پایان نامه بررسی تاثیر آموزش نقش های پرستاری بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران ، پیرامون مراقبت از مبتلایان به مولتیپل اسکروزیس در بیمارستان ها آموزشی وابسته به دانشگاه‌ های علوم پزشکی شهر تهران 1382

تعداد صفحات: 24 فرمت فایل: word کد فایل: 4370
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیر آموزش نقش های پرستاری بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران ، پیرامون مراقبت از مبتلایان به مولتیپل اسکروزیس در بیمارستان ها آموزشی وابسته به دانشگاه‌ های علوم پزشکی شهر تهران 1382

    موضوع پژوهش:

     بررسی تأثیر آموزش نقشهای پرستاری، بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران، پیرامون مراقبت از مبتلایان به مولتیپل اسکلروزیس در بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران 1382 .

    مقدمه:

    مشکلات بهداشتی مزمن در تمام سنین افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در سنین بسیار کم، میانسالی، یا سالخوردگی بروز می‌کند از جمله این مشکلات: بیماریهای دستگاه عصبی می‌باشد که در صورت بروز بیماری، بهبودی از آن بکندی صورت می‌گیرد، سیر این بیماریها قابل پیش‌بینی نبوده و مشکلات و مسائل مربوط به دستگاه عصبی، با گذشت زمان تغییر شکل می‌دهند و روی تمام جوانب زندگی اثر می‌گذارند. جهت کنترل و درمان این بیماریها به تیم چند مسئولیتی ماهر و مجرب نیاز می‌باشد.

    بیان مسئله:

     بیماریهای مزمن به مسائل یا بیماریهای طبی، همراه علائم یا معلولیتهایی که مستلزم درمان طولانی ( 3ماه یا بیشتر ) باشند، گفته می‌شود. طبق آخرین آمار بدست آمده بعد از عقب ماندگی ذهنی 84% و سرطانهای تنفسی 15% ، اسکروز متعدد 70% افراد ناتوان در اثر بیماریها را تشکیل می‌دهند. بیماریهای دمیلینیزاسیون به خاطر شیوعشان و تمایل آنها به گرفتار کردن جوانان دارای اهمیت زیادی می‌باشند هاریسون ( 2001 ) می‌نویسد: همه بیماریهای دمیلینیزاسیون دارای مشخصه مشترک التهاب و تخریب میلین دستگاه عصبی مرکزی می باشند (ص 373 ) سیر این بیماریها ممکن است حاد ( انسفالومیلیت حاد ) و یا مزمن ( مولتیپل اسکروزیس ) باشد. این بیماریها به دو دسته ارثی و اکتسابی نیز تنظیم می‌شوند، بیماری MS شایعترین بیماری دمیلینیزاسیون اکتسابی می‌باشد ( سیسیل، 2001 ، ص1064 ) MS بیماری مزمن و پیشرونده دستگاه عصبی مرکزی می باشد که نقاط مختلف میلین را تحت تأثیر قرار می‌دهد این میلین در سرتاسر مغز و نخاع و اعصاب بینایی وجود دارد ( گریفیت[1]، 2002 ، ص1 ) ] میلین ماده‌ای متشکل از چربی و پروتیئن است که اطراف اکسون را احاطه کرده و موجب هدایت سریع امواج عصبی می‌گردد ( بلک[2]، 2002، ص2012 ) این پوشش پروتئینی (میلین ) تخریب شده و بوسیله لزیون یا پلاکهای[3] سخت جایگزین می‌گردد این از دست دادن میلین موجب اختلال هدایت عصبی شده که منجربه پیدایش علائم گوناگون در فرد می‌گردد ( فارلی[4]، 2002 ، ص39 ).

    مهمترین علائم: اختلالات حسی ( پارستزی )[5]، اختلالات بینایی ( دوبینی )[6]، نوریت بینایی[7]،  کوری[8]، اختلالات عضلانی( ضعف،[9] اسپاسیتی،[10]هایپررفلکسی،[11] ترمور،[12] آتاکسی[13] و … ) و اختلالات هیجانی ( افسردگی،[14] سرخوشی[15] و … ) می‌باشد (برتونی،[16] 2002 ، ص 468 )

    این بیماری اولین بار در قرن چهاردهم میلادی در هلند، دیده شده، خانم لیدونیا[17] 16 ساله بود که دچار اختلال  در راه رفتن گردید سپس سردردهای شدید و دردهای شدید دندانها به آنها اضافه گردید در 19 سالگی هر دو پای وی فلج شد و دچار اختلال بینایی گردید در طول 34 سال علیرغم وجود دوره‌هایی از پیشرفت، به تدریج به سوی فلج کامل اندامها، اختلالات حسی و نابینایی دو طرفه پیش رفت تا سرانجام در 53 سالگی فوت نمود که این علائم بیماری با سیر و علائم بالینی بیماری MS مطابقت دارد (رسولی نیا، 1382، ص50 ). بالاخره بعد از تحقیقات فراوان در سال 1868 چارکت،[18] اولین بار تعریف MS را بیان نمود که امروزه نیز از آن استفاده می‌شود ( فارلی، 2002 ص1‌ )، شیوع این بیماری در مقام نقاط دنیا یکسان نیست چنانچه کوتزرک[19] بر اساس مطالعات اپیدومیولوژیکی آنرا به 3 منطقه تقسیم نمود:

    1- منطقه پرخطر: که شیوع بیماری بیش از 30 نفر در هرصد هزار نفر جمعیت می‌باشد مانند شمال اروپا، جنوب استرالیا.

    2- منطقه کم خطر: که شیوع بیماری کمتر از 5 نفر در هر صد هزار نفر جمعیت می‌باشد مانند آسیا، آفریقا.

    3- منطقه متوسط : که ریت شیوع بیماری بین مقادیر ذکرشده می‌باشد (جنیفر،[20]  2002، ص3).

    اهمیت شناخت این مناطق در این‌است که گرچه علت آن معلوم نیست ولی دیده شده کسانیکه در سن قبل از 15 سالگی از یک منطقه پرخطر به منطقه کم‌خطر نقل مکان کنند احتمال بروز بیماری در این افراد مشابه منطقه کم‌خطر می‌شود. همین‌طور اگر قبل از 15 سالگی از منطقه کم‌خطر به منطقه پرخطر نقل مکان کنند احتمال بروز بیماری مشابه منطقه پرخطر می‌شود. ( بلک،[21] 2002، ص 2012 ). اما اگر این نقل مکان بعد از 15 سالگی باشد این اتفاق رخ نمی‌دهد و احتمال بروز بیماری مشابه منطقه اولیه زندگی می‌باشد ( عاملی، 1379، ص21 ).

    انجمن بین المللی MS[22] (2003 ) طبق آخرین آمار خود اعلام نموده که 2 میلیون آمریکایی‌ها به این بیماری مبتلا می باشند و هر هفته 20 مورد جدید تشخیص داده می‌شود (ص1 ).

    متأسفانه آمار دقیق از شیوع این بیماری در ایران در دسترس نمی‌باشد. اما طبق آخرین آمار انجمن MS ایران: تعداد 30-15 هزار نفر مبتلا وجود دارد که در تهران، اصفهان، کرمانشاه بیشترین و در سیستان بلوچستان کمترین شیوع را دارد ( عاملی 1379، ص7 )، یعنی حدود 5/12% جمعیت ایران به MS مبتلا می‌باشند ( سارایی،[23]2003، ص4 ).

    سن ابتلا به بیماری 40-20 سالگی می‌باشد ( کوری،[24] 2001، ص48 )، اما در سنین کمتر از 15 سال و بیشتر از 50 سالگی نیز دیده شده و هم اکنون به عنوان بیماری بزرگسالان[25] جوان شناخته شده است ( ورکمن،[26] 2001، ص946 ) خانمها را 2 برابر آقایان مبتلا می‌کند و سومین علت ناتوانی در آمریکا می‌باشد ( برتونی،[27] 2002، ص468). اعتمادی فر ( 1381 ) می‌نویسد: میزان مرگ و میر به علت اثر مستقیم بیماری MS ، 2 درصد هزار مرگ گزارش شده با در نظر گرفتن جنس، میزان مرگ و میر کلی سالیانه 6/2، درصد هزار مرگ و میزان ناشی از اثر مستقیم بیماری 9/1، برای زنان 2 درصد هزار مرگ می‌باشد. (ص17 ).

    اهمیت این بیماری در اینست که مشتاق به نقل از اسملتزر ( 1380 ) می‌نویسد: این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که فرد بالاترین قدرت جسمی و اجتماعی را دارد در نتیجه، بروز بیماری منجربه مشکلات متعدد خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی می‌گردد ( ص213).

    یعنی بیماری MS غالباً افرادی را مبتلا می‌کند که در مرحله مولد زندگی خود قرار دارند و درباره نقش و مسئولیتهای خانوادگی خود نگران هستند. اختلالات خانوادگی طلاق، ناسازگاری و … در آنها شایع می‌باشد و اغلب افراد و اعضاء خیلی جوان خانواده مسئولیت مراقبت از بیمار ناتوان را به عهده می‌گیرند ( برونر،[28] 2002، ص222 ). والدین با بیماری MS در برابر مشکلاتی نظیر اختلافات زناشویی، بی ثباتی شغل، نگرانیهای مالی همچنین درباره ایفای نقش خود احساس سردرگمی می‌کنند از طرف دیگر فعالیت خانواده نیز به علت بیماری تغییر می‌کند وهمسران افراد با بیماری MS اغلب اوقات بدلیل محدودیت شرکت همسرانشان در زندگی احساس فشار می‌کنند (عاملی، 1379، ص35 ). نهایتاً بعلت اینکه طبیعت دوره‌های این بیماری غیر قابل پیش‌بینی می باشد تعدادی از این بیماران ممکن است احساس کنند که قادر به برنامه‌ریزی برای آینده خود نیستند ( مدنی، 1380، ص20 ).

    این بیماری از نظر اقتصادی نیز بارسنگینی هم برای بیمار و هم برای جامعه در بردارد چنانچه جنیفر[29] ( 2002 )، می‌نویسد: علائم MS فرد را برای داشتن یک شغل ثابت و دائمی با مشکل مواجه سازد در واقع فرد به علت داشتن علائمی چون، خستگی از دست رفتن تدریجی انرژی، پیشرفت ناتوانی و کاهش قدرت سازگاری و تطابق با شرایط جدید قادر به نگهداشتن و ادامه شغل خود نمی‌باشد ( ص14 ). با وجودیکه 3/2 بیماران حتی 20 سال بعد از تشخیص بیماری فعال و سرپا می‌مانند ولی 30-25% از بیماران محدود به صندلی چرخدار می‌شوند، لذا این کاهش یا فقدان توانایی کارکردن بار اقتصادی زیادی را در طولانی مدت به جامعه تحمیل میکند بطوریکه در آمریکا بیش از 5/2 میلیون دلار در سال می‌باشد ( مدنی، 1380، ص11 ). هنوز درمان قطعی برای بیماری مشخص نشده اما امروز 5 برای درمان بیماران بیشتر از ترکیب 3 دارو مانند اینترفرون[30] بتا ( بتا سرون )[31] b –1، بتا اینترفرون a-1[32] (آونکس)[33]، واستات گلاتیرامر[34] ( کوپاکسون )[35] استفاده می‌شود (ادوارد،[36] 2001، ص 172 ) که هزینه هر یک از داروها برای بیمار تقریباً 000/10 دلار تا سال 1999 تخمین زده شده که در نظر گرفتن هزینه دارو برای بیمار هنگام تجویز آن اهمیت زیادی دارد ( هیکی،[37] 2003 ، ص679 ). در سال گذشته آونکس برای 000/90 بسیار مبتلا به MS استفاده شده که 619 میلیون دلار هزینه در برداشته است ( کلودی،[38] 2003، ص2 ). بیشترین هزینه‌ای که بیماران در رابطه با خدمات پزشکی مصرف می‌نمایند مربوط به استفاده از خدمات توانبخشی و مراقبتهای پرستاری می باشد که با افزایش میزان ناتوانی حرکتی، هزینه مربوط به مراقبتهای پرستاری نیز بیشتر شده بطوریکه 3/2 از هزینه‌های مربوط به خدمات پزشکی را به خود اختصاص می‌دهد ( کارتن،[39] 1998، ص449 ). انجمن MS[40] ( 2003 ) می‌نویسد: MS نه تنها از یک فرد به فرد دیگر متفاوت می‌باشد بلکه در یک فرد از زمانی به زمان دیگر نیز فرق می کند ( ص3 ). پس با توجه به اینکه الگوی بیمار MS روز به روز تغییر می‌کند واز نظر شدت، مدت و میزان تأثیر بر امور زندگی باهم  تفاوت دارند بنابراین تدبیر اندیشی برای این علائم ویژگی‌خاصی را درپرستاری MS دارا می‌باشد چرا که کنترل صحیح وکافی علائم بیماری می‌تواند بهر‌ه‌گیری از حداکثر توانائیهای بیمار، جلوگیری ازآسیب وتروما، حفظ توانایی بیمار در داشتن کنترل خود و ارتقاء کیفیت زندگی وی تا حد بسیار زیادی نقش داشه باشد ( لیزیک ، 2001 ص 224 ) .

    در پرستاری از بیمار MS ، پرستار باید همه ‌ فنون و مهارتهای خود را جهت ارائه به بیمار و خانواده‌اش به کار ببندد. پرستاری MS در برگیرنده دامنه ‌ وسیعی از دانش مهارت، دانش ، مهارت ،‌ فنون و امور دیگری می باشد که این دامنه به عنوان یک کار بالینی، حمایتی ، آموزشی و تحقیقاتی شناخته شده است ( هالپر[41]، 2-20 ، ص 8 )، جلینگر[42] ( 2002) در این رابطه می‌نویسد: پیشرفتهای اخیر درمراقبت ودرمان بیماری MS موجب شده که مراقبتهای بهداشتی پویا و تغییر پذیر باشد. و پرستاران نیز از جمله کسانی هستند که باید این تغییرات راانجام دهندچرا که آنها نقشهای حیاتی مانند آموزشی ، مراقبتی ، حمایتی از بیمارو خانواده وی را به عهده دارند( ص 327).

    با توجه به اهمیت نقش پرستار در مراقبت از مبتلایان به MS ، یکی از واقعیتهای مهمی که پژوهشگر یادآور می‌شود اینست که در مورد نقشهای پرستاران در بیماران مبتلا به MS و اهمیت آن در کار بالینی تا به حال فعالیتی انجام نشده تا قدرت و توانایی پرستاران را در حرفه پرستاری تکامل ببخشد با توجه به اینکه حرفه پرستاری ، حرفه‌ای پویا و روبه رشد است، پیشرفت این رشته با ایفای نقشهای متعدد و در نتیجه بالا بردن کیفیت مراقبتهای پرستاری امکان‌پذیر است همانطور که ایمانی ( 1380 ) در این رابطه می نویسد: پرستاران در جامعه کنونی دارای نقشهای چند بعدی بوده و نقش بارزی را در  سیستم بهداشتی درمانی ایفا می‌کنند ، ایفای نقشهای متعدد توسط پرستاران بطور مؤثر و کارا موجب ارتقاء سطح کیفیت خدمات پرستاری می‌شود. ( ص 11) پس برای اینکه پرستاران بتوانند خدمات حرفه ای خود را با کیفیت بالا و مناسب ارائه دهند لازم است دانش و آگاهی خود را در زمینه نقش‌های مختلف خود افزایش دهند. ( برونر[43]،2000 ، ص32 ). مشکلاتی به نقل از کرایک[44] ( 1378 ) می‌نویسد: افراد می‌توانند از طریق آموزش آگاهی و دانش‌ خود را افزایش داده و یا رفتار خود را تغییر دهند. (ص 67) . پس می‌توان گفت: آموزش و یادگیری فرایند دو جانبه‌ای هستندکه نقش آموزش دهنده کمک به فراگیر است تا اطلاعات ، مهارتها، و نگرشهایی را که وی نیاز دارد یاد بگیرد( اسدی، 1379 ، ص 12) . لذا با بکار بردن روشهای صحیح ومؤثر آموزش می‌توان الگوهی رفتاری را به منظور ارتقاء سطح آگاهی و نگرش افراد تغییر داد( پوتر و پری[45] ، 2003 ، ص 472 ).

    در پایان پژوهشگر امید دارد، با انجام این پژوهش بتواند میزان آگاهی و نگرش پرستارن را در رابطه با بیماری MS و از آن مهمتر ، نقشهای متعدد آنها در مراقبت از این بیماران ، افزایش داده چرا که اعتقاد بر اینست که ایفای نقشهای گوناگون علاوه بر بالا بردن کیفیت مراقبتها ، باعث افزایش انگیزه‌ و حتی توسعه حرفه پرستاری شده که باز خورد آن، ارمغانی برای سیستم بهداشت ودرمان یک جامعه بدنبال خواهد داشت و از این طریق در کاهش بار اقتصادی جامعه نیز نقش مهمی را به عهده دارد و همه ‌ موارد فوق منوط به اینست که پرستاران بدانند از چه نقشی و در چه موقعیتهایی استفاده نمایند. ( یزدی، 1381 ، ص 1).

    اهداف پژوهش:

    هدف کلی: تعیین تأثیر آموزش نقشهای پرستاری ، بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران پیرامون مراقبت از مبتلایان به مولتیپل اسکلروزیس در بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران ،1382.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر آموزش نقش های پرستاری بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران ، پیرامون مراقبت از مبتلایان به مولتیپل اسکروزیس در بیمارستان ها آموزشی وابسته به دانشگاه‌ های علوم پزشکی شهر تهران 1382

    فهرست:

    - موضوع پژوهش............................................................................................................................. 1    

    - بیان مسئله....................................................................................................................................... 1    

    - اهداف پژوهش............................................................................................................................... 6     

              - هدف کلی ...................................................................................................................... 6     

              - اهداف جزیی.................................................................................................................. 7    

    - فرضیه‌های پژوهش...................................................................................................................... 7    

    - تعریف واژه‌ها................................................................................................................................... 7    

    - پیش فرضها..................................................................................................................................... 10  

    - محدودیتهای پژوهش................................................................................................................. 10  

             - محدودیتهای در اختیار پژوهشگر.......................................................................... 10  

             - محدودیتهای خارج اختیار پژوهشگر.................................................................... 11  

    - اهمیت پژوهش.............................................................................................................................. 11  

    - منابع فارسی .................................................................................................................................. 14  

    - منابع انگلیسی................................................................................................................................ 16   

     

    منبع:

    1- اسملتزر، سوزان؛ جی بیر، براند. (1380)، پرستاری دستگاه اعصاب، ترجمه مشتاق ز، تهران،چاپ اول، نشر سالمی.

    2- اسدی، احمدعلی. (1379)، فرآیند یادگیری و اصول آموزش به بیمار، چاپ اول، تهران،  انتشارات بشری.

    3- افروز، غلامعلی. (1379)، روانشناسی تربیتی کاربردی، چاپ اول، تهران، انتشارات سازمان اولیا  و مربیان.

    4- اعتمادی فر، اکرم. (1381)، تشخیص و درمان بیماری MS ، چاپ اول، اصفهان، انتشارات چهارباغ.

    5- ایمانی، ح. (1380)، تأثیر نقش پرستار و کیفیت مراقبت پرستاری، مجله علمی دانشکده         پرستاری مامایی گیلان، جلد 17.

    6- برونر، سودارث. (2000)، پرستاری بیماریهای اعصاب، ترجمه سامی پ، چاپ دوم،      انتشارات بشری.

    7- توستون، دانیل. (1379)، افق جدید درآموزش پزشکی، ترجمه پیرموذن ن، تهران، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.

    8- رسولی نیا، زهرا. (1382)، بررسی سیربالینی و درجه ناتوانی بیماران مبتلا به MS ، پایان نامه جهت اخذ دکتری، دانشگاه شاهد، دانشکده پزشکی.

    9- سالمی، صدیقه. (1381)، چگونه طرح درس بنویسم، چاپ اول، تهران، انتشارات سالمی.

    10- سلطانزاده، اکبر. (1380)، بیماریهای مغز و اعصاب و عضلات، تهران، چاپ اول، معراج.

     

    11- عاملی، جواد. (1379)، آشنایی با بیماری MS ، تهران، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا…، 
            انتشارات گلباران.

    12-  مدنی، حسین. (1380)، بررسی تأثیر برنامه خود مراقبتی برمیزان عزت نفس. بیماران مبتلا به MS تحت پوشش انجمن، پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری، دانشگاه تربیت مدرس،دانشکده پرستاری.

    13- مهاجر، تانیا. (1381)، اصول آموزش به بیمار، چاپ اول، تهران، نشر سالمی.

    14- نوغانی، فاطمه؛ خوشنویس، محمدعلی. (1378)، تاریخ و تحولات و اخلاق پرستاری، چاپ اول، تهران، انتشارات بین‌المللی المهدی.

    14- هاشمی، فاطمه. (1379)، پرستاری از بیمار، چاپ اول، شیراز، انتشارات رز.

    15- یزدی، زهرا. (1380)، بررسی دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهرتهران در زمینه نقشها و فعالیتهای پرستاران، پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده پرستاری.

    16- ماکلوم، گرایک. (1378)، تحلیل نیازهای یادگیری، ترجمه مشکاتی، ز، تهران، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

    منابع انگلیسی:

     

    1- Bertoni, J. (2002), Iliustrated manual nursing practied, third edition, NewYork,
              Lippincot wi..iams.

     

    2- Black, J. (2001), Medical – Sergical Nursing, 6th edition, Philadelphia,
             W.B.Sunder.

     

    3- Carten, H. (1996). Utilisitian and cost of professional care and assistance according
               to disability of pation with multiple sclerosis, jornal Neourology, 64 (4) ,
               445-450.

    4- clude , L, (2003) , http: gate way , ovid. Com. Ovid.webcgi.

     

    5- Currie, R. (2001). Spasiticity: acommon syptom of multiple Sclerosis , Nursing
                Standard, 15 (33), 47 – 52.

     

    6- Craven Ruth F, & Hirnle J. (2000), Fundamertal of Nursing, 3th edition,
                philadelphia, Lippincot:

     

    7- Edward, C & etal. (2001). Adnerence to Disease – Mo – D: fing therapy in multple
                sclerosi: part I, Rehabilition Nursing , 26 (5) , 172-176.

    8- Farely , H. (2000) , Auto immune disorder, Nursing standard ,16 (4), 38-40.

     

    9- Griffith, G. (2002), Imporance of comtinence avoid For people with multiple
                 sclerosis , British Jornal of Nursing , 28 (11), 1-70.

     

    10- Halper, J. (2002), Comprehen sive Nursing Care in multiple Sclerosis, 2th edition ,
                 Newyork, Demons.

     

    11- Hickey, J. (2003), Neurological and Neuroscience Nursing 6th edition,
                 philadelphia , Lippincot williams.

     

    12- Jarrett, L. (2003), Attitude stolong term care in multiple Sclerosis, Nursing
                 stundard, 8 (17), 39-45.

     

    13- Jellinger, K. (2002). Advance concepts in multiple Sclerosis Nursing care ,
                 European Jornal f Neurology, (3) , 327-328.

     

    14- Jennifer, A. (2002), Adolsent Median, pediatric and adolesent multiple sclerosis ,
                 philadelphia.

     

    15- Lisak, D. (2001), over view of symptomatic management of multiple sclerosis,
                Neuroscience Nursing, 33 (5). 224-229.

    16- Muceough, C. (2000) , Diectionery of American English, 1th edition, Lengman.

    17- Potter, P; perry A. (2003), Fundamenlal of Nursing, Fifth edition, stluis, Mosby.

     

    18- Sarai, A etal. (2003), Epidemilogy of multiple sclerosis (MS) In Iran, http/ www.
                Ams, ac. Ir/AIM/o25/aim o25124.htm.

    19- Taylor, C & etal. (2001), Fundamental of Nursing, 4th edition Lippincot.

    20- The National Multiple sclerosis society. (2003). www.NMSS.MS Information.

     

    21-Workman, L etal. (2002), Medical–Surgical Nursing, 4thedition, sydney,
                  w.b.sunder.

    22- Vickrey. B and etal. (2002), Multiple sclerosis; A Gide for Rehablition and Health   care proessional , 4th edition , lippincot williams 

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر آموزش نقش های پرستاری بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران ، پیرامون مراقبت از مبتلایان به مولتیپل اسکروزیس در بیمارستان ها آموزشی وابسته به دانشگاه‌ های علوم پزشکی شهر تهران 1382, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر آموزش نقش های پرستاری بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران ، پیرامون مراقبت از مبتلایان به مولتیپل اسکروزیس در بیمارستان ها آموزشی وابسته به دانشگاه‌ های علوم پزشکی شهر تهران 1382, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر آموزش نقش های پرستاری بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران ، پیرامون مراقبت از مبتلایان به مولتیپل اسکروزیس در بیمارستان ها آموزشی وابسته به دانشگاه‌ های علوم پزشکی شهر تهران 1382, رساله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر آموزش نقش های پرستاری بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران ، پیرامون مراقبت از مبتلایان به مولتیپل اسکروزیس در بیمارستان ها آموزشی وابسته به دانشگاه‌ های علوم پزشکی شهر تهران 1382, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر آموزش نقش های پرستاری بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران ، پیرامون مراقبت از مبتلایان به مولتیپل اسکروزیس در بیمارستان ها آموزشی وابسته به دانشگاه‌ های علوم پزشکی شهر تهران 1382, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر آموزش نقش های پرستاری بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران ، پیرامون مراقبت از مبتلایان به مولتیپل اسکروزیس در بیمارستان ها آموزشی وابسته به دانشگاه‌ های علوم پزشکی شهر تهران 1382, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر آموزش نقش های پرستاری بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران ، پیرامون مراقبت از مبتلایان به مولتیپل اسکروزیس در بیمارستان ها آموزشی وابسته به دانشگاه‌ های علوم پزشکی شهر تهران 1382, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر آموزش نقش های پرستاری بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران ، پیرامون مراقبت از مبتلایان به مولتیپل اسکروزیس در بیمارستان ها آموزشی وابسته به دانشگاه‌ های علوم پزشکی شهر تهران 1382, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر آموزش نقش های پرستاری بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران ، پیرامون مراقبت از مبتلایان به مولتیپل اسکروزیس در بیمارستان ها آموزشی وابسته به دانشگاه‌ های علوم پزشکی شهر تهران 1382, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر آموزش نقش های پرستاری بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران ، پیرامون مراقبت از مبتلایان به مولتیپل اسکروزیس در بیمارستان ها آموزشی وابسته به دانشگاه‌ های علوم پزشکی شهر تهران 1382, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر آموزش نقش های پرستاری بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران ، پیرامون مراقبت از مبتلایان به مولتیپل اسکروزیس در بیمارستان ها آموزشی وابسته به دانشگاه‌ های علوم پزشکی شهر تهران 1382
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت