پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیر منطقی و میزان اضطراب در دانشجویان

تعداد صفحات: 99 فرمت فایل: word کد فایل: 1153
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیر منطقی و میزان اضطراب در دانشجویان

    مقدمه:

      رویکرد شناختی و روانی شناسی امروزه مورد توجه بسیار قرار گرفته است وبیشتر از هر رویکرد دیگری مورد تجربه واقع می شود.

    رویکرد شناختی معتقد است که ریشه رفتارهای انسان در نوع تفکر و نگرش وطرز تلقی می گوید:

    ‌«نخستین اصل شناخت گرایی است که حال انسان نتیجه شناخت ها و تفکرات اوست.» با استفاده از تئوری ABC درمان شناختی- رفتاری پیشرفت بسیار زیادی از دهه 1970 تاکنون داشته است و اکنون یکی از رایجترین اشکال درمان روان شناختی است (الیس، 1991،ص2) عبارت زیر نیز توضیحی از این موضوع توسط الیس است. «در سالهای اخیر روان درمانیهائی که گرایش شناختی دارند. نه فقط به دلیل پژوهش هایی که اثر بخشی آن را تأئید کرده اند، بلکه به دلیل شهرت عامی که یافته اند، موفقیت زیادی داشته اند و سهولت گرایش شناختی در درمان مستقیم باعث شده است که این شیوه نسبت به سایر شیوه ها مطبوعتر و کمتر تهدید کننده باشد. (الیس، 1989، ص3)

    صدها مطالعه در تحقیقی کنترل شده نشان داده اند که RET و CBT مقایسه با سایر روش های روان درمانی به طور معنی دارتری به مراجعان کمک کرده اند تا کمتر پریشان باشند.

     

    چند ده مطالعه دیگر نشان داده اند که آزمون هایی که برای سنجش باورهای غیر منطقی و نگرش مختل بر اساس تئوری ABC ساخته شده‌اند، به طول معنی داری گروه های پریشان  و گروه های افراد کمتر پریشان را از یکدیگر متمایز می سازد. (بایسدن 1980، دیجیوسپی، میلروترکسر 1959، الیس، 1979، هرلن و بمیس 1981، شوارتس،1982، وودز به نقل از الیس، 1991 ص2).

    اساس شکل گیری نظریه منطقی-هیجانی ارائه مدل ABC درباره پریشانی هیجانی است (الیس 1962 الیس، a1997، b1977 به نقل از الیس، 1991 ص 3) بر اساس این رویکرد پیامدهای هیجانی پریشان کننده (Cها) به طور مستقیم از وقایع فعال ساز (Aها) پیروی نمی کنند.

    بلکه تاثیر وقایع فعال ساز بر پیامدهای هیجانی به وسیله باورهای شخص (Bها) تحت تاثیر قرار می گیرد. الیس (شفیع آبادی،1373، ص 126-122) بر مجموعه ای از باورها تاکید می کند.

    که فرض می شوند رایجترین منبع های پریشانی هیجانی باشند. این باورها مشتملند:

    اعتقاد فرد به این که لازم و ضروری است که همه افراد دیگر جامعه او را دوست بدارند و تاییدش کنند.

    اعتقاد به اینکه لازمه احساس ارزشمندی وجود حداکثر لیاقت، کمال و فعالیت شدید است.

    اعتقاد فرد به اینکه گروهی از مردم بد و شرور هستند و باید به شدت تنبیه شوند.

    اعتقاد فرد به اینکه اجتناب و دوری از بعضی مشکلات زندگی و مسئولیت های شخصی فرد، آسانتر از مواجه شدن با آنهاست.

    اعتقاد فرد به اینکه اگر حوادث و وقایع طوری نباشد که او می خواهد. بی نهایت ناراحتی و بیچارگی می آورد.

    اعتقاد فرد به اینکه بدبختی و عدم خشنودی او به وسیله عوامل بیرونی به وجود آمده است.

    اعتقاد فرد به اینکه چیزهای خطرناک و ترس آور موجب نهایت نگرانی می شوند و فرد همواره باید کوشا باشد تا امکان به وقوع پیوستن آنها را به تاخیر بیاندازد.

    اعتقاد فرد به اینکه باید متکی به دیگران باشد و بر انسان قویتر تکیه کند.

    اعتقاد فرد به اینکه تجارب و وقایع گذشته و تاریخچه زندگی تعیین کننده مطلق رفتار کنونی هستند و اثر گذشته را در تعیین رفتار کنونی به هیچ وجه نمی توان نادیده انگاشت.

    10-اعتقاد به اینکه انسان باید در مقابل مشکلات و اختلالات رفتاری دیگران کاملا برآشفته و محزون شود.

    11- اعتقاد فرد به اینکه هر مشکلی همیشه یک راه حل درست و کامل فقط یک راه حل وجود دارد و اگر انسان بدان دست نیابد بسیار وحشتناک و فاجعه آمیز خواهد بود.

    الیس می گوید این باورها منجر به این می شوند که افراد وقایع را بسیار ناراحت کننده تلقی کرده و مطابق با آن پاسخ خواهند داد این مدل اساسی محرک بزرگی برای دیدگاه شناختی که به رفتار درمانی و زمینه های وابسته مربوط می شوند، بوده است (الیس 1977)

    اساساً این باورها غیر منطقی تحت چهار عنوان قرار می گیرند:

    باور وحشتناک بودن

    باور مربوط به تحمل ناکامی پائین

    تقاضاها یا خواسته های مستبدانه

    ارزیابی از خود به صورت کلی

    هدف پژوهش حاضر این است که با توجه به نظریه الیس نشان دهد تفکرات غیر منطقی حاکم بر فرد می تواند میزان اضطراب فرد ارتباط داشته باشد.

    بیان مسئله

    انسان عصر ما به دنبال آرامش روانی است. دنیای امروز با پیچیدگی ها و ویژگی های خاص فرهنگ ماشینی انسان را درگیر و دار اضطرابهای کشنده ای قرار داده است که چهره زندگی را رنگ بس نازیبا زده و آن را غیر قابل تحمل ساخته است. آرزوی هر انسانی آرامشی است که بتواند در آن مسیر زندگی خود را به سوی سعادت طی کند و اضطراب سدی است محیط بر انسان و محاط در انسان که سراسر حیات درون و بیرون او تحت تاثیر خود قرار داده است و این سوال برای هر یک از ما مطرح است که ریشه اضطراب های انسان در چیست؟ و چگونه می توان به مقابله با آن پرداخت؟ با توجه به اینکه هر یک از مکاتب روان شناسی انسان و مشکلات او را از دریچه ای خاص مورد مطالعه قرار می دهد، بر اساس دیدگاه خود راه حل هایی برای مشکلات او مطرح میکند.

    اساس طبقه بندی روان درمانی، تمرکز درمان بر روی یکی از جنبه های عملکرد روان میباشد. این سه جنبه عبارتند از رفتار، عواطف و تفکر.

    رفتار درمانی با تمرکز بر تئوری یادگیری و تغییر رفتار معتقد است که تمام رفتارها حاصل یادگیری است درمان عاطفی، عواطف متعارض و اظهار نشده فرد را ریشه مشکلات روانی می داند. و درمان بر اساس تفکر معتقد است که رفتار بر اساس معنی که فرد به حوادث و پدیده ها می دهد شکل می گیرد و تغییر می کند.

    این پژوهش بر اساس روش درمان عقلانی- عاطفی RET ) الیس 1970 و (Elis پی ریزی و دنبال شده است).

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیر منطقی و میزان اضطراب در دانشجویان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    فهرست منابع لاتین

     

    Ellis.A (1977). (1987).  Undrestanding Psychology. NewYork:

    MCSYWHAILL.

     

    Ellis,A. (1973).  Humanistic Psychothrapy: The Rational- motive Approach, N.Y.

     

    فهرست منابع فارسی

    شریفی حسن یاشا- نجفی زند جعفر 1376 روش های آماری در علوم رفتاری انتشارات سخن- تهران

    هومن حیدرعلی 1368 اندازه گیری روانی و تربیتی و فن تهیه تست . تهران.

    هومن حیدرعلی پژوهش و علوم رفتاری شناخت روش علمی 1368

    دلاور علی 1376 روش های تحقیق دانشگاه پیام نور

    دژکام محمود 1366 روان شناسی روان درمانی نظریه های عمده روان درمانی

    جلالی طهرانی 1368 جزوه روان درمانی بر اساس نظریه الیس دانشگاه تهران

    اتکینسون هیلگارد 1983 زمینه روان شناسی جلد دوم تهران انتشارات رشد.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیر منطقی و میزان اضطراب در دانشجویان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیر منطقی و میزان اضطراب در دانشجویان, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیر منطقی و میزان اضطراب در دانشجویان, رساله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیر منطقی و میزان اضطراب در دانشجویان, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیر منطقی و میزان اضطراب در دانشجویان, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیر منطقی و میزان اضطراب در دانشجویان, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیر منطقی و میزان اضطراب در دانشجویان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیر منطقی و میزان اضطراب در دانشجویان, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیر منطقی و میزان اضطراب در دانشجویان, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیر منطقی و میزان اضطراب در دانشجویان, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین باورهای غیر منطقی و میزان اضطراب در دانشجویان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت