پایان نامه بررسی رضایت شغلی کارآموزان موسسه طلا سازی

تعداد صفحات: 62 فرمت فایل: word کد فایل: 2708
سال: 1386 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رضایت شغلی کارآموزان موسسه طلا سازی

          امروزه نقش مراکز و موسسات آموزش عالی و فنی و حرفه ای  در تحقق اهداف جامعه و یکی از شاخصهای عمده پیشرفت و تمایز جوامع مختلف از یکدیگر، بر کسی پوشیده نیست.

    این مسئله در کشور ما که دوران بازسازی و توسعه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی را پشت سر می نهد، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

    صد البته ایفای چنین مسئولیت و نقش خطیری، منوط به وجود شرایط مساعد حرفه ای و شغلی می باشد. بدیهی است عوامل موثر بر خشنودی حرفه ای اساتید، به لحاظ سطح قابل توجه فکری- شناختی و برخورداری از نیازهای سطوح بالا همچون قدر و منزلت اجتماعی و خودیابی متفاوت از اعضای دیگر سازمانها است.

    در این زمینه، به زعم صاحبنظران سازمان و مدیریت، فرهنگ سازمانی به مثابه عاملی فراگیر در سازمان، متشکل از باورها، اعتقادات، ارزشها و هنجارها، تمامی عوامل شغلی و نگرش اساتید نسبت به حرفه و محیط شغلی را تحت الشعاع خویش قرار می دهد، به گونه ای که عواملی همچون تبحر و شایستگی مدیریت، احترام و قدردانی از

    اعضا، شرایط مساعد جهت بروز خلاقیتها و ابداعات و ... همگی به عنوان عوامل موثر بر نگرشهای شغلی متأثر از فرهنگ سازمان می باشد.

           از این رو پژوهش حاضر جهت تبیین موضوع تحقیق با اهداف ذیل به اجرا درآمده است :

          هدف کلی:

    شناخت فرهنگ سازمانی دانشگاه گرمسار و ارتباط آن با رضایت شغلی اعضاء هیأت علمی

          اهداف جزیی :

          تشریح شاخص های فرهنگ سازمانی دانشگاه گرمسار.

          تشریح شاخص های رضایت شغلی اعضاء هیأت علمی دانشگاه گرمسار.

          تعیین رابطه فرهنگ سازمانی دانشگاه گرمسار با رضایت شغلی اعضاء هیأت علمی.

          فرضیات تحقیق در قالب یک فرضیه اصلی بدین شرح که «بین فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی اعضاء، ارتباط مستقیم و معنی دار وجود دارد» تدوین گشته است.

     

          مقدمه

          اشتغال برای ادامه زندگی و بقای جامعه ضرورتی اجتناب ناپذیر است زندگی هر فرد از طریق کار کردن تامین می شود و خودکفایی هر کشور به میزان نوع عملکرد شاغلین آن بستگی دارد تحقیقات متعدد موید این واقعیت است که اولاً با افزایش بیکاری فساد شدت می یابد و ثانیاً : اشتغال مناسب و رضایت شغلی موجب نشاط و شادابی انسان می گردد. (شفیع آبادی 1375(

          رضایت شغلی یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی است رضایت شغلی عاملی است که باعث افزایش کارآیی و نیز احساس رضایت فردی می گردد.

          مدیریت منابع انسانی با متغیرهایی از قبیل آموزش منابع انسانی، گزینش رسمی و غیر رسمی، فشارهای روانی و رضایتمندی شغلی در ارتباط است. با این وجود در حیطه مدیریت منابع انسانی باید تلاش نمود تا نه تنها میزان رضایتمندی شغل را افزایش داد بلکه زمینه مساعد را برای آموزش پرسنل درگیر فراهم ساخت و در این راستا باید به رضایتمندی شغلی تاکید نمود.

          رضایتمندی شغلی به عنوان یکی از مهم ترین مباحث رفتار سازمانی شناخته می شود. این  از دیرباز مورد توجه پژوهشگران بوده و برنامه ریزی های دقیقی را برای شناسایی، توصیف و تبین آن صورت داده اند. بنابراین باید تلاش نمود تا پس از شناسایی وضعیت رضایتمندی شغلی، بتوان از اقدامات سودمندی استفاده نمود و نه تنها به نیازهای شغلی افراد توجه کرد بلکه تلاش نمود تا احساس خوشایند کارآموزان نسبت به شغل خویش افزایش یابد و بتوان بازدهی را افزایش داد.

          افرادی که از رضایتمندی شغل بالایی برخوردارند، تمایل داشته که حداکثر تلاش خود را در محیط شغلی صورت داده و تعهد فزاینده ای را نسبت به سازمان مزبور نشان دهند این وضعیت می تواند بازدهی شغلی را افزایش داده و روند مطلوبی رادر مدیریت منابع انسانی به وجود آورد. بنابراین مدیران مراکز آموزش به دنبال این بوده تا میزان رضایتمندی شغل اساتید یا کارمندان را افزایش داده و از تمامی امکانات موجود در راستای بهسازی رضایتمندی شغلی استفاده به عمل آورند. این وضعیت می تواند به اهمیت تاثیر گذاری عوامل اقتصادی و پرداخت به کارآموزان اشاره نماید. (بیکر ویت فیلر 1992) زیرا که باید به عوامل رضایت شغلی تاکید نمود.

          از مهم ترین عوامل که نقش سازنده ای را در رضایت شغلی ایفا می کند، حقوق و مزایای جانبی است با بررسی تحقیقات مربوط به تحلیل عامل در سازه رضایت شغلی می توان دریافت که عامل پرداخت از بارزترین عوامل سازنده در رضایت شغلی است و در مواقعی که سازمان شرایط اقتصادی مناسبی را بر کارآموزان فراهم نسازد و تسهیلات رفاهی سودمندی را ارائه ندهد آنگاه نه تنها رضایتمندی شغلی کاهش یافته بلکه به گونه ای چشمگیری میزان غیبتهای شغلی افزایش می یابد (جیناراتنی و چیز 1984) این گونه وضعیت می تواند ابعاد رضایت شغلی را واضح تر نماید زیرا که به نظر هاپاک (1935) رضایت شغلی مفهومی پیچیده و چند بعدی است و با عواملی روانی، جسمانی، اجتماعی ارتباط دارد انگیزش، رضایت شغلی از مباحث مطرح در رفتار سازمانی می باشد که رفتار سازمانی بررسی و به کار گرفتن دانش و آگاهی درباره چگونگی رفتار مردم در سازمانها است که این ابزار انسانی به سود انسان است.

          این دانش به شیوه گسترده به بررسی رفتار مردم در همه گونه سازمان مانند بازرگانی، دولتی، آموزشگاهها و سازمانهای خدماتی می پردازد. عنصرهای کلیدی در رفتارهای سازمانی عبارتند از :

          مردم، ساختار، فن شناسی، پیرامونی که سازمان در آن به کار می پردازند.

          بدیهی است که در کنکاش برای سازگاری افراد با مشاغل لازم است که انگیزش فرد نیز مورد بررسی قرار گیرد. رضایت شغلی در لغت بر معنای رضایت داشتن از شغل است (صفوی 1375) در اصطلاح به نگرش علی فرد نسبت به شغلش اطلاق می شود یک فرد با سطح بالایی از رضایت شغلی، نگرش مثبتی به شغلش دارد، در حالی که فردی که از شغلش ناراحتی است نگرش منفی درباره شغلش دارد. (رابینر به نقل از کبیری 1369)

          در هر تحقیق لازم است محقق به بررسی مطالعات انجام شده در گذشته بپردازد انجام چنین کاری محاسن زیر را به همراه دارد.

    1- افق فکری محقق وسعت می یابد.

    2- باعث افزایش وسعت نظر محقق می گردد.

    3- یافته های تحقیقات گذشته در تهیه پرسشنامه و تدوین فرضیه و طراحی سوالها به محقق دید و بصیرت می دهد.[1]

    طرح مسئله:

          امروزه رضایت شغلی نقش موثری بر میزان کارآیی و کیفیت کار شاغلان دارد. مشاهده می شود که در بین اساتید برخی با اشتیاق به کار می پردازند و برخی آن طور که باید این اهم را انجام نمی دهند که این در آموزش دانشجویان تاثیر مستقیم دارد. و در آینده شغلی آنها و سطح آگاهی علمی آنها و همین طور در ایجاد انگیزه برای ارتقاء سطح سواد آنها بسیار موثر است. امروزه تعلیم و تربیت در جامعه به عنوان یک امر مهم مطرح است و ضرورت دارد آموزش و پرورش در سطوح دبستان، راهنمایی و دبیرستان نقش عمده ای را ایفا می کند اما نقش آموزش عالی بیشتر است و از جایگاه ویژه ای برخوردار است زیرا نیروی انسانی ماهر و کارآمد به جامعه روانه می کند. بدین ترتیب بررسی این سازمان بسیار مهم است. تا نقاط ضعف و قوت آن شناخته شود تا آنها را تقویت یا برطرف کنیم تا خللی در این نظام به وجود نیاید و اگر شکلی وجود دارد برطرف شود زیرا در آینه، جامعه تاثیر مستقیم دارد.

     طرح سوال :

          آیا بین پرداخت حقوق کافی و رضایت شغلی اساتید رابطه وجود دارد؟

          آیا بین فراهم آوردن امکانات و تسهیلات ویژه برای اساتید و رضایت شغلی رابطه وجود دارد؟

          آیا بین محیط و جو سازمانی و مدیریت و رضایت شغلی رابطه وجود دارد؟

          آیا رضایت شغلی اساتید بر روی کیفیت تدریس آنها تاثیر می گذارد؟

          آیا بین رضایتمندی شغلی اساتید و سلامت روانی و جسمانی آنها رابطه وجود دارد؟

          آیا اساتید دانشگاه گرمسار از وضعیت شغلی از تمامی ابعاد مثل میزان حقوق، بهداشت، خوراک کادر آموزشی و دانشجویان رضایت دارند یا خیر؟

          آیا این رضایتمندی و یا عدم آن تاثیر به روی تدریس و زندگی شخصی آنها دارد یا خیر؟

    اهداف تحقیق :

    1- محقق قصد دارد با درنظر گرفتن اصول علمی به پرسشهای مطرح شده پاسخ دهد.

    2- به مسائل و مشکلاتی که به نحوی مانع رضایت شغلی می گردد توجه داشت .

    3- بررسی همبستگی عوامل انگیزش، بهداشتی با رضایت شغلی .

     4- بررسی مقایسه رضایت شغلی در میان افراد مختلف از نظر سطح اجتماعی و تحصیلات با جنسیت، تاهل، نوع رشته تحصیلی، سن، مدرک تحصیلی، سابقه خدمت، درجه علمی و غیره …

    5- تبین و شناخت فرهنگ سازمانی دانشگاه آزاد و ارتباط آن با رضایت شغلی اعضا هیت علمی …

    6-  تشریح شاخص های فرهنگ سازمانی دانشگاه آزاد.

    7-  تشریح شاخص های رضایت شغلی اعضاء هیت علمی دانشگاه آزاد.

    8- تعیین رابطه فرهنگ سازمانی دانشگاه آزاد با رضایت شغلی اعضاء هیت علمی .

    ضرورت تحقیق :

          این تحقیق سازمانی دارد این سازمانها درصد رضایتمندی کارآموزان خود را می سنجند تا به میزان رضایتمندی و عدم رضایتمندی کارآموزان خود واقف شوند و درصد کارایی آنها را بسنجند و به عوامل موثر بر رضایت شغلی کارآموزان خود پی ببرند قادر صدد رفع یا تقویت آنها برآیند. و درصد رضایت شغلی کارآموزان خود را با سازمانهای دیگر مقایسه کنند.

          رضایت شغلی بالا معمولا مطلوب مدیریت است زیرا این پدیده با آثار مثبتی که بدنبال دارد همواره نشان دهنده سازمانی است که به خوبی در حال اداره است بهمین منظور بررسی خشنودی شغلی کارآموزان روشی است که بر پایه آن کارآموزان احساسهای خود را درباره شغل و پیرامون آن آشکار می سازند. لذا بررسی خشنودی کارآموزان ضروری است و از طریق آن کاستی های موجود در قلمرو خشنودی آنها تشخیص داده می شود و گامهای اساسی و اصلاحی برداشته می شود.

    بیان فرضیه :

          بین پرداخت حقوق کافی و رضایت شغلی رابطه ای مستقیم وجود دارد.

          بین فراهم آوردن امکانات و تسهیلات رفاهی ویژه برای اساتید و رضایت شغلی آنها رابطه وجود دارد.

          بین محیط و جو سازمانی و رضایت شغلی اساتید رابطه وجود دارد.

          رضایت شغلی اساتید بر روی کیفیت تدریس آنها تاثیر می گذارد. بین رضایتمندی شغلی اساتید و سلامت روانی و جسمانی آنها رابطه وجود دارد.

          رضایتمندی شغلی اساتید از تمام ابعاد چون بهداشت و خوراک، کادر آموزش و دانشجویان بر روی تدریس و زندگی شخصی آنها تاثیر می گذارد[2].

    تاریخچه مطالعات رضایت شغلی :

          تاقبل از دهه 1920 تحقیق در مورد رضایت شغلی در مدیریت صنعتی و به ویژه در مهندسی صنایع و هم زمان با شیوه مدیریت علمی تیلور در مورد عواملی مانند امنیت شغلی، انگیزه رغبت و عوامل محیطی بوده است. در دهه 1920 تا 1940 با شیوه مدیریت نهضت روابط انسانی توجه بیشتری به گروه همکاران، گروه های غیر رسمی نظارت و سرپرستی و تعیین رضایت شغلی معطوف گردید. از جمله می توان تحقیقات معروف هاتورن و دیکسون در کارخانه وسترن الکتریک امریکا توسط التون مایو و رتلیس برگر را نام برد. در دهه 1940 تئوری سلسله مراتب نیازهای فرلو فصل تازه ای در شناسایی انگیزش و رضایت کارمندان گشود با تحقیق هرز برگ که یک دگرگونی روش شناسی نیز داشت کار بررسی انگیزش و رضایت شغلی به لوج خود رسید او با انتشار کتاب انگیزش حاصل تحقیقات کار خود را مطرح کرد. در دهه 1950 و 1960 پژوهشهای مرکز پویایی گروه در زمینه سبک مدیریت و انگیزش کارمندان انجام شد و اواخر دهه 1960 و سالهای پایانی دهه 1970 تئوری های انگیزش متعددی در مورد علت رفتار انسان و رضایت شغلی مطرح شد در واقع در دهه های 1960 تا 1970 بیشتر خود شغل به عنوان عامل تعیین کننده در ایجاد رضایت شغلی مطرح بود.

    1- شرکت در جلسات وقفه در کارها ایجاد می کند .

    2-  هرگاه لازم باشد فرم و مدارک لازم تکثیر شود اینکار بدون کاغذ بازی و در اسرع وقت انجام می شود .

    3-  تقاضای انجام کارهای روزمره و یکنواخت از سوی رئیس دیده می شود.

    4- رئیس انتظارات زیادی از کارآموزان دارد .

    5- در جلسات غیررسمی محیط شادی و خنده زیادی در میان کارآموزان به چشم می خورد .

    6-  کارآموزان مشکلات ارباب رجوع را با گشاده رویی مرتفع می کنند.

    7- کارآموزان در گروههای کوچکی که انتخاب می کنند با یکدیگر رابطه دوستانه برقرار می کنند.

    8- کارآموزان از تعلق به این سازمان احساس افتخار می کنند.

    9- کارآموزان سعی دارند مسئولیت کارهای مختلف را از سر خود رفع کنند.

    10- کارآموزان وفاداری کمی نسبت به سازمان خود نشان می دهند.

    11- کارآموزان در انجام وظایفشان خود بر کار خود کنترل دارند.

    12-  کارآموزان در اوقات کار سازمان را ترک می کنند.

    13- کارآموزان سازمان کار خود را با رقبت زیاد انجام می دهند زیرا آنرا دوست دارند .

    14- روحیه کارآموزان بدین صورت است که کمک کنیم کارها انجام شود.

    15-  کارآموزان از روحیه بالایی برخوردارند .

    16- در مقابل انجام وظایف به نیازهای اجتماعی افراد توجه شده آنها را برآورده می سازند.

    17-  رئیس شخصاً برنامه ها و ساعات حضور کارآموزان را برنامه ریزی و کنترل می کند.

    18- رئیس توانایی کارآموزان را در انجام وظایف شخصاً مورد بررسی قرار می دهد.[3]

     تحقیقات مربوط به رضایت شغلی

     رضایت شغلی و متغیرهای سن، جنس، تحصیلات و سابقه

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رضایت شغلی کارآموزان موسسه طلا سازی

    فهرست:

     

    عنوان                                                                                                     

     

    چکیده

    فصل اول

    مقدمه :

    طرح مساله

    اهداف تحقیق

    ضرورت تحقیق

    بیان فرضی

    فصل دوم

    تاریخچه مطالعات رضایت شغلی

    تحقیقات مربوطه به رضایت شغلی و متغیر های آن

    فصل سوم

    تعاریف و مفاهیم

    پیشینه مطالعاتی

    آراء و نظرات

    دیدگاه های نظریه پردازان

    نظریه های رضایت شغلی

    منابع و مآخذ

          چکیده

     

    منبع:

    -ایران نژاد پاریزی مهدی، ساسان گوهر پرویز، سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل، ناشر : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،پائیز 1373

    2- استیفن پی رابینز، مدیریت رفتار سازمانی (جلد اول) ترجمه: پارسائیان علی، اعرابی سیدمحمد، ناشر: وزارت امور خارجه 1374

     3- پرهیزگار کمال، اصول و مبانی علمی طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل، انتشارات اشراقی

    4- دیویس، نیواستورم، رفتار انسانی در کار (رفتار سازمانی) ترجمه طوسی، محمدعلی، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی چاپ اول 1370.

    29- ریچارد ام سیترز ولیمان W، پورتر، انگیزش و رفتار در کار (جلد اول)، ترجمه: علوی سید امین الله، ناشر: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    5- رابینز، استیفن، مبانی رفتار سازمانی. ترجمه دکتر قاسم کبیری. مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.

    6- ساعتچی محمود، «نگرش کارآموزان درباره عوامل موثر در رضایت شغلی و ترک خدمت»، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره چهارم، دوره اول، تهران، 1370 .

    7- عبداله شفیع آبادی، راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای (سال 1367)

    8- معینی صغری، فرهنگ واژه ها واصطلاحات مدیریت و سازمان، ناشر: وزارت کشاورزی 1370

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رضایت شغلی کارآموزان موسسه طلا سازی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رضایت شغلی کارآموزان موسسه طلا سازی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رضایت شغلی کارآموزان موسسه طلا سازی, رساله در مورد پایان نامه بررسی رضایت شغلی کارآموزان موسسه طلا سازی, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی رضایت شغلی کارآموزان موسسه طلا سازی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رضایت شغلی کارآموزان موسسه طلا سازی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رضایت شغلی کارآموزان موسسه طلا سازی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رضایت شغلی کارآموزان موسسه طلا سازی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رضایت شغلی کارآموزان موسسه طلا سازی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رضایت شغلی کارآموزان موسسه طلا سازی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رضایت شغلی کارآموزان موسسه طلا سازی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت