پروپوزال بررسی میزان استرس شغلی در کارکنان اورژانس 115 استان اردبیل

تعداد صفحات: 8 فرمت فایل: word کد فایل: 2437
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۳,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال بررسی میزان استرس شغلی در کارکنان اورژانس 115 استان اردبیل

    چکیده

    هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان استرس شغلی در بین کادر اورژانس میباشد.جامعه آماری این پژوهش را کلیه کادر درمانی که در سال 1394 مشغول به کار هستند تشکیل میدهد که از بین آنها تعداد 106 نفر به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفته است .داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و در نرم افزار spss‌مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج بدست آورد در بررسی وضعیت توصیفی موجود بالاترین افراد مربوط به افراد دارای مدک تحصیلی آکادمیک و با سابقه کار حدود 10 سال و سن 22 تا 30 سال می باشد این افراد از استرس شغلی متوسطی برخوردار هستند. با توجه به میانگین جامعه مورد مطالعه میزان استرس شغلی این نمونه بالاتر از حد متوسط بوده ولی در آستانه خطر قرار ندارد.

     

     

    کلمات کلیدی: استرس-استرش شغلی-کارکنان شاغل-اردبیل

     

     

     

     

    مقدمه

    مدیران در ارتباط با مسایل گوناگون سعی در کنترل مداوم کارکنان خود دارند. تصور مدیران این است که وقتی شخصی در یک محل استخدام می شود باید تمام شرایط آن سازمان را بپذیرد. بعضی از مدیران برروی این مساله که رضایت کارکنان را می توان از طریق پاداش و ترغیب به انجام کار افزایش داد،پافشاری می کنند. شاید تصور مدیران این است که کارکنان ، زیردستان آنها هستند و بایدفرامین آنها را بپذیرند. اگرچه امروزه به دلیل اینکه کارکنان در زیر فشار مالی زیادی به سرمی برند بیشتر توجه و تمایل آنها به مسایل اقتصادی کار است ، ولی به تدریج کارکنان علاقه مند به انجام کارهای با مفهوم و خواهان استقلال شغلی بیشتری در کار خودهستند، تا بدین طریق احساس ارزشمندی به آنها دست دهد. یکی از مهمترین مسایل انگیزشی که امروزه با حجم گسترده ای در مطالعات روان شناسی صنعتی و سازمانی درغرب گسترش یافته ، مساله تعهد سازمانی است .از سویی بخش  مهمی از عمر ما در محیط کاری سپری می شود و بسیاری از روابط و مناسبات اجتماعی  ما در ساعات کاری شکل می گیرد . می توان از کار به عنوان بخش بسیار مهم  و زندگی انسان یاد کرد با توجه به اهمیت ابعاد مختلف کار در زندگی انسانها ،می توان گفت که رضایت شغلی و تمایل به  انجام کار نیز تاثیر بسزایی درنحوه خشنودی انسانها از وضیعت زندگیشان دارد.استرس یا تنیدگی مجموع واکنشهای جسمی و روانی است که در انسان و جانوران در برابر محرکهای خارجی و داخلی بر هم زننده تعادل و ثبات اوضاع فیرسولوژیک بدن که عموما نا خواسته است،رخ میدهد.در واقع تنیدگی واکنش نامتمایز بدن به هر نوع تقاضا است که ایجاد میشود و یا از هر نیروی جسمی و روانی که موجود زنده در ان نیاز به تغییر در الگوهای انطباقی پیدا میکند نتیجه میشود(فیپس،1999)یکی از انواع استرس،استرس شغلی است که بسته به عوامل تنش زای درونی خود میتواند کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد(پیامی،1379).کارکنان بخش درمان یکی از گروه هایی هستند که بیشترین استرس شغلی را میکنند(کویولا،2000).

    بدون شک شناخت و بررسی عوامل استرس زای شغلی و چگونگی تاثیر انهابر کار و زندگی شاغلین می تواند به منزله ابزاری کارامد در هدایت مدیران در بهره وری افزون تری و پیشگیری از تحلیل زود رس نیروی کار عمل کند(خاقانی زاده،2005)ارتقای بهداشت روانی محیط کار به عنوان یکی از مهم ترین اعاد توسعه و بهسازی منابع انسانی در سازمان ها در چند دهه اخیر توجه محققان زیادی را در ایران و جهان به خود جلب کرده است.برای پیشرفت و رشد کشور در همه زمینه ها ابتدا باید از نیروی سالم ،متفکر و خلاق استفاده کرد زیرا استفاده از نیروهای سالم چه از نظر جسمی و چه از نظر فکری در موسسات اقتصادی ،خدماتی،اموزشی،و صنعتی در بالا بردن سطح بهره وری تاثیر بسزایی دارد(مالک،2008).

    گروهی از صاحب‌نظران رفتار سازمانی، استرس ناشی از شغل را بیماری شایع قرن نامگذاری کرده‌اند شاید هم به راستی دوران ما عصر استرس‌ها است که در آن انسان بیش از هر زمان دیگر در معرض عوامل استرس زا قرار گرفته و مسایل و مشکلات زیادی از هر سو او را احاطه کرده است. استرس و یا فشاری عصبی موقعیتی درونی و خاص هر فرد است که در واکنش به مسیله ای در افراد مختلف به گونه ای متفاوت بروز میکند.و حتی ممکن است افراد در مقاطع مختلف واکنش های متفاوتی نسبت به یک مسیله از خود نشان دهد.فشار عصبی عکس العمل انسان جهت سازگاری با محرکها و الزامات فیزیکی و روانی می باشد(کاتلن،2008)

    مسئولیت کارکنان سلامت در قبال مراقبت از بیماران رسیدگی به موقعیت های اورژانس و اخذ تصمیم درست،بویژه در زمانی که دسترسی به سایرین غیرممکن یا مشکل است از عوامل استرس زا در حرفه ی پزشکی محسوب میشوند.وقوع ناگهانی حوادث سوانح و بیماریهای حاد باعث میشود که در اغلب بخش های بیمارستانی ،دوره های زمانی کاری پر استرس و تنش توام با کار فیزیکی زیاد رخ میدهد.در کنار این مسائل باید به نوبت های کاری طولانی هم اشاره کرد که میتوانند اثار سو بر سلامت روانی داشته باشند.علاوه بر بالا بودن ساعات کاری،کم بودن تعداد پرسنل بالینی به نسبت بیماران نیز باعث بروز فشار روانی در بین این گروه از کارکنان می شود(سیرتی،2003) بنابراین،استرس های روانی اجتماعی به عنوان عواملی که میتوانند سلامت جسمی و روانی انسان ها را تحت تاثیر قرار دهند،به عنوان یکی از موضوعات مهم بهداشتی مورد توجه قرار گرفته اند.

    1-جامعه آماری: جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کادر  درمانی که در سال 1394 مشغول به کار هستند.

    2-نمونه آماری: در پژوهش حاضر از بین کلیه جامعه آماری 106 نفر از بین زنان و مردان به روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است .

    برای گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه پرسشنامه اطلاعات فردی(در زمینه های سن،وضعیت تاهل، تعداد افراد تحت تکلف، سابقه کار، میزان تحصیلات)و پرسشنامه استرس شغلی : پرسشنامه توصیف شغل که برای سنجش خشنودی شغل مورد استفاده قرار گرفته است،این پرسشنامه در دانشگاه کرنل توسط اسمیت،کندال وهیولین تدوین گردید وبرای اولین بار در ایران توسط شکرکن(1369) ترجمه ومورد استفاده قرار گرفته است.این پرسشنامه دارای 21 ماده است دریک تحقیقی ضریب پایایی این پرسشنامه به دو روش تنصیف وآلفای کرونباخ به ترتیب9/0و89/0 محاسبه شد.علاوه برآن ضریب اعتبار آن 63/0 به دست آورد که در سطح 01/0آماری معنی داری است.

     پایان نامه این پروپوزال در سایت وجود ندارد

  • فهرست و منابع پروپوزال بررسی میزان استرس شغلی در کارکنان اورژانس 115 استان اردبیل

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    - پیامی م.بررسی وضعیت حمایت های اجتماعی و ارتباط ان با افسردگی شغلی پرستاران مراقبت های ویژه .مجله علمی دانشگاه علوم پرشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان،1379،دوره 8،زمستان،شماره 33:صفحات 52-54

    -phipps wj،sands jk،marek jf.medical surgical nursing concepts&clincal practice.sixth edition.st louise.mosby company.1999;pp:107-126

    - koivula m;paunonenm j;laippala p.burnout among nursing in two finnish hospitals.j nurs managg 2000.8:149-158

    - khaghanizadeh m; ea;cirati nair m.and rahmani m;the study of relationship between job stress and quality of work life of nurses hn military hospitals. Journals of military medicine;2005.10:p.175-184

    - malek a;dadashzadeh h;pyr afkari n;safaeiyan a; rankings of stressful life events in the general population of tabriz, medical journal of tabriz university of medical sciences & health services(2008)4, 73-80.

    - sirati- Nir M. Khaghanizadeh M. the study of Relationship stress and Effecieny among nursing managers in selected hospital, journal of military medicine(2003) 5, 33-37.

    - Kathleen D.Leader ship style and organizational  ommitmentMediating Effect of Role Stress.Joumal of Managerial Issues

    .

پروپوزال در مورد پروپوزال بررسی میزان استرس شغلی در کارکنان اورژانس 115 استان اردبیل, گزارش سمینار در مورد پروپوزال بررسی میزان استرس شغلی در کارکنان اورژانس 115 استان اردبیل, تز دکترا در مورد پروپوزال بررسی میزان استرس شغلی در کارکنان اورژانس 115 استان اردبیل, رساله در مورد پروپوزال بررسی میزان استرس شغلی در کارکنان اورژانس 115 استان اردبیل, پایان نامه در مورد پروپوزال بررسی میزان استرس شغلی در کارکنان اورژانس 115 استان اردبیل, تحقیق در مورد پروپوزال بررسی میزان استرس شغلی در کارکنان اورژانس 115 استان اردبیل, مقاله در مورد پروپوزال بررسی میزان استرس شغلی در کارکنان اورژانس 115 استان اردبیل, پروژه دانشجویی در مورد پروپوزال بررسی میزان استرس شغلی در کارکنان اورژانس 115 استان اردبیل, تحقیق دانشجویی در مورد پروپوزال بررسی میزان استرس شغلی در کارکنان اورژانس 115 استان اردبیل, مقاله دانشجویی در مورد پروپوزال بررسی میزان استرس شغلی در کارکنان اورژانس 115 استان اردبیل, پروژه دانشجویی درباره پروپوزال بررسی میزان استرس شغلی در کارکنان اورژانس 115 استان اردبیل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت