پروژه فرستنده و گیرنده مادون قرمز

تعداد صفحات: 40 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 4567
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه فرستنده و گیرنده مادون قرمز

    مقدمه

    امروزه امنیت مخابرات از مهم ترین مباحث مطرح شده در مخابرات نظامی و غیره نظامی می باشد امنیت کانال ارتباطی در این مقوله از اهمیت ویژه ای بر خوردار است . یکی از مهم ترین خطراتی که امنیت کانال را تهدید می کند بحث شنود می باشد برای رفع این معضل راه هایی پیشنهاد شده است که از جمله آنها استفاده از LED و دیود های لیزری برای ارسال و دریافت اطلاعات است از مزیت هایی که این فرستنده دارد این است که احتمال شنود در فضا بسیار کم می باشد چون ابتدا نور بصورت یک بیم در فضا منتشر می شود وبه محض اینکه مانعی بر سر راه آن قرار گیرد سریع فرستنده متوجه می شود. دومین علت آن است که پیدا کردن مسیر ارسال در فضا بسیار دشوار است.

    در این پروژه از LED برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده شده است.

    با اندکی تغیرات در مدار می توان به جای LED از دیود لیزری استفاده

    کرد.

    LED  ها از نوع دیودهای مادون قرمز می باشند. و نور مادون قرمز نا مرئی و فرکانس آن بین  می باشد.

    در این پایان نامه سعی شده است در مورد فرستنده و گیرنده بطور جدا گانه بحث شود و کار تک تک اجزا توضیح داده شود و در مورد مدارات راه انداز دیودهای نوری نیز توضیحات مختصری آورده شده است.

    همچنین مدارات IC ها مربوطه و یک نوع دیود فرستنده گیرنده  مادون قرمز که در سیستمهای کنترل از راه دور تلویزیون استفاده می شود  در ضمیمه پایان نامه آورده شده است. دراین جا بر خود لازم می دانم که ازجناب آقای مهندس معینی منش که حق استادی برگردن بنده دارند مراتب قدر دانی و تشکررا بجا آورم.

     

    سیگنال ما که از طریق میکروفن یا وسیله صوتی وارد مدار می شود، ابتدا برای کنترل آن  از ولوم استفاده می کنیم تا از به اشباع رفتن تقویت کننده جلوگیری کنیم.

    توسط تقویت کننده LM386 سیگنال ورودی را تقویت و پایه 6 ،LM567 وارد می کنیم.

    LM567 برای رمز گشایی تن (Tone Decoder)  طراحی شده است. در این IC یک ترانزیستور اشباع فراهم شده که وقتی سیگنالی در طول باند مورد نظر به آن برسد بعنوان سوئیچ  عمل می کند.

    مدار آن شامل دو ردیاب (Detector)  I، Q می باشد که بوسیله VCOبا تعیین فرکانس مرکزی عمل آشکار سازی را انجام می دهد.

    قطعات بیرونی که به مدار اضافه می کنیم برای تعیین فرکانس مرکزی، پهنای باند و تاخیر خروجی استفاده می شوند. فرکانس مرکزی آن بوسیله فرمول زیر قابل محاسبه است:

    (فرمول ها در فایل اصلی موجود است)

    خازن به پایه 6 و ولوم متصل به پایه 5 و6 می باشد.

    پایه 8 که خروجیIC می باشد و تن مورد نظر ما را  بصورت پالس تولید کرده به دیود های مادون قرمز فرستنده متصل کرده ایم .

    توسط ولوم جریان دیودهای فرستنده قابل کنترل می شود که با افزایش جریان نور مادون قرمز دیودها بیشتر شده و می توان از مدار در فاصله دورتری استفاده کرد.در اینجا برای اینکه بتوان فاصله بین فرستنده و گیرنده  را افزایش دهیم بجای یک دیود از سه دیود استفاده کرده ایم.

    لازم به یادآوری است که دیودهای فرستنده وگیرنده  باید روبروی هم قرار گیرند وحداکثر زاویه ای که نسبت به هم پیدا می کنند باید کمتر از 30 درجه باشد

    پیش تقویت کننده

    اولین قسمتی که سیگنال بسیار ضعیف را دریافت می کند طبقه تقویت کننده اولیه می باشد . امپدانس که مقدار آن متناسب با حساسیت تقویت کننده است بستگی به اینکه چه نوع سیگنالی را از نقطه نظر دامنه ، دریافت می کند متغییراست. ورودی تقویت کننده های اولیه معمولاً : هد مغناطیسی ، میکروفون ، پیکاب های مختلف خروجی تیونر رادیو ، و غیره میباشد که در اینجا دیود گیرنده نور مادون قرمز است ،که هر کدام بهره (ولتاژ) مخصوص به خود دارد . هر نوع تصحیح در کیفیت صدا در تقوت کننده صورت می پذیرد ، که این کار توسط مدار های صافی صورت می پذیرد (مانند فیلتر های تن کنترل و پالس کنترل ). امکان دارد که آمپلی فایر اولیه به صورت مخلوط کننده هم عمل کند بدین معنی که تقویت کننده در حین بالا بردن ولتاژ چند سیگنال، با ولتاژ های متفاوت یا مساوی را دریافت کرده است ، با یکدیگر مخلوط کند و دامنه چند سیگنال دریافتی را بطور مساوی در خروجی اش ظاهر کند . شکل زیرمدار آمپلی فایر LM386 است که ما در فرستنده و گیرنده  خویش استفاده کرده ایم را نشان می دهد.

    LM386 بگونه ای طراحی شده است که ولتاژ مصرفی آن پایین است و بوسیله پایه های 1و8 می توان گین مدار را نیز کنترل کرد. اگر پایه های 1و8 باز باشند گین مدار حدود 20 (db26) می باشد واگر بین پایه های 1و8 خازن ومقاومت قرار دهیم گین مدار بین 200-20 (db46-26) قابل کنترل خواهد بود.

     

     

    مدار های قفل شونده با فاز (PLL)

    PLL مداری است که در آن فرکانس و فاز موج خروجی یک نوسانساز مدولاسیون فرکانس (یا نوسانسازقابل کنترل با ولتاژ:VCO)از موج ورودی متابعت می نماید. شکل زیر نمودار بلوکی این مدار را نشان می دهد .


    (نمودار و جداول در فایل اصلی موجود است)

     

    اصول کار مدار

    موج ورودی و موج خروجی VOC ،( ) به یک آشکار ساز فاز

     اعمال می شوند. خروجی این آشکار ساز تابعی از اختلاف فاز این دو موج است که بصورت سیگنال خطا پس از عبور ازیک فیلتر پایین گذر در قسمت فیلتر حلقه به عنوان سیگنال فرمان به ورودی نوسان ساز مدولاسیون فرکانس (VCO) داده می شود به طوری که فاز موج خروجی نوسان ساز از فازسیگنال ورودی متابعت می نماید. برای تشریح بیشتر مدار، با استفاده از روابط ریاضی نحوه کار قسمت های مختلف در امواج ورودی به این قسمت ها مورد برسبی قرار می گیرد .

     

    نحوه کار مدار

    را فرکانس زاویه ای موج ورودی و را فرکانس زاویه ای مرکزی VCO می گیریم. فرض کنید که مدار در قسمت ورودی VCO  دارای سیگنال فرمان نباشد در این صورت مدار را اصطلاحاً قفل نشده

    می نامند همچنین فرض کنید که اموج ورودی () و خروجی VCO ،

     

    () امواج سینوسی باشند و فرکانس ثابت بماند و فعلاً تغییری نکند:

    (فرمول ها در فایل اصلی موجود است)                          

      

    مقادیر زاویه ثابت فاز یعنی () و () بستگی به انتخاب مبدا زمان دارد. به طور کلی و با یکدیگر اختلاف دارند و امواج مربوط به هیچ وجه با یکدیگر هماهنگ (سنکرون ) نیستند. چنانچه خروجی آشکار ساز بصورت سینوسی بیان شود، سیگنال خروجی این آشکار ساز () برابر است با :

     

                   (فرمول ها در فایل اصلی موجود است)

    چون امواج و با یکدیگر هماهنگ نیستند، موج خروجی آشکار ساز فاز () یک موج سینوسی با دامنه ماکزیمم و فرکانس زاویه ای آن برابر با تفاضل فرکانس های زاویه ای امواج  و  است.

    حال فرض کنیم حلقه پس خورد مدار را با بستن کلیذ S (شکل زیر) وصل کنیم در نتیجه سیگنال  از طریق مدار به عنوان  فرمان به بخش VCO اعمال شود.

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

  • فهرست و منابع پروژه فرستنده و گیرنده مادون قرمز

    فهرست:

    فرستنده

    مدار فرستنده                                                                7

    پیش تقویت کننده                                                       11

    مدار های قفل شونده با فاز (PLL)                               13

    نحوه کار مدار                                                             14

    مصارف وکاربرد                                          PLL22

    PLL بصورت مدار مجتمع                                           23 

    نوسان ساز قابل کنترل بوسیله ولتاژ (VCO)                         24

    مشخصات دیود فرستنده                                              25

    مدار فرستنده LED  برای سیگنال های دیجیتال           26

    گیرنده

    مدارگیرنده                                                                 30

    مدارانتگرال گیر                                                          32

    انتگرال گیر میلر                                                          32

    تقویت کننده                                                              37

    لزوم مدولاسیون                                                         39

     

    منبع:

    ندارد.

پروپوزال در مورد پروژه فرستنده و گیرنده مادون قرمز , گزارش سمینار در مورد پروژه فرستنده و گیرنده مادون قرمز , تز دکترا در مورد پروژه فرستنده و گیرنده مادون قرمز , رساله در مورد پروژه فرستنده و گیرنده مادون قرمز , پایان نامه در مورد پروژه فرستنده و گیرنده مادون قرمز , تحقیق در مورد پروژه فرستنده و گیرنده مادون قرمز , مقاله در مورد پروژه فرستنده و گیرنده مادون قرمز , پروژه دانشجویی در مورد پروژه فرستنده و گیرنده مادون قرمز , تحقیق دانشجویی در مورد پروژه فرستنده و گیرنده مادون قرمز , مقاله دانشجویی در مورد پروژه فرستنده و گیرنده مادون قرمز , پروژه دانشجویی درباره پروژه فرستنده و گیرنده مادون قرمز
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت