پایان نامه خازن گذاری در شبکه های توزیع برای کاهش تلفات و بهبود ضریب توان

تعداد صفحات: 118 فرمت فایل: word کد فایل: 1147
سال: 1383 مقطع: کارشناسی دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه خازن گذاری در شبکه های توزیع برای کاهش تلفات و بهبود ضریب توان

        پایان نامه جهت اخذ دانش نامه در مهندسی برق قدرت

    پیشگفتار:

    خازن های اصلاح ضریب توان برای مهندسین برق اسم آشنایی است و اهمیت این عناصر در سیستمهای توزیع بر هیچ کس پوشیده نیست . این عناصر در سیستمهای توزیع نقش کلیدی دارند. در سیستمهای توزیع به خاطر ولتاژ پایین تر جریان O عبوری از خطوط بالا است و این امر باعث می شود که XI2  بالا باشد، که به همراه توان مصرفی حقیقی ، اندازه ی توان ظاهری را بالاتر برده ، لازم می دارد که از تجهیزاتی با قدرت بالاتر استفاده کنیم ،I توان راکتیو القایی که بیشتر از خاصیت سلفی عناصر می باشد به وفور در سیستمهایی توزیع و قدرت یافت می شود که از عوامل تولید کننده ی آنی می توان به موتورهایی القایی مورد استفاده در صنعت ، تراش ها ، خطوط انتقال ومیره اشاره کرد . برای کم کردن اثر توان القایی در نتیجه اندازه می توان ظاهری ، از وسایل گوناگون مانند موتورهای سنکرون و خازن های اصلاح ضریب توان  می توان استفاده نمود، که مورد اول بیشتر در صنایع بمنظور کم کردن هزینه توان راکتیو استفاده می شد ، که به خاطر هزینه تعمیر و نگهداری بالا ، در حال حاضر بیشتر از خازن های سوئیچینگ استفاده می شود . اما مورد دوم که بحث اصلی ما در این پایان نامه می باشد به خاطر هزینه تعمیر و نگهداری کم و عمر بالا بیشتر در سیستم های توزیع استفاده می شود. که می تواند به صورت واحد ، گروهی ، ثابت و یا قابل سوئیچ به کار گرفته شود. از دیگر پارامترهای مهم مربوط به این خازن می توان به مقدار بهینه این خازن ها و مکانی که بیشترین جبران سازی را ایجاد می کند اشاره کرد ، که در حد توان در این پایان نامه بررسی شده است . 

    مفاهیم اساسی1

    1-1 ساختار مکانیکی و الکتریکی خازن2

    هرگاه اختلاف پتانسیلی بین دو صفحه ی هادی که در فاصله ی کمی از هم قرار گرفته اند، اعمال شود انرژی الکترواستاتیکی در سیستم موجود ذخیره می گردد که صفحات فلزی بعنوان الکترود و فضای بین آنها دی الکتریک3 نامیده می شود. اندازه ی توانایی عایق یا دی الکتریک در ذخیره سازی انرژی الکتروستاتیکی ثابت دی الکتریک یا پرمابیلیته نامیده می شود. ثابت دی الکتریک تمام عایق ها معمولاً نسبت به هوا سنجیده می شود که ضریبی از دی الکتریک هوا می باشد. ثابت دی الکتریک هوا برابر8.85×10-12  است که آنرا با علامت  می شناسیم و واحد آن نیز فاراد برمتر است (F/m) و ثابت نسبی دی الکتریک تمام عایقها که ضریبی از ثابت هوا هستند را با εr نمایش می دهیم که این مقدار برای هوا یک است. در جدول 1-1 اندازه ای εr برای بعضی عایقها آورده شده است.

    4-1 خازن قدرت1

    در نگاه اول به نظر می رسد که خازن وسیله ی ساده ای است در حالی که در عمل خازن قدرت وسیله ای پیچیده و کاملاً فنی است که در آن از مواد دی الکتریک بسیار نازک که با فرآیندی کاملاً تخصصی ساخته می شود، استفاده شده است. به صورتی که فیلمهای فلزی مطابق شکل 2-1 روی هم قرار گرفته و تا رسیدن به ظرفیت مطلوب بدور محور پیچیده می شود.


    مطابق شکل سه کویل خازن2 روی هم قرار گرفته و توسط چند رشته سیم به صورت مثلث بهم متصل می شود.

    پس از قرارگرفتن کاغذ کرافت3 دور این کویلها، کل مجموعه در داخل بدنه‌ی استوانه ای شکل آلومینیومی قرار گرفته و فضای خالی با گرانول پر می گردد و نهایتاً سه سرسیم خروجی برروی ترمینالها لحیم می شود. مجموعه ی حاصل شده یک عنصر خازنی نامیده می شود. از این عناصر خازنی در مراکز صنعتی برای اصلاح ضریب توان4 استفاده می شود. برای استفاده  خازن در سیستمهای قدرت5 و توزیع6،

    عناصر خازنی برای رسیدن به سطح ولتاژ مطلوبی که بتوان در سیستم قدرت و توزیع استفاده کرد، سری می شوند و برای رسیدن به ظرفیت های بالاتر خازن ها را موازی می کنند.

    مجموعه ای از خازن های قدرت را در داخل ظرفی فولادی که برای رسیدن به ولتاژ و ظرفیت موردنظر سری و موازی شده اند، قرار می دهند این مجموعه واحد خازنی نامیده می شود، شکل 3-1. در حال حاضر از نظر فنی امکان ساخت واحدهای خازنی برای شبکه ی kv20 بطوری که یک واحد خازن بتواند ولتاژ مربوطه را تحمل کند، است. فقط برای بدست آوردن راکتیو لازم در هر فاز بایستی موازی شوند. پس از قطع برق خازنها به دو روش تخلیه داخلی و خارجی تخلیه می شوند که بستگی به تکنولوژی ساخت آنها دارد و طبق استاندارد حداقل زمان لازم برای وصل مجدد 5 دقیقه می باشد.

    دلایل مهندسی ناشی از تلفات الکتریکی ، خازن در مقادیر کوچک ساخته می شود در حال حاضر واحدهای خازنی تا kvar900 ساخته می شوند که این واحدهای خازنی را برای بدست آوردن کیلووات بالاتر می توان به صورت گروهی به کار برد.

    خازن ها دارای تلفات انرژی هستند محدودیت عمده برای ساخت واحدهای خازنی بزرگ همین تلفات است زیرا با بزرگ شدن مقدار واحد خازنی سطح خارجی آن متناسب با مقدار خازن افزایش نمی یابد و در نتیجه انتقال گرما به بیرون کاهش می یابد. تلفات در خازنها برحسب W/kvar سنجیده می شود و در ارزیابی خازن نقش مهمی دارد تلفات نمونه برای خازن ها از w/kvar5/0 – W/kvar 2/0 متغیر است

    تلفات که بستگی به نوع عایق بکاررفته در ساختمان آن دارد با گذشت زمان و با تغییرات شیمیایی وفیزیکی عایق افزایش پیدا می کند استاندارد وزارت نیرو در ایران توصیه می کند برای تلفات کمتر از خازنهای بادی الکتریک فیلم پلاستیکی یا OPP1 و انبشاته با یکی از روغنهای MIPB استفاده گردد.

    خازن های موازی در ولتاژهای 33kv, 20kv, 11kv در ایران استفاده می شود و در سه اندازه ی 200kvar, 150kvar, 100kvar می باشند که براساس استاندارد VDE0560, IEC-70A, IEC-70 و BS-1650 و شرایط آب و هوایی انتخاب گردیده اند.

     

    1- Basic Concept

    2- Mechanical and Electrical of capacitor

    3- Dielectric

    1- Power capacitor

    2- Coil

    3- Kraft

    4- Power Factor

    5- Power system

    6- Distribution system

    1- Oriented polypropylyone Filme

  • فهرست و منابع پایان نامه خازن گذاری در شبکه های توزیع برای کاهش تلفات و بهبود ضریب توان

    فهرست:

    فصل اول :

    مفاهیم اساسی .................................. 7  

    فصل دوم :

    منابع مصرف کننده توان راکتیو سلفی در شبکه ..... 21

    فصل سوم :

    اثرات خازن های موازی در سیستمهای قدرت ......... 34

    فصل چهارم :     

    توابع هدف ..................................... 64

    فصل پنجم :

    بررسی چند مقاله از IEEE....................................................... 80

    ضمائم ......................................... 104

    .

    منبع:

    1-Electric Power Distribution System Engineering

    By: Turan Gonen

    2- Power System Analysis

    By: Grainger . JohnJ. Stevenson Wiliam

    3- Power System Analysis and Design

    By: Glover, J. Doncan

    4- راهنمای خازن گذاری در شبکه های توزیع                مرکز تحقیقات نیرو (متن)

    5- استاندارد خازنهای مورد استفاده در شبکه های توزیع    مرکز تحقیقات نیرو

    6- راهنمای اصلاح ضریب توان                شرکت FRAKO

    7- پایانه های کارشده با دکتر حقی فام در دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب                         

    8- سیستم های توزیع جلد 2                  شرکت وستینگهاس

    9- مقالات IEEE

    10- سایت های علمی در مورد خازن گذاری 

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه خازن گذاری در شبکه های توزیع برای کاهش تلفات و بهبود ضریب توان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه خازن گذاری در شبکه های توزیع برای کاهش تلفات و بهبود ضریب توان, تز دکترا در مورد پایان نامه خازن گذاری در شبکه های توزیع برای کاهش تلفات و بهبود ضریب توان, رساله در مورد پایان نامه خازن گذاری در شبکه های توزیع برای کاهش تلفات و بهبود ضریب توان, پایان نامه در مورد پایان نامه خازن گذاری در شبکه های توزیع برای کاهش تلفات و بهبود ضریب توان, تحقیق در مورد پایان نامه خازن گذاری در شبکه های توزیع برای کاهش تلفات و بهبود ضریب توان, مقاله در مورد پایان نامه خازن گذاری در شبکه های توزیع برای کاهش تلفات و بهبود ضریب توان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه خازن گذاری در شبکه های توزیع برای کاهش تلفات و بهبود ضریب توان, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه خازن گذاری در شبکه های توزیع برای کاهش تلفات و بهبود ضریب توان, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه خازن گذاری در شبکه های توزیع برای کاهش تلفات و بهبود ضریب توان, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه خازن گذاری در شبکه های توزیع برای کاهش تلفات و بهبود ضریب توان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت