گزارش بررسی آلودگی سالمونلایی در گربه های خانگی شهرستان کرج

تعداد صفحات: 45 فرمت فایل: word کد فایل: 1365
سال: 1384 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: بهداشت
قیمت قدیم:۱۶,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش بررسی آلودگی سالمونلایی در گربه های خانگی شهرستان کرج

    گزارش : پروژه تحقیقاتی

    کارشناسی علوم آزمایشگاهی

    فصل اول

    مقدمه:

    سالها از کشف باکتری سالمونلا می‌گذرد ولی این باکتری اهمیت خود را در جوامع علمی و بین دانشمندان از دست نداده‌است. در سال 1885 اسمیت و سالمون جرمی را از خوک جدا کردند و تصور نمودند که عامل بیماری وبا یا طاعون خوک است در نتیجه نام آنرا باسیلوس کلراسویس نهادند. در طی سالهای بعد نام این جرم را سالمونلا کلراسویس گذاشتند.

    در قرن بیستم روشهای مؤثری برای درمان و پیشگیری این باکتری صورت گرفت و نتایج امیدوارکننده‌ای برای دانشمندان حاصل شد اما با مقاوم‌شدن سالمونلا نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها و روشهای درمانی دیگر، خطر بزرگی جوامع بشری را تهدید می‌کند.

    بطوریکه انسان قرن حاضر با تمام پیشرفتهای مختلفی که در علوم و فنون داشته، هنوز روزگار خود را با و حشت عظیمی از فراگیرشدن این بیماری می‌گذراند. ترسی که در بین اجداد بشر هم وجود داشته و قربانیان زیادی گرفت.

     در جلد اول و دوم کتاب ارزشمند تاریخ ودامپزشکی و پزشکی ایران تألیف استاد بزرگوار جناب آقای دکتر حسن تاج‌بخش به بیماری حصبه، تب مطبقه و تب تیفوئید اشاره شده‌است به نقل از این کتاب لوکرس(55- 98 ق.م) به فراوانی اپیدمیهای بیماریهای حیوانی اشاره کرده و از آنها به عنوان« آتش مقدس» یاد می‌کند.  ویرژیل(19-70 ق.م) وقتی آتش مقدس را در گونه‌های مختلف شرح می‌دهد می‌توان

    تا حدی به ماهیت برخی از بیماریهای عفونی از جمله تب تیفوئید(حصبه) اسب پی برد.

    در تمدن باشکوه اسلامی دانشمندان ایرانی بویژه رازی، ابن‌سینا و جرجانی در مورد بیماریهای عفونی مطالب مهم و جالبی بیان داشته‌‌اند که این خود براهمیت موضوع بیماریهای ناشی از سالمونلا در دنیای قدیم بیان می‌کند.

    با گسترش پدیده شهرنشینی و استفاده روزافزون از خانه‌های آپارتمانی انسان معاصر برای فرار از تنهایی و رهاشدن از انزوایی که به علت رشد صنعت پدید آمده کوششهای وافری انجام داده که یکی از آنها نگهداری و مراقبت حیوانات در محیط خانه بوده تا بتواند بر این پدیده غلبه کند.

    با یک نگاه آماری متوجه می‌شویم که غالب این حیوانات از نوع دام کوچک بوده بطور مثال: گربه سگ، طوطی، همستر و…  تمایل بیشتری برای نگهداری آنان وجود دارد که با توجه به بحث بیماریهای مشترک بین انسان و دام خود چالش جدیدی را در این عرصه ایجاد نموده‌است.

    در این پروژه تحقیقی سعی بر این بوده که با بررسی بیماری سالمونلایی در گربه‌های خانگی، راهکاری هرچند ناچیز جهت پیشگیری این بیماری در محیط زندگی آدمی ارائه گردیده و اطلاعات لازم در این زمینه برای اهل فن و عموم مردم روشنگر باشد.

     

     

     

    فصل دوم

    کلیات

    خصوصیات کلی

    باکتری سالمونلا از نظر طبقه‌بندی در خانواده « انتروباکتریاسه» جای می‌گیرد. انتروباکتریاسه گروه بزرگ و ناهمگونی از باسیلهای گرم منفی می‌باشد که محل طبیعی زندگی آنها روده انسان و حیوانات است. این خانواده از جنسهای زیادی تشکیل شده‌است (مانند اشریشیا، شیگلا، سالمونلا، انتروباکتر، کلبیسلا، سراشیا، پروتئوس و غیره). بعضی از ارگانیسم‌های روده‌ای،‌ مانند اشریشیاکولی، قسمتی از فلور طبیعی انسان هستند و گاهی ایجاد بیماری می‌کنند، در حالیکه بقیه، مانند سالمونلا و شیگلا برای انسان و حیوانات همیشه بیماریزا هستند.

    انتروباکتریاسه‌ها هوازی یا بی‌هوازی اختیاری هستند و طیف وسیعی از کربوهیدراتها را تخمیر می‌کنند. این باکتریها ساختار آنتی‌ژنی پیچیده‌ای داشته، سموم و عوامل بیماریزای زیادی تولید می‌کنند.

    انتروباکتریاسه شایع‌ترین گروه باسیلهای گرم منفی هستند که در آزمایشگاههای بالینی کشت داده می‌شوند و در میان شایع‌ترین باکتریهای ایجادکننده بیماری در کنار استافیلوکوک و استرپتوکوک قرار دارند.

    طبقه‌بندی انتروباکترویاسه پیچیده است و با پیدایش تکنیکهایی که فواصل تکاملی را بررسی می‌کنند( مانند هیبریداسیون و تعیین توالی اسیدنوکلئیک)، به سرعت در حال

    تغییر است.

    بیشتر از 25 جنس و 110 گونه یا گروه شناسایی شده‌اند. با این حال، انتروباکتریاسه‌هایی که از لحاظ بالینی اهمیت داشته‌باشند، 20 تا 25 گونه را تشکیل می‌دهند و با بقیه گونه‌ها، خیلی کم مواجه می‌شویم.

    خانواده انتروباکتریاسه، دارای خصوصیات زیر هستند:

    آنها باسیل‌های گرم منفی هستند، یا متحرکند که در این صورت در سرتاسر محیط‌شان مژه دارند یا غیرمتحرکند، آنها در محیط عصاره گوشت یا پپتون بدون اضافه کردن کلریدسدیم یا سایر مکمل‌ها رشد می‌کنند.

    رشد خوب در آگارمک‌‌کانکی، رشد به صورت هوازی یا بی‌هوازی( بی‌هوازی اختیاری هستند)، تخمیر گلوکز به جای اکسیدکردن آن که اغلب همراه با تولید گاز است، از مشخصات آنها می‌باشد، آنها کاتالاز مثبت و اکسیداز منفی هستند و نیترات را به نیتریت احیاء می‌کنند و 39 تا 59% DNA، C + G دارند، آزمایشهای بیوشیمیایی که برای افتراق انواع انتروباکتریاسه به کار می‌روند، در ذیل آمده‌است:

    تخمیر انواع قندها از قبیل: لاکتوز، سوکروز، تخمیر D- گلوکز، D- گزیلوز، L- رامنوز، L- آرابینوز، D- سوربیتول، D- مانیتول و غیره.

    هیدرولیز اوره: سولفید هیدروژن (H2S)، سیمونزسیترات، تولیداندول، تست حرکت، ژلاتیناز و MRVP.

  • فهرست و منابع گزارش بررسی آلودگی سالمونلایی در گربه های خانگی شهرستان کرج

    فهرست:

    فصل اول: مقدمه.......................................................................................................................... 1

    فصل دوم: کلیات ........................................................................................................................ 3

    فصل سوم: روش کار و مواد مورد نیاز ........................................................................... 33

    فصل چهارم: نتایج.................................................................................................................... 37

    فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری و پیشنهادات ............................................................ 40

    فصل ششم: منابع..................................................................................................................... 43

     

    .

    منبع:

    منابع فارسی( کتاب و پایان‌نامه)

    1) براندر ، جرج و الدیس، پیتر، (1371) کنترل بیماریها (مترجم ایرج نوروزیان) صفحه 39-53 (انتشارات دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران)

    2) بلاد، هندرسون و رادوستیس(1371) دامپزشکی( قسمت سوم)( مترجم احمد شیمی) صفحه 283-303 (انتشارات جهاد دانشگاهی دانشکده دامپزشکی تهران)

    3) برین، عباس (1355) بررسی سالمونلا های گربه‌های خانگی پایان‌نامه برای دریافت دکترای دامپزشکی شماره 1078، 72-73 ( دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران)

    4) تاجبخش،حسن( 1372) باکتری‌شناسی عمومی صفحه 477- 495 ( انتشارات دانشگاه تهران)

    5) تاجبخش، حسن(1370) ایمنی‌شناسی بنیادی صفحه 92-115( انتشارات دانشگاه تهران)

    تاجبخش،حسن( 1372) تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران(جلد اول ایران باستان) صفحه 276-281( انتشارات دانشگاه تهران)

    تاجبخش،حسن( 1375) تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران( جلد دوم، دوران اسلامی)صفحه 219-229 ( انتشارات دانشگاه تهران)

    تاجبخش، حسن(1375) ژنتیک باکتریها( چاپ چهارم) صفحه 285، 295 (‌انتشارات دانشگاه تهران)

    9)جاوتز، ارنست( 1381) میکروب‌شناسی جاوتز( مترجم عبدالحسین ستوده‌نیا پرویز مالک نژاد) از صفحه 307 تا 324 ( انتشارات ارجمند)

    10) چاروقچی، علی‌رضا، (1372) اطلاعات دارویی دامپزشکی صفحه 81-80 (انتشارات دانشگاه آزاد واحد تبریز)

    11- خدام، رامین(1378) راهنمای جیبی کاربرد داروهای ژنریک ایران صفحه 650 - 649 ( انتشارات دیباج).

    12- روح‌الامین،سیدرسول، آل‌داوود سیدجاوید وجمشیدی شهرام( 1375) روشها و تکنیک‌های تشخیص اصول و معاینه در دام‌های کوچک صفحه 569- 577 ( انتشارات دانشگاه تهران).

    13) زهرایی صالحی، تقی(1379) سالمونلاصفحه 171-188 (انتشارات دانشگاه تهران).

    14) شیمی، احمدحسن طباطبایی عبدالمحمد و نظری آریا، علی‌اصغر(1364) بیماریهای عفونی دام( چاپ دوم) صفحه 298-300( انتشارات دانشگاه تهران).

    15) صائبی ، اسماعیل( 1367) بیماریهای عفونی در ایران، صفحه 446، 453 (انتشارات روزبهان).

    16) قمریان، علیرضا،(1379) داروهای دامپزشکی و نهاده‌های تغذیه‌ای دام و طیور ایران( انتشارات قمریان) صفحه 48- 59( انتشارات پرآذر 1358).

    17) مجابی، علی(1379) بیوشیمی درمانگاهی دامپزشکی از صفحه 137 تا 150 (انتشارات نوربخش).

    منابع خارجی

    1)Moridecai Siegal & cornel university (1989), The cornell Book of casts 2nd Edn pp: 17-20 (cornell Feline Healt center , Torento , canada).

    2) A Merck & phone – poulene company (1998) The Merck 8th Edn , pp:120-123 (printeal by National Publishing , inc , philadel phia pensylvania).

    3) Meers, Peter – Judith, Sedgwick - worshey , Margarert, The Microbiology&Epidmiology of infection for heath (1995) First edition , pp: 116-117 Science Students Publisher Chapman & Hall(canada).

    .

پروپوزال در مورد گزارش بررسی آلودگی سالمونلایی در گربه های خانگی شهرستان کرج , گزارش سمینار در مورد گزارش بررسی آلودگی سالمونلایی در گربه های خانگی شهرستان کرج , تز دکترا در مورد گزارش بررسی آلودگی سالمونلایی در گربه های خانگی شهرستان کرج , رساله در مورد گزارش بررسی آلودگی سالمونلایی در گربه های خانگی شهرستان کرج , پایان نامه در مورد گزارش بررسی آلودگی سالمونلایی در گربه های خانگی شهرستان کرج , تحقیق در مورد گزارش بررسی آلودگی سالمونلایی در گربه های خانگی شهرستان کرج , مقاله در مورد گزارش بررسی آلودگی سالمونلایی در گربه های خانگی شهرستان کرج , پروژه دانشجویی در مورد گزارش بررسی آلودگی سالمونلایی در گربه های خانگی شهرستان کرج , تحقیق دانشجویی در مورد گزارش بررسی آلودگی سالمونلایی در گربه های خانگی شهرستان کرج , مقاله دانشجویی در مورد گزارش بررسی آلودگی سالمونلایی در گربه های خانگی شهرستان کرج , پروژه دانشجویی درباره گزارش بررسی آلودگی سالمونلایی در گربه های خانگی شهرستان کرج
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت