پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی

تعداد صفحات: 90 فرمت فایل: word کد فایل: 624
سال: 1391 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: اقتصاد
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی

    چکیده :

    در یک نگاه کلی می توان تجارت الکترونیک را زیر مجموعه ای از کسب و کار الکترونیک[1] که ارمغان فن آوری اطلاعات می باشد دانست استقرار الکترونیک نیازمند بسترسازیهای مناسب اقتصادی و فنی مخابراتی حقوق انسانی و فرهنگی می باشد. هدف از تحقیق بررسی نقش تجارت الکترونیک در تحول ودگرگونی اقتصادی است .پروژه حاضر به روش کتابخانه ای است . تأثیر مستقیم و غیرمستقیم فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه ساختارها و سطوح زندگی مردم عادی و نفوذ و توسعه ابزارهای این پدیده عصر جدید در پیچیده ترین فعالیتها، مؤثرترین عامل در راه توسعه تکنولوژیک و به تبع آن اطلاعاتی بشر بوده است. ظرفیتهای بالقوه فناوری اطلاعاتی و ارتباطات مدیران پیشرون مجاب می کند تا با نگرشی عمیق بر ابزارهای این پدیده جهانی به منصه ظهور برسانند با این دیدگاه سعمی می شود تا با نگاهی گسترده زمینه های بهترسازی فناوری اطلاعات و ارتباطات و کارکردهای آن در تحولات درون سازمانی و ارتباطات برون سازمانی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

     

     

    کلمات کلیدی :تجارت الکترونیک –تحول اقتصادی –مدیریت بازرگانی

    فصل اول

    طرح تحقیق

    مقدمه

     

    در یک نگاه کلی می توان تجارت الکترونیک را زیر مجموعه ای از کسب و کار الکترونیک[2] که ارمغان فن آوری اطلاعات می باشد دانست استقرار الکترونیک نیازمند بسترسازیهای مناسب اقتصادی و فنی مخابراتی حقوق انسانی و فرهنگی می باشد بانکداری الکترونیک[3] و به تبع آن پول الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین بسترهای لازم در زمینه تجارت الکترونیک از طریق تسهیل در پرداخت و نقل و انتقالات الکترونیکی وجود معادلات اینترنتی اختراع تلفن و سپس رایانه تلفیق این دو وسیله باعث پیدایش اینترنت و صنعت فن آوری اطلاعات و در نتیجه مبادله الکترونیک کالاها از طریق تجارت الکترونیکی گردیده است. این نوآوری در حوزه توزیع همچون انقلاب صنعتی، تأثیرات چشمگیری را بر کیفیت و هزینه توزیع، کالا و خدمات گذاشته و کمک بزرگان به رقابتی شدن بازارها نموده است ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل و شفاف در مورد کالا و خدمات مورد نیاز مصرف کنندگان در هر گوشه از دنیا تسهیل مبادله بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بدون توجه به محدویتهای جغرافیایی و زمانی باعث گردیده تا بسیاری از انحصارات موجود در بازارهای مختلف تاریخ در شیوه های سنتی مبادله فقدان اطلاعات شفاف داشته است شکسته شود. (اعرابی و سرمد سعیدی 1380) ص 11-21

    تجارت الکترونیک در زبان انگلیسی به معنای (trade electronic) که در زبان فارسی به معنای خرید و فروش به صورت آنی و به صورت اینترنت می باشد و نیز خریدن کالا به انگیزه فروش آنها همچنین بکارگیری سرمایه به منظور سود بردن آمده است.

    تاریخچه تجارت الکترونیک

     

    تاریخچه تجارت الکترونیک بیشتر به تعریفی که از آن می شود بستگی دارد برخی از صاحب نظران اولین داد و ستدی که توسط تلفن و یا فاکس انجام گرفته است را مرحلع شروع تجارت الکترونیکی می دانند در اولین ارتباط اینترنتی در سال 1969 در کالیفرنیا دو ابر رایانه با یک کابل 5 متری به هم متصل کردند تا چند کلمه اطلاعات به هم انتقال دهند. با آمدن اولین نرم افزار گرافیکی «بروز، Browsdr» بای اتصال به شبکه جهانی اینترنت در سال 1993 و استقبال شرکتها از آن بیشتر فعالیتهای تجاری الکترونیکی متمایل شد و در بعضی زمینه ها خرد و فروشان اینترنتی همچون سایت حراجی اینترنتی آمازون یکشنبه سربرآورد تا با خرد و فروشان سنتی بازار به مبارزه بپردازد 2 (ضایعی 1381) ص 24.

    تجارت الکترونیکی در ابعاد جهانی

     

    معامله ای که در کشور آسیاسی چین انجام گرفته است نشان می دهد چین در سال 2007 به دومین بازار بزرگ رایانه شخصی دنیا تبدیل خواهد شد. آمریکا (با 42 درصد از کل کاربران جهان) چین (با 6/6 درصد از کاربران) و ژاپن (56 درصد از کل کاربران جهان) جزءِ سه کشور اولیه استفاده از اینترنت می باشد. یک مؤسسه تحقیقاتی چینی پیش بینی کرده است که درآمد تجارت الکترونیکی مصرف کنندگان چین در سال 2004 به 8/4 میلیارد دلار برسد چین بیش از 150 میلیون کارت بانکی و سیستمهای تحویل نقدی[4] دارد که برای خریدهای اینترنتی و بهنگام قابل اطمینان می باشند. پنج کشور عمده با بیشترین تعداد کاربران سایتهای خانگی عبارتند از: آمریکا (166 میلیون نفر)، چین (57 میلیون نفر)، ژاپن 051 میلیون نفر)، آلمان (32 میلیون نفر) و انگلیس (29 میلیون نفر). طبق آمار سال 2002 چین با 57 میلیون نفر کاربرد بیش از یک میلیارد نفر جمعیت نزدیک به 5 درصد کاربر اینترنتی دارد که می تواند در خانه از آن استفاده کنند. همچنین در این سال نرخ کاربرانی که خریدهای online انجام داده اند 32 درصد رشد داشته است (M. Efendioglu: 2004) 7 ص 45-65

    ضرورت اجرای پژوهش

     

    در عصر نوین استفاده از سیستم الکترونیک با توجه به رقابت شدید بین دول مختلف بر سر اقتصاد و پول و عرض، تلاش همه حکومت ها جهت الکترونیکی کردن سیستم های مالی خود بوده و هستند.لذا در این میان یک سری مسائلی وجود دارد که بیان کننده میزان علاقه و استفاده مردم (مشتریان بانکداری الکترونیک) می باشد که با ید مد نظر قرار گیرید.علاوه بر اهمیت بانکداری الکترونیک که در جامعه امروزی بسیار مهم می باشد یک سری فاکتور ها نیز وجود دارند که بر اهمیت این موضوع دامن می زنند و آن هم میزان رضایت مردم از این موضوع است .بنا براین پژوهش حاضر بر این مسئله تاکید دارد که تا چه اندازه مردم یا همان مشتریان بانکداری الکترونیک بر این موضوع راقب هستند یا تا چه اندازه مردم ازدادوستد ماشینی و الکترونیکی بانکها راضی هستند پس اهمیت انجام این پژوهش بر ما بسیار مهم می باشد چون بانکداری و اقتصاد در زندگی بخش بزرگی از زندگی ما را تشکیل می دهند. پس از پایان جنگ تحمیلی 8 ساله مشکلات و معضلات اقتصادی که گریبانگر نظام اقتصادی کشوربه خصوص نظام سنتی بانکداری ایران بود ، نمایان گردید ،‌ به همین جهت سیاستگذاران اقتصادی و بانکی کشورمان مصمم شدند بااصلاح ساختار سیستم بانکی کشور، زمینه شکوفایی و رشد و بالندگی اقتصاد ملی را فراهم کنند ، از این رو بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف بهبود سرویس دهی بانکها به مشتریان واستفاده بهینه از بودجه های تخصیص یافته به پروژه های انفورماتیک بانکها، طرح اتوماسیون بانکی یا همان بانکداری الکترونیکی رابطور جدی در اولویت فعالیتهای خودقراردادکه شامل بهینه سازی روشهای بانکداری، اتوماسیون شعب ، سرپرستی ها و تهیه یک الگوی نرم افزاری ،سخت افزاری و مخابراتی برای استفاده بانکهای کشوربود.با توجه به مطالب گفته شده و تاثیر فزاینده تجارت الکترونیک بر سیستم اقتصادی کشور های انجام پژوهش حاضر بسیار حائز اهمیت خواهد بود .

     

     

    اهداف پژوهش

     

    اهداف اجرای پژوهش :

    هدف اصلی :

    بررسی نقش تجارت الکترونیک در تحول ودگرگونی اقتصادی.

    اهداف فرعی :

    1- بررسی ارتباط بین تجارت الکترونیک درافزایش سرعت معاملات اقتصادی

    2- بررسی نقش تجارت الکترونیک در میزان تورم در دنیای اقتصاد .

    3- بررسی نقش تجارت الکترونیک در در سهولت دادو ستد .

    4- بررسی بررسی میزان رضایت کارشناسان اقتصادی از عملکرد تجارت الکترونیک .

    فرضیه های پژوهشی :

    1- بین اقتصاد و تجارت الکترونیک رابطه معنی داری وجود دارد.

    2- بین تجارت الکترونیک وسهولت معاملات اقتصادی رابطه وجود دارد .

    3- بین تورم و تجارت الکترونیک رابطه وجود دارد .

    4- تجارت الکترونیک باعث افزایش سرعت معاملات اقتصادی می گردد .

    سوالات پژوهشی

    1- آیا بین تجارت  اکترونیک و اقتصاد رابطه وجود دارد ؟

    2- آیا بین تورم اقتصادی و تجارت الکترونیک رابطه وجود دارد ؟

    3- بین سرعت تبادلات اقتصادی و تجارت الکرترونیک چه رابطه ای وجود دارد ؟

    بین سهولت دادو ستد اقتصادی و تجارت الکترونیک چه رابطه ای وجود دارد ؟

     

     

     

    فصل دوم

    ادبیات تحقیق

     

     

    تعاریف کلی

     

    تجارت الکترونیکی مستلزم الکترونیکی شدن کلیه فعالیتها و عناصر تجاری نمی باشد، بلکه آن را طیفی سه بعدی می داند که از ابعاد محصول، بازیگران و فرآیندها تشکیل شده است. وی ادعا می کند که تجارت الکترونیکی کامل زبانی است که، تمامی عناصر تجارت، الکترونیکی باشد، ولی در عین حال اگر هر کدام از آنها هم تا حدی الکترونیکی باشد، باز هم مفهوم تجارت الکترونیکی وجود دارد. (1997، Choi et al)

    محصولات و خدمات می توانند فیزیکی یا دیجیتالی باشند. واسطه ها و فرایندهای سازمان نیز می توانند به دو صورت فیزیکی یا دیجیتالی باشند. بنابراین هشت مکعب (2×2×2) خواهیم داشت که هر کدام دارای سه بعد هستند. در تجارت سنتی تمامی این ابعاد فیزیکی و در تجات الکترونیکی خالص، هر سه بعد دیجیتالی هستند. سایر حالات ترکیبی از ابعاد فیزیکی و دیجیتالی هستند. حتی اگر فقط یک بعد از سازمانی دیجیتالی باشد ما سازمان مورد نظر را مبتنی بر تجارت الکترونیکی می دانیم.

    گرچه در این حالت تجارت الکترونیکی به شکل خالص مطرح نیست. به عنوان مثال خرید کتاب از آمازون را نمی توان تجارت الکترونیکی خالص دانست زیرا حمل کتاب از طریق شرکت فدکس و به صورت فیزیکی انجام می گیرد. اما خرید یک کتاب الکترونیکی از آمازون را می توان تجارت الکترونیکی خالص دانست زیرا انتقال کتاب هم به شکل بهنگام می باشد (200، et Turban al).

    هویت واقعی افراد در اینترنت نیز گردیده است. که البته برای هر یک راه حلهایی وجود دارد ولی برای اجرای آنها نیازمند یک سری امکانات خاص می باشیم.

    تجارت الکترونیکی مفاهیم و شاخص‌های آن

     

    تعامل بین فناوری و فرایند کسب و کار، کلید فهم اثراتی است که تجارت الکترونیکی بر معاملات اقتصادی و در نهایت بر کل اقتصاد می‌تواند داشته باشد. آنچه تجارت الکترونیکی را از تجارت به روش سنتی متمایز می‌کند، اساساً روش یا مسیری است که از طریق آن، اطلاعات بین خریداران و فروشندگان مبادله و پردازش می‌شود. در تجارت الکترونیکی، اطلاعات به جای اینکه از طریق تماس مستقیم اشخاص منتقل شود، از طریق یک شبکه دیجیتالی یا سایر کانالهای الکترونیکی مبادله می‌شود. تجارت الکترونیکی ممکن است یک کانال فروش، بازاریابی یا توزیع اضافی درکنار کانالهای سنتی تجارت ایجاد نماید و یا کالاها، خدمات و بازارهای جدیدی ایجاد کند.تعاریفی که در مورد تجارت الکترونیکی وجود دارد، با توجه به فعالیتها و معاملاتی که در آنها لحاظ شده و همچنین زیرساختهای ارتباطی که این فعالیتها و معاملات در آن انجام می‌شود، متفاوت هستند. همین امر سبب شده است تا نتایج مختلفی از تحقیقات انجام شده در سطح بین‌المللی، در مورد ابعاد تأثیر تجارت الکترونیکی به دست آید. برخی تمام معاملات تجاری و مالی را که به صورت الکترونیکی انجام می‌شوند؛ نظیر تبادل الکترونیکی داده‌ها (EDI)، انتقال وجوه به صورت الکترونیکی (EFT) و تمام فعالیتهای مربوط به کارتهای اعتباری بدهی را تجارت الکترونیکی می نامند. برخی دیگر، تجارت الکترونیکی را محدود به خرده فروشی به مصرف‌کنندگان می‌کنند که در آن، معامله و پرداخت بهای کالا و خدمات از طریق اینترنت صورت می‌گیرد. براساس یکی از این تعاریف، تجارت الکترونیکی عبارت است از خرید و فروش کالاها، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه‌های کامپیوتری از جمله اینترنت. (Turban 2002).

  • فهرست و منابع پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی

    فهرست:

    مقدمه. 10

    تاریخچه تجارت الکترونیک... 11

    تجارت الکترونیکی در ابعاد جهانی.. 11

    ضرورت اجرای پژوهش... 12

    اهداف پژوهش... 14

    تعاریف کلی.. 17

    تجارت الکترونیکی مفاهیم و شاخص‌های آن. 18

    انواع مدل های تجارت الکترونیکی در اقتصاد 19

    تجارت مصرف کننده با مصرف کننده 23

    تجارت مصرف کننده با فروشنده 24

    تجارت فروشنده با اداره 25

    جایگاه تجارت الکترونیکی در جهان. 30

    عوامل محرک تجارت الکترونیکی.. 32

    دنیای جدید کسب و کار. 33

    فشارهای کسب و کار. 35

    پژوهش های داخلی.. 35

    توسعه اقتصادی.. 36

    تاریخچه توسعه اقتصادی.. 37

    تعاریف... 38

    چند تعریف از دانشمندان توسعه. 39

    توسعه اقتصادی.. 39

    عدالت اقتصادی.. 41

    نقش دولت در توسعه اقتصادی.. 43

    تکنولوژی و توسعه اقتصادی.. 44

    انواع اقتصاد 45

    اقتصاد خرد 45

    اقتصاد کلان. 45

    ب: سیاست پولی و مالی کسر بودجه. 47

    سیستم های اقتصادی.. 47

    1 - اقتصاد با برنامه ریزی متمرکز: 47

    2- اقتصاد بازار آزاد 48

    3- سیستم اقتصادی مخلوط (بازار دولت) 49

    مشکلات ساختاری اقتصاد ایران. 50

    1- کندی و نوسان رشد اقتصادی.. 50

    2- تورم بالا. 50

    3- نابرابری توزیع درآمد. 52

    1- مفهوم و ساختار توسعه لایه ای.. 53

    2- مفهوم و ساختار سطوح توسعه. 54

    تجارت الکترونیکی و بیکاری.. 54

    بخش پولی و اثرات تجارت الکترونیکی.. 57

    تجارت الکترونیکی و تورم. 62

    تجارت الکترونیکی و تجارت بین‌الملل. 65

    تجارت الکترونیکی و سرمایه‌گذاری.. 65

    تجارت الکترونیکی و بودجه دولت.. 66

    تجارت الکترونیکی و رفاه و توسعه اقتصادی.. 69

    مقدمه. 72

    مروری بر مطالعات گذشته. 73

    چارچوب نظری.. 77

    روش تحقیق. 80

    موانع و چالشهای تجارت الکترونیکی در ایران. 83

    تجربه های موفق در تجارت الکترونیک... 84

    مدیریت و تجارت الکترونیک... 85

    راهکارهای لازم برای توسعه تجارت الکترونیک در کشور. 86

    منابع به ترتیب حروف الفبا 88

    .

    منبع:

    منابع فارسی :

    1- احمدی و م، حسین و. ویرجینیاری- تجارت الکترونیک، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، 1381، ص 27.

    2- اخلاقی، سارا سادات و علیپور شراره- فصلنامه تحلیلی اطلاع رسانی سازمان پژوهش سازمان حسابرسی، پاییز 1387.

    3- اعرابی، سید محمود- سرمد سعیدی، سهیل- موانع محیطی و ارائه الگوی مناسب جهت استفاده از تجارت الکترونیک در ایران مجله علوم اطلاع رسانی، شماره 21 دوره 18 صص 21-11

    4- بارمارون- اقتصاد سیاسی، ترجمه منوچهر فرهنگ، تهران، سروش 1376، ج 2.

    5- پژویان، جمشید- کتاب اقتصاد خرد تهران، انتشارات پیام نور، 1381، صص 6-7.

    6- جهانیان، ناصر- بنیادهای توسعه ی اقتصادی عادلانه در اسلام، فصلنامه پژوهشی اقتصاد اسلامی/ سال هفتم/ شماره 25، بهار 1386.

    7- حسین شمس الدین و جهانگرد هاجر، تجارت الکترونیک در قالب بندی بنگاه ها مجموعه مقالات، دومین همایش تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی، چاپ اول، صص 151- 139.

    8- حنفی زاده، پیام- تجارت الکترونیک، جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف پژوهشکده تکنولوژی انتشارات ترمه 1389، صص 19-16

    9- خانی جزنی، جمال- تجارت الکترونیک پیام مدیریت، شماره 25، زمستان 1386، صص 85-67.

    10- دعائی، حبیب الله جهانی- مدیریت تجارت الکترونیک ماهنامه اقتصادی اجتماعی- فرهنگی، شماره 185-186، پیاپی 273 و 274، بهمن و اسفند 1385.

    11- رضایی، محسن- ایران در چشم انداز 1404، توسعه اقتصادی راهبرد یاس شماره 14 تابستان 1387.

    12- زرگر، محمود- مدلهای راهبردی و راهکارهای تجارت در اینترنت، انتشارات بهینه، 1385 ص 12.

    13- ساموئلسن، هادی نورد- اصول علم اقتصاد، محمد خان، مرتضی (مترجم). تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی 1384 ص 6.

    14- صنایعی، علی- تجارت الکترونیک در هزاره سوم، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، 1381، ص 24.

    15- علیپور حافظی، مهدی- تجارت الکترونیک در مراکز اطلاع رسانی، سخنرانی، همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی جزیره کیش، 1380، صص 13-11.

    16- فریر، لوییس، خودآموز اقتصاد، خلعت بری، فیروزه (مترجم)، تهران، شباویز، 1373، چاپ چهارم ص 8.

    17- قزل ایاغ، مژده، تجارت الکترونیک مبتنی بر اینترنت همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی 1380، ص 11.

    18- کشفی بناب، علیرضا- الکترونیک ماهنامه ها- ماهنامه ایران، خرداد ماه 1389.

    19- مدهوش، مهرداد- رضایی نژاد، میثم- سایت های تجارت الکترونیک در ایران استراتژی و مدلهای فصلنامه های پژوهشهای بازرگانی، شماره 3، صص 188-163.

    20- موسوی جهرام، منوچهر- کتاب توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، تهران انتشارات دانشگاه پیام نور، 1379، ص 31.

    21- میرابی، وحید رضا- سرمدسعیدی، سهیل- مدیریت بازاریابی بین الملل در هزاره سوم انتشارات اندیشه های گوهربار، 1382، ص 2.

    22- نیکبخش تهرانی، محمدحسن- آذر صابری، مهدی- آشنایی با تجارت الکترونیک و زیرساختهای آن، انستیتو ایز ایران، 1380، ص 9.

    22- Efendiylu, Alev, (2004), chinece culture and

     E-Commerce: An Exploratory stady, ineracting with compaters vol 16, PP45-65

     

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی, تز دکترا در مورد پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی, رساله در مورد پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی, پایان نامه در مورد پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی, تحقیق در مورد پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی, مقاله در مورد پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه تجارت الکترونیک و نقش آن در تحول اقتصادی از دیدگاه مدیریت بازرگانی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت