روش تحقیق بررسی رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی

تعداد صفحات: 144 فرمت فایل: word کد فایل: 1244
سال: 1387 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی

     

    چکیده مطالب

    در ابتدای پژوهش، به معرفی موضوع پایان نامه و اهداف اجرای پژوهش و نیاز به اجمال به تعاریف نظری و عملیاتی پایان نامه پرداخته شده است.

    در فصل دوم به بیان تعاریفی از سر فصل‌های پایان نامه (هوش هیجانی و سلامت روانی) پرداخته شده است و بررسی برخی بیماریهای و البته به موضوعات فوق و نیز بررسی پژوهشهای انجام شده (اعم از خارجی و داخلی) پرداخته شده است.

    در فصل سوم روش اجرای آزمون بیان می‌شود جامعه آماری، پرسشنامه‌های انجام شده در این پژوهش، روش نمونه گیری تجزیه و تحلیل اطلاعات در این فصل بر آن پرداخته می‌شود.

    در فصل چهارم این پژوهش که به تجزیه و تحلیل داده‌ها پرداخته، در بخش ابتدایی آن از توصیف و سازماندهی مناسب داده‌های مورد نظر از روش‌ توصیفی از قبیل اعداد، فراوانی، درصد و ... و همچنین نمودار جهت ارائه نتایج به شکل تصویر استفاده شده است.

    در بخش دوم برای تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شد. دلیل استفاده از این آزمون تعیین جهت و شدت رابطه بین متغیرها می‌باشد.

    در فصل انتهایی این پژوهش به بحث و نتیجه گیری کلی پرداخته و پیشنهادات ارائه

    شده و محدودیت‌های این پژوهش بیان شده است. 

    مقدمه

    هیجانات رویدادهای درونی هستند که زیر مجموعه های روان شناختی بسیاری نظیر؛ پاسخ های زیست شناختی، شناخت ها و آگاهی‌های هشیار را هماهنگ می سازند. هنگامی که رابطه شخص با خانواده و با همه انسان ها تغییر کند، هیجانات شخص نیز، تغییر خواهند کرد.

    به عنوان مثال: شخصی که خاطرات شیرینی از دوران کودکی به خاطر آورد، ممکن است دنیا به نظرش شاداب تر و بسیار مسرت بخش‌تر به نظر آید. زیرا هیجانات روابطی را در این حس (فضا) می‌کنند که تداعی کننده معنایی مرتبط با این روابط می باشند (اسکو ارز و کلر، 1983 ؛ به نقل از مایر، 2001)

    هوش هیجانی اصطلاح نسبتاً جدیدی است که در تکمیل مفهوم هوش سنتی بر سهم اجتماعی، شخصی و هیجانی دررفتار هوشمندانه تأکید دارد (گاردنر، مایر و سالووی 1983 ، وکسلر 1940 ، 1943 ، 1958 ؛ به نقل از مایر و سالووی 1995).

    هوش هیجانی به عنوان یک مفهوم جدید از دهه 1990 وارد ادبیات روان شناختی شده و حاصل در هم تنیدگی دو حس هیجانی و عقلانی و رابطه متقابل عقل و احساس است.

    هوش هیجانی مولفه تازه ای است که خیلی از محققان به کاربرد آن در امور مختلف علاقمندند. نظریه هوش هیجانی و دیدگاه یوسنی درباره پیش بینی عوامل موفقیت در زندگی از جمله پیشرفت تحصیلی و مقابله کارآمد با عوامل فشارزا به عنوان منشأ اختلالهای روانی فراهم می آورد، زیرا بسیاری از ویژگی های شخصیتی همچون همدردی، خودگرایی، خوش بینی، خودانگیختگی، کنترل تکانه ها، خودآگاهی و مدیریت هیجان، زمینه ساز موفقیت در عرصه های گوناگون زندگی هستند.

    به نظر می رسد هوش هیجانی از شخصیت و شاخص های شناختی (مثل هوشبهر) متمایز است و در پیش بینی پیامدهای واقعی و اساسی زندگی موثر باشد. به عبارت دیگر «هوش هیجانی ممکن است بهترین پیش بینی کننده موفقیت شخص در زندگی باشد» (سیاروچی و همکاران 2001).

    افرادی که از هوش هیجانی پایینی برخوردارند قادر نیستند از سازوکارهای منسجم و منظم استفاده کنند بنابراین مستعهد ابتلاء به اختلالات اضطرابی می باشند (سیاروچی و همکاران 2001). در مورد سلامت و بهداشت روانی دیدگاه ها و تعاریف زیادی برشمرد و عوامل زیادی را در داشتن و نداشتن بهداشت و سلامت روانی ذکر کرد: شناخت خود و محیط، داشتن ثبات عاطفی، تسلط بر هیجان ها، پذیرش مسئولیت، توانایی گرفتن تصمیمات شخصی، داشتن توانایی رویارویی با مشکلات و استدلال ها (پورافکاری، 1379)، بهداشت روانی را نیز می‌توان نوعی قابلیت ارتباط هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی، حل تضادها و تمایلات شخصی به طور مناسب و منطقی داشت (گنجی، 1376).

    از عوامل مهم در سلامت روانی افراد سخت هیجانات می باشد. به طور کلی توانایی های هیجانی برای تشخیص پاسخ های هیجانی مناسب در مواجهه با رویدادهای روزمره، گسترش دامنه بینش و ایجاد نگرش مثبت درباره وقایع و هیجانات، نقش موثری دارند. بنابراین افرادی که توانایی، کنترل و استفاده از این توانش های هیجانی را دارند از حمایت اجتماعی، احساس رضامندی و سلامت روانی بیشتری برخوردار خواهند شد.

    امروزه بسیاری از پژوهشگران معتقدند که اگر فرد، از لحاظ هیجانی توانمند باشد بهتر می تواند با چالش های زندگی مواجهه شود و در نتیجه از سلامت روانی بهتری برخوردار خواهد شد (سیاروچی و همکاران، 2002، به نقل از نوری، 1383).

    سلامت روانی به نحوه تفکر، احساس و عمل اشخاص بستگی دارد و به طور کلی افرادی که از سلامت روانی برخوردارند نسبت به زندگی نگرشی مثبت دارند و آماده برخورد با مشکلات زندگی هستند. در مورد خود و دیگران احساس خوبی دارند. در محیط کار و روابط‌شان مسئولیت پذیر می باشند، وقتی از سلامت روانی برخوردار باشیم انتظار بهترین چیزها را از زندگی داریم و آماده برخورد با هر حادثه‌ای هستیم، هر چه فرد بهتر بتواند خود را با محیط و مشکلات پیرامونش سازگار کند از هوش هیجانی برخوردار است. ما با آموختن ویژگی‌های سلامت روانی بهتر می توانیم به روح و روان متعادل و شاد دست پیدا کنیم و هوش هیجانی خود را ارتقاء دهیم. نظر هوش هیجانی، دیدگاه جدیدی در زمینه پیش بینی موثر بر موفقیت و همچنین پیشگیری اولیه از اختلالات روانی فراهم می‌کند که کامل کننده علوم شناختی، اعصاب و رشد کودک است (بار – ان، 1999) و طبق گفته مگمن (2000)، نظریه هوش هیجانی چهارچوب جدیدی از مدل پیشگیری اولیه در بهداشت روانی ارائه می کند. مفهوم هوش هیجانی را می توان در موقعیت های آموزشی مانند دبیرستان، مدارس فنی، دانشگاه ها، برای کمک به روان‌شناسان مدارس و مشاوران در شناسایی آن دسته از دانش آموزانی که نمی توانند به طور موثر با نیازهای تحصیلی‌شان که ممکن است به اخراج از مدرسه یا مشکلات هیجانی بینجامد، به کاربرد (اسوارت، 1996 ؛ به نقل از بار – ان 1997).

    امروزه این بحث وجود دارد که موفقیت به چندین نوع هوش و کنترل هیجانات بستگی دارد و توسل به هوش عمومی (شناخت) به تنهایی برای تببین موفقیت کافی نیست و یک دلیل برای این ادعا این است که هوش هیجانی در مقایسه با سازه و بهره هوشی پیش بینی  کننده بهتری برای موفقیت در زندگی اجتماعی است (گلمن، 1995، به نقل از پارسا 1382) و پژوهشگران (برای مثال) مایر و سالو وی 1990) بر این باورند که توانایی‌های سازنده هوش هیجانی – درک هیجانات تنظیم حالات عاطفی و استفاده از آگاهی هیجانی، سلامت روانی و انطباق شناختی مرتبط هستند. هوش هیجانی مفهومی است که ریشه در کارهای ثرندایک و گاردنر دارد (سیاروچی، 2003، به نقل از نوری 1383). 

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی

    فهرست:

    فصل اول : کلیات پژوهش

    مقدمه............................................ 1

    بیان مسأله ...................................... 4

    اهمیت نظری و عملی پژوهش ......................... 8

    پیشینه تحقیق .................................... 9

    اهداف پژوهش ..................................... 10

    فرضیه های پژوهش ................................. 10

    تعاریف مفاهیم ................................... 11

    تعاریف نظری ..................................... 11

    تعاریف عملیاتی................................... 12

     

    فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه پژوهش

    تعاریف هوش هیجانی................................ 13

    ویژگیهای هوش هیجانی ............................. 14

    سیر مطالعه‌ی هوش هیجانی .......................... 18

    اندازه گیری هوش هیجانی .......................... 21

    پرسشنامه هوش هیجانی پتراید زوفارنهام ............ 24

    هوش هیجانی و بیماریهای روانی .................... 28

    ابراز هیجان و پیامدهای آن در قلمرو سلامت.......... 31

    افزایش هوش هیجانی ............................... 34

    تعاریف سلامت روانی................................ 53

    اهداف و مقاصد بهداشت روانی ...................... 55

    بهداشت روانی .................................... 57

    معیارهای بهداشت روانی در مکتب اسلام............... 60

    تعریف بهداشت روانی و سه سطح پیشگیری ............. 62

    اصول بهداشت روانی ............................... 66

    پژوهش های انجام شده در زمینه رابطه هوش هیجانی یا سلامت روانی ............................................. 70

     

    فصل سوم : روش تحقیق

    جامعه آماری ................................................................................................................. 87

    روش نمونه گیری .......................................................................................................... 87

    روش اجرای پژوهش .................................................................................................... 94

    تجزیه و تحلیل اطلاعات ................................................................................................. 94

     

    فصل چهارم : تحلیل داده‌ها

    مقدمه ............................................................................................................................. 95

    فرضیه‌های SPSS ................................... 96

    آمار توصیفی ..................................... 97

    آمار استنباطی ................................... 113

     

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    مقدمه ........................................... 122

    ارائه فرضیه‌ها ................................... 124

    بحث و نتیجه گیری ................................ 133

    پیشنهادات ....................................... 135

    محدودیت‌ها ....................................... 135

    منابع و ماخذ .................................... 136

    پرسشنامه و آزمون 

    .

    منبع:

    1. اکرایی، سالیمن (1380)، آیا می دانید هوش هیجانی یا بهره هیجانی چیست؟ تهران. نشریه‌ی موفقیت شماره 38.

    2. احمدی رق آبادی، علی (1384) ، بررسی ارتباط هوش هیجانی و بهداشت در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی، شهرستان رشت، سال تحصیلی 84-1383 . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

    3. باتلر، لیگیان... هوپ، تونی(1382)، راهنمای سلامت روان، ترجمه قراچه داغی، تهران: نشر البرز.

    4. برکابی، بیژن – خوئینی، حسین (1382)، بررسی سلامت روانی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی و دانشگاه علوم پزشکی قزوین، پایان نامه، کارشناسی ارشد، دانشگاه بین المللی امام خمینی.

    5. بنی جمالی، ش. احمدی، ح (1370) بهداشت روانی و عقب مانده ذهنی. تهران. نشر نی.چاپ دوم. تهران: نشر نی.

    6. بهرامی، هادی (1381)، آزمون های روانی (مبانی نظری)، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

    7. جوانشیر، اسد (1383). رابطه هوش هیجانی، سلامت روان و فرسودگی شغلی، پایان نامه، چاپ نشده، کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

    8. جوهری تیموری، ساسان (1384)، موضوع همبستگی بین سلامت روانی بر اساس GHQ و نگرشهای ناسالم بر اساس DAS در دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد واحد مشهد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد مشهد.

    9. خائف الهی، احمدعلی (1382)، هوش هیجانی، مجله مدیریت توسعه، 18.

    10. خداپناهی، محمد کریم (1381)، انگیزش و هیجان، تهران: انتشارات سمت.

    11. خداوندی رآهدانه، شهین (1383)، بررسی تأثیر هوش هیجانی به میزان رضایت از زندگی زناشویی، پایان نامه، کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

    12. دادستان، پریرخ، (1378). روان شناسی مرضی تحولی، تهران: انتشارات سمت. جلد دوم.

    13. دهقانی آرانی، منصور (1374)، بررسی رویدادهای زندگی، شیوه مقابله و حمایت اجتماعی با سلامت روانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن.

    14. رضوانی، فاطمه (1386). تأثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت روان مادران کودکان فلج مغزی، پایان نامه، کارشناسی ارشد، اصفهان.

    15. ساعتچی، محمود (1376)، روان شناسی بهره وری، تهران، موسسه نشر ویرایش، چاپ اول.

    16. سپهریان آذر، فیروزه (1385)، ساخت و هنجاریابی آزمون هوش هیجانی بر اساس نظریه های موجود فرهنگ بومی و ارزشیابی تأثیر آموزش آن بر شیوه های مقابله با استرس در بین دانش آموزان دبیرستانهای ارومیه در سال تحصیلی 85-1384 ، پایان نامه دکترا، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

    17. سیاروچی و همکاران (2002)، هوش عاطفی در زندگی روزمره، ترجمه نوری، اصغر و همکاران، (1383) انتشارات: نوشته اصفهان.

    18. سیاروچی، فورگاس، ژ، مایر، ج (13.83)، هوش عاطفی در زندگی روزمره، ترجمه الف، نوری، امام زاده ای و ح، نصیری، اصفهان: نوشته: چاپ اول.

    19. شابلو، سعید (1382)، بهداشت روانی، تهران: انتشارات رشد.

    20. کاپلان، ه - سادوک، ب (1991)، خلاصه روان پزشکی (علوم رفتاری – روان پزشکی بالینی). ترجمه ن، پورافکاری، (1372). تبریز، انتشارات ذوقی.

    21. گلمن، د (1379)، هوش هیجانی، ترجمه ح، بلوچ . تهران: انتشارات جیحون.

    22. گلمن، دانیل (1382)، هوش هیجانی، مترجم: پارسا، نسرین، تهران: انتشارات ارشد.

    23. گلمن، د (1380)، هوش هیجانی در کار، ترجمه ابراهیمی، بهمن، جوینده، محسن، تهران، انتشارات بهین دانش.

    24. گنجی، حمزه (1376)، بهداشت روانی، تهران: نشر ارسباران.

    25. لشگری، محمد، بررسی مروری بهداشت روانی در اسلام. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان قزوین، شماره 24. زمستان: 1381 ،72  و 73.

    26. مارشال ریو،  جان (1376). انگیزش و هیجان، ترجمه محمدی، سید یحیی، تهران: ویرایش.

    27. میلانی فر، بهروز (1376)، بهداشت روانی، تهران: انتشارات قومس، چاپ ششم.

    28. علی پور، مهران (1383)، بررسی هوش هیجانی مجرمان زندانی و افراد عادی و رابطه آن با سلامت روان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

    29. نجات، حمید، ایروانی، محمود (1378) مفهوم سلامت در مکاتب روان شناسی، فصلنامه اصول بهداشت روانی، شماره 3.

     

    1. Sriram, T.G. and et al. (1991). The General Health Question naire in India.

    Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology 319.

    Syndrome and Mothers Of Children without delay. Education and training in mental retardation, 25 (z).

    2. Goldberg D-P (1973), Manual of the General Health Questionnaire windsor, England: Nfer Publishing.

    3. Zeman, sophine. (2003). Mental Health and Illnesll in young people. The Ethics of neuroscience , In formation sheet 4, 21-27

    4. Ciarrochi, V, Dean, K, Anderson , S. (2000) Emotional Intelligence moderatestherelationship between and mental health. Journal of personality and individual differences. Vol 32 , 197-209.

    5. Bar-On,R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-I), Ameasure of Emotional Intelligene. (2 thed)

    6. Ciarrochi, J, Chan A.Y.C. and Baigar, J, (2001) Measaring emotional intelligence in adolescents. Personality & Individual Difference.

    7. Salovey , P,S Mayer , J.D. (1990). Emotional intelligence. Imaginetion, Cognition and Personality.

    8. Parker, Rolland, S (1973). Emotional Common sense. NewYork: Itarper & Row (1973).

    9. Mayer. I.D. (1999). Emotional Intellingence popular or scientific psychology. A.P.R. Monitor. 30,8.

    10. Mayer. I.D. Salovey, P, and Caruso, D. (2001) Emotional Intelligence as a standard intelligence. Emotion, 1, 232-242. 

    .

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی , گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی , تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی , رساله در مورد روش تحقیق بررسی رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی , پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی , تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی , مقاله در مورد روش تحقیق بررسی رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی , پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی , تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی , مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی , پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت