پایان نامه تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی

تعداد صفحات: 153 فرمت فایل: word کد فایل: 3952
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی

    پیشگفتار                                                                                                 

    قرآن مجید کتاب دینی ماست و معانی و مفاهیم آن در طول چهارده قرن از جهات مختلف در حیات فردی و اجتماعی ما تأثیر پنهان و آشکار نهاده است. چنان که امروزه نمی توان جنبه ای از جنبه های گوناگون زندگی مسلمانان را یاد کرد که قرآن مجید و معانی والای آن به نحوی مستقیم یا غیرمستقیم در آن تأثیری نگذاشته باشد و هر کس در این باره تأملی به سزا کرده باشد و عناد نورزد ، به صحت این اعتقاد اقرار می کنند. حدیث نیز که همان«قول و فعل و تقریر»  پیامبر اکرم است ، همین حکم را دارد و الفاظ و معانی آن به صورت های گوناگون در زندگی مسلمانان و در رفتار و گفتار و کردار آنان تأثیر نیرومند و دراز آهنگی داشته است.

    یکی از بارزترین موارد این تأثیر، سروده های شاعران و نوشته های نویسندگان است. هر ملتی به سرمایه هایی  اعم از مادّی و معنوی، می تازد. یکی از سرمایه های جاودانی و افتخار آمیز ما ایرانیان نیز سروده های شاعران و سخنوران و نوشته های دبیران و نویسندگان و تأمّلات عارفان و اندیشه های حکیمان و فیلسوفان و متکّلمان ایرانی مسلمان است و همه می دانند که بسیاری از ابیات و عبارات این بزرگان را " اشاره"، "تلمیح" ، "اقتباس" ، "تضمین"  ،"تحلیل آیات " ، "قصص" و "تمثیل"های گوناگون این کتاب مبین و سخنان پیامبر بزرگوار خدا تشکیل می دهد و همه ی آن بزرگان در عبارت پردازی، استدلال و بیان آن چه در ضمیر خود از این موارد بهره مند شده اند. لذا اگر کسی ادعا کند که مثلاً می تواند اشعار رودکی، فردوسی بزرگ، ناصر- خسرو،خاقانی، سنایی، عطار، مولوی، سعدی، حافظ، جامی و صدها تن شاعر دیگر و نیز آثار مردانی چون غّزالی، عنصر المعالی زیادی، نصرالله منشی و بسیاری دیگر را بدون فهم قرآن مجید و تفسیر آن و تأمّل در احادیث نبوی به درستی دریابد، باید در صحّت ادعای او تردید کرد زیرا به   قول حافظ:« هر چه دارم همه از دولت قرآن است»؛ به دلیل انواع تأثیراتی که این دو منبع گران مایه ی عظیم در ادب فارسی بر جای گذ اشته اند.

    ما در فصل اول این تحقیق به بیان ضرورت و اهمیت گردآوری این پژوهش پرداخته ایم و در فصل دوم درباره ی تاریخچه ی موضوع و پیشینه ی آن سخن گفتیم و در فصل سوم به بیان روش های مورد استفاده اشاره کرده ایم و در فصل چهارم به تأثیر و اقتباس هر یک از شاعران و کاتبان به صورت اجمالی موردی پرداخته ایم؛ زیرا اگر هر پژوهنده ای بخواهد تمام موارد تأثّر شاعران را مطرح کند باید درباره ی هر کدام از آن ها کتابی کلان بنویسد که برای ما این کاری ناممکن است. هم چنین در این فصل به بررسی پاسخ نامه ها و نتایج حاصل از آن نیز پرداخته ایم و فصل پنج هم شامل بحث و نتیجه گیری، پیشنهادات، مطرح کردن مشکلات، منابع و مآخذ می- باشد.

    ناگفته نماند که موارد ارائه شده در این فصول تنها مشتی از خروار است و از شما خواننده و صاحب نظر ارجمند خواهشمندیم ما را در رفع کاستی های موجود یاری و راهنمایی فرمایید تا ان شاء الله در گردآوری های آتی درصدد رفع این معایب برآییم و از راهنمایی های علمی شما بهره- مند گردیم.

    مقدمه

     قرآن بزرگترین یاور و استوارترین پناهگاه برای همه ی نویسندگان و شاعران اسلامی بوده است حتی کسانی هم که اندیشه ای ناهمسو با اسلام داشته اند به این ریسمان خدایی چنگ زده- اند و در پس این دژ استوار، پناه گرفته اند، اگر چه اینان از این تمسک طرفی برنبسته بلکه در تیرگی ها فرو رفته اند که:«من یهدالله فهو المهتدی و من یضلل فأولئک هم الخاسرون» (آیه ی 178/اعراف) و کلام مولانا هم به  معنی این آیه اشاره دارد:

     

    در بنی فرمود کاین قرآن ز دل  

                                                                                      هادی  بعضی و بعضی را مضل       

    قرآن برای مسلمانان نیز هم زبان دل است و هم ترجمان اعتقاد و پشتیبان آن تقدیسی را متداعی می کند که هم آرام بخش است و هم شکوهمند، شکوهی معنوی که همه را به سکوت وا- می دارد، «اذا قرﺉ القرآن فاستمعوا  له و انصتوا» (آیه ی204 / اعراف) و آرامشی که نتیجه هدایت و ایمان است، «هدی للناس و بنیات من الهدی و الفرقان» (آیه ی 185/بقره ) به علاوه مضامین قرآنی بخش عمده ای از عاطفه ی جمعی همه ی مسلمانان را به خود اختصاص داده است.

     رشته استواری است که میان آنان پیوند برادری ایجاد کرده، هم ضامن بقا و دوام خود است و هم جاودانگی اعتقادات اسلامی را تضمین می کند. این ویژگی همان عنایت الهی است که مانع هر گونه تحریف و تغییر احکام و قرآن نیز هست.

    زبان فارسی از زبان های عمده ی بهره دهنده به فرهنگ اسلامی و بهره برنده از معارف انسان ساز قرآنی است از این رو دانستن قرآن و حدیث و درک معانی و مضامین والای آن لازم   می نموده و پیوسته مورد نظر مردم به ویژه ادب دوستان و منتقدان بوده است.

    بدین ترتیب ما بر آن شدیم تا پژوهشی درباره ی نقش قرآن و حدیث در ادب فارسی، داشته باشیم.

    چکیده

            خداوند برای هدایت انسان ها، پیامبران الهی را به سوی بشر مبعوث کرده است تا اندیشه و تفکر آنان را تحول و در رفتار و کردار افراد بشر و جوامع آنان تغییر ایجاد کند.

    هدف از این گردآوری اشاره به تاثیر قرآن و حدیث، که هر دو در هدایت بشر نقش به سزایی دارند، است.  

    برای این منظور ما در این تحقیق به ترتیب زندگانی و تاثرات هشت تن از شاعران بزرگ را دنبال کردیم و برای این که تاثر هر نویسنده و سخنور را بهتر ردیابی کنیم از زندگانی آن شاعر و نویسنده به اجمال سخن گفتیم و میزان اشتغال وی به علوم قرآنی از جمله تفسیر کتاب مجید و احادیث رسول اکرم و اخبار معصومین را تا حد ممکن یادآوری کردیم.

    در این تحقیق با توجه به پرسشنامه ای که تهیه گردید و در اختیار چهل نفر از دانش آموزان سال سوم و پیش دانشگاهی  مدرسه آرمینه مصلی نژاد قرار گرفت، ما به بررسی میزان آشنایی آن ها با مفهوم قرآن و حدیث و نقش آن ها در ادبیات فارسی پرداختیم و پس از مشاهده- ی پاسخ نامه ها نتایج حاصل را به صورت جداول و نمودار هایی برای هر سوال به صورت مجزا نشان دادیم و پی بردیم که هر دو گروه آماری نتایج یکسانی داشتند.

    -1  مقدمه

     این تحقیق توسط دانش آموزانی گردآوری شده که در اول راه توکل بر خدا و تشویق اساتید فرزانه و پشتکار را سرلوحه  کار خود قرار دادند. در این فصل شما را از هدف و اهمیت  تحقیقمان آگاه خواهیم کرد و در آخر این که، ارکان اساسی تحقیقمان را توضیح خواهیم داد تا ابهامات برطرف شود و با دیدی بازتر تحقیق را دنبال کنیم.

    نمودار زیر شما را در دنبال کردن این فصل کمک خواهد کرد.

     

    بیان مسئله مورد تحقیق

    اهداف تحقیق

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    سؤالات و فرضیات تحقیق

    تعریف واژگان اساسی تحقیق

    کلیات  تحقیق

    (نمودار در متن  اصلی موجود است)

    1-2- بیان مسئله

     برای آشنایی با تأثیراتی که قرآن و احادیث در ادبیات فارسی برجای گذاشته اند، لازم است معروف ترین و متداول ترین نام کتاب خدا که قرآن است را بشناسیم و آن را تلاوت کنیم و با تأثیراتی که آیات و احادیث به صورت های مختلف : تلمیح، تمثیل، قصه های منظوم و منثور شعرا و نویسندگان ایرانی و فارسی زبان گذاشته اند آشنا شویم.

    1-3- اهداف تحقیق:

    - بررسی تأثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی

    - بررسی عوامل موثر بر تأثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی

    - تأثیر قرآن و حدیث در اعتلای متون نظم و نثر ادبیات فارسی

    1-4-  اهمیت تحقیق:

    در دورانی که قرآن در برخی از کشور های اسلامی فقط برای کسب مقام و یا مزایای اقتصادی تلاوت می شود و شعرای آن ها بدون تاثر از قرآن شعر می سرایند بر خود لازم دانستیم به گردآوری این مطالب بپردازیم. امید است توانسته باشیم با انجام این کار به سطح آگاهی خود و دیگران افزوده باشیم.

    1-5- سئوالات تحقیق

    1- عوامل مؤثر بر تاثیرگذاری قرآن و حدیث در ادب پارسی کدام است؟

    2- تا چه حد شعرای فارسی زبان از آیات قرآن در اشعار خود تأثیر پذیرفته اند؟

    3- از میان شعرای متقدم کدامیک از آیات و احادیث در شعر خود بهره گرفتند؟

     4- میزان استفاده حافظ از احادیث و قرآن در اشعارش تا چه اندازه بوده است؟

    5- داستان یوسف از دیدگاه مولوی چگونه است؟

    6- آیا سنایی در اشعار خئد به تصویر پردازی قرآن پرداخته است؟

    7- آیا شهریار در اشعار خود از نهج البلاغه بهره برده است؟

    1-6-فرضیه ها

    1- ادبیات فارسی از کلام قرآن بهره های فراوانی گرفته است.

    2- برخی از شعرای متقدم از آیات و احادیث در شعر خود بهره گرفته اند.

    3- میزان استفاده حافظ از احادیث و قرآن در اشعار وی زیاد بوده است.

    4- مولوی داستان حضرت یوسف را در اشعار خود بررسی کرده است.

    5- سنایی در اشعار خود به تصویر پردازی قرآن پرداخته است.

    6- شهریار در اشعار خود از نهج البلاغه بهره برده است.

     1-7- کلید واژه ها

     ادبیه:جمع«ادب» است و دانش های متعلق به ادب، در اصل(فنون ادبیه) یا (علم ادبیه) بوده است و بعد(ادبیه) صفت جعلی موصوف را جمع بسته اند.

    ادب: 1- فرهنگ ، دانش2- دانشی که قدما آن را شامل: لغت، صرف ، نحو ،معانی، بیان، بدیع، عروض و  قافیه، انشاء و تاریخ دانسته اند و آن را ادبیات گویند.

    حدیث: هر چه که از آن خبر دهند و نقل قول کنند. خبری که رسول(ص) و ائمه نقل کنند.

    پارسی:منصوب به فارسی است.

     

    قرآن: اتصال – نزدیک شدن، به هم پیوستن و کتاب آسمانی مسلمانان است.

    (فرهنگ فارسی معین، جلد 2-1)

  • فهرست و منابع پایان نامه تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی

    فهرست:

    پیشگفتار...............................................................................................................................................ا-ب

    مقدمه..................................................................................................................................................ب-ج

    چکیده...................................................................................................................................................ج-د

    فصل اول: کلیات تحقیق

    مقدمه ........................................................................................................................1

    بیان مسئله..................................................................................................................2

    اهداف تحقیق..............................................................................................................2

    اهمیت تحقیق.............................................................................................................2

    سئوالات تحقیق......................................................................................................3-2

    فرضیه ها...................................................................................................................3

    کلید واژه ها...........................................................................................................4-3

    فصل دوم: پیشینه تحقیق

    2-1  مقدمه..................................................................................................................5

    2-2  تاریخچه موضوع.............................................................................................. 7-6

    2-3  پیشینه نظری...............................................................................................8-7

    2-4 پیشینه عملی(نقد کتاب)............................................................................................................9

    2-5 ضرورت تحقیق...............................................................................................................................9

    فصل سوم: روش تحقیق

    3-1  مقدمه..........................................................................................................................................10

    3-2  روش های مورد استفاده در تحقیق......................................................................................11

    3-3  فنون گردآوری اطلاعات و توضیح آن ها.............................................................................12

    3-4  جمع آوری داده ها...................................................................................................................12

    3-5  تجزیه و تحلیل داده ها...........................................................................................................13

    فصل چهارم: یافته های تحقیق

    4-1 مقدمه...........................................................................................................................................14

     4-2 قرآن کتاب آسمانی ما.............................................................................................................15

    4-3 تعریف ادبیات............................................................................................................................ 15

    فرضیه 1: ادبیات فارسی از کلام قرآن بهره های فراوانی گرفته است..................................17-16

    4-4 تاثیرات دین اسلام در عرصه ی ادبیات........................................................................19-17

    5-4 صبر و شکیبایی قرآن در نظم شاعران..........................................................................20-19

    6-4 حدیث چیست.....................................................................................................................21-10

    4- 6-1-حدیث محبت در ادب فارسی...................................................................................25-21

    فرضیه 2: برخی از شعرای متقدم در آیات و احادیث در شعر خود بهره گرفته اند............. 35-27

    فرضیه 3: میزان استفاده حافظ از احادیث و قرآن در اشعارش زیاد بوده است..............42-36

    فرضیه 4: مولوی داستان یوسف را در اشعار خود بررسی کرده است.............................59-43

    فرضیه 5: سنایی در اشعار خود به تصویر پردازی قرآنی پرداخته است.........................66-60

    فرضیه 6: شهریار دراشعار خود از نهچ البلاغه بهره برده است........................................98-67

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5- 1مقدمه........................................................................................................................................128

    5-2 بحث و نتیجه گیری.................................................................................................... 130-129

    5-3 مشکلات تحقیق.....................................................................................................................130

    5-4- پیشنهادات تحقیق...............................................................................................................131

    فهرست منابع و مآخذ.......................................................................................133-132

    پیوست

    جداول......................................................................................127-99

     

    منبع:

    پور خالقی چترودی، مهدخت (1371). فرهنگ قصه های پیامبران (تجلی شاعرانه اشارات داستانی در مثنوی، مشهد: (انتشارات آستان قدس) چاپ اول.

    حداد، حسین(1379). هفت شهر عشق، تهران:( موسسه انتشارات قلیایی) چاپ دوم.

    حسین، تلمذ(1378) . مرآت مثنوی ، تهران: (نشر گفتار) چاپ اول.

     حلبی، علی اصغر( 1369). تأثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی، تهران: (انتشارات دانشگاه پیام نور).

    دشتی، علی (1375). دیوان کامل شمس تبریزی،( انتشارات جاویدان) چاپ دوازدهم.

    6- راستگو، سید محمد(1379). تجلی قرآن در شعر و ادب پارسی(نشریه بشارت)- قسمت پانزدهم.

     7- راستگو، سیدمحمد( 1380) تجلی قرآن در اشعار حافظ، (نشریه بشارت).

    8- راشد محصل، محمد رضا(1380). پرتوهایی از قرآن و حدیث در ادب فارسی ، مشهد: ( به نشر، انتشارات آستان قدس).

     9- شیرازی، مکارم (1376). تفسیر نمونه جلد 19(انتشارات دارالکتب الاسلامیه).

    10- صفا، ذبیح الله(1376). گنجینه سخن1،2،3،( انتشارات فردوسی) چاپ ششم.

    11- عباس نژاد، محسن (1385). قرآن، ادب و هنر، مشهد: (مدرسه انشاراتی بنیاد پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه) چاپ اول.

    12- گنجوی، نظامی (1377). کلیات خمسه حکیم نظامی گنجوی، تهران: (انتشارات امیرکبیر) چاپ هفتم.

    13- محمودی ، ثابت(سهیل) (1380). هنر بزرگ ادبیات دینی فرم گرایی براساس قرآن(نشریه گلستان قرآن).

    14- معین، محمد(1375) . فرهنگ فارسی معین جلد 1 و 2، تهران: (انتشارات امیر کبیر).

    15- تاریخ و ادبیات ایران و جهان سال دوم آموزش متوسطه (1383). تهران: (شرکت چاپ کتب درسی ایران).

     

    1-www.aftab.com

    2-www.dibache.com

    3-www.hawzah.net

    4-www.tebyan.com

پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی, رساله در مورد پایان نامه تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی, پایان نامه در مورد پایان نامه تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت