روش تحقیق استاندارد ها و کلیات طراحی موزه

تعداد صفحات: 60 فرمت فایل: word کد فایل: 2811
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: مهندسی معماری
قیمت قدیم:۱۶,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق استاندارد ها و کلیات طراحی موزه

    چکیده :

    در این پژوهش به بررسی طراحی و معماری موزه پرداخته شده است ، استاندارد های طراحی، ابعاد و فضاهای مورد نیاز و ... مورد ارزیابی قرار گرفته است  ، کلمه موزه مشتق از کلمه ی «میوزیوم» لاتین است که آن نیز از کلمه «موسیون» یونانی گرفته شده است و در اصل به معنای جایگاه و معبد «موز» ها است. بنابر اساطیر یونان باستان «موز» ها یا «موس» ها، نُه الهه ی یونانی بودند که پدرشان زئوس و مادرشان منموسونه بود. هر یک از «موز» ها مظهر یکی از هنرهای رایج یونانی بودند. مثلا یکی الهه یا موز شعر بود و دیگری موسیقی و دیگری تاریخ.مطابق اساطیر یونانی، خود منموسونه دختر آسمان و زمین است. او الهه ی خاطره و تذکر و یاد است. کلمه ی memory و مشتقات آن در زبان انگلیسی، از همین واژه ی یونانی اخذ شده است. ایکوم، شورای بین المللی موزه ها، در یک تعریف رسمی بیان داشته است که: «موزه موسسه ای است دایمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان گشوده شده است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می نماید. هدف موزه ها در مورد شواهد برجای مانده از انسان و محیط زیست او و گردآوری و حفظ و ایجاد ارتباط بین این آثار بویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بهره وری معنوی است».

     

    مقدمه :

    در گذشته موزه عبارت بود از یک خزانه ی آثار و اشیاء جهت بهره وری خواص، ولی اکنون موزه پاسخگوی نیازهای عامه مردم است. باید آموزش بدهد و در جهت گسترش دانش عمل کند و نقش آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی را به عهده بگیرد، به گونه ای که برای تماشاگر نیز جذابیتی داشته باشد.

    اشیای ارزشمند و نفیس گردآوری شده در موزه، هر یک به عنوان مدرک تاریخی می تواند روشنگر بسیاری از پیچیدگی های تاریخ گذشته بشر باشد. امروز داشتن موزه های معتبر با گنجینه و آثار ارزشمند تاریخی، موجب اعتبار هر کشور است و می تواند جهانگردان بسیاری را به سوی خود بکشاند.

    امروزه تاسیس و فعال نمودن موزه به عنوان نهادی که نقش آموزش جامعه را بر عهده دارد، یکی از مهمترین دستاوردهای فرهنگی و ساده ترین و سازنده ترین روش نشر فرهنگ عمومی است.

    به هر رو موزه اکنون در جهان معاصر نظام پیچیده ای از انواع تشکیلات، سازمان ها، نهادها، فعالیت ها، تخصص ها، تکنیک ها، راهکارها، دانش ها و شاخه های موزه ای است با کوهی از ادبیات، مفاهیم و فرهنگ اصطلاحات خاص خود و صور نوینی از موزه های تخصصی و مردمی تر مانند باغ- موزه ها، کاخ- موزه ها، پارک- موزه ها، زیست- موزه ها است.

    موزه، یک واقعیت چند منظوره ای نیز در جهان ما است. به این معنا که شامل فعالیت های پیچیده و چندجانبه ای می شود که مهمترین محورهای آن گردآوری، نمایش، حراست، حفاظت، مرمت، آموزش، پژوهش، معرفی و مهمتر از همه آن که تلاش برای ایجاد نوعی ارتباط بین بشر امروز و دیروز، نوعی رابطه دیالوژیک بین احساس، اندیشه و خرد و خیال انسانی که در محیط و فضای موزه با آثار مواجه می شود، می باشد.

     

     

    فصل اول

    کلیات طراحی موزه

     

    تاریخچه موزه در جهان

    در اواخر قرن سوم قبل از میلاد بطلمیوس اول (284-246 قبل از میلاد) اولین موزه را در شهر اسکندریه تاسیس کرد. بنای این موزه در قسمتی از کاخ سلطنتی ساخته شده بود. در قرون وسطی نام موزه برای محلی بکار برده می شد که در آنجا مجموعه هایی از اشیاء کمیاب و جالب ادوار گذشته از قبیل تاریخ طبیعی یا آثار هنری را به نمایش درمی آورند. گرایش به گردآوری آثار و اشیاء نفیس و ارزشمند از دیدگاه زیباشناسی مبتنی بر انسان محوری که در دوران یونان و روم باستان به ظهور موزه انجامید در قرون وسطی رنگ دیگری به خود گرفت و به جهت حاکمیت مذهب در این دوران موزه بیشتر به مکان جمع آوری اشیاء متبرک و مذهبی تبدیل گردید. لیکن با آغاز دوره ی رنسانس از انهدام کامل این گنجینه ها جلوگیری به عمل آمد و در نتیجه موزه ها نیز، در تداوم سیر سابق خود تجدید حیات یافتند. موزه ها و گالری ها از اواسط قرن هجدهم در پایتختهای اروپایی پدیدار شدند. این امر غالباً به حمایت و جانبداری سلاطین صورت می گرفت و اکثر کشورها با همکاری یکدیگر به تاسیس موزه هایی جهت تبادل آثار باستانی و هنری خویش اقدام می نمودند.

    تاریخ 30 اوت 1792 در فرانسه بر اساس تصویب نامه F.N.C موزه ها جنبه ی عمومی و ملی یافتند. همزمان با این عمل موزه لوور بعنوان مکانی برای استفاده عموم در سال 1792 .م افتتاح شد که سنگ زیرین بنای موزه ها در قرن نوزدهم میلادی گردید. از گنجینه های کلیساهای قرون وسطی تا انواع موزه های پایان سده ی نوزدهم ارائه آثار تحول چندانی نیافت. در طی نخست قرن بیستم، ارائه توام با رعایت زیباشناسی حتی در موزه های بدون ارتباط با هنر اهمیت خاصی یافت.

    از دهه 1950 م به بعد، تحول چشمگیری در جهت ارائه اشیاء در ارتباط با یکدیگر مشاهده می گردد. فنون نمایش نیز در طی یکصد سال گذشته تحول عمده ای به خود دیده است و در سایه پیشرفتهای شگرف علمی و فنی و ... نمایش های ایستای گذشته جای خود را به آرایش های بسیار متنوع تر سپرده است.

     ملحقات استنادی، که به شدت تحت تاثیر گرانیسم باوهاس قرار گرفته است در چهارچوب زیبایی شناختی شکل جدید یافته است و نمایشگاه های موقت و سیار نیز پیوسته مفصل تر شده و موزه های مدرنی نظیر تالار ملی ویکتوریا در ملبورن که از حجم های مجوفی تشکیل یافته است بگونه ای طراحی شده اند که پوشش کف ها و دیواره ها و سقفها را می توان در ظرف چند ساعت تعویض کرد.

    در اجلاس که بوسیله آیکوم در سالهای 1961 در «میلان» و 1968 در «مکزیکو» برپا شد نقش عمده ای را در مشخص نمودن و تبیین خطوط اصلی نظامنامه ای بین المللی و مرتبط با پیشرفت های چشمگیر موزه شناسی ایفاء کردند و وظایف نوینی را برای موزه ها ترسیم نمودند. در دهه های اخیر موزه ها با رشد فزاینده بین المللی با تنوع موضوعات گوناگون از گستردگی فراوانی برخوردار شدند.

    تاریخچه موزه در ایران

    درباره تاریخچه موزه در ایران باید اظهار داشت که در گذشته جمع آوری و نگهداری اشیاء ذیقیمت در ایران با انگیزه حفظ آثار شخصی بوده و بیشتر حالت خصوصی داشته است. اولین نمونه های آن را می توان در دوران سلسله هخامنشی و یا شکل گیری حکومت مستقل ایران مشاهده نمود که صرفاً جنبه خصوصی داشته و تنها مورد استفاده حکام و امرای وقت قرار می گرفته است.

    موزه با مفهوم نوین و امروزی آن در این سرزمین از 120 سال پیش شکل گرفت. اولین نمونه آن را در زمان حکومت محمدعلی شاه قاجار می توان مشاهده نمود که در این زمان بخشی از کاخ گلستان به موزه ابزار و اشیاء قیمتی و سلطنتی تبدیل گردید که اعیان و اشراف از آن بازدید می کردند. در سال 1299 دولت تقبل نمود که در تهران یک موزه آثار عتیقه و یک کتابخانه ملی بسازد و ریاست و مدیریت آن را تا سه نوبت به فرانسویان واگذار نمایند و در اجرای این طرح «آندره گدار» معمار و مهندس فرانسوی با عنوان مدیریت موزه و کتابخانه ملی مشغول به کار گردید. مرتضی خان ممتاز الملک که در حقیقت می توان از او به عنوان موسس اولین موزه ملی در ایران یاد کرد و می توانست موزه ملی ایران را با 270 قلم شیء عتیقه در یکی از اطاق های بزرگ عمارت قدیم وزارت معارف که در قسمت شمال بنای مدرسه دارالفنون قرار داشت، تاسیس کند پس از خریداری و اهداء کاخ مسعودیه در سال 1304 ه.ش این موزه، به تالار آیینه آن کاخ منتقل شد و در سال 1315 ه.ش پس از اتمام ساختمان کنونی موزه در ایران باستان به این محل انتقال یافت.

    هم زمان با شکل گیری موزه ایران باستان، در سال 1309، موزه هنرهای ملی به فرمان رضاخان در حوض خانه باغ نگارستان ایجاد گردید و در کنار این موزه کارگاه های بومی جهت تولید و ساخت و ارائه آثار در نظر گرفته شد.

    در سال 1310 با کشف آثار باستانی در تخت جمشید، موزه تخت جمشید به منظور نگهداری آثار مکشوفه احداث شد. در سال 1315 موزه پارس در عمارت زیبای کلاه فرنگی شیراز (آرامگاه کریم خان زند) تاسیس گردید. از این زمان به بعد با نمونه قابل توجهی از موزه مواجه نمی شویم. در سال 1335 موزه قزوین در کلاه فرنگی شاه طهماسب (بنای چهل ستون قزوین) برپا گردید و در ادامه این روند موزه چهل ستون اصفهان در کاخ چهل ستون افتتاح گردید (سال 1337 ه.ش) موزه هنرهای تزیینی در سال 1338 و موزه جواهرات سلطنتی در دی ماه 1339 شمسی در طبقه زیرین ساختمان بانک ملی گشایش یافت. در سال 1341 موزه تبریز و گرگان و در سال 1345 موزه شوش و در سال 1346 موزه ارومیه افتتاح شدند که آثار موجود در این موزه بیشتر جنبه تاریخی و مردمی شناسی داشته است. موزه رشت در سال 1349 و موزه حمام گنج علیخان کرمان در سال 1350 موزه خانه صبا در منزل مسکونی شادروان «صبا» در سال 1352 تاسیس و افتتاح گردیدند. سال 1355 اوج احداث بناهای موزه ای در ایران بوده است در این سال انگیزه ایجاد بناهایی با عملکرد صرفا موزه عمومیت می یابد که موزه هنرهای معاصر، موزه فرش، فرهنگسرای نیاوران حاصل آن می باشد.

    انواع موزه ها

    به موازات وجود مجموعه های مختلف و نمایشگاه های مرتبط با آنها، موزه های متنوعی نیز می تواند وجود داشته باشد. هر کدام از این موزه ها دارای ویژگی های خاص و نیازهای مختص خود می باشند.

    از تقسیماتی که برای موزه ها قائل به چند دسته اشاره می شود:

    موزه های هنری (نقاشی و مجسمه، هنرهای دکوری، هنرهای گروهی، طراحی پارچه و نساجی)

    موزه های هنری به موزه هایی اطلاق می شود که مجموعه هایشان صرفا به خاطر ارزش های زیبایی شناختی و هنر پدید آمده و ارائه شده اند، گرچه تمامی اشیا تشکیل دهنده آنها حداقل در ذهن خالق و پدیدآورندگانشان اثری هنری محسوب نگردد. بدین ترتیب علاوه بر موزه های نقاشی، مجسمه سازی، هنرهای تزیینی و هنرهای کاربردی و صنعتی می توان موزه هایی از قبیل آثار عتیقه، فرهنگ مردم، صنایع دستی و هنرهای ابتدایی را در همین زمره برشمرد. بیشتر بازدیدکنندگان موزه های هنری را علاقمندان غیرحرفه ای و افراد کنجکاور تشکیل می دهند و اینگونه موزه ها از حیث جهانگردی و پر کردن ایام فراغت اهمیت ویژه ای دارند.

    موزه های تاریخی (خانه های تاریخی، موزه های جامعه شناسی تاریخی، آرشیوها، موزه های نظامی، موزه های دریایی و کشتیرانی، کشتیهای قدیمی و باستانی)

    موزه تاریخی به معننای اعم آن شامل ارائه هر نوع اثر تاریخی یا در ارتباط با مردم می باشد و یا حاوی ابزارها و مواد و اسنادی است که تاریخ و تمدن های قدیم و جدید، ابتدایی و پیشرفته را تقسیم می کند و به مفهوم اخص آن شامل اشیا آثاری است که به ترتیب زمای وقایع تاریخی قدیم و جدید را نمایش می دهند. بنابراین موضوع اصلی این گونه موزه ها تاریخ و نمایش سیر تحولات وقایع تاریخی می باشد که از اشیا و اسناد تنها برای درک و فهم بهتر آن استفاده می شود.

    موزه های علمی (روابط مطالعه اقوام و نژادها، آبزیان اقیانوسها، باستان شناسی، حشره شناسی)

    از دو گروه عمده تشکیل می یابد. موزه های علوم طبیعی و موزه های علوم فیزیکی (علوم کاربردی).

    بسیاری از آثار نمایشی این موزه ها اشیا آموزشی هستند که نشان دهنده اصول اساسی علوم و صنعت مدرن می باشند. مطالعات زیادی باید درباره چنین نمایشگاه هایی صورت گیرد زیرا اشیا بایستی از نظر تاریخی کاملا مشخص بوده و در عین حال در درک عملکرد آنچه به نمایش گذاشته شده به بازدیدکننده یاری می رسانند.

  • فهرست و منابع روش تحقیق استاندارد ها و کلیات طراحی موزه

    فهرست:

    چکیده :.................................................................................................................................................................................................................................................................................... 5

    مقدمه :...................................................................................................................................................................................................................................................................................... 5

     

    فصل اول  -  کلیات طراحی موزه........................................................................................................................................................................................................................... 7

    تاریخچه موزه در جهان................................................................................................................................................................................................................................................. 8

    تاریخچه موزه در ایران................................................................................................................................................................................................................................................ 10

    انواع موزه ها...................................................................................................................................................................................................................................................................... 12

    کلیات معماری موزه ها............................................................................................................................................................................................................................................. 15

    موزه رویال اسکاتلند..................................................................................................................................................................................................................................................... 16

     

    فصل دوم   -  استاندارد های طراحی موزه ها.......................................................................................................................................................................................... 18

    حرکت در موزه ها........................................................................................................................................................................................................................................................ 19

    ارتباطات و دسترسی ها............................................................................................................................................................................................................................................ 19

    پیوستگی و جدایی یا انسجام و تمایز................................................................................................................................................................................................................ 20

    2-1-3-1 سیرکلاسیون فضاهای نمایش.................................................................................................................................................................................................... 20

    مسیر بازدید هدایت شده (مدار گردش اجباری)...................................................................................................................................................................................... 21

    طرح زنجیره ای............................................................................................................................................................................................................................................................... 22

    طرح ستاره ای................................................................................................................................................................................................................................................................. 22

    طرح بادبزنی....................................................................................................................................................................................................................................................................... 23

    مسیر بازدید آزاد (مدار گردش اختیاری)...................................................................................................................................................................................................... 23

    نورپردازی در موزه ها................................................................................................................................................................................................................................................. 24

    نورپردازی فضاهای سرویس دهی عمومی..................................................................................................................................................................................................... 24

    نور پردازی مصنوعی..................................................................................................................................................................................................................................................... 25

    پنجره ی دیواری............................................................................................................................................................................................................................................................ 25

    پنجره ی سقفی............................................................................................................................................................................................................................................................... 25

    کلرستوریها......................................................................................................................................................................................................................................................................... 26

    اندازه در موزه ها............................................................................................................................................................................................................................................................ 27

    تناسبات انسانی............................................................................................................................................................................................................................................................... 28

    ارتفاع مناسب برای دیدن......................................................................................................................................................................................................................................... 28

    اندازه ها و فضای نمایش........................................................................................................................................................................................................................................... 28

    نمایش در موزه ها......................................................................................................................................................................................................................................................... 29

    تاسیسات در موزه ها.................................................................................................................................................................................................................................................. 30

    سیستم برق....................................................................................................................................................................................................................................................................... 32

    تجهیزات نظافت.............................................................................................................................................................................................................................................................. 32

    حفاظت و امنیت............................................................................................................................................................................................................................................................. 33

    مقابله با سرقت................................................................................................................................................................................................................................................................. 33

    ایمنی در مقابل آتش................................................................................................................................................................................................................................................... 34

    نور............................................................................................................................................................................................................................................................................................ 35

    آب و هوا.............................................................................................................................................................................................................................................................................. 37

    حشرات................................................................................................................................................................................................................................................................................. 38

    گالری ها.............................................................................................................................................................................................................................................................................. 39

    آمفی تئاتر........................................................................................................................................................................................................................................................................... 40

    کتابخانه................................................................................................................................................................................................................................................................................ 41

    اداری...................................................................................................................................................................................................................................................................................... 42

    پژوهشی................................................................................................................................................................................................................................................................................ 43

    آموزشی................................................................................................................................................................................................................................................................................ 43

    انبار.......................................................................................................................................................................................................................................................................................... 44

    پارکینگ.............................................................................................................................................................................................................................................................................. 44

    تاسیسات............................................................................................................................................................................................................................................................................. 45

    نکاتی در باب معماری موزه..................................................................................................................................................................................................................................... 45

    برنامه عملکردی و فیزیکی........................................................................................................................................................................................................................................ 47

    عرصه بندی کل مجموعه.......................................................................................................................................................................................................................................... 47

    - خدمات پشتیبانی...................................................................................................................................................................................................................................................... 48

    عرصه معرفی...................................................................................................................................................................................................................................................................... 49

    1-گالری ها :.................................................................................................................................................................................................................................................................... 49

    2-آمفی تاتر (سالن چند منظوره) :................................................................................................................................................................................................................... 50

    3-کتابخانه :...................................................................................................................................................................................................................................................................... 50

    عرصه اداری........................................................................................................................................................................................................................................................................ 51

    1- حوزه ریاست:........................................................................................................................................................................................................................................................... 52

    2- حوزه معاونت اداری و مالی:............................................................................................................................................................................................................................ 52

    عرصه پژوهشی................................................................................................................................................................................................................................................................. 52

    1- حوزه پژوهشی علمی:.......................................................................................................................................................................................................................................... 53

    2- حوزه پژوهشی نظری:......................................................................................................................................................................................................................................... 53

    عرصه آموزشی.................................................................................................................................................................................................................................................................. 54

    عرصه خدمات رفاهی و عمومی............................................................................................................................................................................................................................. 54

    1- رستوران یا چایخانه :.......................................................................................................................................................................................................................................... 55

    2- فروشگاه صنایع دستی :.................................................................................................................................................................................................................................... 55

    عرصه خدمات پشتیبانی............................................................................................................................................................................................................................................ 55

    1- انبار :.............................................................................................................................................................................................................................................................................. 56

    2- نگهبانی :...................................................................................................................................................................................................................................................................... 57

    3- پارکینگ :.................................................................................................................................................................................................................................................................. 57

    4- تاسیسات :................................................................................................................................................................................................................................................................. 57

    5- فضای سبز :.............................................................................................................................................................................................................................................................. 58

    منابع و ماخذ :................................................................................................................................................................................................................................................................. 61

     

    منبع:

     – ماهنامه معماری و طراحی ایران            شماره 18 ، ص24        گردآورنده : حسین بهرامی – دانشگاه تهران            1385

    2 – فصلنامه طراحی ایران           شماره 42 ، ص24        گردآورنده : حمید رضا سعیدی ، دانشگاه صنعتی اصفهان                 1388

    مرکز اسناد و مدارک و اطلاعات علمی ایران

    Www.Irandoc.ac.ir/persian/article

پروپوزال در مورد روش تحقیق استاندارد ها و کلیات طراحی موزه, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق استاندارد ها و کلیات طراحی موزه, تز دکترا در مورد روش تحقیق استاندارد ها و کلیات طراحی موزه, رساله در مورد روش تحقیق استاندارد ها و کلیات طراحی موزه, پایان نامه در مورد روش تحقیق استاندارد ها و کلیات طراحی موزه, تحقیق در مورد روش تحقیق استاندارد ها و کلیات طراحی موزه, مقاله در مورد روش تحقیق استاندارد ها و کلیات طراحی موزه, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق استاندارد ها و کلیات طراحی موزه, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق استاندارد ها و کلیات طراحی موزه, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق استاندارد ها و کلیات طراحی موزه, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق استاندارد ها و کلیات طراحی موزه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت