پایان نامه بررسی ویژگی های جغرافیایی ناحیه اراک و کاربرد آن در برنامه ریزی شهری

تعداد صفحات: 105 فرمت فایل: word کد فایل: 1653
سال: 1387 مقطع: کارشناسی دسته بندی: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی ویژگی های جغرافیایی ناحیه اراک و کاربرد آن در برنامه ریزی شهری

    پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی

    رشته : جغرافیا و برنامه ریزی شهری

    فصل اول

    طرح تحقیق

     

    1- بیان مسئله

    ‌2- اهداف تحقیق

    3- سوالات تحقیق

    ‌4- روش تحقیق

    5 - روش گردآوری اطلاعات

    ‌6- روش تجزیه و تحلیل.

    بیان مسئله

    یکی از ارکان مهم در توسعه و برنامه ریزی شهری بررسی ویژگی های جغرافیایی می باشد.این ویژگی ها در مولفه های مختلف طبیعی- اقتصادی و اجتماعی و کالبدی مورد توجه قرار می گیرد.در بسیاری از برنامه ریزی ها به دلیل عدم توجه به دیدگاههای پایه ای جغرافیایی این برنامه ریزی ها با شکست مواجه شده است لذا توجه به ویژگیهای پایه ای مطالعات جغرافیایی در مطالعات شهر اساس و جهت گیری این پژوهش می باشد.

     

    اهداف تحقیق

    هدف کلی : بررسی ویژگیهای جغرافیایی ناحیه اراک و کاربرد آن در برنامه ریزی شهری.

    اهداف اختصاصی : بررسی ویژگیهای جغرافیایی و طبیعی ، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و کالبدی است.

    سوالات تحقیق :

    ویژگیهای اجتماعی و اقتصادی و کالبدی و طبیعی ناحیه مورد طالعه.

    روش تحقیق :

    نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی از نظر روش و ماهیت توصیفی و تحلیلی محسوب می شود.

    روش گردآوری اطلاعات :

    بر مبنای روش گردآوری کتابخانه ای ، اسنادی و میدانی می باشد.

    روش تجزیه و تحلیل :

    بر مبنای روشهای متداول در بررسی و تحلیلهای جغرافیایی می باشد.

     

    مقدمه :

    پدیده های جغرافیایی زاییده همه خصیصه های فرهنگ انسانی و متاثر از کلیه عوامل و شرایط محیط طبیعی است . پیوند و وابستگی میان ویژگیهای فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی هر جامعه یا مکان زندگی که آثار و تلاشهای انسانی در آن زمینه مساعد میابد اساس علم جغرافیا را تشکیل میدهد . از دوره یونان باستان چنین برداشتی از علم جغرافیا همراه با شکوفایی تمدنها و تغییرات فکری جوامع انسانی بستر شایسته ای جهت توجیه فلسفی از علم جغرافیا بدست داده است . اگر علم جغرافیا را علم برخورد انسان با طبیعت بنامیم میتوانیم در سیر تکوینی آن سه دوره معین و مجزا تشخیص دهیم .

    اول : دوره ای که در آن موضوعات جغرافیایی جنبه توصیفی داشته است .

    دوم : دوره ای که مطالعه و کشف نظام معیین و وضع قوانین جغرافیا مورد تأکید بوده است .

    سوم : دوره ای که علم جغرافیا به همراه تئوری ها فکر ها و اندیشه ها در جهت رفاه اجتماعی جامعه بشری تغییر شکل سیمای محیط و دگرگونیهای محیط های زندگی را اساس کار قرار میدهد .

    فصل دوم

     

    موقعیت جغرافیایی و تقسیمات سیاسی استان

    موقع جغرافیایی

    شهر اراک مرکز استان, استان مرکزی و قسمتی از عراق عجم است. این شهر روی مدار 34 درجه و 5 دقیقه و 30 ثانیه درنیمکره شمالی از خط استوا قرار گرفته و روی نصف النهار 49 درجه و 41 دقیقه و 30 ثانیه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد.

    محدود است از شمال به شهرستان ساوه, از شمال غربی به همدان, از مغرب به شهرستان ملایر به ترتیب خمین و الیگودرز و از شرق به محلات و شمال شرقی به تفرش و آشتیان.

     

    استان مرکزی تقریبا" در مرکز ایران بین 33 درجه و 30 دقیقه تا 35 درجه و 35 دقیقه عرض شمالی و 48 درجه و 57 دقیقه تا 51 درجه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد. این استان از شمال به استان های تهران و قزوین , از غرب به استان همدان , از جنوب به استان های لرستان و اصفهان و از شرق به استان های تهران , قم و اصفهان محدود است . این استان با مساحتی معادل 29530 کیلومتر مربع , حدود 82/1 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. براساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1375, استان مرکزی دارای 8 شهرستان , 15 بخش , 19 شهر, 60 دهستان و 1394 آبادی دارای سکنه و 46 آبادی خالی از سکنه است. شهرستان های این استان عبارتند از : آشتیان, اراک , تفرش , خمین, دلیجان, ساوه , سربند و محلات .

     

     

    مطالعات طبیعی

    کوهستان های این ناحیه از دو رشته تشکیل یافته است. رشته اصلی از توده گسترده آذرین الوند همدان جدا گردیده و بصورت دیوارهای موازی گاهی فشرده و گاهی گسترده به عرض چند کیلومتر و طول تا 280 کیلومتر از همدان تا راهگرد ادامه می یابد.

    جهت اصلی آن از شمال غربی به جنوب کشیده شده و سپس به شمال شرقی متوجه می گردد و در هر مکان به نامی نامیده می شود. در ملایر ارتفاعات دولت آباد و در شازند ارتفاعات راسوند (راسمند) در اراک سپیدخانی, تخت شاه, شاه نشین و تا منطقه راهگرد هفتاد قله نامیده می شود. در راهگرد این کوهستان به جهات مختلف گسترش یافته قسمتی به کوههای مرکزی ایران در کاشان می پیوندند, و بعضی به سوی جنوب غربی متمایل شده به رشته جبال زاگرس متوجه می شود و بعضی به سوی شمال و به طرف ساوه و ارتفاعات البرز متوجه می گردد. قلل عمده این کوهستانها درن واحی اراک دو خواهران. در آستانه 3388 تر در سفیدخانی در جنوب غربی اراک 2820 و در قرق در 2967 متر از سطح دریا ارتفاع دارند.

    رشته دوم کوهستان های این منطقه در چهل کیلومتری جنوب غربی شهر اراک از کوههای راسوند جدا شده , و بصورت دو رشته موازی که از جنوب به سوی شمال امتداد یافته در بعضی نقاط به حدی گسترده می شود که تعدادی از ارتفاعات آن از شمال غربی شهر می گذرد. این رشته کاملاً بر کوههای راسوند عمود بوده و دره معروف شراء را با وسعت 1100 کیلومتر مربع بوجود می آورند که یکی از آبادترین نواحی مرکزی ایران بشمار می رود.

    عرض این کوهستان در بعضی نقاط از 50 کیلومتر تجاوزه کرده, جهت شمالی این کوهستان به ارتفاعات آشتیان, وفس و خلجستان پیوسته و به سوی ساوه امتداد می یابد. ارتفاعات عمده آن در هزاوه 2735 متر در, وفس 2745 متر و در پنجه رستم تا حدود 3000 متر از سطح دریا ارتفاع دارند.

    بنابراین دو رشته کوهستانها, ده ها جلگه و دره های متعدد و حاصلخیز را بوجود آورده اند که بررسی آنها از حوصله این رساله خارج است.

    از لحاظ زمین شناسی, تا اوایل دوران سوم زمین شناسی دریای کم عمق تیس این منطقه را در بر می گرفت , عملیات رسوب گذاری از قدیمی ترین رسوبات دوره کرتاسه آهک های قهوه ای و خاکستری رنگ را در ارتفاعات راسوند می توان یافت, عملیات کوهرانی اوایل دوران سوم زمین شناسی همزمان با سیستم کوهرانی الپی و احتمالاً در اثر فشارهای جانبی لانفرم عربستان و در فاز انجام گردیده است.

    رسوبات بسیار متنوعی که این کوهستانها را بوجود آورده, در بسیاری از لحاظ بانفوذ توده های آذین درونی توأم بوده, در آستانه ماگمایی بصورت رگه های فلز است.

    قسمتی مانند طلا, سرب و روی در رسوبات این کوهستان نفوذ کرده و در بعضی نقاط معادن پیروقیری (که با ذخیره زیاد و عیار کم چندین فلز در جوار یکدیگر به صورت بلورهای درشت در کنار بلورهای ریزتر یا بصورت سنگ های آذرین اسیدی در سنگ های غیر متبلور رسوبی یافت می شود) در این نواحی بوجود آورده است. در شمس آباد رگه های آهن و در موته ولکان نزدیک خمین ماگمائی بصورت رگه های طلا, نقره, سرب.... در دست استخراج است و صدها معدن مختلف فلزی و غیره در دل این کوهستانها نهفته است که هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

    در مورد شهر فعلی اراک بنظر می رسد بصورت فلات مرتفعی در اوایل دوران سوم زمین شناسی از دل دریای تیس مرکزی بیرون آمده و ابتدا بصورت دریاچه کوهستانی با 1550 متر ارتفاع از سطح دریا از آب پوشیده بوده است. بعلت فرسایش شدید ارتفاعات اطراف و محدود بودن آب جاری وارده و تبخیر شدید خشک گردیده است و بقایای نمک های رنگین دریایی را در ته دریاچه میگان (میقان) انباشته شده است که تجزیه شیمیایی املاح باقیمانده پیوند آن را با دریای قدیمی ثابت می کند.

    قطر لایه های رسوب گذاری در کف این دریاچه کوهستانی تا 180 متر می رسد که در قشر زیرین طبقات شن ماسه و رسوبات کولای و در روی آنها قشری از کیموین های زرد رنگ و رس های رنگین پوشانده شده است.

    از نظر طبیعی فلات فعلی اراک به وسعت 5400 کیلومتر مربع که 2400 کیلومتر آن را جلگه مرتفع اراک و مابقی را ارتفاعات اطراف اراک تشکیل میدهد.

    این جلگه مرتفع مانند قلعه طبیعی است که دیوارهای سنگی دور تا دور آن را پوشانده است و با چند معبر یا تنگه (دربند) که باریکی, یکی از آنها از یک کیلومتر تجاوز نمی کند به فلات های مجاور پیوند می یابد. وجود این دیوارهای سنگی و معابر مربوطه مسائل پیچیده ای را که بر آب و هوای این منطقه حاکم می کند بطوریکه هوای فشرده و سرد و گاهی مرطوب و سیکلوت های باران آور غربی از این معابر به سوی کویر و صحاری شمال شرقی در جریانند, و در مواقع تغییر هوا یعنی پائیز و زمستان که بادهای موسمی هم کمک می کنند, جریان هوا به صورتی شدت می یابد که اغلب موجب آشفتگی محیط زیست در شهر اراک می شود, و گاهی که فشار هوا به حالت تعادل در می آید, هوای داخل این فلات حبس گردیده و چندین روز متوالی سرما یا گرمای شدید را بر این جلگه حاکم می کنند.

    در قسمت مرکز جلگه اراک دریاچه آب شوری به نا میقان (میگان) وجود دارد که محیط آن از 16 تا 24 کیلومتر متغییر است, جزیره کوچکی در وسط آن قرار گرفته که آثار و خرابه های ساختمانی در وسط آن دیده شده است.

    آب دریاچه شور است و در هر لیتر آن در تابستان 50 گرم و در بهار 38 گرم و در زمستان 28 گرم نمک وجود دارد.

    زمین های اطراف دریاچه شوره زار بوده و جنس خاک آن رسی می باشد. رسوباتی که بر اثر آبهای جاری از ارتفاعات اطراف آورده شده, روی خاک اصلی نشسته و بهترین نوع زمین را در قسمتی از فراهان جهت کشاورزی آماده ساخته است. چندین رود کوچک که اکثر بهاره میباشند به این دریاچه می ریزند. لازم است که تحقیقات علمی و مفصلی درباره کویر و دریاچه میقان به عمل آید زیرا در رابطه با شهر اراک مسائلی را مطرح کرده است.

     

     

    وضع طبیعی و اقلیم استان

    استان مرکزی در قلمرو شرقی تقاطع دو رشته کوه البرز و زاگرس واقع شده است. ناهمواری های این استان را قسمت هایی از کوه های مرکزی و پیشکوه های داخلی زاگرس تشکیل می دهد. ارتفاعات آن از حدود 1500 متر تا بیش از 3000 متر متغیر است . پست ترین نقطه استان , دشت جنوب ساوه با حدود 1200 متر ارتفاع است و بلندترین نقطه آن قله ی شهباز با ارتفاع 3388 متر در رشته کوههای راسوند قرار دارد. حدود 9/33 درصد محدوده استان را کوه ها , 9/14 درصد را تپه ها , 8/13 درصد را فلات ها و بقیه را دشت هایی با ویژگی های مختلف تشکیل داده و تنوع اقلیمی جالب توجهی را پدید آورده است. در قسمت های مختلف استان مرکزی آب و هوای متنوعی از انوع زیر وجود دارد :

    آب و هوای نیمه بیابانی, آب و هوای معتدل کوهستانی , آب و هوای سرد کوهستانی , در این استان از جهات مختلف بادهای محلی جریان می یابند که عبارتند از :

    جریان فشار زیاد آسیای مرکزی , جریان فشارهای اقیانوس هند, جریان اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه .

    میزان رطوبت هوا و باران در شهرستان های این استان یکسان نیست . در مناطق کوهستانی , ریزش های جوی اغلب به صورت برف و در مناطق کم ارتفاع بیشتر به صورت باران ظاهر می شود. شمال استان در ناحیه زرند جزو کم باران ترین نواحی و ارتفاعات شازند در جنوب غرب از پرباران ترین مناطق این استان به شمار می آیند.

    اگر دمای مطلوب جهانگردی بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد در نظر گرفته شود, از اردیبهشت تا شهریور مناسب ترین زمان مسافرت به این استان میباشد.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی ویژگی های جغرافیایی ناحیه اراک و کاربرد آن در برنامه ریزی شهری

    فهرست:

    فصل اول : طرح تحقیق

    بیان مسئله و اهمیت تحقیق............................................................................... 2

    اهداف و اهمیت تحقیق...................................................................................... 3

    روش تحقیق...................................................................................................... 3

    روش گردآوری................................................................................................ 3

    روش تجزیه و تحلیل........................................................................................ 3

    مقدمه................................................................................................................ 4

    فصل دوم : مطالعات طبیعی

    موقع جغرافیایی............................................................................................... 6

    مطالعه طبیعی.................................................................................................... 8

    وضع طبیعی و اقلیم استان............................................................................... 13

    آب و هوا........................................................................................................... 15

    درجه حرارت ................................................................................................... 18

    میزان رطوبت نسبی.......................................................................................... 18

    روزهای یخبندان............................................................................................... 18

    جهت و سرعت وزش باد.................................................................................. 19

    جاذبه های طبیعی استان................................................................................... 20

    چشمه های آب گرم و سرابها.......................................................................... 23

    غارها................................................................................................................ 27

    ارتفاعات و قله ها.............................................................................................. 30

    اکولوژی گیاهی و حیوانی................................................................................. 32

    مناطق حفاظت شده........................................................................................... 34

    رودخانه ها....................................................................................................... 40

    دره ها............................................................................................................... 44

    پیستهای اسکی.................................................................................................. 45

    فصل سوم : مطالعات اقتصادی

    وضعیت اجتماعی- اقتصادی............................................................................ 47

    فصل چهارم : مطالعات فرهنگی

    مراسم ویژه محلی............................................................................................ 53

    نواحی ییلاقی و جاذبه....................................................................................... 62

    فصل پنجم : مطالعات کالبدی

    سدهای تاریخی و آب بندهای قدیمی................................................................ 65

    قلعه های تاریخی و دژها.................................................................................. 68

    اماکن مذهبی و زیارتگاهها و مساجد قدیمی..................................................... 73

    بازارهای قدیمی................................................................................................ 83

    جاذبه های تاریخی و باستانی استان................................................................ 84

    جغرافیای تاریخی استان................................................................................... 88

    منابع و ماخذ..................................................................................................... 101 

     

     

    .

    منبع:

    1-سیمای اراک (محمد رضا محتاط)

    2-مجموعه راهنمای گردشگری استان مرکزی (سید محمد حسینی)

    3-نگاهی به جاذبه های گردشگری استان مرکزی (سید محمد حسینی)

    4-مجموعه راهنمای جامع ایرانگردی استان مرکزی (حسن زنده دل)

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های جغرافیایی ناحیه اراک و کاربرد آن در برنامه ریزی شهری, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های جغرافیایی ناحیه اراک و کاربرد آن در برنامه ریزی شهری, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های جغرافیایی ناحیه اراک و کاربرد آن در برنامه ریزی شهری, رساله در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های جغرافیایی ناحیه اراک و کاربرد آن در برنامه ریزی شهری, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های جغرافیایی ناحیه اراک و کاربرد آن در برنامه ریزی شهری, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های جغرافیایی ناحیه اراک و کاربرد آن در برنامه ریزی شهری, مقاله در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های جغرافیایی ناحیه اراک و کاربرد آن در برنامه ریزی شهری, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های جغرافیایی ناحیه اراک و کاربرد آن در برنامه ریزی شهری, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های جغرافیایی ناحیه اراک و کاربرد آن در برنامه ریزی شهری, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ویژگی های جغرافیایی ناحیه اراک و کاربرد آن در برنامه ریزی شهری, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ویژگی های جغرافیایی ناحیه اراک و کاربرد آن در برنامه ریزی شهری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت