پایان نامه فرسودگی شغلی

تعداد صفحات: 126 فرمت فایل: word کد فایل: 4200
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه فرسودگی شغلی

    مقدمه:

    تنش در محیط کاری امری شایع است و بسیاری از افراد با آن مواجه می شوند، لذا گروهی از صاحب نظران رفتار سازمانی فشار روانی را بیماری شایع قرن توصیف کرده اند که در دراز مدت می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی شود پس فرسودگی شغلی یکی از عمده ترین پیامدهای اجتناب ناپذیر تنش کاری است که به دنبال خود فرسودگی جسمی، تغییر در رفتار و عملکرد شغلی را به ارمغان می آورد، که در واقع می توان گفت فرسودگی شغلی با نشانه های زیر شناخته می شود:

    شاخص های هیجانی که علایمی مثل بی علاقه شدن نسبت به شغل خود، افسردگی، احساس درماندگی و ناتوانی، از دست دادن همدلی نسبت به دیگران

     شاخصهای نگرشی شامل بدبینی نسبت به دیگران، نسبت به مدیریت سازمان محل کار خود گله مند شدن از دیگران

    شاخصهای رفتاری شامل تحریک پذیری و پرخاشگر بودن، افزایش سوء مصرف مواد و افزایش مشکلات و درگیریها با مرئوسان، روسا، همکاران، همسر و فرزندان

    شاخصهای روان تنی مثل ابتلا به اختلال گوارشی و سردردها و ........

    شاخص های سازمانی شامل دزدی، غیبت از کار، تنزل ابعاد اخلاقی و معنوی کارکنان است. (ساعتچی 1376)

    افرادی که فرسودگی شغلی را تجربه می کنند یک تاثیر منفی بر همکارانشان می گذارند هم به وسیله ایجاد تضادهای پرسنلی و هم ایجاد اختلال در انجام وظایف شغلی پس می تواند مسری باشد و به صورت تعاملات غیر رسمی در شغل تداوم یابد همچنین از جمله آثاری که فرسودگی شغلی به عنوان یک سرایت کننده منفی دارد سرایت و تاثیر آن در زندگی خانوادگی افراد است. (بورک و گرنگلاس[1] 2001)

    جکسون و مازلاک (1982) مشاهده نموند که سطح خستگی هیجانی مرتبط با شغل افراد با گزارش همسرانشان در مورد عصبی، ناراحت و خسته و افسرده بودن آنان در منزل ارتباط معتبری داشت. این خستگی هیجانی مرتبط با شغل با کیفیت پایین زندگی خانوادگی که توسط همسر شخص گزارش می شود ارتباط قوی داشت.

    در حدود 50 سال پیش یک جامعه شناس بنام ویلارد والر اهمیت موقعیت شغلی شوهر و تاثیر آن بر ازدواج و روابط خانوادگی خاطر نشان ساخت (ایگمن 1986) وی خاطر نشان ساخت که موقعیت اقتصادی خانواده فرایند تعارض خانواده را عمیقا تحت تاثیر قرار می دهد. شرایط سخت کاری و استرسهای ناشی از آن به خانه منتقل می شود و زن و شوهر را علیه یکدیگر بر می انگیزاند. آمار بالای جدایی خانوادگی در کاکنان مشاغل که چالش و درگیری زیادی دارند، مشاهده شده است. شخصی که خودش را در شغلش شکست خورده می بیند، احتمالا با پرخاشگری در منزل در مقام جبران آن بر می آید و ذکر این نکته ضروری است که چنین خانواده هایی موفق نخواهند بود. (رسولی 81)

    خانواده و کار  دو جنبه مهم زندگی هستند و تجربیات هر یک بر دیگری تاثیر می گذارد محققان در توصیف مجموعه خانواده و کار مدلهایی را برای تبیین بین زندگی خانوادگی و کار ارائه داده اند.

     

     

    بیان مساله:

    با توجه به روند ارتباط تعاملی بین کار و زندگی خانوادگی، جای تعجب نیست اگر کار کانون اصلی زندگی بیشتر افراد باشد، نیاز به نزدیکی، صمیمیت و دیگر نیازهای اجتماعی آنان، احتمال زیاد در محیط کار بیش از هر مکان دیگر بر آورده می شود. کار محور اصلی زندگی ما را تشکیل می دهد، به خصوص به دلیل ساعات طولانی کار و تغییرات در هنجارهای اجتماعی انواع تعارضهای کاری و خانوادگی وجود دارد. آنها شامل تنیدگیهای شغلی، بار کاری زیاد (فشارهای روانی ناشی از تلاش برای انجام نقشهای گوناگونی که با انرژی و زمان فرد همسازی ندارد، تعارض و فشار روانی همراه با ناهمسازی و یا تعارض درباره انتظارات نقش) و نیز مشکلات مربوط به مراقبت از کودک، نگهداری از بزرگسالان و مسایل مربوط به تعادل بین شغل، خانواده ها و نیازهای شخصی می باشد. در نهایت، فشارهای روانی دارای کیفیت واگیر است و به جنبه های دیگر فرد نیز سرایت می کند (بولگر[2] و دیگران 1989).

    به احتمال زیاد، مسایل خانوادگی بر زندگی کاری و زندگی کاری نیز آشکارا بر زندگی خانوادگی تاثیر می کذارد. تحقیقات ملی در آمریکا نشان می دهد که 72 درصد مردان و 83 درصد زنان تعارض مهمی را بین انتظارات و نقشهای خانوادگی و کاری تحربه می کنند (کوپر[3] 1992)

    تعارضهای کاری و خانوادگی هنگامی به وجود می آید که فشارهای مربوط به نقش و انتظارات در کار خانواده با یکدیگر ناهمساز باشند، مانند زمانی که شرکت در یک نقش، مشارکت در نقش دیگر را غیر ممکن می سازد. به سه طبقه بندی کلی از تعارضهای کار و خانواده می توان اشاره کرد:

    تعارضهای مبتنی بر زمان، تعارضهای مبتنی بر فشار روانی و تعارضهای مبتنی بر رفتار. (گرین هاوس و دیگران 1987)

    تعارضهای مبتنی بر زمان عبارت است از اینکه چگونه زمان اختصاص یافته به یک نقش باعث کاهش توجه به نقش دیگر می شود، مانند زمانی که ملاقاتهای دیر وقت شبانه با جلسات مدرسه کودک در تعارض است تعارضهای مبتنی بر فشار روانی عبارت است از تجاوز نشانه های تنیدگی مانند خستگی و تحریک پذیری از یک نقش به نقش دیگر تعارضهای مبتنی بر رفتار عبارت است از ناهمسازی رفتار در یک نقش با رفتار مورد انتظار در نقش دیگر، مانند زمانی که از کارمندان در محیط کار عینی بودن و غیر عاطفی عمل کردن و در خانواده گرم یا عاطفی بودن در نقش پرورشی مورد انتظار است.

    در یک بررسی بون اورتنر[4] به این نتیجه رسیدند که درگیریهای کاری پدر بر رفتار والدین و خانواده اثر می گذارد به ویژه مردانی که ساعات طولانی کار می کنند، به طور طبیعی وقت کمتری صرف فرزندان و فعالیتهای مشترک زناشوئی می کنند اما این امر بستگی به اولویتهای نقش زن و مرد و نیز  انتظاراتشان از ادواج دارد. برای مثال، ارزشها، انتظارات و توقعات در مشاغل معینی کاملا آشکار است و بازتاب آن را می توان در قواعد و رفتار خانوادگی مشاهده کرد.

    البته شایان ذکر است که امروزه، نشانه هایی که حاکی از یکی شدن نیازها و ارزشهای کارکنان و اتحادیه ها دیده می شود و بین کار و خانواده رابطه تعادلی به وجود آمده است. ارزشهای رشد شخصی و تعادل بین خانواده، فرد و شغل، ضرورت نیاز به انعطاف پذیری در برنامه کاری، مرخصی‌های خانوادگی، حمایتها و پاداشهای مناسب و نیز غنی سازی محیط کار را بیش از پیش محسوس می سازد. اتحادیه ها به تدریج این نیازها و ارزشها را نوسازماندهی می کنند و انطباق می‌دهند اتحادیه ها برخوردارند. این شرکتها به تدریج فرهنگ و ارزشهای صنفی خود را تغییر می‌دهند تا خط مشی های خانوادگی- دوستانه را بخش مهمی از راهبردهای کسب و کار خود سازند، این همکار و یا رابطه تعاملی بین خانواده و کار، اساس استخدام بهترین کارگران و نگهداری آنان و تامین وفاداری و بهره وری لازم برای شرکتها به منظور حفظ موقعیت رقابت آمیز در دنیای جدید اقتصاد محسوب می شود. (نوابی نژاد 1378)

    بر این اساس، در پژوهش حاضر رابطه فرسودگی شغلی با کارکردهای خانوادگی کارکنان بانک ملی مورد مطالعه قرار می گیرد. بدین منظور تعدادی از کارمندان این موسسه با استفاده از روشهای علمی مناسب به عنوان نمونه مطالعه انتخاب گردیده و به وسیله پرسشنامه های دقیق و مناسب در زمینه فرسودگی شغلی و کارکردهای خانواده داده ها جمع آوری شده است.

    اهمیت مساله:

    با توجه به شیوع و گسترش روزافزون فرسودگی شغلی در بین کارکنان مشاغل مختلف بطوریکه سازمان بهداشت جهانی (W.H.O) 1987 اعلام کرده است که  جمعیت کارمندی از شغل خود ناراضی هستند و 90 درصد آنها معتقدند که شغلشان در جهت اهداف زندگی آنها نیست و 75 درصد کسانی هستند که به دنبال کمک های روانپزشکی هستند به دلیل عدم رضایت شغلی و عدم توانایی. و همچنین درگیریهای شغلی کاملا با تعارضهای کاری و خانوادگی مرتبط هستند و در جهت درک هر چه بیشتر این ارتباط و تاثیراتی که بر هم دارند سعی خواهیم کرد که با آگاهی علمی و مدارک مستند پیشنهاداتی را جهت برنامه ریزیهای لازم برای ارتقاء بهداشت روانی و حرفه ای کارمندان به منظور کاهش تبعات منفی این مساله ارائه دهیم. با افزایش سطح سلامت و رفاه  کارکنان بهره‌وری بانک نیز افزایش یافته و این مساله بر سرویس دهی کارکنان به مشتریان نیز تاثیر مثبت خواهد  داشت. لذا ضرورت دارد که رابطه فرسودگی شغلی با کارکردهای خانواده مورد مطالعه قرار گیرد.

    هدف کلی:

    شناخت ارتباط میان افسردگی شغلی کارکنان بانک ملی و کارکردهای خانوادگی آنها

    اهداف جزئی:

    شناخت رابطه فرسودگی شغلی کارکنان با مهارتهای حل مشکل خانوادگی آنها

    شناخت رابطه فرسودگی شغلی کارکنان با مهارتهای ارتباطی خانوادگی آنها

    شناخت رابطه فرسودگی شغلی کارکنان با ایفای نقشهای خود در خانواده

    شناخت رابطه فرسودگی شغلی کارکنان با پاسخهای عاطفی آنها در خانواده

    شناخت رابطه فرسودگی شغلی کارکنان با درگیریهای عاطفی آنها در خانواده

    شناخت رابطه فرسودگی شغلی کارکنان با کنترل اجتماعی آنها در خانواده

    فرضیات:

    فرضیه اصلی: بین فرسودگی شغلی کارکنان و کارکردهای خانوادگی آنها رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه اول: بین فرسودگی شغلی کارکنان و مهارتهای حل مشکل آنها در خانواده رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه دوم: بین فرسودگی شغلی کارکنان و مهارت های ارتباطی آنها در خانواده رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه سوم: بین فرسودگی شغلی کارکنان و ایفای نقشهای خود در خانواده رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه چهارم: بین فرسودگی شغلی کارکنان و پاسخهای عاطفی آنها خانواده رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه پنجم: بین فرسودگی شغلی کارکنان و درگیریهای عاطفی آنها در خانواده رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه ششم: بین فرسودگی شغلی کارکنان و کنترل اجتماعی آنها در خانواده رابطه معناداری وجود دارد.

    تعاریف نظری و عملی:

    تعریف نظری خانواده: این اصطلاح به واحد خویشاوندی اطلاق می‌شود  (پورافکاری 1376). در شکل هسته ای خانواده عبارتست از پدر، مادر و فرزندان درکاربرد وسیعتری ممکن است خانواده گسترده را هم در بر گیرد که شامل پدربزرگ، مادربزرگ، خاله، دایی، عمه، فرزندخوانده ها و غیره نیز می گردد که همه آنها به عنوان یک واحد اجتماعی شناخته شده عمل می کنند (پور افکاری 1376)

    در این پژوهش خانواده عبارتست از گروهی از افراد که با هم زیر یک سقف زندگی می‌کنند.

    کارکرد خانواده[5]: مدل مک مستر از کارکرد خانواده، [6] که یک مدل رفتاری است برای کارکرد خانواده شش بعد در نظر می گیرد؛ حل مساله[7]،  ارتباط[8]، نقشها[9]، پاسخدهی عاطفی[10]، آمیختگی عاطفی[11] و کنترل رفتار[12] (بعلاوه یک بعد عمومی بنام کارکرد کلی) هر کدام از این ابعاد بر روی پیوستاری از  کارآیی تا ناکارآیی قرار دارد.

    حل مساله: نشان دهنده توانایی خانواده برای حل مشکلات و نیز مراحلی که برای این کار طی می کنند می باشد هرگاه تمامی مراحل به خوبی طی شود، حل مساله به کارآفرین وجه ممکن انجام گرفته است و ناکارآمدترین شکل حل مساله آن است که خانواده حتی نتواند مساله را تشخیص دهد.

    ارتباط: یعنی توانایی اعضای خانواده برای تبادل اطلاعات (صرفاً اطلاعات کلامی).

    نقشها : شیوه خانواده در توزیع و انجام وظایف را توصیف می‌کند.

    پاسخدهی عاطفی : به توانایی اعضای خانواده برای دادن پاسخ هیجانی متناسب، چه احساسات مثبت و چه منفی اشاره دارد. 

    آمیختگی عاطفی: به کیفیت علاقه، توجه و سرمایه گذاری اعضای خانواده در برابر یکدیگر اشاره می کند.

    کنترل رفتار: استانداردها و آزادیهای رفتاری را توصیف می کند.

    در این پژوهش کارکرد خانواده آن چیزی است که ابزار سنجش خانواده اندازه می گیرد.

    فرسودگی شغلی[13]: به عنوان یک نشانگان بیماری که شامل تحلیل عاطفی[14]، مسخ شخصیت[15] و   کاهش پیشرفت افراد[16] است که می تواند در بین افرادی که کارشان در ارتباط مستقیم با مردم است دیده شود (مازلاک 1982).

    تحلیل عاطفی: مربوط می شود به کاهش منابع عاطفی یعنی فرد احساس میکند که فاقد منابع سازکاری است.

    مسخ شخصیت: شروع یک سری گرایشات دلسردانه و بی رحمانه به شغلشان.

    کاهش پیشرفت فردی: یعنی اینکه احساس می کنند نمی توانند کارشان را به همان خوبی که می توانستند انجام دهند، انجام بدهند.

    در این پژوهش فرسودگی شغلی آن چیزی است که ابزار فرسودگی شغلی مازلاک[17] اندازه می‌گیرد.

  • فهرست و منابع پایان نامه فرسودگی شغلی

    فهرست:

    مقدمه: 1

    بیان مساله: 4

    اهمیت مساله: 6

    هدف کلی: 7

    اهداف جزئی: 7

    فرضیات: 8

    تعاریف نظری و عملی: 8

     فرسودگی شغلی: 11

    فرسودگی شغلی: 12

    تاریخچه مفهوم فرسودگی شغلی: 12

    مرحله اولیه یا پیشگام: 13

    مرحله تجربی.. 14

    تعاریف مختلف فرسودگی شغلی: 16

    نشانه های مرض فرسودگی شغلی: 20

    1) تحریک پذیری فزاینده 23

    علل و عوامل فرسودگی شغلی.. 23

    الف) عوامل محیطی: 24

    1) ویژگیهای شغلی: 24

    2) ویژگیهای سازمانی: 25

    3-  ویژگیهای حرفه ای.. 25

    ب) عوامل فردی.. 27

    1) ویژگیهای جمعیت شناختی.. 27

    2) ویژگیهای شخصیتی.. 28

    3) گرایشات شغلی.. 29

    رویکرد های مختلف نسبت به فرسودگی شغلی: 30

    رویکرد تبادلی چرنیس... 32

    رویکرد روانشناختی- اجتماعی.. 33

    مدلهای فرسودگی شغلی: 34

    ب) مدل منابع- نیازهای شغلی: 36

    کاهش فرسودگی شغلی: 37

    راهبردها و تغییرات فردی: 37

    راهبردها و تغییرات سازمانی: 38

    خانواده 41

    خانواده از دیدگاههای جامعه شناسی: 42

    خانواده از دیدگاه ههای روانشناسی: 44

    انواع و اشکال خانواده: 46

    کارکردهای خانواده از دیدگاه‌های جامعه‌شناسی.. 49

    حفاظت و نگهداری فیزیکی.. 52

    ارزیابی خانواده و کارکردهای آن از دیدگاه روانشناسی: 54

    مدل مک مستر از کارکرد خانواده: 55

    حل مساله: 56

    ارتباط: 58

    نقشها: 58

    پاسخ دهی عاطفی: 59

    آمیختگی عاطفی: 60

    کنترل رفتار : 61

    پیشینه تحقیق در رابطه با فرسودگی شغلی : 63

    پیشینه پژوهش در رابطه با کارکردهای خانواده: 69

    مطالعات انجام شده در خارج از کشور: 71

    روش تحقیق: 75

    جامعه آماری: 75

    نمونه آماری: 76

    روش و شیوه عملی نمونه‌گیری: 79

    ابزارهای اندازه گیری و چگونگی جمع آوری داده ها: 79

    ابزار سنجش فرسودگی شغلی: 80

    ابزار سنجش خانواده: 82

    روشهای آماری برای تجزیه و تحلیل داده ها: 85

    حل مسأله. 91

    نتیجه گیری و بحث: 93

    نتیجه گیری و بحث: 94

    نتیجه گیری کلی و پیشنهادهایی برگرفته از یافته های پژوهش: 97

    1-5- محدودیتهای تحقیق: 101

    پیشنهادهایی برای پژوهشگرهای دیگر: 102

    منابع و ماخذ فارسی: 103

    منابع و ماخذ لاتین.. 109

    پرسشنامه فرسودگی شغلی مازلاک.. 111

    ابزار سنجش خانواده 113

    پرسشنامه. 115

    ابزار سنجش خانواده 118

     

    ندارد

    منبع:

    ندارد

پروپوزال در مورد پایان نامه فرسودگی شغلی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه فرسودگی شغلی , تز دکترا در مورد پایان نامه فرسودگی شغلی , رساله در مورد پایان نامه فرسودگی شغلی , پایان نامه در مورد پایان نامه فرسودگی شغلی , تحقیق در مورد پایان نامه فرسودگی شغلی , مقاله در مورد پایان نامه فرسودگی شغلی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه فرسودگی شغلی , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه فرسودگی شغلی , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه فرسودگی شغلی , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه فرسودگی شغلی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت