روش تحقیق چاپ

تعداد صفحات: 203 فرمت فایل: word کد فایل: 1458
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: گرافیک
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق چاپ

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

    مقدمه:

    در سراسر تاریخ افراد بشر همواره درپی بهبود توانایی خویش برای دریافت و جذب اطلاعات درباره محیط پیرامون خود و افزایش سرعت، وضوح و تنوع در انتقال مربوط به خود بوده‌اند . آنان کار برقراری ارتباط را با استفاده از اشارات سر ودست و علایم صوتی آغاز کردند. و برای انتقال پیام‌های خود به توسعه و تکمیل یک رشته ابزار غیر لفظی پرداختند : موسیقی ، رقص ، طبل ، آتش‌های نشانه ، نقاشی و دیگر نماد‌های ترسیمی مانند پیکتوگرام[1] از این دسته‌اند. در پی پیکتوگرام ، ایدئوگرام [2] که اهمیت ویژه‌ای داشت ، زیرا به بیان موضوعی یا اندیشه انتزاعی کمک می‌کرد. اما آنچه به نوع بشر در دنیای حیوانی ، یک موقعیت ممتاز بخشید تکامل زبان بود. که به ارتباط انسانی ، رسایی و دقت بخشید. تمام این ابزارهای ارتباط که هم زمان از آنها استفاده می‌شد، درفرآیند تشکل افراد به صورت جامعه و برای بقاء آنان ابزاری ضروری بود.

    خط، دومین پیشرفت و دستاورد عمده بشری، به کلام ، دوام و بقاء و به جوامع استمرار بخشید. خط یا نوشتن ، که همانا استفاده از نشانه‌های نموداری برای توصیف منظم زبان گفتاری است، به نظر برخی صاحب نظران موثرترین رویداد در سراسر تاریخ فرهنگی و یکی از بزرگترین دستاوردها در تاریخ تمدن است . عصر پیش از تاریخ با اختراع خط پایان یافت و آدمی از تاریکی آن دوره به روشنی تاریخی پای نهاد و نوشته‌هایی برجا گذاشت و تصویر روشن یا روشنتری از خود و پیرامون خود به آیندگان نشان داد. خط ابزاری بود برای نگاه و حفظ داشتن هرگونه پیام و یا اطلاع در زمان حال و آینده و ابزرای برای از میان برداشتن موانع برسر انتقال ، حفظ و نگهداری دانسته‌های بشری و استمرار جامعه انسانی بود. سومین دستاورد بزرگ تاریخ بشری که تاریخ عصر ارتباطات نوین از آن آغار می‌شود ، اختراع چاپ بود فنی که در چین در قرن هشتم میلادی و در اروپا در قرن پانزدهم پدید آمد. سرانجام این امکان به وجود آمد که تعداد زیادی از نسخه‌های یک کتاب بدون توسل به جریان پر زحمت نسخه‌برداری دستی تهیه شود. و همچنین چاپ تا اندازه زیادی سرشت روتدها و رویدادهای تاریخی را نیز تغییر داد، زیرا دانش و اطلاعات تا آن زمان در اختیار افراد محدودی بود و اختراع چاپ این حصار را شکست. فراوان بودن کتاب ، میل به سوادآموزی را که تا قرن شانزدهم تقریباً بخش‌های گسترده‌ای از جوامع شهری در برخی از کشورها را در برگرفت برانگیخت.

    اختراع ماشین چاپ ، مشکل دیرین آزادی اندیشه را پدید آورد . زیرا تغییرات به راحتی و بدون ابراز مقاومت از سوی پاسداران مذاهب و عقاید سیاسی رخ نمی‌داد ، درست آنگونه که سقراط بهای «فاسد کردن» جوانان را با زندگی خود پرداخت. و یک سانسور سنتی توسط پاسداران مذهب به کتابها و مطبوعات غیر ادواری اعمال می‌شد.

    همینطور نیز این چشم‌انداز که «اندیشهؤهای خطرناک» بتواند به نحوی گسترده در سراسر کتابهای چاپی جریان یابد موجب اقداماتی پیشگیرانه شد. چاپخانه‌ها تنها با داشتن پروانه کار اجازه فعالیت داشتند و پیاپی کارشان توقیف می‌شد یا اینکه واقعاً از میان می‌رفتند.

    در قرن هفدهم به دنبال کتاب ، جزوه و سپس روزنامه‌ها پدید آمد با اختراع و رواج چاپ ، تولید کتاب و انتشار روزنامه‌های جهان شاهد پدیده‌ای بود که از آن به عنوان انفجار اطلاعاتی یاد می‌کنند. پدیده‌ای که به کمک تکنولوژی حرکت سیل آسایی داشته می‌باشد. چاپ از زمان رواج عمومی آن در قرن شانزدهم در اروپا تا سالهای اخیر که سده بیستم به پایان رسیده است. به مدت چند قرن تنها ابزار موثر و کارآمد نشر بود، اما اکنون این حکومت بلامنازع و انحصاری بی‌رقیب چاپ درهم شکسته است و راه‌ها و ابزارهای دیگری به سدت آورده و عرصه‌های فعالیت آن دگرگون شده است.

    فناوریهای جهان امروز، چاپ را به عرصه تازه‌ای کشانده که با گذشته متفاوت است چاپ و نشر هم اکنون دستخوش تحولاتی است که رهاوردهای نظام اطلاعاتی و ارتباطی ، دم به دم بر شتاب آن می‌افزاید. به طوری که هم اکنون از دو مفهوم نشر چاپی و نشر غیرچاپی سخن به میان می‌آید . تحولات اطلاعاتی و ارتباطی شرایطی  ایجاد کرده است که می‌توان اثر منتشر کرد، اما از چاپ استفاده نکرد. در این تحقیق برآنیم که بیشتر به جنبه‌ی نشر چاپی و تحولاتی که از آغاز تاکنون با آن مواجه بوده بپردازیم.

     

    اهمیت تحقیق:

    چاپ یکی از اساسی‌ترین و مؤثرترین شیوه‌های نگهداری، انتقال و اشاعه اطلاعات در سراسر تاریخ بشر است. چاپ موجب شد ذهنیت بشر به نوشتار و به نقش تبدیل شود و به صورت کثیر به دیگران انتقال یابد، در واقع چاپ یک نیاز ضروری برای بشر بود تا بتواند اندیشه‌های خود را نگهداری و انتقال دهد. اهمیت و ضرورت این تحقیق از همین نیاز ضروری بشر ناشی می‌گردد. چرا که تحقیق در روند گسترش صنعت چاپ در جوامع انسانی ما را به این موضوع می‌کشاند که یک جامعه در چه سطحی از رشد فرهنگی قرار دارد.

    رشد و توسعه پدیده‌ای است همه جانبه، رشد علمی و فرهنگی بدون رشد فکری و معنوی تحقق نیافته است و از شاخص‌های اصلی و عمده رشد فکری و معنوی ، انتشار کتاب است.

    یکی از عواملی که باعث عدم توسعه یافتگی کشورهای جهان سوم می‌باشد فقر فرهنگی مردمان این کشورهاست. در کشورهای جهان سوم ، رشد فرهنگی به حدی نیست که بتواند پشتوانه قابل اتکایی برای فعالیت‌های علمی ، فنی ، صنعتی و دیگر باشد. کتاب ، جزوه و مطبوعات که ستون اصلی این پشتوانه است به اندازه لازم تولید و منتشر نمی‌شود و به اندازه کافی خوانده نمی‌شود.

    پس چاپ و نشر نه تنها شیوه‌ای برای نگهداری ، انتقال و اشاعه اطلاعات است، بلکه نقش ویژه‌ای در توسعه یافتگی کشورها ایفا می‌کند.

    از سوی دیگر، کتاب ، مجله ، روزنامه و آنچه که به وسیله چاپ انتشار پیدا می‌کند ، یک وسیله ارتباطی محسوب می‌شود و به صورت نوشته‌های چاپ شده روی کاغذ راه خود را طی می‌کند و به مخاطب منتقل می‌شود. و به این جهت در قلمروی مطالعات مربوط به ارتباطات قرار می‌گیرد.

     

    تعریف

    «چاپ» واژه‌ای است که احتمالاً از chapana (چاپانا) واژه هندی گرفته شده است. در هند، به چاپ کردن «چهاپه» و به چابگر «چهاپه گر» می‌گویند. این واژه‌ها در روزنامه‌های فارسی هند به کار گرفته شده است.

    عده‌ای معتقدند که چاپ از «چاو» مغولی گرفته شده و چاو نوعی پول در عصر ایلخانیان بوده است. اما به نظر می‌رسد صاحبنظران بیشتر به پذیرفتن اشتیاق از ریشه هندی تمایل دارند تا مغولی.

    واژه عربی «طبع» و مشتقال آن نیز ، البته اکنون کمتر، در زبان فارسی به کار گرفته است اما برخی ترکیبات مانند «حق طبع» یا «تصحیح مطبعه‌ای» هنوز در زبان فارسی کاربرد دارد. واژه دیگری که برای چاپ به کار می‌رفته ، «باسمه» است . و اصطلاح «باسمه کاری» ، در عصر مغولان در ایران رایج بود و به عمل و وسیله انتقال نقش و طرح روی پارچه و موارد دیگر گفته می‌شود . بعدها در عصر صفویه ، باسمه تغییر معنا داد و تقریباً همان معنایی را پیدا کرد. که امرز کلمه چاپ در زبان فراسی دارد.

    چاپ چیست؟

    چاپ عبارت است از فن ، صنعت و گاه نیز هنر نقش کردن کلمات و تصاویر بر کاغذ، پارچه ، پلاستیک ، فلز ، شیشه و نظایر آنها. چاپ اکنون فرایندی است که برای انتقال نقش و تصاویر با سرعت بالا و حجم زیاد به کار می‌رود، مانند چاپ کتاب ، روزنامه ، مجله ، تمبر ، اعلامیه ، پوسترها و اخیراً مدارهای چاپی می‌باشد

     

    1- اپیتوگرام (PICTOGRAM) رسم یا نقاشی روی سنگ یا دیوار مربوط به دوران باستان یا پیش از تاریخ است.

    2-  ایدئوگرام (IDEOGRAM) یک تصویر یانماد که نمودار یک چیز یا یک فکر است.

  • فهرست و منابع روش تحقیق چاپ

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    آرین‌پور، یحیی (1357)؛ از صبا تا نیما ، جلد اول ، تهران : کتابهای جیبی

    آموزگار ، سیروس (1355) ؛ کتاب و کتابخانه ؛ تهران ، وزارت فرهنگ و هنر

    «آنچه تیراژ را کاهش یا افزایش می‌دهد» (1371) ، صنعت چاپ ؛ شماره 116 ص 49 – 52

    ابوالحمد ، عبدالحمید ، (1366) ؛ «منشور حقوق پدید آورنده» ، کتابنمای ایران ؛ گردآورنده چنگیز پهلوان دفتر یکم ، تهران ص 295-301

    ادیب سلطانی ، میرشمس‌الدین ، (1365) ؛ راهنمای آماده ساختن کتاب ، تهران ، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی

    ارجمند ، لیلا (1373)؛ « جابه‌جائیهای بازار کتاب از آغاز تا امروز » ، سروش ، دوره 16 ، شماره 720

    افشار ، ایرج (1344) ؛ سیر کتاب در ایران : امیرکبیر

    امامی ، کریم (1369) ؛ «باز هم درباره پیمان حق مؤلف » ، نشر دانش ، دوره 10 شماره 3

    امامی ، کریم (1370) ؛ «صنعت نشر به کجا می‌رود» ، آدینه ، شماره 57-58

    «بهران نشر» (1373) ؛ چاپ و نشر ؛ دوره 1 شماره 2 و 3 (خرداد و شهریور)

     یکت ، فرانس (1371) ؛ «کاغذ ، گنجی گرانبها » ، پیام یونسکو ؛ دوره 24 شماره 272.

     پوراحمدی ، احمد (1371)؛ «چاپ بسته‌های فلزی» ، صنعت چاپ ، شماره 121 ص 33-36

    پورتر ، آلبرت (1377)؛ چاپ افست ، ترجمه حمید لباف ، تهران : آتش

     پورممتاز ، علیرضا (1372) ؛ فرهنگ جامع چاپ و نشر؛ تهران : مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی

     «تولید کتاب در جهان » (1373) ؛ همشهری (ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب) ، پنجشنبه 22 اردیبهشت

     تویی‌مان ، مایکل (1373)؛ «نشر الکترونیک » ترجمه مجید محمدی ، چاپ و نشر دوره 1 شماره 3

    جعفریان ، محمد (1366) ؛ «مرکب‌های چاپ : ماهیت ، خواص و کاربرد » صنعت چاپ شماره 114

     خادم هاشمی نسب ، یوسف (1342) ؛ راهنمای فن چاپ ؛ تبریز ، چاپخانه سفق

     دانشور ، هوشنگ (1351) ؛ صنعت چاپ ؛ تهران : سازمان جغرافیایی کشور

    سپهر  ، مسعود (1372) ؛ «سیستم‌های کنونی صنعت چاپ» ، صنعت چاپ ؛ شماره 123

     صاحب ، فریدون (1361) ؛ «مروری برصنعت کاغذ در ایران» ؛ نشریه شیمی و مهندسی ایران ، شماره 1

     صافی ، قاسم (1364) ؛ از چاپ سپاری تا کتاب‌خوانی ؛ تهران ، دانشگاه تهران .

     عرب‌اسدی ، محمد حسن (1371)؛ «حق مؤلف : مفهوم و کاربرد» ، پیام کتابخانه ، دوره 2 شماره 4

     لاهیجی ، جلال (1370) ؛ «سفر کاغذ از جنگل تا چاپخانه» ، صنعت چاپ ، شماره 110

     مشیریان ، محمد (1340) ؛ « لزوم حمایت حق مؤلف» ، راهنمای کتاب ، دوره 4 شماره 6 و 5

     مک لوهان ، مارشال (1350) ؛ «گذشته و آینده کتاب» ، پیام یونسکو ، دوره 3 ، شماره 3

     میرزایی گلپایگانی ، حسین (1378) ؛ تاریخ چاپ و چاپخانه در ایران ؛ تهران : نشر گلشن

     ناتل خانلری ، پرویز (1376) ؛ «حق مؤلف » ، هفتاد سخن ، تهران ، توس ، جلد دوم . 

    .

پروپوزال در مورد روش تحقیق چاپ, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق چاپ, تز دکترا در مورد روش تحقیق چاپ, رساله در مورد روش تحقیق چاپ, پایان نامه در مورد روش تحقیق چاپ, تحقیق در مورد روش تحقیق چاپ, مقاله در مورد روش تحقیق چاپ, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق چاپ, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق چاپ, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق چاپ, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق چاپ
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت