پایان نامه بررسی مختضات ومشخصات EPDM

تعداد صفحات: 94 فرمت فایل: word کد فایل: 1064
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: مهندسی شیمی
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی مختضات ومشخصات EPDM

    مقدمه

    کائوچوی اتیلن پروپیلن نخستین بار به سال 1962 در ایالات متحده و در مقادیر کم و محدود تجاری عرضه گشت . حدود سالهای 1954 و 1960  مقادیر کم آن درآزمایشگاههای ایتالیا و اپالات متحده ساخته شده بود. اگر چه تولید تجاری آن در سال 1963 آغاز شد، اما کائوچوی اتیلن پروپیلن اکنون دارای بالاترین ضریب و میزان رشد می باشد. کائوچوی اتیلن پروپیلن راعموماً EPDM می نامند. این نامگذاری که از طرف انجمن آمریکایی آزمون مواد (ASTM)، انستیوی بین المللی تولید کنندگان کائوچوی مصنوعی و سازمان استانداردهای بین المللی به عنوان یک قرارداد پذیرفته شده است، به محصولی پرمصرف تر و قابل ولکانش با گوگرد که در مولکولهای آن درصد کمی از یک منومر دی ان علاوه بر اتیلن و پروپیلن وجود داشته باشد، اطلاق می گردد. مفهوم این حروف که در کنار هم قرار گرفته اند، EPDM، بدین ترتیب است، E برای اتیلن، P برای پروپلین، D برای دی ان و M برای متیلن، واحد تکراری () که در حقیقت ستون اصلی تشکیل دهنده زنجیره پلیمری می باشد.

    کوپلیمر کم مصرف تر اتیلن و پروپیلن خوانده می شود. گاهی اوقات این کوپلیمر به نام EPR [1] خوانده می شود حتی این نامگذاری برای مشخص کردن تمامی گروههای الاستومرهای اتیلن ‌ پروپیلن که شامل تمامی ترپلیمرها و کوپلیمرها است، نیز بکار برده می شود.

    در دمای محیط، پلی اتیلن یک پلاستومرکریستالی است اما در اثر حرارت از یک فاز الاستومری عبور می کند. با در نظر گرفتن (دخالت دادن) ویژگی کریستالیزاسیون پلی اتیلن در یک زنجیر پلیمری که ماهیتاً  مانع کریستاله شدن است، دو ویژگی درجه حرارت ذوب و قابلیت الاستومری پلیمر در دمای کمتر از درجه حرارت محیط به شدت کاهش می یابد.

    چنین مواد آمورف ( بی شکل) و قابل پختی (Corable) می توانند به عنوان الاستومر شناخته شده که از طریق کوپلیمریزه کردن اتیلن و پروپیلن با کاتالیزور و نوع زیگلر ناتا بدست می آیند. ماده ای حاصل از این پلیمریزاسیون EPDM نامیده می شود که آمورف و لاستیکی (Robbery) هستند. اما از آنجائیکه شامل پیوندهای غیر اشباع نیستند فقط می توانند با پراکسید ها اتصال عرضی ایجاد کنند. اگر در خلال کوپلیمریزاسیون اتیلن و پروپیلن یک مونومرموی ، یک دی ان اضافه شود، الاستومر حاصل دارای پیوند غیر اشباع خواهد بود که می تواند با گوگرد  ولکانیزه یا پخت شود. این گروه از الاستومرها EPDM نامیده می‌شوند

    مهمترین گونه های EDM تجاری، شامل حدود 40 تا 80 درصد وزنی یا 45 تا 85 درصد مولی اتیلن میباشد. ولی مهمترین انواع آنها دارای حدود 50 تا 70 درصد مولی اتیلن هستند.

    مطالعات و منابع موجود ترکیبات زیادی را به عنوان ترمونومرها معرفی کرده اند، اما تاکنون در

    الاستورمرهای تجاری فقط 3 نوع دی ان به کار رفته است. این دی ان ها با هم مزدوج نشده اند زیرا پیوند دوگانه در گروههای جانبی پلیمر قرار دارند.

    در تولید الاستومر EPM و EPDM همانند سایر الاستومرهای دی ان پارامترهای بسیاری نقش دارند. این پارامترها تعیین کننده ویژگیهای تعداد زیادی از گونههای تجاری قابل دسترسی می باشند. این پارامترهای مهم عبارتند از :

    نسبت غلظت اتیلن و پروپیلن ( شکل دهنده ای گونه های آمورف و قطعه یی Segmented)

    کوپلیمریزاسیون یا ترپلیمریزاسیون ( تشکیل EPDM یا EPM)

    نوع و مقدار ترمونومرها ( تعیین کننده ای خواص ولکانیزاسیون و خواص دینامیکی )

    پلیمریزاسیون محلولی یا سوسپانسیون ( موثر روی بالاترین وزن مولاری بدست آمده )

    وزن مولکولی (ایجاد اختلاف در ویسکوزیته و فرایند پذیری)

    گسترش با روغن ( تاثیر روی فرایند پذیری و قیمت)

    نگاهی کلی در مورد EPDM

    نام تجاری، ایکار، اپسین ، نوردل، رویالین وستالون

    Epcar, Epsyn, Nordel, Royalene and vistalon

     

    مزایا

    مقاومت عالی در برابر حرارات، ازن و نور خورشید، انعطاف پذیری خیلی خوب در دماهای پایین، مقاومت خوب در برابر بازها، اسیدها و حلالهای اکسیژن داده شده مقاومت فوق العاده در  برابر آب و بخار، پایداری عالی رنگ.

     

    محدودیتها

    مقاومت در برابر روغن، بنزین و حلالهای هیدروکربوری دگرچسبی آن به فایربک ها و فلزات ضعیف

     

    ملاحظات

    EPDM بخاطر ترکیبی از خواص فیزیکی یگانه ای که دارد می تواند در محدوده وسیع غیر معمولی از محصولات به مصرف رسد بجز مواردی که نیاز به مقاومت روغن و حلالهای ئیدروکربوری وجود دارد. کمتر کاربردی را می‌توان یافت که EPDM در آن بصورت کامل نامناسب باشد. بخاطر مقاومت عالی این کائوچو در برابر ازن  و نور خورشید و شرایط سخت جوی ، EPDM مشابه کائوچوی بیوتیل بوده، لیکن قدری مناسب کمتری برای آلودگی داراست.

    1-1 تاریخچه:

     

    در سال 1951 پروفسور کارل زیگلر در آلمان، گروه جدیدی از کاتالیزورهای واکنش های پلیمریزاسیونی را کشف نمود. این کاتالیزورها از یک نمک ها لوژنه فلزات واسطه همراه با یک عامل احیاء کننده آلی فلزی مثل آلکیل آلومینیوم تشکیل می شدند.

    این کاتالیزورها مسیر واکنش پلیمریزاسیونی را از طریق مکانیزم آنیونی پیش برده و در بسیاری از حالات ،‌پلیمری با نظم ساختمانی بسیار زیاد به وجود می آورند. زیگلر این اختراع خود را به ثبت رسانید. کاتالیزورهای زیلگر اولین بار به صورت تجاری در ساخت پلی اتیلن خطی یا چگالی زیاد و در فشار پایین به کار گرفته شدند.

    در ایتالیا پروفسور گویلو ناتا، تحقیقات روی این نوع کاتالیزوها را گسترش داده و نشان داه که برخی از آنها ،‌قادر به تولید و ایجاد پلیمرهای بسیاری ، که قالباً با انواع دیگر از لحاظ آرایش فضایی تفاوت دارند، می باشند. به همین دلیل این کاتالیزورها را به نام کاتالیزورهای فضا ویژه [1] خواندند. پروفسور ناتا همچنین دریافت که پروپیلن نیز می‌تواند از این طریق پلیمریزه گردد. و به این ترتیب پلی پروپیلن نیز به عنوان دومین پلاستیک اولفینی تجاری که از طریق این تکنولوژی کاتالیزوری جدید ساخته شده بود به بازار عرضه شد.

    پلی اتیلن و پلی پروپیلن هر دو بلوری و گرما خمیر هستند و به هیج رو ،‌حالت لاستیکی و کشانی ندارند با پیشرفت بیشتر مطالعات ،‌پروفسور ناتا دریافت که با استفاده از برخی گونه های کاتالیزورهای زیلگر می توان ترتیبی فراهم نمود که اتیلن و پروپیلن به صورت اتفاقی و نامنظم کوپلیمریزه شده ( به صورت غیر فضا ویژه ) و ایجاد ماده ای بی شکل با خواص کشانی و لاستیکی جالب نمایند. در سال 1963 به پروفسور کارل زیگلر و پروفسور کویلر ناتا مشترکا جایزه نوبل شیمی، به خاطر کشفی که منجر به ساخت چندین نوع الاستومر و پلاستیک جدیدی از جمله کائوچوهای اتیلین پروپیلن گشت ،‌اعطا گردید.

    تولید انبوه EPM و EPDM از سال 1963 آغاز شده و در سال 1985 با افزایش رشد مصرف، مقدار تولید جهانی این الاستورمر به 54/0 میلیون تن رسید که حدود 4/4 درصد ظرفیت تولید کل استومرهای مصنوعی را بخود اختصاص داد.

     

    1-2 ساختمان پلیمر EPDM

     

    ساختمان منظم و بی شکل کوپلیمر یک در میان اتیلن پروپلین                        

    CH3

    +CH2     CH2      C       CH2   + n

    H

    را به این ترتیب می توان نمایش داد:

    این ساختمان فوق العاده شبیه به ساختمان کائوچوی طبیعی یعنی سیس 1 و 4 پلی ایزوپرون می باشد.

    تعجب آور نخواهد بود که کوپلیمر یک در میان منظم اتیلن و پروپلین، حتماً یک ماده لاستیکی باشد، زیرا ساختمان آن بسیار شبیه ساختمان اولین کائوچوی مفید و با ارزش یعنی کائوچوی طبیعی است.

    ساختمان با مول برابر[2]  اتیلن و پروپلین نظیر آنچه که در قبل  نشان داده شده است،‌را نمی توان در کائوچوی اتیلن پروپیلن تجاری موجود دید،‌ترکیب در مواد تجاری عموماً بر اساس و مبنای درصد وزنی داده می شود، کوپلیمر با درصد مولی 50/50 را به نام کوپلیمر های اتیلن پروپیلن را می توان در یک محدوده وسیع از ترکیب درصد آن دو دید، اما محصولات تجاری د رمحدوده درصد وزنی 50/50 تا 25/75 از اتیلن و پروپیلن عرضه می گردند . به علاوه حتی در یک ترکیب درصد مساوی با مول برابر زنجیره های کوتاه با مجتمع هایی از پلی پروپیلن و پلی اتیلن که در میان پاره زنجیرهای [3] بزرگتر در کوپلیمر اتفاقی ،‌به صورت نامنظم توزیع شده اند، .وجود دارند.

    مولکول های کائوچوهای اتلین پروپیلن کاملاً خطی نیستند. بلکه شامل شاخه های جانبی با زنجیرهای کوتاه و بلند در درجه های مختلف می‌باشند این حالت که متاثر از شرایط پلیمریزاسیون و نسبت درصد منومرها می باشد. دقیقاً به همان صورتی که در کوپلیمرهای اتیلن پروپیلن (EPM ) دیده می شود، در ترپلیمرهای آن (EPDM) که ویژگیهای دیگری مثل تمایل به ایجاد بیشتر شاخه های جانبی به خاطر اثرات منومر دی ان وجود دارد، دیده نمی شود.

    علاوه  بر نسبت درصد منومر های اتیلن و پروپیلن، وزن مولکولی متوسط کائوچو نیز متاثر از انتخاب نوع کاتالیزور و متغیرهای واکنش پلیمریزاسیونی می باشد. بر خلاف یک شیمیست پلیمر، که عموماً جرم مولکولی متوسط را با استفاده از گرانروی ذاتی تعیین می نماید. شخص آمیزه کار لاستیک بیشتر تمایل به جانب اندازه گیری ویسکوزیته مونی دارد. ویسکوزیته مونی پلیمر خام کائوچوهای اتیلن پروپیلن در محدوده ای کنترل می شود که بتوان از آن انواع خواص کاربردی و فرایندپذیری را در صنعت لاستیک بدست آورد و علاوه بر آن در محدوده سایر کائوچوهای مصنوعی تجاری نیز قرار داشته باشند.

    ویسکوزیته مونی EPM ، EPDM در چهار دقیقه، پس از یک دقیقه پیش حرارت دهی ، در دماهای F‌ ْ 250 اندازه گرفته می شود که این مقدار به صورت (1+4) ML در F ْ 250 بیان می گردد.

    در هر وزن مولکولی مولی متوسط توزیع وزن مولکولی مربوط به زنجیره های پلیمر تشکیل دهنده یک الاستومر، بر خواص فرایند پذیری و مکانیکی آمیزه خام و پخت شده آن تاثیر می گذارد. چگونگی توزیع وزن مولکولی در این کائوچو نیز بستگی به نوع کاتالیزوهای مصرفی و شرایط کوپلیمریزاسیون دارد. فراسنج اساسی و کنترل کننده دیگر، توزیع نسبت های اتیلن و پروپیلن در اجزاء اوزان مولکولی متفاوت است، که این نیز بوسیله کاتالیزو و شرایط پلیمریزاسیون کنترل می‌شود.

    به طور خلاصه حداقل شش متغیر قابل اندازه گیری در ساختمان مولکولی کائوچوی اتیلن پروپیلن وجود دارد که به صورت جداگانه یا در مجموع کنترل می شوند به این ترتیب مجموعه وسیعی از مواد تجاری که دارای خواص مورد نظر در صنعت لاستیک، از لحاظ فرایند‌پذیری و کاربردی هستند، قابل تولید می باشند. این خواص عبارتند از :

    I ) نسبت درصد منومرها: کائوچوهای با درصد پروپیلن بالاغلطک‌پذیری بهتری دارند، در حالی که بهبود خواص فیزیکی در گام و قابلیت بهتر اکسترود شدن را در نسبت های بالای اتیلن می توان مشاهده کرد.

    II ) بلوریت: عموماً برای یک الاستومر جدید،‌ میزان بلوریت صفر مطلوب نظر می باشد، اما در بعضی مواقع ایجاد و گسترش حالت بلوری به هنگام کشش نیز مورد نظر است.

    III) شاخه های جانبی : شاخه های جابنی بلند بایستی حذف کردند مگر آن که یک آمیزه لاستیکی مرده مورد نیاز باشد، شاخه های جانبی کوتاه اثر چندانی ندارند.

    IV) وزن مولکولی متوسط: خواص فیزیکی محصول پخت شده با افزایش ویسکوزیته مونی بهبود می یابد اما در عوض فرایند پذیری عموماً مشکل تر می گردد.

    V) توزیع وزن مولکولی : اگر وزن مولکولی متوسط ثابت باشد، کائوچوهای با توزیع وزن مولکولی باریک دارای خواص فیزیکی بهتر ولی در عوض فرآیند پذیری ضعیف تر هستند.

    VI) چگونگی توزیع منومرها: در محدوده های نسبتاً وسیع و در کاربردهای علمی کائوچو، این فراسنج قابل اندازه گیری نیست.

     

     

     

    [1] _ Stereo Specific

    [2] _ Eqaimolar

    [3] _ Segments

    [1] _ Ethylen Propylene Rubber

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی مختضات ومشخصات EPDM

    فهرست:

    فصل –1 ساختمان  EPDM

    1-1- تاریخچه .......................... 2

    1-2 ساختمان پلیمر EPDM ................ 3

    1-21 ترمونومر ....................... 6

    1-22توزیع مونومرها .................. 6

    1-3 اثرخواص فیزیکی و شیمیایی بر EPDM .. 7

    1-3-1ویسکوزیته و فرایند پذیری ......... 7

    13-2پایدارکننده ها .................. 8

    133 چسبناکی غیر اشباعیت ............. 8

    13-4 درجه غیر اشباعیت   .............. 9

    1 4 خواص عمومی پلیمر EPDM............. 9

    15 غیر اشباعیت ...................... 11

    1 6 طبقه بندی انواع کائوچو .......... 12

    16-1 وزن مولکولی ................... 13

    16-2 مقدار پروپیلن ................. 13

    16-3میزان غیر اشباعیت .............. 14

    فصل –2 ولکانش

    2 ولکانش ............................ 16

    21 ولکانش EPM ...................... 16

    211پراکسیدهای آلی ................. 16

    212 انرژی تشعشعی زیاد.............. 22

    22 ولکانش EPDM ..................... 22

    221پراکسیدهای آلی ................. 22

    222گوگرد و شتاب دهنده ............. 23

    223سیستم های رزین کوئینوئید و مالتیمید   25

    224انرژی تشعشعی زیاد............... 25

    225ولکانش در دمای معمولی .......... 29

    فصل –3 آمیزه کاری

    3 آمیزه کاری......................... 31

    31دوده ............................. 31

    32پرکننده‌های معدنی ................. 31

    321خاک رسی ........................ 32

    3-22سیلیکا.......................... 32

    323کربنات کلسیم ................... 32

    324آلومینای آبنده.................. 33

    325 عوامل اتصال ساز .............. 33

    33 نرمساز........................... 34

    34رزین چسب  ........................ 35

    35 ضد شکفت ( Anti Blooming).............. 36

    36 ضداکسان ......................... 37

    37 ضدنور ماوراءبنفش ................ 38

    38 مقاوم کننده‌ها در برابرشعله ...... 38

    39 امتزاج با سایر الاستومرها ………………………………38

    310آلیاژها ......................... 40

    311 عوامل پخت  ..................... 41

    312 عوامل محافظت کننده ............. 43

    313 فیلرها ......................... 43

    314 کمک فرایند ..................... 45

    فصل-4 نگاهی به کیفیت اختلاط آمیزه های EPDM

    4 نگاهی به کیفیت اختلاط آمیزه های EPDM 47

    41 سختی دانه های دوده .............. 53

    42 پلیمرهای EPDM دارای شاخه های جانبی 54

    43 پارامترها و  دستورالعمل های اختلاط 54

    44 اثر نحوه اختلاط .................. 57

    فصل –5 فرآیند پذیری

    5 فرآیند پذیری ...................... 62

    51 اختلاط ........................... 62

    52شکل دهی .......................... 63

    53جابجایی و دست پردازی ............. 64

    54 اکستروژن ........................ 64

    55 کلندرینگ ........................ 65

    56 قالب گیری ....................... 66

    57 پخت ............................. 66

    فصل –6 خواص کائوچوی اتیلن پروپیلن

    6 خواص کائوچوی اتیلن پروپیلن ...... 69

    61درجه حرارتهای بالا ................ 69

    62 درجه حرارتهای پایین ............. 69

    63 مقاومت در حالت خام .............. 72

    64 مقاومت در برابر عوامل جوی ....... 72

    65 مقاومت نسبت به مواد شیمیایی ..... 73

    66خواص الکتریکی .................... 74

    67 خواص دینامیکی ................... 76

    68 قدرت کشتی و سختی ................ 77

    69 مقاومت فرسایشی و سایشی در برابر پارگی    78

    610 مانانی فشاری ................... 78

    611 خزس و واهیختگی تنش…………………………………78

    612 نفوذ پذیری در برابر گازها ...... 78

    فصل –7 مصارف کائوچوی EPDM و EPM

    7 مصارف کائوچوی EPDM و EPM .......... 81

    71  تایر اتوموبیل................... 81

    72کابل و عایقهای  الکتریکی .......... 81

    73درزگیرهای اتوموبیل ............... 82

    74 لوله  مصرفی در اتوموبیل ......... 82

    75 لوله‌های تخلیه ماشینهای لباسهای خانگی     82

    7 6 استفاده از EPDM در سایدوال تایرهای رادیال     82

    .

    منبع:

    ندارد.

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی مختضات ومشخصات EPDM, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی مختضات ومشخصات EPDM, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی مختضات ومشخصات EPDM, رساله در مورد پایان نامه بررسی مختضات ومشخصات EPDM, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی مختضات ومشخصات EPDM, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی مختضات ومشخصات EPDM, مقاله در مورد پایان نامه بررسی مختضات ومشخصات EPDM, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی مختضات ومشخصات EPDM, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی مختضات ومشخصات EPDM, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی مختضات ومشخصات EPDM, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی مختضات ومشخصات EPDM
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت