فهرست و منابع پروژه بازاریابی و بازسازی زیره و زرشک
                                        فهرست:
فصل اول
1-1 مقدمه 2
2-1 ضرورت و اهمیت مسئله 5
3-1 اهداف تحقیق 8
4- 1 فرضیات تحقیق 8
5-1 کاربردهای انجام تحقیق 9
6-1 پیشینه تحقیق 9
تحقیقات انجام شده در زمینه بازاریابی و بازار رسانی محصولات کشاورزی 9
فصل اول
بخش اول 17
1-2  مقدمه 17
2-2 تاریخچه 18
3-2 خصوصیات گیاهشناسی زیره سبز 18
1-3-2  ویژگیهای عمومی 18
2-3-2  ارقام زیره سبز 20
3-3-2  زیستگاه و پراکنش 20
1-4-2 مصارف خوراکی و ارزش غذایی 25
2-4-2 اهمیت دارویی 26
5-2  سایر کاربردهای زیره سبز 26
6-2  ویژگیها وروشهای کشت زیره سبز 27
1-6-2 کاشت 29
3-6-2  داشت 30
3-6-2 برداشت 31
7-2  آفات و امراض 32
8-2  خصوصیات زرشگ 33
9-2  تاریخچه زرشک 34
10-2  خصوصیات گیاهشناسی و پراکنش جنس زرشک 35
1-10-2  ویژگیهای عمومی 35
2-10-2  گونههای زرشگ 35
3-10-2  زیستگاه و پراکنش 38
11-2  مصارف خوراکی، ارزش غذایی و اهیمت دارویی زرشک 39
1-11-2  مصارف خوراکی و ارزش غذایی: 40
2-11-2  اهمیت دارویی 40
12-2 سایر کابردهای زرشک: 41
13-2 ویژگیها و روشهای پرورش زرشک بیدانه 42
1-13-2  کاشت و تکثیر 44
2-13-2 داشت 45
3-13-2 برداشت 46
14-2 آفات و امراض زرشک 48
بخش دوم 51
1-2  تعریف بازار 51
2-2  طبقه بندی بازارهای مختلف 51
1-2-2  طبقه بندی بازار بر اساس موضوع مبادلات: 51
2-2-2 بازارها بر اساس وضعیت مکانی: 52
3-2   تعریف بازاریابی 52
4-2  ابعاد مختلف بازاریابی 55
1-4-2  بازاری گرائی 56
2-4-2  بازار شناسی 56
3-4-2  بازاریابی 56
4-4-2  بازار رسانی 57
5-4-2  بازار گردی 57
6-4-2  بازار سنجی 57
7-4-2 بازار داری 58
8-4-2 بازار گرمی 58
9-4-2  بازار گردانی 58
5-2  عناصر قابل کنترل و موثر بر بازاریابی 59
6-2  تاریخچه بازاریابی 59
7-2  مفاهیم اساسی بازاریابی 62
8-2  عوامل موثر در بازاریابی 63
1-8-2  فروشندگان اولیه 63
2-8-2 واسطههای بازاریابی 64
1-2-8-2 دلالان 64
2-2-8-2  واحدهای توزیع فیزیکی 64
3-2-8-2  آژانسهای خدمات بازاریابی 65
4-2-8-2  واسطههای مالی 65
3-8-2  مشتریان 65
4-8-2  رقبا 66
5-8-2 جوامع 67
9-2  مفهوم جدید بازاریابی 67
10-2 تئوریهای رفتار خریدار 68
1-10-2  تئوری اقتصاد خرد (Microevonmic theory) 68
2-10-2  تئوری روان شناسی (psychogical) 69
1-2-10-2 مراحل تصمیم گیری خریدار 69
1-1-2-10-2 شناخت اشکال 69
2-1-2-10-2  جستجو برای اطلاعات 70
3-1-2-10-2  ارزیابی کردن خط مشیهای مختلف (عمل تصمیم گیری) 71
11-2  مفهوم بازاریابی محصولات کشاورزی 72
12-2  اهمیت بازاریابی محصولات کشاورزی 73
13-2  عملیات بازاریای 75
1-13-2  فعالیتهای مبادله ای 75
2-13-2  فعالیتهای فیزیکی 76
14-2  سازمان بازاریابی 78
15-2  فعالیتها و وظایف بازاریابی محصولات کشاورزی 80
1-15-2   جمع آوری اطلاعات 80
2-15-2  حمل و نقل 81
3-15-2  درجه بندی و استاندارد نمودن محصولات 82
4-15-2  بسته بندی و تبدیل محصولات 83
5-15-2 انبارداری 85
6-15-2  تبلیغات 85
7-15-2   اعتبار 85
8-15-2  قیمت گذاری 86
16-2  شبکههای بازاریابی 87
1-16-2 خرده فروشان 87
2-16-2  عمده فروشان 87
3-16-2  سلف خران 88
4-16-2  میدان داران 88
5-16-2 سایر موارد 88
17-2  اهداف بازاریابی محصولات کشاورزی 89
1-17-2  آنچه به عهده دولت میباشد 89
2-17-2  آنچه بر عهده تولید کننده میباشد 90
18-2  نقش شرکتهای تعاونی در بازاریابی 91
19-2  مسیر بازاریابی 91
20-2  هزینههای بازاریابی 92
21-2  حاشیه بازاریابی 93
24-3- کارایی بازاریابی 94
23-2  مدلهای حاشیه بازاریابی 96
1-23-2  الگوی مارک- آپ (Mark up Model) 96
2-23-2  الگوی حاشیه نسبی (Relative Model) 97
3-23-2  الگوی هزینه بازاریابی (Marketing Cost. Model) 97
4-23-2 الگوی انتظارات عقلایی (Ration Expectation Model) 98
24-2  شفافیت بازار 99
25-2  برخی مشکلات اساسی موجود در بازاریابی محصولات کشاورزی 99
فصل سوم
1-3  مقدمه 103
2-3  روش تحقیق 103
3-3 روش جمع آوری اطلاعات 103
4-3 منابع اطلاعات ثانویه 104
5-3 منابع اطلاعات اولیه 105
6-3 جامعه آماری 105
7-3 نمونه آماری 105
فصل چهارم
1-4- مقدمه 108
2-4- اهمیت اقتصادی زیره 108
1-2-4- کشورهای وارد کننده و صادر کننده زیره 110
2-2-4- روند تولید و صادرات زیره 110
3-4 مشخصات جامعه مورد بررسی و مشخصات تحقیق 114
4-4 ویژگیهای نمونه مورد بررسی تولید کنندگان زیره 115
1-4-4  ویژگیهای سنی 115
2-4-4  سطح تحصیلات 116
3-4-4 وضعیت مالکیت اراضی 117
5-4 ویژگیهای نمونه مورد بررسی عمده فروشان زیره 118
1-5-4 ویژگیهای سنی 118
2-5-4  سطح تحصیلات 119
1-6-4  ویژگیهای سنی 120
2-6-4 سطح تحصیلات 120
7-4  انواع بازارهای زیره 121
1-7-4  بازار سر مزرعه 122
2-7-4 بازار عمده فروشی 124
3-7-4  بازار خرده فروشی 126
8-4 سازمان بازاریابی زیره 127
1-8-4  عمده فروشان 128
2-8-4  خریدران محلی 129
3-8-4   نمایندگان عمده فروش 129
4-8-4  میدان داران 130
5-8-4 دلالان 130
6-8-4   خرده فروشان 131
9-4  عملیات بازاریابی زیره 131
1-9-4  حمل و نقل 131
2-9-4  درجه بندی 132
3-9-4  استاندارد 133
1-3-9-4 مواد خارجی موجود در زیره 133
2-3-9-4  ویژگیهای زیره استاندارد شده باید به شرح زیر باشد: 134
4-9-4   بسته بندی 134
5-9-4  اطلاعات زیر باید بر روی هر بسته یا بر چسب شود: 135
5-9-4 انبارداری 135
10-4  اعتبار 135
11-4  مسیر بازاریابی زیره 137
1-11-4  مسیرهای اصلی بازاریابی زیره 138
12-4  قیمت گذاری 138
13-4 حاشیه بازاریابی 139
14-4  هزینه بازاریابی 141
15- 4  سود بازاریابی 144
16-4  ضریب هزینه بازاریابی 145
17-4  ضایعات 146
18-4  عدم کارایی بازاریابی 147
19-4  شفافیت بازار 148
20-4  ویژگیهای نمونه مورد بررسی تولید کنندگان زرشک 149
1-20-4  ویژگیهای سنی 149
2-20-4  سطح تحصیلات 150
3-20-4  وضعیت مالکیت اراضی 151
21-4  ویژگیهای نمونه مورد بررسی عمده فروشان زرشک 152
1-21-4 ویژگیهای سنی 152
2-21-4  سطح تحصیلات 153
22-4 ویژگیهای نمونه مورد برری خرده فروشان زرشک 153
1-22-4  ویژگیهای سنی 153
2-22-4  سطح تحصیلات 154
23-4  انواع بازارهای زرشک 155
1-23-4  بازار سر مزرعه 156
2-23-4  بازار خرده فروشی 158
24-4   سازمان بازاریابی 160
1-24-4  عمده فروشان 160
2-24-4 خریداران محلی 161
3-24-4  نمایندگان عمده فروش 162
4-24-4  میدان داران 162
5-24-4  دلالان 163
6-24-4 خرده فروشان 163
25-4 عملیات بازاریابی زرشک 164
1-25-4  حمل و نقل 164
2-25-4 درجه بندی 164
3-25-4 استاندارد 166
4-25-4  بسته بندی 168
5-25-4  انبارداری 168
26-4  اعتبار 169
27-4  مسیر بازاریابی زرشک 170
28-4 قیمت گذاری 171
29-4 حاشیه بازاریابی 172
30-4  هزینههای بازاریابی 173
31-4  سود بازاریابی 177
32-4  ضریب هزینه بازاریابی 179
33-4  ضایعات 179
34-4  عدم کارایی بازاریابی 182
35-4  شفافیت بازار 183
36-4  مشکلات بازاریابی و صادرات زیره و زرشک 184
فصل پنجم
1-5- مقدمه 188
2-5  نتایج و بحث 188
3-5  پیشنهادات جهت بهبود بازاریابی زیره و زرشک 198
منابع 205
.
منبع:
ابراهیمی، م (1375)، استراتژی توسعه صنعت قالیبافی، پایان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز.
اسماعیلی، ع (1377)، کاربرد تکنیک بازارهای مرتبط در قیمت گذاری ماهی ساردین، مجموعه مقالات دومین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران، تهران، ص 38-25
اعلمی، م (1376)، بررسی تعیین مهمترین عوامل موثر بر رکود صادرات فرش دستباف ایران، دانشگاه تهران، دانشگاه مدیریت، پایان نامه کارشناسی ارشد، ص 121
باقری، الف و الف، چیذری (1379)، بررسی صادرات فرش دستبافت عوامل موثر بر رکود آن در ایران، مجموعه مقالات سومین کنفرانس اقتصاد کشاورزی و توسعه، ج، 2 ص 291
باقری، م و ج، ترکمانی (1379)، بررسی پیوستگی بازار گوشت مرغ در ایران، مجموعه مقالات سومین کنفرانس اقتصاد کشاورزی و توسعه، ص 88.
بالندری الف (1371)، اثرات اسید جیبرلیک و اتفون بر خصوصیات میوه و سهولت برداشت زرشک بیدانه، موسسه پژوهشهای علمیو صنعتی ایران، پژوهشکده خراسان.
بالندری الف (1370)، گرد آوری و بررسی خصوصیات بوتانیکی تودههای محلی زیره سبز، سازمان پژوهشهای علمیو صنعتی ایران، پژوهشکده خراسان .
بریم نژاد و وج، ترکمانی (1379)، تمایل اقتصادی عوامل موثر بر صادرات فرش ایران، مجموعه مقالات سومین کنفرانس اقتصاد کشاورزی و توسعه، ص 571
بهشتی، س (1376)، جایگاه حمل و نقل در بازاریابی محصولات کشاورزی، صالحین روستا، شماره 14، ص 17-15
پور افضل، ح، ب نجفی، غ سلطانی، م منشادی، زرنگار، ح کوثر و غ حسینی (1364)، بررسی مسائل بازاریابی میوه و تره بار در شیراز و چگونگی بهبود آن، گزارش پژوهشی شماره 3، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز
پوریزدان پرست، م (1374)، بررسی تاریخ پیروی از استراتژی توسعه صادرات در برخی کشورهای جهان سوم، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره 5 و 6
پیام صادرات (1374)، تازه ترین نرخ کالاها صادراتی، شماره 26
ترکمانی، ج (1378)، تولید و بازاریابی  و عوامل موثر بر صادرات زعفران، موسسه پژوهشهای علمیو صنعتی ایران، پژوهشکده خراسان
ترمه، ف و متین ، ف (1361)، انواع زرشکهای ایران، موسسه آفات و بیماریهای گیاهی، مجله شماره 16
توکلی، الف (1375)، تاثیر رشد کالاهای صادراتی بر رشد محصولات کشاورزی کشور، مجموعه مقالات اولین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران، ج 1، ص 269-260
ثابتی، ح (1355)، جنگلها، درختان و انواع درختچههای ایران، انتشارات سازمان تحقیقات کشاورزی.
حسن پور، الف (1379)، بررسی رفتار قیمت سیب زمینی، گوجه فرنگی و پیاز با استفاده از سیستم تقاضای معکوس، مجموعه مقالات سومین کنفرانس اقتصاد کشاورزی، ص 362.
حسن پور، ب (1379)، بررسی رفتار قیمت سیب زمینی، گوجه فرنگی و پیاز با استفاده از سیستم تقاضای معکوس، مجموعه مقالات سومین کنفرانس اقتصاد کشاورزی، ص 362
حسن پور، ب (1376)، بررسی اقتصادی تولید و بازاریابی انجیر در استان فارس، پایان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز.
خلاصه مقالات دومین گردهمایی زعفران و زراعت گیاهان دارویی (1373)، سازمان پژوهشهای علمیو صنعتی ایران، پژوهشکده خراسان
خلیلیان، ص و م، حفار اردستانی (1379)، بررسی رابطه صادرات کالاهای کشاورزی و رشد بخش کشاورزی در ایران، فصلنامه علمیو پژوهشی اقتصادی کشاورزی و توسعه، سال هشتم، شماره 32، ص 19
خزاعی، ع (1376)، بررسی تحولات بازار زعفران ضرورت ایجاد صندوق اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 19
دانشور، م و م مظهری (1376)، نگرشی اقتصادی- اجتماعی بر جایگاه محصولات راهبردی ویژه خراسان، مطالعه موردی محصول زرشک، اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال هشتم، شماره 30، ص 108-89
دهقانیان، س و م، کهنسال (1375)، سیاست قمیت گذاری و تاثیر صادرات زعفران بر سطح زیر کشت، قیمت و عملکرد در هکتار، اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 14.
رحیمیان، ح (1369)، اثر تاریخ کاشت و آبیاری در عملکرد زیره سبز، سازمان پژوهشهای علمیو صنعتی ایران، خراسان.
رنجبریان، ب و ع، نبویهاشمی(1379)، بررسی روشهای بازاریابی و ترویج محصولات شیری مطالعه موردی محصول پنیر، فصلنامه علمی، پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال هشتم، ص 217
روستا، الف (1375)، بازاریابی، تهران، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
رئیسی، م (1377)، بازاریابی برنج در استان مازنداران، شهرستان بابل، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، شیراز
زارع، الف (1375)، بررسی مسائل بازاریابی و بازاررسانی پیاز در استان فارس با تکیه بر دو شهرستان شیراز و کازرون، مرکز تحقیقات کشاورزی فارس.
زارع، شفعه و ب، نجفی (1378)، بررسی مسیرهای بازاریابی و عوامل موثر بر عرضه گندم آبی و دیم در استان فارس، فصلنامه علمی- پژوهشی اقتصاد کشاورزی، شماره 28
سالم، ج (1379)، بررسی بازار رسانی انار در استان یزد، اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال هشتم، شماره 32، ص 273
سلطانی، غ، ج ترکمانی و د. زرنگار (1365)، چگونگی تعیین سود خرده فروشی میوه، تره بار و برخی محصولات اساسی در شیراز، مجله علوم کشاورزی ایران، جلد (17).
سکوتی فر، ر (1376(، اهمیت نقش بسته بندی در بازاریابی آبزیان، مجموعه مقالات ششمین کنفرانس شیلات ایران، تهران، ص 446-440
سعادت اختر، ع (1372)، بازاریابی محصولات دریایی و ارائه الگوی مناسب حمل و نقل و توزیع، پایان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس.
سعادتمند، ح (1372)، خصوصیات زیره سبز و محصولات جانی آن در تغذیه دام، گروه کشاورزی و صنایع غذایی، سازمان پژوهشهای علمیو صنعتی ایران، پژوهشکده خراسان
سیدانی، م (1379)، بررسی بازاریابی و صادرات سیر در استان همدان، مجموعه مقالات سومین کنفرانس اقتصاد کشاورزی، ص 530
37- Thompson، H. (1997)، Globalization and economic international review of economis and finance ، vol6(2) . pp ، 181-92.
38- Warr ، P and Wolimer (1996)، The demand or LDC Exports of Primary Commodities : The Case of the Philippines ، Australia's Journal of Agricultural Economics ، Vol . 40، No . 1، pp. 37-49.
39- Williamson، R.b. (1996)، The Role of Exports and foreign in Latin American Economic Growth، Shothem Economic Journal 45، pp. 410-20.
.