پروژه مدیریت شبکه کامپیوتری

تعداد صفحات: 71 فرمت فایل: word کد فایل: 4067
سال: مشخص نشده مقطع: کاردانی دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه مدیریت شبکه کامپیوتری

    پروژه

    جهت اخذ مدرک کاردانی

    سخت افزار کامپیوتر

    پیشگفتار

    دوران ما را بدرستی عصر اطلاعات نامیده اند. در اندیشه ما، «فناوری اطلاعات» به مفهوم گردآوری، سازماندهی و پردازش داده های خام است بگونه ای که از آن «معرفت» جدید تولید شود. ظهور شبکه های کامپیوتری در دهه هفتاد میلادی تمام اسباب و لوازم تولید معرفت و دانش را فراهم کرد و به آن شتابی انفجار گونه داد شاید به کار بردن واژه «انقلاب اطلاعاتی» برای این روند تولید دانش مناسب تر باشد.

    شبکه کامپیوتری چیزی بیش از یک ابزار در خدمت تولید دانش نیست ولی همین ابزار کارهایی را که ذهن بشر به جمع آوری داده آزمایش و نتیجه گیری نیاز دارد در کوتاهترین زمان ممکن محقق می شود.

    دسترسی سریع و آسان به اطلاعات استفاده از قدرت پردازشی کامپیوترهای قوی و کارآمد ایجاد و بکارگیری تکنولوژی نوین ارتباطی برای تبادل اطلاعات و ایجاد نرم افزارهای هوشمند، به شکوفایی تمام شاخه های علوم مختلف انجامیده است.

    در این پروژه به چگونگی مدیریت از شبکه های کامپیوتری پرداخته شده است.

     

    چکیده

    مدیریت و نگهداری شبکه، به منابع IT عظیمی نیاز دارد. جهت درک کامل اهمیت مدیریت شبکه باید تعدادی از وظایف اصلی مدیریت را بدانید:

    نصب و پیکربندی ایستگاههای کاری و سرورها

    ارتقاء ایستگاههای کاری و سرورها

    ارتقاء سیستم های عامل و برنامه های راه انداز

    برنامه های کاربردی باید نصب شوند و ارتقاء یابند.

    وسایلی مانند کابلها، سوئیچ ها و مسیریابها باید نصب و پیکربندی شوند.

    کابل کشی جدید باید نصب شود و کابل کشی قدیمی باید تعویض شود.

    ایجاد و بازبینی نسخه های پشتیبان.

    کنترل منابع.

    بروزرسانی مستندات جهت منعکس کردن تغییرات و ارتقاءها.

    اجزای شبکه باید در طول زمان کنترل و تست شود.

    جهت عیب یابی و رفع عیب در شبکه انجام دهید:

    مشکل را تعریف کنید

    منبع مشکل را شناسایی کنید و آنرا مجزا سازید

    خرابی را ترمیم کنید یا قطعات خراب را تعویض نمایید.

    شبکه را مجدداً تنظیم کنید.

    چکیده ای در مورد محافظت از داده ها

    عوامل بد می‌توانند اتفاق می‌افتند و در نهایت سرویس‌دهنده شما می‌تواند از کار بیفتد و در حین این فرایند فایل‌های مهم شما را صدمه بزند و بدین ترتیب راه‌اندازی مجدد سیستم غیرممکن شود. هر شخصی که چنین وضعیتی را تجربه کرده باشد می‌تواند ترمیم یک سرویس‌دهنده سِرور(یا هر سرویس‌دهنده دیگری) را به عنوان یک تجربه ناخوشایند برایتان بازگو کند، خصوصاً بسیاری از این تکنیک‌ها می‌توانند برای بسیاری غیر عاقلانه به نظر برسند.

    می‌توانید آسیب‌پذیری را با برنامه ریزی از قبل و به کارگیری چندین مرحله ساده مشکلات مربوط به از کارافتادگی، سیستم را کاهش داده و بدین ترتیب شانس از دست دادن داده‌ها را نیز تا حد زیادی از بین ببرید

    مدیریت از شبکه‌های کامپیوتری

    مقدمه:

    مقدمات یک شبکه

    یک کامپیوتر تحت شبکه که منابع را فراهم می سازد یک سرویس دهنده نامیده می شود. کامپیوتری که به این منابع دسترسی دارد را بعنوان یک ایستگاه کاری یا سرویس گیرنده می شناسیم. سرویس دهنده ها از قدرتمندترین کامپیوترهای  روی شبکه می باشند زیرا آنها جهت ارائه خدمات به بسیاری از نیازهای سایر کامپیوترها به قدرت بیشتری نیاز دارند. در مقایسه ایستگاههای کاری یا سرویس گیرنده ها معمولاً از کامپیوترهای شخصی ارزان قیمت و با قدرت پردازش پایین تر می باشند و برای شبکه های کوچک با تعداد کمتری از کاربران می توانید از شبکه نظیر به نظیر استفاده کنید. تمامی کامپیوترهای بر روی شبکه باید به یکدیگر متصل باشند و این اتصال از طریق کارت رابط شبکه و کابل کشی صورت می گیرد.

     

    مزیت های یک شبکه

    با کامپیوترهای مجزا، برنامه‌های کاربردی و منابع باید بصورت جداگانه برای کامپیوترهای شخصی تهیه شوند.

    تمام کامپیوترهای شبکه می توانند از وسایل زیر به صورت اشتراکی استفاده کنند:

    فایلها

    پیامهای پست الکترونیکی

    نرم افزار واژه پرداز

    نرم افزار کنترل پروژه

    نرم افزار گرافیکی

    پخش زنده صدا و تصویر

    چاپگرها

    دستگاه های فاکس

    مودم ها

    درایوهای CD-ROM

    درایوهای دیسک سخت

    بدلیل اینکه کامپیوترها می توانند بر روی یک شبکه عملیات را بصورت اشتراکی انجام دهند، مدیریت کل شبکه بصورت کارامد از یک مکان مرکزی انجام می شود. بروز رسانی آسان برنامه های کاربردی بر روی شبکه مزیت مهمی در رابطه با استفاده از شبکه ها می باشد.

    در شبکه ها علاوه بر به اشتراک گذاری اطلاعات، نگهداری و حفاظت از اطلاعات نیز به آسانی صورت می گیرد.

    کاربران فقط می توانند از طریق یک نام logon و کلمه رمز وارد سیستم شوند و این کلمه رمز فقط دسترسی به اطلاعات خاصی را در اختیار هر کاربر قرار می دهد. در نهایت، شبکه ها رسانه های ایده آل برای برقراری ارتباط بین کاربران می‌باشند.

    کارکنان شبکه

    در محیطهای کامپیوتری تک کاربری، هر کاربر مسئولیت کامپیوتر خود را بعهده دارد. در یک محیط شبکه،مدیریت و نگهداری شبکه در اختیار یک گروه از افراد متخصص قرار می گیرد.

     

    مدیر شبکه

    یک مدیر شبکه باید با آموزش خوب تمامی جوانب یک شبکه را بداند. یک شبکه کامپیوتری به نگهداری و مراقبت روزانه نیاز دارد. مدیر شبکه مهمترین فرد بریا یک شبکه می باشد. اگر از محیط تک کاربری به یک محیط شبکه ای سؤیچ می کنید،حتماً مدیریت شبکه را نخست مشخص کنید. می توانید یک مدیر شبکه استخدام کنید و اینکار باید با دقت زیاد صورت بگیرد.

    سایر کارکنان

    اگر چه یک مدیر شبکه شاید برای انجام کارهای روزمره برای یک شبکه کوچک کافی باشد، شبکه های بزرگتر و تخصصی تر به بیش از یک نفر نیاز دارند. در زیر لیستی از سایر کارکنان ارائه شده است.

    مدیر امنیت شبکه

    مدیر بانک اطلاعاتی شبکه

    مدیر گروه کاری

    کارکنان پشتیبان

    کارکنان قراردادی جهت مراقبت از شبکه

    Webmaster

    فصل اول

    مدیریت شبکه چیست؟

    مدیریت شبکه چیست؟

    سازماندهی شبکه زمانی شروع میشودکه فردی تصمیم میگیرد که، شبکه نیاز است.اولین چیزی را که باید تعریف کنید این است که به عنوان یک گرداننده شبکه چه چیزی را میخواهید شبکه برایتان انجام دهد.جواب این سئوال را طراحی شبکه ومسیر لازم را تا زمانی که همه از شبکه استفاده کنند مشخص میکند .

    مهمترین بخش از نقش شما به عنوان یک گرداننده شبکه مستند سازی چرخه زندگی شبکه میباشد که با مرحله برنامه ریزی شروع شده ودر طول زندگی شبکه تان ادامه خواهد داشت.این کار یکی از رایجترین قطعاتی است که انجام نمی گیرد.از آن به عنوان تحمل خرابی برای گرداننده شبکه فکر کنید هدف مستند سازی فراهم نمودن تداوم شبکه می باشد.هنگام ایجاد مستندات  از خود بپرسید که اگر ناگهان شما در دسترس نبودید گرداننده جدید چه چیزهایی را باید بداند. در این رابطه کلمه های رمز سازماندهی شده باید نوشته شده در یک پاکت گذاشته شوندودرجای امنی نگهداری شوند.سایر کارکنان کلیدی باید مکان نگهداری این کلمه های رمز را بدانند.مستند سازی باید با پیکربندی جاری شروع شود و جواب سئوال های زیر را داشته باشد:

    از کدام سخت افزار ونرم افزارو کدام نسخه ها در حال حاضر استفاده میکنید؟

    آیا این سخت افزار ها ونرم افزارها برای نیازهایتان کافی میباشند؟

    ارزیابی شما در رابطه با رشد شبکه در آینده چه میباشد؟

    باید شکلی از تمام نوشته های خود مانند اطلاعات مربوط به مسیریاب ها ،پل ها و غیره وهمچنین پیکربندی هر یک از آنها را داشته باشید .تمام مستندات مربوط به سخت افزار و نرم افزار را در یک مکان مرکزی نگهداری کنید ودر صورت قرض دادن آنها به شخصی حتما یک سیستم رد یابی جهت بازپس گرفتن آنها داشته باشید.یک لیست خلاصه با ترتیب الفبایی از هر تغییر یا افزودن برای سخت افزار یا نرم افزار را ایجاد کنید.نگهداشتن یک کپی از این مستندات در مکان دیگری در مواقع وقوع حادثه می تواند بازیافت آنها را سریعتر کند.

     

    توصیه :

    برنامه ریزی از اهمیت زیادی بر خوردار می باشد هیچ عاملی برای شبکه تان مهمتر از برنامه ریزی صحیح نمی باشد. نجار ها شعار معروفی دارند:"چندین بار اندازه بگیرید، یک بار ببرید."این فلسفه میتواند در مورد شبکه ها به کار گرفته شود:" چندین باربرنامه ریزی کنید، یکبار نصب کنید".یک شبکه با طراحی ضعیف پس از  نصب  با تغییرات جزئی جهت رفع مشکلات تقریباً غیر ممکن خواهد بود.شاید تخصیص وقت لازم جهت برنامه ریزی صحیح شبکه در شروع کار اتلاف وقت به حساب آید اما در واقع زمان با ارزشی را در دراز مدت صرفه جویی کرده اید.

    مدیریت شماره های اشتراک شبکه

    قبل از راه اندازی شبکه باید در مورد چگونگی مدیریت دسترسی تصمیم گیرید. باید یک روش یک نواخت را جهت مدیریت دسترسی کاربران شبکه برقرار نمایید.دسترسی فقط مربوط به وارد شدن به سیستم از طریق یک ایستگاه کاری خاص نمی باشد بلکه دسترسی به منابع را نیز شامل میباشد.قبل از اتخاذ تصمیم باید روشی را که برای تخصیص اسامی کاربران و کلمه های رمز استفاده خواهید نمود تعریف کنید.دو نوع اصلی از شماره های اشتراک شبکه که امکان مدیریت کاربران را برایتان فراهم میسازد عبارتند از شمار های اشتراک کاربری وشماره های اشتراک گروه.

    شماره های اشتراک کاربری

    چندین عنصر جهانی جهت مدیریت شمار ه های اشتراک کاربری می‌توانند استفاده شوند. مانند چگونگی نام گذاری کاربران وگروهها تا وظایف سازماندهی آسانتر شوند. این اسامی باید شناسایی مکان یا شغل کاربروعملیات هر گروه را برایتان به آسانی فراهم میسازد.قوانین به کار گرفته شده در مورد استفاده از کلمه های رمزنیز میتوانند عملیات شما را آسانتر کنند.یکی از قوانین مربوط به دفعات نا موفق واردشدن به سیستم و این که تا چه مدت کاربر نمی تواند وارد سیستم شود میباشد.

  • فهرست و منابع پروژه مدیریت شبکه کامپیوتری

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

پروپوزال در مورد پروژه مدیریت شبکه کامپیوتری, گزارش سمینار در مورد پروژه مدیریت شبکه کامپیوتری, تز دکترا در مورد پروژه مدیریت شبکه کامپیوتری, رساله در مورد پروژه مدیریت شبکه کامپیوتری, پایان نامه در مورد پروژه مدیریت شبکه کامپیوتری, تحقیق در مورد پروژه مدیریت شبکه کامپیوتری, مقاله در مورد پروژه مدیریت شبکه کامپیوتری, پروژه دانشجویی در مورد پروژه مدیریت شبکه کامپیوتری, تحقیق دانشجویی در مورد پروژه مدیریت شبکه کامپیوتری, مقاله دانشجویی در مورد پروژه مدیریت شبکه کامپیوتری, پروژه دانشجویی درباره پروژه مدیریت شبکه کامپیوتری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت