روش تحقیق بررسی تاثیر یادگیری همیاری بر بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ویژه

تعداد صفحات: 167 فرمت فایل: word کد فایل: 1471
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی تاثیر یادگیری همیاری بر بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ویژه

    مقدمه

    بیان نوشتاری یکی از مهم ترین مسائل محققان یادگیری و زبان است. بعضی از دانش آموزان شکایت می‌کنند که با وجود شناخت قواعد دستوری و معنایی یاد نمی‌گیرند بنویسند باید توجه داشت گرچه نمی‌توانند نویسنده شوند ، اما می‌توانند بهتر و سازمان یافته تر بنویسند. در این میان دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ویژه مشکلات پیچیده تری در بیان نوشتاری دارند.

    کاپلان وسادوک (1991) ترجمه پور افکاری (1372) بیان می‌کنند ، اکثر کودکان با ناتوانی در بیان نوشتاری ، با بالا رفتن سن و رفتن به کلاس های بالاتر ، جملات کتبی و شفاهی شان ، ابتدایی تر و عجیب تر شده و نسبت به سطح مورد انتظار پایین تر به نظر می‌رسند. کلمات انتخابی آنها اشتباهی و نا مناسب ، پاراگراف ها آشفته و فاقد توالی و کلام مناسب است. با افزایش تعداد و انتزاعی شدن خزانه لغات ، توانایی آنها نیز برای هجی کردن درست کاهش می‌یابد.

    اکثر کودکان به دلیل احساس بی کفایتی و شکست در کار و تحصیل ، دچار ناامیدی و در نتیجه درماندگی و افسردگی می‌گردند. عدم رضایت شخصی از نوشته ، تمسخر هم کلاسی ها و سرزنش معلم و والدین ، کم کم این باور را در فرد بوجود می‌آورند که نمی‌تواند چیز خوبی بنویسد و منجر به پایین آمدن اعتماد به نفس و خود پنداره تحصیلی  او می‌گردد.

    چنانچه افراد مبتلا به ناتوانی در بیان نوشتاری ، مداخله کمکی دریافت نکنند ، در انطباق اجتماعی ، در زمینه مهارت های نگارش دچار مشکلات زیادی خواهند شد (انزابی 1353).

    کار گروهی به افراد فرصت بیشتری می‌دهد تا با عقاید و ایده های دیگران آشنا شوند و مدل های مفیدی را برای یادگیری نوشتن بیاموزند. در تحقیقات متعدد تاکید شده است که کار گروهی ، کلید موفقیت یادگیری و به طور کلی زندگی است ( کالو ، جیکوبس ، کیم ولی 1999 ، کلادرسون ، جیکوبس ، روتنبرگ ، پاتریک ، ویلر ، 1996 ).

    برخی از دانشمندان عقیده دارند که روش همیاری ( تعاونی-  مشارکتی – دو نفره ) با کار گروهی یکسان نیست( لغت نامه آکسفورد ،  1997 ). اما برای اهداف این تحقیق ، یکسان فرض شده اند.

     

    بیان مساله

    کسانی که روحیه تعاونی را در گروه ها در می‌یابند ، برای کنش های دیگر اعضاء ارزش بیشتری قائل می‌شوند. بنابراین می‌توان دانش آموزان را در گروه های یادگیری همیار ، به کمک رسانی دانش آموزان مبتلا به مشکلات و ناتوانی های یادگیری ترغیب نمود. در این روش اعضا قادر به باز بینی عملکرد یکدیگر و تدارک پس خوراند برای کسانی هستند که در یادگیری تکالیف جدید مشکل دارند. دانش آموزان توان مندتر و متوسط می‌توانند از زمان خود جهت توضیح مفاهیم اساسی به دانش آموزانی استفاده کنند که ناتوانی یادگیری دارند (اچ ، 1949). در نتیجه یادگیری همیاری امکان ادغام اجتماعی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه را زیاد می‌کند و یک پیامد محتمل می‌تواند نگرش برد بارانه نسبت به کسانی باشد که از نظر توانایی ، زمینه تحصیلی ، اجتماعی ... متفاوت هستند ( به نقل از جالفانت ، ترجمه رونقی ، 1377). بلوسر ، 1992 به نقل از برانت 1987 ، تحقیقات زیادی را در این زمینه مورد بررسی قرار داده که همگی اثر بخشی این روش را تایید می‌نمایند از جمله: فلدر[1]  (1997) ، تعامل زیاد دانش آموزان در گروه و وابستگی مثبت آنان به یکدیگر ، منجر به هدایت اعضای گروه برای یادگیری عمیق در تعامل یادگیری سطحی می‌شود ( انتوایستله و تیت[2] 1994) ، اعتماد به استعداد دیگران به علت دریافت پاداش فردی و گروهی در فرایند ارزیابی, موجب تقویت وابستگی یه یکدیگر و همبستگی مثبت می‌شود ( بیرد و وایت[3] 1984)؛ در یاد گیرنده احساس مورد احترام بودن و تعلق به دیگری را ایجاد می‌کند و سیستم پشتیبانی اجتماعی قوی را به وجود می‌آورد (کوهن و ویلیز[4] 1985) و سطح آگاهی دانش آموزان نسبت به نیاز آنها به روابط سالم و مثبت، بالا می‌رود ( پنتیز[5] 1996 ، کوهن و کوهن 1991) و مهارتهای روابط اجتماعی شاگردان توسعه پیدا می‌کند؛ عزت نفس در نتیجه تحریک دانش آموزان برای شرکت در فرایند یادگیری ، افزایش می‌یابد ( جانسون و جانسون 1989) و اضطراب ناشی از روبه رو شدن با موقعیت های جدید و نا آشنا را در دانش آموز کاهش می‌دهد ( کسلر ،  پرایس و وتمن[6] 1985) یادگیری از طریق همیاری ، فرصت -های بسیاری برای ارزیابی متناوب دانش آموزان فراهم می‌کند ( پنتیز و پنتیز 1996) و دانش آموزان به طور مداوم مشغول ارزیابی خودشان ، گروه شان و روش های کلاسی هستند  ( می‌یرو پنتیز 1996) و اضطراب امتحان به طور معنی داری کاهش می‌یابد ( جانسون و جانسون 1989) دانش آموزان در به دست آوردن شناخت و آگاهی از مسائل و چگونگی کاربرد طرح ها و فعالیت های بیرون از کلاس حرفه‌ای می‌شوند و با به دست آوردن نتایج بهتر به ماندن در مدرسه تمایل بیشتری نشان می‌دهند. (هگمن و کوپر[7] 1994 ، هیس[8] 1986) توسعه نگرش های مثبت معلم و شاگرد ( جانسون و جانسون 1989) بهبود و اصلاح نسبی اطلاعات پایه ، انتقال اطلاعات به دوره بعدی و ارتقاء توجه و انضباط کلاسی ( فلدر 1997) و وجود ارتباط مثبت قوی بین توجه کلاسی و موفقیت در دوره ها و کمک به ارتقاء و بهبود عملکرد ( جانسون و جانسون 1989) از دیگر اثرات سودمند یادگیری از طریق همیاری است.

    جانسون و جانسون ( 1987) با استناد به بررسی فرا تحلیلی 19 مطالعه و بررسی در مورد یادگیری مشارکتی ، اعلام می‌کنند که یادگیری از طریق همیاری نسبت به تجارت یادگیری فردی و رقابتی ، پیشرفت بیشتری را ایجاد می‌کند ( نقل از بلوسر 1992). آنها هم چنین مطالعات مربوط تا سال 1987 را مورد بازنگری و بررسی قرار داده اند. بررسیهای فوق؛ پیشرفت برای همه سطوح توانایی و استعداد شامل قوی ، متوسط و ضعیف ، افزایش فرایندهای تفکر سطوح بالا ، درک و فهم عمیق ، ایجاد تفکر انتقادی و ایجاد روابط مفید و سازنده همسالان را نشان می‌دهند. دانش آموزان مهارت های اجتماعی بهتری را از خود نشان می‌دهند و حمایت های اجتماعی بیشتری برای همسالان خود تدارک می‌بینند. احترام به خود یا عزت نفس در سطوح بالایی شکل می‌گیرد. به علاوه یک مزیت جنبی فرعی نیز وجود دارد: همچنانکه معلمان به دانش آموزان آموزش می‌دهند که چگونه جزئی از یک گروه سازنده و مفید باشند و چگونه تضادها و تعارض ها را مهار کنند ، خود نیز مهارت‌های اجتماعی لازم را می‌آموزند و می‌توانند در رابطه با هم کارانشان به کار ببرند ( برانت 1987 به نقل از بلوسر[9] 1992).

    جانسون و جانسون (1984) در تجزبه و تحلیل 98 مطالعه و بررسی در مورد تاثیر کار فردی ، رقابتی و همیاری در همبستگی میان فردی, بین نمونه های دانش آموزی همگن و ناهمگن ، که بین سالهای 1944 الی 1982 منتشر شده , به 251 نتیجه رسیدند و تشخیص دادند که همبستگی بین گروه های دانش آموزی همگن و هم چنین گروه های نا همگن و از قومیت و فرهنگ های مختلف و هر دو دسته دانش آموزان سالم و ناتوان ، پیشرفت قابل توجهی داشته است ( لویو[10] و همکاران20).

    از آنجا که مشکلات یادگیری به دلیل مشکلات شناختی ذاتی و یا نتیجه مسائل آموزشی و محیطی هستند ، بنابراین راهبردهای نا کار آمد و نا کافی می‌توانند بر شدت مشکل و یا سطح پیشرفت کودک تاثیر بگذارند ( تلخیص از برنان[11] 1979 ، به نقل از و مک شین ، ترجمه احمدی و اسدی ، 1376).

    بنابراین در این پژوهش این مسئله مطرح شده که آیا استفاده از روش یادگیری همیاری به عنوان یک راهبرد حل مساله گروهی، می‌تواند بر بهبود و اصلاح  راهبردهای یادگیری بیان نوشتاری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ویژه موثر باشد؟

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی تاثیر یادگیری همیاری بر بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ویژه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    منابع فارسی

    - کاپلان ، هارولد و سادوک ، بنیامین (بی تا) . خلاصه روانپزشکی، ترجمه پورافکاری، نصرت ا..        (1368) تبریز: انتشارات ذوقی

    - انزابی ، رضا (1353) . مشکل انشاء ، ماهنامه آموزش و پرورش ، 4 (44) ، 237-41  تهران : انتشارات وزارت آموزش و پرورش .

    - کرک ، ساموئل و چالفانت ، جیمز (بی تا). اختلالات یادگیری تحولی و تحصیلی. ترجمه رونقی ، سیمین، زینت خانجانی و مهین وثوقی رهبری (1377) . تهران : انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی.

    - هالاهان ، دانیل پی . وکافمن ، جیمز ام (بی تا) . کودکان استثنایی، مقدمه ای بر آموزش های ویژه، ترجمه مجتبی جوادیان (1372) مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی.

    - ویلیافر، فیلیپ . فرهنگ کودکان استثنایی (بی تا) ترجمه به پروژه ، احمد علیزاده، حمید، یادگاری، فریبا یوسفی لویه، مجید (1375) تهران : انتشارات بعثت .

    - تبریزی، مصطفی (1377) . درمان اختلالات ریاضی. تهران : انتشارات فرا روان .

    - دادستان ، پریرخ (1379). اختلال های زبان ، روش های تشخیص و بازپروری . تهران : انتشارات سمت .

    - تقوی ، ربابه و قاسمیان ، حسن (1370). روان شناسی ناشنوایان . اصفهان : انتشارات مشعل .

    - کانتور ، کنت جی (بی تا) .گذری از دالان گویش به نگارش . ترجمه بالغی زاده ،سوسن .(1368) رشد تکنولوژی آموزشی، 4(7) شماره 22 .

    - فلاد ، جیمز. زبان و مهارت های زبانی، ترجمه آخشینی (1369) . مشهد ، انتشارات: آستان قدس رضوی.

    - ویکوتسکی ، لئو (بی تا) اندیشه و زبان.  ترجمه صبوری، احمد (1361) تهران : انتشارات اندیشمند.

    - زندی ، بهمن (1378) روش تدریس زبان فارسی در دبستان . تهران : انتشارات سمت

     

    - نوری ، نظام الدین (1373). شیوایی سخن ، شیوه تعلیم انشا و نویسندگی و نامه نگاری. ساری : انتشارات زهره .

    - درویزه، زهره (1377). تحصیلات فرا شناخت . ماهنامه پرورشی وزارت آموزش و پرورش تربیت . 14 (3) : 23-27

    - گروه تحقیق و برنامه ریزی و کارشناسی آموزش ابتدایی اصفهان (1370). راهبردهای آموزشی ، اصفهان : انتشارات:  اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان .

    - والاس ، جرالدومک لافین ، جیمز (بی تا). ناتوانی های یادگیری و مفاهیم و ویژگی ها ، ترجمه منشی طوسی، محمدتقی (1370) . مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی .

    - ایلوارد ، اچ الیزابت و براون، آر، فرانک (بی تا). تشخیص و سازماندهی ناتوانی های یادگیری ، ترجمه برادری ، رضا (1377، تهران : انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی .

    - باقری نوع پرست ، خسرو (1372) ، نوشتن رویش اندیشه ، مجموعه مقالات دومین سمپوزیوم جایگاه تربیت در آموزش و پرورش دوره ابتدایی ، اسفند 1374 ، تهران : انتشارات : تربیت .

    - نصیری ، علی اکبر (1373). وضعیت تدریس انشای فارسی در پایه پنجم مدارس شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی .

    - آموزگار ، محمد حسن (1375) . روش تدریس انشا در دبستان . خلاصه مقالات دومین کمپوزیوم جایگاه تربیت در آموزش و پرورش دوره ابتدایی . تهران : انتشارات : تربیت .

    - زمانی راد ، جمهور (1378). بررسی میزان تاثیر والدین بر پیشرفت تحصیلی درس انشای دانش آموزان کلاس پنجم پسر شهرستان بندر انزلی . پایان نامه کارشناسی ارشد اداره کل آموزش و پرورش تهران، معاونت تامین نیروی انسانی مراکز آموزش عالی فرهنگیان ، شهدای مکه .

    - نور مهدی ، فرحناز (1375) . تاثیر راهبردهای شناختی و رایانه ای در کارآمدی نوشتاری نمونه‌ای از کودکان نارسا نویس. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.

    - گروه مولفان (1381). راهنمای تهیه فعالیت های مکمل و فوق برنامه، دفتر آموزش و پرورش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش. تهران : انتشارات : مبتکران توسعه خلاقیت .

    - پاکیزه ، علی (1376). تاثیر یادگیری مشارکتی برعملکرد تحصیلی و خودپنداره دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی. دانشگاه شیراز .

    - کله ، پیتر و لورتا ، چان (بی تا). روش ها و راهبردهای در تعلیم و تربیت کودکان استثنایی، ترجمه ماهر، فرهاد (1372) ، تهران : انتشارات: قومس .

    - جودیت گرین  و مائوتلادی الیویرا (بی تا). کاربرد آزمون های آماری در پژوهش های علوم رفتاری، ترجمه علی دلاور و مهرداد پژمان (1380) تهران : نشر ارسباران .

    - دلاور ، علی (1376) روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی ، تهران ، نشر ویرایش

    - آدم زاده ، فاطمه (1380). تاثیر آموزش راهبردهای شناختی در اصلاح مشکلات بیان نوشتاری دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران .

    - شیری، معصومه (1381). تاثیر کارگروهی بر انشای دانش آموزان دوره میانی. پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه آزاد گرمسار.

    - دیون ، الیزابت ، نبت نویل (1996). بحث و یادگیری در گروه. ترجمه فروزنده داور پناه ( 1371) انتشارات : رشد .

    - الیس ، سوزان ، والن ، سوزان (بی تا). یادگیری از طریق همیاری، ترجمه طاهره و رستگار و مجید ملکان، (1376) نشر نی .

    - وکسلر، دیوید (1998). مقیاس تجدیدنظر شده هوشی ولسکر برای کودکان ، انطباق و هنجاریی، شمیم، سیما، چاپ دوم ، نشر : دانشگاه شیراز.

    - انجمن روان پزشکی آمریکا (1994) . راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی، نیکخو، محمدرضا و همکاران (1374) چاپ اول ، تهران ، انتشارات: سخن .

    - کراتوچویل ، توماس ، آر. مدریس ، ریچارد . جی (1949) . روانشناسی بالینی کودک ، روش‌های درمان‌گری ، ترجمه نائینیان ، محمدرضا و همکاران ، 1378 ، چاپ اول تهران ، انتشارات: رشد.

    - شریفی، حسن پاشا (1376) . نظریه و کاربرد آزمون های هوش و شخصیت . تهران. انتشارات : سخن .

    - لیل آبادی، لیدا (1375) ، بررسی و مقایسه ویژگی های شخصیتی و شیوه های فرزند پروری مادران دانش آموزان عادی و مبتلا به اختلال سلوک در مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

     

    منابع لاتین

     

    -   1. D          xford , R.L. (1997). Cooperative learning , Collaborative learning , and interaction : Three Communicative Strands in the language classroom . the modern languge , 81 (4) , 443-456.

    -  Tan , C. , Gallo . P.B., Jacobs , G.M. and Lee, C.K. (1999) . using Cooperative learning to intergrate thinking and information technology in a content based Writing lesson. The Interent TESL Journal , 1-14.

    -  Jcobs, E. , RoTLENBERG,L. , PATRICK, S. and Wheeler , E. (1994) . Cooperative learning : Context and opportunities for acquiring English. TESOL QUARTERY, 30(1) , 253-279. George Mason university.

    -  Blooser , Patricia. E. (1992) – using gooperative learning science Education Clearring house for scince Mather matics , and Enviramental Education (CSMEE) ERICBullet in, 92-1

    -  lou , Yiping . Abrami , Philip . C,Spence , Johnc. (2000) . Effects of within class Grouping on student Achivement : An Exploratory , model – Esucational Research – No Vember/ Decemember 2000 . Vol 94 , N2 . P 101. 112

    - Kirk , Treasa (1997) . The Effective ness of Copperative learning : With Part  icularre ference to academic achivement , Self esteem , academic self – image , So cial interaction and student attitudes in primary mathematics and English spelling classes in Lreland. Adissertation Submitted in Fulfilment of the require ments for a PH.D. degree in Education. University of Dublin Trinity College , School of Education Division of in service Education.

    -  Englert , C.S. (1990). unraveling the mysteries of writing through in struction . In T.E. Scruggs and B.Y.L. wong (eds) , Interention research in learning disabi lities. Now York : Springer – verlag .

    -  Meree. C.d. (1993). Teaching student with learning Problem. Fourth edition.

    - Lernner , J.W. (1989). Learning diagnosis , and teaching strategy (FiFth Edition)

    - Delapaz , S. and graham. S . (1997). strartegy instruction in planning : effects on the writing performance and behavior of with learning disabilities . Exceptional children, G3, 167-181.

    - Sexton , M.Harris , K.R. and Graham , S(1998). Self regulated strategy development and the writing process . Effects on essay writing and attributions . Exceptional children , 64, 295-3110.

    - Englert , C.S. and Mariage , T.V. (1991). Shared understandings structuring The Writing Experience through dialogue Journal. of learning disabilities , 10 , 330- 343.

    - Hallen be CR, M. J. (1995). The Cognitive Strategy in writing welcome relief for a doles cents with learning disabilities. paper persental at the annual inernational convention of the Council for Exxeptional children (73 rd, indiana polis , in April 5 , 1995).

    - Kagan , S. (1992) Cooperative learning . San Juan Capistrano, CA: Kagan Copperation learning.

    - keyser, W.M. (2000). Active learning and Cooperative learning : undevstanding the difference and using both styles. Effectively Research strategies, 17 , 35-44. James c. Jernigan Library , Texas A and M university – King sville , TX, USA.

    - Edge, J. (1992) . Co - operative development . ELT Journal , 46(1) , 62-70 . Oxford university press.

    - Brumberger , E.R . (1999).  Collabovative projects in a technical writing Class : A Cost benefit and lysis . Teaching English in The two year College , 27(2) , 194-203.

    - Cohen, E.C. (1994) . Restracturing The Classroom : conditions for productive small groups . Review fo Educational research, 64 , 1-35.

    - Jacobs , E., ROTTE NBERG , L. PATRICK , S. and wheeler E. (1999) .cooperative learning : Context and opportunities for acquiring English . TESOL QUARTERY , 30 (1) , 253-279. George mason university .

    - Ghaith , G. (2001). learners percpections fof their STAD Cooperative experience . system 29 (1) , 289-301. American university of Beirut.

    - Ghaith , G. And Yaghi , M.H. (1996). Effect of Cooperative learning a equisition of second language rules and mechanics . system . 26 (2) , 223-234. American university of Beirut.

    - Mc Donnel , W. (1992). Language and Cognitive devepment through cooperative group work. In: Kessler C. (Ed) Cooperative Language learning a teacher’s resource book . Prentice Hall Regents , Englewood cliffs , NJ, PP. 51-64.

    - Panitz , Thedoere (2000) – Benefits of Cooperative learning in Relation student Motivation. File : //M : Coopertive / HowCLmotivates student and teache . htm. 8/10/10].

    - MC Gee, Kathleen . A, Powell , Joyce . M. (1996) .Improving learner Responibility by utilizing Thinking strategies and Cooperative learning. Masters Action Research Project , saint xarier univer sity . U.S. Illinois.

    - Jordan , Dow . w,le . Metais , Joanna. (1997) . Scoial Skilling Through Cooperative learning . Educational Research Spr 1997-V39 , n1 , P3-29.

    . Slavin , R.E. (1991). Synthesis of research on Cooperative Learning Educational Leadership . Vol 48, N 5, P71-82

    - Ibler , Leslie. S. (1997). Improving Higher order Thinking in Special Education Students Through Cooperative Learning and Social Skills Development. M.A.Action Research Project , saint Xavier university and IRI / Skylight field. Based Masters Program . U.S. Illinois.

    - olsen , R., and S. kagan 1992 , Abouth Copperative Learning : in C. Kessler (ed). Cooperative Language learning A Teachers resorce book . New York : Prentice Hall . 1-3

    - Johnson D. R- Johnson , and E.Holubec. 1989. Cooperative learning in the classroom . Alezandria , Van Associa tion for Suppervision and curriculum Development P 26-40

    - Slavin , R.1995. Cooperative learning : theory Research and Practic a 2 end – ed. newyork prentivehall.

    - Vygotsky , L. 1962 . thought and Language. Cambridge MTT Press.

    - Shavan , S. (ed) . 1994 . Hand book of Go Cooperative learning methods. West port , conn. : Green wood Press.

    - Colelho, E. 1992 . a . Cooperative learning : Foundation For a Communicative Curriculum . in C. Kessler (ed) , Cooperative language  Learning: A Teachers resourceBook. New York  : Prentice Mall . 31-51.

    - Jakob C, G. M. , G. Lee , and J. Ball . 1955 . Learning Cooperative Learning : Singapore : Regional Language Center.

    - Pica , T., Dougty , C. (1985) The role of group work in classroom second Language acquisition . Studies in second Language acquisition . 7 (5), 133-148.

    - Zimmet , N. (2000) . Engaging the disaffected : Collaborative writing acroos the curriculum Projevts. English Journal , 90 (1) , 102-106.

    - Pagares , F. and John son, M.J. (1996). Confidence and Competence in writing : The role of self – efficacy , outcome expectance , and apprehension , research in the teaching of English . 28 (3) , 313-331. Emory university and Texas Tech university .

    - Johnson, D.W, al (1984) – Cireles of learning , Cooperative in the classroom. Alexandria , VA Associa tion for Suppervision and curriculum Development. P 26-40 .

    - sharan , Y, Sharan , S (1990) . Group , invesrigation exoands Cooperative learning . Educational Leadership (1969 December . 1990 Januory) vol 47, N 4, P 17-79 .

    - Putman J, Markovchick k , Johnson DW , Johnson RT. (1996) Cooperative learning and peer acceptance of students with learning disabilities J Soc Psychol . 136 (6) : 741-52. School of Education , university of Maine at Presque Isle , usa.

    - Takahashi M , Saitos . (2004). Nov Does test delay eliminate collaborative inhibition memory 12 (6) 722-31. Department of psychology m university of the sacred Mearooy –Heavt.
    Hirroy - chomes – 1 , shibuya – Ku, Tokyo.

    - Siperstein. GN. Leffert Js , Wenz – Grossm . (1997). sep The quality of friendships between children with and without learning problems. J Ment Retard 102 (2) : 111-25 : Center for Social Development and Education , university of Massach u setts , Bodton, USA

    - Jacques N, wilton K, Townsend M. (1996) , Feb . Cooperative Learning and Social acceptance of children with mild interllectual disability J Intellect Disabil Res 42 (pt): 29 – 36. Department of Education , University of Aucklan , New Zealand.

    - Cortright RN, Collins HL , Dicarlo SE. (2005) , Jun Peer instruction enhances meaningful learning : ability to solve novel problem Adv physiol Educ 29 (2) : 107-11 : Department of Exercise and sport science , East Carolina university , Green ville , North Garolina.

    - Kry AJ, March CN , Brayan RE, Peake BJ, Pawlina W, Garmichael SW. (2005), May . Reciprocal Peer teaching : students teaching: students in the gross anatomy laboratory . clin Anat . 18 (4) : 296-301 : Mayo Clinic College of Medicin. Rocheter Minnersota, USA .

    - Bryant DP, Bryant BR. 1998. Jan – Feb . using assistive technology adaptations to include students with learning disabilities in Cooperative learning activities  . J learn Disabul : university of Texas , Department of Special Education, College of Education, Austin , USA.

    - MeschD, Lew M , Johnson DW , Johnson R. 1989 . Jul Isolated teenagers , Cooperative learning and the training of social skills: J Psychol . 120(4) 325-340.

    - Master FA, Nowak MA . 2004 , Dec. win – stay, 10se shift in language learning from peers. 28, 101 (52) : Proc Ntl Acad sci USA.

    - Lyman , Lawrance , Foyle , Marvey. C (1988). Cooperative Learning strategies and children. ERICD gest: Educational Research and Imporement u.s Department of Education Center.

    - Paintz , T, Panitz , P. (1998). Encoavagine the use of collaborative Learning Higher Education . injj. Forest. (ed). Issues Facing International Eduvation, May 1998 , NY. NY: carlad Publishing.

    - Paintz , Theodore (2000). Benefilts of cooperative learning in Relation to student Motivation. File : / H : Coopertive / How CL motivates Student and teacher.

    - Kirkland ,M.R. and Saunders , M.A.P (1991) Maximizing student performance in summary writing . Managing Cognitive load. TESOL QURTERV, 25 (1) , 105 – 121. George Washington university .

    - Jacobs , G. (1998) Co- Operative goal structure : A way to improve group activities . ELT Journal , 42(2) , 97-101 . Oxford university Press.

    .

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر یادگیری همیاری بر بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ویژه, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر یادگیری همیاری بر بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ویژه, تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر یادگیری همیاری بر بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ویژه, رساله در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر یادگیری همیاری بر بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ویژه, پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر یادگیری همیاری بر بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ویژه, تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر یادگیری همیاری بر بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ویژه, مقاله در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر یادگیری همیاری بر بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ویژه, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر یادگیری همیاری بر بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ویژه, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر یادگیری همیاری بر بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ویژه, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر یادگیری همیاری بر بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ویژه, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی تاثیر یادگیری همیاری بر بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ویژه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت