پایان نامه بررسی طرح تفکیک پسماند های جامد شهری از مبدأ و آثار آن بر مدیریت شهری (مطالعه موردی منطقه 22 شهرداری تهران)

تعداد صفحات: 172 فرمت فایل: word کد فایل: 1533
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی طرح تفکیک پسماند های جامد شهری از مبدأ و آثار آن بر مدیریت شهری (مطالعه موردی منطقه 22 شهرداری تهران)

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش: جغرافیا و برنامه ریزی شهری

    چکیده

    خلاصه : این پایان نامه شامل 5 فصل می‌باشد که درطی این‌ فصول به بررسی طرح تفکیک پسماندهای جامد شهری از مبدأ و آثار آن بر مدیریت شهری با مطالعه موردی بر روی منطقه 22 شهرداری تهران پرداخته ودرعین‌حال تأثیرات مختلف آن بر زیست شهری ونقش مردم و مدیریت شهری نیز مورد توجه قرار گرفته و در نهایت به ارائه راهکارهایی که در تقویت و بهبود وضعیت این فرایند کمک می‌نماید پرداخته است.

    اهداف تحقیق: 1 ) شناخت فرایندهای حاکم برطرح تفکیک از مبدأ .

    2) ضرورت شناخت هرچه بیشتر نحوه مشارکت شهروندان با مدیریت شهری .

    3) شناخت وبررسی عملکردمدیریت شهری وهمچنین مجریان امرتفکیک وبازیافت.

    4)شناسایی مشکلات و ارائه پیشنهادات وراهکارهای مدیریتی جهت افزایش کارآیی طرح تفکیک درمبدأ.

    روش های اجرا : توصیفی- تحلیلی،نوع تحقیق کاربردی- توسعه‌ای است ومحدوده مورد مطالعه منطقه 22 شهرداری تهران می‌باشد. نتایج حاصله یکی این که میزان پسماندهای جمع‌آوری شده که به‌صورت تفکیک و جداسازی شده نیتجه: به‌علت آموزش‌های شهروندی مناسب، تعامل و هماهنگی بین شهروندان، مجریان و مدیریت شهری به نسبت جمعیت، خانوار و ساکنین در این منطقه افزایش چشمگیر و قابل توجهی داشته است.همچنین از نتایج دیگری را حاصل شده است است بر اجرای که این روند رو به رشد تفکیک وجمع‌آوری پسماندهای جامد می‌بایست با تداوم آموزش‌ وفرهنگ‌سازی واطلاع‌رسانی به صورت گرفته است ، متاسفانه میزان تولیدپسماندهای جامد شهری به‌صورت تفکیک شده از مبدأ کاهش نیافته است ، اما که راه‌کارهای آن نیز ارایه خواهد شد.

    واژه های کلیدی:1- تفکیک از مبدأ،2- پسماند،3- مدیریت 4- شهر5- مدیریت شهری

     

     

    مقدمه

      با رشد جمعیت و ازدیاد تراکم انسان‌ها در مناطق مسکونی به حجم مواد زائد افزوده شد و طبیعت هم به آسانی گذشته نمی‌توانست این مواد را در خود استحاله کند لذا لازم بود که این مواد از محیط زندگی دور شود. بعد از انقلاب صنعتی و رشد سریع مصنوعات بشر و تولید مواد شیمبایی، کیفیت مواد زائد تغییر کرد، مواد زائد پایدارتر و همچنین غیر قابل تجزیه بیولوژیکی به زائدات شهری افزوده شد از این‌رو بر خورد با زائدات به توجه بیشتری نسبت به قبل نیاز داشت و باید در مدیریت مواد زائد جامد شهری تحولی ایجاد می‌شد.

    تاریخ تحول مدیریت مواد زائد جامد شهری در کشورهای صنعتی به دهه 1930 برمی‌گردد، در آن زمان علاوه بر جمع‌آوری و حمل و نقل زباله به خارج از شهرها، دفن زباله در زمین و پوشاندن آن با خاک مطرح شد. تا قبل از دهه 1970 به زباله به‌عنوان دور ریز نگاه می‌شد که باید از محیط شهری دفع می‌گردید، بعد از بحران ‌نفتی اعراب درسال 1970 و کنفرانس سران درسال 1972 در استکهلم سوئد که به موضوع محیط‌زیست اختصاص داشت صرفه‌جویی در مصرف مواد و انرژی و همچنین بازیافت مواد از زباله‌های شهری مورد توجه کشورهای صنعتی و مجامع بین‌المللی  قرار گرفت بنابراین بازیافت مواد جایگاه ثابتی در سیستم‌های مدیریت مواد زائد جامد پیدا کرد.

    با گذشت زمان و پیشرفت در اقدامات بازیافت مواد کم کم پردازش هم به این سیستم افزوده شد، امروزه به پردازش و بازیافت علاوه بر دارا بودن جایگاه ثابت در سیستم‌های مدیریت مواد زائد به‌صورت مستمر از ابتدا تا انتهای این سیستم‌ها در جریان بوده و روح حاکم بر این سیستم‌ها پردازش و بازیافت است. همچنین با گذشت زمان آگاهی‌های زیست‌محیطی به‌دلیل رشد علوم و فناوری  افزایش پیدا کرد و رابطه بین محیط‌زیست و سلامت مردم مشخص‌تر شد، از طرف دیگر محدودیت مواد و منابع زمین به‌دلیل رشد جمعیت و بهره‌برداری‌های بی‌رویه مشخص‌تر شد و دریافتند زباله‌سوزی و دفن در زمین که روش‌های رایج مدیریت مواد زائد خانگی بود (البته به دفن زباله‌های صنعتی توجه زیادی نمی‌شد) آثار زیست‌محیطی زیان‌بار زیادی را به‌همراه می‌آورد و در عین حال زباله‌سوزی و دفن در زمین نمی‌تواند مشکلات و حجم عظیم زباله تولیدی را مرتفع سازد، در نتیجه مفهوم و مدیریت مواد زائد جامد به‌تدریج شکل گرفت و مشخص شد که می‌توان از روش‌های دیگر نظیر کمپوست، و بازیافت هم برای مدیریت مواد زائد جامد استفاده کرد.

    تجربه 40 ساله اخیر کشورهای صنعتی در زمینه بازیافت مواد از زباله‌های شهری نشان داده است که یکی از موفق‌ترین راه‌هکارها اجرای روش تفکیک از مبدأ یا محل تولید است، در حقیقت اقتصادی‌ترین و بهداشتی‌ترین روش بازیافت زباله‌های شهری، جداسازی زباله در محل تولید زباله‌هاست، یعنی اجزای زباله به‌صورت جداگانه در ظروف مختلف ذخیره شده و جداگانه جمع‌آوری و حمل گردند.

    روش‌ها و برنامه‌های تفکیک از مبدأ از یک شهر به شهر دیگر و حتی از یک منطقه در داخل مکان شهری نظیر تهران با منطقه دیگر متفاوت است. در عین حال باید توجه داشت که جهت اجرای برنامه‌های بازیافت و تفکیک از مبدأ باید راهی را طراحی و مشخص کرد که در این طراحی فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت مردم بسیار حائز اهمیت است. در این رابطه مدیریت شهری به‌طوری برنامه‌ریزی نماید که با جلب اعتماد در همکاری مردم در اجرای موفقیت‌آمیر طرح تفکیک از مبدأ تلاش نماید. این برنامه نمی‌تواند الگوی مشخص و از قبل تعیین شده‌ای برای تمام مناطق کشور و یا حتی در شهر تهران داشته باشد حتی ممکن است در یک منطقه از محله‌ای به محله‌ای دیگر برنامه‌ها متفاوت باشد. بنابراین شناخت محیط اجتماعی و فرهنگی، شرایط اقتصادی، سطح تحصیلات و جو حاکم بر جامعه، هنجارها و باورها و تعیین میزان اثر بخشی اجزاء و عناصر برنامه‌های تفکیک زباله از مبدأ از جمله عوامل بسیار مهم می‌باشد.

    از سال 1374 تاکنون طرح‌های متعددی توسط سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران با همکاری شهرداری‌های مناطق شهر تهران به منظور ساماندهی امر تفکیک زباله‌های شهر تهران به‌اجرا درآمد که برخی از این طرح‌ها به‌دلایل متعدد با عدم موفقیت همراه بوده است، از سال 1383 با استفاده از تجربیات موجود و رفع نقاط ضعف طرح و تصویب قانون مدیریت پسماندها، طرح تفکیک از مبدأ زباله‌ها با برنامه‌ریزی جدید به اجرا درآمد، وهمچنین از فروردین ماه سال1385، طرح‌های جدید با رویکرد مشارکت پذیری در مناطق شهری تهران خصوصاً در منطقه 22 آغاز شده است.

     

     

     

     

     

    فصل اول

    کلیات

     

     

     

     

     

    1-1) طرح مسأله:

    افزایش جمعیت روبه‌رو شد شهرها، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تغییر الگوی رایج مصرف شهروندان به استفاده از کالاها و محصولات گوناگون خصوصاً از طریق تبلیغات در رسانه‌های گروهی به تولید مواد زائد (پسماندها) متنوع حاصل از فعالیت‌های بشری افزایش چشمگیری داده است. در گذشته به‌علت نا شناخته بودن تأثیر پسماندها (زباله) بر محیط‌زیست اهمیت چندانی به آن داده نمی‌شد، در عین‌حال نبود تکنولوژی مناسب، فقدان منابع مالی و نیروی انسانی کارآمد مانع اصلی در برابر مدیریت مناسب پسماندهای شهری می‌شد. اما امروزه هم مردم و هم مدیران شهری آگاهی مطلوبی از زباله و چگونگی مدیریت بر آن داشته و می‌دانند که زباله صرفاً نباید دفن یا سوزانده شود و می‌توان با بازیافت آن هم بر تخریب و آسیب رساندن بر محیط‌زیست جلوگیری کرد و هم یک منبع درآمد و چرخشی اقتصادی مناسب حاصل از این اقدام بدست آورد.

    از طرف دیگر وجود مسائلی نظیر محدودیت‌ها و کمبود زمین برای دفن مواد زائد جامد (پسماندها) درشهرهای کشورمان مانند شهرهای شمالی و خصوصاً در کلان شهری نظیرتهران و یا عدم توانائی و عملی نبودن سوزاندان انواع پسماندهای غیرقابل دفن اصولاًدر بیشتر موارد عامل اصلی باز دارنده در هر نوع حرکتی درمدیریت پسماندهای جامد شهری می‌تواند باشد، بنابراین مسأله جمع‌آوری و دفن غیر اصولی زباله که به آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی منجر شده و همچنین محیط‌زیست و زندگی انسان‌ها را به مخاطره می‌اندازد می‌بایست توجه و عنایت ویژه‌ای شده و در مورد مواد زائد جامد و مدیریت پسماندها با تعمق بیشتر و با ارایه راهکار مورد توجه قرارگیرد.

     

    1-2) ضرورت و اهمیت تحقیق:

    زیست بشری در شرایط کنونی که همراه با توسعه گسترده ماشین و تأثیرات آن بر محیط شهری که مکان استقرار انسان معاصراست می باشد دارای مشکلات وپیچیدگی های ناشی از توسعه روزافزون صنعتی وبروز گرفتاریهای آن در پدیده بهداشت محیط می باشد . این توسعه که منجر به تولید انبوه کالاها ولوازم ودرنتیجه تولید گسترده پسماندها درسطح شهرهای بزرگ و کلانشهرها شده است مدیریت شهری را به چالشی اساسی در مدیریت مواد زائد شهری کشانده است .

    امروزه جهت رفع مشکلات بهداشتی و زیست‌ محیطی ناشی از جمع‌آوری زباله‌ های کلان شهری نظیر تهران که روزانه در حدود 8000 تن بالغ می‌گردد بدون ارایه راهکار و تعامل و مشارکت شهروندان با مدیریت شهری امری اجتناب ناپذیر است و تنها راه حل مناسب و عملی جهت تحقق امر بازیافت پسماندهای شهری اجرای تفکیک از مبدأ است که به نسبت سایر طرح‌های مدیریت مواد زائد کارآمدی خود را نشان داده است.

    Abstract

    This Theses includes 5 chapters in which the solid hysteresis separation project from source and its effects on urban management is studied as a case study in the 22nd section of Tehran municipality; also its various effects on urban life, the people and urban management role is considered. Finally some strategies are offered to support and improve the conditions of this process.

    The goals of research:

    to be acquainted with the processes dominant in the separation process from the source

    the necessity to know how to have the most participation of citizens with the urban management

    to identify and to study the function of urban management as well as the executors of separating and recycling

    to identify the problems and to offer managing strategies in order to increase the efficiency of the separation project from source.

    Research Method:

    Descriptive – analytic, the research is applicative - developing and is limited to the 22nd section of Tehran municipality. The results are as follows: the Amounts of collected separated hysteresis had an overwhelming increase due to some factors including suitable citizen instructions, cooperation and coordination among the citizens, the executors and urban management in respect to the population of families and the dwellers of this section. Also other conclusion was made that implementation of this increasing process of separation and collection of solid hysteresis must contain the continuity of training and notification. Unfortunately, the amount of collected urban solid hysteresis, being separated, has not decreased which some strategies will be offered.

    Key words:

    Separation from the source, hysteresis, management, the city, urban management

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی طرح تفکیک پسماند های جامد شهری از مبدأ و آثار آن بر مدیریت شهری (مطالعه موردی منطقه 22 شهرداری تهران)

    فهرست:

    چکیده

    مقدمه

    فصل اول: کلیات تحقیق

    طرح مسأله................................................................................................. 2                        

    ضرورت و اهمیت تحقیق .............................................................................................. 3

    اهداف کلی تحقیق                                                                      4

    پیشینه تحقیق                                                                            4             

    سوالات تحقیق                                                                          5              

    فرضیات تحقیق                                                                         5               

    روش و مراحل تحقیق................................................................................. 6              

    کاربرد و نتایج تحقیق ................................................................................. 7              

    تنگناها و محدودیتهای تحقیق....................................................................... 7              

     

    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

    2-1)   تعاریف و مفاهیم ..................................................................................... 9              

    2-1-1) تعریف  پسماند  .................................................................................... 9              

    2-1-1-1) تعریف تفکیک از مبدأ پسماند.............................................................. 9              

    2-1-2) تعریف و مفهوم مدیریت  ....................................................................... 9              

    2-1-2-1)  برنامه ریزی ...................................................................................... 10             

    2-1-2-2)  سازماندهی........................................................................................ 10

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                          صفحه

    2-1-2-3)  نظارت                                                                            10   

    2-1-2-4) انگیزش                                                                            10

    2-1-3) تعریف مدیریت شهری............................................................................ 11             

    2-1-4) تعریف شهر و مفاهیم آن ........................................................................ 11             

    2-2)   نظریه های مربوط به پیدایش شهرها........................................................... 13             

    2-2-1)  نظریه هیدرولیک (مفهوم مازاد تولید)....................................................... 13             

    2-2-2)  نظریه اقتصادی (شهر به عنوان یک بازار)................................................. 14           

    2-2-3)  نظریه شهر به عنوان یک پایگاه نظامی و دفاعی......................................... 15           

    2-2-4) نظریه مذهبی ، گسترش معابد و عبادتگاه ها............................................... 15           

    2-3) اشکال شهر                                                                              16             

    2-3-1) شهر خطی ............................................................................................. 16                      

    2-3-2) شهر قطاعی............................................................................................ 17                      

    2-3-3) شهر شطرنجی......................................................................................... 17                      

    2-3-4) شهر ستاره ای......................................................................................... 18                      

    2-3-5) شهر چندهسته ای.................................................................................... 19             

    2-4)  تاریخچه ، طبقه بندی پسماندها و اثرات غیر بهداشتی آن............................... 19           

    2-4-1)  تاریخچه مدیریت پسماند....................................................................... 19             

    2-4-2)  طبقه بندی(پسماندهای جامد مواد زائد جامد) شهریاز نظر منابع تولید ........ 22           

    2-4-2-1)  زباله های شهری................................................................................ 22

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                   صفحه

    2-4-2-1-1) زائدات غذائی یا پسماندهای تر........................................................ 22           

    2-4-2-1-2)  آشغال یا زباله های خشک(قابل بازیافت)........................................ 22           

    2-4-2-1-3)  خاکستر                                                                        .................. 22                 

    2-4-2-1-4) پسماندهای دفنی و غیرقابل بازیافت................................................. 22

    2-4-2-1-5)   پسماندهای مخاطره آمیز   ............................................................ 23

    2-4-2-1-6)   زائدات ناشی از تخریب و ساختمان سازی...................................... 23           

    2-4-2-1-7)  خاک،نخاله ولجن حاصل از فعالیتهای عمرانی ویارفت و روب ونظافت معابر وانهار           23                                                                                                       

    2-4-2-1-8)  سرشاخه و زائدات باغبانی.............................................................. 23             

    2-4-2-2)  زباله های صنعتی............................................................................... 23             

    2-4-2-3)  زباله های خطرناک............................................................................. 24             

    2-4-2-4)  زباله های بیمارستانی ......................................................................... 24             

    2-4-2-4-1)  زباله های عفونی............................................................................ 25             

    2-4-2-4-2)  زباله های پاتوبیولوژیکی................................................................. 25             

    2-4-2-4-3)   زباله های داروئی.......................................................................... 25             

    2-4-2-4-4)   رادیو اکتیو.................................................................................... 26             

    2-4-2-4-5)   سایر موارد................................................................................... 26             

    2-4-3)  اثرات بهداشتی و زیست محیطی زباله...................................................... 26             

    2-4-3-1)  خطرات ناشی از دفع زباله به طریق غیربهداشتی و آثار آن..................... 28 

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                     صفحه

     2-4-3-1-1)  حشرات  (مگس)......................................................................... 28

     2-4-3-1-2)  جوندگان (موش)  ....................................................................... 29

     2-4-3-1-3)  آلودگی آب ................................................................................ 29

    2-4-3-1-3-1)  روش مستقیم............................................................................. 30

    2-4-3-1-3-2)  روش غیر مستقیم....................................................................... 30

    2-4-3-1-4)  آلودگی هوا................................................................................... 31

    2-4-3-1-5)  آلودگی خاک................................................................................. 32

                

     فصل سوم: بررسی و شناخت محیطی، فیزیکی، جغرافیایی، طبیعی وانسانی ( شرایط جغرافیائی در طرح تفکیک از مبدأ ) منطقه22 شهر تهران

    3-1)  مطالعات جغرافیای طبیعی........................................................................... 35

    3-1-1)  موقعیت جغرافیایی................................................................................. 35

    3-1-2)  زمین شناسی.......................................................................................... 37

    3-1-3)  زلزله..................................................................................................... 37

    3-1-3-1)  راندگی (گسله) شمال تهران  ............................................................. 38

    3-1-4)  ژئومورفولوژی....................................................................................... 38

    3-1-5)  وضعیت توپوگرافی و شیب بندی منطقه................................................... 39

    3-1-6)  جریانهای آب و هوائی مؤثر بر منطقه....................................................... 40

    3-1-7)  وضعیت شاخص های اقلیمی.................................................................. 40

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                       صفحه

    3-1-7-1)  دما (درجه حرارت)........................................................................... 40

    3-1-7-2)  بارش................................................................................................ 44

    3-1-7-3)  رطوبت نسبی.................................................................................... 45

    3 -1-8)  باد....................................................................................................... .................. 46       

    3-1-9)  منابع آب............................................................................................... 48

    3-1-9-1)  منابع آب سطحی............................................................................... 48

    3-1-9-1-1)  رودخانه کن.................................................................................. 48

    3-1-9-1-2)   رودخانه (مسیل) چیتگر................................................................. 49

    3-1-9-1-3)   رودخانه (مسیل) وردآورد   ......................................................... 49                   

    3-1-9-2)  منابع آب در سازند سخت.................................................................. 50

    3-1-9-3)  منابع آب در آبخوان های آبرفتی......................................................... 50

    3-1-10)  خاک                                                                                50             

    3-1-11)  پوشش گیاهی...................................................................................... 50             

    3-1-11-1)  مراتع.............................................................................................. 50                      

    3-1-11-2)  پارکهای جنگلی............................................................................... 51             

    3-1-11-2-1)  پارک جنگلی چیتگر .................................................................... 51             

    3-1-11-2-2)  پارک جنگلی خرگوش دره........................................................... 51           

    3-1-11-2-3)  فضای سبز و پارکها..................................................................... 51             

    3-1-12)  پوشش جانوری                                                                    .................. 52

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                         صفحه.............

    3-1-13)  ویژگی های زیست محیطی منطقه 22.................................................... 53             

    3-2)  مطالعات کالبدی منطقه 22.......................................................................... 53             

    3-2-1) شرایط منطقه22                                                                      53

    3-2-2)گونه شناسی فضای شهری و معماری (تحلیل تیپولوژیک وضع موجود)......... 54

    3-2-2-1) تیپ یک: الگوی متعارف شهرک گلستان ( راه آهن ).............................. 54           

    3-2-2-2) تیپ دو : شهرک چشمه                                                          .................. 54       

    3-2-2-3) تیپ سه : شهرک دهکده المپیک........................................................... 55             

    3-2-2-4) تیپ چهار:شهرک لاله                                                            56           

    3-2-2-5) تیپ پنج: شهرک دانشگاه شریف........................................................... 57             

    3-2-3)مطالعات اکولوژیک وفضای کالبدی............................................................ 58             

    3-2-4) زمینه های اجرائی در مطالعات کالبدی....................................................... 63           

    3-3)  مطالعات جغرافیای انسانی منطقه 22............................................................ 63             

    3- 3- 1)  بررسی جمعیت منطقه و تحولات آن..................................................... 64           

    3- 3- 2)  تحولات بعد خانوار و ساختارسنی- جنسی جمعیت............................... 65           

    3- 3- 3)  جمعیت وپراکندگی آن                                                           68

    3- 3- 4)  سواد و آموزش                                                                    70

    3-3 - 5)  میزان فعالیت (اشتغال)                                                           70

    3-3 - 6)  رشد طبیعی ، میزان مهاجرت و مبدأ مهاجرت به منطقه22........................ 71           

    3-3 - 7)  برآورد جمعیت منطقه 22 در آینده و پیش بینی آن................................. 72

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                      صفحه................

    3- 3- 8)  وضعیت اقتصادی منطقه 22 ................................................................ 74

     

    4)فصل چهارم : بررسی روند طرح تفکیک پسماند‌های جامد شهری از مبدأ ونقش و جایگاه آن در مدیریت مواد زائد شهری

    4-1)   نقش فرهنگ و آموزش در توسعه سیستم‌های تفکیک پسماندهای جامد شهری.. 78

    4-1-1)  توسعه فرهنگی وآموزشی شهروندان جهت تفکیک پسماندهای جامدشهری ازمبدأ

                                                                                                      79                                  

    4-1-2) توسعه فرهنگی وآموزشی طرح تفکیک ازمبدأ پسماندهای جامدشهری برای انجمن های مردمی      82          

    4-1-3) برنامه های آموزشی طرح تفکیک ازمبدأ پسماندهای جامدشهری ویژه مسؤلین و مدیریت شهری     84          

    4-1-4)  نحوه انجام تبلیغات و پیش بینی برنامه های تشویقی مناسب...................... 85

    4-1-5)کمک به اقتصادکلان جامعه(منافع اقتصادی ناشی ازتفکیک مواددرمنطقه22) .. 86

    4-1-5-1) روش های ارزیابی هزینه ها و منافع محیط زیست................................. 87           

    4-1-5-1-1) روش تحلیل هزینه - فایده  ............................................................ 88             

    4-1-5-1-2) روش تحلیل هزینه – مؤثر............................................................... 89             

    4-2)  مدیریت مواد زائد جامد.............................................................................. 90             

    4-2-1)  ضرورت توجه به استراتژی در مدیریت مواد زائد جامد............................. 91           

    4-2-1-1)  اجتناب از تولید زباله.......................................................................... 93

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                        صفحه...........................  

    4-2-1-2)  کاهش تولید زباله............................................................................... 93             

    4-2-1-3)  استفاده مجدد..................................................................................... 94

    4-2-1-4)  بازیافت                                                                           94             

    4-2-1-5)  بازیابی (استحصال)............................................................................ 95             

    4-2-1-6)  تصفیه و دفع..................................................................................... 96             

    4-2-2)  عناصر موظف و مؤثر در سیستم مدیریت مواد زائد جامد شهری................. 96

    4-2-2-1)  تولید                                                                              97             

    4-2-2-1-1) عوامل موثر در تولید زبانه................................................................. 98             

    4-2-2-2)  ذخیره، پردازش و اداره در محل.......................................................... 100         

    4-2-2-3)  جمع‌آوری......................................................................................... 101                     

    4-2-2-3-1) وضعیت موجود جمع آوری در شهر تهران........................................ 102         

    4-2-2-4)  حمل و نقل (انتقال)........................................................................... 105           

    4-2-2-5)  بازیافت و پردازش............................................................................ 105           

    4-2-2-5-1)  تفکیک از مبدأ و نقش آن در بهداشت جامعه.................................... 107         

    4-2-2-5-2 )  تفکیک از پسماندهای جامد شهری در مقصد.................................. 108         

    4-2-2-6)  دفع مواد زائد جامد............................................................................ 109           

    4-2-2-6-1)  سوزاندن........................................................................................ 110           

    4-2-2-6-2)  دفن بهداشتی و روش های آن........................................................ 112         

    4-2-2-6-3)  کمپوست به عنوان روش دفع.......................................................... 114         

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                         صفحه                                                                                      

    4-2-3)  نقش کاهش زباله در مبدأ و اثرات آن در مدیریت پسماندهای جامد شهری

                                                                                                      115

    4-2-3-1)  شیوه‌های کاهش زباله در مبدأ تولید                                            115

    4-2-3-1-1)  استفاده مجدد از کالا و محصول....................................................... 115         

    4-2-3-1-2)   افزایش دوام اجناس تولیدی.......................................................... 116         

    4-2-3-1-3)   مصرف مواد با توجه به بسته‌بندی کالاها.......................................... 116         

    4-2-3-1-4)  کاهش میزان سمیت در ترکیب زباله................................................. 117         

    4-3) ویژگی های نظام فنی و اجرائی جمع آوری پسماندهای جامد شهری (خشک) از مبدأ درشهرداری تهران(منطقه22).     117                 

     

    فصل پنجم : جمع بندی و نتایج (آزمون فرضیه ها و ارائه پیشنهادات)

    5-1) آزمون فرضیات تحقیق................................................................................. 120           

    5-1-1) بررسی فرضیه اول................................................................................... 120           

    5-1-2) بررسی فرضیه دوم.................................................................................. 121

    5-1-3) بررسی فرضیه سوم.................................................................................. 122           

    5-2) نتیجه گیری                                                                              123         

    5-2-1) شناسائی مشکلات................................................................................... 124
    فهرست مطالب

    عنوان                                                                           صفحه........................

    5-2-1-1) مشکلات مربوط به مدیریت پسماندهای خشک..................................... 125         

    5-2-1-2) مشکلات مربوط به مشارکت شهروندی ................................................ 125         

    5-2-1-3) مشکلات موجود در همکاری بخش خصوصی وکاهش تصدی گری شهرداری

                                                                                                      126         

    5-2-2) ارا ئه پیشنهادات...................................................................................... 126           

    5-2-2-1) کاهش در مبدأ.................................................................................... 127           

    5-2-2-2) بهبود روشهای ساختاری و مدیریت...................................................... 128           

    5-2-2-3) مشارکت شهروندان............................................................................. 129           

    5-2-2-4) توسعه بخش خصوصی و کاهش تصدی گری........................................ 130         

    فهرست منابع...................................................................................................... 131                    

    پیوست                                                                                          .................. 135      

    .

    منبع:

    - آمار و اطلاعات تفکیک زباله در شهر تهران ،1387، سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران،.

     

    2- بازنگری طرح جامع شهرداری منطقه 22 تهران، 1386، مهندسین مشاور شارستان.

    3- برآبادی، م، 1384، الفبای شهر، انتشارات، سازمان شهرداریها و دهیاری‌های کشور.

    4- بررسی و ارزیابی طرح تفصیلی منطقه 22 شهرداری تهران از دیدگاه مواد زائد و جامد و ارائه راه‌ حل بهینه گزارش شماره 1 و 2، 1382،انتشارات مرکز تحقیقات و مطالعات محیط زیست و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم و تحقیقات تهران.

    5- بررسی و ارزیابی طرح تفصیلی منطقه 22 شهرداری تهران از دیدگاه مواد زائد و جامد و ارائه راه‌ حل بهینه گزارش شماره 3 ،1382، انتشارات مرکز تحقیقات و مطالعات محیط زیست و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم و تحقیقات تهران.

    6- بررسی پتانسیل و توان اکولوژیکی منطقه 22 و تبیین الگوی آمایش محیط‌زیست سرزمین، 1380، دانشگاه آزاد اسلامی  واحد علوم و تحقیقات.

    7- بهرامی، س، 1383، ورودی شهر تهران از سمت غرب، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده معماری و عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین.

    8- تحلیل کالبدعناصر مصنوع جهت اصلاح الگوها و ضوابط طراحی شهری در منطقه 22،1377،معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران.

    9- تفکیک در مبدأ یک تجربه در کشورهای در حال توسعه - نمونه تهران، 1375، حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران.

    10- جعفرپور،ا، 1381، اقلیم‌شناسی - انتشارات دانشگاه تهران.

    11- جزوه آموزش آموزشگران مدیریت مواد زائد جامد شهری، 1383،انتشارات سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران.

    12- دفترچه پیمان عملیات جمع‌آوری پسماندهای خشک مناطق22گانه شهرداری تهران به بخش خصوصی، 1386، معاونت خدمات شهری شهرداری تهران.

    13- حسن‌نژاد عمرانی، م، 1386، بررسی توسعه فیزیکی شهر آمل و تأثیر آن بر حوزه نفوذ، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز.

    14- زنجانی،ح. 1384، تحلیل جمعیت شناسی - انتشارات سمت.

    15- زنجانی ح ،1382، گزیده مطالعات جمعیتی - مجموعه شهری تهران، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران.

    16- سعیدنیا، الف، 1383، کتاب سبز شهرداری مدیریت شهری،انتشارات دهیاریها و شهرداریهای کشور.

    17- شکوئی، ح، 1383، دیدگاه‌های نو در جغرافیای شهری، جلد اول،‌ انتشارات سمت .

    18- شیعه، 1- 1382، مقدمه ای بر مبانی برنامه ریزی شهری، انتشارات علم و صنعت.

    19- شرکت جهاد تحقیقات آب و آبخیزداری، 1382، طرح توسعه و بهسازی پارک جنگلی چیتگر، جلد نهم گزارش مطالعات حیات وحش.

    20- صمدی، م، 1381، طرح جامع بهداشت محیط منطقه 22 شهرداری تهران، دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی گروه مهندسی بهداشت محیط.

    21- طرح توسعه و بهسازی پارک جنگلی چیتگر، جلد ششم، گزارش زمین‌شناسی و ژئومورفولوژی ، 1382، شرکت جهاد تحقیقات آب و آبخیزداری.

    22- طرح جامع بهداشت محیط منطقه 22 شهرداری تهران، گزارش خدمات مرحله اول ، 1380، انتشارات دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران،

    23- شرکت جهاد تحقیقات آب و آبخیزداری1382،، طرح و توسعه و بهسازی پارک جنگلی چیتگر جلد پنجم گزارش پوشش گیاهی (جنگلی)، گزارش نهایی ، انتشارات جهاد تحقیقات آب و آبخیزداری.

    24- عبدلی، م ع، 1385، بازیافت مواد زائد جامد شهری، انتشارات دانشگاه تهران.

    25- عرب حلوائی، م، 1375، مبانی علمی و عملی طرح بازیافت و تفکیک مواد از مبدأ منطقه 20 شهرداری تهران معاونت پژوهش سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران.

    26- عظیمی، ن، 1381، پویش شهر نشینی و مبانی نظام شهریف ، نشر نیکا .

    27- عمرانی، ق ع، 1386، مدیریت زباله‌های شهری، دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران.

    28- عمیق، م. 1386 ، بازیافت زباله  ، ترجمه، انتشارات پیدایش.

    29- فرید، ی، 1368 ، جغرافیا و شهرشناسی، انتشارات دانشگاه تبریز.

    30-  کاظمی خیبری،خ.1386،تفکیک ازمبدأ و مکانیزاسیون سیستم های جمع آوری مواد قابل بازیافت با نگرشی بر الگوی مدیریتی و اجرائی مورد استفاده درشهرمشهد. سازمان بازیافت وتبدیل مواد شهرداری تهران.

    31- مجله دانشمند سال 45 زمستان 1386، گنج پنهان،‌ثروتی که برباد می‌رود.انتشارات بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی.

    32- مدنی شاهرودی ، ه ، پیشنهاد استراتژی وسیستم های مدیریت پسماند جامدشهری برای شهر تهران، 1386، سازمان بازیافت وتبدیل مواد شهرداری تهران.

    33- مدیریت پسماندهای شهری - نگاهی به تجربه شهرهای مختلف جهان در نحوه جمع‌آوری زباله، 1386، انتشارات سازمان خدمات موتوری شهرداری تهران.

    34- مطالعات اقتصادی و اجتماعی، (گزارش شماره 3) ، 1380، مرکز تحقیقات و مطالعات زیست‌محیطی دانشکاه  آزاد اسلامی - واحد علوم و تحقیقات.

    35- مهندسین مشاور شارستان، مطالعات جمعیتی و اقتصادی - اجتماعی ، مبحث پنجم.

    36- مهدوی، م. 1383 ، اصول و مبانی جغرافیایی جمعیت، ترجمه، نشر قومس.

    37- مرکز تحقیقات و مطالعات زیست‌محیطی دانشگاه آزاد اسلامی، مطالعات و تحقیقات اقلیم‌شناسی (گزارش شماره 2)،1382، واحد علوم و تحقیقات.

    38- مرکز تحقیقات و مطالعات زیست‌محیطی دانشگاه آزاد اسلامی - مطالعات و تحقیقات اقلیم‌شناسی، 1386، واحد علوم و تحقیقات تهران.

    39- نقوی،ر- حسنی، ا،1386،بررسی طرح های تفکیک درمبدأ از دیدگاه اقتصادی(مطالعه موردی منطقه20تهران)، سازمان بازیافت وتبدیل مواد شهرداری تهران.

    40- نقوی، ر- فرضی،ا،1386،بررسی مدیریت پسماند خشک شهر تهران،سازمان بازیافت وتبدیل مواد شهرداری تهران.

    41- نظریان، ا، 1380، جغرافیای شهری ایران، انتشارات دانشگاه پیام نور.

    42- پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

    43- اداره کل خدمات شهری شهرداری تهران، نظام فنی و اجرایی جمع‌آوری پسماندهای خشک، 1383.

    44- هراتی،‌ن، 1379، حفاظت از محیط‌زیست، پیشنهاد 50 کار ساده برای حفاظت از کره زمین شرکت انتشارات فنی ایران.ترجمه.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی طرح تفکیک پسماند های جامد شهری از مبدأ و آثار آن بر مدیریت شهری (مطالعه موردی منطقه 22 شهرداری تهران), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی طرح تفکیک پسماند های جامد شهری از مبدأ و آثار آن بر مدیریت شهری (مطالعه موردی منطقه 22 شهرداری تهران), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی طرح تفکیک پسماند های جامد شهری از مبدأ و آثار آن بر مدیریت شهری (مطالعه موردی منطقه 22 شهرداری تهران), رساله در مورد پایان نامه بررسی طرح تفکیک پسماند های جامد شهری از مبدأ و آثار آن بر مدیریت شهری (مطالعه موردی منطقه 22 شهرداری تهران), پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی طرح تفکیک پسماند های جامد شهری از مبدأ و آثار آن بر مدیریت شهری (مطالعه موردی منطقه 22 شهرداری تهران), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی طرح تفکیک پسماند های جامد شهری از مبدأ و آثار آن بر مدیریت شهری (مطالعه موردی منطقه 22 شهرداری تهران), مقاله در مورد پایان نامه بررسی طرح تفکیک پسماند های جامد شهری از مبدأ و آثار آن بر مدیریت شهری (مطالعه موردی منطقه 22 شهرداری تهران), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی طرح تفکیک پسماند های جامد شهری از مبدأ و آثار آن بر مدیریت شهری (مطالعه موردی منطقه 22 شهرداری تهران), تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی طرح تفکیک پسماند های جامد شهری از مبدأ و آثار آن بر مدیریت شهری (مطالعه موردی منطقه 22 شهرداری تهران), مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی طرح تفکیک پسماند های جامد شهری از مبدأ و آثار آن بر مدیریت شهری (مطالعه موردی منطقه 22 شهرداری تهران), پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی طرح تفکیک پسماند های جامد شهری از مبدأ و آثار آن بر مدیریت شهری (مطالعه موردی منطقه 22 شهرداری تهران)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت