روش تحقیق بررسی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین باسود و دانش آموزان با والدین بی سواد شهرستان ایذه در سال 91-90

تعداد صفحات: 79 فرمت فایل: word کد فایل: 3237
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین باسود و دانش آموزان با والدین بی سواد شهرستان ایذه در سال 91-90

    چکیده :

                 هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بررسی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین باسودو دانش آموزان با والدین بی سواد شهرستان ایذه در سال 91-90

    می­باشد­.­این مطالعه روی 100 نمونه تصادفی­خوشه­ایی  انجام شد.­­ابزارهای مورد استفاده برای جمع­آوری اطلاعات شامل پرسشنامه وضعیت میزان سوادوالدین ،­ آزمون های تحصیلی و موفقیت تحصیلی این گروه از دانش اموزان  ،وآزمون­های ویژه ارزیابی درامد شامل شاخص توده دانش آموزان  و بود.­از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین متغیرها استفاده شد.­یافته های پژوهشی نشان داد که بین وضعیت تحصیلی و سواد و بی سواد بودن والدین دانش آموزان  ارتباط معنی­داری وجود داشت.                                                                                                                         
    در این تحقیق دو نوع پرسشنامه یکی خاص سواد والدین  دانش آموزان  با موفقیت تحصیلی بالا و دانش آموزان با افت تحصیلی  استفاده شده است و اطلاعات جمع آوری شده در قالب جداول فراوانی و نمودارها و آزمونهای آماری توصیف و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که فقر خانواده مهمترین عامل افت تحصیلی دانش آموزان  وضعیت مالی والدین می باشد ..                                                                                                
     

    بیان مساله :

    باید دانست که عوامل متعددی بر نگرش کودک ازخود و اعضای خانواده ی خود مؤثر است، از آن جمله می توان به عوامل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی حاکم بر خانواده اشاره کرد که ارتباط مستقیم با سطح سواد و تحصیلات خانواده دارد. شخص باسواد امکان سلامت اقتصادی و تصمیم گیری بیشتری دارد و چنین انسانی نسبت به خود و فکر و فرهنگ جامعه بصیرت بیشتری دارد. سواد و تحصیلات، از دیدگاه اقتصادی، افراد را به‌سوی رشد و توسعه‌ی درونزاد و خلاق و هماهنگ با اجتماع و کشور هدایت می کند و از دیدگاه تخصصی، جامعه را موفق می سازد، افراد بزرگسال به عنوان عامل اساسی تولید، حتی با یک اصطلاح اقتصادی خاص که همان جمعیت فعال یا نیروی کار می باشد، مشخص می‌شوند.با توجه به آمار موجود، گسترش سواد کاهش رشد جمعیت و همچنین توسعه ی اقتصادی و اجتماعی و پیشرفت دانش و ... را تسهیل نموده است. تنها جوامعی توانسته‌اند مشکلات خود در زمینه های تغذیه، مسکن، پوشاک، بهداشت و آموزش را از میان بردارند که از سطح بالای سواد برخوردار باشند.بی سوادی، نه تنها پدیده ای قابل تأسف است، بلکه علامتی است در کنار علائم دیگر که نشان دهنده ی از خود بیگانگی می‌باشد و منجر به عقب ماندگی می شود. این عقب ماندگی در تعلیم و تربیت، خود معلول شالوده های نامتناسب اقتصادی و اجتماعی است و رابطه ی مستقیم با فقر عمومی و کمبود وسایل کافی به ویژه نداشتن معلم و مدرسه است.

    سواد و تحصیلات خانواده یکی از عوامل مهم پیشرفت بشر در جهان امروز است. پیشرفت تکنولوژی، صنعت، بهداشت و علوم مختلف مدیون این عامل مهم است.

    بی سوادی در تمام ابعاد زندگی انسان می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد، مخصوصاً در بهداشت، رشد اقتصادی، رشد فرهنگی، رشد و تربیت فرزندان، بی نظمی و ناهنجاری کودکان، رشد اشتغال و غیره مطالعات نشان داده است که هرچه آسیب های روانی بیشتر باشد،  موقعیت اجتماعی شخص را پایین تر می آورد و  عواملی چون فقر، بی کاری، تعداد فرزندان، اعتیاد، طلاق و ... که همه موجب پایین آمدن موقعیت اجتماعی و فرهنگی شخص می شود و آشفتگی ها یا آسیب های روانی را به وجود می آورد معمولاً افرادی که در سطح پایین اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زندگی می کنند، سطح تحصیلات کمتری نسبت به افراد همسال خود دارند و میزان تحصیلات در این خانواده ها به شدت اُفت پیدا می کند.

    در حقیقت در برخی از این خانواده ها، سواد مقوله ی بیگانه ای است.

    تأثیر عمیقی که این موقعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی پایین، بر روی افراد خانواده و جامعه برجا می گذارد، موجب بی نظمی و آشفتگی روانی می گردد، البته این آشفتگی روانی را در طبقات مختلف جامعه می توان دید.

    شیوه های انحرافی ایجاد علایم روانی بیماری اقدام به خودکشی بستری شدن قطع ارتباط با واقعیت، در طبقات پایین اجتماع، بیشتر دیده می شود.

    مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، به عنوان پیش فرض این مشکل مطرح است و در واقع هدف بررسی اثرات اقتصادی اجتماعی این مسئله به عنوان یک متغیر مهم بر وضعیت روانی است. در این جا سواد و تحصیلات را به عنوان یک متغیر ملاک، لحاظ نموده که قابل سنجش بیشتری است.

     

     

    ضرورت و اهمیت موضوع :

    هدف کلی تحقیق: بررسی تاثیر سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی  مقطع ابتدایی در شهرستان ایذه بوده است.بدیهی است که کشور ما به مطالعات و تحقیقات مربوط به آموزش و پرورش نوجوانان و کودکان نیاز فراوان دارد و در این میان لازم است به مسائل و مشکلات مهمی که به نحوی به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان لطمه می زند توجه لازم مبذول گردد.

           لذا تحقیقاتی ارزنده و معضل گشا در این زمینه برای رسیدن به وضع نسبتا مطلوب و ضروری به نظر می رسد که از طریق یافتن راههای پیشرفت تحصیلی از جنبه های عوامل موثر خانوادگی , آموزشی و پرورشی در این مسیر قدم های موثر و راهگشایی در جهت حل این مشکل بزرگ برداشته شود که مهمترین و پر اهمیت ترین بررسی ها و دست آوردها از مسائل و عوامل خانوادگی در جنبه های پیشرفت تحصیلی از هدفهای عمده و اساسی ما در این تحقیق می باشد.

    اهمیت این پژوهش در آن است که با شناخت عمیق تر و بیش تر نوجوانان و دانستن مسائل و ویژگی های خاص هر گروه از کودکان و نوجوانان، نخست قادر به تشخیص آن‌ها از سایر کودکان می شویم و دوّم ارائه‌ی راه حل ها و ابتدایی های مناسب، جهت رفع و یا حداقل، بهبود مشکلات این گروه از نوجوانان می باشد.از آن‌جایی که سواد و وضعیت اقتصادی و مالی مناسب  خانواده، موقعیت اجتماعی، فرهنگی ، بر سلامت روانی، تأثیر بسزایی دارد و از آن‌جایی که سلامت روانی و یا آشفتگی روانی، بر آموزش و پرورش و بهداشت روحی و روانی و رشد و تربیت نوجوانان تأثیر دارد، می بایست شناخت عمیق تری از سطح سواد و تحصیلات و طبقات مختلف اجتماعی به‌دست آوریم و به اضطراب ها، ترس ها، مشکلات خانوادگی کودک و حتی غنا و فقر کودک، پی برده و در جهت خدمت صحیح تر به کودکان استفاده کنیم.

     

    اهداف پژوهش:

    هدف این بررسی، شناخت ویژگی های خانواده ی نوجوانان بی ظاعت و و بی سواد و کم سواد و مقایسه ی آن با یکدیگر در جهت دستیابی به ویژگی های روانی این نوجوانان و نگرش آن هانسبت به خود و نسبت به فضای حاکم بر خانواده می باشد.

    بدیهی است با شناخت بهتر ویژگی های این افراد به لحاظ عاطفی و نیز آگاهی یافتن از علل و عوامل ناهنجاری ها و آسیب های روانی، می توان گام های مؤثری در جهت رفع مشکلات آنان برداشت.

    اهداف طرح :

    از آنجایی که  عوامل دخیل و موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بسیار زیادند و ب عوامل گوناگون در داخل نظام آموزش و پرورش و عوامل خارج از نظام آموزشی ( عوامل خانوادگی ) تقسیم می شوند که در مقدمه به بسیاری از پر اهمیت ترین آنها اشاره شده است از بین آن عوامل فراوان که بیش از همه دارای اهمیت بیشتری هستند انتخاب و مورد سوال قرار می گیرند.

    1- آیا رابطه ای بین میزان سواد والدین و پیشرفت تحصیلی فرزندان وجود دارد؟

    اهمیت این پژوهش در آن است که با شناخت عمیق تر و بیش تر نوجوانان و دانستن مسائل و ویژگی های خاص هر گروه از کودکان و نوجوانان، نخست قادر به تشخیص آن‌ها از سایر کودکان می شویم و دوّم ارائه‌ی راه حل ها و ابتدایی های مناسب، جهت رفع و یا حداقل، بهبود مشکلات این گروه از نوجوانان می باشد.

    از آن‌جایی که سواد و سطح تحصیلات خانواده، موقعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، بر سلامت روانی، تأثیر بسزایی دارد و از آن‌جایی که سلامت روانی و یا آشفتگی روانی، بر آموزش و پرورش و بهداشت روحی و روانی و رشد و تربیت نوجوانان تأثیر دارد، می بایست شناخت عمیق تری از سطح سواد و تحصیلات و طبقات مختلف اجتماعی به‌دست آوریم و به اضطراب ها، ترس ها، مشکلات خانوادگی کودک و حتی غنا و فقر کودک، پی برده و در جهت خدمت صحیح تر به کودکان استفاده کنیم.

    هدف این بررسی، شناخت ویژگی های خانواده ی نوجوانان بی سواد و با سواد و تحصیل کرده و مقایسه ی آن با یکدیگر در جهت دستیابی به ویژگی های روانی این نوجوانان و نگرش آن هانسبت به خود و نسبت به فضای حاکم بر خانواده می باشد.

    بدیهی است با شناخت بهتر ویژگی های این افراد به لحاظ عاطفی و نیز آگاهی یافتن از علل و عوامل ناهنجاری ها و آسیب های روانی، می توان گام های مؤثری در جهت رفع مشکلات آنان برداشت.

     

    4-2.یافته­ های مربوط به فرضیه­ های پژوهش

      پژوهش حاضر،­شامل فرضیه­های زیر است که هر فرضیه همراه با نتایج به دست آمده از تجزیه وتحلیل آن در این بخش ارائه می­گردد.

    فرضیه های پژوهش

    فرضیه‌‌ی تحقیق

    1 در دانش آموزان ابتدایی که والدین آن ها تحصیلات بالا تری دارند،ناهنجاری رفتاری کمتری نسبت به دیگران وجود دارد.

    2 در دانش آموزان ابتدایی که مخصوصاً مادر آن ها تحصیلات بالاتری دارند، ناهنجاری رفتاری کمتری نسبت به دیگران که مادرانشان بی سواد و یا کم سواد هستند وجود دارد.

    3 در دانش آموزان ابتدایی که پدر آن ها تحصیلات بالاتری دارند ناهنجاری رفتاری کم تری نسبت به دیگران که پدرانشان بی سواد و یا کم سواد هستند وجود دارد.

    4 در دانش آموزان ابتدایی که والدین آنها هردو بی سواد و یا کم سواد هستند، ناهنجاری رفتاری بیشتری نسبت به دیگران وجود دارد.

     

    متغیر های تحقیق  :

    در این قسمت  محقق باید  متغیرهای خود را تفکیک کرده و نوع(مستقل و یا وابسته و معیار ویا ملاک ) آنها را مشص کرد .

    نوع تحقیق، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل،دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع  ابتدایی شهرستان  ایذه  است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است.

    نتایج حاکی ازآن است که:

    1- بین سواد  والدین با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ارتباط معناداری وجود دارد.

    2- رابطه عاطفی مناسب و خوب بین دانش آموزبا والدین موجب افزایش موفقیت تحصیلی در دانش آموز  می شود.

    4- باسواد بودن مادر تاثیر مثبتی بروضعیت تحصیلی فرزندان دارد.

    5- ارزیابی دانش آموز از عوامل آموزشی نظیر معلم، مدیر، مشاور، آموزشگاه و محیط آموزشی برعملکرد تحصیلی او تاثیرمی‌گذارد.

    7- بین عملکرد تحصیلی، و وضعیت مالی و درامد والدین  دانش‌آموزان مقطع  ابتدایی شهرستان ایذه  تفاوت معنا داری وجود ندارد.

     

    روش تحقیق:  
    روش این تحقیق پیمایشی است که در آن پس از تهیه طرح تحقیق، پرسشنامه ای براساس اهداف و فرضیات تحقیق تهیه شده دانش آموزان با خانواده بی سواد یا کم سواد و دانش اموزان با والدین باسواد  تکمیل گردیده است ..   
    پس از جمع آوری پرسشنامه ها، نتایج استخراج و به کامپیوتر داده شده است و با استفاده از نرم افزار آماری برای علوم اجتماعی (SPSS) به تهیه جداول، نمودارها و آزمونهای آماری به توصیف و تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شده است.           

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین باسود و دانش آموزان با والدین بی سواد شهرستان ایذه در سال 91-90

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    فرجی ذبیح الله ، انگیزش و هیجان ، انتشارات سمت 1379، تهران ص 41

    ریچارد سی، تیوان، باردی، اسمیت، انگیزش؛ترجمه ملک عبداللهی، انتشارات، ناقوس، تهران 1384، ص 54

    ساموئل، بال، انگیزش در کلاس،انتشارات دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، 1388،چ2،ج1، ص 135

    ال،اسپالدینگ،انگیزش در کلاس درس، ترجمه حسین یعقوبی، ایرج خوش خلق

    باربارا، مک کومیز، جیمز، پاپ، پرورش انگیزه، ترجمه دکتر صغری ابراهیم قوام

    امیرزاده فرزانه,آقاعلی نژاد حمید,رجبی حمید,صدیق سروستانی رحمت اله.­(1384).­ ارتباط بین اضافه وزن و چاقی با وضعیت اقتصادی دانش­آموزان دختر تهرانی.طرح پزوهشی

    انورالخولی،امین.(1381).ورزش وجامعه.ترجمه حمید رضا شیخی.چاپ اول .مشهد  .انتشارات آستان قدس رضوی

    انصار،ابراهیم.­(1385).جزوه بندی قشربندی اجتماعی .دانشگاه آزاد شوشتر

    درویش،­احمدرضا.­(1382). تعیین پایگاه اجتماعی اقتصادی  دانشجویان دانشگاههای تهران، شهیدبهشتی،­ علامه‎طباطبایی و شریف.­طرح پژوهشی

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین باسود و دانش آموزان با والدین بی سواد شهرستان ایذه در سال 91-90, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین باسود و دانش آموزان با والدین بی سواد شهرستان ایذه در سال 91-90, تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین باسود و دانش آموزان با والدین بی سواد شهرستان ایذه در سال 91-90, رساله در مورد روش تحقیق بررسی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین باسود و دانش آموزان با والدین بی سواد شهرستان ایذه در سال 91-90, پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین باسود و دانش آموزان با والدین بی سواد شهرستان ایذه در سال 91-90, تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین باسود و دانش آموزان با والدین بی سواد شهرستان ایذه در سال 91-90, مقاله در مورد روش تحقیق بررسی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین باسود و دانش آموزان با والدین بی سواد شهرستان ایذه در سال 91-90, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین باسود و دانش آموزان با والدین بی سواد شهرستان ایذه در سال 91-90, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین باسود و دانش آموزان با والدین بی سواد شهرستان ایذه در سال 91-90, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین باسود و دانش آموزان با والدین بی سواد شهرستان ایذه در سال 91-90, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین باسود و دانش آموزان با والدین بی سواد شهرستان ایذه در سال 91-90
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت