پروژه الگوی بهینه کشت شهر مشهد در شرایط ریسک و عدم حتمیت

تعداد صفحات: 73 فرمت فایل: word کد فایل: 3600
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی دسته بندی: مهندسی کشاورزی زراعت
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه الگوی بهینه کشت شهر مشهد در شرایط ریسک و عدم حتمیت

    پروژه کارشناسی

    مهندسی اقتصاد کشاورزی

    چکیده

    این مطالعه در شهر مشهد و به منظور تعیین الگوی کشت بهینه، مقایسه الگوی موجود با الگوی بهینه انجام شده است.

    کشاورزی، فعالیتی است که همواره تحت تأثیر عوامل طبیعی همچون سیل، خشکسالی، حمله آفتها و مانند آن قرار دارد از سوی دیگر، عوامل گوناگونی چون  قیمتها، تغییر عملکرد و هزینه ها نیز همراه با عوامل طبیعی موجب بروز ریسک و نبود حتمیت در این فعالیت می شود. بنابراین تصمیم گیری در چنین شرایطی نیاز به ابزارهای مناسب و کارا برای منظور کردن عوامل پیشگفته در طراحی نظام های زراعی دارد الگوهای گوناگونی در دهه های اخیر پدید آمده و توسعه یافته که در آنها سعی شده است تا ریسک در تصمیم گیریها دخالت داده شود در این پژوهش از الگوی برنامه ریزی ریسکی همچون موتاد استفاده شده است همچنین مقایسه الگوی کشت فعلی با الگوی بهینه کشت در شرایط ریسک انجام شده است. داده های این تحقیق مربوط به بخش کشاورزی ، دوره مورد مطالعه 6 سال از سال 1380 تا 1385 و منطقه مورد بررسی شهرستان مشهد مرکز استان خراسان رضوی می باشد. در این پزوژه از بسته نرم افزاری  WINQSB  استفاده شده است. محصولات مورد بررسی شامل  گندم آبی ، جو آبی  ، چغندر قند  ،  پیاز آبی و گوجه فرنگی آبی  است.

    نتایج به دست آمده نشان داد که پیاز آبی در سیستم برنامه ریزی خطی ساده و همچنین در شرایط ریسک سطح زیر کشت آن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. در حالی که سطح زیر کشت گوجه فرنگی در شرایط ریسک کاهش می یابد که این مطلب به دلیل محدودیت نیروی کار، نیاز فراوان به آب و بالا بودن هزینه آبیاری می باشد.

    کلید واژگان : الگوی بهینه کشت ، مدل برنامه ریزی خطی ساده ، ریسک، موتاد ، شهر مشهد

     

    فصل اول

    مقدمه

    بخش کشاورزی استان خراسان رضوی به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی با برخورداری از ظرفیتها و توانمندیهای وسیع با بیش از 1087466 هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی بیش از 11739546 واحد دامی با تولید بیش از 9/7592413 تن انواع محصولات زراعی و باغی و دامی جایگاه تعیین کننده ای در اقتصاد ملی و استان داشته و نقش مهمی در تأمین نیازهای حیاتی جامعه، امنیت غذایی، تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع، و ایجاد اشتغال دارد. 1/31 درصد اشتغال استان در این بخش قرار دارد که بعد از بخش خدمات بیشترین نقش را در اشتغال استان داشته و بیش از نیمی از جمعیت روستایی استان اشتغال و منبع تأمین درآمدشان بخش کشاورزی می باشد.

    بخش کشاورزی استان در اغلب محصولات مهم رتبه های اول تا سوم کشور را دارا می باشد و سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی استان از کل کشور 4/10 درصد و سهم ارزش افزوده بخش از تولید ناخالصی داخلی استان 1/15 درصد می باشد که بالاترین سهم را در مقایسه با سایر بخشهای اقتصادی دارد. بخش کشاورزی با توجه به ظرفیت و توانمندیهای قابل توجه و بازده سرمایه گذاری بیشتر، اشتغال زایی بالاتر به ازاء هر واحد سرمایه گذاری و پایین بودن هزینه تولید در مقایسه با سایر بخشها نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان دارد شهر مشهد مرکز شهرستانی به همین نام و مرکز پهناورترین استان، یعنی خراسان است.

     

    موقعیت جغرافیایی

     

    شهر مشهد دارای 313337 کیلومتر مربع مساحت می باشد و در 36 درجه و 17 دقیقه عرض شمالی و 59 درجه و 36 دقیقه و 45 ثانیه طول شرقی قرار دارد. وسعت شهرستان مشهد 28/10329 کیلومتر مربع است و در حوضه آبریز کشف رود و در انتهای جنوبی دشت رسوبی توس واقع است و دو رشته کوه هزار مسجد در شمال و بینالود در جنوب آن قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 970 متر و فاصله زمینی آن با تهران 934 کیلومتر است، و رودخانه کشف رود در 8 کیلومتری شمال این شهر از شمال غرب به سمت شرق جریان دارد. شهرستان مشهد محدود است از شمال به جمهوری ترکمنستان و از شمال غربی به درگز و چناران و از غرب و جنوب به شهرستانهای نیشابور و فریمان و از شرق و جنوب شرقی با سرخس و تربت‏جام هم مرز است.

    این شهرستان در پایان سال 1384 دارای 4 بخش به نامهای 1- بخش مرکزی 2- بخش احمد آباد 3- بخش رضویه 4- بخش طرقبه  و 5 شهر و 13 دهستان و 660 آبادی بوده که 465 آبادی آن دارای سکنه و195 آبادی فاقد سکنه است. جمعیت شهرستان مشهد براساس آخرین سرشماری در سال 1385، 2848637نفر بوده است که 2434306 نفر ساکن درنقاط شهری و 414331 درمناطق روستائی ساکن بوده‏اند. در نظام سلسله مراتب شهری ایران، مشهد در مرتبه دوم بعد از تهران قراردارد که به دلیل اعتبار فرامنطقه‏ای و عوامل مختلفی همچون قرارداشتن در مسیر راههای تجاری و ارتباطی کشورهای آسیای میانه و افغانستان، همواره جمعیت آن در حال افزایش است.

    آب و هوا

     

    مشهد به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص که درمنطقه مرزی بین شمال و جنوب خراسان قراردارد و همچنین تداخل جبهه‏های مختلف آب و هوایی، دارای آب و هوا و خصوصیات ویژه اقلیمی است و قسمت اعظم دشت مشهد- نیشابور، جزء اقلیم سرد و خشک و قسمتی از دشت مشهد - قوچان، نیم خشک و سرد و بخش کوچکی از بلندترین ارتفاعات رشته کوه های بینالود و هزار مسجد جزء اقلیم مرطوب سرد می‏باشد و در مجموع شهر مشهد دارای آب و هوای متغیر، اما معتدل و متمایل به سرد و خشک است و از تابستانهای گرم و خشک و زمستانهای سرد و مرطوب برخوردار است. بیشترین درجه حرارت در تابستانها 35 درجه بالای صفر و کمترین آن در زمستان 15 درجه زیر صفر و میزان بارندگی متغیر و میانگین بارندگی سالانه در مشهد حدود 253 میلیمتر می‏باشد. جدول شماره 1 وضعیت جوی شهرستان مشهد را در سال 1384 نشان می دهد.

    جدول 1: وضعیت جوی شهرستان مشهد در سال 1384

     

    متوسط بارندگی سالانه (میلیمتر) حد اکثر  حرارت روزانه (سانتیگراد) حد اقل حرارت روزانه حد اکثرسرعت باد(متربرثانیه) تعداد روزهای یخبندان در سال تعداد ساعات آفتابی درسال (ساعت)
    (سانتیگراد)
    5/207 Aug-40 2/11- 13 55 Jan-81

     

    جدول شماره 2 میزان بارندگی ، درجه حرارت و میانگین رطوبت شهرستان مشهد را نشان می دهد بیشترین میزان بارندگی مربوط به ماه فروردین و کمترین میزان بارندگی در ماه مرداد می باشد

    بیشترین درجه حرارت در تیر ماه و کمترین در جه حرارت در بهمن ماه می باشد.

    بیشترین درصد رطوبت در ماه های دی و بهمن و کمترین درصد رطوبت در مردادماه است.

     

    ماه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند سالانه
    بارندگی Mar-51 Jan-35 10-Sep 1-Jul 1 1-Mar 5-Jul 17-Feb 21-Feb 27-Mar Mar-39 Apr-48 6/260
    (میلیمتر)
    حرارت 12-Sep 18-Mar 23-Apr 26-Jun 25-Sep 25-Jan 15-Sep 10-Sep 5-Sep 2-Jun 2-May 7-Jan 14-May
    (سانتیگراد)
    رطوبت 61 56 40 36 33 36 46 62 69 70 70 66 54
    (درصد)

     

    منابع تأمین آب زیرزمینی دشت مشهد شامل چشمه، قنات، چاه‏عمیق و نیمه عمیق است.با توجه به جدول شماره 3 شهرستان مشهد دارای 6 رودخانه مهم می باشد که عبارتند از:

    رودخانه شاندیز

    رودخانه طرقبه

    رودخانه جاغرق

    رودخانه طرق

    رودخانه کارده

    رودخانه کشف رود

  • فهرست و منابع پروژه الگوی بهینه کشت شهر مشهد در شرایط ریسک و عدم حتمیت

    فهرست:

    چکیده  ................................................................................................................      1

    فصل اول

    مقدمه  .................................................................................................................     3

    فصل دوم

    ضرورت انجام مطالعه   .......................................................................................    14

    فرضیات تحقیق   .................................................................................................   15

    اهداف تحقیق   ....................................................................................................  15

    فصل سوم

    پیشینه تحقیق  .......................................................................................................   16

    فصل چهارم

    روش تحقیق  ........................................................................................................   56

    مواد و روشها  ........................................................................................................ 57

    فصل پنجم

    نتایج  ..................................................................................................................... 68

    پیشنهادات  ............................................................................................................  69

    منابع و مآخذ  .......................................................................................................  70

     

     

    منبع:

    اسدپور،ح.،خلیلیان،ص.وغ.پیکانی(1384)،نظریه و کاربرد مدل برنامه ریزی خطی آرمانی فازی در بهینه سازی الگوی کشت،فصلنامه افتصاد کشاورزی و توسعه،سال سیزدهم، ضمیمه شماره 52،ویژه نامه بهره وری و کارایی.

    اسدی،ه.وغ.سلطانی(1379)،بررسی حاشیه ایمنی وتعیین الگوی بهینه فعالیتهای زراعی با بهره گیری از روش برنامه ریزی خطی،فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه،سال هشتم،شماره31.

    اسدپور،ح.،حسنی مقدم،م.وغ.احمدی(1386)،طراحی یک مدل تصمیم گیری چند هدفه به منظور تعیین الگوی بهینه کشت در دشت ناز شهرستان ساری، مجموعه مقالات ششمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران،مشهد.

    اکبری،ن.وم.زاهدی کیوان(1386)،منطق فازی وکاربرد آن دریافتن الگوی مناسب کشت محصولات زراعی در یک مزرعه رهیافت برنامه ریزی چند هدفه فازی ، مجموعه مقالات ششمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران،مشهد.

    امیر تیموری،س.وا.چیذری(1386)،تعیین الگوی بهینه واحد تلفیقی زراعت- گاوداری، مجموعه مقالات ششمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران،مشهد.

    باقریان،علی.،صالح،ا.وغ.پیکانی(1386)،بهینه سازی الگوی کشت در منطقه کازرون با استفاده از روش برنامه ریزی خطی، مجموعه مقالات ششمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران،مشهد.

    ترکمانی،ج.وع.عبد شاهی(1379)،استفاده از روش برنامه ریزی ریاضی چند دوره ای در تعیین الگوی بهینه کشاورزان، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه،سال هشتم،شماره 32.

    ترکمانی،ج.وا.خسروی(1380)،الگوی ریاضی تعیین برنامه مطلوب در کشاورزی،فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه،سال نهم،شماره 35.

    جولایی،ر.،آذر،ع.وح.چیذری(1384)،مدل های برنامه ریزی چند منطقه ای و کاربرد آن در کشاورزی مطالعه موردی استان فارس،فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه،سال سیزدهم،شماره 51.

    چیذری،ا.وع.قاسمی(1384)،برنامه ریزی تولید محصولات زراعی در شرایط نبود قطعیت رویکرد فازی : نظریه امکان ،فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه،سال سیزدهم،ضمیمه شماره 52، ویژه نامه بهره‏وری وکارایی.

    حسن شاهی،م(1385)،تصمیم گیری زراعی تحت شرایط مخاطره مطالعه موردی شهرستان ارسنجان، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه،سال چهاردهم،شماره54.

    خادمی پور،غ.وج.ترکمانی(1382)،اثرافزایش مکانیزاسیون وراندمان آبیاری بر الگوی بهینه کشت بهره برداران در استان کرمان کاربرد مدل تصمیم گیری چند معیاری توام با ریسک، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران،کرج.

    زارع،شجاعت.،محمدی نیک پور،ع.ور.ظریفیان(1386)،راهکارهای تغییرالگوی کشت در مناطق صیفی کاری با هدف توسعه کشت گیاهان علوفه ای ودانه های روغنی، مجموعه مقالات ششمین کنفرانس دوسالانه اقتصادکشاورزی ایران،مشهد.

    سلطانی،غ.،زیبایی،م.وا.کهخا(1378)،کاربردبرنامه ریزی ریاضی در کشاورزی،انتشارات وزارت کشاورزی،سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی.

     

    شاه ولی،ا.وج.ترکمانی(1384)، تعیین الگوی بهینه فعالیتهای زراعی مطالعه موردی شهرستان مرودشت، مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران،زاهدان.

    فلسفیان،آ.وج.ترکمانی(1382)،تعیین الگوی کشت ترکیب بهینه فعالیت های زراعی و باغی با استفاده از مدل موتاد (   MOTAD ) و موتاد هدف (Target MOTAD) مطالعه موردی شهرستان مرند،مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران،کرج.

    کهنسال،م. وف.محمدیان(1386)،کاربرد برنامه ریزی آرمانی- فازی در تعیین الگوی بهینه کشت محصولات زراعی، مجموعه مقالات ششمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران،مشهد.

    کلاتی،ع(1380)،استفاده از الگوی برنامه ریزی چند هدفی توام با مخاطره برای بهبود کارایی هدفها و الگوهای بهینه کشت بهره برداران کشاورزی،فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه،سال نهم،شماره 34.

    محمودی،ن.وم.صبوحی(1386)،اثرات ریسک درآمدی بر انتخاب الگوی کشت بهینه مطالعه موردی شهرستان جابان شهرستان دماوند، مجموعه مقالات ششمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران،مشهد.

    منصوری،ه.وم.کهنسال(1386)،تعیین الگوی بهینه کشت زراعی براساس دو دیدگاه اقتصادی و زیست محیطی، مجموعه مقالات ششمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران،مشهد.

    نودهی،م.،اشرفی،م.وع.کرباسی(1382)،تعیین الگوی بهینه کشت با استفاده از مدل برنامه ریزی خطی فازی مطالعه موردی شهرستان کاشمر، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران،کرج.

    www.agri-peri.ir 

    www.koaj.ir

    www.magiran.com

    WWW.SID.IR

پروپوزال در مورد پروژه الگوی بهینه کشت شهر مشهد در شرایط ریسک و عدم حتمیت, گزارش سمینار در مورد پروژه الگوی بهینه کشت شهر مشهد در شرایط ریسک و عدم حتمیت, تز دکترا در مورد پروژه الگوی بهینه کشت شهر مشهد در شرایط ریسک و عدم حتمیت, رساله در مورد پروژه الگوی بهینه کشت شهر مشهد در شرایط ریسک و عدم حتمیت, پایان نامه در مورد پروژه الگوی بهینه کشت شهر مشهد در شرایط ریسک و عدم حتمیت, تحقیق در مورد پروژه الگوی بهینه کشت شهر مشهد در شرایط ریسک و عدم حتمیت, مقاله در مورد پروژه الگوی بهینه کشت شهر مشهد در شرایط ریسک و عدم حتمیت, پروژه دانشجویی در مورد پروژه الگوی بهینه کشت شهر مشهد در شرایط ریسک و عدم حتمیت, تحقیق دانشجویی در مورد پروژه الگوی بهینه کشت شهر مشهد در شرایط ریسک و عدم حتمیت, مقاله دانشجویی در مورد پروژه الگوی بهینه کشت شهر مشهد در شرایط ریسک و عدم حتمیت, پروژه دانشجویی درباره پروژه الگوی بهینه کشت شهر مشهد در شرایط ریسک و عدم حتمیت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت