کاربر گرامی  خوش آمدید ... 

روش تحقیق روانشناسی ورزش

مشخص نشده
مشخص نشده
230
word
573 KB
3482
قیمت قدیم:۲۹,۹۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۹۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق روانشناسی ورزش

    مقدمه:

    روان‎شناسی ورزشی[1] شاخه‎ای از علم ورزش است که در جستجوی فراهم نمودن پاسخ به سؤالات مختلف در زمینه‎های رفتار انسانی در حیطه ورزش است. از آنجایی که روان‎شناسی به مطالعه رفتار می‎پردازد، بالطبع موضوع روان‎شناسی ورزشی نیز مطالعه حرکات و فعالیت‎های ورزشی در تمام ابعاد از فعالیت حرکتی یک کودک دبستانی تا مسابقات جهانی و المپیک می‎باشد.

    اگر چه اهمیّت مسائل روانی در ورزش از چندین سال پیش شناخته شده است با این حال روان‎شناسی ورزشی هنوز دانشی بسیار جوان می‎باشد و در خلال دهه‎های اخیر علاقه و توجه به «روان‎شناسی ورزشی شناختی[2]» افزایش چشم‎گیری یافته است. ابتدا تمام تلاش‎ها در این حیطه معطوف به مردان قهرمان بود اما در سال‎های اخیر این روند متحول شده است و روان‎شناسی ورزشی قهرمانان زن و مرد حرفه‎ای و برجسته افراد شرکت کننده در فعالیت‎های غیر حرفه‏ای را نیز مورد توجه قرار می‎دهد. به عبارتی هدف روان‎شناسی ورزشی کمک به ورزشکاران در تمام رده‎های سنی از نوجوانان تا بزرگسالان است.

    امروزه متخصصان فیزیولوژی ورزش از دانش روان‎شناسی ورزشی برای کمک به شرکت‎کنندگان در برنامه‎های باز پروری قلبی استفاده می‎کنند تا آنها بر ترس خود نسبت به از سرگیری و شروع تمرین غلبه کنند. معلمان همچنین با استفاده از دانش روانشناختی ورزشی شیوه توجه به تأثیرات محیطی را که باعث بهبود اجرا می‎شوند، به متعلمان خود می‎آموزانند. دست اندر کاران تیمهای جوانان برای اطمینان از کسب تجارب مثبت از سوی ورزشکاران جوان، از روان‎شناسی ورزشی بهره می‎گیرند. و نهایتاً مربیان در تمام سطوح از تکنیکهای روان‎شناسی ورزشی همچون کنترل هیجان، تصویر سازی ذهنی، هدف گزینی و انگیزش کمک می‎گیرند تا ورزشکاران را در تکامل بخشیدن اجراهایشان یاری دهند. اکنون با پیشرفت علم روان‎شناسی ورزشی، بحث مهارت‎های روانی در اجرای عملکردهای ورزشی از اهمییت بسزایی برخوردار شده است و در حالی که قبلاً به اهمیت آماده سازی جسمانی تأکید می‎شد امروزه قهرمانان هرچه بیشتر بر آماده سازی روانی توجه و تأکید می‎کنند. تجارب کسب شده آنان حاکی از آنست که وقتی در میدانهای بزرگ با قهرمانانی همتراز به لحاظ جسمی‎به رقابت می‎پردازند، سرانجام آمادگی روانی پیروزی را به نفع یکی از طرفین رقم خواهد زد.

    مربیان برتر نیز به جنبه‎های آماده سازی روانی ورزشکاران و ضرورت تدارک آن در طول تمرینات واقفند. و بخشی از برنامه آماده‎گی را به آماده سازی روانی اختصاص می‎دهند. با وجود این، آماده سازی روانی تا حدود زیادی مورد غفلت قرار گرفته است که به نظر می‎رسد عمده‎ترین علت این غفلت فقدان آگاهی مربیان در چگونگی آماده سازی روانی ورزشکاران می‎باشد. صاحبنظران ورزش چنین می‎پندارند که ورزش می‎تواند به بازیکنان جوان قدرت اراده‎گری، اعتماد به نفس، نحوه سلوک، برقراری ارتباط با دیگران و تجربه رسیدن به هدفهای مشکل را بیاموزد ولی امروزه می‎دانیم که این قابلیتها به طور خود بخودی به حداکثر نرسیده و رشد نمی‎یابند مگر اینکه ورزشکار تحت آموزش و تمرین مهارت‎های روانی1 قرار گیرد.

    اکنون مهارت‎های روانی در همان نقطه‎ای قرار دارند که پنجاه سال پیش مهارت‎های جسمانی قرار داشتند مربیان باید به این اعتقاد دست یابند که مهارت‎های روانی هم چون مهارت‎های جسمانی قابل کسب‎اند و باید به طور اصولی و علمی آموزش داده شوند.

     

     

    روانشناسی ورزشی:

    پیدایش علم روانشناسی ورزشی به قرن بیستم باز می گردد اما اولین مطالعات در این زمینه در سال‎های آخر قرن نوزدهم انجام شد. در واقع به صراحت نمی توان بیان کرد که روانشناسی ورزشی دقیقاً در چه زمانی بصورت علم مطرح شد, به همین جهت برخی ادعا می‎کنند علم روانشناسی ورزشی همچون نوزادی است که به تازگی متولد شده است. بطور کلی در ابتدا مطالعه رفتار ورزشی در جهت تشریح اصول و موضوعات روانشناسی عمومی بود و جهت‎گیری مشخصی بعنوان روانشناسی ورزشی دیده نمی شد. دکتر نورمن تریپلت[4] روانشناس دانشگاه ایندیانا, در اوایل سالهای 1897, در مجله‎ آمریکایی روانشناسی مطلبی را منتشر کرد که به گونه‎ای مستقیم به روانشناسی ورزشی ارتباط داشت. تریپلت پدیده‎ای را بررسی کرد که اکنون «‎سهولت اجتماعی»[5] می‎نامیم, و آن اثر مساعد مشاهده کنندگان برعملکرد شخص است. او پی برد دوچرخه‎سوارانی که گروهی فعالیت می‎کنند نسبت به زمانی که فردی دوچرخه‎سواری می‎کنند, نیز سریع‎تر حرکت می کنند. دکتر ای. دبلیو. اسکریپچر[6] روانشناس دانشگاه ییل از مطالعه خود چنین نتیجه گرفت که شرکت در ورزش به دارا شدن ویژگی‎های شخصیتی مطلوب می‎انجامد (مارک، اچ انشل،1380).

    دیدگاه جدید مبنی بر اینکه ورزش رقابتی شخصیت ساز است, ریشه در پژوهش‎های اسکرپیچر دارد, اما پیشگام شناخته شده‏‎ روانشناس ورزش دکتر کلمن رابرتز گریفیت[7] است. گریفیت که به عنوان پدر روانشناسی ورزش از او نام برده می‎شود, بعنوان اولین شخصی است که سال‎های زیادی را صرف آزمایش‎های منظم روانشناسی ورزشی کرده است(مارک، اچ انشل،1380).

     گریفیت اولین آزمایشگاه روانشناسی ورزش را, به نام آزمایشگاه پژوهش ورزشی در سال 1925 در دانشگاه ایلینوی تأسیس کرد. اگرچه پژوهش درباره اثر عوامل روانی بر عملکرد ورزشی را, در سال 1918 آغاز کرده‎بود. علایق اولیه او شامل اثرهای عوامل روانی و محیطی بر یادگیری و اجرای مهارت‎های حرکتی و شخصیت در ورزش بود. او برای آزمایشگاه خود وسایلی را تهیه کرد که آگاهی از جنبش‎های مهارتی, هوشیاری ذهنی, واکنش‎های زمانی نسبت به بینایی, شنوایی، فشار, ثبات, هماهنگی عصبی عضلانی, تنش‎ها و رهاسازی عضلانی و توانایی‎ عضلانی را اندازه‎گیری می‎کردند. او بر اساس مصاحبه با بازیکن فوتبال ردگرنگ پی برد که ورزش‎کاران برتر مهارت‎های ورزشی را خودبه‎خود, بدون هیچ یا کمترین اندیشه‎ای, انجام‎می‎دهند.او اولین‎کتاب‎های‎روانشناسی ورزشی را به‎ نام‎های «روانشناسی مربیگری» در سال 1926 و «روانشناسی‎ورزشکاران» در سال 1928 نوشت و اولین درس روانشناسی ورزش را در سال 1923 در دانشگاه ایلینوی تدریس کرد. گریفیت, در تکلیفی که روانشناسان ورزش امروزی واقعاً بر آن رشک می‎برند, توسط باشگاه شیکاگو‎کانبر[8] استخدام شد تا در فصل مسابقه‎های سال 1938 مشاور روانشناس ورزش تیم باشد. او آزمون‎های حرکتی و پرسشنامه‎های روانی گوناگون را اجرا کرد تا توانایی حالت روانی و توانایی بالقوه کنونی ورزشکاران رقابتی را از آغاز آموزش (فصل بهار) تا پایان فصل تعیین کند(مارک، اچ انشل،1380).

     پژوهش روانشناسی ورزشی در دهه‎های 1940 نمود واقعی داشت بجز پایان‎نامه‎های دکترا که گه‎گاهی نوشته می‎شدند. در این زمان بیش از هر چیز, تأسیس آزمایشگاه‎های یاد‎گیری حرکتی رواج یافت که ار جمله می‎توان آزمایشگاهی را نام برد که توسط جان لاتر[9] در دانشگاه پنسیلوانیا,کلارنس رگزویل در دانشگاه ویسکاسنین, سی. اچ مک‎لوی در دانشگاه آ‎یوا, و شاید از همه معروف‎تر فرانکلین هنری در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی, تأسیس شد (مارک، اچ انشل،1380).

    این جنبش زمینه را برای حضور، رشد و ... تربیت بدنی فراهم ساخت که دارای پیچیده‎ترین رهیافت علمی در پژوهش برای رفتار حرکتی بود. همه دانشمندان ورزش به نوبه‎ی خود از بهینه‎بودن طرح, تجهیزات و فنون آماری پژوهشی انتشار بیشتر داده‎های مربوط به فرایندهایی که زیربنای مهارت‎آمیز عملی و آموختنی بودند, سود جستند. با وجود «خلأ شایان توجه بین سال‎های مولد گریفیت و کارهای پژوهشگران معاصر در روانشناسی ورزش», زمینه روانشناسی ورزش از این تلاش‎های اولیه در پژوهش حرکتی, سود برده است (مارک، اچ انشل،1380).

     سرانجام, در دهه‎ی 1960 بود که روانشناسی ورزش گام‎های بزرگی را برداشت و زمینه علمی کنونی را فراهم آورد. چندین عامل به گسترش این زمینه علمی کمک کردند. کتاب‎های درسی بیشتر از هر زمان دیگر چاپ شدند. از جمله می‎توان به کتاب‎های زیر اشاره کرده:

    «رفتار جنبشی و یادگیری حرکتی» بریانت‎گرتی[10], «مشکل ورزشکاران و چگونگی مقابله با آنها» بروس اجیلو و توماس تاتکو[11], «یاد‎گیری حرکتی و عملکرد انسانی» رابرت ان سینگر[12] و «روانشناسی و رفتار حرکتی» جوزف اکسندین[13]. کتاب دیگری به‎نام «مربی‎گری, ورزشکاری, روانشناسی» سینگر[14] اولین کتاب درسی در روانشناسی ورزش بود. این کتاب‎ها محرکی برای پژوهش و انتشار فراوان در نشریه‎های علمی بودند. از همه مهم‎تر «فصلنامه‎ی پژوهش» که اکنون «فصلنامه‎ی پژوهش برای تمرین و ورزش» نامیده می‎شود, از انتشارات پژوهشی رسمی تربیت‎بدنی حرفه‎ای در ایالات‎متحده بود. اما مهم‎تر از پیشرفت پژوهش در روانشناسی ورزشی و رفتار حرکتی, کلاس‎ها و برنامه‎های دانشگاهی بود که منجر به پیدایش بارزترین دانشمندان, در روانشناسی ورزش شد (مارک، اچ انشل،1380).

     عنصر نهایی در رشد روانشناسی ورزش تأسیس چند انجمن حرفه‎ای بود. اولین نشست سالیانه انجمن امریکایی روانشناسی ورزش و فعالیت بدنی در سال 1967 برگزار شد. انجمن کانادایی یاد‎گیری روانی ‎حرکتی و روانشناسی ورزش, در سال 1969 آغاز به کار کرد (مارک، اچ انشل،1380).

     این سازمان در آغاز به انجمن کانادایی بهداشت, تربیت‎بدنی, تفریحات سالم و رقص وابسته بود. اما در سال‎های 1977 مستقل شد. در سال 1975, بخشی به اتحادیه امریکایی بهداشت, تربیت‎بدنی, تفریحات سالم و رقص, اضافه شد تا روانشناسی ورزش را در چهارچوب علمی تربیت‎بدنی تقویت کند. آن را آکادمی(فرهنگستان) روانشناسی ورزش نامیدند. هدف فرهنگستان تقویت نگره و پژوهش بود به گونه‎ای که بتوان در تربیت‎بدنی یا موقعیت ورزشی به کار برد. بعلاوه در سال 1986, پیدایش انجمن پیشرفت روانشناسی‎ورزشی کاربردی بود که برای پیشبرد رهیافتی اکتشافی‎تر در روانشناسی ورزش آغاز به کار کرد. این انجمن, که در بر دارنده بزرگترین عضویت روانشناسی حرفه‎ای و دانشجویان در سرتاسر جهان است, دارای سه بخش است:

     روانشناسی بهداشت (که برای نمونه اثرهای روانی فعالیت‎های بدنی را بررسی می‎کند)روان شناسی درمان (که مشاوره ورزشی و مطالعه اثر فنون رفتاری و روانی بر عملکرد ورزشی را بررسی می‎کند), و روانشناسی اجتماعی(که عوامل محیطی بر عواطف و رفتارهای ورزشکاران و مربیان ورزش را مورد مطالعه قرار می‎دهد). اگرچه شاخه روانشناسی ورزش ریشه در علم تربیت‎بدنی دارد, در سال‎های أخیر از سوی روانشناسی مورد پذیرش قرار گرفته است. این موضوع به سبب استفاده قانونی از اصطلاح«روانشناس» است که نشانگر آموزش دانشگاهی در روانشناسی است. قابل درک است که, در بین دانشمندان و دست‎اندرکاران, بحث‎های شایان توجهی در این باره وجود دارند مبنی بر اینکه کدام علم- تربیت‎بدنی, علم ورزش یا روانشناسی- باید برنامه‎های آموزشی روانشناسان ورزش را هماهنگ کند. به احتمال, در استرالیا, ارتباط بین روانشناسی ورزش و روانشناسی از همه قوی‎تر است, زیرا که در سال 1992 جامعه روانشناسی استرالیا اولین هیأت روانشناسان ورزش را در سازمان روانشناسی ملی پذیرفت. اهمیت این هیأت در تعیین معیارهایی است که برای دادن پروانه‎ی کار به روانشناسان ورزش مورد استفاده قرار می‎گیرند. انجمن روانشناسی امریکا دارای بخشی به‎نام بخش روانشناسی ورزش و تمرین است که گروه علاقمندی مرکب از پژوهشگران را تشکیل می‎دهد که عوامل روانی مرتبط با عملکرد انسانی را مورد مطالعه قرار می‎دهند. اما هدف این گروه این است که زمینه مطالعه را گسترش دهند نه اینکه معیاری برای پروانه یا مدرک تعیین کند (مارک، اچ انشل،1380). 

     کالج امریکایی پزشکی ورزشی و اتحادیه پزشکی ورزشی استرالیا, گروه‎هایی فرعی در روانشناسی ورزش و تمرین دارند. سرانجام روانشناسی ورزش توسط جامعه بین‎المللی روانشناسی ورزش در سرتاسر جهان شناخته می‎شود (مارک، اچ انشل،1380).

     هدف این سازمان‎ها این است که برای دانشمندان و دست‎اندرکاران و روانشناسی‎ورزشی هویتی ملی و بین‎المللی حاکی از نظام علمی ایجاد کنند. همچنین فرصتی فراهم می‎کنند تا با اعضایشان سالانه ملاقات کنند و 1) ایده‎های خود را مبادله کنند, 2)تجارب پژوهشی خود را توضیح دهند, 3) با دانشمندان و دست‎اندرکاران شناخته شده‎ای که تخصص‎هایشان در زمینه‎های قابل کاربرد در رفتار ورزشی است, صحبت و تبادل نظر کنند, 4) درباره موضوعات بحث‎‎‎‎‎‎‎‎‎انگیز بحث کنند و تصمیم بگیرند و 5)‎ به کلاس‎ها و بخش‎های مربوطه خود ایده‎های جدید و مهیجی ببرند که از زمینه موردنظر سرچشمه می‎گیرند. از این سازمان‎ها,‌ نشریه‎های علمی جدید پا گرفته‎اندکه نیازهای این زمینه پژوهشی گسترش یابنده را برطرف کنند. روانشناسی ورزشی اکنون توسط اعضای جامعه دانشگاهی به عنوان علمی معتبر شناخته می‎شود (مارک، اچ انشل،1380). 

  • فهرست و منابع روش تحقیق روانشناسی ورزش

    فهرست:

    روانشناسی ورزشی:

    مفهوم روانشناسی ورزشی:

     مهارت‎های روانی:

    مقدمه :

    1-   بیان مسئله

    ضرورت و اهمیت تحقیق

    هدف های پژوهش

    فرضیه های تحقیق

    پیش فرض های تحقیق

    متغیرهای  پژوهش

    متغیرهای غیر قابل کنترل

    تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق

     

    زیر بنای نظری پژوهش

    پیش‌فرضهای بنیادی درمان مبتنی بر آموزش ابراز وجود

    شخصیت

    عوامل مؤثر بر افزایش افراد فاقد ابراز وجود در ایران

    عدم وجود امکانات خود مطرح شدن

    باورهای ذهنی غلط مردم

    2-   بررسی روابط اجتماعی  :

    3-   ارتباط های اجتماعی سالم :

    4-   ارتباط اجتماعی ناسالم :

    5-   خصوصیات  رفتاری  افراد پرخاشگر و سلطه جو در ارتباط های اجتماعی :

    6-   خصوصیات رفتاری افراد منفعل در ارتباط های اجتماعی :              

    7-   ارتباط کلامی در افراد منفعل :     

    8-   خصوصیات رفتاری  افراد منفعل  – پرخاشگر در ارتباط های اجتماعی :

    ورزش و رشد شخصیت

    کارکرد ورزش در زندگی اجتماعی جوانان

    ورزش و پیوستگی اجتماعی

    پیامدهای روانشناختی ورزش:

    اهمیت ورزش در اصلاح جوامع و رفع محرومیت‌های اجتماعی

    کاربرد ملاک‌های سنجیده‌شده  ابراز وجود در ورزش

    برقراری ارتباط اجتماعی

    ابراز احساسات مثبت

    توانایی انتقاد سازنده :

    اختلاف‌ عقیده داشتن با دیگران

    ابراز وجود در موقعیت‌ های خدماتی:

    تحقیقات انجام شده در داخل کشور

    تحقیقات انجام شده در خارج کشور

    جمع‌بندی و نتیجه‌گری از  پژوهش‌ های انجام گرفته

    پژوهش

    روش

    جامعه و نمونه آماری و روش نمونه برداری

    متغیرهای پژوهش

    ابزار اندازه گیری 

     

    منبع:

    - آتش پور ، سید حمید . کاظمی ، احسان . ( 1379) بررسی کارایی روش های ابرازوجود در افزایش جرات ورزی دختران نابینای اصفهان . مجله دانش و پژوهش ، شماره 5 صفحه 12-1

    2- آگ برن ،ف ونیم کوف، ف،م . (1356) . زمینه ی جامعه شناسی . ترجمه آریان پور ،ا،ح .تهران.انتشارات فرانکلین

    3- احمدی ، مهرناز. (76- 1375) . اثر بازی درمانی بر پرخاشگری کودک . پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران .

    4- اداره کل زندانهای استان خوزستان . (1382). بررسی تاثیر ورزش در ابرازوجود ، پرخاشگری و عزت نفس نوجوانان بزهکارکانون اصلاح و تربیت . نشریه اصلاح و تربیت ، سال دوم، شماره16 .

    5- اسمیت ،م . (1366) .روانشناسی اعتراض .ترجمه ی قراچه داغی ،م .تهران .انتشارات ویس     

    6- اسپری ، لن .(1383). رواندرمانی اختلالات شخصیت رویکردهای شناختی   – رفتاری . ترجمه دکترحسن توزنده جانی ،‌ دکترحمید نجات ، معصومه موسی آبادی . انتشارات نشر فیروزه .

    7- انشل ، مارک هاوارد (1380) . روانشناسی ورزش از تئوری تا عمل . ترجمه ی دکترمسدود ، سید  علی اصغر. انتشارات اطلاعات ، تهران اطلاعات . چاپ اول .

    8- اهری هاشمی ، جلال.(1375). مقایسه ویژگیهای شخصیتی دانشجویان ورزشکارو غیرورزشکار مرکزتربیت معلم پسرانه شهید بهشتی مشهد . پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران دانشکده تربیت بدنی .

    9- بهرامی ، فاطمه . (75- 1374) . مقایسه آموزش ابرازوجود به دانش آموزان کم جرات دختر دبیرستانی با شیوه های مشاوره گروهی و فردی شهر اصفهان . پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی . دانشگاه علامه طباطبایی .

    10- پاول ،ج .(1365) . من کیستم ؟ . ترجمه ی نایبی ،ف . تهران . انتشارات فردا . چاپ اول

    11- ترسایی ، طیبه . (1384) . دست شستن از زندگی . روزنامه همشهری ، سال 13 . شماره 3672.

    12- توکلی ، محمدباقرو مظفری ، محمدرضا .(1379). بررسی تمایلات ضداجتماعی و دانش آموزان پیش دانشگاهی و ارتباط آن با ویژگیهای فردی و اجتماعی آنان در استان خوزستان .

    پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی . دانشگاه کردستان .

    13- جلالی ، محمدرضا (1376). بررسی اثرروشهای درمانی و آموزش سرمشق پذیری و تمرین    سرمشق پذیری و آرمیدگی عضلانی در درمان رفتارهای غیرجرات ورز و آموزش رفتارهای جرات ورزانه . پایان نامه دکترای روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران .

    14- جلالی سردرودی ، جواد .(1376). بررسی تاثیر ورزش برمهارتهای روانی   – حرکتی و سازش اجتماعی پسران 9-8 ساله شهرتهران . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه تربیت مدرس تهران .

    15- جلالی ، م . (1348) . روانشناسی برای زیستن .تهران .انتشارات امیرکبیر.چاپ دوم

    16- حسین زاده دهنوی ، امیر(1371). بررسی مقایسه درون گرایی و برون گرایی بین دانش آموزان پسر 20-16 تیم های منتخب ورزشی استان خراسان در رشته های انفرادی و گروهی . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه تهران . دانشکده تربیت بدنی .

    17- خلجی ، حسن .(1371). فعالیت های جسمانی و فواید روانشناختی آن . فصلنامه ورزشی .  انتشارات سازمان تربیت بدنی . شماره 19.

    18- خدیوی زند ، م، م .(1367) . پژوهش پرخاشگری و ناکامی ، درآمدی برآسیب شناسی روانی .مشهد.دانشکده علوم تربیتی

    19- دانش ، محمد کاظم . (1378). کارکرد ورزش در زندگی اجتماعی جوانان . روزنامه سلام    شماره 2318 ، سال نهم .

    20- رضویه ، اصغر(راهنما). ( 1378). بررسی رابطه پرخاشگری ارتباطی با سازگاری عاطفی -  اجتماعی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر شیراز . پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی .

    21- رمضانی ، حمیدرضا . (1373) . کاربرد تکینک های آموزش ابرازوجود در درمان عدم قاطعیت دانشجویان . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه فردوسی ، دانشکده روانشناسی .

    22- رمضانی ، زهرا . (1383) . مقایسه کنترل (درونی   –  بیرونی ) در رشته های تیمی و انفرادی دختران ورزشکار شرکت کننده در شانزدهمین المپیاد دانش آموزان سراسر کشور ، همدان  1383    پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه آزاد اسلامی مشهد  – دانشکده تربیت بدنی .

    23- رمضانی نژاد ، رحیم . (1372) مقایسه صفات شخصیتی دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس .

    24- سروستانی ، صدیق . (1377) . ورزش و پیوستگی اجتماعی . نشریه المپیک - سال ششم    – شماره 2و 1 .

    25- شهنی ییلاق ،م ونیسی ،ع (اساتید راهنما). (1380). تاثیر آموزش ابرازوجود در ابرازوجود ، عزت نفس  اضطراب  اجتماعی و بهداشت روانی دانش آموزان مضطرب اجتماعی دبیرستان های شهر شیراز . پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی . دانشگاه دکترچمران اهواز . به راهنمایی دکترمنیژه شهنی ییلاق و دکتر عبدالکاظم نیسی .

    26- شوستروم .(1362) . روانشناسی انسان سلطه جو . ترجمه ی قاضی ،ق و سرمه ،غ . تهران . انتشارات سپهر

    27- فلک ، ف .(1361). افسردگی واکنش یا بیماری . ترجمه ی پورافکاری ،ن .تبریز . انتشارات ذوقی

    28- فقیرپور ، مقصود. (1377). ابرازوجود و کاربرد آن . مجله تربیت ، سال 13، شماره 8 .

    29- فرجاد ،م ،ح . (1363) . آسیب شناسی اجتماعی و جامعه شناسی انحرافات . تهران . انتشارات بدر

    30- فریر ، پ . (1375) . فرهنگ سکوت . ترجمه ی شریعتمداری ، ع . تهران . انتشارات چاپخش

    31- قاضی ، ق ، (1354) . روش ها و کلنیک های مشاوره و روان درمانی . تهران .دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران

    32- کاپلان ، هی و سادوک ،ب . (1368). خلاصه روان پزشکی ، جلد اول . ترجمه ی پورافکاری . تبریز. انتشارات ذوقی

    33- گروه محققین .(1368). آموزش ابراز وجود بعنوان روشی جهت رفع مشکلات ارتباطی افراد . پایان نامه کارشناسی روانشناسی ، دانشگاه فردوسی مشهد ، دانشکده روانشناسی .

    34- گروه ورزشی .(1382) . اهمیت ورزش دراصلاح جوامع و رفع محرومیت های اجتماعی .روزنامه اعتماد . بیست و نهم مهر ماه

    35- محامد ، رحیم . (1377) . مقایسه دانش آموزان آزاررسان ، آزارپذیر و عادی از لحاظ میزان  ابرازوجود  - عملکرد تحصیلی و پرخاشگری پدران آنها در مدارس راهنمایی پسرانه شهرستان  بهبهان . پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز .

    36- مالتز ، م .(1364) . روانشناسی تصویر ذهن – علم کنترل ذهن . ترجمه ی قراچه داغی ، م  

    37- محمدی فر، محمد ، یزدانی ، اسماعیل . ( 1381) . مطالعه عوامل مؤثر براحساس شادی و بهزیستی در دانشجویان دانشگاه تهران . مجله روانشناسی و علوم تربیتی  - سال 32  - شماره 1 .

    38- مقدم ، امیر. ( 1375) . مبانی روانی  - اجتماعی . جزوه درسی . دانشگاه آزاد اسلامی مشهد  دانشکده تربیت بدنی .

    39- میرنصوری ، رحیم . (1373) . بررسی و مقایسه صفات شخصیتی ورزشکاران مرد در رشته های انفرادی و گروهی . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس . 

    40- نورالخولی ، امین . (1380) . ورزش و جامعه . ترجمه حمیدرضا شیحی .

    بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی ، چاپ اول بهار1381 و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی .

    41- نیک نژاد ، مهناز. (77 – 1376 ) . جایگاه ورزش در بین طبقات مختلف اجتماعی .

     دانشگاه آزاد رشته مردم شناسی .

    42- هرمزی نژاد ، معصومه . (1379) . بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزت نفس  اضطراب اجتماعی و کمال گرایی با ابرازوجود در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز .

    پایان نامه کارشناسی ارشد – دانشگاه شهید چمران اهواز ، دانشکده روانشناسی .

    43- هورنای ، ک . (1351) .تضادهای درونی ما . ترجمه ی مصفا ، م،ج .تهران . انتشارات ابن سینا .

     

     

     

     

    فهرست منابع لاتین :

     

    44-Ashford B  etal . 1993 . Participation in community sports centers :              motives and predictors of enjoyment. J Sports Sci .1993 Jun ;11(3) : 249-56

     

    45- Barry Tigay  ph .D . 1999-2005 . Planet  Psych.com .

     

    1-    46-Beecroft pc . 1993 . social skills training and cognitive yestructuring     for  adoleents on hemodialysis . Clin Nurs Res . 1993 May;2(2): 188-211.

     

    47-Blackburn GL, Greenberg I. 1978. Multidisciplinary approach to adult    obesity therapy. Int J Obes. 1978;2(2):133-42.

     

    48-Boyle DJ, Vivian D. 1996 .  Generalized v us spouse - specific anger / hostillity and men , s ers violence against intimates.

        Violence Vict . 1996 winter; 11(4)293- 317.

     

    49-Cummings N. 1992. Self-defense training for college women.

            J Am Coll Health .1992 Jan;40(4):183-8.

     

    50-Dallas E  etal . 1993 . Cerebral – palsied childern ,  s interaction with sibling – I . Influence of severity of disability , age and birth order .

          J child psychol psychiatry . 1993 Jul;34(5):621- 47.

     

    51-David WS etal . 2004 . Making a case for personal safety : perceptions of vulnerability and desire for self – defense training among female veterans . J Interpers violence . 2004 Sep; 19(9): 991-100.

     

    52-Endresen IM , Olweus  D . Participation in power sports and antisocial involvement in preadoleseent and adolescent boys .                                      J Child Psychol psychiatvy 2005 May;46(5):468-78.

     

    53-Farris RP etal . 1985. A nutrition curriculum for families with high blood pressure . J Sch Health .1958 Mar;55(3):110-2.

     

    54-Fawzy F etal . 1983 . A psychometry approach for obesity.           Psychiatr Med 1983  sep;1(3):257-73 .

     

    55-Frtzak R . 1975 . Personality and biographical traits of superior and    average college basketball officials the research quarterly. Vol . 246 . No . 4 . P. 484-488

     

    56-Grover SM . 2005 . Shaping effective communication skills and therapeutic relation ship at work : the foundation of collaboration.

    AAOHNJ . 2005 Apr;53(4):177-82 , quiz .186-7.  

     

    57-Hinde RA etal .1982 .  Temperamental characteristics of 3-4 years-old and mother-child interaction. Ciba Found Symp . 1982 : 89: 66-86.

     

    58-Hines S, Groves DL. 1989. Sports competition and its influence on self-esteem development. Adolescence. 1989 Winter;24(96):861-9. 

     

    59-Kersten L. 1990. Changes in self-concept during pulmonary rehabilitation, part 1.Heart Lung. 1990 Sep;19(5 pt 1):456-62.

     

    60-Krueger RB , Kaplan MS . 2002. Behavioral and                  psychopharmacological treatment of the paraphilic and hypersexual .      J Psychiatr Pract 2002 Jan;8(1):21-32 .

     

    61-Kuczmierczyk  AR . 1989 . Multi – component  behavioral treatment  of premenstrual syndrome : a case  report . J Behav ther psychiatry 1989  sep ;20 .

     

    62-Lawton  S , Stewart  F . 2005. Assertiveness : making yourself  heard     in district nursing . Br J Community Nurs ‘ 2005 Jun;10(6):281-3 .

     

    63-Martin D ‘  Bat – Chava Y . 2003 . Negotiating deaf – hearing friend ship : coping stratagies of deaf boys and grils in main stream schools . Child Care Heath Dev 2003 Nov;29 (6):511- 21.  

     

    64-Murawski  MM etal . 1995 . Brith order and communication skills of pharmacy student . Percept  Mot skills 1995 Jun;80(3pt1): 891-5.

     

    65-Mills  BD . 1996 . Effects of music on assertive behavioy during exercise by middle – school – age students.  Percept  Mot skills . 1996  oct;83(2):423-6.

     

    66-Nespor K . 2005 . Physical exercise and yoga in prevention and treatment of addictive diseases. Cas lek cesk .2005;144(1):53- 5.

     

    67-Neufeld JA etal .2002.Adolescent sexuality and disability. Phys Med Rehabil Clin N Am.2002 Nov;13(4):857-73.

     

    68-Pitsavos C etal  . 2005. Epidemiology of leisure-time physicl activity in socio-demographic life style and psychological characteristics of men and women in Greece : the ATTICA study.BMC Public Health 2005 Apr: 18,5 (1): 37.

     

    69-Rew M , Ferns T. 2005 . A balanced approach to dealing with violence and aggresstion at work . Brj Nurs .2005 Feb 24 -Mar 9;14(14):227-32.

    70-Riva G  etal .2001. Virtual reality-based multidimensional therapy for the treatment of body image disturbances in obesity : a controlled study. Cyberpsychol Behav .2001 Aug;4(4): 511-26.

     

    71-Salguero A  etal . 2004 . relation ship between perceived  physical ability  and sport  partipation motives in young competitive swimmers . Sports Med  phys fitness 2004 sep : 44 . 

     

    72-Segal DL . 2005 . Relation ships of assertiveness , depression, and social support among older nursing home residents. Behav Modif 2005 Jul ;29(4):689- 95 .    

     

    73-Thurston  M , Green K . 2004 . Adherence to exercise in later life : how can exercise on prescription programmes . Health promot int . 2004 sep; 19(3):379- 87.

     

    74-Timmins F , MC Caba C . 2005 . Nurses ’ and midwives assertive be haviour in the work place . J Adv Nurs .2005 Jul;51(1):38-45.

     

    75-Twenge  JM . 2001 .  Change in women , s assertiveness in yesponse to status and yoles a croos – temporal  meta-analysis  1931-1993 . Jpers  soc psychol  2001 Jul;81(1):133-45.

     

    76-Valaitis R. 2002. They don’t trust us; We’re  just kids:’’ views about           community from predominantly female inner city youth. Health Care Women Int. 2002 Apr-May;23(3):248-66.

     

    77-Valliant PM , Asu ME. 1985. Exercise and its effects on cognition and physiology in older adults. Percept Mot Skills. 1985 Des;61(3 pt 2):1031-8.

     

    78-Weiser M  etal . 1995 .psychotherapetic aspects of the martial art shdvata . Am  Jpsychother .1995 winter; 49(1):118.

     

    79-Wilson KL etal . 2005 . Are view of  21 curricula for abstinence – only  until – marriage programs . J sch Heath 2005 Mar; 75(3):90-8.

     

    80-Yoshimura H. 2005. Relationship between members’ egoistic self-assertion and captains’ leadership in athletic clubs. Shinrigaku Kenkyu. 2005 Feb;75(6):536-41.           

پروپوزال در مورد روش تحقیق روانشناسی ورزش, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق روانشناسی ورزش, تز دکترا در مورد روش تحقیق روانشناسی ورزش, رساله در مورد روش تحقیق روانشناسی ورزش, پایان نامه در مورد روش تحقیق روانشناسی ورزش, تحقیق در مورد روش تحقیق روانشناسی ورزش, مقاله در مورد روش تحقیق روانشناسی ورزش, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق روانشناسی ورزش, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق روانشناسی ورزش, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق روانشناسی ورزش, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق روانشناسی ورزش

دریافت لینک دانلود به صورت خودکار بلافاصله پس از پرداخت

امکان پرداخت آنلاین از طریق کلیه کارت های عضو شتاب

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول