پایان نامه مقایسه خودکارآمدی، خود افشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در سالمندان ساکن آسایشگاه و منزل

تعداد صفحات: 149 فرمت فایل: word - pdf - PowerPoint کد فایل: 1455
سال: 1394 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه خودکارآمدی، خود افشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در سالمندان ساکن آسایشگاه و منزل

    پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A.)

    رشته روانشناسی عمومی

    چکیده

    هدف پژوهش حاضر مقایسه خودکارآمدی، خود افشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در سالمندان ساکن آسایشگاه و منزل بود. این پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای است. جامعه پژوهش شامل کلیه­ی سالمندان شهر اردبیل در سال 1393 بود. نمونه پژوهش شامل 60 سالمند (30 سالمند ساکن در آسایشگاه، 30 سالمند ساکن در منزل) بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه خودکارآمدی شرز، پرسشنامه خود افشایی هیجانی اسنل و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد. داده های پژوهش با روش آماری واریانس چند متغیره مانوا تجزیه و تحلیل شدند (001/0>P). نتایج پژوهش نشان داد خودکارآمدی، خود افشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی (خود مختاری، تسلط محیطی، رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران، هدف در زندگی، پذیرش، بهزیستی روانشناختی) در سالمندان ساکن آسایشگاه و منزل تفاوت معناداری وجود دارند، همچنین خودکار آمدی، شادی و آرامش در سالمندان ساکن منزل به صورت معنادار در سالمندان ساکن منزل بالاتر از سالمندان ساکن آسایشگاه هست. اما افسردگی، عصبانیت، اضطراب، حسادت، سالمندان ساکن آسایشگاه بالاتر از سالمندان ساکن منزل هست. ولی بین ترس، بی حسی سالمندان ساکن آسایشگاه و منزل تفاوت معنادار دیده نشد. با توجه به تاثیر محیط زندگی در مسائل روانشناختی سالمندان باید تلویحاتی در خصوص بهبود شرایط و محیط زندگی سالمندان صورت پذیرد.

     

    واژه‌های کلیدی: سالمند، خودکارآمدی، خود افشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل اول

    کلیات پژوهش

     

     

     

     

     

     

     


    1- 1- مقدمه

    سالمندی[1] دوران حساسی از زندگی بشر است و توجه به مسایل و نیازهای این مرحله یک ضرورت اجتماعی می باشد. در نظر داشتن نیازهای خاص این دوران و توجه به رفتارهای ارتقاء دهند سلامت امر بسیار مهمی است که به طور عمده مورد غفلت قرار می گیرد. سالم پیر شد حق هم افراد بشر است و این امر بر اهمیت پدید سالمندی و پیشگیری از مشکلات آن می افزاید. بیش از نیمی از جمعیت سالمند جهان (59 درصد) در حال حاضر در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند و تخمین زده شده است تا سال 2030 این میزان به 71 درصد برسد. در حدود 60 درصد از هزینه های مراقبت های بهداشتی، 35 درصد از ترخیص های بیمارستان و 47 درصد از روزهای بستری در بیمارستان ها را سالمندان به خود اختصاص می دهند (سیمونتی و فریرا2008)[2].

    با توجه به افزایش سریع تعداد سالمندان، مسأله بهداشت، سلامت و تأمین آسایش و رفاه آنها در جامعه هر روز ابعاد تازه و گسترده تری پیدا می کند آنچه دانش امروزی به آن توجه می کند، تنها طولانی کردن دوران زندگی نیست، بلکه توجه به این که سالهای واپسین عمر انسان با آرامش و سلامت جسمی و روانی سپری گردد، حایز اهمیت است و در صورتی که چنین شرایطی مهیا نشود، پیشرفت های علمی برای تأمین زندگی طولانی تر، بی نتیجه و مخاطره آمیز خواهد بود. فرایندهای مختلف زندگی از کودکی تا کهنسالی هر کدام ویژگی ها و مطالبات خاص خود را دارند. در این میان کهنسالی یا سالمندی یکی از مراحل مهم زندگی است که کمتر بدان توجه می شود. سالمندی فرایندی عادی، طبیعی و در حال تغییر است که سبب بروز رفتارهای خاص در سالمندان می شود. این رفتارها می تواند در نگرش اعضای خانواده به سالمندش تأثیر بگذارد و باعث شود وی را به آسایشگاه سالمندان بفرستند (کلاته جاری، 1381، به نقل از یزد خواستی، 1388)

    به طور کلی سالمندی پدیده ای است که به وسیله تغییرات بیولوژی، فیزیولوژی، بیوشیمی و آناتومی در سلول های بدن ایجاد می شود. این تغییرات به مرور زمان بر عملکرد سلولها اثر
     می گذارد. پیری یک سراشیبی ساده ای نیست که همه با یک شتاب آن را به پایین طی کنند. بلکه پلکانی است با نرده های بی نظم که برخی از آن با سرعتی بیش از دیگران به پایین می آیند (مجیدی، 1368)

    در فرهنگ اسلامی وجود سالمندان و احسان به آنان به مشابه عاملی جهت نزول برکات و خیرات در زندگی و باعث رخ دادن اثرات مثبت و سازنده در زندگی اطرافیان قلمداد گردیده است رابطه عاطفی میان پدر و مادر از یک طرف و میان فرزندان از طرف دیگر از بزرگترین روابط اجتماعی است که قوام و استواری جامعه انسانی بدانهاست. به باور روانشناسان، در دوران سالمندی وضع بهداشت روانی فرد سالمند در آفرینش دقایق خوب و بد تأثیر فراوانی دارد و درواقع باید پذیرفت که رعایت بهداشت روانی سالمندان و ایجاد شرایط زیست محیطی برای آنان جز به یاری بررسی دقیق رویدادهای زندگی شان و درک صحیح شرایط و معضلات موجود امکان پذیر نیست. (رضایی و منوچهری، 1387)

    تغییر ساختار خانواده از گسترده به هسته ای، بالا رفتن سن و عدم پذیرش سالمندان در خانواده، تغییراتی را در سبک زندگی سالمندان به وجود آورده است. برنامه های جدیدی برای کمک به سالمندان به وجود آمده اند و موسسات ویژه ای تحت عناوین سرای سالمندان یا آسایشگاه، سالمندانی را که نیاز به حمایت دارند می پذیرند. با بالا رفتن سن نیاز به خدمات مراقبتی و بهداشتی نیز افزایش پیدا می کند (منصور، 1381) و سهم ویژگی های جمعیت شناختی سالمندان نظیر سن، جنس، تحصیلات، تعداد فرزندان، شغل وضعیت اقتصادی، در کیفیت زندگی و سلامت روان سالمندان، با محل سکونت آنها (خانه سالمندان و منزل) متفاوت است (مختاری و قاسمی، 1389)

    با در نظر گرفتن مشکلات خاص سالمندان در سراهای سالمندی، شاید مسائل آنان نسبت به سالمندانی که خارج از این مراکز زندگی می کنند، بیشتر قابل تحقیق باشد و ضرورت تحقیق در این زمینه آشکارتر است. براساس گزارش ها، افسردگی و اختلال شناختی از شایع ترین مشکلات روانی سالمندان آسایشگاهاست و باعث کاهش کارایی و افزایش مرگ و میر آنها می شود (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000). برهمین اساس و با توجه به مسائل و عوامل متعددی که زندگی سالمندان را تحت تأثیر قرار
    می دهد، همچنین با اذعان به این امر که سالمندی راهی است که باید تمامی اقشار جامعه آن را طی کنند، پژوهش حاضر به منظور مقایسه خودکارآمدی، خودافشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در سالمندان ساکن آسایشگاه منزل صورت گرفته است.

     

    1- 2- بیان مسئله

    سالمندی پدیده ای شگفت انگیز است، آنچنان که اغلب نمی توانیم باور کنیم روزی به سراغ ما هم خواهد آمد زیرا گذر از دوران جوانی به پیری آنچنان تدریجی صورت می گیرد که هیچ گاه تغییرات آن برای ما محسوس نیست در بررسی هایی که بوسیله جامعه شناسان، روانشناسان و زیست شناسان و محققان علوم رفتاری در مورد مراحل و مقاطع مختلف زندگی صورت گرفته در تشریح سالمندی آمده است: پیری به عنوان یکی از دوران های عمر انسان با نوعی بلوغ و کمال زیستی، جسمی و روانی و به عبارتی یک سرنوشت زیست شناختی است که واقعیت طولانی تری از تاریخ دارد. معمولاً سالخوردگی در بسیاری از کشورها برابر مقررات از حدود سن بازنشستگی (60 تا 65 سالگی) آغاز می شود. (مویین،[3]فلادرل،[4]2000 به نقل از شریفی در آمدی و پناه علی، 1390).

    طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعداد سالمندان در کشورهای آسیای جنوب غربی از جمله ایران در سال 2000 حدود 7% کل جمعیت بوده و این رقم تا سال 2030 به 15% خواهد رسید چنانچه این امر یکی از دغدغه های متخصصان بهداشت روانی است (سهرابی، 1388؛ به نقل از شریفی درآمدی و همکاران، 1390) کاهش باروری نقش عمده ای در افزایش درصد سالمندان داشته است. درصد جمعیت سالمندان تقریباً در همه کشورها به طور منظم رو به افزایش است. در سال 2000 یک پنجم جمعیت در کشورهای بیشتر توسعه یافته و 8% جمعیت در کشورهای کمتر توسعه یافته 60 ساله و بالاتر بودند و پیش بینی می شود که در سال 2050، یک نفر از هر سه نفر در کشورهای توسعه یافته، و یک نفر از هر پنج نفر در کشورهای کمتر توسعه یافته 60 ساله و بالاتر خواهند بود (سازمان ملل، 2000).[5]مسائل سالمندان و اتخاذ سیاستگذاری صحیح در مورد آنها در حال حاضر به یک نگرانی مشترک جهانی تبدیل شده است. سالمند شدن جمعیت فرایندی کاملاً طبیعی است و نمی توان آن را متوقف یا معکوس کرد بلکه می توان با سیاستگذاری های صحیح آثار این فرایند را کنترل و در جهت ارتقای وضعیت جسمی، روحی و اجتماعی سالمندان تلاش نمود.

    یکی از مسائلی که به نظر می رسد با سالمندان ارتباط تنگاتنگی داشته باشد، خودکارآمدی پایین است که در پژوهش حاصر نیز مدنظر پژوهشگران قرار گرفته است. خودکارآمدی به داشتن مهارت یا مهارتها مربوط نمی شود، بلکه به داشتن باور به توانایی انجام کار در موقعیت های مختلف شغلی اشاره دارد. مهارتها می توانند به آسانی تحت تأثیر تردید به خود قرار گیرند، در نتیجه افراد خیلی مستعد در شرایطی که باور ضعیفی نسبت به خود داشته باشند، از توانایی های خود استفاده کمتری می کنند. خودکارآمدی در تمام دوره های سنی به ویژه در سالمندان به لحاظ شرایط سنی و تغییرات فیزیولوژیک و آسیب پذیری آنها، بحث وسیعی را در بین متخصصین ایجاد کرده است.

    خودکارآمدی ریشه در نظریه شناختی- اجتماعی دارد. بندورا[6](2002) در نظریه خود تصویری از رفتار انسان را ترسیم می کند که مهمترین عنصر آن خودکارآمدی است. او در تعریف خودکارآمدی می گوید: خودکارآمدی درجه ای از احساس تسلط فرد درباره توانایی انجام عملکردهای مورد نظر می باشد. به عبارت دیگر، خود کارآمدی اطمینانی است که شخص، رفتارخاصی را با توجه به موقعیت معین به اجرا گذاشته و انتظار نتایج مورد نظر را دارد. به نظر بندورا، خود کارآمدی، پیش شرط اصلی و مهم در تغییر رفتار، از جمله رفتارهای عدم برخورداری از سلامت و بروز بیماری های مزمن است. عدم برخورداری از سلامت و بروز بیماریهای مزمن با افزایش سن، سبب محدود شدن فعالیت های فرد سالمند می گردد که برای پیش گیری از وابستگی و زمین گیر شدن، احتیاج به برنامه های توانمندسازی حس می گردد.

    منابع خود کارآمدی عبارتند از تجربه های موفق، تجربه های جانشینی، ترغیب های کلامی یا اجتماعی حالات عاطفی و فیزیولوژیک است (بندر،[7] 1977؛ شمسی، یغمایی و زائری، 1392). افراد دارای خودکارآمدی قوی، تمایل دارند هر چه بیشتر خودشان را با تکیف مورد نظر درگیر نمایند و هنگام مواجهه با مشکلات زمان بیشتری مقاومت کنند (زهرا کار وهمکاران، 2010؛ به نقل از برومند، 1392) یافته های گوناگونی در مورد ارتباط بین خود کارآمدی با سلامت روانی سالمندی ساکن در منزل و خانه سالمندان گزارش شده است. پولسکا[8] (2000) در پژوهشی نشان داد، سالمندانی که از حمایت های اجتماعی بیشتری برخوردارند اعتماد به نفس بالاتری داشته، از سلامت روانی بالاتری برخوردارند و طول عمر بیشتری دارند.

    از متغیرهای دیگر قابل بررسی در این پژوهش خودافشانی است. «خودافشایی»[9] ابزاری است که بوسیله آن حرکت از لایه های بیرونی به سمت لایه های درونی صورت می گیرد. به این ترتیب که در لایه های بیرونی روابط و در تماسهای اولیه تنها ویژگی های پیرامونی شخصیت هر فرد برای درگیری قابل دسترس است. سپس با تبادل اطلاعات بیشتر بین تعامل گران، روابط دوستانه می شود. پس از آنکه پیامها به تبادلات احساسی تبدیل شدند، تعامل گران به ویژگی های مرکزی شخصیت یکدیگر پی برده و به سمت لایه های درونی تر حرکت می کنند تا اینکه نهایتاً با بیان جنبه هایی از وجودشان که حاوی عمیق ترین احساسات، تجربیات و خواسته هایشان است به سطحی از صمیمیت رسیده و با خودافشایی دوطرفه به پیامها وسعت و عمق بیشتریمی دهند (برن[10]، 1993). خودافشایی فرایندی است که از طریق آن، اطلاعاتی را راجع به خود در اختیار دیگران قرار می دهیم. نخستین کسی که بر اهمیت افشای خود به عنوان یک راهبرد در روابط با دیگران تأکید کرد، سیدنی جرارد[11] (1964) بود. او نشان داد که ما می توانیم از افشای خود برای تشویق دیگران به مطرح کردن اطلاعات مخصوص خودشان استفاده کنیم. امروزه خودافشایی به عنوان یک مهارت مهم در مشاوره به کار می رود و در دیگر تعاملات اجتماعی نیز می تواند بسیار مفید و راهگشا باشد.

    خودافشائیها می توانند درباره حقایق یا درباره احساسات باشند. وقتی دو نفر برای اولین بار یکدیگر را می بینند، بیشتر احتمال دارد به افشای حقایق (نام، شغل، محل اقامت و ...) بپردازند و احتمال انجام شدن افشاهای احساسی (من به شما علاقه دارم، من از موسیقی بیزارم و ...) توسط آنها کم است. اما گاه دیده می شود که برخی افراد، آنچنان سرد و بی عاطفه هستند که در برخورد با دیگران از ابراز هرگونه احساسی خودداری نموده، خود را پشت دیوارهای بی اعتمادی مخفی می دارند. عده ای هم وجود دارند که به محض روبرو شدن با دیگران و در همان ابتدا، به افشاهای عمیق و بیان دیدگاه ها و احساسات خود پرداخته، حتی خصوصی ترین مسائل خود را با دیگران در میان می گذاند. افرادی که در «خودافشایی» افراط  وتفریط می کنند، در برقراری رابطه با دیگران و حفظ آن، دچار مشکل می شوند. بنابراین گرچه خودافشایی یک مهارت مهم در تعامل با دیگران محسوب می شود، اما نباید در آغاز برخوردها به ابراز احساسات عمیق پرداخت. برخی از پژوهشگران نیز افشای هیجانی را به عنوان یکی از راهبردهای ارتقا و بهداشت روان، بالا بردن ظرفیت های شناختی و در نهایت احساس بهزیستی روانشناختی مورد بررسی قرار داده اند (هاریست،[12] کارلوزی،[13] مک گورن،[14]2007؛ به نقل از برومند، 1392) نتایج این پژوهش ها از نقش افشای هیجانی در ارتقای توانایی های شناختی و سطح بهداشت روان افراد حمایت کرده اند.

     

     

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه خودکارآمدی، خود افشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در سالمندان ساکن آسایشگاه و منزل

    فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات پژوهش

    1- 1- مقدمه. 2

    1- 2- بیان مسئله. 4

    1- 3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش.... 8

    1- 4- اهداف پژوهش.... 10

    1- 4- 1- هدف کلی.. 10

    1- 4- 2- اهداف جزئی.. 10

    1- 5- فرضیات تحقیق.. 10

    1- 6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 12

    فصل دوم: ادبیات، مستندات، سابقه و پیشینه پژوهش

    2-1- مقدمه. 13

    2-2- مبانی نظری پژوهش.... 14

    2-2-1- سالمندی.. 14

    2-2-1- 1- روند سالمندی در جهان. 16

    2-2-1- 2- روند سالمندی در ایران. 16

    2-2-1- 3- سالمندی در فرهنگ های مختلف... 17

    2-2-1- 4- نظریه های مطرح شده پیرامون سالمندی.. 18

    2-2-1- 5- روانشناسی سالمندان و مفهوم پیری.. 22

    2-2-1- 6- سن پیری.. 23

    2-2-1- 7- فرهنگ پیری.. 23

    2-2-1- 8- نشانه های بدنی پیری.. 24

    2-2-1- 9- روانشناسی سالمندان و رکود فعالیت های ذهنی در پیری.. 25

    2-2-1- 10- دلیریوم با روان آشفتگی.. 26

    2-2-1- 11- دمانس.... 27

    2-2-2- خودکارآمدی.. 27

    2-2-2-1- تعاریفی از خود کارآمدی.. 28

    2-2-2-2-مفهوم خودکارآمدی.. 29

    2-2-2-3-منابع خودکارآمدی.. 31

    2-2-2-4-تجربیات ماهرانه یا موفقیت آمیز. 31

    2-2-2-5-حالت های عاطفی و فیزیولوژیکی.. 32

    2-2-2-6- مبانی نظری خود کارآمدی.. 33

    2-2-2-7-خصوصیات وویژگی های فرد خود کارآمد. 35

    2-2-2-7- راهکارهای تربیت فرد خود کارآمد. 36

    2-2-2-8- نتیجه گیری از بحث خودکارآمدی.. 38

    2-4- خودافشایی هیجانی.. 39

    2-4-1- مهارت خودافشایی در علم روان شناسی.. 41

    2-4-2- کارکردهای خودافشایی.. 42

    2-4-3- اهمیت خودافشایی.. 42

    2-4-4- مفهوم مهارت خودافشایی در قرآن. 44

    2-4-5- مولفه های خودافشایی هیجانی.. 44

    1) افسردگی.. 44

    2-4-6- افسردگی در سالمندان. 46

    2) شادی.. 47

    2-4-7- شادی و نشاط از دیدگاه اسلام. 48

    2-4-8- عوامل موثر بر شادی از دیدگاه روان شناسی.. 48

    3) حسادت... 50

    4) اضطراب... 51

    5) خشم. 53

    6) آرامش.... 55

    2-4-9- اطمینان قلبی در قرآن. 55

    7) خونسردی.. 56

    8) ترس... 56

    2-4-10- ویژگی های خودافشایی.. 58

    2-4-11- خودافشایی نامناسب... 59

    2-4-12- موانع خودافشایی.. 60

    2-4-13- خودابرازی یا خود آشکارسازی.. 62

    2-4-14- نظریه های معاصر هیجان. 64

    2-5- بهزیستی روانشناختی.. 67

    2-5- 1- تعریف بهزیستی روانشناختی.. 68

    2-5- 2- خصوصیات افراد دارای سلامت روانی.. 72

    2-5- 3- سلامت روان سالمندان. 72

    2-5- 4- دیدگاه اسلام درباره سلامت روان. 73

    2-6- پیشینه پژوهش.... 75

    2-6- 1- خودکارآمدی.. 75

    2-6- 2- خودافشایی هیجانی.. 81

    2-6- 3- بهزیستی روانشناختی.. 85

    2-7- جمع بندی از پژوهش ها 90

    فصل سوم: روش شناسی پژوهش

    3-1- مقدمه. 93

    3- 2- روش پژوهش.... 93

    3- 3- جامعه آماری.. 93

    3- 4- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 93

    3- 5- ابزارهای پژوهش.... 93

    3- 6- روش گردآوری اطلاعات... 97

    3- 7- روش‌ تجزیه و تحلیل اطلاعات... 97

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و بیان نتایج حاصل از آن

    4-1- مقدمه. 98

    4-2- یافته های جمعیت شناختی.. 99

    4-3- یافته های توصیفی.. 102

    4-4- یافته های استنباطی.. 104

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5- 1- مقدمه. 110

    5- 2- بحث ونتیجه گیری.. 111

    5- 2- 1- فرضیه اول پژوهش.... 111

    5- 2- 1- فرضیه دوم پژوهش.... 113

    5- 2- 3- فرضیه سوم پژوهش.... 114

    5- 4- محدودیتها 115

    5- 5- پیشنهادات... 116

    5- 5- 1- پیشنهادات پژوهشی.. 116

    5- 5- 2- پیشنهادات کاربردی.. 116

    منابع و مأخذ. 117

    منابع فارسی.. 117

    منابع انگلیسی.. 122

     

    پیوست ها

    پیوست الف) پرسشنامه خودکارآمدی.. 127

    پیوست ب) پرسشنامه خود افشایی هیجانی.. 131

    پیوست ج) پرسشنامه بهزیستی روانشناختی.. 128

    چکیده انگلیسی.. 148

     

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد .(1384). آزمون های روان شناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان.

    - ابراهیمی اردی، یوسف. (1391). نقش مکانیسم های دفاعی وتاب آوری در پیش بینی آسیب پذیری روانی مبتلا یا به آسم. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

    - ابراهیمی اردی، یوسف. (1391). نقش مکانیسم های دفاعی و تاب آوری در پیش بینی آسیب پذیری روانی مبتلا یا به آسم. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

    - استورانت، مارتا؛ ترجمه روان شناسی سالمندی. سامک خدا رحیمی، مشهد، استان قدس رضوی. (1373).چاپ اول، ص 135 و 136.

    - احمدوند، محمدعلی. (1382). بهداشت روانی. تهران، انتشارات پیام نور.

    - انجمن روانپزشکی امریکا 2000 قابل دسترس در سایت motaghed 12, mihanblog.com  

    - برامینی، محمد. (1387). انگیزش و هیجان . صفحه 87 تا 92

    - اون هارجی و همکاران؛ مهارت های اجتماعی در ارتباطات میان فردی. ترجمه: خشایار بیگی و مهرداد فیروزبخت. (1386). ج4، تهران: انتشارات رشد.

    - باقری نسامی، معصومه؛ سهرابی، مریم؛ ابراهیمی، محمد جواد؛ حیدری فرد، جبار؛ ینح، جواد و گلچین مهر، سمیرا. (1391). بررسی رابطه رضایت از زندگی با حمایت اجتماعی و خود کارآمدی در سالمندان ساکن منازل شهرستان ساری در سال 91 مجله دانشکده علوم پزشکی مازندران. دوره بیست و سوم، شماره 1، ص: 27-39.

    - بختیارپور، سعید؛ حافظی، فریبا؛ بهزادی شینی، فاطمه. (1389). رابطه ی بین جایگاه مهار، کمال گرایی و خودکارآمدی با اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی در دانشجویان. مجله ی یافته های نو در روان شناسی، 3، 52-35.

    - براتی، مجید؛ یداله فتحی. (1391). بررسی وضعیت سلامت روانی و رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی در سالمندان شهر همدان

    - برک لورا ای: روان شناسی رشد. یحیی سید محمدی، تهران، ارسباران. (1385)، چاپ پنجم، ص 291

    - برومند، نرمین. (1392). مقایسه بهزیستی روانشناختی، سرمایه روان شناختی و خودافشایی هیجانی والدین کودکان استثنایی با والدین کودکان بهنجار. پایان نامه کارشناسی ارشد رشد روانشناسی بالینی، دانشگاه اسلامی واحد اردبیل.

    - بیانی، علی اصغر، محمد کوچکی، عاشور، و بیانی، علی. (1387). روایی و پایایی مقیاس بهزیستی روانشناختی ری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی. سال 14 شماره 2 صص 151-146.

    - باقری نسامی، معصومه؛ سهرابی، مریم؛  ابراهیمی، محمد جواد؛ حیدری فرد، جبار؛ ینح، جواد وگلچین مهر، سمیرا. (1391). بررسی رابطه رضایت از زندگی با حمایت اجتماعی وخودکار آمدی در سالندان ساکن منازل شهرستان ساری در سال 91. مجله دانشکده علوم پزشکی مازندران. دوره بیست وسوم، شماره1، ص:27-39.

    - برومند، نرمین. (1392). مقایسه بهزیستی روانشناختی، سرمایه روان شناختی و خودافشایی هیجانی والدین کودکان استثنایی با والدین کودکان بهنجار. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه اسلامی واحد اردبیل.

    - تقی پور، ابراهیم؛ اعتمادی، احمد؛ شفیع آبادی وعبدالله و صرامی، غلامرضا. (1391). پژوهشی مقایسه اثر بخشی مشاورۀ گروهی معنا درمانی با مشاوۀ فردی چند الگویی بر کاهش افسردگی سالمندان ساکن در آسایشگاه های تهران. تازه ها وپژوهشهای مشاوره، جلدششم، شماره21. ص:49-68.

    - تقی پور، ابراهیم؛ اعتمادی، احمد؛ شفیع آبادی و عبدالله و صرامی، غلامرضا. (1391). پژوهشی مقایسه اثربخشی مشاورره گروهی معنا درمانی با مشاوره فردی چندالگویی برکاهش افسردگی سالمندان ساکن در آسایشگاه های تهران. تازه ها و پژوهش های مشاوره، جلد ششم، شماره 21، ص 49-68

    - توسلی ، عباس (1374). درآمدی بر جامعه شناسی. تهران انتشارات سمت

    - پورافکاری، نصرت الله. (1382).  فرهنگ جامع روانش شناسی. روان پزشکی تهران فرهنگ معاصر، چاپ چهارم، جلد اول.

    - خرازی، سید علینقی، اژه ای، جواد قاضی طباطبایی محمود و کارشکی، حسین. (1387). بررسی رابطه ی اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی. مجله ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 38(3)87-69.

    - خرازی و کمال. (1387). بررسی رابطه ی اهداف پیشرفت خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی.مجله روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 38(3)87-69.

    - حبیبی، یعقوب. (1391). مقایسه بهزیستی روانشناختی و مکانیزم های دفاعی در دانش آموزان با و بدون. لکنت زبان پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته رواشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی.

    - حسینیان، سیمین. (1378). مفاهیم بنیادی و مباحث تخصصی در مشاوره بخش دوم دادستان پریرخ، روان شناسی مرضی تحولی. تهران، سمت 1382 ج1ص271

     

     

    - دابلیوکلتنر، جان. ارتباط گفتاری میان مردم. ترجمه اکبر میرحسنی و قاسم کبری تهران: امیرکبیر(1376).

    -دعایی، حبیب اله. (1376). تجربه ارتباطات در روابط انسانی. ص39-45

    - رضایی، سعید ومنوچهری، مهشید. (1387). بررسی ومقایسه اختلالات روانی سالمندان ساکن در خانه روانی سالمندان در خانه وسالمندان ساکن در سرای سالمندان در شهر تهران. مجله سالمندی ایران، سال سوم، شماره7، ص: 33-45.

    - رهگوی، اکبر. (1381). مداخلات توانبخشی غیرارگانیک در کاهش افسردگی سالمندان. مجموعه مقالات بررسی مسائل سالمندی در ایران وجهان.

    - روزنهان، دیویدال؛ آسیب شناسی روانی. یحیی سید محمدی، تهران ارسباران. (1386). چاپ ششم، ص 473 و 474.

    - زهرا کار، کیانوش؛ رضازاده آزاده و احقر قدسی. (1389). بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر دبیرستان های رشت. مجله ی اندیشه های نوین تربیتی 3(5) 133-150

    - زینلی پور، حسینی؛ زارعی، اقبال، زندی نیا، زهره. (1388). خودکارآمدی عمومی و تحصیلی دانش آموزان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی. پژوهشنامه ی مطالعات روان شناسی تربییت 9(5) 28-13.

    - ساپینگون، آندروا. (1990). بهداشت روانی. ترجمه: حمدرضا حسین شاهی، برواتی.(1379). تهران: نشر روان.

    - سادوک، بنیامین. خلاصه روان پزشکی کاپلان سادوک. نصرت الله پورافکاری، تهران، شهر آشوب. (1382).  چاپ اول ص 75، 451 و 465.

    - سلیمانی، عفت، هویدا، رضا.(1393). بررسی مفهوم خودکارآمدی در نظریه شناخت اجتماعی بندورا.

    - سیام، شهره. (1381). بررسی مسائل سالمندی در ایران و جهان. انتشارات کتاب اشیا چاپ اول، 1381 مقاله آسایشگاه های سالمندان 1381، ص 49-53

    - سیدآبادی، محمد. (1384). بررسی رابطه ی بین سبک های شناختی کلی نگر، جزئی نگر و کلامی تصویری با خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ی سوم دبیرستان. تهران پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    - سیف، علی اکبر. (1387). روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی یادگیری و آموزش). تهران: نشر دوران.

    - شعبانی.حسن. (1382). روش تدرس پیشرفته (آموزش مهارت ها و راهبردهای تفکر). تهران: انتشارات سمت.

    -شاملو، سعید. (1382). آسیب شناسی روانی. تهران، رشد؛ ص 150.

    - شریفی درآمدی، پرویز و پناه علی، امیر. (1390). مقایسه میزان شادکامی سالمندان ساکن در منزل و سرای سالمندان. مجله سالمندی ایران، سال ششم، شماره 21، ص: 49-55.

    - شکری، امید، کدیور، پروین؛ فرزاد ولی ا... . (1387). بررسی ساختار عاملی نسخه های 3 و 9 و 14 سوالی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان. فصلنامه روانپزشکی و روانشناسی بالینی شماره 4 صص 21-51.

    - شمسی، عزیز؛ یغمایی، فریده و زائری، فرید. (1392). روانسنجی «مقیاس حسن خودکارآمدی مدرس». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی دوره سیزدهم، شماره 11 ص: 942-949.

    - شولتنر، دوان پی، شولتز، سیدنی آلن. (2009). تاریخ روانشناسی نوین. ترجمه علی اکبر سیف حسن پاشا شریفی خدیجه علی آبادی و جعفر نجفی زند 1388 تهران: نشر دوران.

    - صالحی، رضوان وعابدی، محمدرضا و فرحبخش کیومرث. (1385). «رابطه باورها و خودکارآمدی کاریابی با رفتار کاریابی زنان بیکار شهر کرد». دانش و پژوهش در روانشناسی، 27-124-113.

    - طباطبایی، سیدمحمدحسین.(1374). المیزان. ترجمه موسوی همدانی، قم، انتشارات اسلامی، ج4.

    - عباسیان فرد، مهرنوش، بهرامی هادی, احقر، قدسی. (1389). رابطه خودکارآمدی با انگیزه ی پیشرفت در دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی. فصلنامه ی روان شناسی کاربردی، 4(1) 109-95 .

    - عبداللهی، بیژن. (1385). «نقش خودکارآمدی در توانمندسازی کارکنان». تدبیر 40، 168- 35.

    - علایی خرایم، رقیه؛ نریمانی؛ محمد؛ علایی، خرایم، سارا. (1390). مقایسه باورهای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری.

    - غلامی رنانی، فاطمه. (1384). «اثربخشی آموزش گروهی خودکارآمدی بر میزان خودکارآمدی در موقعیت های اجتماعی هراس اجتماعی دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان». پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.

    - فتحی، الهام. (1388). بررسی جمعیت سالمندی ایران در نیم قرن اخیر و آینده تا سال 1430 هجری شمسی. هفته نامه برنامه شماره 334

    - فعالی، محمدتقی. (1387). آفتاب و سایه ها. قم، نشر نجم الهدی، ج4.

    - قرآن کریم، ترجمه محمدمهدی فولادوند، تهرانک دارالقرآن 1415 ق.

    - کاردان، علی محمد. (1381). سیرآراء تربییت در غرب. تهران: انتشارات سمت.

    - کرامتی، هادی؛ شهر آرای مهرناز. (1383). بررسی نقش خودکارآمدی ادراک شده در عملکرد ریاضی. مجله علوم انسانی نوآوری های آموزشی 4(1) ص: 115-103.

    - کرین، ویلیام کریستوفر. (1997). نظریه های رشد و مفاهیم و کاربردها. غلامرضا خوی نژاد و علیرضا رجایی. (1384). تهران، انتشارات رشد،  چاپ اول، ص 374.

    - گروه نویسندگان. روان شناسی رشد. نورالدین رحمانیان. (1364). تهران، نشر اگاه، چاپ اول، ص602.

    - گنجی، حمزه و مجیدی، عبدالمجید. (1370). پیر شدن بهداشت جهان مسائل سالمندی و طب سالمندان. تهران: انتشارات وحید

    - لطف آبادی، حسین. (1380). روان شناسی رشد. جلد 2 ،  تهران سمت، 1380، چاپ سوم ، ص262.

    - مرادی نژاد، سپیده، صحبایی،  فائزه. (1391).  تأثیر خاطره گویی بر سلامت روانی سالمندان

    - مسعودنیا، ابراهیم. (1387). «خودکارآمدی عمومی و فویی اجتماعی، ارزیابی مدل شناختی اجتماعی بندورا». نشریه مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی در روانشناسی دانشگاه الزهرا» 4(3)128-115

    - مظاهری، حمیدرضا. (1384). جریان شناسی انتقادی عرفان های نوظهور.  قم نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ج2

    - معصومه، رسول زاده، علی اکبر پهلوانیان، عموزاده خلیلی، محمد و صفوی فرخی، ضیاءالدین. (1387). بررسی علاقه به فعالیت های فردی در سالمندان ساکن آسایشگاه. مجله عملی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، جلد ده شماره1 ص: 43-49

    - مفید،  محمد بن محمد. (1424). تفسیرالقرآن المجید. قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.

    - مقصودنیا، شهربانو، شجاعی، هادی. (1384). کلیات سالمند شناسی و طب سالمندان انتشارات پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان.

    - منصور،  محمود. (1381). روانشناسی ژنتیک تولد روانی از تولد تا پیری. چاپ سوم، انتشارات سمت.

    - مورایس، فرانسیس. (1993). تریاک. ترجمه بهرام رسولیان. (1384). تهران، موسسه فرهنگی انتشاراتی تیمورزاده و نشر طبیب.

    - میرارشادی، ژیلا. (1381).  بررسی مسائل سالمندی در ایران و جهان. انتشارات کتاب آشنا چاپ اول 1381،  مقاله سازگاری با سالمندی.

    - میشارا، ل، وریدال، روبرت، ج . (1374). روان شناسی بزرگسالان. ترجمه: حمزه گنجی و همکاران، تهران: انتشارات اطلاعات.

    - میرزایی، محمد. (1384). جمعیت و توسعه با تأکید بر ایران (ده مقاله). تهران: مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه صفحه 65 و 66.

    - میرزایی، محمد، شمس، مهری. (1388). بررسی عوامل موثر بر سلامت خود ادراک سالمندان ایران. مجله سالمندی ایران،  سال سوم، شماره هشتم.

    - معصومه، رسول زاده؛ علی اکبر، پهلوانیان؛ عموزاده خلیلی، محمد و صفوی فرخی، ضیاء الدین. (1387). بررسی علاقه به فعالیت های فردی در سالمندان ساکن آسایشگاه. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، جلد ده، شماره1، ص:43- 49.

    - منصور، محمود. (1381). روانشناسی ژنتیک تول روانی از تولد تا پیری. چاپ سوم، انتشارات سمت.

    - ناجور، مریم. (1382). بهداشت سالمندان. تهران: انتشارات نسل فردا.

    - نریمانی، محمد، ملکی، پیربازاری، کیخسروانی، مولود، برخوردرای، فهمیه. (1393). آزمونهای روانی کرابردی.

    - نظری، مهناز. (1384). بررسی رابطه بین خودکارآمد پنداری و اضطراب در دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی شهر کرج.  پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.

    - هارجی،  اون ساندرز، کریستین، دیکسون،  دیوید. (1386). مهارتهای اجتماعی در ارتباطات میان فردی. ترجمه مهرداد فیروزبخت، خشایار بیگی. انتشارات رشد.

    - هرگتهای بی آر، السون، ام ، اچ. (2005). مقدمه ای بر نظریه های یادگیری.  ترجمه علی اکبر سیف 1385 تهران: نشر دوران.

    - یزدخواستی. (1388). بررسی اختلالات افسردگی و شناختی سالمندان و ارتباط آن ها با یکدیگر. تازه های علوم شناختی، سال یازدهم، شماره 17.

    - وندر زندن. (1376). روان شناسی رشد.  ترجمه حمزه گنجی انتشارات بعثت.

    منابع انگلیسی

    - Abbot, r.a ploubidis, g.b Huppert f.a kuh d. wadsworth, m.e.j. & croudece t.j.(2006). psychometric evaluation and predictive validity women. Health and quality of life outcomes, 4  76

    -Aguers w. etal b.(2003). health needs of Hispanic elderly. Journal of the ameican- geriatrics society: 32 (3): 231-245.

    -Appellbaum s.h. hare, a. (1996). self efficacy as a mediator of goal setting and performance, some human resource applications. Journal of Mangaerial psychology (II) (3), 33-47.

    -Andresen, m & puggaard, L. (2008). autonomy physically frail older people in mursing home settings: a sudy protocol for an intervention study. BMC geriatr. 8, 32.

    -Byrne, Elizabeth. (1993).The formation of relationships on IRC ,www. Irchelp. Journal of Org/irchelp/communication-research/adademic/byrne-e-cyberfusion-thesis- intro. Html.5nov.

    -Bashiriry. S. (2008). the investigation of effect of cognitive group counseling in general health of women elders staying at sabzevar nursing home [MA thesis] Tehran. Seahid aheshti university of medical sciences.

    -Bandura, a. (2005). adolescent development from an agentic perspective. Perspeclives on psychological science, 3, 110-121.

    -Bandura, A & adams. N. E. (2000). analysis of self efficacy theory in ehavior change, cognitive theory. There & res. 23 (1) 287-310

    -Bandura, a. (1981). self- efficacy: A developmental analysis seif- feeicacy> In D.H. flavell L.Ross (Eds), social cognitive development: fromtiers and university dress.

    -Bandura, albert. (1997). self- regulation of motivation through anticipatory and self reactive mechanisms. In R.A dienstbier (Ed) perspectives on Motivation. Nebraska sympo sium on motivation (pp 69-164). Lincoln university of Nebraska press.

    -Bandura, A.(1995). toward a psychology of human agency. Perpective on Psychological science, 1, 164-180.

    -Bandura- A. (1982). self- efficacy mechanism in human agency Kamerican psychologist (37)(20) , 122-147.

    -Bandura, A.(1991). exploration of fortuitous determinants of life paths. Psychological inguiry , 9, 95-99.

    -Bearon. L.B. (1996). successful aging: what does the good life look like? The from

    -Beck, H. (1989). mental health psychiatric nursing. Second edition st: Louis Washington D.C Co.

    -Bohlmejer E. (2008). westerhof GJ emerik m the effects of integrative reminscenco on meaning in life. Aging & mental health journal: 12 (5) : 639.

    -Byrne, Elizabeth. (1993). the formation of relationships on IRC www. Irchelp. Lournal of org/irchelp/ communication research/ adademic/ byrne-e-cyberfusion- thesis- intro. Html. 5 nov.

    - Boston. P , b , m mount s Orenstein & o. freedman. (2001). spirituality, religion, and health; the need for qualitative research annals CRMCC, 34 (6): 368-374

    - Diener, E.(2000). subjective well- being: the science of happiness and a Proposal for a national lndex. American psychologicst, 55: 34-43

    - Elford h Wilson f Mckee KJ chung MC Bolton G. Goudie F. (2005). sychosocial benefits of solitary reminiscence writing. Aging ment: 9(4): 305.

    - Flawell, w. (1976). who is this we? Levels of collective identity and self representations. journal of personality and social psychology, 71, 83-93.

    -Hadianfard M hadianfard H. (2004). [Mental status of geriatric patients chronic locomotor diseases]. Iranian J psychiratr clin psycho  9 (3): 75-83-(Persian). http: //www. tebyanihaa. com/healthy-safe-life.html.  http:www.avaxnet. com/ archive/index. php? thread-16160-1. html.

    - Huppert F. (2008). psychological well being: Evidence regarding its causes and consequence- state of science review: SR-X2. Government office for science foresight project. Journal of mental capital and wellbeing: making the most of ourselves in the 21 century.

    - Jacobse, b. & parise, M. (1987). self and group in modern society: ten theses on the individual self and the collective self. Perspectives on psycholotocail science. 5, 105-118.

    - Kurbanoglu, s. buket akkoyunlu, aysun umay .(2006). developing the information literacy self efficacy scale. Journal of eocumentation. Vol 62 lss: 6, pp 730-743.

    - Kurbanoglu. S.S (2003) self efficacy: A concept closely linked to information literacy and lifelong learning. Journal of documentation (59) (6), 635-646.

    - Mattesson, mary, and M.C connel eleanors. (1988). Gerontological nursing concept and practice. W.B saunders co

    - Michel, E. C. & Feldman G. (1996). mechanisms governing effects: a self.

    - pulska, L.A (2000). Perceived dimensions of attribution for loneliness. Journal of personality and social psychology, 43. 929-936.

    -Rooter, J .(1966). Behavior: the control of perception. Chicago: aldine.

    -Ryff, CD (1995). Psycoholoical well- being in adult life. Journal of currnet durrent directions in psychological sciences. 4: 99-104.

    - Ryff, CD. (1995). Psycoholoical well- being in adult life. Journal of Current Durrent Directions in psychological Sciences. 4:99-104.

    - Snayder, CD., & lopez, SJ.) 2002). The handbook of positive psychology. Journal of Nev York: Oxford University Press.

     

    -Saberian M. Haji agajai s. ghorbani R. (2009). [study of the mental staus of the elderly and its relationship with leisure time activities]. J sabzevar univ med sci (asrar: 10(4): 12-19 (Persian).

    -Snayder, CD & lopez SJ.(2002). The handbook of positive psychology. Journal of new yourk: oxford university press.

    -Stanhope, marica.(1988). And Lancaster jeantte. Community health process and for promoting health. Second practice edition, stovis: the C.V mosby co.

    Stone R.G 1996 theories of aging. University of Puget sound. WA gerontology manual.

    - Liu Sh, lin CHJ, chen YM. Huang XY. (2007). the effects of reminiscence group theapy on self- esteem. Depression, loneliness life satisfaction of elderly people living alone. Mid Taiwan J Med: 12: 133.

    - Luthans, F. & Peterson S.L. (2002). employee engagement and manager self efficacy, implicaition for managerial effectiveness and development. Journal of management development 21 – 5- 376-387.

    -United nation. (2002). World population aging. St/esaser. a/207. new yourk/2002.pp.1-45.

    - Waterman, AS. (1993). Two conceptions of happingess: Contrasts of personal expressiveness and hedonic enjoyment. Journal of personality and Social Psychology.64:678-691.

    -Warnes. D (2000). A review of loneliness with particular reference to old age. International journal of geriatric psychiatry. 9 95), 345-355.

    -Waterman, AS.(1993). Two conceptions of happingess: contrasts of personal expressiveness and hedonic enjoyment. Journal of personality and social psychology. 64: 678-691

    -Woods B. Spector A, jones. C, orrell M. Davies S.Reminiscence theory for dementia. New Yourk: john wiley and sons publishers: 2008.pp:2-5.

    -Zimmerman BJ. Self – Effeicacy: An essential Motive to Leran. Contemp educ psycho. 2000 Jan: 25(1): 82-91.

    -Zimmerman, B.J & cleary. TJ (2006). Adolescents development of personal agency: the role of self- efficacy beliefs and self- regulatory skill, In F. pajares & T.C. urdan (Eds), self- efficacy beliefs of adolescents: A volume in adolescence and education. (pp.45-69). Greenwich, CT: Information Age.

     

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه خودکارآمدی، خود افشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در سالمندان ساکن آسایشگاه و منزل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه خودکارآمدی، خود افشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در سالمندان ساکن آسایشگاه و منزل, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه خودکارآمدی، خود افشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در سالمندان ساکن آسایشگاه و منزل, رساله در مورد پایان نامه مقایسه خودکارآمدی، خود افشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در سالمندان ساکن آسایشگاه و منزل, پایان نامه در مورد پایان نامه مقایسه خودکارآمدی، خود افشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در سالمندان ساکن آسایشگاه و منزل, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه خودکارآمدی، خود افشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در سالمندان ساکن آسایشگاه و منزل, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه خودکارآمدی، خود افشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در سالمندان ساکن آسایشگاه و منزل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه خودکارآمدی، خود افشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در سالمندان ساکن آسایشگاه و منزل, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه خودکارآمدی، خود افشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در سالمندان ساکن آسایشگاه و منزل, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه خودکارآمدی، خود افشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در سالمندان ساکن آسایشگاه و منزل, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه خودکارآمدی، خود افشایی هیجانی و بهزیستی روانشناختی در سالمندان ساکن آسایشگاه و منزل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت