روش تحقیق بررسی تأثیر رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی و دانش سیاسی شهروندان در جوامع مختلف

تعداد صفحات: 149 فرمت فایل: word کد فایل: 1636
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی تأثیر رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی و دانش سیاسی شهروندان در جوامع مختلف

    مقدمه

    هدف اساسی از این تحقیق بررسی تأثیر رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی و دانش سیاسی شهروندان در جوامع مختلف است البته درجه تأثیر بدست آمده از متوسطی حکایت خواهد داشت و نه عین درجات تأثیر چون امکان بررسی میدانی در این راستا امکان پذیر نبوده و ناچار تحقیق از کانال مدارک و مقالات و کتابها انجام گرفته و بعبارتی این بررسی تحقیقی است کتابخانه ای .

    در این بررسی در فصول مختلف از ارتباطات تعریف لازم بعمل آمده و روشهای مختلف ارتباطی بازگو شده و سپس رسانه ارتباط جمعی به طور مشخص تعریف شده و دورانهای مختلف ارتباطی را از کهکشان گوتمبرک تا امروز مورد توجه و بررسی قرار داده و در آخرین بحث همین مقوله به رسانه های مدرن و ماهواره ای نیز پرداخته شده است .

    همچنین انواع رسانه ها را بررسی کرده ایم از رسانه نوشتاری و صوتی و تصویری در انواع نوع تصویری مثل سینما و تلویزیون و دیگر نمونه ها ، که در بحثی از قول مارشال مک لوهان آورده شده که در زمان ما همه چیز در حال رسانه ارتباطی شدن است .

    دربحثی دیگردیدگاه های صاحب نظران ارتباطات از قبیل مک لوهان ، دیوید رایزمن و امثالهم تشریح گردیده و نزدیکی درجات اختلاف این نظرات پیش روی خواننده گذاشته شده است .

    همچنین در فصلی مشخص از رابطه بنیادهای اجتماعی سیاسی و رسانه های ارتباط جمعی گفتگو شده ( گروه های فشار و اتحادیه های کارگری و اصناف دیگر ) و سرانجام از احزاب سیاسی این گونه اشاره گردیده که این بنیادهای اجتماعی و سیاسی چه نیازی به ابزارهای رسانه ای دارند و چگونه از آنها استفاده می کنند و در دنیای امروز این رابطه به چه طریقی در حال گسترش و توسعه است و باز در بخشی نقش وسایل ارتباط جمعی را در گسترش آموزش و انتقال خبر و تأثیر آنها در آگاه کردن مردم و پر کردن اوقات فراغت مردم یادآوری گردیده و بیشتر به این مطلب پرداخته شده که نهادهای سیاسی از ابزار ارتباطی چگونه استفاده می کنند و این نیاز آیا باید استمرار داشته باشد و یا مقطعی است و در این زمینه حق مطلب ادا گردیده و خصوصاً در ارتباط با نقش ماهواره در جهان امروز به اندازه لازم بحث نموده و دنیای آینده با نقش ابزارهای رسانه ای به خاطر انتقال اطلاعات پیش روی خواننده قرار گرفته است.

    وضع یاد شده را در سالهای اخیر و بعبارتی امروز تشریح نموده و به جهان سوم نیز به طور اخص در این رابطه اشاره داشته ام .

    کاری که انجام شده هرگز ادعا نمی کنم که کار کامل و بی نقصی است ولی می توان گفت آغازی است پیرامون موج سوم که موج ا مروز دنیای ماست موج ارتباطات در ارتباط با ابزار و موج اطلاعات در ارتباط با آگاهی بشر و انتقال آن از گوشه ای به گوشه دیگر جهان و سرانجام توجه به سرعتی که در ذرات این موج نهفته است و هشداری است به جهان سومی ها که دیگر فرصت زیادی برای توسعه یافتگی نداریم و یا حداقل فرصتی برای تلف کردن نداریم . اگر موج اول قرنها طول کشید اگر موج صنعت تنها دو قرن همراه بشر بود هیچ تضمینی نیست که موج سوم ده ها سال طول بکشد . نوع تکنولوژی سرعت و تحول پی در پی ممکن است در سالهای اول دو هزار موجی دیگر فرا راه بشر بگذارد ، در آن زمان جهان سوم چه جایگاهی خواهد داشت ، این تحقیق ما را هشداری است ضمن هدفهای خود – نیز – به این هدف خاص !

    عصر ما دوران خاص ارتباطات را می گذراند و در این عصر با توسعه ابزار ارتباطی ، رساندن پیام از فاصله های دور به اشکال مختلف ، صاحبان نظر و متخصص را توانایی می بخشد که با انتقال پیام های خود ، اهداف خود را جامه عمل بپوشانند.

    ابزار رسانه ای در این مقطع زمانی با سرعت و شکل خاص خود جهت رساندن پیام ( سیاسی ، اجتماعی . ... ) از نقطه ای به نقطه دیگر جهان عمل می کند و انسانها را در قاره ها و کشورهای مختلف تحت تأثیر قرار می دهد ، اگرچه به نظر بعضی از صاحبنظران ، دوران اخیر عصر پایان ایدئولوژی هاست ولی هنوز هم انسان ها از تأثیرپذیری مفاهیم ایدئولوژیها رها نشده و شاید هم به اعتبار عقیده گروه دیگری از صاحبان عقیده ایدئولوژی در پایان مسیر قرار نگرفته است . و اما آنچه  مهم است این است که قدرتهای بزرگ برای استمرار قدرت خود از طرفی ناچار به حفظ قدرت اقتصادی هستند و از طرف دیگر برای بدست آوردن قدرت اقتصادی و یا ادامه این نوع قدرت ناچار به جمع آوری اطلاعات می باشند و آنچه که در این باره تکرار می شود این است که هر کس یا گروهی و یا کشوری اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشد از قدرت بیشتری برخوردار است .

    پس لازمه حفظ قدرت اقتصادی ، داشتن اطلاعات بیشتر از دیگران است . چون داشتن اطلاعات بیشتر و تازه ها این توانایی را می بخشند که بدانند و بتوانند منابع مورد نیاز خود را ا زکجا و چگونه و با چه روشهایی به چنگ آورند .

    در نتیجه اقتصاد نیاز اولیه انسانها و سیاست روش ظریف و حساب شده ای برای دسترسی به اقتصاد برتر است . در این صورت سیاستمداران مثل گذشته ، در دنیای امروز نمی توانند بدون دانستن علم و توانائی خاص در عرصه سیاست بازی کنند و اگر احزاب سیاسی را مهمترین نهاد اجتماعی و سیاسی بدانیم و این که همه تلاشها و توانها در احزاب سیاسی متمرکز است به مبارزات و پیکارها و تلاشهای صاحبان عقاید در احزاب متفاوت روشها و اشکال خاص خود را می بخشد تا هر یک از گروه ها بتواند برتری لازم را در این مبارزه به دست آورند و در نتیجه در مقام قدرت ، پارلمان و قدرت اجرائی جامعه را در اختیار داشته باشند .

    در مبارزات و پیکارهای سیاسی ، پیام و ابزار پیام رسانی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد و این جاست که اهمیت ارتباطات و رسانه ها مطرح می گردد و می بینیم که چگونه احزاب سیاسی در اولین نیاز خود پس از شکل دهی و سامان بخشی به ساختار درون حزبی یعنی سازمان ارتباط و ابزار آن بهاء می دهند .

    تبلیغات ، گفتار ، جراید ، رادیو ، تلویزیون و اجتماعات و آموزش و ....... نیازی است که این نهادهای مهم سیاسی و اجتماعی برای داشتن ارتباط با عضو حزب در حد توان ، سعی می کنند آن را در اختیار بگیرند .

    در این رساله تحقیقی نیز حتی المقدور سعی شده است با در نظر گرفتن تمامی این مطالب ، نقش وسایل ارتباط جمعی در آگاهی سیاسی مردم و بنیادهای سیاسی ، اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد .

     

    روش تحقیق

    در این تحقیق هدف اثبات تأثیر وسایل ارتباط جمعی در آگاهی مردم جوامع و ارتقاء دانش آنهاست از طریق برنامه های آموزشی . برنامه های آموزشی در این جا به مفهوم درس کلاسیک نیست بلکه به منظور انتقال آگاهی و دانش از طریق برنامه های متنوع است .

    مفاهیم عبارتند از : رسانه ، ارتباطات ، اطلاعات ، رادیو ، تلویزیون ، ماهواره ، سینما ، روزنامه ، بنیادهای سیاسی ، بنیادهای اجتماعی ، گروه ، گروه فشار ، گروه ذینفوذ و بسیاری دیگر .

    و اما متغیر این بررسی آموزش و آگاهی مردم جوامع است . جامعه مورد بررسی کشور های مختلف ( بطور عموم ) است و بنا به ضرورت ، انتخاب بعضی از جوامع به عنوان نمونه به دلیل محدود کردن بحث .

    روش تحقیق کتابخانه ای است و از کلیه تألیفات و جزوات اساتید و تحقیقات دانشجویان استفاده شده ( عنوان تحقیقات تأثیر تلویزیون بر فرد و جامعه ، کارشناسی ارشد ، آقای سید محرم علوی ،سال 76 ) و ( ارتباطات در توسعه مشارکت ، خانم زهرایی ، کارشناسی ارشد ) و خود را در قالب های ادعائی این و یا آن ها محبوس نکرده ام .

    فرضیه اصلی این تحقیق این است که وسایل ارتباط جمعی در روشن کردن و بالابردن آگاهی و افزایش درجات آموزش مردم جامعه اثرگذار می باشد .

     

     

     

     

    فصل اول

     

    رسانه های جمعی و افکار عمومی

    از جمله عوامل اساسی شکل دادن افکار عمومی در جهان امروز رسانه های جمعی می باشد از این جهت در این جا لازم است هر یک از آنها را در شکل دادن به افکار عمومی بررسی کنیم .

    رادیو

    رادیو از دو جهت بر سایر رسانه های همگانی برتری دارد . هم انتقال پیام در آن سریع و بلافاصله است وهم پوشش وسیعی دارد . این رسانه بر موانع زمان و مکان به راحتی غلبه میکند  : مانع زمانی را بر می دارد ، زیرا همان لحظه ای که پیام پخش می شود ، شنیده می شود و در نتیجه فاصله ای وجود ندارد . برمانع مکانی غلبه می کند زیرا امواج رادیو به راحتی ازمرزها و حتی قاره ها میگذرد و از این سوی جهان به آن سو می رسد .

    این خصلت بین المللی بودن رادیو ، یعنی این که به راحتی می تواند از مرزهای کشورها به داخل نفوذ کند ، از یک سو می تواند آن را به وسیله ای برای نزدیکی ملتها به یکدیگر و تفاهم بیشتر آنها تبدیل کند و از سوی دیگر از آن مؤثرترین وسیله دستکاری افکار عمومی و تبلیغاتی در جهان ساخته است تا جایی که قدرت تبلیغاتی هر کشور به میزان گستره و پوششی است که  امواج رادیویی آن کشور می تواند به دست آورد .

    علاوه بر دوویژگی بالا ، رادیو چند امتیاز دیگر هم بر سایر رسانه ها دارد و از این جهت امروز در حوزه تبلیغاتی رایج ترین وسیلهاست . امتیاز اول آن است که چون پیامش شنیداری است ، برای دریافت پیام آن ، گیرنده نیازی به سواد خواندن و نوشتن ندارد و در نتیجه برای کشورهایی که میزان بی سوادی در آنها بالاست ، رسانه ای ایده آل است و امتیاز دیگر آنکه می تواند به راحتی به حوزه خصوصی زندگی پیامگیر نفوذ کند و درتمام لحظه های زندگی یار و همدم او باشد . علاوه بر آن ، چون ارتباط شفاهی است ، تأثیر آن از جهت روان شناختی بر پیامگیر صمیمانه تر و دلنشین تر است ، نوعی ارتباط منفعل است یعنی نیازی به این که پیامگیر مانند خواندن تلاش کند و برای فهم پیام افکار خود را کاملاً متمرکز کند ، ندارد .

    ازاین گذشته ، ارتباط رادیویی بسیار ارزان و سهل است چون نیازی به وسیله نقلیه و جاده ندارد ، در حالی که روزنامه و نشریات چاپی برای آن که به دست پیامگیر برسد ، به جاده و وسیله نقلیه نیاز است . از همه اینها گذشته برای کشورهایی که وسعت آنها زیاد وجمعیت آن پراکنده است و دسترسی به گروه های متفرق به آسانی میسر نیست ، رادیو وسیله ارتباطی مطلوبی است . به علاوه استفاده از آن به نسبت رسانه های دیگر ارزان تر و راحت تر است ، به ویژه پس از اختراع ترانزیستور انقلاب عظیمی در زمینه استفاده از رادیو پدید آمد .

    تنوع برنامه ها و موسیقی رادیو را وسیله ارتباطی جذابی می کند که بهتر از نوشته می تواند افراد را سرگرم کند ، به خصوص در کشورهایی که مردم با فرهنگ نوشتاری الفتی ندارند ، رادیو جاذبه خاصی دارد . از این جهت به نظر می رسد که رادیو همچنان دراکثر کشورها به ویژه کشورهای در حال رشد قویترین و مؤثرترین وسیله ارتباط جمعی باقی بماند . رادیو نه تنها می تواند وسیله تبلیغات سیاسی مؤثری باشد، بلکه می تواند نقش مهمی در آموزش عامه مردم در زمینه های گوناگون از مسائل اجتماعی تا خانه داری و بهداشت و غیره ایفا کند .

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی تأثیر رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی و دانش سیاسی شهروندان در جوامع مختلف

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    کتابنامه

    الف – منابع فارسی

    1 – کتب فارسی :

    1 – آذرنگ ، عبدالحسین ، اطلاعات و ارتباطات ، تهران : سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، 1371 .

    2 – آشوری ، داریوش ، فرهنگ سیاسی ، تهران : انتشارات مروارید ، 1351

    3 – آلبر ، پیر ، مطبوعات ، ترجمه فضل الله جلوه ، تهران : سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی ، مجموعه « چه می دانم ؟ » ، 1368

    4 – آلپورت ، گردون دبلیو ، ادوارد ، ای . جونز ، روان شناسی اجتماعی ، ترجمه محمد تقی منشی طوسی ، انتشارات آستان قدس رضوی ، 1371

    5 – آبراهام ، جی . اچ . مبانی و رشد جامعه شناسی ، ترجمه حسن پویان ، جلد اول ، تهران : بی نا ، 1369

    6 – آبرکرامبی ، نیکلاس ، هیل استفن و دیگران . فرهنگ جامعه شناسی ، ترجمه حسن پویان ، تهران : انتشارات چاپ پخش ، 1367

    7 – آلبر ، پیرو فرناندترو ، تاریخ مطبوعات جهان ، ترجمه هوشنگ فرجسته ، تهران : انتشارات پاسارگاد ، 1363

    8 – آل گیلانی ، ترو . تکنیک سیما ، تهران : انتشارات شهریار ، 1331

    9 – آلبر ، پیروژان تودسک ، تاریخچه رادیو و تلویزیون ، ترجمه جمشید ارجمند ، تهران : سازمان انتشارات و آموزش انقلاب  اسلامی ، مجموعه « چه می دانم ؟ » ، 1368

    10 – اسدی ، علی ، مقدمه ای بر جامعه شناسی رسانه های همگانی ، تهران : پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران ، 1358

    11 – اسدی ، علی  ،افکار عمومی و ارتباطات ، تهران : انتشارات سروش ، 1371

    12 – اگ برن و نیم کف ، زمینه جامعه شناسی ، اقتباس ا. ج . آریان پور ، تهران : انتشارات دانشگاه تهران ، 1344

    13 – اسپریگین ، توماس ، فهم نظریه های سیاسی ، ترجمه فرهنگ رجایی،  تهران : انتشارات آگاه ، 1365

    14 – ابستو تزل ، ژان ، روان شناسی اجتماعی ، ترجمه علی محمد کاردان ، تهران : انتشارات دانشگاه تهران ، 1354

    15 – اکرمی ، جمشید ، پیرامون ساختار و نقش رسانه ها ، همایش شیراز ، تهران : انتشارات سروش و پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران ، 1356

    16 – اربابی ، علی محمد ، تبلیغات تجاری ، تهران  : انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی ، 1350

    17 – امینی ، رضا ، روابط عمومی ، چاپ دوم ، تهران : انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی ، 1355

    18 – اسمیت ، آنتونی ، ژئوپولیتک اطلاعات ، ترجمه فریدون شیروانی ، تهران : انتشارات سروش ، 1364

    19 – ارونسون ، الیور ، روان شناسی اجتماعی ، ترجمه حسین شکر کن، تهران:  انتشارات رشد ، 1364

    20 – استالی ، الیور و دیگران ، فرهنگ اندیشه نو ، ویراستار ع . پاشایی ، تهران:  انتشارات مازیار ، 1369

    21 – باتامور ، تی بی ، جامعه شناسی ، ترجمه سید حسن حسینی کلجاهی  ،تهران : شرکت سهامی کتابهای جیبی ، 1365

    22 – بیریوکف ، ن . س . تلویزیون و دکترین های آن در غرب ، ترجمه محمد حفاظی ، تهران : مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها ف 1372

    23 – پیترز ، ج . ا . ال ، سینما و نوجوان ، ترجمه ابراهیم رشید پور ، تهران : انتشارات مؤسسه مطالعات و تحقیقات  اجتماعی ، 1346

    24 – تیبو ، ژاک ، تلویزیون ، قدرت ، پول ، ترجمه سعید آذری ، تهران  : انتشارات مرکز تحقیقات ، مطالعات و سنجش برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، 1370

    25 – تیرل ، رابرت ، ژورنالیسم تلویزیونی ، ترجمه مهدی رحیمیان ، تهران : سروش ، 1371

    26 – تافلر ، آلوین ، موج سوم  ،ترجمه شهیندخت خوارزمی ، چاپ دوم  ،تهران:  نشر نو ، 1363

    27 – جنتی عطایی ، ابوالقاسم ، تاریخ تئاتر درجهان ، تهران : شرکت سهامی اقبال ، 1337

    28 – حمزه لو ، بیژن ، کتابشناسی موضوعی رسانه های همگانی ، تهران : پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران ، 1358

    29 – حسینی الست ، سید حسن ، دنیای شگفت انگیز ارتباطات ماهواره ای ، تهران : انتشارات سروش ، 1363

    30 – خرسند ، بیژن ، نگاهی به سینمای سیاسی ، تهران : کتاب آزاد  ، 1359

    31 – داندیس ، دونیس ، مبادی سواد بصری ، ترجمه مسعود سپهر ، تهران : انتشارات سروش ، 1368

    32 – دستمالچی ( موسوی  ) ، مهین  ، کتابشناسی رسانه های گروهی ، تهران : مرکز اسناد فرهنگی آسیا ، 1356

    33 – دوورژه ، موریس ، روشهای علوم اجتماعی ، ترجمه خسرو اسدی  ، تهران: انتشارات امیر کبیر ، 1362

    34 – رشید پور، ابراهیم  ، ارتباط جمعی و رشد ملی ، تهران : انتشارات مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران ، 1348

    35 - --------- ، آیینه های جیبی مک لوهان  ، چاپ دوم ، تهران : انتشارات رادیو تلویزیونی ملی ایران ، 1354

    36 – راوندی ، مرتضی  ، تاریخ تحولات اجتماعی ، چاپ دوم ، تهران : شرکت سهامی کتابهای جیبی ، بی تا

    37 – رونژر ، پیرت ، مبانی پژوهش در علوم اجتماعی ، ترجمه محمد دادگران ، تهران : نشر نوآور ، 1364

    38 – روشبلاد ، آن ماری ، اویل بورونیون  ،روان شناسی اجتماعی ، ترجمه محمد دادگران ، چاپ دوم  ، تهران  ،انتشارات مروارید ، 1371

    39 – زورق ، محمد حسن ، مبانی تبلیغ ، تهران ، انتشارات سروش ، 1368

    40 – ساروخانی ، باقر  ، جامعه شناسی ارتباطات ، تهران : انتشارات اطلاعات ، 1367

    41 – سروان شرایبر ، ژان لوئی ، نیروی پیام ، ترجمه سروش حبیبی ، تهران : انتشارات رادیو و تلویزیون ملی ایران ، 1355

    42 –  سعیدی ، ناصر ، سیما برای همه ، تهران : انتشارا ایرانمهر ، 1350

    43 – سووی  ، آلفرد ، افکار عمومی و اثر آن در زندگی اجتماعی ، ترجمه جمال شمیرانی ، چاپ سوم ، تهران : سازمان کتابهای جیبی ، 1354

    44 – سریل ، جان بی ، وسایل ارتباطی و توسعه ملی ، ترجمه کاشانی ، تهران : مرکز تحقیقات صدا و سیما ، 1367

    45 – سنجشی درباره کمیت وکیفیت استفاده از وسایل ارتباط جمعی ( 2 جلد ، پلی کپی  )، تهران : وزارت اطلاعات  ،اداره کل بررسی و سنجش ، 1347 و 1349

    46 – شرام ، ویلبر ، روان شناسی و ارتباط ، ترجمه محمد رضا طالبی نژاد ، تهران : مرکز نشر دانشگاهی

    47 – صافی ، قاسم ، مجموعه تحقیقی پیرامون چاپ و نشر مطبوعات ، تهران؛ بی نا ، 1360

    48 – صرافان ، عبدالرضا ، مباحثی درباره ارتباطات و پیام های سمعی و بصری ، تهران : وزارت فرهنگ و هنر ، اداره کل همکاریهای سمعی و بصری ، 1353

    49 – صفوی ، دکتر حسن  ، افکار عمومی ، تهران : دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی ، 1351

    50 – علوی طباطبائی ، ابوالحسن  ،ایدئولوژی سیاسی و نیروی تبلیغات در سینما ، تهران : پرهام ، 1358

    51 – فریره  ،پائولو ، آموزش ستمدیدگان ، ترجمه احمد بیرشک ، تهران : انتشارات خوارزمی ، 1358

    52 – فرهنگی ، علی اکبر ، مبانی ارتباطات انسانی ، تهران : مجله تهران تایمز ، 1373

    53 – فروند ، ژولین . آراء و نظریه ها در علوم انسانی ، تهران : مرکز نشو ، 1362

    54 – قربانی ، زین العابدین  ،نقش سینما در زندگی و تمدن جدید ، قم : انتشارات نسل جوان ، 1351

    55 – کازنو ، ژان . جامعه شناسی رادیو و تلویزیون ، ترجمه جمشید ارجمند ، چاپ دوم ، تهران : انتشارات رادیو تلویزیونی ملی ایران ، 1354

    56 - .............. ، جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی ، ترجمه دکتر باقر ساروخانی و دکتر منوچهر محسنی ، تهران : انتشارات سروش ، 1356

    57 - ............ ، قدرت تلویزیون ، ترجمه دکتر علی اسدی ، تهران : انتشارات امیر کبیر ، 1364

    58 – کریستین ، ریو . ام و . و مک ویلیامز  ،رابرت . او ، صدای مردم ، ترجمه محمود عنایت ، تهران ، انتشارات کتاب سرا ، 1365

    59 – کیوی ، ریمون و کوک وان کامپنهود ، روش تحقیق در علوم اجتماعی ، ترجمه عبدالحسین نیک گهر ، تهران : انتشارات معاصر ، 1370

    60 – کوزر ، لیوئیس ، زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی ، ترجمه محسن ثلاثی ، چاپ پنجم ، تهران : انتشارات علمی ، 1373

    61 – لی ، جان ، ای ، آر ، به سوی سیاستهای ارتباطی واقع بینانه ، ترجمه خسرو جهانداری ، تهران : انتشارات سروش ، تهران ، 1365

    62 – لوبرن ، گوستاو ، آراء و عقاید ، ترجمه عباس شوقی ، چاپ دوم ، تهران : مؤسسه مطبوعاتی عطائی ، 1346

    63 - ................. ، روان شناسی توده ها ، ترجمه کیومرث جواجوی ها  ،تهران : انتشارات روشنگران ، 1369

    64 – مارتینز ، ارمیک ملون ، تلویزیون در خانواده و جامعه نو ، ترجمه جمشید ارجمند ، تهران : انتشارات سروش ، 1354

    65 – محسنیان راد ، مهدی ، ارتباط شناسی ، با مقدمه های حمید مولانا  وکاظم معتمد نژاد ، تهران: انتشارات سروش ، 1371

    66 – معتمد نژاد ، کاظم ، وسایل ارتباط جمعی ، چاپ دوم ، تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی ، 1371

    67 - ...........  ،مطبوعات  ،تبلیغات و افکار عمومی ، تهران : انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ( پلی کپی ) ، 1345

    68 – معین ، محمد ، فرهنگ معین ، جلد اول ، تهران : انتشارات امیر کبیر ، 1342

    69 – میلر ، جرالدر ، ارتباط کلامی، ترجمه علی ذکاوتی قراگزلو ، تهران : انتشارات سروش ، 1358

    70 – موفقیان ، ناصر ، گزارش در زمینه تکنولوژی آموزشی ، تهران : مرکز تکنولوژی آموزش مؤسسه انتشارات فرانکلین ، 1353 – 1354

    71 – میلر ، جرج  ، ارتباط غیر زبانی ، ترجمه محمد رضا طالبی نژاد ، تهران ، مرکز نشر دانشگاهی ، 1368

    72 – مک براید ، شن ، یک جهان ، چندین صدا ، ترجمه ایرج پاد ، تهران : انتشارات سروش ، 1369

    73 – مندراس ، هانری ، ژرژ گوویچ ، مبانی جامعه شناسی ، ترجمه باقر پرهام،  چاپ چهارم ، تهران : انتشارات امیر کبیر ، 1356

    74 – مولانا ، حمید ، جریان بین المللی اطلاعات ، گزارش و تحلیل جهانی ، ترجمه یونس شکرخواه ، تهران : مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها ، 1371

    75  - .......... ، گذر از نوگرایی ، ترجمه یونس شکرخواه ، تهران : مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها ، 1371

    76 – مورگان ( ج . و ) ، پیدایش دین و هنر ، ترجمه ایرج احسانی ، تهران : انتشارات گوتنبرگ ، بی تا

    77 – وولن ، پیتر ، نشانه ها و معنا در سینما ، ترجمه ناصر زراعتی ، تهران : انتشارات تیراژ ، 1363

    78 – دنیر ، نوربت ، استفاده انسانی از انسانها ، سیرنتیک و جامعه ، تهران : سازمان انتشارات و آموزش انقلاب  اسلامی ، 1366

     

     

    2 – مقالات فارسی

    79 – آذری ، سعید ، « مک لوهان و تئوری قبیله جهان » ،تماشاخانه ، شماره 4 ، سال اول ، بهمن ماه 1369

    80 – اسدی ، علی ، « وسایل ارتباط جمعی » ، تماشا ، شماره های 114 تا 180 و 182 ، مرداد تا مهر 1353

    81 – بلیک ، رید و ها رولدسن  ،ادوین ، « طبقه بندی مفاهیم در ارتباطات » ، ترجمه مسعود اوحدی ، سروش ، شماره 475 ، خرداد 1368

    82 – پیوتر ، ژاک ، « تلویزیون دگرگون کننده واقعیات و مخدوش کننده روابط انسانها » ،ترجمه دکتر زهرا معتمدی ، سروش ، شماره 465 ، سال  دهم ، بهمن،  1367

    83 – تراورس ، ام – دبیلو ، « پیام و تغییر نگرش » ، ترجمه سید مهدی سلیلی ، سنجش ، شماره اول ، 1372

    84 – حفاظی ، محمد ، « بررسی ارتباط انسانی » ، رسانه ، شماره 3 ، سال اول،  پاییز 1369

    85 – رسولی ، محمد رضا ، « عصر تلویزیون جهانی » ، رسانه ، شماره 4 ، سال اول ، زمستان 1369

    86 – رشید پور ، ابراهیم ، « ارتباطات جمعی » ، تحقیقات روزنامه نگاری  ،شماره 6 ، فروردین 1346

    87 – سروش ، عبدالکریم ، « تأملاتی در بدی و نیکی نظام تکنیکی » ، صناعت و قناعت .

    88 – شیبانی ، ثریا ، « جهان پیام ها » ، فرهنگ و زندگی ، شماره اول ، دی ماه 1348

    89 – شیخیان ، دکتر مهدی ، « فرآیند و هدف ارتباط » ، تماشا ، شماره 207 ، فروردین ماه 1354

    90 – قاضیان ، حسین ، فرهنگ و توسعه ، شماره 4 و 8

    91 – کانواد ، پیتر ، « تلویزیون ، رسانه و رفتارش » ، ترجمه مهرداد غروی ، سروش ، سال یازدهم ، مرداد ماه 1368

    92 – کمال پور ، یحیی ، « تلویزیون و فرهنگ : روابط انسانها در عصر الکترونیک » ، ترجمه مجتبی صفوی ، رسانه ، شماره 12 ، زمستان ، 1371

    93 – گابریل ، آلموند ، « سیاستهای توسعه » ، فصلنامه پژوهش ، 1979

    94 – لازارسفلد ، پل . « افکار عمومی چگونه تشکیل می شود » ، ترجمه رضا عقیلی ، اعتبار جهانی ، شماره 24 ، اسفند ماه 1344

    95 – مقدادی ، دکتر بهرام ، « مک لوهان ، پیامبر عصر الکترونیک » ، بررسی کتاب ، شماره 4 ، شهریور 1350

    96 – مک لوهان ، مارشال ، « شناخت وسایل ارتباط جمعی » ، ترجمه ژیلا سازگار ، تحقیقات روزنامه نگاری ، شماره 20 ، شهریور ماه 1349

    97 - ........... ، « وسیله پیام است » ، ترجمه محمد تقی مایلی ، فرهنگ و زندگی ، شماره 8 ، خرداد ماه 1351

    98 – مولانا ، دکتر حمید ، « انقلاب ارتباطات و آینده فرهنگ جهان » ، ناصه فرهنگ ، شماره 2 ، سال اول ، زمستان 1369

    99 – نیک گهر ، دکتر عبدالحسین ، « ارتباطات جمعی : مفاهیم و تئوریها » ، تحقیقات ، روزنامه نگاری ، شماره 21 ، آذر ماه 1349

    100 – هابت ،  آمدی میخائیل ، « نقش رسانه های گروهی در جهان سوم » ، ترجمه مصطفی امیدی ، رسانه ، شماره 12 ، زمستان 1371

    101 – شماره های مختلف نشریه رسانه .

     

    .

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی تأثیر رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی و دانش سیاسی شهروندان در جوامع مختلف , گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی تأثیر رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی و دانش سیاسی شهروندان در جوامع مختلف , تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی تأثیر رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی و دانش سیاسی شهروندان در جوامع مختلف , رساله در مورد روش تحقیق بررسی تأثیر رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی و دانش سیاسی شهروندان در جوامع مختلف , پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی تأثیر رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی و دانش سیاسی شهروندان در جوامع مختلف , تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی تأثیر رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی و دانش سیاسی شهروندان در جوامع مختلف , مقاله در مورد روش تحقیق بررسی تأثیر رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی و دانش سیاسی شهروندان در جوامع مختلف , پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی تأثیر رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی و دانش سیاسی شهروندان در جوامع مختلف , تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی تأثیر رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی و دانش سیاسی شهروندان در جوامع مختلف , مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی تأثیر رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی و دانش سیاسی شهروندان در جوامع مختلف , پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی تأثیر رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی و دانش سیاسی شهروندان در جوامع مختلف
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت