پایان نامه طراحی و اجرای فرایند های تحول سازمانی در بخش دولتی

تعداد صفحات: 365 فرمت فایل: word کد فایل: 4389
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه طراحی و اجرای فرایند های تحول سازمانی در بخش دولتی

    مقدمه

    جامعه بشری با گذر از قرن بیستم و ورود به هزاره سوم میلادی، بخش مهمی‌از تاریخ دگرگونی‌های خود را پشت سر گذاشت که این دگرگونی‌ها پیش درآمد تغییرات بسیار شگرف و گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف حیات بشری در قرن جدید خواهد بود.

    از جمله ویژگیهای نیمه دوم قرن بیستم پدیده بین‌المللی شدن امور و همچنین توسعه همکاریهای بین‌المللی بین دولت ها و ملت‌ها بوده است که در نتیجه تعداد سازمان‌های غیردولتی در سطوح ملی، محلی و بین‌المللی به شدت روبه افزایش گذاشت و در عرصه‌های مختلف اداره امور جوامع، نقش‌های درخور توجهی را برعهده گرفتند که در این راستا تکوین و تعامل نظریه‌های علمی‌و تجارب عملی بشر در حوزه‌های دمکراسی و بوروکراسی نیز شرایط مذکور را تسهیل و پشتیبانی نمود.

    در این جهت پژوهش حاضر تلاش دارد تا از طریق اثبات تعیین کننده سازمانها تشکلهای غیردولتی بر تحول سازمان‌های دولتی الگویی جامع برای طراحی و اجرای فرایندهای تحول سازمانی در بخش دولتی با تأکید بر ایجاد و تقویت سازمانها و تشکلهای غیردولتی ارائه نماید .

    در این فصل کلیات پژوهش در قالب 9 عنوان به شرح صفحات بعد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    فصل اول

    کلیات

    1- 1- تعریف مسأله

    بررسی ادبیات موضوع تحول اداری و الگوهای ارائه شده توسط صاحبنظران در این خصوص و همچنین تجارب عملی انجام شده در ایران نشانگر آن است که اکثر الگوهای ارائه شده دارای رویکردی درون سازمانی بوده و معطوف به مداخله و تغییر در مؤلفه‌هایی نظیر ساختار تشکیلاتی، نیروی انسانی و روشها و سیستم‌های سازمانی می‌باشد. به عبارت دیگر در ارائه مدلها و الگوهای تحول اداری در نظام بوروکراسی دولت، فرض نظریه پردازان براین قرارگرفته است که با ایجاد تغییرات شکلی و ماهوی در اجزاء تشکیل دهنده یک سازمان می‌توان به تحول اساسی و دلخواه دست پیدا کرد، در حالیکه در جوامع دمکراتیک و مردم سالار امروزی که مخاطبان و خدمت‌گیرندگان هر یک از بخش‌های بوروکراسی دولت در قالب تشکل‌ها و نهادهای غیردولتی سازمان یافته می‌باشند و می‌توانند تأثیرات شگرفی را برساختار و رفتار بوروکراسی دولت بر جای گذارند ، نمی‌توان از این عامل مهم و تأثیرگذار غافل مانده و از قدرت و انرژی تحول زایی آن استفاده نکرد و یا آن را به عنوان یک تهدید محسوب نمود، بلکه می‌توان با رویکردی برون سازمانی و از طریق ایجاد و تقویت نهادهای غیردولتی در کنار بخش دولتی و افزایش قدرت چانه‌زنی و ایجاد سازو کارهای منطقی و قانونی برای مطالبات جمعی، عملاً فرآیند تحول اداری را در دستگاهها دولتی کوتاه و واقع بنیاد نمود و هزینه‌های آن را کاهش داد.

    تئوریها و الگوهایی که تا کنون در این حوزه مطرح شده است توجه لازم را به تأثیر سازمانهای غیردولتی بر ایجاد  تحول در سازمانهای دولتی نداشته است. به عنوان نمونه کیت اسنیولی و یودی‌‌سای[1] (k.snavely & u.desay, 2001) در نظریه خود تحت عنوان تعاملات بین سازمانهای غیردولتی با دولتهای محلی صرفاً بر هماهنگی و اشتراک مساعی بین این دو تأکید داشته‌اند، یا رونالدبورک[2] (R.Burke, 1998) در بحث کوچک سازی و تجدید ساختار سازمان ها صرفاً بر عوامل مؤثر درونی اکتفا نموده است. همچنین بوکارت و پولیت[3] (Bouckaret & pollit, 2000) در مدل پیشنهادی خود برای تحول مدیریت دولتی صرفاً بر تأثیر احزاب و متغییرهای کلان اقتصادی و اجتماعی تأکید نموده‌اند.

    در تجارب عملی برای ایجاد انقلاب اداری در شرایط ایران و نظریه پردازی‌های صورت گرفته برای آن نیز، از این مهم غفلت شده است . به‌عنوان مثال در بخش کشاورزی علی‌رغم وجود یک بوروکراسی رسمی‌و سازمان یافته در بخش دولت با عمری در حد یک قرن و تدوین برنامه‌هایی برای ایجاد تحول در ساختار مدیریت دستگاههای مربوطه به تأثیر این عامل توجه کافی نگردیده و یا مدل سازی نشده است.

     

    1-2- اهمیت  و ضرورت تحقیق

    ایدهای جدیدی تحت عنوان « نوآفرینی حکومت»[4] در حال شکل‌گیری و توسعه است که الگوی مدیریت دولتی نوین یا «مدیریت گرایی»[5] یکی از نمودهای اصلی آن است و به نظر می‌رسد با ظهور چنین الگوهایی، اداره امور عمومی‌وارد مرحله جدیدی از حیات خود شده است.

    گرایش به سمت حکومت جامعه مدار [6] (توانمندسازی به جای خدمات رسانی) باعث شده است تا دولتمردان و مدیران دولتی به جای خدمات رسانی همانند روال گذشته، شهروندان و تشکلهای محلی و سازمان‌های اجتماعی آنان را به گونه‌ای توانمندسازند تا امور مربوط به آنها توسط خود آنها ساماندهی گردیده و از ابتکارات جمعی به عنوان منبعی در جهت حل مشکلات استفاده گردد. (Denhardt, 2000, PP. 197)

    نحوه تعامل با تشکلهای غیردولتی به عنوان یک پدیده اجتماعی در جوامع مختلف عمدتاً تحت تأثیر میزان رشد و توسعه جامعه مدنی و استفرار مردم سالاری در این جوامع و تحولات حاصل در مدیریت دولتی حاکم بر آنها بوده است. گسترش جامعه مدنی و استقرار مردم سالاری در جوامع معمولاً منجر به توسعه حیطه عمومی‌و رشد و گسترش نهادهای مدنی و تشکل‌های غیردولتی شده و دولتها را ملزم به پذیرش حقوق شهروندی می‌نماید. از طرف دیگر تحولات حاصله در نظریه دولت موجب گردیده تا نظامهای مدیریت دولتی نیز به تبع آن دگرگون شده و ارزشها و ساختارهای جدیدی را پذیرا شوند. تحولات مذکور در جوامع غربی منجر به کنار زدن دولتهای رفاه و رشد دیدگاه‌های جدیدی گردید که متکی بر تجدید حیطه مداخله دولت در امور شهروندان و تأکید بر حفظ و رعایت حقوق آنها، واگذاری وظایف به بخش غیردولتی، خصوصی سازی،  مقررات زدایی، پاسخگویی و نظایر آن بود و از این جهت تحولات حاصل شده در زمینه گسترش جامعه مدنی و همچنین تغییرات ایجاد شده در نظریه‌های دولت، هر دو موجب تعمیق و گسترش دامنه حضور انواع مختلف مشارکت اجتماعی در برخی جوامع گردید و زمینه مساعدی برای رشد، توسعه و گسترش تشکل‌های غیر دولتی فراهم آمد. هم‌اکنون سازمانها و تشکلهای غیردولتی در سطوح محلی، ملی و بین‌المللی حوزه مهمی‌از فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در کنار دولت و بازار (بخش خصوصی) به عنوان بخش سوم برعهده دارند به صورتی که یکی از صاحبنظران از این پدیده جدید به عنوان «انقلاب همکاری جهانی» یاد می‌کند (Lewis, 2000, P.1)

    در ایران نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌نقش مهمی‌برای مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم در قانون اساسی در نظر گرفته شد و در فصول و مواد مختلفی از قانون مذکور بر جایگاه مردم و تشکلهای آنها بخصوص شوراها در سطوح محلی، استانی و ملی تأکید شده است. در سالهای اخیر و بویژه پس از جنگ که تغییر و تحولات ملموسی در خصوص نحوه اداره امور عمومی‌در ایران بوجود آمده است و با تأثیر پذیری از تحولات جهانی و گردش سریع اطلاعات شاهد توجه ویژه‌ای به این موضوع بوده‌ایم و در اکثر متون قانونی ا ز جمله برنامه‌های توسعه کشور بر امر مشارکت دهی و مشارکت پذیر نمودن امور و ایجاد فضا و فرصت برای رشد و توسعه نهادهای غیردولتی به منظور برعهده گرفتن نقش‌های جدید و بیشتر تأکید گردیده است.

    در ماده 182 قانون برنامه سوم ، وزارت کشور مکلف شده است که با رعایت قوانین، نسبت به تهیه طرحهای مربوط به ایجاد و تقویت تشکلهای مردمی، سازمانهای غیردولتی و سازمانهای محلی با هدف زمینه سازی برای واگذاری اعمال تصدی دولت به آنها و تقویت نظارتهای سازمان یافته مردمی‌بر فعالیتهای دستگاه‌های دولتی اقدام نماید.

    همچنین دربند 5 ماده یک، بند ب ماده 64 ، بند ب ماده 104 ، بند ج ماده 157 و بند د آن و بند 4 ماده 192 و مواد 40؛ 100 و 101 قانون برنامه سوم بر حمایت دولت از شکل‌گیری و توسعه سازمانها و تشکلهای غیردولتی و ایفای نقشهای جدی در اداره امور جامعه تأکید شده است.

    علی‌رغم توجه و تأکیدی که در قانون اساسی و در قوانین مربوط به برنامه‌های توسعه کشور به نقش سازمانها و تشکلهای غیردولتی مبذول شده است، با‌اینحال سابقه و لاحقه حکومت و دولت در ایران به گونه‌ای است که همواره دولت در نقش حاکم، ارباب و صاحب اختیار و قدرت ظاهر گردیده و مردم در نقش محکوم، رعیت و موظف به اطاعت و فرمانبری تصور شده‌اند و نفوذ این نگرش در بطن بوروکراسی دولت به حدی است که سالها کار و تلاش و فرهنگ سازی برای زدودن آن لازم است. لذا هر چند در متون قانونی بر این مهم تأکید می‌شود ولی در واقعیت‌های جاری و ساری در نظام اداری و نحوه اداره امور دولت موضوع به‌صورت دیگری در جریان است و یک باور عمیق و نهادینه شده در این خصوص وجود ندارد و به همین جهت تا کنون نقش ، اهمیت و حدود فعالیت و افق‌های قابل دسترسی برای توسعه نهادهای غیردولتی تا حدود زیادی ناشناخته، مانده است.

    نکته مهم دیگری که در فضای اداره امور دولتی ایران مغفول مانده است استفاده از ظرفیت سازمانها و نهادهای غیردولتی در شکل‌دهی به فرایند‌های تحول اداری و تعدیل دستگاه بوروکراسی دولت بوده است. تلاشهای هدف دار و رسمی‌برای ایجاد تحول و انقلاب اداری در ایران اندیشه جدیدی نبوده و به دهه 1340 برمی‌گردد. موفقیت و گشایش‌ها در این زمینه اندک بوده و شکست‌ها، و تکرارها و دوباره‌کاریها بی‌شمار و به عبارت دیگر هرچند برنامه‌هایی پر صدا و ندا به مرحله اجراء گذاشته شده است ولی نتیجه آنها بی نمو و نما بوده است و اکثر تلاشها و حرکت ها در چنبره روزمرگی گرفتار آمده است و شاید هم از آنجا که ایجاد تحول در دستگاه دولت به دست خود کارگزاران دولتی سپرده شده است عقیم بوده است.

    با‌این‌حال وجه مشترک تمامی‌حرکت‌ها و برنامه‌های تحول اداری در ایران تکیه بر رویکرد درون سازمانی بوده است و براین اساس تمامی‌اقدامات و فعالیت‌ها نیز معطوف به مداخله و تغییر در مؤلفه‌هایی نظیر ساختار سازمانی، نیروی انسانی و روشها بوده‌اند. به عبارت دیگر فرض اصلی بر این قرارگرفته است که با ایجاد تغییرات شکلی و ماهوی در اجزاء تشکیل دهنده سازمانها و به دست کارگزاران دستگاههای دولتی می‌توان به تحول اساسی و دلخواه دست پیدا کرد، در حالیکه در جوامع دمکراتیک و مردم سالار امروزی که مخاطبان و خدمت گیرندگان هر یک از بخش‌های بوروکراسی دولت در قالب تشکل‌ها و ساختارهای غیردولتی سازمان یافته‌اند و می‌توانند تأثیرات شگرفی را بر ساختار و رفتار بوروکراسی دولت برجای گذارند نمی‌توان از این عامل مهم و تأثیر گذار غافل مانده و یا آن را به عنوان یک تهدید محسوب کرد، بلکه می‌توان با رویکردی برون سازمانی و از طریق  ایجاد و تقویت نهادهای غیردولتی در کنار بخش دولتی و افزایش قدرت چانه‌زنی و ایجاد سازوکارهای منطقی و قانونی برای مطالبات مردم ، فرآیند‌های تحول اداری را کوتاه؛ واقع بنیانه و کم هزینه نمود.

    با عنایت به لزوم توسعه سازمانها و تشکل‌های مردمی‌و غیردولتی از یک طرف و ضرورت دست یابی به الگوها و روش‌های جدید در جهت دستیابی به تحول اداری در ایران ، این پژوهش تلاش دارد تا از نتایج حاصله در جهت طراحی الگوی جدید تحول اداری مبتنی بر توسعه و تقویت سازمانهای غیردولتی استفاده نماید.

     

    1-3- اهداف تحقیق

    هدف اصلی این پژوهش ، بررسی رابطه بین توسعه، گسترش و توانمندسازی سازمانها و تشکلهای غیردولتی با ایجاد تحول در دستگاه بوروکراسی دولت است که بر اساس آن بتوان الگوی جدیدی برای ایجاد تحول اداری با رویکردی متفاوت از الگوهای موجود طراحی نمود.

    اهداف فرعی دیگری نیز نظیر، شناخت و تبیین صحیح رابطه بین دو پدیده مهم جامعه یعنی دمکراسی و بوروکراسی و همچنین فراهم ساختن یک بینش جدید در امر مهندسی مجدد و اصلاح نظام دولتی و توجه به بخش سوم جامعه مدنی در این پژوهش دنبال می‌شوند.

     

    1-4- فرضیات تحقیق

    فرضیات این پژوهش که بر اساس مدل مفهومی‌شکل گرفته‌اند شامل 4 فرضیه به شرح زیر می‌باشد:

    1- سازمانها و تشکلهای غیردولتی، افکار عمومی‌و تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به ترتیب ، بر تحول اداری مؤثر هستند.

    2- خواسته‌ها و فشارهای گروههای ذی‌نفوذ، خواسته‌ها و نیازهای شهروندان و رسانه‌های جمعی به ترتیب، بر تحول اداری مؤثر هستند.

    3- تحولات جمعیتی و اجتماعی، روندهای کلان اقتصادی و تحولات سیاسی جامعه به ترتیب، بر تحول اداری مؤثر هستند.

    4- نیازها و مطالبات اعضاء، دیدگاهها و توانائیهای مدیران سازمانهای غیردولتی و گستره وحیطه نفوذ آنها به ترتیب، بر تحول اداری مؤثر هستند.

    5- میزان سازمان یافتگی تشکل‌های غیردولتی در هر حوزه کاری (نظیر زیر بخشهای دام و طیور و یا باغبانی و زراعت درکشاورزی) با میزان تحول اداری در آن حوزه رابطه مستقیم دارد.

     

    1-5- روش تحقیق و گردآوری اطلاعات

    با توجه به اجزاء موجود در فرایند تحقیق بدیهی است که تنها تکیه بر یک روش تحقیق مشخص امکان‌پذیر نمی‌باشد و لازم است که با هدف مقایسه اطلاعات گردآوری شده برای استحکام فرضیه‌ها و متغیرهای مدل تحقیق و هم با هدف احتمال کشف فرضیات و متغیرهای جدید ضرورتاً مطالعه جنبه‌های مختلف پدیده‌ها، از کثرت گرائی روشی1 استفاده شود.

    لازم به توضیح است که امروزه کثرت گرائی روشی بیشترین تناسب را با مطالعات مدیریتی به عنوان یک رشته میان رشته‌ای داراست. کثرت گرائی روشی ترکیبی از روش شناسی‌های گوناگون مطالعه یک پدیده می‌باشد. (T.p.Jick.1979)

    در جمع‌ آوری اطلاعات مبتنی بر دیدگاه کثرت گرائی  روشی ، از روش‌های کمی‌و کیفی متعددی به شرح زیر استفاده شده است:

    مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای به منظور طراحی چارچوب مفهومی‌موضوع و تبیین متغیرها

    مطالعات پیمایشی2[7] در مرحله مطالعات اکتشافی و شناخت ابعاد مؤلفه‌ها و      شاخص های مدل و همچنین در طراحی و آزمون الگوی تدوین شده.

     همچنین از ابزارهای مختلف زیر برای جمع آوری اطلاعات استفاده خواهد شد:

     مصاحبه‌های آزاد و نیمه هدایت شده در مطالعات اکتشافی

     پرسشنامه آزاد در طراحی الگو

    برای تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده نیز از انواع روشهای آمار توصیفی و استنباطی در قالب انواع نرم‌افزارهای مورد نیاز استفاده گردیده است ، که در فصل سوم به صورت تفصیلی توضیح داده خواهد شد.

     

    1-6- جامعه و نمونه آماری

    1-6-1- جامعه آماری

               وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یکی از وزارتخانه‌های بزرگ بخش دولتی ایران جامعه آماری این پژوهش خواهد بود.

              در انتخاب جامعه آماری عوامل و معیارهای زیر مؤثر بوده‌اند:

    دارا بودن بخش‌های مختلف وظیفه‌ای

    دارا بودن رده‌های متنوع و متعدد سازمانی از حیث سلسله مراتب مدیریتی

    تنوع و پیچیدگی سازمانی قابل توجه و رشد و توسعه سازمانهای  غیردولتی در کنار بعضی از زیربخش‌های وظیفه‌ای آن

    امکان تعمیم الگو به دیگر سازمان‌های دولتی و در نهایت به کل نظام اداری ایران

    1-6-2- نمونه آماری

     با توجه به ویژگیهای عنوان شده برای انتخاب جامعه آماری، نمونه منتخب در سطوح مختلف و از طریق نمونه‌گیری طبقه‌بندی شده 1 به صورتیکه تعداد نمونه در هر طبقه به اندازه نسبت آن طبقه در کل جامعه آماری باشد (دکتر فرامرز رفیع پور-1370 ص 389 ) استفاده شده است.

    همچنین از فرمول کوکران که منطقی‌ترین حجم نمونه را استنتاج می‌کند در تعیین میزان حجم نمونه استفاده شده است.

     

    1-7- قلمرو تحقیق

    1-7-1- قلمرو موضوعی

             عوامل مختلفی بر ایجاد تحول اداری در دستگاه‌های دولتی مؤثر هستند که در این پژوهش تأثیر عوامل اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی و بخصوص سازمانها و تشکل‌های غیردولتی بر تحول اداری در بخش دولتی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

    1-7-2- قلمرو مکانی

               این بررسی در وزارت جهاد کشاورزی و سازمانهای غیردولتی که در محدوده وظیفه‌ای وزارت مذکور در سطح کشور فعالیت می‌کنند انجام می‌گیرد.

    1-7-3- قلمرو زمانی

             این بررسی از فروردین ماه 1381 آغاز گردیده و داده‌ها و اطلاعات مربوط به سالهای برنامه اول و دوم توسعه کشور و ابتدای برنامه سوم را در قلمرو موضوعی و مکانی تحقیق مورد بررسی قرار می‌دهد و گزارش نهائی آن نیز در شهریور ماه 1382 تدوین و ارائه گردیده است.

     

    1-8- تعاریف عملیاتی

    1-8-1- سازمانهای غیردولتی [8] (NGOs)

         تا کنون تعاریف مختلف و متعددی از سازمانهای غیردولتی ارائه گردیده است که در فصل دوم به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند.

       در این پژوهش سازمانهای غیردولتی، تشکل‌های مردمی‌هستند که دارای ویژگیهای زیر باشند:

    غیر دولتی باشند و هیچگونه وابستگی مالی ، حقوقی و یا سازمانی به دولت نداشته باشند .

    داوطلبانه باشند

    دارای اساسنامه، تشکیلات و ساختار سازمانی باشند.

    در قلمرو موضوعی و یا مکانی خاصی ، اهداف جمعی را پیگیری و دنبال نمایند.

    1-8-2-تحول اداری [9]

    فرآیندی است که طی آن دگرگونیها و تغییرات قابل توجهی در سازمانهای دولتی در جهت نیل به وضع مطلوب شکل می‌گیرد.

     

     

    1-8-3- روندهای کلان اقتصادی

          منظور از روندهای کلان اقتصادی در این تحقیق عبارت است از وضعیت شاخص های اساسی اقتصاد جامعه نظیر تولید ناخالص ملی ، قدرت خرید ، نرخ رشد سرمایه‌گذاری ، هزینه های عمومی‌دولت ، درآمد سرانه و وضعیت صادرات ، واردات و حقوق و دستمزد .

    1-8-4- تحولات جمعیتی و اجتماعی

    تغییر در مولفه هایی نظیر هرم سنی جمعیت ، نرخ رشد جمعیت ، نرخ مهاجرت

    و جابجائی جمعیت ، نرخ بیکاری ، هزینه های آموزش و پرورش ، هزینه بهداشت و درمان وهزینه های امنیت اجتماعی در این تحقیق نشانگر تحولات جمعیتی و اجتماعی است .

    1-8-5-تحولات سیاسی

    منظور از تحولات سیاسی در این تحقیق عبارت است از تغییراتی که در حوزه ها و مولفه هایی نظیر فردگرایی ، هویت عمومی‌، تعقل گرایی ، میزان همسویی منافع هیأت حاکمه با منافع عمومی‌و نحوه تفکر مردم و رابطه آنها با حاکمیت دریک دوره مشخص رخ داده است .

     

     

     1-8-6- گروههای نفوذ[10]

              در هرجامعه ای، گروههایی وجود دارند که افراد آن براساس خاستگاه ملی ، قبیله‌ای ، نژادی ، مذهبی ، صنفی و یا منافع مشترک بصورت رسمی‌و یا غیررسمی‌به عضویت آن درآمده اند . اینگونه گروهها از حیث پایداری، ساختار ، شیوه عمل و منابع بر نحوه اداره امور یک جامعه یا سازمان تأثیرات قابل توجهی برجای می‌گذارند .

    پیروانی که حول یک رهبر سیاسی یا سازمانی گرد می‌آیند ، گروههای خودانگیخته ای که مشکلات یا منافع مشترکی را دارا هستند ، افرادی که مربوط به یک منطقه خاص بوده و دارای گرایش یا تعصبات منطقه ای می‌باشند و گروههای مهارتی نظیر فارغ التحصیلان یک رشته خاص نمونه ای از گروههایی هستند که در این تحقیق گروههای نفوذ نامیده می‌شوند . انواع گروههای نفوذ در فصول بعدی توضیح داده شده است .

     

    1-9- محدودیت‌های تحقیق

    در انجام این پژوهش محدودیت‌ها و مشکلات متعددی وجود داشت که معمولاً یا به ماهیت موضوع تحقیق برمی‌گردد و یا اینکه ناشی از محدودیت‌های عمومی‌موجود در فضای سازمانی و اداری کشور می‌باشد .

    از حیث محدودیت‌های ناشی از موضوع تحقیق بایستی یادآوری نمود که در خصوص سازمانهای غیردولتی در کشور مطالعات زیادی صورت نگرفته است و طرح مباحث مربوط به جامعه مدنی و نقش نهادها و تشکلهای مردمی‌در اداره امور جامعه در شکل نوین آن تقریباً موضوع جدیدی است و آنچه در قالب سمینارها، مقالات و همایشهایی در طول چندسال گذشته مطرح گردیده است نیز اغلب در قالب‌های کلی و با گرایش‌های سیاسی و اجتماعی مطرح بوده است و محقق در طول بررسی به تحقیق یا مطالعه‌ای که به موضوع ارتباط سازمانهای غیردولتی با تحول اداری به‌صورت اخص پرداخته باشد برخورد نکرد. بررسیهای محقق در منابع و مطالعات خارج از کشور نیز به چنین موضوعی بصورت دقیق دست نیافت لذا جدید بودن موضوع از حیث ادبیات و متدلوژی تحقیق بر دشواری کار پژوهش افزوده بود.

    از حیث مشکلات عمومی‌و فراگیری که معمولاً در سازمانهای دولتی در ایران نیز وجود دارد بایستی متذکر شد که در مطالعات میدانی و جمع‌اوری اطلاعات، اخذ دیدگاه‌ها و نظرات مدیران و نگرانیهایی که از نظر انتشار اطلاعات وجود دارد محقق با محدودیت‌هایی روبرو بود. البته از آنجا که محقق در سازمانی که به عنوان جامعه آماری انتخاب شده بود به کار اشتغال دارد، لذا تسهیلاتی نیز فراهم گردید که باعث پیشرفت کار وغلبه بر موانع شد.

     

    1-10- نوآوری تحقیق

            در اکثر پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص تحول اداری و بخصوص در  ایران، مؤلفه‌های درون سازمانی مورد توجه بوده است و در خصوص محیط پیرامونی سازمانها و نقش آنها کمتر پژوهشی صورت گرفته است و در خصوص نقش و تأثیر سازمانهای غیردولتی در ایجاد تحول در دستگاههای دولتی نیز محقق پژوهشی را یافت نکرد. از این جهت طراحی مدل تحول اداری منطبق بر شرایط ایران و از زاویه تشکلهای مدنی و مردمی‌نوآوری خاص این پژوهش است.

     

    1-11- فصل بندی تحقیق

         در فصل اول گزارش تحقیق به طرح مسئله و ضرورت اهمیت آن، اهداف تحقیق، روش تحقیق و فرضیات و محدودیت‌های  تحقیق پرداخته شده است.

    در فصل دوم نیز ، ادبیات موضوع تحقیق گردآوری، تدوین و بررسی شده است و در فصل سوم ویژگیهای قلمرو مورد بررسی  (بخش کشاورزی ) ایران توضیح داده شده است.

    در فصل چهارم نیز روش جمع‌آوری و بررسی داده‌ها و آزمون‌های آماری بیان شده است. فصل پنجم این گزارش نیز به تحلیل داده‌ها و مدل‌سازی اختصاص پیدا کرده و نتیجه‌گیری و پیشنهادات تحقیق نیز در فصل ششم ارائه شده است.

    فصل دوم

     

    ادبیات علمی تحقیق

     

    بخش اول

    کلیات سازمانهای غیردولتی

    2-1- کلیات سازمانهای غیردولتی

    مقدمه

    در جوامع امروزی و در شرایطی که پس از دوران سنتی و سست شدن پیوندهای قبیله‌ای و طایفه‌ای بوجود آمده است ، تشکل‌هایی به عنوان نهاد واسط بین دولت و فرد ، ظهور و بروز یافته‌اند که از آنها تحت عناوینی همچون سازمانهای غیردولتی، تشکل‌های مردمی، سازمانهای داوطلب و نظایر آن یاد می‌شود.

    در این فصل ابتدا تعاریف، محورهای فعالیت و نقش‌های سازمانهای غیردولتی را توضیح داده و سپس سایر مباحث مربوط به ادبیات تحقیق را مرور خواهیم کرد.

    2-1-1- واژه سازمانهای غیردولتی

    سازمانهای غیردولتی در مناطق مختلف دنیا، دارای عناوین و اسامی‌متفاوتی هستند. به عنوان مثال در یک کشور ممکن است از اصطلاح “سازمانهای غیرانتفاعی[11]”  بیشتر استفاده گردد و در کشور دیگری عنوان “سازمانهای داوطلب[12]” کاربرد بیشتری داشته باشد. در کشور آمریکا  که ارزشهای بازار تسلط بیشتری دارد اصطلاح «سازمان‌های غیرانتفاعی» برای تفکیک فعالیتهای تجاری و اقتصادی از غیر آن، کاربرد بیشتری دارد ولی در انگلستان که بر اساس ارزشهای مسیحیت کمک به فقرا و افراد بی‌خانمان از امور خیریه مهم به‌شمار می‌رود، اصطلاح سازمانهای داوطلب بیشتر مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

    نکته قابل توجه این است که طبقه‌بندی مشترک و قابل فهمی‌برای همه کشورها در این خصوص وجود ندارد و از این اصطلاحات برای منظور‌های متفاوتی در کشورهای مختلف استفاده می‌شود و به عبارت دیگر سازمانهایی با فعالیت مشابه در کشورهای مختلف ، اسامی‌متفاوتی دارند. به عنوان مثال در انگلستان از عبارت “سازمانهای داوطلب” برای تعریف سازمانهایی استفاده می‌شود که برای افراد بی خانمان فعالیت می‌کنند . درحالی که در بنگلادش از اصطلاح “سازمانهای غیردولتی” برای چنین سازمانهایی استفاده می‌گردد (مقیمی، 1381 ، ص 38).

    با این حال واژه «سازمانهای غیردولتی بیشتر در خصوص سازمانهای بخش سوم جامعه مدنی که بیشتر به صورت بین‌المللی فعالیت می‌کنند و یا سازمانهائی که پس از جنگ دوم جهانی، در کشورهای درحال توسعه با کمک سازمان ملل‌متحد بوجود آمده‌اند به کار می‌رود. ناجام[13] فهرستی از چهل و هشت واژه مخفف را که در خصوص سازمانهای غیردولتی بکار برده می‌شود را ارائه نموده است.(مقیمی، پیشین، ص 36)

    جدول صفحه بعد عناوین سازمانهای غیردولتی و علامتهای اختصاری آنها را نشان می‌دهد.

    جدول 2-1-1– انواع سازمانهای غیردولتی و علامات اختصاری آنها

    (جدول در فایل اصلسی موجود است)

    -1-2- تعاریف سازمانهای غیردولتی (NGOs)1

    در خصوص NGOs تعاریف متعددی وجوددارد. بررس ادبیات مربوط به این موضوع نشانگر آن است که سازمانها، نهادها، مؤسسات، بنیادها، انجمن‌ها و تشکل‌های متعدد و متنوعی با مأموریت‌ها و اهداف گسترده‌ای وجود دارند که می‌توانند در قالب تعاریف ارائه شده از NGOs قرار گیرند.

    در تعریف بانک جهانی[1]، سازمانهای غیردولتی عبارت از سازمانهای خصوصی هستند که فعالیتهایی را در مورد کاهش امراض، ارتقاء منافع فقرا ، ارائه خدمات اجتماعی، حفظ محیط زیست و یا توسعه اجتماعی انجام می‌دهند. همچنین از دیدگاه بانک جهانی سازمانهای غیر انتفاعی که مستقل از دولت بوده و معمولاً با ارزش مداری، تمامی‌یا بخشی از فعالیتهای خود را به امور خیریه و فعالیت‌های داوطلبانه اختصاص می‌دهند می‌توانند در جایگاه این‌گونه سازمان‌ها قرارگیرند، و البته نوع دوستی و داوطلبی بودن از جمله ویژگیهای کلیدی کلیه سازمانهای غیردولتی است. (World Bank, 2001, p.1) 

    سازمانهای  غیر دولتی را می‌توان به طیف وسیعی تشبیه کرد که دامنه آن از بین‌المللی و مرکزی تا محلی و جانبی، از بسیار گسترده و ائتلافی تا کوچک و انفرادی و از پایدار و روبه رشد تا زودگذر و کوتاه و از کاملاً قوی تا کاملاً شکننده و ضعیف، نوسان دارد (cerina, 2002 , p.15) .

    از آنجا که سازمانهای غیر دولتی دارای اشکال و انواع متعددی هستند، ارائه یک تعریف جامع برای آنها احتمالاً امکان پذیر نیست. ویژگی‌های سازمانهای غیردولتی فقط در برخی موارد تا حدودی مشابه است. سازمانهای غیردولتی در سطح محلی عمدتاً  بر پایه طرفداری از منافع اعضاء خود شکل گرفته‌اند و بعضی از اینگونه سازمانها صرفاً در پی استیغای حقوق حرفه‌ای و صنفی اعضاء خود هستند که بعضاً به سادگی در زمره بنگاه‌های داوطلب قرار نمی‌گیرند. این واقعیت باعث پیدایش مفهوم [2](PVOs) “سازمانهای داوطلب خصوصی“ شده است. هرچند چنین سازمانهایی هم ردیف با سازمانهای غیردولتی بکار می‌روند ولی تا حدودی از مفهوم گسترده NGOs محدودتر هستند. بدین ترتیب نمی‌توان تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها و سازمانهای خدمت گرای تولیدی را که آشکارا غیردولتی هستند را خارج از چارچوب NGOs قرار دارد بلکه می‌توان به آنها “سازمان‌های غیردولتی اقتصادی” گفت و بعضاً تجارب نشان داده‌اند که وجود اینگونه سازمانها و تشکلها برای توسعه و جلب و تعمیق مشارکت حیاتی‌تر از سازمانهای غیردولتی خیریه می‌باشد. (مقنی‌زاده، 1378 ، ص 204)

    از نظر آژانس توسعه بین‌المللی در آمریکا (USAID) که به عنوان سازمان کمک کننده به نهادهای غیردولتی در کشورهای دیگر فعالیت می‌کند ، سازمانهای غیردولتی عبارتند از:

    سازمانهایی که خدمات ارائه می‌دهند ، همانند سازمان‌هایی که برای افزایش حیات کودکان، خدمات آموزشی ارائه می‌کنند و یا برنامه‌های اعتباری برای شرکت‌های کوچک دارند.

     سازمانهایی که از اهداف خاص توسعه نظیر خدمات برنامه ریزی خانواده یا زیرساخت های توسعه حمایت می‌کنند .

     سازمان‌هایی که از اصلاحات سیاسی نظیر حفظ امنیت حمایت می‌کنند.

    سازمانهایی که مسائل و مشکلات توسعه ، همچون فقریابی و بی اعتنائی به محیط زیست را تجزیه و تحلیل می‌کنند و مناظرات و برنامه‌های آموزشی ملی را در خصوص این موضوعات سازماندهی و اجراء می‌کنند.

    سازمانهایی که برای تولید مستقیم یا پردازش و یا بازاریابی تشکیل شده‌اند، مانند تعاونی‌های کشاورزی و انجمن‌های اعتباری روستائی.

    سازمانهایی که با دیگر سازمانها و افراد منافع مشترکی دارند، مانند اتاق‌های بازرگانی، اتحادیه‌های بازرگانی و گروههای حقوق بشر (USAID , 1999. P.1)

    در تعریف “ شورای اقتصادی و اجتماعی 1” سازمان ملل متحد اصطلاح سازمانهای غیردولتی ، بیانگر گروههایی بین‌المللی، منطقه‌ای، ملی و محلی می‌باشد که به شکل تشکل‌های “خصوصی” و “غیرانتفاعی” بوده  و برای نفع عموم فعالیت می‌کنند و از طریق بخش دولتی و یا موافقت نامه‌های بین‌ دولتی ایجاد نشده باشند.             (Concil economic and social The nation united, 1996, P.22)

    همچنین بیان شده است که سازمانهای غیردولتی ، سازمانهائی با شخصیت حقوقی مستقل و غیردولتی و غیر انتفاعی هستند که برای انجام فعالیت‌های داوطلبانه با گرایش‌های فرهنگی، اجتماعی،‌صنفی و بر اساس قانونمندی و اساسنامه مدون و در چارچوب قوانین موضوع هر کشور فعالیت می‌نمایند.(مهابادی، 1381، ص 229)

    فرهنگ روابط بین‌الملل 2 ، سازمانهای غیردولتی را چنین تعریف کرده است؛ سازمان غیردولتی یک سازمان خصوصی است که سازو کارهای همکاری غیردولتی بین ملت‌ها و گروهها را در سطوح مختلف و بویژه در امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، انسانی و فنی فراهم می‌آورد. 1998, P.309) (Plan & olton,

    2-1-3- محورهای فعالیت سازمانهای غیردولتی

    سازمانهای غیردولتی از حیث ماهیت، ساختار، اندازه و اهداف و مأموریت‌ها به اندازه‌ای متفاوت هستند که نمی‌توان از آنها انتظار داشت فعالیت‌ها و عملکردهای مشابهی داشته باشند و کارکرد آنها به تنوع فعالیت، حضور همه جانبه و توان آنها در برانگیختن نوآوری‌های فردی و بکاربستن سازوکارهای هماهنگی بین گروهی بستگی دارد.

    شبکه جهانی سازمانهای غیردولتی[3] محورهای عمده فعالیت سازمانهای غیردولتی را به شرح جدول صفحه بعد طبقه‌بندی نموده است: (Boiko,1999,P.2)

  • فهرست و منابع پایان نامه طراحی و اجرای فرایند های تحول سازمانی در بخش دولتی

    فهرست:

    مقدمه.............................................................................................................................................................. 1

    فصل اول: کلیات

    تعریف مساله................................................................................................................................................... 3

    اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................................................. 5

    اهداف تحقیق.................................................................................................................................................. 10

    فرضیات تحقیق.............................................................................................................................................. 10

    روش تحقیق و گردآوری اطلاعات............................................................................................................. 11

    جامعه و نمونه آماری.................................................................................................................................... 12

    قلمرو تحقیق................................................................................................................................................... 14

    تعاریف عملیاتی.............................................................................................................................................. 15

    محدودیت های تحقیق................................................................................................................................. 17

    نوآوری تحقیق................................................................................................................................................ 18

    فصل بندی تحقیق......................................................................................................................................... 19

     

    فصل دوم: ادبیات علمی تحقیق

    بخش اول: کلیات سازمانهای غیر دولتی NGOS

    واژه سازمانهای غیردولتی NGOS............................................................................................................. 22

    تعاریف سازمانهای غیردولتی NGOS....................................................................................................... 26

    محورهای فعالیت سازمانهای غیردولتی NGOS.................................................................................... 29

    ارتباط سازمانهای غیردولتی با سازمان ملل متحد................................................................................ 33

    نقش های سازمانهای غیردولتی NGOS.................................................................................................. 35

    فرایند رشد و گسترش سازمانهای غیردولتی NGOS.......................................................................... 39

    بخش دوم: دمکراسی

    مقدمه................................................................................................................................................................ 44

    سیر تاریخی نظریه دمکراسی..................................................................................................................... 45

    مبانی و اصول اساسی دمکراسی................................................................................................................ 49

    انواع دمکراسی و حکومتهای دمکراتیک.................................................................................................. 60

    بخش سوم: بوروکراسی و دمکراسی

    بوروکراسی....................................................................................................................................................... 67

    دمکراسی و بوروکراسی................................................................................................................................ 70

    بخش‌چهارم: مفهوم جامعه‌مدنی و جایگاه دولت و شهروندان در یک نظام دمکراتیک

    جامعه مدنی و جایگاه دولت و شهروندان................................................................................................ 76

    بخش پنجم: نظریه ها و مفاهیم مشارکت

    انواع مشارکت.................................................................................................................................................. 90

    اشکال مشارکت.............................................................................................................................................. 91

    شیوه های مشارکت....................................................................................................................................... 92

    نقش سازمانهای غیردولتی در تسهیل فرایند مشارکت و مشارکت پذیری.................................... 95

    شرایط و لوازم مورد نیاز برای شکل گیری مشارکت اجتماعی......................................................... 99

    بخش ششم: تحولات حاصله در نظریه دولت

    تحولات حاصله در نظریه دولت................................................................................................................. 104

    بخش هفتم: حاکمیت خوب، (مبانی نظری و ویژگیهای آن)

    حاکمیت خوب................................................................................................................................................ 115

          تعریف و ویژگیهای حاکمیت خوب.................................................................................................. 122

          مفهوم حاکمیت خوب......................................................................................................................... 123

          شاخص های حاکمیت خوب............................................................................................................. 127

             مشارکت............................................................................................................................................ 131

             حاکمیت قانون................................................................................................................................ 131

             شفافیت............................................................................................................................................. 133

             حساسیت.......................................................................................................................................... 133

             اجماع گرایی.................................................................................................................................... 133

             کارایی و اثربخشی.......................................................................................................................... 134

             فراگیر بودن...................................................................................................................................... 134

             پاسخگویی........................................................................................................................................ 135

    بخش هشتم: تحول سازمانی

    تعریف تحول سازمانی................................................................................................................................... 141

    دشواری ارائه مفاهیم تحول سازمانی........................................................................................................ 146

    پیش فرضها و اهداف تحول........................................................................................................................ 147

    مدلهای تحول سازمانی................................................................................................................................. 150

    بخش نهم: اصلاحات اداری

    مقدمه................................................................................................................................................................ 163

    اصلاح اداری چیست؟................................................................................................................................... 166

    آیا اصلاح اداری دشوار است؟..................................................................................................................... 167

    محیط بخش دولتی و اصلاح اداری.......................................................................................................... 169

    عناصر محیطی سازمانهای اداری............................................................................................................... 171

            عوامل اقتصادی.................................................................................................................................. 172

            عوامل فرهنگی................................................................................................................................... 173

    عوامل جمعیتی.............................................................................................................................................. 174

    عوامل سیاستی............................................................................................................................................... 175

    محورهای اصلاحات اداری........................................................................................................................... 176

            اندازه دولت و سازمانهای دولتی.................................................................................................... 176

            اندازه دولت در ایران......................................................................................................................... 191

    فساد اداری....................................................................................................................................................... 195

            تعاریف و ماهیت فساد اداری.......................................................................................................... 196

            اثرات فساد اداری.............................................................................................................................. 197

            عوامل و دلایل فساد اداری............................................................................................................. 200

            کنترل فساد اداری............................................................................................................................ 204

    پاسخگوئی........................................................................................................................................................ 210

            پیدایش توجه نسبت به استانداردهای پاسخگوئی................................................................... 213

            افزایش مباحثات مربوط به عوامل پاسخگوئی........................................................................... 216

    فصل سوم: معرفی قلمرو و تحقیق

    بخش اول: وضعیت کلی بخش کشاورزی

    ارزش افزوده....................................................................................................................................................

    زیربخش های کشاورزی...............................................................................................................................

            زیر بخش زراعت و باغبانی.............................................................................................................

    نظامهای بهره برداری دهقانی......................................................................................................................

            نظام بهره برداری تعاونی.................................................................................................................

            تعاونی های سنتی (بنه)..................................................................................................................

            شرکتهای تعاونی تولید....................................................................................................................

            تعاونی های مشاع..............................................................................................................................

    نظام بهره برداری تجاری..............................................................................................................................

            واحدهای شخصی- شرکتی غیر رسمی......................................................................................

    شرکتهای سهامی زراعی..............................................................................................................................

    واحدهای کشت و صنعت............................................................................................................................

    زیر بخش دام و طیور و آبزیان...................................................................................................................

            نظامهای بهره برداری دام................................................................................................................

                 نظام دامداری عشایری ..........................................................................................................

                 نظامهای دامداری روستایی....................................................................................................

                 نظام دامداری صنعتی.............................................................................................................

    زیر بخش منابع طبیعی................................................................................................................................

            منابع خاک و اراضی کشور.............................................................................................................

            کاربری اراضی.....................................................................................................................................

            جنگل ها و مراتع...............................................................................................................................

    شیوه های بهره برداری از مراتع.................................................................................................................

            بهره برداری از مراتع.........................................................................................................................

                 بهره برداران عشایری...............................................................................................................

                 بهره برداری روستایی..............................................................................................................

                 بهره برداران نیمه کوچنده و رمه گردان............................................................................

            بهره برداران از جنگلها.....................................................................................................................

            آبخیزداری...........................................................................................................................................

    زیر بخش صنایع تبدیلی، تکمیلی و روستایی........................................................................................

    زیر بخش توسعه روستایی و عشایری......................................................................................................

            تشکیلات دولتی مرتبط...................................................................................................................

    بخش دوم: تشکل های غیردولتی بخش کشاورزی ایران

    مقدمه ...............................................................................................................................................................

    شرکتهای تعاونی............................................................................................................................................

            شرکت تعاونی کشاورزی و روستایی............................................................................................

            شرکت تعاونی صیادان.....................................................................................................................

            شرکت تعاونی صاحبان حرفه ها و صنایع دستی.....................................................................

            شرکت تعاونی صنایع کوچک........................................................................................................

    تشکل های غیرانتفاعی.................................................................................................................................

            انجمن ها..............................................................................................................................................

            سندیکاها و اتحادیه ها......................................................................................................................

            سازمانهای غیردولتی.........................................................................................................................

    مبانی قانونی تشکلهای غیردولتی بخش کشاورزی...............................................................................

    انواع تشکل های غیردولتی بخش کشاورزی..........................................................................................

            تعاونیهای تحت نظارت سازمان مرکزی تعاون روستائی..........................................................

            تعاونیهای زنان روستائی...................................................................................................................

            تعاونیهای روستائی............................................................................................................................

            شرکتهای تعاونی کشاورزی.............................................................................................................

            تعاونیهای منابع طبیعی...................................................................................................................

            تعاونیهای تحت پوشش وزارت تعاون...........................................................................................

            تشکل های غیردولتی عضو اتاق ایران.........................................................................................

    سطوح تشکل های غیردولتی بخش کشاورزی......................................................................................

    فصل چهارم: متدلوژی تحقیق

    مقدمه ...............................................................................................................................................................

    فرایند تحقیق..................................................................................................................................................

    مدل مفهومی تحقیق.....................................................................................................................................

    ابعاد، مولفه ها و شاخص ها.........................................................................................................................

    جامعه و نمونه آماری....................................................................................................................................

    روش شناسی تحقیق....................................................................................................................................

    روش جمع آوری اطلاعات...........................................................................................................................

    روائی و پایایی ابزار تحقیق..........................................................................................................................

    روشهای تجزیه و تحلیل داده ها................................................................................................................

    فصل پنجم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق و پیشنهادات

    مقدمه ...............................................................................................................................................................

    تحلیل آمار توصیفی- استنباطی سوالات................................................................................................

            تحلیل آمار توصیفی- استنباطی مولفه های مربوط به تحول اداری...................................

            تحلیل آمار توصیفی- استنباطی مولفه های مربوط به افکار عمومی و نیازهای

            شهروندی.............................................................................................................................................

            تحلیل آمار توصیفی- استنباطی مولفه های مربوط به سازمانها و تشکل‌های

            غیردولتی.............................................................................................................................................

            تحلیل آمار توصیفی- استنباطی مولفه های مربوط به سیستم های اقتصادی،

            اجتماعی و سیاسی...........................................................................................................................

    بررسی و تحلیل مولفه های اصلی و اولویت های تاثیرگذاری آنان بر تحول

    اداری ...............................................................................................................................................................

    تحلیل و بررسی فرضیات تحقیق...............................................................................................................

            تحلیل و بررسی فرضیه اول تحقیق.............................................................................................

            تحلیل و بررسی فرضیه دوم تحقیق............................................................................................

            تحلیل و بررسی فرضیه سوم تحقیق...........................................................................................

            تحلیل و بررسی فرضیه چهارم تحقیق........................................................................................

            تحلیل و بررسی فرضیه پنجم تحقیق.........................................................................................

    بررسی ارتباطات مولفه های اصلی با مولفه های مربوط به تحول اداری.........................................

    بررسی وتحلیل مدل تحقیق.......................................................................................................................

    مدل تحقیق.....................................................................................................................................................

    الگوی فرایند تدریجی تحول‌اداری با رویکردتوسعه وتقویت سازمانهای‌غیردولتی.........................

    نتیجه گیری....................................................................................................................................................

    پیشنهادات.......................................................................................................................................................

    ضمائم

    الف- منابع و مأخذ........................................................................................................................................

    ب- خروجی آزمون های آماری.................................................................................................................

    ج- پرسشنامه         

     

    منبع:

    - آشوری، داریوش، فرهنگ سیاسی، چاپ دوم، نشر پارسا، 1362.

    2- الوانی، سید مهدی و دانایی فرد، حسن، گفتارهایی در فلسفه تئوریهای سازمان دولتی، چاپ اول، انتشارات صفار، 1380.

    3- الوانی، سید مهدی، سازمانهای غیردولتی و توسعه، فصلنامه مدیریت دولتی وتوسعه، دوره چهارم، شماره 13، تابستان 1381.

    4- امین منصور، جواد، پدیده ای به نام سازمان غیردولتی، صفحه 9، کتاب: مجموعه مقالات (نقش و جایگاه سازمانهای غیردولتی در عرصه فعالیتهای ملی و بین المللی)، چاپ اول، دفتر مطالعات و تحقیقات سیاسی وزارت کشور، تهران، 1378.

    5- انجمن تنظیم خانواده جمهوری اسلامی ایران، بانک اطلاعاتی سازمانهای غیردولتی و تشکل های مردمی ایران، تهران، موسسه انتشارات سلمان، 1379.

    6- بازرگان، عباس و همکاران، روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه، 1379.

    7- بانک جهانی، گزارش توسعه جهانی(2001-2000)، ترجمه: معاونت امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، چاپ اول، انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی، 1381.

    8- بشیریه، حسین، موانع توسعه سیاسی در ایران، چاپ دوم، تهران، انتشارات گام‌نو، 1380.

    9- دنهارت، رابرت بی، تئوریهای سازمان دولتی، ترجمه: سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد، چاپ اول، تهران، انتشارات صفار، 1380.

    10- حافظ‌نیا، محمدرضا، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت، 1377.

    11- رفیع پور، فرامرز، کندوکاوها و پنداشته ها، چاپ چهارم، تهران، شرکت سهامی انتشار، 1370.

    12- سریع القلم، محمود، عقلانیت و آینده توسعه یافتگی ایران، چاپ اول، تهران، مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه، 1380.

    13- صدوقی، مرادعلی، جایگاه سازمانهای غیردولتی در روابط دولت و جامعه مدنی، صفحه 163، کتاب: مجموعه مقالات (نقش و جایگاه سازمانهای غیردولتی در عرصه فعالیتهای ملی و بین المللی)، چاپ اول، دفتر مطالعات و تحقیقات سیاسی وزارت کشور، تهران، 1378.

    14- فرنج، وندال و سسیل، اچ بل، مدیریت تحول در سازمان، ترجمه: سیدمهدی الوانی و حسن دانایی فرد، چاپ پنجم، تهران، انتشارات صفار، 1381.

    15- فقیهی، ابوالحسن و بامداد صوفی، جهانیار، کثرت گرائی، روش پژوهش در پژوهشهای سازمان، مجله مطالعات مدیریت دانشگاه، علامه طباطبائی، شماره 22و21، 1378.

    16- کهن، کوئل، بازمهندسی مدیریت دولتی، صفحه 2، اصلاح اداری: مجموعه دهم، چاپ اول، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1378.

    17- کیوی، ریمون و کامپنهود، لوک وان، روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه: عبدالحسین نیک گهر، چاپ پنجم، نشرطوطیا، 1379.

    18- گریفین، کیت، راهبردهای توسعه اقتصادی، ترجمه: حسین راغفر، تهران، نشرنی، 1375.

    19- مونت، رابرت جی و جرینور، پاول و آلموند، گابریل، چارچوبی نظری برای بررسی سیاست تطبیقی، ترجمه: علیرضا طیب، چاپ دوم، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1377.

    20- میرمطهری، فیروزه، مشارکت مردمی در توسعه انسانی، نگاهی به گزارش دفتر عمران سازمان ملل متحد، فصلنامه گفتگو، شماره 1، تابستان 1372.

    21- مقیمی، سید محمد، طراحی و تبیین مدل کارآفرینی سازمانی برای سازمانهای غیردولتی، پایان نامه دکتری، رشته مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، 1382.

    22- مقنی زاده، محمدحسن، سازمان غیر دولتی، نهادی برای سازمان دهی مشارکت، صفحه 201، کتاب مجموعه مقالات (نقش و جایگاه سازمانهای غیردولتی در عرصه فعالیتهای ملی و بین المللی)، چاپ اول، دفتر مطالعات وتحقیقات سیاسی وزارت کشور، تهران، 1378.

    23- مهابادی، سیامک، نقش سازمانهای غیردولتی در تاسیس و استقرار جامعه مدنی در ایران، صفحه 225، کتاب مجموعه مقالات (نقش و جایگاه سازمانهای غیردولتی در عرصه فعالیت های ملی و بین المللی، چاپ اول، دفتر مطالعات و تحقیقات سیاسی وزارت کشور، تهران، 1378.

    24- محمدی، مجید، جامعه مدنی ایرانی، بسترهای نظری و موانع، انتشارات فردا، 1378.

    25- موسسه همیاران غذا، بوشهر پس از چهار سال: چالش ها و راهکارها، انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر، چاپ اول، 1381.

    26- نمازی، باقر، بررسی وضعیت تشکلهای مردمی داوطلب در جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول، تهران، انتشارات سازمان شهرداریهای کشور، 1381.

    27- هیوم، دیوید و ترنر، مارک، حکومت داری، مدیریت و توسعه، ترجمه: عباس منوریان، چاپ اول، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1379.

    28- هیوز، آون، مدیریت دولتی نوین، ترجمه: سیدمهدی الوانی، سهراب خلیلی شورینی و غلامرضا معمارزاده، چاپ چهارم، تهران، انتشارات مروارید، 1380.

    1- Aldrich, H.F., “Local Government in Developing Countries”, New York, McGraw – Hill, 1981.

    2- Austin, J.E., “Managing in Developing Countries: Strategic Analysis and Operating Techniques”, New York, Free Press, 1990.

    3- Aly. H & Mstrszicich, “Is Government Size Optimal in The Gulf Countries of The Middle East? An Empirical Investigation”, Hr ohio state university columbus press, 2002.

    4- Bouckaert & Pollitt, “Public Management Reform: A Compative Analysis”, Oxford University Press, 2000.

    5- Burke & Ronald, “Down Sizing and Reengginering Organization”, Canadian Jornal of Administrative Science, Vol. 15, N.4, 1998.

    6- Boiko Anatoli, “Entrepreneurial NGOS and Their Role in Entrepreneurship Development”, Un-ECE, 1999.

    7- Beetham D, “Bureaucracy”,Milton Keynes Press, 1987.

    8- Bennis, W.G, “Changing Organizations”, New York, McGraw-Hill, 1966.

    9- Biersteke, T.J., “Reducing The Role of The State in The Economy”, London: Earthscan, 1990.

    10- Burton & Abrams, “How The Size of Government Affects The Unempleyment Rate”, New York, 1991.

    11- Cerina, D, “NGOS and The World Bank”, Rio de Janeiro, Pacs, 1995.

    12- Concil Economic and Social The Nation United. [Hom pa ge]. 1 Jun 2003. [online]. .

    13- Charlton & May, “Right Sizing Government: Lesson From Americas Public-Sector in Novators”, www.reason.org/guidell.html, 2003.

    14- Crosier, A, “Bureaucracy for Democracy”, Quezon City, University of the Philippines’ Press, 1992.

    15- Denhardt Robert, “Theories of Public Organization”, Harcourt Brace Collage Publishers, 2000.

    16- Denhardt, Robert, “The New Public Service: Serving Rather Than Steering”, Public Administration Review, November, Vol 60, 2000.

    17- Furner, Mary, “Antistatism and Government Downsizing: An Histrorical Perspective”, Urban Institute (www.urban.org), 2003.

    18- Gerth & Mills, “From Max Weber”, London, Polity Press, 1989.

    19- Gould, D.J., “Administrative Corruption”, Hand Book of Comparative and Development, New York, Marcel Dekker, 1991.

    20- Haque, A.S., “Local Administration in Bangladesh”, International Review of Adminstrative Science, Vol. 52, 1996.

    21- Hurley May, “Incorporating Feminist Theories in to Sociological Theories of Enterepreneurship”, Woman in Management Reviw, Vol.14, N.2, 1999.

    22- Hall, Antony, “Community Participation and Development Policy: A Sociolgical Perspective” in Development Policies Sociological Prespective, Man Chester University Press, 1986.

    23- Haque, Shamsul, “Significance of Accountability Under The New Approach to Public Governnance”, International Review of Administrative Science, 2000.

    24- ILO, International Labour Organization. [Hom Page]. 16 May 2003. [On Line]. http://www.ILO.org.

    25- Jun, M, “Management Development: An African Perspective”, Public Administration and Development, Vol. 8, 1998.

    26- Jick, T.P,“Mixing Qualitative and Quantiative Methods: Triangluation in Action”, Administrative Scinece, Vol.2, 1979.

    27- Jordan Lisa & Tuij Peter, “Political Responsibility in NGO Advocacy Exploring Emergin Shapes of Global Democracy”, Nether Lands Organization for International Development Cooperation, 1998.

    28- Judge Antony, “NGOS and Civil Socity”, Seminar on State and Society at The Russian Public Policy Center (Moscow), 1995.

    29- Lewis, David, “NGOS and Management” Searching for New Modles or Reinventing The Wheel”, Center for Civil Socity in London of Economics, 2001.

    30- Lewis David, “The Management of Non-Governmental Development Organization”, Taylor & Francies Group, 2001.

    31- Lan, J.E., “The Concept of Bureaucracy”, Lindon: Sage, 1993.

    32- List of Non-Governmental Organization and Consultative Status With The Economic and Social Council United.(www.unpan.com)

    33- Mouzelis, P, “Organization and Bureaucracy: an Analysis of Modern Theories”, Chicago, Aldin Publishing Company, 1965.

    34- Mitter Ranjan, “Management of Non-Profit Non-Government Institiutions: Value Perspectives”, Management Center for Human, 2001.

    35- Prim, M, “Research on Non-Governmental Organizations”, Peace Research Inistitue in The Middle East, 2001.

    36- Midegly, James Etal, “Community Participation, Social Development and The State”, London, Methuend, 1986.

    37- Moore, M, “Declining to Learn From The East? The World Bank on Governnance and Development”, IDS Bulletin, Vol, 24, 1993.

    38- Mary, O.Furner, “Antistatism and Government Downsizing: An Historical Perspective”, Urban Institute, (www.urban.org), 2003.

    39- Neuman, Lawrenc, “Social Research Mehods: Qualitative and Quantitative Approaches”, Allyn, 1997.

    40- Oakley, P & Marsden. D, “Approoches to Participation in Rural Development”, Geneva, ILO, 1984.

    41- Oldenburg, P, “Middlemen in Third World Corruption”, World Politics, Vol.39, 1989.

    42- Riggs, F, “Thailand: The Modernization of a Bureacratic Polity”, Honolulu, West Center 1986.

    43- Rumsfeld Donald, “Thoughts From The Business World on Downsizing Government”, August, 1995.

    44- Rockman, Bert. A, “Honey I Shrank The State, From Modem System of Government”, Edited by Ali Farazmand, Sage Publications, 1997.

    45- Snavely. K & Desay. U., “Organizational Bettween NGO Organization and Local Organization”, Public Administration Jornal, Vol. 12, No.2,

    46- Salamon, L, “The Global Associational Revolution: The Riseof The Third Sector on The World Scene”, Johns Hopkins University Press, 1993.

    47- Samonte, A.G., “Patterns and Trends in Administrative Reform”, Manila: Eropa, 1970.

    48- Turner. H, “Trainingism”, Public Administration and Development, Vol.9, No.1, 1980.

    49- United Nations (Ecosoc), Arrangments for Consultation With Non-Governmental Organization, NGO Definition: United Nations, 1996.

    50- Usaid, New Partnership Initiative: NGO Empoverment, NPI Core Report, 2000.

    51- World Bank, Non-Governmental Organization and Civil Socity, http://www1.worldBank.or.

    52- United Nations Research Institiute for Social Development, www.unrisd.org.

پروپوزال در مورد پایان نامه طراحی و اجرای فرایند های تحول سازمانی در بخش دولتی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه طراحی و اجرای فرایند های تحول سازمانی در بخش دولتی, تز دکترا در مورد پایان نامه طراحی و اجرای فرایند های تحول سازمانی در بخش دولتی, رساله در مورد پایان نامه طراحی و اجرای فرایند های تحول سازمانی در بخش دولتی, پایان نامه در مورد پایان نامه طراحی و اجرای فرایند های تحول سازمانی در بخش دولتی, تحقیق در مورد پایان نامه طراحی و اجرای فرایند های تحول سازمانی در بخش دولتی, مقاله در مورد پایان نامه طراحی و اجرای فرایند های تحول سازمانی در بخش دولتی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی و اجرای فرایند های تحول سازمانی در بخش دولتی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی و اجرای فرایند های تحول سازمانی در بخش دولتی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی و اجرای فرایند های تحول سازمانی در بخش دولتی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه طراحی و اجرای فرایند های تحول سازمانی در بخش دولتی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت