پایان نامه عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دولت اسلامگرای ترکیه در قبال دولت جدید عراق

تعداد صفحات: 87 فرمت فایل: word کد فایل: 4475
سال: 1385 مقطع: کارشناسی دسته بندی: علوم سیاسی
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دولت اسلامگرای ترکیه در قبال دولت جدید عراق

    پایان نامه

    برای دریافت درجه کارشناس

       پیشگفتار:

    تحولات نظام بین الملل با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، کشور عراق را به دلیل موقعیت ممتاز ژئوپلتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی به مجموعه پیچیده ای تبدیل کرد که صرف نظر از قدرت های همسایه و منطقه ای از اولویت و تقدم بسیار بالایی در سیاست خارجی قدرت های فرامنطقه ای برخوردار شد. تهاجم این کشور به کویت نیز مزید برعلت گردید و با حضور فیزیکی کشورهای غربی در منطقه خلیج فارس به طور عملی در چالش عمیقی فرورفت. عراق به عنوان یکی از همسایگان جمهوری اسلامی ایران با توجه به اشتراکات تاریخی، مذهبی و فرهنگی و قومی با مردم ایران، از جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی ایران برخوردار است به طوریکه نمی توان از آثار امنیتی حضور و دخالت بازیگران فرامنطقه ای بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران چشم پوشی نمود. تحولات عراق هم چنین بر مسایل امنیتی و اقتصادی ترکیه تأثیر بسزایی دارد. رساله حاضر تلاشی است برای درک و فهم واقع بینانه از مسایل عراق و شناخت اهداف و منافع و زمینه های تعارض و تعامل آن در ارتباط با منافع ملی دو قدرت منطقه ای ایران و ترکیه.

     

    بخش اول

    مقدمه نظری     

    کلیات پژوهش:

    1-طرح مساله

    حوادث 11 سپتامبر  2001  نقطه عطف در تغییر و گردش سیاستهای ایالات متحده در نظام بین الملل شد  که در انتخابات سال4 200 و پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات مجدد  ریاست جمهوری و انتخابات مجالس ایالات متحده آمریکا این رویکردخود را نشان داد. در نظم جدید ،مبارزه  با تروریسم و مبارزه با سلاحهای کشتار جمعی و مبارزه با بنیادگرایی اسلامی اساس کار قرار داده شد . در حقیقت حمله به عراق در چارچوب تغییر نظام بین الملل و ایجاد این رویکردها بود.

     حضور نظامی آمریکا در یکی از مناطق استراتژیک جهان با هجوم به عراق  و طرح این کشور جهت تغییر سیاسی خاورمیانه و دمکراتیزه کردن منطقه اگر چه تهدید کننده امنیت ملی کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه می باشد, لیکن با توجه به شرایط موجود هر دو کشور تلاش کرده اند که از فرصت ها و چالش های ایجاد شده در راستای منافع ملی خویش بهره برداری نمایند, اعتقاد بر این است که ایران و ترکیه به عنوان دو قدرت منطقه ای صاحب نفوذ در عراق و سامان یافتن عراق جدید به عنوان دو رقیب مطرح می باشند, هر چند رقابت دیرینه  این دو کشور تنها به عراق ختم نمی شود اما به نظر می رسد سوای رقابت ها و چالش های تاریخی بین دو کشور در دهه نود ،اکنون  رقابت آنها  وارد مرحله نوینی شده است که موجبات تغییر و تحولات سیاسی در منطقه را فراهم می آورد..

     

    2-انگیزه انتخاب موضوع:

            -علاقه شخصی پژوهشگربه موضوعات تحلیلی

            -اهمیت موضوع تحولات عراق وتاثیرآن برترکیه وبخصوص ایران

             -تحولات جدیدمنطقه که باعث اهمیت بیش ازپیش خاورمیانه  شده  است.

             -گرایش تحصیلی پژوهشگر که مطالعات خاورمیانه میباشد.

     

    3-اهمیت موضوع:

                  به دلیل این که دو کشور جمهوری اسلامی ایران  و ترکیه دو کشور قدرتمند و صاحب نفوذ و همسایه عراق هستندو به دلیل این که هر نوع تحولی در کشور عراق اثرات مستقیم و غیر مستقیم بر سیاست خارجی دو کشور می گذارد,و از آن جمله مباحث امنیتی شامل : جریان اکراد, حزب پ. ک. ک. و گروه مجاهدین خلق  و یا ایجاد یک جریان مقابله برانگیز مانند سرمایه گذاری های اقتصادی و یا دوستی آمریکا و ترکیه و یا تقابل ایران و آمریکا. موضوع وعنوان رساله برای بررسی سیاستهای مقایسه ای ترکیه وایران در عراق را قابل توجه وحائز اهمیت می سازد . .

     

    4-سوال اصلی:

    مناسبات سیاست خارجی ایران و ترکیه پس از اشغال عراق توسط ایالات متحده و در زمان دولت جدید چگونه می باشد؟

     

    5- فرضیه اصلی :

            مناسبات جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بر بستری از تفاهمات و تقابلات در چارچوب رقابت و همکاری معنا می یابد.یعنی بین رقابت و همکاریهای مکمل اقتصادی ایران و ترکیه در عراق با سطح روابط رابطه معناداری وجود دارد. 

     

    6-متغیر های دخیل:

    متغیر مستقل: بر بستری از تفاهمات و تقابلات ایران و ترکیه در قبال دولت جدید عراق

    متغیر وابسته: مناسبات سیاست خارجی ایران و ترکیه پس از اشغال عراق

    متغییر واسطه : شرایط محیطی و بین المللی

    مفروض : ترکیه و ایران به عراق با ثبات نیاز دارند.

     

    7-هدف پژوهش:

              هدف مجموعه حاضر آن است که با تحلیل و بررسی رفتارها و متغیرهای مختلف ترکیه و ایران, میزان اشتیاق ترکیه و ایران را برای همکاری در قبال عراق و تلاشهایی که در این راستا انجام داده اند را مشخص کند و میزان تقابلات منافع دو کشور در این موضوع را بررسی نماید و با پاسخ به این پرسش که هدف ایران و ترکیه در عراق جدید چه می باشد و چه نقاط اشتراکی در عراق جدید دارند وآیا این دو یک نقش مکمل را دارا می باشند و یا این که دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه روبروی هم قرار گرفته اند و یک نقش فرسایشی دارند و آیا این دو کشور با تقابل منافع و روبروی هم قرار گرفتن منافع بهتری را جذب می کنند.

                در این مجموعه محقق  سعی نموده است تا تصویری روشن از سیاست خارجی دو کشور و سیاست خارجی نفوذ دو کشور در مقابل عراق از آغاز ایجاد روابط  به دست بدهد و میزان دیدگاههای مشترک ایران و ترکیه راجع به عراق و مواضع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در مورد اشغال عراق توسط ایالات متحده آمریکا و نیز سعی شده بررسی مولفه های منافع ملی دو کشور ( تفاهمات این دو ) از منظر سیاسی, اقتصادی, امنیتی و مولفه های تقابل دو کشور در عراق مورد پژوهش و بررسی قرار بگیرد.

    نگارنده که علاقه خاصی به موضوع"" سیاست خارجی ج.ا. ایران و ترکیه در قبال دولت جدید بعد از صدام"" دارد به جهت مساله منافع ملی جمهوری اسلامی ایران و رابطه جمهوری اسلامی ایران با دو کشور ترکیه و عراق و بازخوردهای واقعه حمله آمریکا به عراق برای کشور ایران ، تا حد توان سعی نموده است که ریشه ها,دیدگاهها و منافع دو کشور را  پس از دوران صدام  بررسی نماید و به پردازش سوال اصلی که عبارت است از مناسبات سیاسی خارجی ایران وترکیه پس از اشغال عراق توسط ایالات متحده و در زمان دولت جدید چگونه می باشد؟ بپردازد.

     

    8- قلمرو پژوهش:

              قلمرو پژوهش از 19 مارس 2003 به بعد می باشد. به تعبیری دیگر پس از سقوط رژیم بعثی دولت عراق به رهبری صدام حسین تا همه پرسی قانون اساسی می باشد.

     

    9- روش پژوهش:

              پژوهش موردنظر،براساس ماهیت و روش درزمره تحقیقات توصیفی –تحلیلی می باشد و با بهره گیری ازروش کتابخانه ای –تحلیل محتوا-انجام پذیرفته است .

     

    10- ارکان و پایه های نظری تحقیق:

    مفاهیم نظری اصلی در این مجموعه عبارتند از: 1- بررسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه و بررسی موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی عراق, جایگاه و نقش بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای 2- نقاط اشتراک ایران و ترکیه در عراق 3- نقاط افتراق و تمایز این دو کشور و  4- چشم اندازهای همکاری های بین ترکیه و ایران با عراق و بالاخره  5- سناریوهای مطرح شده برای استقرار نظام سیاسی پس از صدام در عراق و تاثیر آن بر ایران چگونه می باشد .

     

    11- سطوح تحلیل:

    این مجموعه ابتدا به مسایل داخلی کشورهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه از نگاه سطح تحلیل خرد  و از این  منظر سیاست خارجی دو کشور را مورد  تجزیه و تحلیل قرار می دهد . سپس به نقاط مشترک سیاستهای  جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در عراق و نقاط افتراق, تمایز و اختلاف این دو با هم و چشم اندازها و زمینه های رقابت و همکاری از منظر  سطح تحلیل کلان می پردازد.

     

    12- پیشینه ومحدودیت هاومنابع پژوهش :

    در خصوص مقایسه  سیاست خارجی ترکیه و جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مورد تجزیه و تحلیل مناسبات دو کشور در قبال عراق, در داخل کشور کار تحقیقاتی منظم و مفصل کاری صورت نگرفته است . اگر چه مقالاتی در مورد هر یک از مواضع دو کشور در قبال بحران عراق در دست می باشد ،لیکن مقایسه ای انجام نگرفته است . لذا بری بررسی تطبیقی مواضع دو کشور  اولا دسترسی به منابع برای مطالعه و بررسی پژوهش را بسیار محدود می کند  ثانیا راهی جز استفاده عمده از مقالات, رسانه ها و اینترنت به عنوان منبع پژوهش, وجود ندارد .محقق برای بررسی پژوهش خود ناگزیر به مراجعه به مراکز ذیل گردید :

          1-دفترمطالعات سیاسی وبین المللی وزارت امورخارجه وپژوهشکده مطالعات راهبردی نیز ازجمله مراکزی هستندکه موضوع سیاستهای منطقه ای خاورمیانه را درارتباط موضوع تحقیق ،ومقالاتی  در این خصوص می توان استخراج کرد.

          2- بررسی  مجموعه مقالاتی که درارتباط با موضوع در قالب کتابهای خاورمیانه درموسسه مطالعاتی ابرار معاصر تهران به چاپ رسیده است.

        3- بررسی مقالات شماره های مختلف فصلنامه سیاست خارجی که دردفتر مطالعات سیاسی وبین المللی وزارت امورخارجه تهیه گردیده است .

          4- بررسی اسناد ومقالات فصلنامه سیاست خارجی که در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه تهیه گردیده است .

          5-گزارشهای تحلیلی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران .

          6- ماهنامه اطلاعات سیاسی اقتصادی .

         7 -گزارش های تحلیلی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران .

        8- روزنامه های مختلف .

         9- منابع اینترنتی .

     

    13- سازمان دهی تحقیق:

              این مجموعه شامل یک مقدمه, یک پیشگفتار,چهار  بخش, یک نتیجه گیری و منابع می باشد. که در بخش اول "" پیش زمینه های تئوریک و مباحث نظری در رابطه تعامل و تقابل ""دو کشورج.ا. ایران وترکیه  آورده شده, بخش دوم در رابطه با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه و بررسی موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی عراق, جایگاه و نقش بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای آورده شده, بخش سوم: دیدگاههای مشترک و نقاط افتراق ایران و ترکیه راجع به عراق که در شش فصل که شامل فصل اول: دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در قبال عراق, فصل دوم: دیدگاه جمهوری ترکیه در قبال عراق, فصل سوم: بررسی مولفه های منافع ملی دو کشور ایران و ترکیه در عراق (تفاهمات), فصل چهارم: شامل بررسی زمینه های سیاسی و امنیتی تفاهمات و تقابلات منافع ایران و ترکیه در عراق, فصل پنجم: بررسی زمینه های اقتصادی مناسبات ( تعامل و تقابل ) منافع ایران و ترکیه در عراق جدید و فصل ششم نیز شامل سناریوهای مطرح شده برای استقرار نظام سیاسی پس از صدام در عراق و تاثیر آن بر ایران و نتیجه گیری که به عنوان بخش چهارم  در آخر آمده است.

    چارچوب نظری پژوهش

    فصل اول:

    تعریف منازعه و همکاری

    منازعه، معمولا به وضعیت و شرایطی اشاره دارد که در آن یک گروه و مجموعه انسانی مشخص و معین اعم از مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و قومی به دلیل تعارض و ناسازگاری واقعی یا ظاهری اهداف و ارزش ها با یک گروه و یا گروههای انسانی دیگر تعارض و تضاد آگاهانه دارند. در حقیقت، منازعه نوعی کنش و واکنش متقابل و متعامل افراد و کشورها  با یکدیگر است که شامل مبارزه و مقابله آنها با طبیعت و محیط زندگیشان می شود، منازعه نوعی از رقابت است که در آن طرفین در عین تلاش برای دستیابی به منابع کمیاب سعی می کنند با تقویت موضع و ارتقای موقعیت و منزلت خود، دیگری را از رسیدن به هدف مطلوب باز داشته، منصرف یا خارج نمایند. به عبارت دیگر، منازعه وقتی حادث می شود که طرفین تصویر و درکی از اختلافات میان خود داشته باشند و تلاش نمایند این اختلاف را به نفع خود حل و فصل نمایند و خاتمه دهند.

    در سیاست بین الملل، منازعه را به معنای وسیع آن کشمکش، برخورد، مناقشه یا اختلافات میان دو یا چند دولت تعریف کرده اند. از این تعریف چنین بر می آید که منازعه مقوله ای بنیادین و یکی از مراکز ثقل سیاست بین الملل است. به قول میلر[1]فرایندی که از ابتدا تا انتها به منازعه برخورد نکند فرایندی سیاسی نیست. جان اسپنسر همین معنا را این چنین بیان می کند: آدمیان با وجود تفاوت از نظر زبان، پوشش و خلق و خویشان، بسیار به یکدیگر شباهت دارند.

    اما سیاست از جایی آغاز می شود که شباهت های آدمیان پایان می یابد و سیاست از آن رو از اینجا آغاز می شود که بین دولت – ملتها از نظر منافع، ارزشها، نظام های عقیدتی و تاریخ اختلاف و ناهمگونی وجود دارد. همگان خواستار صلح اند، اما فقط مطابق شرایط خودشان.

    کنت بولدینگ[2]در تحلیلی عام از منازعه از نظرگاه سیستمی با این بحث آغاز می کند که هر بازیگر اعم از فرد، گروه، سازمان یا کشور را می توان به مثابه نظامی در نظر گرفت که به محرکهای درونی و بیرونی پاسخ می دهد. همچنین می توان گفت که هر نظامی دارای دید یا تصویری از موقعیتهای گوناگون در جهان است که مفهوم یا طرح یا نقشی را شامل می شود. او نتیجه می گیرد که وقتی نظام عام به فرایندهای (( وسیله – هدف )) می پردازد، تعداد معینی از حلقه ها ( انسان های بالقوه یا بالفعل ) با حلقه ها و پیوندهای عاملان ( بازیگران ) دیگر برخورد می کند و منازعه عموما هنگامی روی می دهد که یک فرد یا گروه تصور می کند یک یا چند هدف از جانب یک فرد یا گروه دیگر مورد تحدید یا تهدید واقع شده است.

    همکاری نیز از نظر لغوی مترادف همدستی و هماهنگی به کار می رود اما در متون و نظریه های همکاری بین المللی، همکاری فراتر از هماهنگی است. بر این اساس همکاری عبارت است از انطباق و هماهنگی سیاست ما در راستای منافع مشترک. لذا ممکن است کشورها بدون اینکه سیاست های خود را با یکدیگر منطبق و سازگار کرده باشند هر کدام به صورت یک جانبه عمل نمایند اما در عمل سیاستی هماهنگ با یکدیگر است که برای دستیابی به اهداف مشترک باید یک نوع هماهنگ سازی صورت گیرد. به عبارت دیگر همکاری یک نوع هماهنگی ارادی و انتخاب برای تحقق منافع مشترک است که بدون آن کشورها به هدف نخواهند رسید. حال با بیان مفهوم منازعه و همکاری در ادامه بحث به بررسی آن از نظرگاه نو واقع گرایی، نو کارکرد گرایی و نهاد گرایی نو لیبرالیزایم می پردازیم:

     

    1- نظریه نو واقع گرایان:

    نو واقع گرایان معتقدند که نظام بین الملل بی نظم و آنارشیک است. این بی نظمی البته به معنای هرج و مرج و عدم نظم و نسق و رفتار الگومند نیست. همچنین به معنای جنگ تمام عیار و مناقشه عریان و مستمر نیز نیست. بلکه منظور از بی نظمی و منازعه از این دیدگاه، نوعی اصل نظام بخش و تنظیم کننده است که توضیح می دهد نظام بین الملل از واحدهای سیاسی مستقلی تشکیل شده است که فاقد اقتدار مرکزی حاکم بر آنها می باشد.به عبارت دیگر، حاکمیت، ذاتی کشورهاست، چون هیچ مرجع بالاتری وجود ندارد.

    آنارشی بین المللی پیامدهای مهمی برای رفتار کشورها و روابط بین الملل دارد. به طور کلی اولا؛ کشورها نسبت به یکدیگر بی اعتماد بوده و سوء ظن دارند. آنها همواره از خطر بروز جنگ و منازعه نگران هستند. اساس این ترس این واقعیت است که آنها در جهانی زندگی می کنند که کشورها قادرند به کشوری دیگر حمله کنند، آنها برای حفظ بقای خود حق دارند نسبت به دیگران بی اعتماد باشند. ثانیا؛ مهمترین هدف کشورها در نظام بین الملل، تضمین بقا و ادامه حیات است. به علت این که سایر کشورها تهدیدات بالقوه ای هستند و هیچ اقتدار برتری وجود ندارد که کشورهای مورد تجاوز را نجات دهد، کشورها نمی توانند برای تامین خود به دیگران متکی باشند. به کلام دیگر چون نظام بین الملل خود یار است، هر یک از کشورها باید به تنهایی امنیت خود را تامین کنند و اتحادها و پیمانهای نظامی اموری موقت و متغیر هستند. ثالثا؛ کشورها در نظام بین الملل تلاش می کنند قدرت نسبی خود را به حداکثر برسانند. دلیل این رفتار نیز ساده است، هر چه قدرت و مزیت نظامی یک کشور بر دیگران بیشتر باشد، ضریب امنیتی آن بیشتر و بالاتر خواهد بود. هر کشوری خواهان آن است که برترین قدرت نظامی در نظام بین الملل باشد، چون این بهترین راه برای نظامی است که می تواند بسیار خطرناک باشد.

    نو واقع گرایان اظهار می دارند که بی نظمی و آنارشی ممکن است به دو صورت باعث منازعه و جنگ شود: یکی این که به کشورها اجازه می دهد تا جنگ را آغاز کنند، چون همان گونه که گفته شد در وضعیت بی نظمی اقتدار و مرجع قدرتمند نهایی وجود ندارد که جنگ را متوقف کند. در این صورت، بی نظمی به صورت یک عامل عمل می کند و جنگ را امکان پذیر می سازد، اما آنارشی از طریق دیگری نیز باعث جنگ می شود یعنی ایجاد معمای امنیت برای کشورها.

    در فقدان یک کارگزار مجری قانون و برقرار کننده نظم، کشورها باید مواظب خود و آن دسته از کشورهائی باشند که می توانند استقلال آنها را تهدید کنند. در چنین شرایطی معمای امنیت ظهور می کند، نه به علت سوء برداشت یا خصومت های خیالی، بلکه به خاطر بستر و بافت بی نظم نظام بین الملل، معمای امنیت به تعامل بد سگالی اشاره دارد که بر اثر آن اقدامات و ترتیباتی که یک کشور اتخاذ می کند تا امنیت خود را افزایش دهد، موجب تهدید دیگران می شود. از سوی دیگر او نیز اقدامات تامینی و تدافعی خود را اتخاذ می کند که به نوبه خود ضریب امنیتی کشور نخست را کاهش می دهد. در یک نظم خودیار جستجوی بقا و نتیجه آن، کافی است تا حتی قدرت های، وضع موجود نیز به مسابقه تسلیحاتی پرداخته، اتحاد تشکیل دهند و حتی مواقعی نیز به منازعه و جنگ کشیده شوند.

    از دیدگاه نئورئالیزم، در غیاب یک مرجع و اقتدار مرکزی، مؤثرترین راه تامین صلح و امنیت بین المللی، توزیع برابر قدرت بین قدرت های بزرگ است. این موازنه می تواند فارغ از مقاصد و ویژگیهای بازیگران, باعث ارتقای نظم، ثبات و صلح بین المللی شود. هم چنین در چنین شرایطی که یک قدرت برتر یا هژمون در نظام بین الملل ظهور کند در پرتوی تفوق و سیطره آن یک نوع ثبات مبتنی بر استیلا شکل می گیرد. در این وضعیت هژمون نقش یک شبه یا نیمه حکومت را در نظام بین المللی ایفا می کند. از آنجا که این قدرت هژمون بیشترین نفع را از وضع موجود می برد، تلاش میکند با استقرار نظم هژمونیک ثبات را برقرار سازد و بدین منظور آماده است حتی هزینه برای برقراری این نظم را بپردازد و با کشورهایی که از پذیرش آن سر باز زنند یا با تشویق ویا با تهدید برخورد کند. بنا بر این صلح و ثبات هر دو معلول چگونگی توزیع قدرت در سطح بین المللی است.

    نو واقع گرایی، ماهیت و امکان و احتمال همکاری های بین المللی را نیز بر اساس ساختار آنارشیک این نظام تجزیه و تحلیل می کند. همانطور که توضیح داده شد، آنارشی باعث می شود که اولا کشورها نسبت به یکدیگر بی اعتماد باشند و ثانیا هیچ مرجعی وجود نداشته باشد که متجاوزان را از تجاوز و جنگ افروزی بازدارد. این دو پیامد بی نظمی، دو مانع را بر سر کار همکاریهای بین المللی ایجاد می کند که دستیابی به آن را بسیار مشکل می سازد. نخست بر اثر جو بی اعتمادی حاکم بر روابط بین المللی کشورها از ترس استثمار شدن و فریب خوردن توسط شرکای خود از آغاز و ادامه همکاری با کشورهای دیگر محتاط هستند. دوم دولتها از آنجا که در یک نظام غیر متمرکز و خودیار قرار گرفته اند، ماهیتی تدافعی دارند و حتی در شرایطی که همکاری تضمین سود مطلق نیز می باشد، محتاطانه عمل می کنند. چون کشورها در شرایط بی نظمی به همان اندازه که نسبت به منافع مطلقشان حساس هستند در صددند تا در مقایسه با رقبای خود نیز سود کمتری نبرند, لذا همکاری در سطح بین الملل مستلزم حل دو مشکل فریب کاری و سود نسبی است. حتی با رفع مشکل اول, بدون حل مشکل سود نسبی, دستیابی به همکاری و استمرار آن در سطح بین الملل سخت و دست نیافتنی است!

     

    2- نو کارکرد گرایی

               نو کارکرد گرایی معتقد است می توان با تاکید بر زمینه های همکاری اقتصادی و ارتباطی بین کشورهای منطقه به رفع منازعات میان همسایگان کمک کرد. در این زمینه قاعده تسری افقی – عمودی (Spill-Over) معتقد است کشورها برای حل و فصل منازعات فیمابین بهتر است از سیاست سفلی یعنی موضوعات کمتر حساسیت برانگیز از قبیل موضوعات اقتصادی, اجتماعی, فرهنگی و ارتباطی آغاز نمایند تا این امر زمینه را برای گسترش همکاری در زمینه های سیاسی و امنیتی فراهم سازد.

    ارنست هاس یکی از نظریه پردازان نظریه نوکارکردگرایی معتقد است که می توان تاکید بر حوزه های موضوعی فنی و رفاهی به عنوان سیاست سفلی زمینه را برای ارتقای سطوح همکاری در عرصه های سیاسی و امنیتی فراهم آورد. به نظر وی, برای تحقق فرآیند همگرایی و همکاری بین کشورها, رهبران آنها باید به وضوح دریابند که منافعی برای آنان و جامعه وجود دارد که صرفا از طریق پیوستن به جوامع فراملی تامین می شود. در چنین وضعی است که رهبران دولت ملی خود را به همکاری با سایر کشورها در چارچوب پیمان های فراگیر منطقه ای متعهد می کنند.

     

    3-نهاد گرایی نئولیبرال

             نئولیبرالیزم یا نهاد گرایی نیز مانند نوواقع گرایی, نظریه ای است که نگاه از بیرون به درون دارد. اگر چه این نظریه, تلفیقی نظری بین دو مشرب فکری لیبرال و واقع گراست, اما قرابت و نزدیکی بیشتری با نئورئالیزم دارد. نئورئالیزم یک تلاش نظری بود برای سازش لیبرالیزم و رئالیزم. نهادگرایان نئولیبرال نیز همانند نئورئالیست ها به نقش کشورها و قدرت آنها در نظام بین الملل اذعان دارند. هم چنین کشورها را بازیگران عاقل می دانند که در صدد به حداکثر رساندن منافع خود هستند و مهم تر اینکه آنان نیز نظام بین الملل را آنارشیک و فاقد یک مرجع و اقتدار مرکزی می دانند. اما بر خلاف نئورئالیزم, نهاد گرایان نئولیبرال به نقش سازنده نهادهای بین المللی در سیاست بین الملل مستقل از توزیع قدرت بین کشورها اعتقاد دارند.

    نئولیبرالیزم نیز بر پایه نظام بین الملل و ویژگی های آن به توضیح و تبیین منازعه و همکاری در سطح بین الملل می پردازد. بی نظمی بین المللی با ایجاد جو بی اعتمادی و افزایش میزان فریب کاری, مانع عمده ای در راه همکاری بین المللی ایجاد می کند. اما به نظر قائلین به این نظریه, آنارشی و بی نظمی مساوی و مترادف عدم همکاری نیست. اگر با اندیشیدن ساز و کارها و راههایی بتوان به گونه ای از میزان بی اعتمادی حاصل از عدم اطلاعات کاست و هزینه های فریب کاری را افزایش داد, امکان حصول همکاری بین المللی میان کشورهای خودپرست نیز وجود دارد.

    با اتخاذ راهبردهای تکرار تعامل, ایجاد سایه آینده, معامله به مثل و پیوند موضوعی از یک و تاسیس نهادها و رژیم های بین الملل که امکان عملی شدن استراتژی های مذکور در آنها وجود دارد از طرف دیگر, می توان بر مشکل فریب کاری و عهد شکنی غلبه کرد. با انجام بازی های مکرر و تعامل بین کشوری, امکان مقابله به مثل افزایش می یابد و سایه آینده به وجود می آید که به نوبه خود هزینه فریب کاری را افزایش می دهد. در چنین شرایطی, بازیگران اساس تحلیل هزینه و سود, منفعت کوتاه مدت ناشی از عهدشکنی و فریب کاری را فدای سود فزونتر همکاری دراز مدت خواهند کرد و دست به شروع و استمرار همکاری می زنند, پیوند موضوعی نیز امکان اجرا و اعمال استراتژی تلافی به جای آن ((Tit-for-Tat)) را به کشورهای همکاری کننده می دهد. بدین صورت که کشوری که در یک حوزه موضوعی فریب خورده و زیان کرده است, قادر است در یک حوزه موضوعی دیگر تلافی کند. با امکان تلافی در حوزه های مختلف, هزینه عهدشکنی و فریب کاری نیز افزایش می یابد.

    اما نقش اساسی در ارتقا و تسهیل  همکاری های بین المللی را نهادهای بین المللی ایفا می کنند. در چهارچوب نهادها و رژیم های بین المللی امکان اجرای استراتژی های مختلف فراهم می شود. نهادهای بین المللی به معنای الگوهای شناخته شده رفتار یا عمل است که حول آن, انتظارات بازیگران همگرا و به هم نزدیک می شوند. این دسته از قواعد چهار تغییر را در محیط تعامل کشورها ایجاد می کنند که باعث تسهیل و تسریع همکاری می شوند.

    اولا, نهادها قادرند تعداد و میزان مبادلات بین کشورها را در طول زمان افزایش دهند. این تکرار نهادمند به سه صورت باعث کاهش فریب کاری که مهم ترین مانع همکاری است می شود. افزایش هزینه های فریب کاری با ایجاد چشم انداز سودهای آینده از راه همکاری و به تبع آن, سایه آینده جهت بازداشتن عهدشکنی, تکرار تعامل هم چنین به کشور فریب خورده اجازه مقابله به مثل و تلافی کردن را می دهد مجازات عهدشکن و ناقض همکاری را میسر می سازد. سرانجام به کشورهای وفادار به همکاری پاداش و حسن اعتبار می بخشد و با بی اعتبار کردن پیمان شکنان آنان را مجازات می کند.

              ثانیا, نهادها پیوند موضوعی را امکان پذیر می سازند. پیوند موضوعی انگیزه پیمان شکنی در کشورها را کاهش می دهد چون امکان تلافی همکار آنها در حوزه دیگر وجود دارد. پیوند موضوعی هم چنین از طریق افزایش ضریب فریب کاری امکان تلافی کردن را فراهم می کند.

    ثالثا, قواعد و نهادها می توانند اطلاعات شرکت کنندگان در فرایند همکاری را ارتقا بخشند, که این نیز به نوبه خود نظارت بر اعمال و رفتار کشورها را امکان پذیر می سازد. افزایش حجم اطلاعات به دو صورت, فریب کاری و عهدشکنی را کاهش می دهد, احتمال گیر افتادن فریب کار و پیمان شکن را افزایش می دهد و مهم تر از آن ترکیباتی را ایجاد می کند که قبل از این که یک کشور فریب بخورد, آن را قادر می سازد که اقدامات پیش گیرانه ای را صورت دهد.

    رابعا, نهادها قادرند هزینه های معامله را کاهش دهند. وقتی نهادها , کارکردهایی را که ذکر شد ایفا کنند, کشورها می توانند تلاش کمتری برای مذاکره در مورد همکاری و نظارت بر توافقات صورت دهند. با افزایش کارآیی همکاری بین المللی و سودمندی نهادها, گرایش کشورها به همکاری در چهارچوب نهادها بیشتر می شود.[3]

    حال رساله حاضر در صدد آن است که تلاش ایران و ترکیه در جهت کسب و حفظ منافع خود را در یک بحث تئوریک در قالب تئوری بازی ها مورد بررسی قرار دهد. نظریه بازی ها شکل تخصصی ریاضی شده مدل بازیگر خردمند در نظریه های تصمیم گیری است. اولین بار این نظریه از سوی امیل پورل[4]ریاضیدان بزرگ فرانسوی در سال 1921 مطرح شد. بعدها دانشمندان دیگر مانند جان فول نیومان[5]به تکمیل نظریه پرداختند.[6]

     

  • فهرست و منابع پایان نامه عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دولت اسلامگرای ترکیه در قبال دولت جدید عراق

    فهرست:

    پیشگفتار....................................................................................................................................................... 1                                                                                                                

    بخش اول : مقدمه نظری...................................................................................... 2

    کلیات پژوهش....................................................................................................... 3

    1-طرح مساله.............................................................................................................................................. 3      

    2-انگیزه انتخاب موضوع.......................................................................................................................... 4  

    3-اهمیت موضوع....................................................................................................................................... 4                                                                                                

    4- سئوال اصلی.......................................................................................................................................... 4                                                                                                   

    5- فرضیه اصلی......................................................................................................................................... 4                                                                                              

    6- متغیرهای دخیل.................................................................................................................................. 5                                                                                             

    7- هدف پژوهش........................................................................................................................................ 5                                                                                                

    8- قلمرو پژوهش........................................................................................................................................ 6                                                                                              

    9- روش پژوهش........................................................................................................................................ 6                                                                                              

    10- ارکان و پایه های نظری تحقیق.................................................................................................... 6                                                                 

    11- سطوح تحلیل..................................................................................................................................... 7                                                                                              

    12- پیشینه و محدودیت ها و منابع پژوهش..................................................................................... 7                                                 

    13- سازماندهی تحقیق............................................................................................................................ 8                                                                                    

     

    چارچوب نظری پژوهش........................................................................................ 9            

     

    فصل اول: تعریف منازعه و همکاری..................................................................... 10                                            

    نظریه نوواقع گرایان  ........................................................................................................................  12                                                                              

    نوکارکردگرایی..................................................................................................................................... 14                                                                                            

    نهادگرایی نئولیبرال............................................................................................................................ 15                                                                             

     

     

    فصل دوم: کاربرد نظریه بازیها در بررسی رقابت و همکاری در روابط
    بین الملل.............................................................................................................. 19                                                                                                         

    روابط بین الملل به مثابه یک بازی................................................................................................ 20                                                           

    انواع بازی ها در روابط بین الملل................................................................................................... 21                                                            

    بازی با حاصل جمع جبری صفر.................................................................................................... 21                                                                

    بازی با حاصل جمع غیر صفر یا حاصل جمع متغیر................................................................ 22                                

     

    تعریف مفاهیم....................................................................................................... 24 

    جمهوری اسلامی ایران ............................................................................................................................ 25                                                                                    

    ایران............................................................................................................................................................... 25                                                                                                                

    ترکیه.............................................................................................................................................................. 26                                                                                                                

    عراق............................................................................................................................................................... 27                                                                                                               

    دولت اسلامگرای......................................................................................................................................... 27                                                                                            

    سیاست خارجی.......................................................................................................................................... 28

     

    بخش دوم : .......................................................................................................... 29                                                                         

    فصل اول: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران............................................. 30                      

    دوره اول ( 80-1979 ) : ............................................................................................................... 31                                                                         

    مکانیسم ارتباط سیاست خارجی دولت موقت........................................................................... 31                                    

    اقدام اثباتی.......................................................................................................................................... 32                                                                                                  

    اقدامات سلبی دولت موقت.............................................................................................................. 34                                                                              

    دوره دوم: رادیکالیسم با تاکید بر شیوه رابطه ملتها ( 1988-1980 )............................... 35                                                                                             

    مشخصات اصلی دوره دوم........................................................................................................................ 35                                                                           

    الف- فرا وطنی بودن نورمهای ارزشی................................................................................................... 35                                                       

    ب- جنگ ایران و عراق به دنبال اشغال سفارت آمریکا.................................................................. 37                               

    1- بعد اثباتی.............................................................................................................................................. 37                                                                                                 

    2- بعد سلبی............................................................................................................................................... 39                                                                                                   

     

    - دوره سوم: عادی سازی سیاست خارجی بر اساس ترتیبات منطقه ای و الزامات
       منافع ملی................................................................................................................................................ 43                                                       

    مشخصات دوره سوم:................................................................................................................................. 44                                                                                       

    تامین امنیت ملی و تامین مصالح ملی..................................................................................... 44                                                      

    الزامات منطقه ای, توسعه همکاری با همسایگان محدوده خاورمیانه............................... 45                                                                        

     

    فصل دوم: سیاست خارجی ترکیه و اصول کلی آن............................................. 50                               

    اهمیت استراتژیک ترکیه در منطقه.............................................................................................. 52                                                            

    نقش تعیین کننده هر یک از عوامل جغرافیایی و منابع طبیعی و اهمیت استراتژیک این کشور در منطقه 53                                                                                                     

    سیاست خارجی ترکیه .................................................................................................................... 55                                                                              

    روابط دو کشور بعد از انقلاب اسلامی.......................................................................................... 59                                                      

    سیاست تشنج زدایی دولت ایران و اثرات آن بر روابط با ترکیه........................................... 66          

    مبانی و اصول سیاست خارجی ترکیه ........................................................................................ 76                                                      

     

    فصل سوم: بررسی موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی عراق و جایگاه و نقش بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای .............................................................................................................................. 80                                                                                 

    الف) موقعیت جغرافیایی عراق............................................................................................................... 80                                                    

    ژئوپلتیک آب ...................................................................................................................................... 84                                                                                             

     ژئوپلتیک نفت .................................................................................................................................. 85                                                                                         

     ژئوپلتیک کردها................................................................................................................................. 86                                                                                       

    1-3- بررسی موقعیت کردها در عراق................................................................................................. 86                                                            

    2-3- دستاوردهای قانون اساسی موقت عراق برای اکراد............................................................... 89                            

    1-2-3- قبولاندن نظام فدرال در عراق............................................................................................... 90                                                                                                                             

    2-2-3- حضور کردها در ساختار قدرت مرکزی عراق .................................................................. 91                                  

    3-2-3- به رسمیت شناختن زبان کردی عراق................................................................................ 91                                                

    4-2-3- قدرت تعدیل قوانین دولت مرکزی از طرف پارلمان کردستان..................................... 91         

    5-2-3- مشخص کردن وضعیت کرکوک و مناطق تخریب شده................................................. 92                     

    6-2-3- قائل شدن حق وتو قانون اساسی دائر بر ایالات و مناطق فدرال................................. 92    

    4- ژئوپلتیک کردها .................................................................................................................................. 93                                                                                           

    ب) مختصات عراق جدید ....................................................................................................................... 95                                                             

    1- مقایسه عراق قدیم با عراق جدید ................................................................................................. 95                                                               

    1-1- تفاوت عراق قدیم و جدید از بعد داخلی................................................................................. 95                                                  

    2-1- تفاوت عراق قدیم و جدید از بعد منطقه ای.......................................................................... 96                                              

    1-2-1- اختلاف با ترکیه ...................................................................................................................... 96                                                                                      

    2-2-1- اختلاف با جمهوری اسلامی ایران ...................................................................................... 96                                                        

    3-2-1- اختلاف با سوریه ..................................................................................................................... 97                                                                                  

    4-2-1- اختلاف با کویت ...................................................................................................................... 97                                                                                    

    3-1- تفاوت عراق قدیم و عراق جدید از منظر بین المللی.......................................................... 98                                 

    ج) بازیگران ذینفع و ذی نفوذ در عراق جدید .................................................................................. 99                                        

    1- جمهوری اسلامی ایران ..................................................................................................................... 99                                                                                

    2- جمهوری ترکیه.................................................................................................................................... 100                                                                                            

    1-2- طرح اوزال ....................................................................................................................................... 101                                                                                             

    2-2- سیاست ترک سازی....................................................................................................................... 101                                                                               

    3-2- ادغام فرهنگی و آموزشی ........................................................................................................... 102                                                                       

    4-2- جنبه سیاسی دادن به فعالیت ها.............................................................................................. 102                                                            

    3- عربستان سعودی ................................................................................................................................ 102                                                                                       

    4- سوریه .................................................................................................................................................... 103                                                                                                        

    5- اسرائیل ................................................................................................................................................. 104                                                                                                      

    6- ایالات متحده آمریکا .......................................................................................................................... 104                                                                                   

    7- روسیه .................................................................................................................................................... 106                                                                                                        

    8- اروپا ........................................................................................................................................................ 107                                                                                                            

     

    فصل چهارم: سیاست خارجی نفوذ ایران و ترکیه در قبال دولت جدید عراق.... 108                                                                 

    زمینه های تاریخی ایران و ترکیه در عراق.................................................................................. 108                                              

    الف: پیشینه تاریخی نفوذ ایران در عراق ............................................................................................ 108                                                      

    ب: پیشینه تاریخی نفوذ ترکیه در عراق ............................................................................................ 111                                                         

     

    بخش سوم : دیدگاههای مشترک ایران و ترکیه راجع به عراق.......................... 113 

    فصل اول: دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در قبال عراق ............................ 114                 

    الف) دیدگاه ایران نسبت به رژیم بعثی عراق از ظهور تا سقوط صدام....................................... 114              

    ب) مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال عراق............................................................................. 116                                               

    ج) مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد قانون اساسی موقت عراق....................................... 119            

     

    فصل دوم: دیدگاه جمهوری ترکیه در قبال عراق .............................................. 120                                           

    الف) سیاست خارجی جمهوری ترکیه در قبال عراق در دوران جنگ سرد.............................. 120               

    ب) تحول در سیاست منطقه ای ترکیه پس از جنگ سرد .......................................................... 121                                         

    ج) موضع گیری ترکیه در بحران کویت و واکنش های داخلی نسبت به آن............................ 123            

    د) اهداف ترکیه از ایفای نقش رسمی در بحران کویت................................................................... 127                                             

    1- کسب امتیاز سیاسی ......................................................................................................................... 127                                                                                           

    2- ملاحظات اقتصادی.............................................................................................................................. 127                                                                                                

    3- شرکت در ترتیبات منطقه ای ........................................................................................................ 128                                                                            

    4- چشمداشت ارضی ترکیه نسبت به شمال عراق......................................................................... 128                                                

    ه) مواضع ترکیه در مورد اشغال عراق توسط ایالات متحده آمریکا............................................. 130                     

    1- حفظ تمامیت ارضی عراق................................................................................................................. 130                                                                                    

    2- حمایت ترکمن ها ............................................................................................................................... 130                                                                                                  

    3- دریافت کمک های اقتصادی از آمریکا .......................................................................................... 131                                                                

    و) مخالفت پارلمان با شرکت ترکیه در جنگ بر علیه عراق ......................................................... 132                                  

    ز) واکنش و مخالفت داخلی با اعزام نیروهای ترکیه به عراق ...................................................... 134                             

    ن) مواضع ترکیه در مورد قانون اساسی موقت عراق ...................................................................... 135                                          

     

     

    فصل سوم: بررسی مولفه های منافع ملی دو کشور ایران و ترکیه در
    عراق (تفاهمات) .................................................................................................. 136                                                  

     

    الف) مولفه های تاریخی روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه با توجه به
    تحولات عراق ............................................................................................................................................. 137                                                     

    ب) مولفه های سیاسی روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در عراق جدید (مناسبات و رقابت های سیاسی)           141             

    ج) مولفه های اقتصادی روابط ایران و ترکیه در عراق جدید......................................................... 143                                                                      

     

    فصل چهارم: بررسی زمینه های سیاسی و امنیتی تفاهمات و تقابلات منافع ایران و ترکیه در عراق     145                                                                                            

    الف) مولفه های همکاری و تعامل در زمینه های اشتراک منافع ایران و ترکیه در عراق جدید 145

    1- حفظ تمامیت ارضی عراق و جلوگیری از تشکیل دولتی کرد در شمال عراق................... 145               

    2- مخالفت هر دو کشور با فعالیت سازمان های معارض خود در عراق...................................... 149                          

    3- مخالفت دو کشور با گسترش فعالیت های اسرائیل در شمال عراق...................................... 150                             

    ب) مولفه های تقابل منافع ایران و ترکیه در عراق........................................................................... 151                                                                  

         1- مخالفت ترکیه با ایفای نقش موثر شیعیان در دولت جدید عراق........................................ 151                                      

    2-چشمداشت ارضی ترکیه نسبت به شمال عراق به ویژه کرکوک............................................ 152                                          

    3-مخالفت ایران با تلاش های ترکیه برای افزایش غیر واقعی سهم ترکمن ها در ساختار فدرالیسم عراق       153                                                                                       

    4-اختلاف ایران و ترکیه در مورد نوع حکومت عراق جدید.......................................................... 154                                                      

     

    فصل پنجم: بررسی زمینه های اقتصادی مناسبات ( تعامل و تقابل ) منافع ایران و ترکیه در عراق جدید.............................................................................................................................. 155                                                                                          

    الف) چشم اندازهای همکاری جمهوری اسلامی ایران با عراق...................................................... 156                                                  

    همکاری در زمینه استفاده بهینه از آب رودخانه های مرزی.................................................. 156                                          

    همکاری در زمینه شبکه های ارتباط زمینی ............................................................................. 157                                                                   

    همکاری در زمینه نفت و گاز........................................................................................................... 158                                                                                           

    ب) چشم اندازهای همکاری های بین ترکیه و عراق....................................................................... 160                                                              

    1- همکاری در زمینه راه های ارتباطی................................................................................................ 160                                                                                  

    2-همکاری دوکشور در زمینه شبکه آبها ........................................................................................... 160                                                        

    3-همکاری دو جانبه در زمینه نفت وگاز............................................................................................. 162                                                          

     ج)زمینه های رقابت و همکاری اقتصادی ایران وترکیه در عراق جدید..................................... 164   

     1-زمینه های رقابت................................................................................................................................. 164  

    1-1-رقابت در بازار عراق......................................................................................................................... 164

    1-2-اصلاحات اقتصادی در عراق در چارچوب خاورمیانه بزرگ ................................................ 164                                      

    2-زمینه های همکاری ایران وترکیه در عراق جدید........................................................................ 166                                                          

     

    فصل ششم :سناریوهای مطرح شده برای استقرار نظام سیاسی پس از صدام در عراق وتاثیر آن بر ایران .............................................................................................................................. 168                                                                                                                      

    1-فدرالیسم ................................................................................................................................................ 170                                                                                                                         

    2-دولت بسیط با جلوه اداری متمرکز و غیر متمرکز و تاثیرات آن بر ایران.............................. 185                     

     

    بخش چهارم: استنتاجات موضوعی...................................................................... 190

    فهرست منابع............................................................................................................................................... 203

     

    منبع:

    الوین تافلر، جابه جایی قدرت, ترجمه شهیندخت خوارزمی, چاپ اول 1375.

    انصاری جواد، ترکیه در جستجوی نقشی تازه در منطقه, ( تهران دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل.

    آندرسون جان وارد, " استقبال ترکیه از تغییر سیاست آمریکا در قبال تحریم های عراق " ترجمه سید محمود میرمیران, رسانه های دنیا ( شماره 1844 دوشنبه 22 اسفند ماه 1379 ).

    اورسال مونج و لاوفر هایز, " مدخلی بر بحث فدرالیسم در آلمان ", ایرانپور ناصر, مهاباد, سال دوم, شماره 24, اسفند 1381.

    آشوری داریوش, دانشنامه سیاسی, تهران: انتشارات مروارید 1373

    آود و کارن و اویشا, " حکومت دمکراتیک در آینده عراق  ", برگردان فضلیپور عظیم, گزیده تحولات جهان, نشر موسسه فرهنگی مطالعاتی ابرار معاصر, تهران: خرداد 1383.

    افتخاریان محمد حسین, دانشنامه جنگ و صلح, همدان: انتشارات مسلم, 1380, جلد سوم.

    آشوری داریوش, دانشنامه سیاسی, تهران: نشر مروارید, 1372.

    دکتر بخشایشی اردستانی احمد, سیاست خارجی ج. ا. ا.

    بهزادی حمید, " اصول روابط بین الملل و سیاست خارجی " تهران, انتشارات دهخدا, 1380.

    برزگر کیهان " ایران و عراق جدید, چالش های پیش رو از یک نقطه نظر ایرانی ", مجموعه مقالات چهاردهمین همایش بین المللی خلیج فارس, تهران, بهمن 1382.

    دکتر برهم صالح " یک مدل کردی برای آینده عراق " برگرداندن عبدالکریم خشایار, مه هاباد, سال سوم, شماره 24, اسفند 1381.

    بابایی غلامرضا, فرهنگ روابط بین الملل, موسسه چاپ و انتشارات وزارت خارجه تهران 1377.

    برزگر کیهان " ایران و عراق جدید, چالش های پیش رو از یک نقطه نظر ایرانی " مجموعه مقالات چهاردهمین همایش بین المللی خلیج فارس, تهران, بهمن 1382.

    پورسعید فرزاد, " عراق جدید و تهدید به منزلت منطقه ای ج. ا. ا. " فصلنامه مطالعات راهبردی, سال ششم, شماره دوم, تاسیسات 1382.

    پورسعید فرزاد, " عراق جدید وتهدید منزلت ج. ا. ا. " فصلنامه راهبردی, سال ششم, شماره سوم, تابستان 1382.

    توکاولی اوزلم " ترکیه و درگیری عراق مشاهدات متضاد و مفهومشان ", مجموعه مقالات چهاردهمین همایش بین المللی خلیج فارس, دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی , بهمن 1382.

    جلالی پور حمیدرضا, " کردستان علل تداوم بحران آن پس از انقلاب اسلامی ایران " دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی, 1372.

    جعفری ولدانی اصغر, ترکیه و ژئوپلتیک عراق, سالنامه اطلاعات سیاسی و اقتصادی شماره 98-96.

    جخماخجی فواد " ترکمانان عراق " روزنامه ترکمان دیلی, شماره 37, اربیل, آذر 1998.

    حکیم سید محسن, موضع آتی شیعیان عراق در برابر کشورهای همسایه, مسائل ایران و عراق, تهران: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر.

     دهقانی فیروز آبادی سیدجلال ، نظریه های نهادگرایی نئولیبرال و همکاریهای بین الملل ،مجله سیاست خارجی ،سال 1377، شماره 3.

     دوئرتی جیمز ،رابرت فالتز گراف ،نظریه های متعارض در روابط بین الملل ،ترجمه طیب علیرضا ، بزرگی وحید ،انتشارات قومس .

    رابینسون ریچارد, جمهوری اول ترکیه, ترجمه ایرج امینی, تهران, انتشارات کیهان 1375.

     روشندل جلیل, امنیت ملی و نظام بین الملل, انتشارات سمت, سال 1374.

    کیهان هوایی, شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز وزیر دفاع عربستان سعودی, شماره 130, سال 1993.

     سجادپور سید کاظم " نظام بین الملل و عراق, بررسی رفتار محافظه کاران در آمریکا " مجموعه مقالات سیزدهمین همایش بین المللی خلیج فارس, دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی , اسفند 1381.

     دکتر سیف زاده سید حسین ،نظریه پردازی در روابط بین الملل:مبانی وقالب های فکری ،تابستان 1376،

    صمصایی شهلا " نقش شیعیان در حکومت آینده عراق و تهدید آمریکا علیه دخالت ایران " پیام آشنا, شماره 171, خرداد 1382.

     دکتر طباطبایی سید محمد, سیاست و انتخابات در ایالات متحده آمریکا, تهران: نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی, بهار 1381.

     دکتر طالبانی نوری, سیاست تغییر نژادی در کرکوک از گذشته تا حال, برگردان آرامی راقه آزاد, شماره سوم, تابستان 1380.

     عزتی عزت ا..., " تحلیلی بر ژئوپلتیک ایران و عراق " دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی, 1381.

     عثمان یوسف, ترکیه علیه اعراب از آتاتورک تا دمیرل ( ترجمه ) . با هر ترجمه سیاسی آئینه مطبوعات جهان ( سال سوم شماره 152 دوشنبه 11/8/1377 ).

     عزتی عزت ا..., تحلیلی بر ژئوپلتیک ایران و عراق, چاپ و انتشارات دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی , سال 1381.

     فرانچسکینی انریکو, " ترکیه, ایران را بمباران می کند " مترجم: عفت السادات اقبالی نمین, رسانه های دنیا و رویدادهای ایران و جهان ( شماره 1759 دوشنبه چهارم مرداد 1378 ).

    قاسمی صابر, ترکیه ( کتاب سبز ) مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه, تهران, 1374.

     دکتر قاضی شریعت پناهی ابوالفضل, بایسته های حقوق اساسی, تهران: نشر دادگستر 1378.

      دکتر کاظمی علی اصغر, نقش قدرت در جامعه و روابط بین المللی, نشر قوس 1369.

     کاکاوند سیامک, " نقش ترکیه و منطقه خاورمیانه پس از جنگ سرد ", فصلنامه مطالعات خاورمیانه ( زمستان 1376 ).

     کرمی جهانگیر, " گزارشی از تحولات شمال عراق در دهه 1990 ", مجله سیاست دفاعی, زمستان 1376.

     کوکان جنیتا " دوستان واقعی و دشمنان ذاتی " باشگاه اندیشه, ماهنامه مدیا, سال هفتم, شماره سوم, سپتامبر 2003, مترجم مهدی کاظمی.

     کنگل چارلز " ایران و عراق " ترجمه احسان رازاقی, جام جم, سال 1381.

      لوویچ کارل ،بازیها _ منازعات عقلایی مبتنی بر استراتژیک ،ترجمه طیب علیرضا ،سیاست خارجی ،بی تا ،سال1370 .                  

    گل معروف, زمینه های دولت کرد در جنوب کردستان, برگردان محمد بایزیدی, راشد, شماره سوم, تابستان 1381.

     مومجور اوغور, ایران مزدوری پروری می کند, مترجم داوود آقایی ( روزنامه جمهوریت, 19 اردیبهشت 79, روزنامه جمهوریت, 2008 ).

    مجتهدزاده پیروز, " نگاهی به جغرافیای سیاسی عراق و همسایگان " ماهنامه سیاسی, اقتصادی, شماره 41-42.

     سریر محمد, نرسی قربان – تحولات در خلیج فارس و آثار آن بر بازارهای بین المللی نفت, مرکز مطالعات خلیج فارس, 1372.

     ملکوتیان النا, " سیاست عربستان سعودی در منطقه خلیج فارس پس از اشغال عراق " مجموعه مقالات چهاردهمین همایش بین المللی خلیج فارس, دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی , بهمن 1382.

     مرعشی ابراهیم, " تحولات منطقه ای بررسی سیاست های آمریکا در مورد عراق " مجموعه مقالات سیزدهمین همایش بین المللی خلیج فارس, دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی , اسفند 1381.

     ملکوتیان النا " موضع روسیه نسبت به بازسازی و وضعیت عراق در منطقه خلیج فارس " مجموعه مقالات چهاردهمین همایش بین المللی خلیج فارس, دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی , بهمن 1382.

     مجتهدزاده پیروز, کشورها و مرزها در منطقه ژئوپلتیک خلیج فارس, دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی, ترجمه حمیدرضا ملک محمد نوری 1373.

     میدخت آذر و فریدنی مشایخ, مسایل مرزی ایران و عراق و تاثیر آن در مناسبات در کشور, انتشارات امیرکبیر, سال 1369.

     مقصودی مجتبی, " کردستان عراق چشم انداز آینده " در مسائل ایران و عراق, تهران: موسسه فرهنگی ابرار معاصر, 1382.

     مک داول دیوید, " تاریخ معاصر کرد " ترجمه یونسی ابراهیم, تهران, نشر پاییز, 1382.

     مقصودی مجتبی, " کردستان عراق چشم انداز آینده " در مسائل ایران و عراق, موسسه فرهنگی ابرار معاصر, تهران: 1382.

    نرسی قربان " دور نمای همکاری های کشورهای حوزه خلیج فارس " مجموعه مقالات پنجمین سمینار خلیج فارس.

    ویسی مراد, عراق پس از صدام, " مسایل ایران و عراق ", موسسه فرهنگی ابرار معاصر, تهران, 1382.

    هامیلتون جردن, " بحران " ترجمه محمود مشرقی, تهران.

    هاشمی رفسنجانی 5/10/73 روزنامه کیهان.

    یونسیان مجید, قانون اساسی موقت عراق, ابعاد پنهان و پیدا, گزیده تحولات جهان, تهران: انتشارات ابرار معاصر, فروردین 1383.

    یونسیان مجید, " قانون اساسی موقت عراق ابعاد پنهان و پیدا ", گزیده تحولات جهان, موسسه فرهنگی ابرار معاصر تهران, فروردین 1383.

    ترکیه گلوگاه ناتو, روزنامه رسالت, شماره 244 ( 22 آبان ماه 1365 ).

    تحولات ترکیه و جهت یابی سیاست خارجی ترکیه در بحران خلیج فارس, خبرگزاری جمهوری اسلامی.

    63- روزنامه رسالت, پنج شنبه, اول آذر 1369.

    64-  نشریه اتاق بازرگانی, صنایع و معادن ایران, شماره 10, سال 1375.

     روزنامه خرداد 24/10/1377.

     روزنامه ابرار 14/12/1377.

     روزنامه رسالت 19/2/1378.

     روزنامه ابرار 21/2/1378.

     نگاهی به مطبوعات سیاسی و اقتصادی ترکیه در سال 1990, نشریه روزانه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران.

     تحولات سیاسی اقتصادی در ترکیه در سال 1991, گروه تحقیق خبرگزاری جمهوری اسلامی, پنج شنبه, 12/10/1370.

     خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران, وزارت خارجه ترکیه تهران و آنکارا از حسن تفاهم متقابل برخوردارند. 27/11/76.

     خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران, تحلیل روزنامه ملیت از مناسبات ایران و ترکیه 27/11/76.

     آنکارا, خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران, 4/5/78.

     واحد مرکزی خبر, 18/9/76.

     روزنامه جمهوری اسلامی, 4 آبان سال 1370.

     روزنامه کیهان, 2 بهمن سال 1369.

     روزنامه سلام, سوم شهریور 1372.

     موسسه مطالعات استراتژیک لندن " آب, امنیت و خاورمیانه ترجمه پیروز ایزدی, دانشگاه امام حسین, 1372.

     کمبود آب درگیری بر سر منابع آب جهان, سالنامه نشریه های استراتژیک, موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک 3-1992, ترجمه خبرگزاری جمهوری اسلامی.

     روزنامه شرق, سال اول, شماره 148, 20 اسفندماه 1382.

     روزنامه همشهری, ویژه نامه بیست و پنجمین پیروزی انقلاب اسلامی, 20 بهمن 1382.

     سخنرانی وزیر امور خارجه, کمال خرازی مراسم افتتاحیه سیزدهمین همایش بین المللی خلیج فارس, دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی , اسفند 1381.

     سخنرانی معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه, مراسم افتتاحیه سیزدهمین همایش بین المللی خلیج فارس, دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی , اسفند 1381.

     روزنامه شرق, سال اول, شماره 148, 20 اسفند 1382.

     روزنامه جمهوری اسلامی, 14 بهمن 1369.

     روزنامه شرق, سال اول, شماره 168, 20 اسفند 1382.

     مصاحبه آقای زنگنه وزیر نفت ایران در جریان همایش بین المللی انرژی تحت عنوان انرژی و امنیت در جهان در حال تحول, روزنامه همشهری, تهران, خرداد 1383.

     الشرق الاوسط 21/6/1996.

     " آب, امنیت و خاورمیانه " گزارش موسسه مطالعات استراتژیک لندن, ترجمه پیروز ایزدی, دانشگاه امام حسین, سال 1372.

     " روزنامه حریت " چاپ ترکیه, آوریل 1991.

     متن قانون اساسی موقت عراق, شرق سال اول, شماره های 145, 147, 170, تا 19 اسفندماه 1382.

     مصاحبه همشهری با گل عبدا... وزیر امور خارجه ترکیه, 24 دی 1382.

     ایران و فدرالیسم عراق, روزنامه شرق, 2/1/1382.

    (( منابع انگلیسی و اینترنتی  ))

    1. BISHKU MICHEL TURKEY & ITS MIDDLE EAST NEIGHBORS SINCE 1945 “JOURNAL OF SOUTH ASIAN 8” MIDDLE EASTERN NO 8 1992.

    2. CILLER TANSU “The Role of TURKEY in The new WORLD” STRATEGIC REVIEW WINTER 1994.

    3. 10- HALE WILLIAM “TURKEY THE MIDDLE EAST AND GULF CRISIS” INTERNATIONAL AFFAIRS 68 NO 4 1994.

    4. KOHEN SAMI: TURKEY BALANCING ACT IN THE MIDDLE EAST INTERNATIONAL NO 4 1994

    5. 13- PIPES DANIE TURKEY IRAQ MOSVI NO 3 September 1995.

    6. Turkish Daily news chronology of Turkish-Iranian Ties March  5  1999.

    7. Turkish Daily news chronology of key events in Turkish-Iranian Ties part2 march 6 1997.

    8. Pipes Daniel; Turkey, Iraq and mousel: Middle East Quarterly. Vol. No3. September 1995.

    9. Turkish News: 29 December 1989

    10.  MIDDLE EAST INTERNATIONAL NO 443 February 1993.

    11. مقاله IRAN QUARTERY REPORT – فصلنامه انگلستان 1994 SEP.

     12. سایت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران, mfa.gov.ir .

    13. سایت وزارت امور خارجه ترکیه       mfa.gov.tr .

    14. سایت وزارت امور خارجه: http://www.mfa.gov.tr/

    15. دستیابی انواع کتاب:  http://www.lexlibris.com

    16. مطبوعات کلیه کشورها از جمله ترکیه: http://www.kidon.com

پروپوزال در مورد پایان نامه عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دولت اسلامگرای ترکیه در قبال دولت جدید عراق, گزارش سمینار در مورد پایان نامه عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دولت اسلامگرای ترکیه در قبال دولت جدید عراق, تز دکترا در مورد پایان نامه عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دولت اسلامگرای ترکیه در قبال دولت جدید عراق, رساله در مورد پایان نامه عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دولت اسلامگرای ترکیه در قبال دولت جدید عراق, پایان نامه در مورد پایان نامه عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دولت اسلامگرای ترکیه در قبال دولت جدید عراق, تحقیق در مورد پایان نامه عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دولت اسلامگرای ترکیه در قبال دولت جدید عراق, مقاله در مورد پایان نامه عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دولت اسلامگرای ترکیه در قبال دولت جدید عراق, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دولت اسلامگرای ترکیه در قبال دولت جدید عراق, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دولت اسلامگرای ترکیه در قبال دولت جدید عراق, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دولت اسلامگرای ترکیه در قبال دولت جدید عراق, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه عوامل موثر بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دولت اسلامگرای ترکیه در قبال دولت جدید عراق
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت