پایان نامه بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیوی کاران استان مازندران ( شهرستانهای تنکابن و چالوس )

تعداد صفحات: 375 فرمت فایل: word کد فایل: 1042
سال: 1385 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیوی کاران استان مازندران ( شهرستانهای تنکابن و چالوس )

    پایان نامه کارشناسی  ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی (M.Sc)

    چکیده

    تحقیق حاضر به بررسی و شناخت نیازهای آموزشی - ترویجی کیویکاران استان مازندران (شهرستانهای تنکابن و چالوس) پرداخته است. این تحقیق از نوع کاربردی و به روش توصیفی، همبستگی می باشد که شیوه اجرای آن به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است.  جامعه آماری این تحقیق شامل 7132 نفر از کیویکاران شهرستانهای تنکابن وچالوس در سال زراعی 1385-1384 می باشد و در همین راستا جمعیت مورد مطالعه بر اساس فرمول کوکران 360 نفر برآورد شده است و روش نمونه گیری بصورت تصادفی ساده  می باشد . برای تجزیه و تحلیل داده ها از  نرم افزارspsswin استفاده
    شده است .

     نتایج نشان می دهد که میزان نیازهای آموزشی - ترویجی کیویکاران  در کلیه مراحل کشت کیوی؛ اعم از احداث باغ، کاشت، داشت، برداشت و انبارداری درحد متوسط به بالامی باشد. همچنین مهمترین کانال
    آموزشی و ترویجی استفاده شده در خصوص کشت کیوی، مشاهده فعالیت سایرکیویکاران می باشد ضمن اینکه استفاده از مجلات و نشریات آموزشی - ترویجی، استفاده از کلاسهای آموزشی، استفاده از برنامه های آموزشی - ترویجی تلویزیون و رادیو، تماس با مروجین و تماس با کارکنان جهاد کشاورزی در حد کم صورت گرفته است.

    نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان می دهد که بین متغیر های مستقل؛ سطح تحصیلات، سابقه کشت کیوی، سطح کشت کیوی، تماس با کارکنان جهاد کشاورزی، تماس با مروجان، استفاده از کلاسهای آموزشی و ترویجی، استفاده از مجلات و نشریات آموزشی و مشاهده فعالیت سایر کیویکاران با متغیر وابسته میزان نیازهای آموزشی - ترویجی کیویکاران رابطه معکوس وجود دارد ولی بین متغیر دسترسی به مناطق شهری با متغیر میزان نیاز آموزشی رابطه مثبت وجود دارد. ضمن اینکه بین
    متغیرهای؛ سن، درآمد، تعداد افراد تحت تکفل، عملکرد محصول کیوی، استفاده از برنامه های آموزشی رادیو و تلویزیون با متغیر میزان نیاز آموزشی رابطه ای مشاهده نمی گردد. نتایج حاصل از تأثیر فردی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته نشان می دهد که جنسیت، تأهل، شغل اصلی، نوع مالکیت،عضویت در تعاونی کیویکاری بر میزان نیاز آموزشی مؤثر است ولی تسهیلات حمایتی بر میزان نیاز آموزشی تأثیری نداشته است.

    نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره درخصوص تأثیرات متغیرهای مستقل تحقیق بر میزان نیازهای آموزشی -  ترویجی کیویکاران بیانگر آن است که به ترتیب متغیرهای سابقه کشت کیوی، استفاده از کلاسهای آموزشی - ترویجی، مشاهده فعالیت سایر کیویکاران و تماس با مروجان تأثیرمنفی بر میزان نیازهای آموزشی داشته اند. ولی متغیر دسترسی به مناطق شهری بر میزان نیازهای آموزشی تأثیر مثبت داشته است.

    واژگان کلیدی: نیاز سنجی آموزشی ، فعالیتهای ترویجی ، کیویکاران ، کیوی.

     

     

     

    مقدمه[1]

    رشد وتوسعه بخش کشاورزی از مصادیق بارز توسعه ملی، اقتصادی و در نهایت امنیت ملی هر کشور محسوب می شود. بر مبنای تجربه های به دست آمده از کشورهای توسعه یافته وحتی برخی کشورهای همسایه، رشد بخش کشاورزی را می توان زیربنا و بستر توسعه صنعتی ، بخش خدمات، بهداشت غذائی و ... در اقتصاد ملی هر کشور محسوب نمود، به عبارت دیگر بخش کشاورزی نقش موتور و نیرو دهنده توسعه را برعهده دارد. زیربخش باغبانی نیز به دلیل داشتن مزیتهای خاص نسبت به سایر زیربخشهای کشاورزی و همچنین دیگر بخشهای اقتصادی، دارای ظرفیتهای ویژه ای جهت توسعه بخش کشاورزی در راستای تحقق اهداف توسعه ملی است.

    به اعتقاد کارشناسان، مزیت اقتصادی که در فعالیتهای باغداری وجود دارد در بخش زراعی کمتر به چشم
    می خورد، قیمت محصولات باغی به مراتب از محصولات زراعی در بازارهای جهانی بیشتر است و از اینرو می توان به درآمدهای ارزی مناسب وبهره گیری بهتر از مزیت های موجود( شرایط اقلیمی، دسترسی به بازارهای خارجی و ...) نائل آمد. تنوع آب وهوا و کشت وپرورش طبیعی انواع میوه و تره بار در ایران با بهره گیری از منابع طبیعی خاک وآب و بهره گیری از تابش مستقیم خورشید سبب شده است که محصولات باغی ایران، از مزیتهای بهداشتی ومرغوبیت در طعم و مزه برخوردار شود.

    از اینرو با سرمایه گذاری در ایجاد صنایع تبدیلی و نگهداری، تجهیزات حمل و نقل و حضور موثر در بازارهای جهانی (نمایشگاههای معتبر صنایع غذایی و محصولات کشاورزی در اروپا وشرق آسیا) می توان زمینه گسترش  صادرات محصولات باغی کشور را فراهم آورد.

    یکی از محصولات بسیار ارزنده و گرانبها که می تواند در صورت ازدیاد تولید و صدور به خارج مقادیری از ارز کشور را تأمین نماید میوه کیوی (کیوی فروت ) است.

    نام اصلی این میوه Chinese gooseberry  یا انگور فرنگی چینی است. کیوی، میوه بومی مناطق جنوب غربی چین است. در اوائل دهه 1920 تولید آن در مناطق جنوب شرقی آسیا، ژاپن و نیوزیلند آغاز شد ودر اوائل دهه 1960 با صدور اولین محموله انگور فرنگی چینی از سوی نیوزیلند، صادرکنندگان برای این میوه نام کیوی را که در اصل نام پرنده ملی این کشور است برگزیدند. کیوی از جمله گیاهان مناطق نیمه گرمسیری است و در مقابل سرما بسیار مقاوم می باشد. گونه های کیوی به شکلهای زینتی و خوراکی در جهان کشت می شوند. درخت کیوی به درخت انگور شباهت بسیار دارد و دارای ساقه خزنده با برگهای قلبی شکل است. همچنین این میوه گیاهی است دو پایه که با توجه به خصوصیات گلهای نر و ماده آن برای اینکه میوه تشکیل گردد و اختلالات تلقیحی و ریزش پیش نیاید می باید هنگام گرده افشانی تمام سطح کلاله به مقدار کافی دانه گرده دریافت نماید که این عمل در شرایط طبیعی توسط حشرات به ویژه زنبور عسل( تا 96 درصد) و باد (تا 4 درصد ) صورت می گیرد.

    لازم به ذکر است که نهال کیوی به رطوبت زیاد ( حداقل بارش سالانه 150 سانتی متر) ، آبیاری مناسب در فصل رشد، نورآفتاب کافی در تابستان، دمای خنک پائیزی برای کامل شدن میوه و زمستانهای نسبتاً سرد برای طعم بخشیدن به میوه نیاز دارد. خاک مناسب جهت کاشت کیوی، خاک عمیق حاصلخیز و دارای هوموس  می باشد، که PH آن نباید از 9/6 تجاوز کند. زمان کاشت نهال کیوی در اواخر زمستان یا اوائل بهار است، که پس از 4 سال به بهره دهی می رسد.

    این میوه دارای ظاهری کشیده و استوانه شکل بوده، پوست آن بسیار نازک و به رنگ قهوه ای می باشد و از کرکهای کوتاه و پرپشت پوشیده شده است. میوه کیوی سفت اما گوشتی و آبدار است، قسمت گوشتی آن به رنگ سبز و حاوی دانه های ریز و سیاهرنگ خوراکی است که بسیار معطر و خوش طعم وسرشار از ویتامین C  بوده و میزان آن  10 برابر ویتامین C  موجود در لیموترش است.

    بر حسب واریته های مختلف، وزن هر عدد میوه کیوی بین 30 تا 200 گرم می باشد. واریته " هایوارد" معروفترین و پرمحصول ترین رقم کیوی در جهان است که گرد و تخم مرغی شکل است و در اواسط آبان ماه می رسد. " آبوت"  که فصل برداشت آن در اواخر مهر ماه است نسبتاً کشیده تر از واریته هایوارد است." برونو" استوانه ای شکل بوده و قسمت بالا وپایین آن کروی است. " مانتی " نیز به شکل گلابی است و رنگ آن  قهوه ای روشن می باشد که در آذرماه می رسد.

    حال به منظور پرورش میوه کیوی در ایران، با توجه به بیان مطالبی در خصوص آب و هوا وشرایط اقلیمی مورد نیاز آن ( آب ، رطوبت ، حرارت، آفتاب و خاک ...) می توان گفت که در ایران بویژه قسمت مهمی از منطقه شمال ( گیلان و مازندران ) یعنی از آستارا تا ساری برای کشت این میوه مساعد و مناسب می باشد. کیوی، این طلای سبز که می تواند هرساله به ما محصول فراوانی دهد، جا دارد که باغداران تولید کننده آن از طریق آموزش در خصوص نحوه صحیح کشت و کار و برداشت و نگهداری این میوه اطلاعاتی بدست آورده تا بتوانند در جهت توسعه هر چه بیشتر این محصول هم از لحاظ کمی و  هم کیفی کوشا باشند.

    از اینرو به منظور اثربخشی آموزش این افراد(کیویکاران) ، می باید از نیازهای آموزشی – ترویجی آنان در ارتباط با پرورش کیوی آگاه شد. زیرا نیازهای آموزشی - ترویجی یکی از دروندادهای اصلی سیستم آموزشی است که مبنای اساسی طرح ریزی، اجرا و ارزشیابی فعالیتهای سیستم قرار می گیرد. در بسیاری از مواقع فراگیران مجبور می شوند مطالبی را یاد بگیرند که عملاً در موقعیت شغلی شان کاربردی ندارد. این مشکل جدا از تبعاتی که دارد، ناشی از دو دلیل است: عدم دقت در نیازسنجی و یا نبود خود نیازسنجی در فرآیند آموزش.

    لازم به توضیح است  که شناخت اینگونه نیازها، احتیاج به درک صحیحی از وضع موجود و تعیین اهداف معقولی به عنوان وضع مطلوب دارد تا به واسطه آن بتوان، فاصله میان این دو وضعیت را کاهش داد.

    به طور کلی با در نظرگرفتن اهمیت اقتصادی محصول کیوی، از یک سو به عنوان تأمین کننده بخش مهمی از درآمد خانوارهای کیویکار واز سوی دیگر با عنایت به اینکه برخی از مناطق تحت کشت این محصول از جمله شهرستانهای تنکابن و چالوس از استان مازندران به علت دارا بودن پتانسیلهای بالا به عنوان مراکز عمده کشت کیوی که ارزش صادراتی نیز داشته مطرح گردیده اند، لذا این تحقیق درصدد آن شده که به بررسی نیازهای آموزشی- ترویجی کیویکاران این مناطق جهت ارائه برنامه های آموزشی مناسب در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی محصول تولیدی بپردازد.

     

    1-2- تعریف مسأله[2]

    بررسی های انجام شده در زمینه بهترین مناطق  جهت کشت کیوی در ایران، حاکی از آن است که حاشیه دریای خزر و به ویژه نواحی مرکزی کرانه های دریای خزر، مناسبترین مناطق برای کشت و تولید کیوی در ایران  می باشد. وجود رشته کوه البرز همچون سدی در جنوب این ناحیه وموجودیت دریای خزر در شمال کرانه های دریای خزر باعث شده که این مناطق دارای آب و هوا وشرایط اقلیمی بسیار مساعدی برای انواع فعالیتهای گوناگون کشاورزی باشند. رطوبت فراوان، بارش سالانه به میزان 300 تا 2000 میلیمتر پراکنش مناسب، تعداد ساعات آفتابی فراوان،فقدان یخبندان طولانی و زمستانهای بسیار سرد، عدم وزش بادهای شدید و بارش  تگرگ و غیره از جمله خصوصیاتی است که نواحی مرکزی دریای خزر را می توان به عنوان بهترین منطقه برای کشت کیوی در جهان قلمداد کرد. درخت کیوی با توجه به شرایطی که برای رشد و نمو نیاز دارد، در نواحی مرکزی  کرانه های دریای خزر (غرب استان مازندران و شرق گیلان) وبیشتر در
    ماسه زارهای ساحلی به خوبی رشد می کند.

    حال، از میان نواحی مرکزی کرانه های دریای خزر، غرب استان مازندران بویژه شهرستانهای تنکابن و چالوس دارای بیشترین اراضی جهت کشت کیوی می باشند واین امر بدان علت است که باغداران این مناطق به صورت خودجوش و بدون آنکه دولت هزینه ای را متقبل شده باشد، بخشهای بزرگی از باغهای مرکبات را به باغهای کیوی تبدیل کرده اند و در نتیجه تولید این محصول به سرعت افزایش یافته است
    ( قنبری و ذاکری ، 1381 ، ص 52).

    در حال حاضر با توجه به اظهارات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تنکابن، از کل میزان کیوی تولید شده در کشور که حدود 70 هزار تن اعلام شده است، این شهرستان با تولید سالانه بیش از 50 هزار تن کیوی از سطحی معادل 2000 هکتار از اراضی شهرستان ومیزان عملکردی بالغ بر 25 تن در هکتار، توانسته است 85 درصد از کیوی تولید شده در کشور را در اختیار داشته باشد که از این لحاظ رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است( روزنامه آسیا، 25/8/1384،ص 1).

    همچنین شهرستان چالوس نیز بر اساس آخرین آمارگیری در سال 1382، توانسته است با تولیدی حدود 4967 تن کیوی از سطحی معادل 283 هکتار از اراضی شهرستان ومیزان عملکردی بالغ بر 5/17 تن در هکتار، پس از تنکابن به عنوان یکی از تولید کنندگان عمده کیوی  در استان به حساب آید
    (مرکز آمار ایران، اردیبهشت 1384، ص 129).

    با در نظر گرفتن سطح زیرکشت کیوی در استان مازندران به ویژه غرب این استان(شهرستانهای تنکابن و چالوس) که در بالا به آن اشاره شده است، نزدیک به 8737 نفر در استان به کشت این محصول اقدام نموده اند. که از این تعداد حدود 5632 نفر در تنکابن و 1500 نفر در چالوس مشغول به فعالیت
    می باشند.حال، در این تحقیق با توجه به بررسی اجمالی که در خصوص وضعیت وروند تولید کیوی وهمچنین تعداد بهره برداران مشغول به فعالیت در این بخش در شهرستانهای نام برده شده از استان مازندران صورت گرفته است، به تشریح و بیان مسأله از ابعاد اقتصادی و اجتماعی می پردازیم.

    محصول باغ کیوی بر طبق جدول (1-1) ، از نظر اقتصادی تا 25 سال قابل بهره برداری است و بطور متوسط محصول سالیانه آن در هر هکتار 20 تن می باشد.

    (جداول در فایل اصلی موجود است )

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیوی کاران استان مازندران ( شهرستانهای تنکابن و چالوس )

    فهرست:

    چکیده.............................................. 1

    فصل اول: طرح تحقیق

    1-1- مقدمه......................................... 4

    1-2- تعریف مسأله................................... 6

    1-3- اهمیت موضوع................................... 9

    1-4- دلایل انتخاب موضوع............................. 13

    1-5- اهداف تحقیق................................... 15

    1-5-1- هدف کلی .................................... 15

    1-5-2- اهداف اختصاصی............................... 15

    1-6- محدوده های تحقیق.............................. 15

    1-6-1- محدوده موضوعی............................... 15

    1-6-2- محدوده مکانی ............................... 16

    1-6-2-1- سیمای کلی استان مازندران.................. 16

    1-6-2-2- سیمای کلی شهرستان تنکابن ................. 17

    1-6-2-3- سیمای کلی شهرستان چالوس................... 19

    1-6-3- محدوده زمانی................................ 20

    1-7- محدودیتهای تحقیق.............................. 20

    1-8- تعاریف عملیاتی................................ 21

    فصل دوم: مرور ادبیات و مبانی نظری تحقیق

    2-1- بخش اول: تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی........ 23

    2-1-1- مقدمه....................................... 23

     

    2-1-2- مفهوم نیاز.................................. 23

    فهرست مطالب

    عنوان                                                صفحه

     

    2-1-2-1- ویژگیهای نیازهای انسانی................... 24

    2-1-2-2- طبقه بندی نیازها.......................... 25

    2-1-3- مفهوم آموزش................................. 26

    2-1-3-1- طبقه بندی نظامهای آموزشی.................. 27

    2-1-3-2- نقش نظامهای آموزشی ....................... 28

    2-1-3-3- اصول آموزش................................ 29

    2-1-3-4- مزایا و فواید آموزش....................... 30

    2-1-4- تعاریف مختلف ترویج کشاورزی.................. 30

    2-1-4-1- اهداف آموزش ترویجی........................ 31

    2-1-4-2- اصول آموزش ترویجی......................... 31

    2-1-4-3- اهمیت و ویژگیهای آموزش ترویج کشاورزی...... 32

    2-1-5- مفهوم نیاز آموزشی- ترویجی................... 33

    2-1-5-1- انواع نیاز آموزشی......................... 34

    2-1-5-2- اولویت بندی نیازهای آموزشی................ 35

    2-1-6- نیاز سنجی................................... 37

    2-1-6-1- تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی............. 38

    2-1-6-2- ضرورت و مزایای تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی    39

    2-1-6-3- قلمرو نیازسنجی در برنامه های آموزشی - ترویجی    40

    2-1-6-4- اصول و نکات مهم در تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی    40

    2-1-6-5- اهداف تعیین نیازهای آموزشی................ 42

    2-1-6-6- ویژگیهای تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی.... 42

    2-1-6-7- عوامل مؤثر در تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی 43

    2-1-6-8- مراحل تعیین نیازهای آموزشی................ 45

    2-1-6-9- روشهای تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی...... 45

    2-2- بخش دوم: کیوی فروت............................ 51

    2-2-1- مقدمه....................................... 52

    2-2-2- مبدأ و تاریخچه کیوی در جهان................. 53

    2-2-3- تولید جهانی کیوی............................ 54

    2-2-4- صادرات جهانی کیوی........................... 57

    2-2-5- سابقه و موقعیت کیوی در ایران................ 59

    2-2-6- تولید کیوی در ایران......................... 61

    2-2-7- صادرات کیوی در ایران........................ 66

    2-2-8- مشخصات گیاه شناسی کیوی...................... 67

    2-2-8-1- تعداد کروموزومها ......................... 68

    2-2-8-2- ریشه ها .................................. 68

    2-2-8-3- ساقه ها و شاخه ها......................... 69

    2-2-8-4- برگها .................................... 70

    2-2-8-5- جوانه ها.................................. 70

    2-2-8-6- گلها...................................... 73

    2-2-8-7- میوه و بذر................................ 78

    2-2-9- واریته های معروف کیوی....................... 79

    2-2-9-1- واریته های ماده .......................... 79

    2-2-9-2- واریته های نر............................. 80

    2-2-10- آب و هوا و شرایط اقلیمی مورد نیاز کیوی..... 81

    2-2-10-1- بارندگی ................................. 81

    2-2-10-2- نور خورشید............................... 81

    2-2-10-3- نیاز سرمایی ............................. 82

    2-2-10-4- خاک ..................................... 82

    2-2-11- روشهای مختلف تکثیر کیوی.................... 83

    2-2-11-1- ازدیاد از طریق بذر....................... 83

    2-2-11-2- ازدیاد از طریق قلمه...................... 84

    2-2-11-3- ازدیاد از طریق پیوند..................... 84

    2-2-11-4- ازدیاد از طریق کشت بافت.................. 85

    2-2-12- عملیات احداث باغ کیوی...................... 85

    2-2-12-1- شرایط احداث باغ.......................... 85

    2-2-12-2- باد شکن ................................. 86

    2-2-12-3- داربست و انواع آن........................ 87

    2-2-13- عملیات کاشت کیوی........................... 90

    2-2-13-1- آماده سازی خاک .......................... 90

    2-2-13-2- کود دهی ................................. 90

    2-2-13-3- طراحی کاشت درختان کیوی فروت ............. 91

    2-2-13-4- انتقال نهالها به زمین اصلی............... 91

    2-2-13-5- زمان انتقال نهالها ...................... 91

    2-2-13-6- فواصل کاشت .............................. 92

    2-2-14- عملیات داشت کیوی........................... 92

    2-2-14-1- هدایت و مراقبت از نهالها................. 92

    2-2-14-2- آبیاری .................................. 92

    2-2-14-3- هرس...................................... 93

    2-2-14-4- تغذیه گیاه............................... 95

    فهرست مطالب

    عنوان                                                صفحه

     

    2-2-14-5- مبارزه با علفهای هرز..................... 96

    2-2-15- آفات و بیماریهای مهم کیوی و خسارات ناشی از عوامل طبیعی................................................... 96

    2-2-15-1- آفات ......................................... 96

    2-2-15-2- بیماریها ..................................... 98

    2-2-15-3- خسارات ناشی از عوامل طبیعی.................... 100

    2-2-16- عملیات برداشت و انبار داری کیوی................. 100

    2-2-16-1- برداشت کیوی................................... 100

    2-2-16-2- انبارداری کیوی................................ 101

    2-2-17- ارزش غذایی و فرآورده های کیوی................... 102

    2-2-17-1- ارزش غذایی کیوی فروت.......................... 102

    2-2-17-2- فرآورده های کیوی فروت......................... 104

    2-2-18- محاسبه اقتصادی برای احداث یک باغ کیوی........... 104

    2-3- بخش سوم: ضرورت شناسایی نیازهای آموزشی - ترویجی کیویکاران 107

    2-3-1- کیویکاران ....................................... 107

    2-3-2- لزوم اهمیت آموزش کیویکاران....................... 108

    2-3-3- ضرورت شناسایی نیازهای آموزشی -  ترویجی کیویکاران. 108

    2-4- بخش چهارم: مروری بر سوابق و مطالعات انجام یافته در زمینه تحقیق 110

    2-4-1- مطالعات تحقیقاتی انجام گرفته در جهان............. 110

    2-4-2- مطالعات تحقیقاتی انجام گرفته در ایران............ 112

    فصل سوم: روش تحقیق

    3-1- مقدمه.............................................. 122

    3-2- نوع و روش تحقیق.................................... 122

    3-3- جامعه آماری........................................ 122

    3-4- جمعیت مورد مطالعه.................................. 123

    3-5- تعیین حجم نمونه.................................... 123

    3-6- روش نمونه گیری .................................... 124

    3-7- روش جمع آوری اطلاعات................................ 124

    3-8- ابزار جمع آوری اطلاعات.............................. 124

    3-9- روایی.............................................. 125

    3-10- اعتبار علمی....................................... 125

    3-11- ضریب آلفای کرنباخ................................. 126

    3-12- متغیرهای تحقیق.................................... 126

    3-13- فرضیات تحقیق...................................... 127

    3-14- روشهای تجزیه و تحلیل آماری........................ 131

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

    4-1- مقدمه.............................................. 135

    4-2- آمار توصیفی........................................ 135

    4-2-1- بخش اول: ویژگیهای فردی، اقتصادی و فعالیتهای باغداری    136

    4-2-2- بخش دوم: نیازهای آموزشی - ترویجی کیویکاران....... 147

    4-2-3- بخش سوم: عوامل مؤثر بر نیازهای آموزشی............ 192

    4-2-4- بخش جهارم: استفاده از کانالهای ارتباطی آموزشی - ترویجی 195

    4-3- آمار استنباطی...................................... 203

    4-3-1- نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن............... 203

    4-3-2- نتایج حاصل از آزمون کروسکال والیس................ 208

    4-3-3- آزمون من وایت نی................................. 209

    4-3-4- معادله خط رگرسیون چند متغیره در ارتباط با تأثیر متغیرهای مستقل بر میزان نیازهای
    آموزشی- ترویجی کیویکاران................................ 212

     

    فصل پنجم: خلاصه ، نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1- خلاصه .............................................. 219

    5-2- نتیجه گیری......................................... 221

    5-2-1- نتایج حاصل از یافته های توصیفی................... 221

    5-2-2- نتایج حاصل از یافته های تحلیلی................... 225

    5-2-2-1- نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن............. 225

    5-2-2-2- نتایج حاصل از تأثیر فردی متغیرهای مستقل برمتغیر وابسته    229

    5-2-2-3- نتایج حاصل از تاثیر جمعی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته   230

    5-3- پیشنهادات.......................................... 231

    5-4- عناوین پیشنهادی جهت تحقیقات آتی.................... 233

    فهرست منابع ............................................ 234

    پیوست ها

     

    منبع:

    ابطحی ، سید حسین (1368). آموزش و بهسازی منابع انسانی. تهران : مؤسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزشی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ص 22.

    امیری نژاد، ناصر (1380). بررسی نقش زنان روستایی در فرآیند تولید چای و نیازهای آموزشی آنان در شهرستان لاهیجان. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی ، صص 209-208.

    ابراهیمی، یونس ( 1359). نتایج بررسیهای مقدماتی Chinese gooseberry در شمال ایران. مؤسسه تحقیقات اصلاح وتهیه نهال و بذر رامسر . تهران : وزارت کشاورزی، ص 12.

    ابراهیمی، یونس (1372). سلسله مطالب تدریس شده گیاهان نیمه گرمسیری برای کارشناسان باغبانی مرکز آموزش کشاورزی تنکابن. تهران: وزارت کشاورزی.

    ابراهیمی، علی(1376). برنامه ریزی درسی (راهبردهای نوین). تهران: انتشارات فکر نو، ص 44.

    ابیلی، خدایار( 1377). آموزش و بهسازی نیروی انسانی، یک ضرورت سازمانی . فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، شماره 17.

    اسماعیلی، ب (1380). نیازسنجی. موجود در :

     

    http:// www. Imi-ir. Org/ tadbir/ tadbir- 117/s %20 and % 20 r-117/3.asp

     

    اعتماد، اعظم (1381). بررسی و تعیین مزیت نسبی برخی محصولات کشاورزی با استفاده از روش عملکرد RCA (با تأکید برمحصولاتی نظیر مرکبات، کیوی، سیب، انگور و انار). پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی وتحلیل سیستمهای اقتصادی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ، ص 107.

    بابایی، محمود (1378). نیازسنجی اطلاعات. تهران : مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، ص 12. موجود در :

    http:// www. Irandoc. ac.ir/ lib & Inf- Grp/ Needs/ sction- 1. htm

     

    بلکبرن ، دونالد (1380). بنیان ها و تحول فعالیت ها در ترویج کشاورزی . ( مترجم : سید جمال فرج اله حسینی ) . تهران : دانشگاه آزاد اسلامی ، مرکز انتشارات علمی ، صص 2-1 ، 17-15 و ص 94 .

    بولا، اس (1362). ارزیابی و کاربرد آن در سواد آموزی تابعی. (مترجم: عباس بازرگان). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

    بی نام (1381). کیوی (ایران) با نام ترکیه در بازارهای جهان عرضه می شود. تهران: نشریه ابرار اقتصادی، شماره 132، بهمن 1381، ص 1.

    بی نام (1381).  خواص میوه کیوی. تهران: نشریه قدس، شماره 132، بهمن 1381، ص 87 .

    پناهی، فاطمه (1383). بررسی تنگناها و نیازهای آموزشی- ترویجی سیب کاران شهرستان اقلید (استان فارس). پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده کشاورزی.

    ترک زاده ، جعفر و محمد عباس زادگان (1378). نیاز سنجی در سازمانها. تهران : شرکت سهامی انتشار، ص 66 .

    چرمچیان لنگرودی، مهدی (1382). بررسی نارسائیها و نیازهای آموزشی نوغانداران استان گیلان . پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده کشاورزی، صص 26-24.

    چیذری ، محمد (1382). جزوه روش تحقیق منتشر نشده . تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده کشاورزی.

    حاجی پور، عزیز (1382). توانمندیهای زیر بخش باغبانی در تحقق هدفهای توسعه ملی. مجموعه مقالات اولین همایش کشاورزی و توسعه ملی، 18-17 آذر 1382 . تهران : وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه ریزی و اقتصادی ، مؤسسه پژوهش های برنامه ریزی واقتصاد کشاورزی ، ص 18.

    حسنیون، ا (1370). اقتصاد آموزش و پرورش. (تألیف دانیل سن راجرز و هرس اس راجلین ) . مشهد : آستان قدس رضوی.

    خبرگزاری جمهوری اسلامی، ساری (22/8/1384). برداشت محصول کیوی از باغهای مازندران آغاز شد، ص 1. موجود در :

    http:// www. irna. ir/ Fa/ news / menu- 156/

    خبرگزاری مهر، تهران (5/4/1383). سال گذشته بیش از 20 هزار تن کیوی از تنکابن صادر شد، ص 1. موجود در :

    http:// www. mehrnews. com/ Fa /

     

    خزائی پول، یزدان قلی (1382). زیست شناسی گلدهی و گرده افشانی در کیوی. تهران: وزارت جهاد کشاورزی، معاونت امور باغبانی، نشر آموزش کشاورزی، صص 5-3 ، 48-45 و 172-139.

    خزائی پول، یزدان قلی (1384). ریخت شناسی، تربیت و پیرایش کیوی. تهران: وزارت جهاد کشاورزی ، معاونت امور باغبانی، نشر آموزش کشاورزی، ص 7، 45و صص 159-151.

    خیری، شقایق (1383). نقش ترویج در توسعه و بهسازی باغهای زیتون با توجه به نیازهای آموزشی باغداران زیتون شهر رودبار. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده کشاورزی، صص18-17 و ص 21.

    ذبیحی طاری، رضا (1376). بررسی نیازهای آموزشی و ترویجی جنگل نشینان و عوامل تأثیر گذار بر آنها درمنطقه ارسباران. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده کشاورزی ومنابع طبیعی .

    روزنامه آسیا، اصفهان (25/8/84). 40 هزار تن «کیوی» از تنکابن صادر می شود، ص 1. موجود در:

    http://www.Esfahan.agri-jahad.ir/akhbar/ news& 3/news m&3/ news m13. htm-36k

     

    روزنامه جهان اقتصاد (17/7/1384). ص1. موجود در :

    http:// www. Jahaneghtesad. com/ Tempate 2/ Home. Aspx? VID= 36-24K

     

    زمانی پور، اسدالله (1373). ترویج کشاورزی در فرآیند توسعه. انتشارات دانشگاه بیرجند،
    ص 84 ، 100و107 .

    شریعتی، محمدرضا (1378). بررسی رابطه بین ویژگیها و نیازهای آموزشی- ترویجی مخاطبان برنامه های آموزشی کشاورزی در استان سمنان. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی . تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده کشاورزی ومنابع طبیعی، ص 54 .

    شعبانعلی فمی، حسین (1380). تحلیلی بر فرآیند تعیین نیازهای آموزشی - ترویجی زنان روستایی . ماهنامه جهاد، شماره 243-242 ، شهریور و مهر 1380 ، صص 42-38 .

    شکراله زاده ، امین (1384). بررسی نیازهای آموزشی کشت گلخانه ای خیار در شهرستان گرمسار از دیدگاه گلخانه داران. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی . تهران: دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی .

    شهبازی، اسماعیل (1372). توسعه و ترویج روستایی. سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی ، ناشر: موسسه انتشارات دانشگاه تهران، صص 96-95 .

    شهبازی ، اسماعیل (1375). توسعه و ترویج روستایی. تهران: دانشگاه تهران . ص 3 .

    شیخی غیور، ح (1380). نیازهای ترویجی موزکاران شهرستان چابهار (استان سیستان و بلوچستان). پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی . تهران: دانشگاه تهران، دانشکده کشاورزی.

    صادقی، حسین (1369). بررسی عوامل مؤثر در ریشه زایی قلمه های خشبی کیوی فروت رقم مانتی. پایان نامه کارشناسی ارشد باغبانی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده کشاورزی، ص5، صص 24-23، 39-38 و41-40.

    طباطبائی فر، وحید(1381). شناسایی نیازهای آموزشی و ترویجی پنبه کاران شهرستان گرمسار. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی .

    عابدینی، جواد (1382). کیوی، فیزیولوژی و تکنولوژی صنایع تبدیلی و اصول نگهداری در سردخانه. تهران : انتشارات دانش نگار ، ص 13، 16و149 .

    عباسپور، سعید (1370). پرورش کیوی فروت. تهران: انتشارات دفتر فنی کشاورزی، چاپ سوم ، صص 28-27، 61-59، 69-67، 83-82، 92-91، ص95و102 .

    عبدی سنه کوهی، محمد و جعفر محمدی (1372). کیوی و پرورش آن. تهران: انتشارات فرهنگ جامع،ص 10، صص 18 - 13 ، 21-20 ، 28-27 ، ص 3، صص38-33، ص42،61، صص68-67، ص81، صص89-86، ص92، 94،96،112،133،137، صص144-142، ص149و صص154-153 .

    فانی، علی اصغر (1375). طراحی مدل نظام آموزشی مدیران اجرایی آموزش و پرورش. رساله دکترای مدیریت. تهران: دانشگاه تربیت مدرس، ص 59 .

    فتحی واجارگاه، کوروش( 1377). طراحی الگوی نیازسنجی در برنام درسی . رساله دکترای برنامه ریزی درسی . تهران: دانشگاه تربیت مدرس، ص 16 و 41.

    فتحی واجارگاه، کوروش(1381). نیازسنجی آموزشی ، الگوها و فنون. تهران: انتشارات آییژ، چاپ اول، صص 41-40 .

    فهیمی،فرید غلامرضا (1383). نیاز سنجی آموزشی. تهران: نشریه موج سبز، شماره141،1381،ص14.

    قنبری، محمدرضا و الهه ذاکری (1381). ارزیابی اقتصادی تولید و توان صادراتی میوه کیوی. تهران: ماهنامه جهاد، شماره 255، بهمن و اسفند 1381، ص 52 و 54 .

    کاری ، هری (1381). ارتباطات در ترویج . ( مترجمان : محمد چیذری ، رضا موحدی ) . تهران: دانشگاه آزاد اسلامی ، مرکز انتشارات علمی ، صص 142-141.

    کرلینجر، ف (1374). مبانی پژوهش در علوم رفتاری. (مترجمان: ح، پاشا شریفی و ج. نجفی). تهران: انتشارات آوای نور.

    محمدی، ف (1383). نیاز سنجی مقدمه ای برای برنامه ریزی. تهران: نشریه رسالت، شماره 154، مرداد 1383، ص 2.

    مختاری آبکناری، عباس (1382). واکاوی نگرشها و نیازهای آموزشی کارشناسان شیلات در راستای آبزی پروری پایدار . پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده کشاورزی ومنابع طبیعی،  ص 24 .

    مرکز آمار ایران (1384). سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1375. تهران: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، ص 129.

    معاونت امور باغبانی (1384). تهران : وزارت جهاد کشاورزی.

    مک کاسلین، ان. ال. و تایبزیندا، ج. پی. (1381). سنجش نیازهای گروه هدف. (ویراستاران: درب. ئی. سوانسون، ر.پ.، بنتزوا. ج. سوفرانکو، بهبود ترویج کشاورزی: کتاب مرجع (صص 142-121)، (مترجمان: غلامحسین صالح نسب ، رضا موحدی ، اسماعیل کرمی دهکردی). تهران : دفتر مطالعات وتلفیق برنامه ها،معاونت ترویج ونظام بهره برداری.(کتاب منتشرشده به زبان اصلی1998)، صص 124-123، 128-127 و 137-136.

    ملک محمدی، ایرج (1372). مبانی ترویج کشاورزی. تهران : مرکز نشر دانشگاهی .

    ملک محمدی، ایرج(1377). ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی، ص 15، صص 53-52 و ص 57 .

    موسوی، مینا (1383). تعیین نیازهای آموزشی و اطلاعاتی سیب زمینی کاران در زمینه بازاریابی در شهرستان عجب شیر. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده کشاورزی.

    مهاجر، مسعود (1381). چرا کیوی باغ های مرکبات راتصرف کرد. تهران: نشریه آسیا، شماره130، آذر 1381، ص 1.

    میر دامادی، سید مهدی (1384). جزوه درسی برنامه ریزی آموزشی. تهران : دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی.

    ناصری، سینا (1384). بررسی نیازهای آموزشی توتونکاران در استان کردستان. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی.

    ونتلینگ ، تیم ( 1375 ). برنامه ریزی برای آموزش اثر بخش راهنمایی برای تدوین برنامه درسی . (مترجم : محمد چیذری ) . تهران : انتشارات دانشگاه تربیت مدرس ، شماره 34 ، ص 9 ، 11 و 23 .

    یزدیان (1382). بررسی نیازهای آموزشی پسته کاران استان قم. تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی.

     

    فهرست منابع انگلیسی

    Anonymous, (2006). Needs assessment the first step. P.4. [on line]: available at url :

    http:// www. alumnus. caltech.edu/ ~ rouda / T2- NA. html

    Beutel, J.A . (1990). Kiwifruit. PP. 309- 316. [on line] : avaliable at url :

    http:// www. Hort . purdue . edu/ new crop/ proceedings 1990/ vo1-309. html

    Bratkovish, Smand Millert, L.E. (1993). Perceived educational needs of innovative Ohio sawmill operators forest produets.Journal. 43(3):35-40 .

    Boone, A.D. (2003). Needs assessment . [on line]: available at url:

    http:// www. cals. ncsu. edu/ agexed/ aee521/class 05/need/ needs1.HTM

    5- Bourton, J. (1985). Needs assessment . Education.Technology. Publication: New Jersey.

    6- Caldwell, J.D., & Coston, D.C., & Broch, K.H. (1988). Rooting of semi hardwood "Hayward" kiwifruit cuttings hort. 23(4): 714-717.

    7- Chizari, M. and Karbasioun, M. and Linder, J.R. (1998). Obastacles facing extension agents in the development and delivery of extension educational programs for adult farmers in the province of Esfahan, Iran . Journal of
    agricultural education , 39 (1):55 -68.

    8- Chizari, M. , Lindner, J. and Zoghie , M. (1999). Perception of extension agent's educational needs regarding sustainable agriculture in the Khorasan province , Iran. Journal of agriculture education. 40 (4), 20 -24.

    9- Community programs in family life, (2000). Needs assessment methods. department of human development. [ on line] : available at url:

    http:// www. chre. Vtedu / HD/ rpetersn/ Nassesstype. htm

    10- Connors, J. (1995). Adult agricultural education needs assessment for the dmitrow distrct-Russian federation. Journal of agricultural and extension education. 2 (2):3-10. [on line]: available at url:

    http:// www. aged. tamu. edu/ aiaee/ jiaee/ archire/ vol-22. pdf

    11- Dillman , D.A. (1978). Mail and telephone surveys: The total desing method. New yourk: John Wiley & Sons.

    12- Ekanem, E ., & Singh, S.P., & Muhammad, S.,& Tegegne, F.,& Akuley- Ameneyenu, A. (2001). Differeces in district extension leaders' perceptions of the problems and needs of Tennessee small farmers. Journal of extension 39(4). [on line] : available at url:

    http:// www. joe. org/joe/ 2001 august/ ent. html

    13- Fellenz, R. (1998). "Program planning for the training and continuing education of adults". in Cookson, P.S. (ed.). Malabar, Florida: Krieger publishing company.

    14- Ford, C.L. (1995). Educational priorities of small farmers in West Tennessee. Journal of agricultural education. 36(1), 31-37.

    15- Freguson, A.R. (1990). Stem, branches, leaves and roots of the kiwifruit vine . In: Washington, I. J. and G.C Weston. (ed.). Kiwifrut: Scince and management. Aukland. New Zealand. 58-69.

    16- Garton, B., & Chung, N. (1997). In service needs of beginning teachers of agriculture using two assessment models. Journal of agriculture, Edu. V3.

    17- Hartmann, Hudson , T., Kofranek, Anton , M., Rubatzky, Vincent, E.,
    Flocker, William, J., (1988). Plant science growth, Development and utilization of cultivated plants. Prentice - Hall international edition, p. 614.

    18- Israel, G.D. and Hague, G.W. (2002). A recruiting challenge for extension education: A comparison of non participants and participants in homeowner landscaping programs. Journal of agricultural education. 43(4), 76-87.

    19- Kelsey, K.D. and Wall, L. J. (2003). Do agricultural leader ship programs produce community leaders? A case study of the impact of an agricultural leader ship program on participants, community involvement . Journal of agricultural education. 44(4), 35-46.

    20- Kruger, R.A. (1994). Focus groups: Apractical guide for applied research (2 nd ed.). Thousand Oaks, CA: sage publications.

    21- Kaufman , R.A. (1982). Identifying and solving problem: Asystem approach (3rded.). Sundiego . CA: university associates. 122.

    22- Lilley, S. and Ohers, (1987). North Carolina farm suruey Raleigh: North Carolina state university: ERLC Document. Reproduction service No.

    23- Lioydjphipps, (1989). "Agricultural education in school" university of Illinois Champaign , U.S.A. P.463.

    24- Mainland, C.M. (1998). Kiwifruit. PP.1, 4. [on line] : available at url:

    http:// www. ces. ncsu. edu/ depts/ hort / hil / hil – 208 . html

    25- Martin, A.R. (1987). Analysis of needs: Educational programs for voung and adult farmers . Journal of American association of teacher educators in agriculture . 20 (1).

    26- Mohamed , J.E. and Gamon, J.A. and Trede, L.D. (1995). Third world agricultural extension organization= obligations toward the educational needs of rural people : A national survey. [on line]:  available at url:

    http:// www. aged. tamu. edu/ aiaee/ jiaee/ archive/ vol22. pdf

    27- Mowbray, C.T., & Szilvagyi, S. (2002). Needs assessment manual.
    [on line]: available at url:

    http:// www. ssw. umich. edu/ sed/ needs. html

    28- Onemolease, E. (2002). Extension needs of women cassava farmers in Igueben and Esan Northeast local government areas of Edo state. Nigeria. [on line]: available at url:

    http:// www. condesria. org/ links/ publications/ adl- 2002/ onemolease. Pdf

    29- Pretty, J.N. (1995). Regenerating agriculture: Policies and practice for sustainability and self-reliance. London: Earths can publications; and Washington DC: National Academy Press.

    30- Prior, Jon. (1994). Hand book of training and development published in association with the institute of training and development , FID, 2 thed, London, P.14.

    31- Ray, G. L. (1991). Extension communication and management. Nayaprokash,  Calcutta.

    32- Roling , N. (1990). Extension Science have not we come of age . Journal of extension systems, Vol. b (1) . PP . 12-15.

    33- Rouda, R.H. (1996). Needs assessment the first step. pp. 1- 4. [on line] : available at url:

    http:// www. bmj. Bmj journals. Com/ cgi./ content / full/ 324/ 7330/ 156. html

    34- State , K. (2002). Horticulture. P.2. [on line]: available at url:

    http:// www. consider. K-state, edu/ study guides/ hort. Pdf

    35- Swist, J. (2000). Conduting a training needs assessment . p.8. [on line]: available at url:

    http:// www. amxi. Com/ amx- mi30. htm

    36- Trede, L. D. ,& Whitaker, B.S. (2000). Educational needs and perceptions of Iowa Beginning farmers toward their Education. Journal of agricultural education, 41. (1).

    37- Weddel, K.S. (1997). Needs assessment for adult ESL learners. [ on line]: available at url:

    http:// www. cal. org/ nc/ digests/ needs. html

    38- Whitworth, J. (2006). Kiwifruit production in Oklahoma . PP. 2-3. [ on line]: available at url:

    http:// www. osuextra. com

    39- World Kiwifruit Review, (2001). [ on line]: available at url:

    http:// www. e- belrose. com 1045 N.E. Creston Lane, Pullman, WA 99163 – 3806, USA .html

    40- World Kiwifruit Review, (2004). PP. 17,23. [ on line]: available at url:

    http:// www. e- belrose. com world kiwifruit review table of contents 05.html

     

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیوی کاران استان مازندران ( شهرستانهای تنکابن و چالوس ), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیوی کاران استان مازندران ( شهرستانهای تنکابن و چالوس ), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیوی کاران استان مازندران ( شهرستانهای تنکابن و چالوس ), رساله در مورد پایان نامه بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیوی کاران استان مازندران ( شهرستانهای تنکابن و چالوس ), پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیوی کاران استان مازندران ( شهرستانهای تنکابن و چالوس ), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیوی کاران استان مازندران ( شهرستانهای تنکابن و چالوس ), مقاله در مورد پایان نامه بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیوی کاران استان مازندران ( شهرستانهای تنکابن و چالوس ), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیوی کاران استان مازندران ( شهرستانهای تنکابن و چالوس ), تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیوی کاران استان مازندران ( شهرستانهای تنکابن و چالوس ), مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیوی کاران استان مازندران ( شهرستانهای تنکابن و چالوس ), پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و شناخت نیازهای آموزشی ترویجی کیوی کاران استان مازندران ( شهرستانهای تنکابن و چالوس )
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت