود تا بیشتر بر مفاهیم رشد و تکامل تأکید شود. لیکن چه عبارت رشد و تکامل کودکان خردسال و چه مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال بکار رود، منظور فرایند تحقق یافتن حق هر کودک برای زنده ماندن، پشتیبانی، مراقبت و مطلوب ترین رشد و تکامل از آغاز بارداری به بعد است. (سازمان ملل متحد یونیسف، ترجمه عالی پور، 1380).

    کودک انسان، بی دفاع است و عدم آمادگی اش برای دنیای خارج بسیار طولانی است، طولانی تر از دورانی که برای موجودات شناخته دیگر وجود دارد. خردسالی دورانی پر از بیم و خطر و همچنین پْر از امکانات فوق العاده است. زمانی است برای اکتشاف، تجربه و تغییرات عمده. در این دوره حساس، کودک تمایل مثبتی به یادگیری و نیز علاقه زیادی به مشارکت در کارهای دنیای خارج پیدا می کند. (سازمان ملل متحد یونیسف، ترجمه: عالی پور، 1380).

     

    مفهوم و تعریف های مختلف هوش

    همچنان که افراد بشر از نظر شکل و قیافه ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند، از نظر خصایص روانی مانند هوش، استعداد، رغبت و دیگر ویژگی‌های روانی و شخصیتی نیز بین آنها تفاوتهای آشکار وجود دارد. مطالعه نوشته‌های فلاسفه و دانشمندان قدیم نشان می دهد که انسان حتی از گذشته‌های بسیار دور از تفاوتهای فردی آگاه بوده است.

    چنانکه افلاطون در کتاب جمهوریت تفاوتهای فردی انسان ها را مورد توجه قرار داده و گفته است که هر فرد باید به شغلی متناسب با استعدادها و تواناییهایش گمارده شود. او درباره تفاوتهای افراد، در کتاب جمهوریت خود چنین گفته است: «اشخاص به طور کاملاً یکسان به دنیا نمی آیند، بلکه از نظر استعدادهای طبیعی با یکدیگر تفاوت دارند، یک شخص برای نوع خاصی از شغل و دیگری برای شغلی دیگر مناسب است».(پاشا شریفی، 1383).

    ارسطو شاگرد برجسته افلاطون نیز در نوشته های خود تفاوتهای فردی و گروهی انسانها را از نظر تواناییهای مختلف مورد توجه قرار داد و به تفاوتهای موجود بین گروههای نژادی اجتماعی، و جنسی اشاره کرد.

    در قرون وسطی تفاوتهای فردی چندان مورد توجه قرار نگرفت. تصمیمهای فلسفی در رابطه با ماهیت ذهن عمدتاً به طور نظری انجام می گرفت و روشهای تجربی در مشاهده و سنجش رفتار به کار بسته نمی‌شد. در این زمان روان شناس قوای ذهن که توسط سنت آگوستین و سنت توماس مطرح شده بود بر نظام آموزش قرن عصر حاکم بود. (پاشا شریفی، 1383).

    براساس این نظریه، حافظه، تخیل و اراده عناصر اساسی ذهن به شمار می روند و پرورش این قوا موجب می شود که انسان در همه زمینه ها توانایی و مهارتهای لازم را کسب کند. در اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 میلادی عده ای از دانشمندان تعلیم و تربیت مانند روسو، پستالوزی هربارت، و فروبل تفاوتهای فردی کودکان را از نظر علایق، فعالیتهای ذهنی و توانایی های یادگیری مورد توجه قرار دادند که در روشهای تعلیم و تربیت کودکان تأثیری عمیق برجای گذاشت.(پاشا شریفی، 83).

    یکی از مسایل مهمی که در تعلیم و تربیت و رسیدن به اهداف پرورشی باید در نظر گرفت اصل تفاوت های فردی است. این اصل بدین معنا است که همه کودکان صرفنظر از تفاوت های درون فردی و بین فردی بتوانند از امکانات و فرصت های آموزشی مطابق با حداکثر توانایی ها و ظرفیت خود استفاده نمایند بدون توجه به این که ظرفیت و توانایی آموزشی آنان کم باشد یا زیاد.

    برای آنکه تفاوت های بین فردی و درون فردی دقیق تر اندازه گیری شوند، به وسایلی برای سنجش نیاز است تا بدین وسیله بتوان آموزش و پرورشی مبتنی بر شناخت همه جانبه کودکان و متناسب با توانایی ها و رغبت هایشان ارائه داد.

    براساس دیدگاه مرسوم، هوش عبارت است از برخی ویژگی های نسبتاً ثابت فرد که در تعامل بین محیط و وراثت شکل می گیرد(استرنبرگ و گریگورنکو[1]، 1997). آزمونهای معمول هوش و توانشهای مرتبط با آن میزان موفقیت و تسلط شخصی را که چندین سال پیش به دست آورده است اندازه گیری می کند. آزمونهایی نظیر آزمونهای واژگان، درک مطلب، قیاس کلامی، حل مسائل ریاضی و سایر آزمونهای مشابه همگی تا حدودی آزمونهای موفقیت است. حتی آزمونهای استدلال انتزاعی به اندازه گیری موفقیت در حل کردن نمادهای هندسی می پردازد که در مدارس غرب آموزش داده می شود(آزمایشگاه شناخت تطبیقی انسان، 1982).

    پدیده هوش بارزترین فعالیت توان ذهنی در بشر می باشد که قدرت سازگاری او را در محیط میسر می سازد. مطالعه هوش از دیرباز مورد نظر روان شناسان بوده و در سالهای اخیر تحقیقات فراوان در این باب انجام گرفته است.(عظیمی، 1380)

    یکی از تعریف‌هایی که خیلی زیاد مورد استفاده قرار گرفته تعریفی است که وکسلر در 1958 پیشنهاد کرده است. او هوش را به عنوان یک استعداد کلی شخص برای درک جهان خود و برآورده ساختن انتظارات آن تعریف کرد. بنابراین، از نظر وی هوش شامل توانایی های فرد برای تفکر منطقی، اقدام هدفمندانه و برخورد مؤثر با محیط است از نظر وکسلر هوش می تواند اجتماعی، عملی و یا انتزاعی باشد و نمی توان آن را از ویژگی هایی مانند پشتکار، علایق و نیاز به پیشرفت مستقل دانست. به نظر هامفریز[2] هوش عبارت است از خزانه مهارتهای ذهنی آدمی و بورینگ[3] عقیده داشت هوش چیزی است که به وسیله آزمونهای هوش اندازه گیری می شود.(پاشا شریفی، 1383)

    چندین راه برای تعریف هوش وجود دارد، سه نظر متداول:

    - هوش عبارت است از توانایی یادگیری

    - هوش عبارت است از توانایی فرد در تطبیق با محیط خود

    - هوش عبارت است از توانایی تفکر انتزاعی (براونینگ، 1990).

    این سه تعریف مغایر یکدیگر نیستند، تعریف اول تأکید بر تعلیم و تربیت دارد. تعریف دوم بر شیوه مواجه افراد با موقعیت‌های جدید تأکید می کند، و تعریف سوم ناظر بر توانایی افراد در زمینه استدلال کلامی و ریاضی است. به این ترتیب، این سه توانایی با یکدیگر وجوه مشترکی دارند.

  • فهرست و منابع پایان نامه سنجش آمادگی تحصیلی کودکان 6 ساله بدو ورود به دبستان و عوامل موثر بر این آمادگی در استان قزوین در سال 1385

    فهرست:

    فصل اول : کلیات تحقیق

    مقدمه ................................................................................................................ 2

    بیان مسئله .......................................................................................................... 4

    هدف پژوهش .................................................................................................... 6

    ضرورت پژوهش ............................................................................................... 7

    فرضیه پژوهش ................................................................................................... 8

    تعاریف اصطلاحات ............................................................................................ 9

     

    فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق

    مقدمه ................................................................................................................ 12

    مفهوم و تعریف های مختلف هوش ..................................................................... 13

    تعریف تربیتی هوش ........................................................................................... 18

    تعریف تحلیلی هوش........................................................................................... 18

    تعریف کاربردی هوش ........................................................................................ 19

    انواع هوش از دیدگاه ثراندایک ............................................................................. 19

    انواع هوش از دیدگاه اسپیرمن .............................................................................. 20

    انواع هوش از دیدگاه ترستون ............................................................................... 20

    تقسیم بندی هوش به انواع کلامی و عملی ............................................................ 21

    انواع هوش از دیدگاه اشترن برگ ......................................................................... 21

    انواع هوش از دیدگاه گاردنر ................................................................................ 22

    هوش از دیدگاه رشد ........................................................................................... 22

    تاریخچه مطالعات مربوط به هوش ....................................................................... 23

    تاریخچه آزمون های هوش .................................................................................. 24

    سیرتحول نظری های زیربنایی تست های هوش .................................................... 25

    عوامل موثر بر هوش ........................................................................................... 31

    محیط و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی................................................................... 31

    اهمیت خانواده ................................................................................................... 32

    تاثیر محیط خانواده در هوش ............................................................................... 32

    عوامل بیولوژیکی ................................................................................................ 33

    خانواده با وضعیت اقتصادی مطلوب ..................................................................... 34

    خانواده با وضعیت اقتصادی نامطلوب ................................................................... 34

    موفقیت اجتماعی خانواده .................................................................................... 35

    میزان تحصیلات والدین ...................................................................................... 37

    کم خونی و فقر آهن و اثر آن بریادگیری .............................................................. 38

    غلبه طرفی ......................................................................................................... 39

    تفاوتهای جنسیتی................................................................................................ 41

    سنجش و ارزیابی کودکان پیش دبستانی ............................................................... 43

    طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان در ایران              48

    نتایج پژوهشهای انجام شده در ایران ..................................................................... 55

    نتایج پژوهشهای انجام شده در خارج.................................................................... 59

     

    فصل سوم: روش تحقیق

    جامعه آماری....................................................................................................... 64

    نمونه و روش نمونه گیری ................................................................................... 64   

    روش نمره گذاری .............................................................................................. 65

    روایی و اعتبار تست ........................................................................................... 65

    دستور اجرای آزمون ............................................................................................ 67

    روش آماری ....................................................................................................... 67

     

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

    مقدمه.................................................................................................................. 69

    جداول یک بعدی................................................................................................ 70

    الف- توصیف متغیرها.......................................................................................... 70

    ب- تحلیل داده ها............................................................................................... 79

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    محدودیت ها و مشکلات..................................................................................... 105

    پیشنهادها............................................................................................................ 105

    پیشنهادهای کاربردی............................................................................................ 105

    پیشنهادهای پژوهش ........................................................................................... 105

    منابع و ماخذ ...................................................................................................... 106

    منابع انگلیسی

    چکیده انگلیسی 

    .

    منبع:

    احدی، حسن ، بنی جمالی ، شکوه سادات،(1368) بهداشت روانی عقب ماندگی ذهنی، چاپ دوم، انتشارات بنیاد.

    - احدی، حسن، بنی جمالی ، شکوه سادات،(1385) روانشناسی رشد ، چاپ نشر بنیاد.

    - آزاد، حسین، (1383)، روانشناسی مرضی کودک، تهران انتشارات پازنگ.

    - استرنبرگ و رابرت، (1386) ، هوش عملی در زندگی روزمره (چاپ یکم)، ترجمه الهه حجازی و یاسمن عابدینی، تهران: انتشارات آگاه.(تاریخ انتشارات به زبان اصلی 1349)

    - آناستازی، آن،(1383) ، روان آزمایی، ترجمه براهنی، محمدتقی، انتشارات دانشگاه تهران.

    - بازالهی ، محمد، (1381) ، مدیریت مراکز بیش از دبستان، چاپ اول ( پیشینه آموزش و پرورش پیش از دبستان در جهان)

    - برادبری، تراویس و گریوز ، جین،(1384) ، آزمون های هوش هیجانی ،(چاپ اول ) ترجمه مهدی گنجی، تهران: انتشارات ساوالان.

    - پرهیزگاری ، اسفندیار، (1380) پیشرفت تحصیلی دانش آموزان چه رابطه ای با تحصیلات علمی والدین آنها دارد، پایان نامه تحصیلی کارشناسی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.

    - ثرندایک، آر، ال .(1385) روانسنجی کاربردی، (چاپ سوم)، ترجمه حیدرعلی هومن، تهران : انتشارات دانشگاه تهران.(تاریخ انتشار به زبان اصلی 1982) .

    - جزوه شماره شش مجموعه آموزش تغذیه کودکان در سنین مدرسه برای کارکنان درمانی در نظام شبکه های بهداشتی درمانی کشور، اداره تغذیه، معاونت بهداشتی، وزارت بهداشت.

    - جیمز برگ. هربرت، اوپر، سیلویا ، (1371)، رشد عقلانی کودک از دیدگاه پیاژه، ترجمه حقیقی، فریدون ، شریفی، فریدون .

    - حمیدی، نظام(1371) . بررسی اثرات وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده ها و کیفیت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دبیرستان در منطقه 8 آموزش و پرورش تهران، پایان نامه تحصیلی کارشناسی، دانشگاه آزاد تهران.

    - خسروی، طیبه (1383) ، بررسی تاثیر آموزشهای مهدکودک بر رشد مفهوم سازی کودکان در شهر قزوین، پایان نامه تحصیلی کارشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی.

    - دفترچه راهنمای اجرای آزمون سنجش آمادگی و توانایی های ذهنی کودکان، مرکز تحقیقات آموزش(1384) .

    - ژان، پیاژه .(1340) ، شالوده تربیت در جهان امروز، ترجمه منصور محمود،تهران: انتشارات فرهنگ و هنر یونسکو.

    - سازمان ملل متحد (یونیسف)، (1380)، رشد و تکامل کودکان خردسال (پایه گذاری یادگیری)، ترجمه معشوره، عالی پور،تهران: انتشارات صندوق کودکان سازمان ملل متحد ( یونیسف) .

    - سیف نراقی، مریم - نادری، عزت الله .(1374)، آموزش و پرورش کودکان استثنائی، تهران؛ انتشارات دانشگاه پیام نور.

    - شاملو ، سعید . (1385) ، بهداشت روانی، تهران: انتشارات چهره.

    - شریفی، حسن پاشا - نجفی زند، جعفر، (1383) ، روش های آمار در علوم رفتاری ، انتشارات دانا.

    - شریفی ، حسن پاشا، (1383) ، اصول روانسجی، (چاپ نهم)، تهران: انتشارات رشد.

    - شریفی ، حسن پاشا،(1382) . نظریه و کاربرد آزمون های هوش و شخصیت ،(چاپ سوم)، تهران: انتشارات سخن.

    - شریفی، حسن پاشا،(1383) ، روانشناسی هوش و سنجش آن، از سری انتشارات دانشگاه پیام نور (متون درسی: طرح درس نامه ).

    - شریفی، حسن پاشا - نجفی زند، جعفر، (1384) . روش های آماری در روانشناسی علوم تربیتی ، اجتماعی ...(علوم رفتاری، آمار توصیفی و استنباطی، انتشارات دانا).

    - شریفی ، حسن پاشا - شریفی، نسترن،(1383) ، روش های تحقیق در علوم رفتاری(چاپ سوم). تهران: انتشارات سخن.

    - شریعتمداری ، (1385)، روان شناسی تربیتی، تهران، انتشارات امیرکبیر.

    - شولتز و دوان، پی، و شولتز، سیدنی، الن(1386) ، تاریخ روان شناسی نوین، (چاپ اول)، ترجمه علی اکبر سیف، حسن پاشا شریفی.

    -  خدیجه، علی آبادی و جعفر نجفی زند، تهران:انتشارات آگاه (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1996).

    - عظیمی، سیروس ،(1380) ، اصول روانشناسی عمومی، تهران: انتشارات معرفت.

    - فرجاد، محمدحسین، (1383) ، آسیب شناسی اجتماعی و جامعه شناسی انحرافات ، تهران: انتشارات خوارزمی.

    - قرائنی مقدم ،(1375) ، جامعه شناسی آموزش و پرورش ، تهران: انتشارات کتابخانه .

    - کارسون، روث، هارت اوپلین(1960)، تربیت کودکان تیزهوش، ترجمه محمدتقی براهنی، تبریز: انتشارات امیر(1343) .

    - گنجی، حمزه، (1386)، روان شناسی تفاوت های فردی ، تهران: انتشارات بعثت .

    - مان، نرمان، ل،(1386)، اصول روانشناسی ، ترجمه اقتباس محمود ساعتچی، تهران: انتشارات امیرکبیر.

    - مارنات، گری گرات،(1385) ، راهنمای سنجش روانی،(چاپ سوم)، ترجمه حسن پاشا شریفی و محمدرضا نیکخو، تهران: انتشارات رشد.

    - مصاحبه ای با ژان پیاژه (1382)، مجله روانشناسی شماره 1 ، آموزش و پرورش استثنائی.

    - موسوی، علیمحمد،(1369)، بررسی شکل گیری مفهوم در کودکان طبیعی 15-7 سال ، کارشناس ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه تربیت مدرس.

    - پژوهش های روان شناختی ،(1371)، رابطه تحصیلات والدین با هوش بهر سازمان آموزش و پرورش، دوره 1 ، شماره 3/4/1371.

    - میرزا حسن وحید، بهمن دخت،(1369)، رابطه بین سطح خودپنداری، سطح درآمد خانواده، پیشرفت تحصیلی دانشگاه آزاد واحد تهران.

    - میلانی، فاطمه (1365)، بررسی وضع اقتصادی خانواده در تحصیل دانش آموزان 10 تا 14 ساله دبستانهای دامغان، پایان نامه تحصیلی کارشناسی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.

    - میلانی فر، بهروز، (1387)، روان شناسی کودکان و نوجوان استثنایی، نشر قومس.

    - نائینیان، محمدرضا - اللهیاری، عباسعلی-  مداحی، ابراهیم(1374) ، راهنمای آماری و تشخیص اختلالات روانی، تهران : انتشارات دانشگاه شاهد.

    - نظری نژاد، محمدحسن،(1383) ، آموزش و پرورش در کودکستان، مولف آلن ، ک، آیلین، هارت، بتی، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی .

    - وان ، وایکن، ویلهم، (1375) ، ترجمه محمدعلی قرائی ، دفتر تحقیقات و برنامه ریزی درسی، تهران.

    - هرینگتون ، ای میریس، و پارک واس دی(1373) ، روان شناسی کودکان از دیدگاه سامر، ترجمه جواد طهوریان و همکاران، انتشارات آستان قدس رضوی، (چاپ اول).

    - هفت گفتار درباره آموزش و پرورش پیش از دبستان ،(1384) ، چاپ اول، تدوین گروه آموزش قبل از دبستان، دفتر تحقیقات و برنامه ریزی ، تهران، وزارت آموزش و پرورش.

    - هنری ماسن، پاول و دیگران،(1386)، رشد و شخصیت کودک، ترجمه بابائی، مهشید، انتشارات مرکز.

    - هومن، حیدرعلی،(1386)، استنباط آماری در پژوهش رفتاری، تهران: انتشارات پارسا.

    - هومن، حیدرعلی،(1380) ، روش تهیه آزمون هوشی،(چاپ دوم). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    - هومن، حیدرعلی،(1385) ، تحلیل داده های چند متغیری در پژوش رفتاری، چاپ اول، تهران، انتشارات پارسا.

    - یزدان شناس، حشمت الله، و جوان ، هایده،(1361)، پیشرفت تحصیلی در روابط با وضعیت خانوادگی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی دانشگاه تهران.

     

    منابع انگلیسی

    - American Association for Higher Education(1992).Principles of good practice for assessing student learning .Washington . DC: Author.

    - Bagnato, S. J .& Neisworth , J. J.(1994). A national study of the social and treatment “invalidity” of intelligence testing for early intervention. School Psychology Quarterly ,9(2) ,pp.81-102.

    - Benner, S.M.(1992) .Assessing young children with special needs: An ecological perspective. New York : Longman.

    - Barmrind, D.(1993). The average expectable environment is not good enough : A response to Scarr. Child Development , 64, 1299-1317.

    - Berenbaum ,S . A., & Hines , M.(1992) . Early androgens are related to childhood sex- typed toy preferences. Psychological Science, 3 , 203 -206.

    - Ceci, S. J.(1990) . On intelligence,,, more or less: A bioecological treatise on intellectual development. Englewood Cliffs , NJ: Prentice Hall.

    - Dube, E.F.(1982). Literacy .cultural familiarity . and “ intelligence” as determinants of story recall. In U. Neisser (Ed) , Memory observed: Remembring in natural contexts.(pp.274-292) New York : Freeman.

    - Green, R.L., Hoffman ,L.T.,Morse, R., Hayes , M.E., B Morgan , RF. (1964).The educational status of children in a district without public schools (Cooperative Research Project No.23211).Washington,D.C. :Office of Education .U . S. Department of Health. Education, and Welfare.

    - Hines, M., Chiu , L., McAdams, L.A, Bentler , M. P ., & Lipcamon, J. (1992). Cognition and the corpus callosum : Verbal fluency, visuospatial ability , language lateralization related to midsagittal surface areas of the corpus callosum. Behaveoral Neuroscience, 106,3-14.

    - Hyde,J., Febbena. E.,& Lamon , S.J.(1990). Gender differences In mathematics performance: A meta- analysis. Psychological Bulletin, 107,139-155.

    - Held, J. D ., Alderton. D. E., Poley, P. P ., & Segall . D . O .(1993) . Arithmetic reasoning gender differences : Explanations found in the Armed Services Vocational Aptitude Battery (ASVAB). Learning and Individual Differences 5 . 171-186.

    - Jackson, J. F . (1993). Human behavioral genetics, Scarr’s theory , and her views on interventions : A critical review and commentary on their Implications for African American children. Child Development, 64,1318-1332.

    - Linder , T . W .(1993) . Transdiscplinary Play – based Assessment : A functional approach to working with young chileren . Baltimore , MD : Paul H. Brookes.

    - Law , D.J..Pellegrino , J. W., & Hunt , E. B . (1993) . Comparing the tortoise and the hare : Gender differences and experience in dynamic spatial reasoning tasks. Psychological Science , 4 , 35 40 . Kohn , M. L . & Schooler , C. (1973).

    - Linn , M. C ., & Petersen , AC .(1985) , Emergence and characterization of sex differecces in spatial ability : A meta- analysis . Child Development , 56 , 1479 – 1498.

    - Lynn, R.(1993). Oriental Americans: Their IQ , educational attainment , and socio – economic status . Personality and lndividual Differences 15. 237-242.

    Scarr, S .(1992) , Developmental theories for the 1990 s : Development and individral differences. Child Development, 63. 1-19.

    - Scarr , S , (1993) . Biological and cultural diversity : The legacy of Darwin for development . Child Development , 64.1333-1353.

    - Streissguth , A.P ., Barr , H.M., Sampson , P . D ., Darby , B. L ., & Martin , D.C.(1989) . IQ at age 4 in relation to maternal alcohol use and smoking during pregnancy. Developmental Psychology . 25 , 3-11.

    - Stanley , J.(1993) . Boys and girls who reason well mathematically . In G.R. Beck and K. Ackrill (Eds.), The origins and development of high ability. Chichester. England : W fley.

    - Sigman , M.(1995). Nutrition and child development : More food for thought . Current Directions in Psychological Science , 4 , 52-55.

    - Waller , J. H.(1971) .Achievement and social mobility : Relationships among IQ score , edrcation , and occupation in two generations . Social Biology , 18 , 252-259 .

    - Wortham , S.C.(1990). Test and measurement in early childhood education Columbus, OH : Merrill.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه سنجش آمادگی تحصیلی کودکان 6 ساله بدو ورود به دبستان و عوامل موثر بر این آمادگی در استان قزوین در سال 1385 , گزارش سمینار در مورد پایان نامه سنجش آمادگی تحصیلی کودکان 6 ساله بدو ورود به دبستان و عوامل موثر بر این آمادگی در استان قزوین در سال 1385 , تز دکترا در مورد پایان نامه سنجش آمادگی تحصیلی کودکان 6 ساله بدو ورود به دبستان و عوامل موثر بر این آمادگی در استان قزوین در سال 1385 , رساله در مورد پایان نامه سنجش آمادگی تحصیلی کودکان 6 ساله بدو ورود به دبستان و عوامل موثر بر این آمادگی در استان قزوین در سال 1385 , پایان نامه در مورد پایان نامه سنجش آمادگی تحصیلی کودکان 6 ساله بدو ورود به دبستان و عوامل موثر بر این آمادگی در استان قزوین در سال 1385 , تحقیق در مورد پایان نامه سنجش آمادگی تحصیلی کودکان 6 ساله بدو ورود به دبستان و عوامل موثر بر این آمادگی در استان قزوین در سال 1385 , مقاله در مورد پایان نامه سنجش آمادگی تحصیلی کودکان 6 ساله بدو ورود به دبستان و عوامل موثر بر این آمادگی در استان قزوین در سال 1385 , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه سنجش آمادگی تحصیلی کودکان 6 ساله بدو ورود به دبستان و عوامل موثر بر این آمادگی در استان قزوین در سال 1385 , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه سنجش آمادگی تحصیلی کودکان 6 ساله بدو ورود به دبستان و عوامل موثر بر این آمادگی در استان قزوین در سال 1385 , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه سنجش آمادگی تحصیلی کودکان 6 ساله بدو ورود به دبستان و عوامل موثر بر این آمادگی در استان قزوین در سال 1385 , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه سنجش آمادگی تحصیلی کودکان 6 ساله بدو ورود به دبستان و عوامل موثر بر این آمادگی در استان قزوین در سال 1385
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت