پایان نامه محاسبات پخش بار در شبکه داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد

تعداد صفحات: 167 فرمت فایل: word کد فایل: 1176
سال: 1384 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه محاسبات پخش بار در شبکه داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد

    مقدمه ای بر تولید برق در ایران

    1-1 انواع نیروگاههای تولید برق :

    در میان پرکار برد ترین و مهمترین نیروگاههای متداول در جهان و ایران ، می توان از نیروگاههای حرارتی نام برد . این نوع نیروگاهها ، مبدل هایی هسنتد که انرژی نهفته در سوخت های جامد ، مایع ، گازی و یا سوخت های هسته ای را به انرژی برق تبدیل می کند .

    نیروگاههای حرارتی ، طیف وسیعی از نیروگاهها را در برمی گیرند که از آن جمله می توان به نیروگاههای بخاری ، گازی ، چرخه ترکیبی ، دیزلی و هسته ای اشاره نمود . نوع بسیار متداول نیروگاههای حرارتی ، نیروگاههای بخاری می باشد . در این نوع نیروگاه با مشتمعل شدن سوخت های فسیلی ، آب سیکل ، تبدیل به بخار می شود .سپس انرژی بخاری تولیدی ، سبب چرخش توربین و در نهایت ، تولید انرژی برق می گردد . تفاوت اساسی نیروگاههای گازی با بخاری در آن است که سیال سیکل توربین گازی ، هوای محیط می باشد . اما نیروگاههای سیکل ترکیبی , متشکل از واحدهای گازی و بخاری می باشند که در آنها به منظور افزایش بازده کل حرارتی و بازیافت بخشی از انرژی باقی مانده در گازهای خروجی از توربین های گازی ، این گازها را به یک دیگ بخار بازیاب هدایت می کنند . بخار حاصل از این طریق ، توربین بخاری را به گردش در می آورد . از مهمترین نیروگاههای حرارتی می توان به نیروگاههای هسته ای ( اورانیم غنی شده ، پلوتونیم و … ) بخار با انرژی نهفته بسیار زیادی تولید می شود . با استفاده از انرژی بخار تولید شده ، توربین بخاری به چرخش در می آید و در نهایت انرژی الکتریکی تولید می شود .

    در نیروگاههای برق آبی ، عامل و سیال واسطه ، جریان آب یا انرژی پتانسیل آب پشت سدها و آب بند ها است . نیروگاههای جریان رودخانه ای و نیروگاههای برق آبی از این نوع نیرگاهها هستند . از انرژی موجود در جریان آب رودخانه ها  می توان در چرخاندن پرهای یک توربین آبی برای تولید انرژی مکانیکی ( و پس از آن تولید الکتریکی توسط ژنراتورها ) بهره جست . همچنین با ایجاد سدها و ذخیره سازی آب رودخانه در پشت این سدها می توان می توان از انرژی پتانسیل نهفته درآب پشت سد ( برای به چرخش در آوردن توربین ها ) نیز استفاده نمود .

    در حال حاضر نیروگاههای حرارتی ، بیشترین سهم را در تولید و تامین انرژی برق مورد نیاز صنعت را بر عهده دارند . البته کشورهایی وجود دارند که سهم تولید انرژی نیروگاهای برق آبی آنها قابل توجه و یا حتی بیشتر از تولید نیروگاههای حرارتی است که در این میان  ، می توان از کشورهای نروژ ، پرتغال ، سوئیس ، اتریش ، آلبانی ، کانادا ، برزیل و برخی دیگر از کشورهای آمریکای جنوبی نام برد

    علاوه به نیروگاههای بخاری ، هسته ای ،گازی ، سیکل ترکیبی . آبی که کاربرد بیشتری دارند ، می توان  انواع زیر را نام برد :

    نیروگاههای دیزلی :

    در این نوع نیروگاهها، نیروی محرکه ژنراتور یک موتور درو نسوز دیزلی است . امروزه از نیروگاه دیزلی به عنوان یک نیروگاه پایه ، کمتر استفاده می شود و بیشتر برای مواقع اضطراری و احتمالا برای حداکثر شبکه استفاده می گردد در حالیکه در مناطقی از ایران که به شبکه سراسری وصل نیستند ، از نیروگاههای دیزلی هم که قدرت تولیدی آنها معمولا تا 5000 کیلو وات می باشد ، استفاده می شود.

    نیروگاه تلمبه ذخیره ای : 

    در بعضی از مناطق که شرایط جغرافیایی مناسبی وجود داشته باشد ، از مبادله آب بین دو منبع در سطوح مختلف ، می توان انرژی مورد نیاز را برای چرخاندن توربین ها ایجاد نمود . در این نوع نیروگاهها ، آب از منبع در سطح پائین ( که می تواند یک دریاچه باشد ) توسط پمپ هایی در ساعاتی از روز که مصرف انرژی الکتریکی پائین است به منبع بالایی فرستاده می شود . سپس در مواقعی که به انرژی الکتریکی نیاز است ، از منبع بالایی آب را توسط لوله هایی به روی پره های یک توربین آبی هدایت می کنند و بدین ترتیب انرژی الکتریکی تولید می شود .

    نیروگاه خورشیدی :

    یکی از آرزوهای بزرگ بشر ، کاربرد انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع لایزال برای مصارف بزرگ بوده است . اشکال بزرگ در کاربرد انرژی خورشیدین متمرکز نبودن ، تناوبی بودن و ثابت نبودن مقدار انرژی ، و پائین بودن شدت تشعشع می باشد . به خاطر دانسیته پائین انرژی ، سطح لازم برای کسب انرژی قابل توجه ، بزرگ خواهد شد و به خاطر تناوبی بودن و ثابت نبودن مقدار آن ، معمولا برای انرژی خورشیدی ، یک منبع ذخیره انرژی کسب شده مورد نیاز است . همچنین به دلیل متمرکز نبودن انرژی خورشیدی ، احتیاج به تجهیزاتی برای متمرکز ساختن آن می باشد .

    انرژی خورشیدی را می توان در موارد زیر مورد استفاده قرار داد . تامین انرژی هایی کم مثل گرمایش و سرمایش ساختمان ، پختن غذا ، گرم کردن آب ، استرلیزه کردن وسایل بهداشتی خشک کردن محصولات کشاورزی ، شیرین کردن آب ، تولید سوخت های شیمیایی ، احتراق مواد آلی ، تولید گاز هیدروژن ، تولید الکتریسیته به روش فتوولیتک ( باطری خورشیدی ) ، تولید بخار آب برای به چرخش در آوردن یک توربین بخار و تولید الکتریسیته و موارد دیگر .

    نیروگاه بادی :

    بادهای محلی و موسمی ، حامل مقدار زیادی انرژی می باشند که مقدار آن بستگی به سرعت باد دارد . بعلاوه هر قدر سطح برخورد باد با یک جسم ، بیشتر باشد. انرژی بیشتری را میتوان به آن جسم منتقل نمود . بنابراین ، کسب انرژی قابل توجه از باد ، علاوه بر مناسب بودن سرعت باد ، به سطح بزرگ تماس با باد نیز وابسته است . استفاده از انرژی باد برای مصارف محدود و محلی مناسب است ، ولی به دلایل محدود بودن مقدار این انرژی ، ثابت نبودن ، مقدار تناوبی بودن آن و نیز محلی بودن ، نمی توان از انرژی باد به عنوان یک منبع تولید عمده انرژی برای آینده یاد نمود . امروزه در مناطقی که یک متوسط وزش باد ثابت دارند و سرعت باد در آنجا مناسب است . با نصب توربین های بادی ، انرژی الکتریکی تولید می شود . همچنین با تولید باد مصنوعی از طریق تابش خورشیدی بر روی سطح گسترده سیاه رنگ و متمرکز کردن باد ایجاد شده بر روی پره های توربین بادی نیز انرژی الکتریکی قابل ملاحظه ای تولید می شود .

     

     

    5-نیروگاههای زمین گرمایی :

    یکی از منابع انرژی که به مقدار زیادی در دسترس می باشد ، انرژی زمین گرمایی ( ژئوتر مال – انرژی گرمایی داخل زمین ) است که به دو روش قابل بهره برداری می باشد .

    الف) استفاده از بخار آب به صورت داغ و خشک که به طور طبیعی در زیر پوسته زمین وجود دارد .

    ب) ایجاد مصنوعی بخار ، به وسیله عبور آب از روی سنگ های داغ زیر زمینی که دارای درجه حرارت زیاد و نزدیک به نقطه ذوب هستند ( این موضوع با توجه به این نکته است که در بعضی از نقاط زیر پوسته زمین در عمق 5 تا 6 کیلومتری می توان به درجه حرارت های تا 3000 درجه هم رسید . )

    هم اکنون نیرگاههای متعددی از این انرژی در هردو روش الف و ب مورد استفاده قرار می گیرند .

    6 – نیرگاههای آبی با امواج دریا :

    امواج دریا به دلیل بالا و پائین رفتن مداوم و تحرک زیاد و ایجاد اختلاف ارتفاع های که گاه به چندین متر هم می رسد ، حاوی مقدار زیادی هستند . البته این انرژی به صورت پراکنده در سرتاسر سطح آب به وجود می آید . بنابراین به وسیله تجهیزات بخصوص ( که سطح بزرگی از آب را مایع می پوشانند ) می توان مقداری از این انرژی را کسب نمود و در تولید انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار داد. البته استفاده از این انرژی هنوز در مراحل تحقیقاتی و آزمایشی خود می باشد .

    - نیروگاه آبی جذر مدی :

    در دریاها به خاطر چرخش ماه به دور زمین ، روزانه دوبار جذر و دوبار مد به وجود می آید . اختلاف ارتفاع آب در حالت جذر مد در هر نقطه بستگی به وضع قرار گرفتن ماه ، زمین و خورشید دارد و بزرگترین اختلاف ارتفاع آب در حالت جذر و مد ، معمولا در اوایل پائیز به وجود می آید برای آنکه بتوان از انرژی جذر مد استفاده نمود ، باید یک خلیج ( یا یک دریاچه مصنوعی ) را توسط سدی از دریا جدا نمود و در هنگام جذر مد از جریان آبی که متناوباً بین این دو منبع ایجاد می شود ، برای چرخاندن پره های یک توربین ( و نهایتاً تولید نیروی الکتریسته ) استفاده کرد . با توجه به محدودیتهای جغرافیایی در رابطه با استفاده از نیروی جذر و مد از این روش نمی توان به عنوان یک منبع عمده تولید انرژی در همه جا استفاده نمود .

    – چند نوع نیروگاه دیگر :

    البته در کشورهای ما ، بعضی از این نیروگاهها متداول هستند که شامل نیروگاههای بخاری ، گازی ، سیکل ترکیبی ، دیزلی ، آبی و بادی می باشند .

    در این فصل بر آنیم تا به منظور آشنایی هرچه بیشتر با سیستم های تولید انرژی در ایران نگاه سریعی به وضعیت تولید انرژی توسط نیرگاهها و عرضه آن به مصرف کنندگان داشته باشیم .

     

    1-2 عرضه و تقاضای انرژی برق 

    سالانه میزان رشد تقاضای انرژی برق در کشور ما ، رشد صعودی دارد . با توجه به تنوع مصرف کنندگان شبکه های برق از این قبیل مصارف خانگی ، صنعتی ، کشاورزی ، عمومی و … میزان رشد برای مصرف برق برای هر کدام ، متفاوت می باشد . همچنین این نوع تقسیم بندی مصرف کنندگان را می توان از نظر مقدار مشترکان و در صد مصرف آنها مورد بررسی قرار داد. در جدول (1-1) این تقسیم بندی برای سال 1381 همرا با مقایسه وضعیت مصرف در سال 1380 مشخص می شود که در این سال ، از تعداد 17153 هزار مشترک صنعت برق ، اکثریت بزرگی شامل 8/83 درصد مشترکان را مصرف کنندگان خانگی تشکیل داده اند . 

  • فهرست و منابع پایان نامه محاسبات پخش بار در شبکه داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد

    فهرست:

    فصل اول : مقدمه ای بر تولید برق در ایران 

    1-1  انواع نیروگاه های تولید برق                                                           2

    1-2 عرضه و تقاضای انرژی برق                                                             6

    1-3 تولید نیروگاه های ایران                                                                11

    فصل دوم : آشنایی با نیروگاه های سیکل ترکیبی ( بخاری گازی )

     2-1 نیروگاه های بخاری                                                                     18

    2-1-1 مقدمه                                                                                   18

    2-1-2 سیکل ترمودینامیکی نیروگاه بخاری                                              20

    2-1-3 دیگ بخار و تجهیزات جانبی آن                                                   24

    2-2 نیروگاه گازی                                                                             31

    2-2-1 مقدمه                                                                                  31

    2-2-2 سیکل قدرت گازی                                                               32

    2-2-3 تجهیزات نیروگاه گازی                                                          36

    2-3 نیروگاه سیکل ترکیبی                                                               42

    2-3-1 مقدمه                                                                               42

    2-3-2 نیروگاه چرخه ترکیبی با دیگ بخار بازیاب                                    46

    فصل سوم : مصرف داخلی نیروگاه های تولید برق

    3-1 مقدمه                                                                                  53

    3-2 سیستمهای داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی                                       54

    3-3  انتخاب ولتاژ مصرف داخلی                                                        55

    3-4  تغذیه مصرف داخلی نیروگاه                                                       57

    3-4-1 تغذیه از شین اصلی نیروگاه                                                     57

    3-4-2 تغذیه از پایانه ژنراتور                                                             59

    3-4-3 تغذیه مصرف داخلی با اتصال گروهی واحدها                                64

    3-5 تغذیه برق اضطراری                                                                 65

    3-6 تغذیه شین DC                                                                      67

    3-7 سیستم برق اضطراری                                                             68

    3-8 شاخص های مطرح در طراحی سیستم مصرف داخلی نیروگاه             69

    3-9 بارهای مصرفی در سیستم مصرف داخلی نیروگاه                            70

    3-9-1 انواع بارهای مصرفی تقسیم بندی آنها                                      70

    3-9-2 دسته بندی بارها از لحاظ اهمیت و حساسیت                             71

    3-9-3 بررسی انواع مصرف کننده های انرژی الکتریکی                           73

    3-10 انواع بارهای موجود در نیروگاه سیکل ترکیبی یزد                          76

    فصل چهارم  : ترانسفورماتورهای قدرت

    4-1 مقدمه                                                                                86

    4-2 دسته بندی های مختلف ترانسفورماتور                                         87

    4-3 اتصالات مختلف ترانسفورماتورهای قدرت                                      88

    4-4 تجهیزات اساسی ترانسفورماتورهای قدرت                                      90

    4-5 مشخصات پلاک ترانسفورماتورها                                                105

    4-6 خصوصیات ترانسفورماتور قدرت نیروگاه                                       112

    فصل پنجم : محاسبات سطح مقطع کابل ها 

    5-1 کابل های نیروگاهی                                                               119

    5-1-1 کابل های فشار ضعیف و متوسط                                            119

    5-1-2 کابل های فشار قوی                                                           120

    5-2 سطح مقطع کابل ها                                                               121

    5-3 اصول و شرایطی که در تعیین سطح مقطع کابل ها بکار می روند         122

    5-4 محاسبات سطح مقطع برای سطح ولتاژ MV                                 125

    5-5 محاسبات سطح مقطع برای سطح ولتاژ LV                                                   

    فصل ششم : پخش بار در شبکه داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد

    6-1 مقدمه                                                                                  

    6-2 مساله پخش بار                                                                          

    6-3 برنامه کامپیوتری پخش بار                                                                

    6-4 اجرای برنامه پخش بار برای شبکه داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد   

    منابع ماخذ                        

    .

    منبع:

    1 کتاب تجهیزات نیروگاه  ج 2   تالیف مسعود سلطانی

    2 کتاب تولید الکتریسیته و بهره برداری  تالیف مسعود سلطانی

    3 کتاب تولید برق در نیروگاه ها تالیف رحمت الله هوشمند

    4 بررسی سیستم های قدرت تالیف گلاور و سارما

    5 تئوری پخش بار ( مرکز تحقیقات نیرو )

    6 آشنایی با نیروگاه های کشور ( توانیر )

    7 کاتالوگ شرکت کابل البرز

    8 ترانسفورماتورهای سه فازه تالیف مسعود سلطانی 

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه محاسبات پخش بار در شبکه داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد , گزارش سمینار در مورد پایان نامه محاسبات پخش بار در شبکه داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد , تز دکترا در مورد پایان نامه محاسبات پخش بار در شبکه داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد , رساله در مورد پایان نامه محاسبات پخش بار در شبکه داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد , پایان نامه در مورد پایان نامه محاسبات پخش بار در شبکه داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد , تحقیق در مورد پایان نامه محاسبات پخش بار در شبکه داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد , مقاله در مورد پایان نامه محاسبات پخش بار در شبکه داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه محاسبات پخش بار در شبکه داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه محاسبات پخش بار در شبکه داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه محاسبات پخش بار در شبکه داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه محاسبات پخش بار در شبکه داخلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت