روش تحقیق بررسی رفتارهای معلم با انگیزه در میزان یادگیری دانش آموزان

تعداد صفحات: 39 فرمت فایل: word کد فایل: 3105
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی رفتارهای معلم با انگیزه در میزان یادگیری دانش آموزان

    چکیده

    در این  تحقیق ابتدا به بیان مسئله و هدف و ضرورت تحقیق پرداخته، آنگاه واژه های تحقیق را توضیح داده سپس در فصل دوم به پیشینه تحقیق پرداخته و در فصل سوم مجموعه آماری خود را معرفی و پرسشنامه تهیه شده را ضمیمه نموده و به تحلیل و استنتاج پرداخته و در پایان نتیجه گیری و پیشنهادها و انتقادهای خود را از نتایج تحقیق ارائه نموده ام که انشاءا... روزنه ای در ارائه بهتر و ذخیره سازی سرمایه ملی کشور گردد.

     

    مقدمه

    در دنیای پیچیده امروز هیچکس بی نیاز از تعلیم و تربیت نیست. امروز فعالیت در مدرسه و آموختن، خود بخش عظیمی از زندگی انسانهاست، دیگر نمی توان با طرز تلقی گذشته به شاگرد و تربیت او نگریست، اگر معلمان با اصول و مبانی و هدفهای تعلیم و تربیت، ویژگیهای دانش آموزان و نیازهای آنان و روشها و فنون تدریس آشنایی نداشته باشند. هرگز قادر نیستند به عنوان سازندگان جامعه ایفای نقش کنند. مهمترین عامل توسعه پرورش ذهنی علمی در یک جامعه نظام آموزشی است، در این نظام از بدو ورود تا آخرین دوره تخصصی، اخلاق علمی، اجتماعی، شیوه برخورد با مسائل و مشکلات به طور مستقیم آموزش داده می شود.

    تدریس یکی از عناصر اصلی فرآیند، آموزش و پرورش است که در کارایی نظام آموزشی نقش مؤثری دارد.

    اندیشه ها، برخوردها، روشهای نو و بدیع و خلاق عمدتا از نظام آموزشی ما مایه می گیرد، تفکر استنباط و استنتاج در تمامی ابعاد زندگی وجود دارد، جامعه فرهنگی ما جامعه عقلی است که شیوه تفکر را منتقل می کند. تربیت عقلی است که فرد را برای تمامی کارزارهای حیات آماده می سازد.

    مهمترین محتوای تربیت فرهنگی اتخاذ رویکرد عقل و منطق و تدبیر در نظام آموزشی و نظام اجتماعی جامعه است، با توجه به پیشرفتهای سریع علوم و تکنولوژی نمی توان به تمام دانش موجود دست یافت و نمی توان هر شخصی را به هر خصوصیتی به کار تدریس و معلمی واداشت. اگر به دانش آموزان روش یادگیری را یاد بدهیم آنان خود خواهند آموخت که چگونه یاد بگیرند.

    از این رو بر آن شدم روش تدریس خود را که تلفیقی از حل مسئله با استفاده از تقویت دید دانش آموزان است و به کارگیری توان ناشناخته آنان (استعداد کار عملی) که خود به آن آگاهی نداشته و هر یک بر اساس اجبار و یا اکراه به این رشته روی آورده اند، ایجاد علاقه و انگیزه نموده به تدریس بپردازم و آنان را در درک بهتر رشته ای که، صرفا جهت اخذ دیپلم و جا نماندن از فرهنگ خانواده پذیرفته اند به صورت یک هدف در آورم و در ادامه تحصیل و یا اشتغال زایی آنها در گروههای فنی و مهندسی آماده سازم.

     

    فصل اول

    توصیف وضعیت موجود

    بیان مسئله

    اهمیت تحقیق

    هدف تحقیق

    سوالات تحقیق

     

    توصیف وضعیت موجود

    آموزشگاه در منطقه 4 آموزش و پرورش کرج واقع است. این آموزشگاه دبیرستان و پیش دانشگاهی دخترانه حضرت مریم (س) می باشد که در دو نوبت صبح و ظهر فعالیت می کند.

    تعداد کل دانش آموزان دو گروه حدوداً 1500 نفر بوده که 75 نفر آنان در رشته ریاضی مشغول به تحصیل در پایه سوم می باشند.

    از نظر موقعیت اجتماعی، دانش آموزان از خانواده ای متوسط نزدیک به خوب هستند که مشکلات خانوادگی در بین آنان نیز کم و بیش به چشم می خورد.

    مدیریت آموزشگاه نسبت به تحقیق رضایت دارند و معتقدند: این دانش آموزان باید تحصیل خود را با توجه به سرمایه ای که دولت به آنان اختصاص داده به نحو مطلوب و کارآمد به پایان رسانند.

    بیان مسئله

    مسئله آموزش و نحوه آن از دیرباز مد نظر اولیاء و صاحبنظران آموزشی بوده و تاکنون ادامه دارد.

    با توجه به سابقه و پیشینه آموزش و تطبیق آن، به منظور بالا بردن سواد اجتماعی و فکر پرورش کارگران ماهر، که همان افراد دیپلمه با حرفه و تخصص می باشد در بدنه آموزش و پرورش ایجاد شد و با این انگیزه رشته های مختلف در هنرستانهای کار دانش به جامعه و دانش آموزانی که با هدف کار کردن پس از فارغ التحصیلی بود، ارائه گردید تا افرادی که توان ادامه تحصیل در دروس نظری و محض ندارند، توانمندیهای عملی خود را بارور نموده تا بخشی از سرمایه های صرف شده به بدنه جامعه بازگردانده شود.

    این برنامه با هدایت دانش آموزانی که نمره اکتسابی و علاقه کمی به تحصیل داشتند، روبرو شد. در اینجا نقش معلم در درمان بدن بیمار سیستم و ایجاد انگیزه و بالا بردن یادگیری دانش آموزان پر رنگ تر از دیگر سطوح آموزشی پدیدار گشت.

    معلم در این راستا باید علاوه بر تدریس با هنر خود انگیزه و اعتماد به نفس دانش آموزان را بالا ببرد تا فارغ التحصیلان کارآمدی را به جامعه ارائه دهد.

    اهمیت تحقیق

    نوجوانان ناآگاه از هدف آموزش و یادگیری همچنین مدرسینی که به روشهای نوین تدریس در این گروه سنی و رشته های فنی کمتر آشنائی دارند، آموزش را به تعویق انداخته و کار را تا حدودی مشکل می سازد.

    مدرسین در آموزش، اقدام به استفاده از روشهای از پیش تعیین شده تدریس می کنند و در این روشها از مسائل عمده که شامل برخورد خوب معلم، انضباط و نظم و روش تدریسی که همراه حل مسئله توسط دانش آموزان و همراهی آنان با دست ساختهای خود (وسایل آموزشی که توسط آنها تهیه می شود) باشند غافل می شوند و این امر پیامدی جز دلسردی و کاهش انگیزه در آنها نخواهد داشت.

    در این تحقیق سعی شده است تا این سه عامل و اثرات آن مورد بررسی قرار گیرد. انشاءا... مثمرثمر باشد.

    اهداف تحقیق

    امروز دنیا بر پایه علم می چرخد. کلید همه حوائج علم است و بدون علم نمی توان جامعه ای غنی و مستقل، آزاد و با بنیه قوی به وجود آورد و بشر را از اسارت و مصرف زدگی رهاند.

    در زمانیکه دولت و ملت با صرف هزینه گزاف و صرف وقت نیروهای متخصص در آموزش این گروه فعالیت می کند، لازم دیدم به طرح و حل بخشی از مشکل آموزشی این دانش آموزان در یادگیری بهینه پرداخته تا از اتلاف سرمایه ملی جلوگیری نموده و در صورت دستیابی به نتایج مطلوب آنان را در اختیار همکاران قرار داده تا با همکاری و استفاده از تجربیات در این راه گام برداشته و در انجام آموزش این گروه موفق گردیم.

    سوال های تحقیق

    1- برخورد خوب معلم با ایجاد انگیزه دانش آموزان رابطه دارد.

    2- انضباط و نظم با انگیزه دانش آموزان رابطه دارد.

    3- روش تدریس خوب معلم با انگیزه دانش آموزان رابطه دارد.

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی رفتارهای معلم با انگیزه در میزان یادگیری دانش آموزان

    فهرست:

    چکیده                                                                                                 1

    مقدمه                                                                                                 2

    فصل اول                                                                                            4

    توصیف وضع موجود                                                                          5

    بیان مسئله                                                                                          5

    اهمیت تحقیق                                                                                       6

    اهداف تحقیق                                                                                       7

    سوال های تحقیق                                                                                 7

    تعریف واژه ها                                                                                    9

    آمادگی                                                                                               10

    انگیزش                                                                                               10

    آموزش                                                                                              10

    انضباط و نظم                                                                                     11

    روش تدریس                                                                                       11

    فصل دوم                                                                                            12

    پیشینه تحقیق                                                                                       12

    معلم خوب و موفق                                                                               13

    معیار و شرایط دبیری                                                                          15

    مدیریت و نظارت کلاس درس                                                                17

    جلسات اولیه کلاس                                                                              19

    تهیه طرح درس                                                                                    21

    کلاس داری و انضباط                                                                          21

    فصل سوم                                                                                          24

    روش تحقیق                                                                                        24

    روش توصیفی                                                                                    25

    جامعه آماری                                                                                       25

    حجم نمونه                                                                                          25

    ابزار اندازه گیری                                                                                 25

    سوالات پرسشنامه                                                                               26

    متغیر مستقل                                                                                       26

    متغیر وابسته                                                                                       26

    فصل چهارم                                                                                        27

    تجزیه و تحلیل                                                                                     27

    نمونه پرسشنامه                                                                                  28

    نتایج بدست آمده و نمایش نمودار                                                          29

    فصل پنجم                                                                                          33

    نتیجه گیری                                                                                         33

     

    منبع:

    پازارگادی، علاءالدین. شاهراه تدریس. تهران: مدرسه عالی شمیران. 1315.

    تربیت، 1384 ماهنامه فرهنگی آموزشی. سازمان بسیج دانش آموزی، تهران: چاپ هفتم.

    حسنعلی میرزابیگی، حسن حیدریان. پژوهش در علوم انسانی به روش ساده. تهران: امیرکبیر، 1384.

    احدیان. مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: بشری 1374.

    دیویس، آری. مدیریت یادگیری. مترجمان – دکتر داریوش نوروزی و محمد حسین امیر تیموری. تهران: راهگشا: 1373.

    ذوفن، شهناز و پور. خسرو. تولید و کاربرد مواد آموزشی– تهران: وزارت آموزش و پرورش.

    صفوی، امان اله. کلیات روشها و فنون تدریس. تهران: معاصر 1376.

    علی آبادی خدریجه – مقدمات تکنولوژی آموزشی، تهران: پیام نور 1375.

    کوهن، لوئیز و مانیون، لارنس. راهنمای عملی تدریس. ترجمه فاطمه شاکری. تهران: جهاد دانشگاهی 1372.

    مجله تعلیم و تربیت. فروردین 1378 – ماهنامه وزارت آموزش و پرورش – شماره هفتم.

    هروی، حسین. روش تدریس. معلم موفق.

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی رفتارهای معلم با انگیزه در میزان یادگیری دانش آموزان, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی رفتارهای معلم با انگیزه در میزان یادگیری دانش آموزان, تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی رفتارهای معلم با انگیزه در میزان یادگیری دانش آموزان, رساله در مورد روش تحقیق بررسی رفتارهای معلم با انگیزه در میزان یادگیری دانش آموزان, پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی رفتارهای معلم با انگیزه در میزان یادگیری دانش آموزان, تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی رفتارهای معلم با انگیزه در میزان یادگیری دانش آموزان, مقاله در مورد روش تحقیق بررسی رفتارهای معلم با انگیزه در میزان یادگیری دانش آموزان, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رفتارهای معلم با انگیزه در میزان یادگیری دانش آموزان, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رفتارهای معلم با انگیزه در میزان یادگیری دانش آموزان, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رفتارهای معلم با انگیزه در میزان یادگیری دانش آموزان, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی رفتارهای معلم با انگیزه در میزان یادگیری دانش آموزان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت