پایان نامه بررسی تأثیر پیش بارگذاری بر روی عضو سازه جاکت حین ضربه کشتی

تعداد صفحات: 160 فرمت فایل: word کد فایل: 2018
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تأثیر پیش بارگذاری بر روی عضو سازه جاکت حین ضربه کشتی

     پایان نامه برای دریافت درجه کارششناسی ارشد"M.SC"

     مهندسی عمران - سازه های هیدرولیکی

    چکیده

    در گذشته رفتار اعضای لوله ای تحت اثر ضربه جانبی مورد بررسی نسبتاً مبسوطی قرار گرفته است . اما مطالعات کمی درباره عملکرد اعضای استوانه ای پیش بارگذاری شده تحت اثر ضربه یافت می شود. از آنجا که عموماً عضو سازه ای حین برخورد همچنین بارهای دیگری (پیش بارگذاری ) را تحمل می کند، درنظر گرفتن اثرات این پیش بارگذاری (بار بهره برداری ) در تحلیل رفتار اعضای تحت ضربه بسیار مهم است .

     این پایان نامه به مطالعه عددی اثر پیش بارگذاری محوری فشاری بر روی رفتار شبه استاتیکی و دینامیکی عضو  استوانه ای تحت ضربه عرضی می پردازد. به منظور شبیه سازی پاسخ یک نمونه عضو مهاری جاکت که در معرض تصادم کشتی قرار دارد از نرم افزار المان محدود ٥.٦ ABAQUS  VER

    استفاده شده است . اثر ضربه کشتی به وسیله یک تیغه ضربه زننده که جرم و سرعت آن مطابق با توصیه آئین نامه های طراحی سازه های دریایی در مورد مشخصات کشتی ضربه زننده با لحاظ ضریب عدد جرمی و اثر هیدرودینامیک مدلسازی شده است .

    صحت مدلهای عددی با توجه به نتایج آزمایش ضربه بر روی اعضای لوله ای پیش بارگذاری شده محوری بررسی شده است . به طور کلی توافق خوبی بین نتایج آزمایشگاهی و عددی مشاهده شده است . سپس این مدلها برای مطالعه پارامتریک عملکرد اعضای استوانه ای پیش بارگذاری شده تحت ضربه جانبی به کار رفته است . مقادیر مختلف هندسه ، شرایط مرزی ، پیش بارگذاری ، سرعت و جرم ضربه زننده مورد آزمایش قرار گرفته اند. سپس پاسخ تحت ضربه اعضای استوانه ای بررسی شده است و دیاگرام تاریخچه زمانی دندانه شدگی ، تنش ، کرنش ، نیرو و انرژی ناشی از ضربه بدست آمده تا اثر پیش بارگذاری بررسی گردد.

    در این مطالعه مشاهده شد که پیش بارگذاری فشاری محوری ظرفیت تحمل عضو لوله ای را به شدت تحت تأثیر قرار داده و تقلیل می دهد. همچنین مشاهده شد که میزان سختی محوری عضو تحت ضربه در رفتار آن تأثیر مهمی دارد. مشاهده شد که هر چه سختی محوری (ناشی از اتصالات انتهایی ) اعضای لوله ای کمتر باشد، تأثیر پیش بارگذاری بر روی رفتار گسیختگی عضو بیشتر خواهد بود.

    همچنین روند کوتاه شدگی محوری انتهای لوله نیز  متأثر از این سختی محوری  می باشد.

    در بررسی پارامتریک موضوع ، با افزایش نسبتهای L.D (لاغری ) و نسبت D.t ( نازکی ) ظرفیت تحمل ضربه بی بعد شده در پیش بارگذاریهای مختلف کاهش نمود. این روند کاهش در ضربه دینامیکی در پیش بارگذاریهای بالا بسیار نمایان بود. این در حالی است که در روش شبه استاتیکی مشاهده شد که

     ظرفیت تحمل ضربه (بی بعد شده ) در پیش بارگذاریهای پایین کاهش شاخصی داشته است . به طور کلی ظرفیت عضو استوانه ای نسبت به تحمل ضربه دینامیکی بیشتر از ظرفیت تحمل ضربه استاتیکی می باشد.

    به نظر می رسد علت این امر دخالت نیروهای اینرسی و میرایی و...، علاوه بر نیروهای سختی سازه در مقابل با بار ضربه در حالت دینامیکی باشد. نیز در شرایط یکسان اعمال ضربه و پیش بارگذاری ، افزایش نسبتهای لاغری و نازکی هر دو سبب تسریع دندانه شدگی عضو در محل ضربه و نیز  افزایش کوتاه شدگی محوری انتهایی استوانه می گردند.

    مقدمه

    استوانه های فولادی کاربرد وسیعی در صنعت و سازه های فراساحلی دارند،که این عمدتاً به سبب عملکرد خوب آنها تحت بار محوری ، مقاومت کمتر آنها در برابر جریان سیال و کارکردن آسان با آنها در مراحل ساخت و انتقال می باشد. این اعضای لوله ای عموماً در معرض بارهای تصادفی در ضمن ساخت و نصب در حین بهره برداری قرار می گیرند. تصادفات ناشی از کشتی با پایه ها و مهاربندیهای سکوهای فراساحلی نفتی ، ضربه ناشی از افتادن وسایل روی این اعضا و یا دندانه شدگی عضو هنگام نصب سازه های دریایی نمونه هایی از این تصادفات می باشد. پیش از تمام این اتفاقات ، عموماً اعضای استوانه ای بار بهره برداری (عموماً بار محوری ) را تحمل می کنند. مقدار و نوع این بار، تأثیر زیادی در برآورد خصوصیات دینامیکی یا ظرفیت باربری این اعضا دارد.

    سکوهای دریایی در مدت بهره برداری خود در معرض خطر برخورد کشتی های تدارکاتی  می باشند که در نزدیک سکو در حال فعالیت هستند. گرچه اطلاعات این گونه برخوردها به صورت مدون توسط مؤسسات بیمه و مؤسسات گواهی صلاحیت کشتی ها در سایر نقاط جهان وجود دارد، آمار ثبت شده خاصی از تعداد و شدت تصادم کشتی ها با سکوهای موجود در خلیج فارس وجود ندارد. ایران از جمله کشورهایی است که دارای منابع وسیعی از نفت وگاز می باشد. استخراج و بهره برداری از این منابع در حوزه واقع در دریا با به کارگیری سکوهای دریایی میسرگردیده است . با توجه به عمق محدود آب دریا، درآبهای خلیج فارس سکوهای ثابت شابلونی (Jacket Platforms)   مناسب می باشد [١] .

    عموماً بارهای مرده و زنده تعیین کننده ترین بارها در طراحی سازه های واقع در خشکی هستند، در حالیکه در سازه های دریایی بارهای محیطی شامل بار موج ، بارهای وارده حین ساخت ، حمل و نصب مورد توجه می باشند. همچنین در سازه های فراساحل برخلاف سازه های خشکی که زلزله به عنوان یک بار تصادفی درنظر گرفته می شود، بار زمین لرزه جزء بار محیطی به حساب می آید. بارهای دائمی مرده شامل وزن سازه ، وزن تجهیزات ، اجزای الحاقی ، نیروهای فشار هیدرواستاتیکی و نیروهای شناوری می باشد. بارهای زنده شامل وزن تجهیزات غیر دائمی و نیز نیروهای ناشی از بهره برداری همانند آنچه حین حفاری ، مهار کردن کشتیها، فرود آمدن هلیکوپتر، عملیات جراثقال و ...  ایجاد می شود می باشد. بارهای ایجاد شده در حین بهره برداری عموماً  ماهیت ضربه ای یا دینامیکی دارد [٧] .

    بارهای تصادفی بارهایی هستند که شدت و فرکانس وقوع آنها معین نمی باشد. بارهای ناشی از تصادم با کشتی ها یا بارج ها، آتش سوزی یا انفجار، سقوط اشیاء و... مثالهایی از بارهای تصادفی در سکوهای فراساحلی می باشند. به منظورکاهش خطر بارهای تصادفی ، به طور نمونه قسمتهای سر چاهی و دیگر تجهیزات بحرانی را با استفاده از پوشش های مقاوم در برابر سقوط اشیا محافظت می کنند. نیز اعضای نزدیک سطح آب جاکت ، رایزرها، لوله های چاههای بیرونی ، با استفاده از ضربه گیرها، تجهیزات پهلوگیری شناورها و ابزار جاذب انرژی در برابر خطر تصادم محافظت می شوند [٢] . درنظر گرفتن وقوع بارهای تصادفی هم زمان با بارهای طراحی محیطی دور از واقعیت می باشد و در طراحی توأماً منظور نمی گردد [٨]

    فصل اول

     

    کلیات

    -١-بیشینه تحقیق

    ١-١-١-برخوردکشتی با سکوهای دریایی از دیدگاه آیئن نامه ها

    آیین نامه API ویرایش ١٩٨٢ بیان می کند که اثر ضربه ناشی از پهلوگیری یک کشتی در برابر یک سکو در برابر بارهای دینامیکی بایستی درنظر گرفته شود اما به جزئیات آن نمی پردازد [٩] . در ویرایش ١٩٩٣ در بخشی تحت عنوان بارهای تصادفی اشاره ای به سکوهای در معرض برخورد با ضربه کشتی و بارجها شده است . همچنین به مسأله طراحی سازه ، جانمایی و آرایش تجهیزات و امکانات به حداقل رساندن  اثرات این بارها پرداخته شده است و توصیه شده است که اثر ضربه بر روی  اعضاء موجود در تراز آب و دیگر تجهیزات خارجی که در معرض ضربه قرار دارند منظور شود و توسط ضربه گیر محافظت شود [٨] . در ویرایش ٢٠٠٠ این آیین نامه کمی وارد جزئیات برآورد آسیب و طراحی سکوها در اثر ضربه کشتی می شود که شامل پیشنهاد تعیین انرژی و همچنین برآورد آسیب اعضای لوله ای تحت اثر ضربه می باشد [١٠] .  نیروهای طراحی ناشی از پهلو گیری با توجه به بزرگ ترین کشتی که احتمال دارد با سرعت بهره برداری به سکو نزدیک شود محاسبه می شود. بر مبنای B5623 حداقل نیروی ضربه ای که باید منظور شود ناشی از ضربه یک کشتی با وزن ٢٥٠٠ تن و سرعت m.s ٠.٥  می باشد.

     آئین نامه DNV  مقرر می کند که اگر محدودیتی در اندازه کشتی های تدارکاتی وجود نداشته باشد، در دریای شمال  این مقدار نباید از ٥٠٠٠ تن کمتر درنظر گرفته شود [١١] . اگر بخواهیم یک مقدار میانگین از جرم کشتی های تدارکاتی استفاده کنیم ، مقدار نتاژ جابه جا شده ٢٥٠٠ تن توصیه می شود.

    آئین  نامه  DNV  براساس  تفاوت  سرعت  و  انرژی  ضربه  دو  حالت  برخورد  عملیاتی

    (operational) و تصادفی (accidental) در نظر می گیرد [١٢] . این آئین نامه مقرر می کند که انرژی برخورد از پهلو کمتر از 14MJ و برخورد با سینه یا عقبه کشتی کمتر از 11MJ نباشد و در حالت عملیاتی این میزان انرژی 0.5MJ  می باشد. برای سکوهای ثابت در حالت تصادف سهم سکو در جذب انرژی را نیز کمتر از  14MJ در نظر نمی گیرد. این میزان جذب انرژی معیار خوبی برای طراحی عضو مجزا در ناحیه بحرانی پاشش آب می باشد [١٣] .

     منطقه برخورد کشتی به عضو جاکت با توجه به امواج و تراز جزر و مد و آبخور کشتی تعیین شده است . این منطقه را عموماً از تراز ١٠- متر تا تراز ١٢ متر نسبت به تراز آب Lowest Astronomical) (LAT)Tide(   درنظر می گیرند که در حوادث مهم و جدی از ٥.٥- تا ٨.٢ نسبت به تراز آب گزارش شده اند. بنابراین در آنالیز ها محل برخورد را LAT و یا وسط دهانه در نظر می گیرند [١٣] .

     

    چهار سناریو برای برخورد کشتی به سکوهای دریایی ثابت وجود دارد:

    ١) عقبه کشتی از زیر یا روی یک عضو افقی سازه به هر علتی عبور نموده و سپس بر  اثر عملکرد جریان آب و امواج به سمت پایین یا بالا حرکت نماید.

    ٢)کشتی نسبتا ساکن لنگر انداخته در کنار سکو در اثر حرکت افقی شدید ناشی از  نیروهای محیطی به سازه برخورد کند.

    ٣)کشتی هنگام مانورهای نزدیک شدن  یا ترک سکو برخورد کند.

    ٤)کشتی به هنگام نزدیک شدن  به سکو، به علت نقص فنی در اثر عواملی چون باد و  امواج منحرف شده  و به سازه برخورد نماید [١٤] .

    ١-١-٢-مکانیسم تصادف

    هنگام برخورد کشتی با سکو فرضیات زیر را قبل از مدلسازی  داریم .

    ١) در هنگام تصادف بدنه کشتی را صلب فرض نموده و از تغییر شکل آن صرفنظر می  کنیم .

    ٢) بررسی تصادم کشتی با سکو با توجه به قانون ممنتوم و انرژی انجام می شود.

    ٣) ماده حین تصادف الاستوپلاستیک فرض می گردد.

    ٤) حین تصادم جرم کشتی شامل جرم خود کشتی و جرم افزوده به علت اندرکنش هیدرودینامیک آب و کشتی می باشد. لذا تعیین ضریب جرم افزوده ضروری می باشد

     . [15]

    تعیین ضریب جرم افزوده

    وقتی یک کشتی در آب حرکت می کند، با برخورد به یک مانع یا سازه  متوقف شده و از سرعتش کاسته می شود. علاوه بر جرم کشتی ، جرم مقداری از آب که در امتداد کشتی حرکت می کند نیز در حین تصادف مؤثر است . به این جرم اضافی ، جرم اضافی هیدرودینامیکی گویند [١٦] . ضریب جرم افزوده تابعی از طول مدت زمان برخورد است و برای برخورد از پهلو به میزان قابل ملاحظه ای با افزایش طول مدت زمان برخورد افزایش می یابد. طول مدت برخورد تابعی از سرعت اولیه کشتی و میزان فرورفتگی است [١٧] . سرعت اولیه کمتر یا فرورفتگی عمیق تر طول مدت برخورد بیشتری را به دنبال دارد. مقادیر متداولی که برای ضریب جرم مجازی (ضریب جرم افزوده +١) به کار می رود عبارت است از :١.١ برای حرکت در جهت طولی و ١.٤ برای حرکت از پهلو، این ضریب جرم افزوده به عوامل زیر

    بستگی دارد [١٨] و [١٧]  :

     ٧

    ) تناژ و شکل کشتی

    ٢) ابعاد و شکل بدنه زیر آب کشتی (آبخور کشتی )

    ٣) فاصله کف کشتی تا بستر دریا

    ٤) خصوصیات فنری مانع

    ٥) نحوه برخورد

    ٦) سرعت در هنگام برخورد

    ٧) طول مدت زمان برخورد

    پایستاری ممنتوم

    هنگامیکه بردار سرعت کشتی از مرکز جرم کشتی و نقطه برخورد عبور می کند (برخورد مرکزی ) بیشترین انرژی آزاد می شود [١٩] . در برخورد غیر مرکزی انرژی جنبشی به صورت انرژی چرخشی کشتی و سکو در می آید [٢٠]  .

    لذا

     M1V1+M2V2=(M1+M2)V12                                                       (1-1)

     V12=(M1V1+M2V2).(M1+M2)                                                      (2-1)

     M1: جرم کشتی

     M2: جرم سکو

    V1: سرعت کشتی قبل از تصادف

    V2: سرعت سکو قبل از تصادف

    V12: سرعت کشتی و سکو پس از تصادف

    پایستاری انرژی

    انرژی جنبشی قبل از تصادف توسط تغییرشکل (جزئی ) بدنه کشتی و سازه سکو جذب می شود

     .  [19]

     1.2M1V12+1.2M2V22=1.2(M1+M2)V122+ES+EP                             (3-1)

    ES: انرژی جذب شده توسط بدنه کشتی

    EP: انرژی جذب شده توسط سکو 

     

    Abstract

     The performance of cylindrical members under lateral impact has already been

    subjected to extensive investigations,However few studies can be found on the impact

    behaviour of pre-loaded tubular members. It is very important to include the effects of

    this preloading  (service load) in evaluation of the behaviour of impacted member.

    This thesis reports results from a numerical study on the axial preloading effects

    on the dynamic and quasi-static responses of cylindrical shells subjected to transverse

    impact loads. The finite element approach  has been employed to simulate the response

    of a bracing member of the offshore jackets under lateral ship impacts. The dynamic

    impact action from the ship has been modeled with an indentor which its mass and

    velocity correspond to that of a colliding ship, including added mass coefficients and

    hydrodynamic effects.

    The validity of the numerical models have first been verified against available

    impact test results carried out on tubular members. In general a good agreement has

    been observed between the test results and the numerical predictions. The verified

    models have then been used for a parametric study on the behaviour of members

    subjected to lateral impacts. Different material properties, geometries, end stiffness,

    preloadings, and indentor masses have been examined. Impact responses from the

    studied cylindrical members such as the time history for denting, stresses, axial

    shortenning and impact forces have been monitored to get an evaluation of the pre-

    loading effects.

    In addition to the above mention parameters, the effects from axial stiffness at

    the end of the impacted member on the quasi-static and dynamic responses have been

    examined. Different levels of axial stiffness, from free up to very stiff end conditions

    have been considered.

    It has been notice that the axial end stiffness has an important effect on the

    behavior of impacted member, Tubes with high axial stiffness seem to be almost

    insensitive to the level of axial compressive preloading. However , the ultimate lateral

    impact capacity on the tubes with low or zero axial stiffness have been noticed to be

    significantly affected by the presence of preloading.

    A limited parametric study has also been performed on the response of axially

    preloaded tubes under lateral impacts. Both dynamic and quasi-static impact loads have

    beeb considered. The results have been presented in interaction diagrams for the axial

    preloading and lateral impact capacities.

    Keywords: Cylinder, Tubular, Impact, Bracing, Axial, Preloading, Ship, Offshore

    Jacket

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تأثیر پیش بارگذاری بر روی عضو سازه جاکت حین ضربه کشتی

    فهرست:

    عنوان

     صفحه

    چکیده ...............................................................................................................................................١

    مقدمه .................................................................................................................................................٣

     

    فصل اول : کلیات

    ١-١-بیشینه تحقیق .............................................................................................................................٦

    ١-١-١-برخورد کشتی با سکوهای دریایی از دیدگاه آئین نامه ها.....................................................٦

    ١-١-٢-مکانیسم تصادف ...................................................................................................................٧

    ١-١-٣-فرورفتگی موضعی جداره عضو مورد اصابت .........................................................................١٠

    ١-١-٤- اثر شرایط مرزی ...................................................................................................................١٢

     ١-٢- اثر پیش بارگذاری ...................................................................................................................١٣

    ١-٢-١-کارهای قبلی انجام شده بر روی استوانه تحت اثر پیش بارگذاری به روش آزمایشگاهی ........ ١٣

    ١-٢-٢-کارهای قبلی انجام شده بر روی استوانه تحت اثر پیش بارگذاری  به روش عددی ................١٤

    ١-٣- بررسی کارهای انجام شده در زمینه سکوهای ثابت دریایی تحت اثر ضربه کشتی ......................١٨

    ١-٤-نتیجه گیری ...............................................................................................................................٤٢

     

    فصل دوم : نرم افزار المان محدود ABAQUS  و مبانی مدلسازی

    ٢-١-روشهای مختلف طراحی سکوهای دریایی تحت اثر ضربه کشتی ...............................................٤٥

    ٢-٢-آشنایی با نرم افزار المان محدود ABAQUS............................................................................47

    ٢-٢-١-المانهای موجود در نرم افزار  ABAQUS..............................................................................48

    ٢-٢-١-١- المانهای پیوسته (Continum Elements) .......................................................................٤٨

    ٢-٢-١-٢- المانهای سازه ای (Structural Elements) .....................................................................٤٩

    ٢-٢-١-٣- المانهای لختی (Interia Elements) ...............................................................................٥١

    ٢-٢-١-٤- المانهای واسط (Connector Elements) .......................................................................٥١

    ٢-٢-٢-تماس (Contact)  در مدلهای المان محدود (FE)...................................................................52

    ٢-٢-٢-١-المانهای نوع GAP ...........................................................................................................٥٤

     و

     

     

    ٢-٢-٢-٢-المانهای نوع INTER ......................................................................................................٥٤

    ٢-٢-٢-٣-المانهای نوع IRS ............................................................................................................٥٥

    ٢-٢-٢-٤-المانهای نوع ISL ............................................................................................................٥٥

    ٢-٢-٣-تقسیم بندی آنالیزها .............................................................................................................٥٦

    ٢-٣-مبانی مدل المان محدود استفاده شده در این تحقیق ...................................................................٥٩

    ٢-٤-نتیجه گیری ...............................................................................................................................٦٢

     

    فصل سوم : مدل کردن ضربه کشتی به روشهای شبه استاتیکی و دینامیکی تحت پیش بارگذاریهای مختلف محوری

    ٣-١- مبانی تحلیل شبه استاتیکی .........................................................................................................٦٤

    ٣-٢- مبانی تحلیل دینامیکی ..............................................................................................................٦٨

    ٣-٢-١-روشهای آنالیز دینامیکی ...................................................................................................... ٦٩

    ٣-٣-مدل کردن ضربه کشتی به روش شبه استاتیکی ..........................................................................٧٩

    ٣-٣-١-بررسی صحت مدل ......................................................................... ....................................٧٩

    ٣-٣-٢-مدل کردن ضربه کشتی تحت پیش بارگذاریهای مختلف محوری ..........................................٨٠

     ٣-٣-٣- تأثیر صلبیت اتصالات و سختی فنر محوری در پیش بارگذاری محوری ................................٨٢

    ٣-٣-٣-١-اثر تأثیر سختی محوری در ظرفیت تحمل ضربه جانبی .......................................................٨٣

    ٣-٣-٣-٢-تأثیر سختی محوری در کوتاه شدگی محوری عضو تحت ضربه .....................................٨٧

    ٣-٤-مدل کردن ضربه کشتی به روش دینامیکی ...................................................................... .......٨٧

    ٣-٤-١-بررسی صحت مدل و نتایج آن .................................................... .......................................٨٩

    ٣-٤-٢-مدل کردن ضربه کشتی تحت پیش بارگذاریهای مختلف محوری ........................................٩٢

    ٣.-٤-٢-١-حالت اول ، مدل ضربه کشتی به روش دینامیکی و اعمال پیش بارگذاری توسط فنر.........٩٣

    ٣-٤-٢-٢- حالت دوم ، مدل ضربه کشتی به روش دینامیکی و اعمال پیش بارگذاری به صورت ..... ..

    مستقیم به انتهای لغزنده .......................................................................................................٩٩

    ٣-٤-٢-٣-محاسبه ماکزیمم بار ضربه عرضی در مدت سناریو برخورد.............................................١٠٢

    ٣-٥-نتیجه گیری .............................................................................................................................١٠٩

     

     ز

     

     

    فصل چهارم : مطالعات پارامتریک بر روی مدل ضربه کشتی

    ٤-١-بررسی اثرات ضربه شبه استاتیکی  با تغییر پارامترهای هندسی .................................................١١١

    ٤-١-١-تأثیر نازکی عضو (بدون در نظر گرفتن سختی محوری ).......................................................١١٣

    ٤-١-٢-تأثیر لاغری عضو (بدون در نظر گرفتن سختی محوری ).......................................................١١٥

    ٤-١-٣-تأثیر تنش خمیری عضو ( بدون منظور کردن سختی محوری )..............................................١١٧

    ٤-٢-بررسی اثرات ضربه دینامیکی با تغییر پارامترهای هندسی .........................................................١١٩

    ٤-٢-١-تأثیر نازکی عضو ( با منظور کردن سختی محوری )..............................................................١١٩

    ٤-٢-٢-تأثیر لاغری عضو ( با منظور کردن سختی محوری ).............................................................١١٩

    ٤-٢-٣-تأثیر تنش تسلیم ( با منظور کردن سختی محوری )................................................................١٢١

    ٤-٢-٤-تأثیر نازکی عضو ( بدون منظور کردن سختی محوری )........................................................١٢١

    ٤-٢-٥-تأثیر لاغری عضو ( بدون منظور کردن سختی محوری ).......................................................١٣٢

    ٤-٣-نتیجه گیری ............................................................................................................................١٤٠

     

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

    ٥-١-مسئله تحقیق ...........................................................................................................................١٤٢

    ٥-١-١-روال انجام تحقیق ...............................................................................................................١٤٢

    ٥-٢-نتایج حاصل از آنالیز عضو مهاری جاکت ................................................................................١٤٤

    ٥-٢-١-نتایج روش شبه استاتیکی ....................................................................................................١٤٤

    ٥-٢-٢-نتایج روش دینامیکی ..........................................................................................................١٤٦

    ٥-٢-٣-مقایسه نتایج روش شبه استاتیکی و روش دینامیکی ..............................................................١٤٧

    ٥-٣-پیشنهاداتی برای مطالعات آتی .................................................................................................١٤٨

    ٥-٤-پیوست ....................................................................................................................................١٤٩

     

    منابع و مآخذ

    فهرست منابع فارسی .........................................................................................................................١٥٦

    فهرست منابع غیر فارسی ...................................................................................................................١٥٧

    چکیده انگلیسی ...............................................................................................................................١٥٩ 

     

    منبع:

     

    ١-دکتر گل افشانی علی اکبر، انصاری فرد شراگیم ، آنالیز سکوهای دریایی ثابت در اثر برخورد کشتی ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شریف ، ١٣٧٦

    ٢-دکتر بهاری محمد رضا و شکرالهی بابک ، تحلیل برخورد کشتی با سازه فراساحل ، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران ، دانشکده فنی دانشگاه تهران ، ١٣٧٩

    ٣- دکتر چناغلو محمدرضا، دکترقره باغی احمدرضا و حسینی فرشاد، بررسی اثر ضربه کشتی بر روی سکوی ثابت شابلونی .پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی سهند،١٣٨٣

    ٤- دکتر آقاکوچک و فیروزی وحید،  تحلیل دینامیکی سکوهای نوع جاکت تحت اثر ضربه کشتی ، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران ، دانشکده فنی دانشگاه تربیت مدرس ، ١٣٨٤

    ٥-دکتر زین الدینی و مجد بهاره ، بررسی رفتار شبه استاتیکی و دینامیکی سازه جاکت در هنگام ضربه کشتی ، سمینار کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، ١٣٨٤

    ٦-مجیدی آرش ، تحلیل ظرفیت باربری نهایی سکوهای دریایی به روش  Pushover، پایان نامه کارشناسی ارشد، ١٣٨٠

    ٧-دینامیک سازه ها، برگی خسرو، انتشارات دانشگاه تهران ، ١٣٧٩

     

    فهرست منابع انگلیسی

    7-ESDEP WG 15A, Structural Systems: Offshore, Lecture 15A.2-15A.3, 1992

     8-API Recommended Practice 2A-WSD (RP 2A-WSD), 1993.

    9-Ellinas C.P.; Valsgard S.; Colisions and Damage of offshore structures: A State of Art, proceeding of

    the fourth international offshore mechanics and actic Engineering, Dallas, vol.2, 1985

    10-API Recommended Practice 2A-WSD (RP 2A-WSD), 2000.

    11-Ellinas C.P.;Mechanics of ship.jack-up collisions; J.Construct. steel Research 33, page 283-305; 1995

    12-Ronalds B.F.; Vessel Imact  design for steel Jackets, offshore Technology    Conference, OTC 6384,

     .pages 339-350،1990

    13-Ship collision and capacity of brace members of fixed steel offshore platform prepared by Visser

    Consultancy for Health and Safety Executive 2004.

    14-Protection of offshore installations impact; prepared by J.P.Keeny for the Department of energy. OTI88

     .535،1988

    15-Wei-liang Jian Song, Shun-feng Gong YongLu, Evaluation of damage to offshore platform structure

    due to collision of large barge Engineering Structure 27(2005)1317-1326

    16-Blok J.J.; Brozius L.H.;Dekker J.N.; The Impact Loads of Ships Colliding with Fixed Structures; OTC

    4469;1983.

     .Collision between ships and offshore platforms; OTC 4134،1981;Pedersen P. ;Petersen M.-17

    18-Blok J.J.; Dekker J.N.; On Hydrodynamic Aspects of Ship Collision with Rigid or Non-Rigid

     .Structures; OTC 3664،1979

    19-Zeinoddini M.; Harding J.E; Parke G.A.; Dynimic behavior of axially axially pre-loaded  tubular steel

     members of offshore structures subjected to impact damage,Ocean Engineering, pages 963-978،1999

    20-P.Gjerd, SJ Parsons, SC.Igbenabor, Assessment of jack up boat impact anylisis methodology. Marine

    structure12(1999)371-401

    21-De Olivera, J.G.; The Behavior of Steel Offshore Structures Under Accidental Collisions, Offshore

     Technology Confrence, OTC 4136،1981, pp.187-198

    22-API Recommended Practice 2A-WSD(RP 2A-WSD), 1996.

    23-Yong Bai, Pedersen,P.T.; Elastic-Plastic Behavior of Offshore Steel Structures Under Impact

    Loads.Int. J.Impact Eng, V.13,No.1, 1993, pp. 99-115.

    24- Zeinoddini M. , Parke G.A.R. , Harding J.E. ; Axially Pre-Loaded Steel Tubes Subjected to Lateral

    Impacts (an experimental study), pages 669-690, 2001

    25-Yong Bai, Pedersen, P.T.;Elastic-Plastic Behaviour of Offshore Steel Structures Under  Impact Loads,

    Int.J.Impact Eng, V.13, No.1, 1993, pp. 99-115

     .pages 495-504،1993,Structural Dynamics ,Ship Collision with offshore structures ;Eberg E.,Amdah J.-26

    27-Yingbin B.,Runpei L., Yongning G.; Dynimic plastic Analysis of Ship –Platform Collision ,China

    Ocean Engineering, vol.12 no. 1, pages 23-32, 1998

    28-Wan    Mahmood    Wan    Ab.Majid,    Mohamad    bin    Embony;    Non-Linear    Analysis    and

    Redundancy    Approach     for    Analysis     Offshore     Steel     Structures     During     Ship     Imapact,

     ١٥٧

     

     

     Proceeding of the ninth international offshore and polar Engineering conference, France, pages 472-

     .475،1999

    29-Amdahl J., Johansen A.; High Energy Ship Collision With Jacket legs, int. Symp On offshore and

    polar engineering, Norway, 2001.

    30-Beverley F., Ronalds;  Jacket design to resist ship impact; structures & Buildin  Issue 3. page 285-294;

    2001

    31-Peng Zheng, Hari Kanegaokar, Vidar-Andre Gjerstud and Eirik Engevik; Transient Dyanamic Effects

    of Jacket-vessel Collison on the platform topsiede,proceedings of the thirteenth international offshore and

    polar engineering conference,USA, pages 528-533, 2003.

    32-Gage SlGewal; Macrus M. K. Lee; Strenght of Minimum Structure Platforms Under Ship Impact,

    Journal of Offshore Mechanics an Arctic Engineering, vol.126, NOVEMBER 2004

    33-ABAQUS INTRODUCTORY SEMINAR,ABAQUS Version 5,2,Copyright 1992 by Hibbit, Karlsson

    & Sorensen, Inc.

    34-Donegan    E.M;Appraisal    of    Accidental    Impact    Loading    on    Steel    Piled    North    Sea

    Structures;OTC4193;1982

    35-Hibbit, Karlsson and Sorensen, 2001, ‘ABAQUS Standard and ABAQUS Theory  Manual Version 5,7’,

    HKS Inc.,  Providence Rhode Island,  USA.

    36-B.  Skallerd , J.Amdahl, Nonlinear Analysis of Offshore Structures, page 50-54, Technical University

    of Denmark, January 2002.

    37-Dynamic of Structure, 2nd, Pezein, Clough, Ray W.structures; OTC 3664, 1979

    38-Chopra, A.K “Dynamic of Structure: Theory and Application to Earthquake Engineering“ Pentice Hall

    int; 2002

    39-Søreide, T.H. and Kavile, D., ‘Collision Damages and Residual Strength of Tubular Members in Steel

    Offshore Structure’ in ‘Shell Structures Stability and Strength’, Narayanan, R. (Eds.), 1985, pp. 185-220.

    40- Zeinoddini M. , Parke G.A.R. , Harding J.E. ; Axially Pre-Loaded Steel Tubes Subjected to Lateral

    Impacts (A Numerical Simulation), pages 1-32, 2006

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر پیش بارگذاری بر روی عضو سازه جاکت حین ضربه کشتی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر پیش بارگذاری بر روی عضو سازه جاکت حین ضربه کشتی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر پیش بارگذاری بر روی عضو سازه جاکت حین ضربه کشتی, رساله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر پیش بارگذاری بر روی عضو سازه جاکت حین ضربه کشتی, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر پیش بارگذاری بر روی عضو سازه جاکت حین ضربه کشتی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر پیش بارگذاری بر روی عضو سازه جاکت حین ضربه کشتی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر پیش بارگذاری بر روی عضو سازه جاکت حین ضربه کشتی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر پیش بارگذاری بر روی عضو سازه جاکت حین ضربه کشتی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر پیش بارگذاری بر روی عضو سازه جاکت حین ضربه کشتی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر پیش بارگذاری بر روی عضو سازه جاکت حین ضربه کشتی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر پیش بارگذاری بر روی عضو سازه جاکت حین ضربه کشتی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت