پایان نامه شیوه های ساخت و تزیین قلمدان

تعداد صفحات: 134 فرمت فایل: word کد فایل: 1158
سال: 1385 مقطع: کارشناسی دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: تزئین - تزیین قلمدان - قلمدان
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه شیوه های ساخت و تزیین قلمدان

    پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی

    مقدمه

    در مقوله هنرشناسی اولین سوالی که مطرح می شود این است که هنر چیست ؟!

    البته مسلم است که نمی توان تعریف مانع و جامعی که دربرگیرنده تمامیت این واژه باشد ارائه نمود و علت اصلی عدم توانمندی ، همان تنوع و تکثری است که در سرتاسر این واژه سایه افکنده است. تنوع سلیقه ها و تکثر نظرها و عقاید از سویی و رفع نیازهای مادی و معنوی از سوی دیگر باعث گردید که هنر در قالبها، گونه ها ، شیوه ها و سبک های بیشماری به منحصه ی ظهور برسد که هرکدام به گونه ای ، دربرگیرنده بخشی از آمالها ، آرزوها و گاهاً خواسته های درونی خالقان و آفرینندگان آن می باشد.

    با تکامل اندیشه های اجتماعی زیستی انسان ، هنر نیز به رشد بالنده ای دست یافت که توانست خود را به تدریج از دیواره غارها بیرون کشد و در فضایی قرار گیرد که جنبه کاربردی تری را از خود به نمایش می گذاشت .

    نیازها باعث ابدا شده بود و ابداعات نیز آراسته به سلیقه ، ذوق ، استعداد و در نهایت هنر بود.

    هنری که روز به روز همگام با تکامل انسان به کمال ذاتی خود نزدیکتر می شد و همسان با این تکامل، تقسیم پذیری آن به شاخه های گوناگون و متفاوت نیز به وقوع پیوست . شاخه هایی که در عین وحدانیت هنری بودنشان هرکدام برای خود دارای سبک و سیاقی مشخص و هدفی معین وسازنده و ارزشی در خور توجه بود. این ارزشهای هنری که در قالبهای گوناگونی ظهور پیدا کرده بود، زمانی به اوج خود رسید که زندگی گروهی به زندگی قبیله ای مبدل گشت و سپس  قومیت گرایی و ملیت های متعددی پا به عرصه حضور گذاشتند که هریک از اینها سابقه ی هنری خویش را سند معتبری در جهت عینیت بخشیدن به پیشینه تاریخی خود و سبقت از دیگر ملل، مطرح می کردند.

    با بررسی سابقه هنری اقوام و ملل مختلف به وضوح می توان دریافت که هنر با تمامی کمی ها و کاستی های خود در سرزمینهای دور و نزدیکی چون بین النهرین ، مصر ، هند ، یونان ، رم باستان ، خاور دور، ایران و بسیاری از نقاط دیگر به مرحله ظهور رسیده است و در همین سرزمینها بوده که از خود آثاری ارزشمند و گرانبها به جای گذاشته است.

    قلمدان و هنر قلمدان سازی یکی از همین آثار ارزشمند و ارزنده است که امروزه دیگر از آن سخنی به میان نمی آید و کمتر کسی پیدا می شود که به ساخت آن ، رغبتی نشان دهد و این در حالی است که این هنر زیبا و ظریف سالیانی نه چندان دور از این ، مورد استفاده ی دانش پژوهان و دانش دوستان و اصحاب ذوق و هنر و قلم قرار می گرفته است  و در راه تشویق و ترغیب  دانش اندوزی و فراگیری علم و ادب رسالت مهم و ارزشمندی را ایفا می کرده است.

    اگرچه در این زمان از آن همه ظرافت و اهمیت و ارزش کمتر اثری باقی مانده است ولی امید می رود با یاری اندیشمندان هنر دوست و هنرمندان اندیشمند ، غبار فراموشی و غربت از وجود چنین هنرهایی زدوده شود.

    در این مجموعه سعی شده است ضمن بزرگداشت مقام والای مجموعه هنرهای اصیل سنتی یادمانی از هنر ارزشمند قلمدان سازی شود تا شاید بدین وسیله ضمن شناسایی فنون قلمدان سازی که نزد بسیاری گمنام و ناشناخته مانده است، گامی گرچه کوچک و ناچیز نیز در راه اعتلای نام این هنر ارزشمند که زمانی مایه فخر و مباهات فرهنگ این مرزو بوم بوده است برداشته شود.

     

    بخش اول

    مواد اولیه ساخت قلمدان

    اصلی ترین بخشی که این مجموعه را در برخواهد گرفت مبحث ساخت و نحوه ی خلق قلمدانهایی است که سالهای سال مایه ی دلمشغولی هنرمندان بزرگ و چیره دست و خلاقی بوده است که در شهرهای بزرگی چون تهران و اصفهان در کارگاههایی کوچک و بزرگ به خلق چنین محصولی بدیع و بی نظیر می پرداختند.

    آنگونه که آورده اند در تهران بیش از هزار نفر از طریق قلمدان سازی امرار معاش می کردند و تمام جلوخان مسجد شاه ] مسجد امام فعلی [ و سرتاسر بازار حلبی سازهای فعلی را کارگاههای قلمدان سازی تشکیل می داد.

    با یک بررسی اجمالی در می یابیم موادی که در این کارگاهها تبدیل به قلمدان می شده است به تناسب زمانی دچار تحول و تکامل بوده تا آنجا که با متداول شدن موادی چون کاغذ، در تمام کارگاهها استفاده از آن به صورت امر اجتناب ناپذیر در آمده و استفاده از مواد دیگر به تدریج منسوخ گردیده است.

    خالی از لطف نخواهد بود اگر قبل از پرداختن به مبحث ساخت و ساز قلمدان مقدمتاً نگاهی به مواد اولیه ای که به وسیله ی آن قلمدان شکل می گرفته است بیاندازیم . همانگونه که در صفحات قبل نیز به اختصار بدان اشاره شد، قلمدانها در طی قرون متمادی از مواد مختلفی ساخته می شد که در یک دسته بندی اجمالی می توان آنها را به سه دسته تقسیم کرد : فلزی ، چوبی ، کاغذی.

    الف فلزی

    غالب قلمدانهایی که از دوران پیش از متداول شدن کاغذ بدست آمده از خانواده فلزات از جنس هایی چون فولاد ، برنج ، مفرغ بوده است. این گونه فلزات به حکم قابلیتهای ویژه ای که داشته اند بیشتر از مواد دیگر مورد توجه صنعت گران و حتی سازندگان قلمدان قرار گرفته بودند. این قابلیتها به اختصار عبارتند از :

    1- مقرون به صرفه بودن تهیه آن از لحاظ اقتصادی ، مانند مفرغ که از لحاظ صنعتی از مس خالص بهتر بوده و قیمت تهیه آن هم ارزانتر از بقیه فلزات بوده است.

    2 قابلیت بالای انعطاف و نقش پذیری آسان آن ، مانند مفرغ و برنج .   

    3 سخت بودن مواد که در اثر ضربات قابلیت شکنندگی نداشته و در اثر تماس با آب و آتش براحتی حالت و کیفیت خود را از دست ندهد مانند فولاد. این عوامل و دلایلی دیگر از این دست، باعث شده بود که بسیاری از هنرمندان قلمدان ساز از این مواد در ساخت قلمدان بهره ی کافی ببرند.

    ب چوبی

    ساخت قلمدان از چوب کمتر از دیگر مواد متداول بوده است، ولیکن هر از گاهی از آن درساخت قلمدان استفاده می شده است . نوع ساخت قلمدانهای چوبی بیشتر جنبه ی سلیقه ای داشته و سازنده آن با تناسب ذوق و سلیقه خود از چوب به دو گونه کشویی و صندوقی ، قلمدانهای زیبا و بدیع می ساخته است و پس از ساخت ، آن را با نقشهای کنده کاری شده تزیین می کرده است. گاه در این تزئینات از موادی چون شیشه های رنگی زمرد و حتی عقیق نیز استفاده می شده است.

    در بعضی موارد سطح قلمدانهای چوبی را با نقشهای زیبا و دل انگیز نقاشی ، معرق کاری و یا خاتم کاری می کردند بیشترین چوبی که برای اینگونه ساختها استفاده می شود، چوبهایی با رنگهای طبیعی و میزان سختی متفاوت چون : افرا ، بلوط ، بادام ، نارنج ، اقاقیا، گلابی ، گردو و . . . بوده است و دلیل این انتخاب به خاطر آن بود که قلمدانها از استحکام و زیبایی متنوعی برخوردار باشند.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه شیوه های ساخت و تزیین قلمدان

    فهرست:

    تقدیر و سپاس                                                                                      الف

    پیشگفتار                                                                                               ب

     

    فصل اول

          بخش اول : مقدمه                                                                          1       

          بخش دوم : واژه شناسی                                                                             4

          بخش سوم : تاریخچه                                                                       6

    فصل دوم

          بخش اول : مواد اولیه ساخت قلمدان                                                10

          بخش دوم : کاغذ و کاغذ گری                                                             13

    فصل سوم

          ساخت قلمدان                                                                               18

          بخش اول : شیوه های سنتی ساخت قلمدان                                        19

          بخش دوم : ساخت و سازهای ابتکاری                                                 26

     

    فصل چهارم

           تزئینات قلمدان                                                                             34

    بخش اول : مراحل قبل از نقش آفرینی                                           36

                    الف- آماده سازی سطح قلمدان (بوم سازی)                              36

                    ب- رنگ و رنگ سازی                                                             41

    بخش دوم : مراحل نقش آفرینی                                                     48

           انواع تزئین                                                                          50

           شیوه های دیگر تزئین                                                            73

    بخش سوم : استادان مزین ساز                                                      76

    بخش چهارم : مراحل بعد از نقش آفرینی                                         83

    بخش پنجم : بازسازی و تعمیر قلمدان                                            88

    فصل پنجم

    تصاویر                                                                                       93

    حسن ختام                                                                                 101

    فهرست منابع                                                                             103

    .

    منبع:

    ندارد.

پروپوزال در مورد پایان نامه شیوه های ساخت و تزیین قلمدان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه شیوه های ساخت و تزیین قلمدان, تز دکترا در مورد پایان نامه شیوه های ساخت و تزیین قلمدان, رساله در مورد پایان نامه شیوه های ساخت و تزیین قلمدان, پایان نامه در مورد پایان نامه شیوه های ساخت و تزیین قلمدان, تحقیق در مورد پایان نامه شیوه های ساخت و تزیین قلمدان, مقاله در مورد پایان نامه شیوه های ساخت و تزیین قلمدان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه شیوه های ساخت و تزیین قلمدان, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه شیوه های ساخت و تزیین قلمدان, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه شیوه های ساخت و تزیین قلمدان, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه شیوه های ساخت و تزیین قلمدان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت