پایان نامه فسفات کاری و آماده سازی سطوح فلزی

تعداد صفحات: 224 فرمت فایل: word کد فایل: 1319
سال: 1387 مقطع: کارشناسی دسته بندی: مهندسی شیمی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: چربیگیری - فسفات - فسفات کاری
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه فسفات کاری و آماده سازی سطوح فلزی

    دانشکده فنی مهندسی

    پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی 

    چکیده

    آماده سازی سطوح فلزی

    مجموعه فرایندی که جهت آماده سازی سطح فلزات پیش از اعمال رنگ صورت می گیرد را Pre-treatment گویند که شامل مرحله پیش چربیگیری، مرحله چربیگیری و مرحله فسفاتاسیون سطح می باشد.

     

    پیش چربیگیری:

    سطح فلز از لحظه تولید در شرکتهای سازنده ورق ، با نوعی روغن محافظ پوشش داده می شود تا بعنوان حایل، سطح را از مجاورت مستقیم هوا دور نگه دارد و باین ترتیب از اکسید شدن سطح پیشگیری شود.

    علاوه بر روغن محافظ، در ایستگاه پرس جهت شکل دهی به ورق فلزی از نوعی روغن بنام روغن کشش (بمنظور پیشگیری از پارگی ورق) استفاده می شود. روغن های محافظ، کشش و آلودگی های دیگر مانند گرد و غبار و ... در سالن رنگ بعنوان اجزاء آلوده و مزاحم باید از سطح فلز حذف شوند که این فرایند بعنوان چربیگیری شناخته شده است.

    پیش چربیگیری شامل حذف آلودگیهای روغنی عمده و متراکم سطوح بیرونی بکمک محلول چربیگیری و بروش دستی ( hand wiping) و زدودن گردو غبار و براده های فلزی از سطح ( بکمک واترجت ) می باشد البته اعمال واترجت مزیت دیگری نیز دارد و آن افزایش دمای سطح فلز می باشد.

    چربیگیری:

    چربیگیری شامل حذف آلودگیهای روغنی از تمام سطح (بیرونی و داخلی) فلز می باشد که ضمن آن معمولآ بواسطه برخی مواد فعالساز موجود در چربیگیری سطح فعال و آماده فسفاته شدن می شود.

    مواد چربیگیری معمولآ ماهیت قلیایی دارد که چربی سطح را طی یک واکنش شیمیایی ( واکنش خنثی سازی صابونی شدن ) از سطح می زداید.

    مواد چربیگیری شامل ترکیبات قلیایی (Alkaline Components) و فعال کننده های سطح (Surfactants) می باشد.

    ترکیبات قلیایی از نظر ماهیت شیمیایی، بخش معدنی (inorganic ) ماده چربیگیری را تشکیل می دهند که شامل کربناتها، سود (NaoH)، فسفاتهای قلیایی و سیلیکاتها می باشند. نقش این ترکیبات فراهم کردن محیط قلیایی و نیز انجام واکنش شیمیایی جهت حذف آلودگیهای روغنی می باشد (واکنشهای صابونی شدن). سیلیکات ها جهت تسهیل در جدا سازی روغن از سطح بکار می روند. در حقیقت سیلیکات ها همانند ذرات ریز ماسه، آلودگیهای روغنی را بدور خود گرفته از سطح فلز جدا می کنند. نقش کربنات ها و دیگر آنیون های دو ظرفیتی، کاهش درجه سختی آب می باشد. بعبارت دیگر این آنیو نها با یونهای کلسیم و منیزیوم که در آب سخت مقدار زیاد وجود دارند وارد واکنش شده و با خارج کردن این کاتیونها از حالت یونی و کاهش سختی آب ، شرایط را برای عمل یونهای تک بار مانند یون هیدروکسید فراهم می کنند.

    سورفکتانت ها جزء ترکیبات آلی می باشند که نقش اصلی این مواد مرطوب نمودن آلودگی های روغنی ( کمک به نفوذ آب به ساختار چربی ها) و کمک به امولسیون شدن ذرات چربی ( پخش نمودن روغنها در محلول چربیگیری بصورت ذرات پراکنده و ریز ) می باشد ( wetting agent ). سورفکتانت ها با دارا بودن دو سر آلی و آبی از یک سر در روغن ها نفوذ می کنند و با سر دیگر در آب حل می شوند و باین ترتیب ذرات روغنی را بدرون محلول آبی می کشانند.

     

    پس از حذف آلودگیهای روغنی از سطح بدنه بمنظور فراهم نمودن بستر مناسب در سطح فلز جهت تشکیل پوشش فسفاته، فرآیند فعالسازی انجام می شود که طی آن بکمک مواد فعالساز (Activation) هسته های مرکزی جهت تشکیل کریستالهای فسفات در سطح فلز ایجاد می شود و با این عمل زمینه مناسب جهت تشکیل پوشش یکنواخت و کریستالهای ریز و همسان فراهم می شود. با فرایند فعالسازی در حقیقت امکان تشکیل کریستال فسفات در سطح انرژی کمتر فراهم می شود:

     اختلاف سطح انرژی پس از فعال شدن سطح انرژی لازم برای تشکیل کریستال در سطح فلز (بدون فعالسازی)

     H2

     H2 H Δ H Δ

     H1 H1 انرژی پایه

    فعال سازی سطح تنها برای مواردی لازم است که کریستال فسفات تشکیل می شود ( مانند فسفات روی و فسفات منگنز ). در مواردی که فسفاتاسیون با تشکیل کریستال همراه نباشد ( مانند فسفات آهن) نیازی به فعالسازی سطح نیست.

    از مواردی که در کنترل فرایند فعالسازی ضروریست تازه نگه داشتن محلول فعالساز می باشد. سیرکولاسیون ضعیف، تهیه محلول اولیه فعالساز در مخزن پیش مخلوط کن و نیز فاصله زمانی زیاد بین شارژ مواد فعالساز موجب تضعیف ( کهنه شدن) فعالساز می شود. روش مناسب شارژ فعالساز بصورت پیوسته ( Dosing ) می باشد. ضمن اینکه تهیه محلول اولیه در پیش مخلوط کن (per mix ) نیز باید تا حد امکان در غلظت پایین صورت پذیرد. با توجه به پتانسیل بالای ذرات فعالساز جهت پیوستن به یکدیگر سیرکولاسیون پیوسته برای این مخزن ضروریست ( حتی در شرایط اضطراری نیز بیش از 3-4 ساعت نباید سیرکوله مخزن متوقف شود).

        فسفاتاسیون:

    فرآیند فسفاتاسیون :

    بعد از رفع آلودگی های سطح بدنه فرآیند فسفاتاسیون با هدف کلی ایجاد سطحی متخلخل جهت بهبود چسبندگی فیلم رنگ انجام می شود. سطح فلز پس از چربیگیری کاملآ صیقلی است و چنانچه در این شرایط رنگ الکتروفورز اعمال شود چسبندگی مناسبی به سطح فلز نخواهد داشت، ضمن اینکه بدلیل پیوستگی و یکپارچگی رویه داخلی فیلم رنگ (سطحی که در تماس با فلز هست) نفوذ رطوبت و گسترش زنگ زدگی (مثلآ در نتیجه ایجاد خراش) بسادگی موجب جدا شدن سطح وسیعی از فیلم رنگ از سطح فلز می شود. جهت بهبود چسبندگی رنگ الکتروفورز ایجاد پستی و بلندی میکروسکوپی در سطح فلز بسیار مناسب است که این پستی و بلندی با فسفاتاسیون در سطح ایجاد می شود. البته با اعمال پوشش فسفاته اهداف دیگری نیز تامین می شود: افزایش قابلیت جذب روغن جهت افزایش مقاومت فلز در برابر خوردگی و نیز در مقابل ضربه ناشی از پرس ( بکمک فسفات منگنز ); افزایش انعطاف پذیری در برابر کشش ( در مفتولهای سیمی ); بعنوان روانکار در چرخ دنده های صنعتی و ...

    در فرآیند آماده سازی سطح فلز پیش از اعمال رنگ ، لایه فسفاته بعنوان یک پوشش معدنی( معمولا فسفات تری کاتیونی روی ) جهت بهبود چسبندگی و افزایش مقاومت خوردگی فیلم رنگ بکار برده می شود. محلول فسفات با سطح فلز جهت تشکیل کریستال ها واکنش می دهد. شیمی این مرحله بر اساس واکنش ته نشینی( Precipitation ) فسفات فلزی بر روی سطح فلزمی باشد. ترکیب سطح و محلول و همچنین روش اعمال می تواند ترکیب پوشش فسفات نهایی را تعیین می نماید. بعبارتی مکانیسم اعمال محلول فسفاته بر سطح فلز در کیفیت پوشش نهایی تاثیر مستقیم دارد. شیمی فرآیند فسفاتاسیون کاملآ آبی ( غیرآلی ) می باشد.

     

     

     

    اعمال محلول فسفات بر سطح فلز می تواند به دو روش پاششی ( اسپری ) و غوطه وری ( Dip) انجام شود. محصول فرآیند فسفاتاسیون در این دو روش از نظر ماهیت کریستال تشکیل شده متفاوت می باشد. در سیستم پاششی کریستال غالب از نوع کریستال های سوزنی و بنام هاپیت ( Hopite ) می باشد ( تصویر سمت راست ). ماهیت کریستال تشکیل شده در سیستم غوطه وری از نوع غنچه مانند و بنام فسفوفیلیت می باشد ( تصویر سمت چپ).

     

     

     

     

     

     فسفاتهای فلزی انواع مختلفی می توانند داشته باشند که متناسب با ویژگیهایی هر نوع کاربردهای متفاوتی دارند.

    فسفات آهن: در این نوع فسفاتاسیون تشکیل کریستال صورت نمی گیرد. مقاومت در برابر خوردگی قابل توجهی به سطح فلز نمی دهد و معمولآ در ترکیب کریستالی با کاتیونهایی نظیر روی و آلومینیوم از سازگاری مناسبی برخوردار نیست. از مزایای این نوع فسفاته چسبندگی مناسب رنگ به سطح و قیمت ارزان و سهولت اعمال آن ( هم از نظر ماده شیمیایی و هم فرآیند اعمال و کنترل شرایط) می باشد. پس از اعمال پوشش فسفات آهن ، انجام Passivation در بهبود کارایی این پوشش در مقاومت در برابر خوردگی بسیار مناسب است. واکنش شیمیایی تشکیل فسفات آهن در زیر نشان داده شده است:

    ž 4FePO4 + 2Fe(OH)3 + 6H2 + 4NaHPO4 6Fe + 8NaH2PO4 + 3/2 O2 + 2H2O

    فسفات روی: در این نوع پوشش فسفاته کریستال تشکیل می شود. مقاومت سطح در برابر خوردگی و نیز چسبندگی رنگ به سطح پوشش داده شده با این نوع فسفات بسیار مطلوب است. البته نتیجه مناسب هنگامی بدست می آید که سیستم فسفات تری کاتیونی شامل کاتیونهای روی، نیکل و منگنز مورد استفاده قرار گیرد. از محدودیت های استفاده از پوشش فسفات روی قیمت بالا و پیچیدگی نسبی کنترل شرایط و پارامتر های وان فسفات می باشد. 

  • فهرست و منابع پایان نامه فسفات کاری و آماده سازی سطوح فلزی

    فهرست:

    چکیده ....................................................................................................... 1

    مقدمه : آماده سازی فلز ........................................................................ 15

    فصل اول : سابقه تاریخی

    فسفاتکاری قبل از جنگ جهانی .............................................................. 15

    فسفاتکاری درطی جنگ جهانی .............................................................. 19

    توسعه در زمان جنگ ............................................................................ 25

    توسعه بعد از جنگ ................................................................................ 27

    فصل دوم : اندیشه‌های نظری

    مکانیسم‌های واکنش................................................................................ 30

    زینک اورتوفسفاتها................................................................................. 32

    فسفات منگنز .......................................................................................... 32

    فسفات آهن ............................................................................................ 33

    تشکیل پوشش ........................................................................................ 33

    شتابدهنده‌ها ........................................................................................... 43

    شتابدهنده‌های نیکل و مس .................................................................... 46

    شتابدهنده‌های اکسید کننده ................................................................... 47

    شتابدهندگی نیترات ................................................................................ 48

    شتاب با ترکیبات نیتر و آلی ................................................................... 52

    کنترل آهن فرو ...................................................................................... 55

    شتاب دهنده کلرات ................................................................................ 56

    پوشش فسفات فلزات قلیایی ................................................................... 64

    مشخصات پوششهای فسفات و دیگر پوششهای تبدیلی ....................... 70

    پوششهای زینک فسفات ......................................................................... 72

    پوششهای فسفات منگنز ........................................................................ 79

    تکامل پوشش ......................................................................................... 79

    ایست گازدهی ........................................................................................ 80

    منحنی‌های زمان – و زن پوشش .......................................................... 80

    اندازه گیری پتانسیل .............................................................................. 80

    آزمون میکروسکپی ................................................................................ 82

    وزن و ضخامت پوشش ......................................................................... 83

    خلل و فرج پوشش ................................................................................. 88

    تردی هیدروژنی .................................................................................... 93

    فصل سوم : مهیا کردن سطح

    مقدمه ..................................................................................................... 95

    تمیز کننده‌های قلیایی ............................................................................. 97

    گرایشها جهت تکامل تمیز کننده قلیائی .................................................. 98

    عوامل ظریف سازی ............................................................................ 100

    زنگبری قلیائی ...................................................................................... 100

    تمیز کننده‌های حلالی ........................................................................... 101

    چربیگیری با بخار ............................................................................... 102

    تمیزکاری با حلالهای قابل امولسیون .................................................. 103

    تمیزکاری با حلالهای امولسیون شده ................................................. 104

    تمیز کننده‌های حلالی دیگر .................................................................. 104

    تمیز کننده‌های اسیدی ......................................................................... 105

    روشهای تمیزکاری مکانیکی و ویژه ................................................... 106

    تمیز کاری سایشی .............................................................................. 106

    تمیز کننده‌های بخاری و فشار بالا ...................................................... 107

    تمیز کاری الکترولیتی .......................................................................... 107

    تمیزکاری مافوق صوتی ...................................................................... 108

    تمیزکاری خطی و غیر خطی ................................................................ 109

    ارزیابی تمیز کننده ............................................................................... 110

    فصل چهارم : پوششهای پایه رنگ

    مقدمه ................................................................................................... 111

    فرآیندهای فسفات آهنی سبک وزن  .................................................... 114

    فرآیندهای با تمیز کننده جداگانه ......................................................... 114

    تمیز کننده / پوشش دهنده‌ها (چربیگری و فسفاته توام) ..................... 115

    فرایندهای زینگ فسفات به عنوان واسطه پیوندی رنگ با زمینه ......... 118

    فرآیند پاششی ..................................................................................... 120

    آماده سازی برای رنگ الکترولیتی ...................................................... 124

    سیستمهای آندی ................................................................................. 125

    سیستمهای کاتدی ................................................................................ 132

    زمینه‌های روی، آلومینیوم و آمیزه عناصر ........................................ 145

    آماده سازی برای پوشش پودر .......................................................... 148

    آماده سازی فولاد ............................................................................... 150

    آماده سازی سطوح روی و فولاد گالوانیزه ........................................ 153

    آماده سازی آلومینیوم ........................................................................ 157

    محصول آمیزه‌ای ................................................................................ 157

    فصل پنجم : پوشش دادن ضخیم با فسفات – فسفاتکاری ضخیم

    مقدمه ................................................................................................... 159........

    فرآیندهای فسفات فرو ........................................................................ 160

    فرآیندهای فسفات منگنز ...................................................................... 161

    فرآیندهای زینک فسفات ...................................................................... 162

    عمل پوشش کاری جهت جلوگیری از زنگ زدن ................................. 163

    مواد پوششی ضد زنگ ....................................................................... 165

    پارافین‌ها ............................................................................................. 166

    مواد محافظ آلی ................................................................................... 166

    پوششهای فسفات سیاه ....................................................................... 167

    فرآیند با دوام کردن ............................................................................ 168

    روانکاری سطح یاتاقان......................................................................... 168

    فرآیند در عمل ..................................................................................... 170

    تمیزکاری و شستشو ........................................................................... 171

    آماده سازی ........................................................................................ 172

    فسفات کردن با فسفات منگنز ............................................................. 172

    خشک کردن و روانکاری .................................................................... 173

    قطعات عمل شده ................................................................................. 174

    فصل ششم :عمل آوردن قبل و بعد از فسفاتکاری

    مهیا کردن قبل از فسفاتکاری .............................................................. 178

    عملیات بعد از فسفاتدار کردن ............................................................. 183

    مواد عمل آورنده عاری از کروم ........................................................ 191

    مواد عمل آورنده دیگر ........................................................................ 192

    فصل هفتم : فرآیند آماده سازی سطح خودرو ................................. 194

    فصل هشتم : آزمایشات ..................................................................... 200

    تعاریف و مفاهیم ................................................................................ 203

    نتیجه گیری .......................................................................................... 213

    منابع و مآخذ ....................................................................................... 218

     

    .

    منبع:

    فسفاتکاری، تألیف: د.ب.فریمن ترجمه: دکتر اردشیر کامکار، سال چاپ: 1377.

    1 Maccia, 0., Fortschritte auf dem Gebiete der Phosphatierung (Verlag Chemie, 1942).

    2 Machu, W., Die Phosphatierung (Verlag Chemie, 1950).

    3 Lorin. G., Phosphating of Metals (Finishing Publications, 1974).

    4 Rausch, W., Die Phosphatierung von Metallen (Eugene G. Leuze Verlag, 1974).

    5 Tinsley. E. C., Metal Finishing, 55 (1958), 71.

    6 Van Wazer,J. R., Phosphorus and its Compounds, vol. I (Interscience Publishers, 1958).

    7 British Patent 3,119 (1869).

    8 British Patent 8,667 (1906).

    9 British Patent 490 (1908).

    10 British Patent 15,628 (1908).

    11 British Patent 16,300(1909).

    12 British Patent 22,743 (1909).

    13 British Patent 28,131 (1909).

    15 British Patent 17,563(1911).

    16 Bcaish Patent 25,134 (1913).

    17 US Patent 1,167.966.

    18 US Patent 1.206.075.

    19 US Patents 1.887.967 and 1.888.189,

    20 US Patent 1.911.726.

    21 USPatent2.001.754.

    22 British Patent 473.285.

    23 British Patent 517,049.

    24 German Patent 673,405.

    25 USPatent2.310.239.

    26 US Patents 2,234,206 and 2,312.855.

    27 Mansion. H. D.. Inst. Auto. Eng. Research Report No. 1943/15 (1943).

    28 Roosa. M. B., Lubrication Engineering (June 1950).

    29 French Patent 1,138,208.

    30 British Patent 866,377.

    31 British Patent 828,916.

    32 British Patent 983,924.

    33 British Patent 865,497.

    34 Bender, H. S., Cheever, G. Dale, and Wojtkowiak, J. J., Progress in Organic Coaling- 8 (1980), 241.

    35 Salmon. J. E. and Terrey. H..J. Chem. Soc. (Oct. 1950). 2815.

    36 Salmon, J. E. and Terrey. H..J. Chem. Soc. (Oct. 1950), 2817.

    37 Carter, S. R. and Harlshorne, N. R..J. Chem. Soc. 123 (1923). 2223.

    38 Van Wazer, J. R., Phosphorus and its Compounds, vol. II, p. 1861 (Interscience Publishers. 1958).

    39 Drysdale. R., Trans. Insi. Met. Fin. 30(1954). 128.

    40 Rocsner, G.. Schu.ster, L. and Krausc, R.. Korrosion und Meiall-schiil:. 17(1941). 179.

    41 Machu. W.. Mcuillwirtschafl. 22 (1943). 481.

    42 Saison, J., Doctorate thesis (Paris 1962).

    43 Cupr, V. and Pelikan. J. B.. Metallohcrfiuchv. 19 (June/July 1965). 230.

    44 Cheever, G. Dale. J. Paint Tech. 39 (1967). 504.

    45 Ghali. E. L. and Potvin. J. R.. Corrosion Science. 12 (1972). 583.

    46 Lakeman. J. B.. Gabc. D. R. and Richardson. M. 0. W.. Trans. Inst. Met. Fin. 55 (1977), 47.

    47 Schuster. L. and Schall. A., Korrosion und Meiallschulz. 19 (1943). 279,

    48 Gilbert, L. 0,, Tech. Proc. Am. Eledroplai. Soc. 44 (1957), 73.

    49 Chamberlain. P. andEisler. S. E., Rock Island Arsenal Report No. 54.

    50 British Patent 510.684.

    51 German Patent 448,008.

    52 US Patent 2.293.716.

    53 British Patent 672.367.

    54 British Patent 1.542.222.

    55 British Patent 554.654.

    56 British Patent 858.960.

    57 British Patent 889.532.

    58 Rothkegel.J.. Indust. & Prod. Eng. (Feb. 1977),

    59 Laukonis, J. V., Interfacial Conversion for Polymer Coatings, p. 182 (EIsevier, 1968).

    60 British Patent 584.046.

    61 British Patent 561,504.

    62 British Patent 495.190.

    63 Zantout, B. and Gabe, D. R., Trans. Inst. Met. Fin. 61 (1983), 88.

    64 Eisler, P. and Doss. J., Indust. Fin. 34 (1957), 1008.

    65 Machu, W., Werkstoffe und Korrosion, 14 (1963), 273.

    66 Jenkins, H. A. H. and Freeman, D. B., Trans. Inst. Met. Fin. 42 (1963), 163.

    67 Gebhardt, M., Fachberichte Oberflachentechnik. 6 (1968), 7.

    68 Neuhaus, A. and Gebhardt, M., Werkstoff und Korrosion, 17 (1966). 493.

    69 Doss, J.. Rock Island Arsenal Report No. 57-2612 (1957).

    70 Trillat. J. J. and Saison, J., Mem. Scient. de la Rev. de Met. 58 (1961), 496.

    71 Miyawaki, T., Okita, H., Umehara. S. and Okabe, M., Proc. Inter-nnish 8U, Kyoto, 1980.

    72 Richardson, M. 0. W., Freeman, D. B., Brown, K. and Djaroud.N.,Trans. Inst. Met. Fin. 61 (1983), 183.

    73 Helliwell. N., Gabe. D. R. and Richardson. M. 0. W., Trans. Inst.Met. Fin. 54(1976), 185.

    74 Cheever, G. Dale, J. Coatings Tech. 50 (1978), 78.

    75 Rudolph, G. and Hansen, H., Trans. Inst. Met. Fin. 50 (1972), 83.

    76 Zurilla, R. W. and Hospadaruk, V., SAE Technical Paper 780187(1978).

    77 Wittel, K., Bonder-Technik. House Journal of Chemetall GmbH, Frankfurt (1980).

    78 Kojima, R., Nomura, K. and Ujihara, Y., J. Jap. Soc. Col. Mat. 55 (1982).365.

    79 Andrew, J. F. and Donovan, P. D., Trans. Inst. Met. Fin. 48 (1970), 154.

    80 Spring, S., Metal Cleaning (Reinhold Publishing Corp., 1963).

    81 Rothkegel, J., Indust. & Prod. Eng. 2 (1977), 99.

    82 LISPatent2.310.239.

    83 Yearsley,LA.H.andDarkins.P.D.,Tran5. Inst. Met. Fin. 57 (1973), 173.

    84 Thomson, I, A., Proc. Conf. Advances in Steel Wire Production.Stratford. England. 1982.

    85 Wiggle, R. R.. Smith. A. G. and Petrocelli, J. V.. J. Paint Tech. 40 (1968), 174.

    86 Millington. E. S., Trans. Insl. Met. Fin. 57 (1979), 175.

    87 Menzer. W., Paper presented at Interfinish 7. Hanover. 1968.

    88 May.C. A. and Smith. G.. J. Paint Tech. 40 (1968). 494.

    89 Freeman, D. B., Paper presented at Electropaint '72. London. 1972.

    90 Freeman, D. B.. Polymers Paint & Colour Journal. August 8/22 (1979).

    91 Anderson. D. G., Murphy. E. J. and Tucci. ]..J. Coalings Tech. 50 (1968). 38.

    92 Franks, L. W. and Froman. G. W.. 73rd Galvanizing Meeting.

    Trevose.Pa.. 1981.

    93 Wyvill. R. D.. Metal Finishing (Jan. l9S2^. 21.

    94 Davis, J. W., SAE Technical Paper S20336(1982).

    95 Cooke.B. A.. IXth Proc. Int. Conf. Org. Coat. Sci. &Tcch.. Athens, July 1983. 29.

    96 International Patent Application WO 84/00386.

    97 Loop. F., Electrocoat 84. Detroit. 1984.

    98 Rausch, W., Metal Finishing. 76 (Nov. and Dec. 1978). 44-8 and 58-61.

    99 Rausch. W., Phosphatieren, Handbiicb der Galvoiecknik (Carl Hansen Verlag, Munich, 1969).

    100 Andrew, J. F., Clarke. S. G. and Longhurst. E. E.,J. Appl. Chem. 4 (1964), 581.

    101 British Patent 1,156.367.

    102 British Patent 1,214,544.

    103 British Patent 590,852.

    104 Green, T., Assembly Engineering (July 1972).

    105 Cavanagh, W. R., SAE Report No. 670041 (1967).

    106 British Patent 1,084,017.

    107 Gueguen, T., Engineering Materials & Design (June 1969).

    108 DweT.A.a.t\dSchm}d,F.,KorrosionundMetallschuiz,20(\944)

    109 Jevons, D. D., The Metallurgy of Deep Drawing and Pressing, p. 697.

    110 Holden.H. A. and Scouse.S.J., Sheet Metal Industries. 26 (Jan. 1949). 123.

    111 James. D.. Sheet Metal Industries. 143 (1966). 193.

    112 Holden.H. A., Sheet Metal Industries, 30 (Sept. 1953). 775.

    113 Freeman, D. B., Wire Industry. 42 (1975). 526.

    114 Spring. S. and Larn, J. C.. Metal Finishing. 54 (Feb. 1956). 5.

    115 Yonesaki. S.. Paper presented at Interfinish 7, Hanover, 1968.

    116 Eisler, S. J. and Doss. J.. Metal Finishing. SO (Dec. 1952). 54.

    117 British Patent 1.084.478.

    118 British Patent 226.776.

    119 USPatent2.438.877.

    120 Newhard. N. J.. Metal Finishing. 70 (1972), 49.

    121 Freeman. D. B. and Triggle. A. M.. Trans. Insi. Met. Fin. 87 (1960), 56-64.

    122 Treverton, J. A. and Davies. N. C., Materials Technology (Oct. 1977), 480.

    123 Gibson. R. C. and Russel. W. S., Ind. Eng. Chem. 38 (1946), 1222-7.

    124 Maurer, J.I., Paper presented at Interfinish 80, Kyoto, 1980.

    125 British Patent 2,084,614.

    126 Van der Leest, R. E., Trans. Inst. Met. Fin. 56 (1978), 51-4.

    127 Leidheiser, H. Jun, and Suzuki, I., J. Electrochem. Soc. 128 (1981), 142.

    128 Cooke, B. A. and Ness, N. M., Trans. Inst. Met. Fin. 53 (1975), 153.

    129 Pasquire, D. J. and Bowler. M., Product Finishing, 37 (Feb. 1984), 21.

    130 Cheever, G. Dale, J. Paint Tech. 41 (1969), 289.

    131 Kent, G. D., Fotinos, N. A. and Hacias, K. J., Proc. SAE Automotive Corrosion & Prevention Conf., 1983.

    132 Energy Audit Series No. 19, Dept of Trade & Industry (May 1984).

    133 Jansen, G. and Tervoot, J., Product Finishing, 35 (June 1982), 7.

    134 Scalise, J. A., AFP Technical Paper FC 77-613 (1977).

    135 Garner, B. A. E., Product Finishing, 32 (Dec. 1979), 22.

    136 Freeman, D. B. and James, D., Proc. Interfinish 80, Kyoto, 1980.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه فسفات کاری و آماده سازی سطوح فلزی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه فسفات کاری و آماده سازی سطوح فلزی , تز دکترا در مورد پایان نامه فسفات کاری و آماده سازی سطوح فلزی , رساله در مورد پایان نامه فسفات کاری و آماده سازی سطوح فلزی , پایان نامه در مورد پایان نامه فسفات کاری و آماده سازی سطوح فلزی , تحقیق در مورد پایان نامه فسفات کاری و آماده سازی سطوح فلزی , مقاله در مورد پایان نامه فسفات کاری و آماده سازی سطوح فلزی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه فسفات کاری و آماده سازی سطوح فلزی , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه فسفات کاری و آماده سازی سطوح فلزی , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه فسفات کاری و آماده سازی سطوح فلزی , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه فسفات کاری و آماده سازی سطوح فلزی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت