پایان نامه مقایسه خود پنداره نوجوان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار

تعداد صفحات: 104 فرمت فایل: word - pdf کد فایل: 4301
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه خود پنداره نوجوان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار

    فصل اول :

      طرح تحقیق

    مقدمه

     انگیزه تحقیق

     فایده و اهمیت تحقیق

     اهداف تحقیق

     بیان مسئله

     بیان موضوع

     فرضیه های تحقیق

     تعریف عملیاتی مفاهیم ، اصطلاحات و متغیرهای تحقیق

    مقدمه

    از زمانیکه انسان پا به عرصه وجود گذاشت ، تنوع در رفتار ، افکار ، احساسات و نگرشهای او چیزی بود که همواره جلب توجه کرده است . تنوع در ویژگی های شخصیتی موجب گردیده است که هر یک از افراد بشر شخصیت منحصر به فردی داشته باشند حتی در بین دوقلوهای همزاد که ظاهرا شبیه به هم هستند ، این تفاوت  و افتراق در ویژگی های شخصیتی  آنها کاملاً آشکار است  از آنجا ئی که دوران نوجوانی یکی از مهمترین مراحل زندگی بشری است با این وجود، مرحله ای پر کشمکش و گاه دشواری در زندگی است چرا چنین است؟ اولین و آشکار ترین پاسخ این است که نوجوانی و بخصوص سالهای اول نوجوانی قبل از هر چیز ، دوران تغییرات جسمانی ، روانی و شناختی و نیز تغییر در الزامات اجتماعی است این نا عادلانه است که درست زمانی که نوجوان با سرعت بی سابقه ای بلوغ جسمانی را می گذراند ، اجتماع از او می خواهد در مستقل باشد ، روابطش را با همسالان و بزرگسالان تغییر دهد و سازگاری جنسی و آمادگی شغلی داشته باشد.( رشد و شخصیت کودک، مترجم، شهید یاسایی، سال 1370، صفحه531)  نوجوان علاوه بر کنار آمدن با همه این تغییرات رشدی باید بکوشند تا هویتی  برای خود کسب کنند . پاسخی برای این سوال بیابند که من کیستم ؟ (رشد شخصیت کودک،مترجم ، مهشید یاسایی، سال 1370 ، صفحه 531)

    مردم غالباً در دوران های تغییرات اجتماعی، شناختی دچار اختلالات روانی  و فیزیولوژیکی می شوند  که موقتاً تعادل آنان را بر هم می زند. دوران اولیه نوجوانی زمانی برای تغییر سریع و نیز اختلالات روانی و روانی فیزیولوژیکی است که این تغییرات و اختلالات در تعدادی از نوجوانان  به درجات مختلفی بروز می کند . این اختلالات ممکن است برای گروهی از نوجوانان نسبتاً کم یا گذرا  باشد ، در مورد بعضی دیگر ممکن است شدید و درمان آن مشکل باشد و از جمله اضطراب و افسردگی و… و یا داشتن شخصیت ضد اجتماعی و بزهکاری و اعمالی مانند دزدی ، حمله شدید ، تجاوز ، آدمکشی یا استفاده از مواد مخدر و یا نقض مقررات رفت و آمد در اماکن یا  اوقات خاص، فرار از مدرسه ، تکرار جرم ، را پیش از سن مشخصه و یا صفات منقوش در شخصیت وی می باشد .(آلپورت و گوردون، رشد شخصیتی ، سال 1356، صفحه 92)

    از رفتارهای سطحی شخصی و عادات مصلحتی او گرفته تا عمیق ترین و درونی ترین ارزشهایی که جهت او در زندگی را مشخص می کند .( الیوت وگوردون ، رشد شخصیتی ، سال 1356،صفحه 92) پس باید دانست چه عواملی باعث می شوند که نوجوانان در آن مرحله بحرانی اعمالی را بطور عمد یا غیر عمد مرتکب شوند . از جمله بزهکاری که پاشیده شدن نظام خانواده ، فقرمالی ، عدم نظارت صحیح بر رفتارهای نوجوانان ، نداشتن وسایل تفریح سالم ، پرخاشجویی یکی از والدین و عدم تحمل رفتار آنها بوسیله نوجوانان عواملی هستند که دختران و پسران را به فرار از خانواده ، شرکت در باند نوجوانان بزهکار ، پناه بردن به اعتیاد ، دزدی و یا فحشا وا می دارند. ( بهرامی هادی ، روان شناسی نوجوانی ، سال 1358 ، صفحه 107)

     

    انگیزه تحقیق :

    از آنجایی که مطالعات اجتماعی نشان می دهد که بیشترین بزهکاران آسیب دیدگان بهنجار یک جامعه ‌ نابهنجارند یعنی افرادی که از نظر روانی ، طبیعی و بهنجارند ولی بعلت شرایط جامعه نا بهنجار دست به بزهکاری می زنند و نیز جمعیت کثیری از افراد کشورمان را نوجوان تشکیل می دهند که آینده سازان جامعه محسوب می گردند.

    بنابراین رسیدگی به امور و مسایل آن باید از اولویت خاصی برخوردار باشد . با توجه به اینکه عده کثیری از نوجوانان جامعه که در آینده ‌ نه چندان دور باید از نیروی آنها جهت سازندگی کشور استفاده شود تحت عنوان افراد مجرم و بزهکار در کانونهای اصلاح و تربیت بسر می برند. بنابراین مطالب فوق محقق را بر آن داشت تا بررسی و مقایسه بین ویژگی های شخصیتی نوجوانان بزهکار پسر با نوجوانان عادی انجام دهد تا با شناسایی بهتر ویژگی های شخصیتی این گروه بتوان خدمات راهنمایی مشاوره ای بیشتر و مطلوب تری به آنان ارائه دادواین قشر آسیب پذیر را با ذکر علل و عوامل بزهکاری یاری نمود .( قائمی، علی، شناخت و هدایت و تربیت نوجوانان و جوانان، سال 1364،ص 85)

     

    فایده و اهمیت تحقیق :

    دروه نوجوانی به دلیل تحولات بلوغ و ارزشها و بحران هویت ، مرحله است که در آن احتمال بروز رفتارهای بزهکارانه بمراتب بیشتر از سایر دوره های زندگی است و لزوم توجه هر چه بیشتر به بزهکاری های سنین نوجوانی از این جهت است که نوجوانان نیروی فوق العاده ای دارند که می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای خود ، خانواده و اجتماع شوند.(احدی و بنی جمالی،1370)

    نیز شخصیت موضوعی بحث برانگیز ، جذاب ، پیچیده و مهم می باشد که در دانش روان شناسی ازاهمیت زیادی برخوردار است و همه روانشناسانی که امروزه در ابعاد گسترده دست به پژوهش می زنند و در نهایت می کوشند تا مقوله شخصیت را که قرنهاست توجه انسانهای کنجکاو را به خود معطوف داشته است ، پرده بردارند .( احدی و بنی جمالی ،1370)

    اهمیت و ضرورت اساسی این پژوهش در آن است که با اجرای این پژوهش و بر اساس آزمون خود پنداره بک  اطلاعاتی را ارائه می دهد که بتوان تا حدود زیادی ویژگی های شخصیتی نوجوانان بزهکار و نوجوانان عادی را شناسایی و آنها را از این نظر با هم مقایسه کرد و در صورت تایید زمینه های پژوهش بتوان احتمال ارتکاب اعمال بزهکارانه را در افراد تا حدودی پیش بینی و اقدامات پیشگیری کننده لازم را اجرا کرد.

     

    اهداف تحقیق :

    هدف از پژوهش حاضر ، بررسی شخصیت نوجوانان بزهکار بوسیله آزمون خود پنداره بک است و اینکه از طریق مقایسه نتایج نوجوانان بزهکار با نوجوانان عادی از نظر توانایی ذهنی جذابیت فیزیکی و مسائل اخلاقی ، برون گرایی ، کفایت کاری و روابط اجتماعی است را شناسایی کنیم.

    محقق در نظر دارد که وجوه تمایز بین این دوگروه را بر مبنای این پرسشنامه بدست آورد .

    بیان مسئله :

    در زمینه بزهکاری نظریه های گوناگونی وجود دارد که هر کدام با جلوه های خاص در تلاش هستند تا علت بزهکار را منعکس کنند . چنانکه ، دورکیم بزهکاری را یک پدیده اجتماعی می داند و نرم های معیوب را به عنوان علت بزهکاری محسوب می کند و یا لمبروزو بزهکاری را با عوامل زیستی مربوط دانسته و ادعا می کند که با شناسایی وضعیت ظاهری و  خصوصیات ارگانیک خواهیم توانست افراد بزهکار را از غیر بزهکار متفاوت کنیم .

    در زمینه روان شناختی نیز تحقیقات فراوانی برای تبیین بزهکاری صورت گرفته است .  عده ای آن را ناشی از گرایش های اجتماع ستیزی می دانند و مرحل رشد شخصیت را از دیدگاه روانی جنسی تحت عنوان رویکرد روان کاوی بررسی می کنند .

    برخی دیگر محیط و عوامل یادگیری را در این زمینه مؤثر می دانند وبرخی دیگر  همانند موری و شوارتز انگیزه ها و نیازها را به عنوان مهمترین عامل بروز  بزهکاری در نظر می گیرند .

    در این تحقیق می خواهیم دریابیم آیا بین خود پنداره افراد بزهکار و افراد عادی تفاوت موجود است یا نه و اینکه آیا نگرش آنها نسبت به خود متفاوت است یا نه ؟

    موضوع تحقیق :

    مقایسه خود پنداره نوجوانان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار

    فرضیه تحقیق :

    بین خود پنداره نوجوان بزهکار با غیر بزهکار تفاوت وجود دارد.

     

    تعریف عملیاتی مفاهیم :

    بزه :

    عبارت است از اقدام به عملی که بر خلاف موازین ، مقررات و قوانین و معیارهای ارزشی و فرهنگی هر جامعه است .

    نوجوانی :

    به دوره ای از زندگی فرد حد فاصل پایان دوره کودکی و آغاز دوره بزرگسالی گفته می شود همراه با تغییرات بیولوژیکی در دختران و پسران است .

    نوجوان بزهکار:

    کسی است که متهم به ارتکارب رفتار ضد اخلاقی و قانون شکنی است ولی به علت آن که به سن (معمولاً 18سالگی )قانونی نرسیده است مانند یک مجرم بزرگسال مجازات نمی شود لازم به ذکر است که این نوجوانان در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می شوند.

    خود پنداره :

    منظور از خود پنداره یا خویشتن پنداری ، مجموعه افکار ، احساسات و نگرشهایی است که هر کس درباره خود پرورش می دهد . خویشتن پنداری یعنی آگاهی هر شخصی از خود ، به عنوان موجودی متمایز ، قادر برای فکر کردن و کاری انجام دادن (رون شناسی رشد ، گنجی ، حمزه ،ص171)

     

    فصل دوم

    ادبیات (پیشینه ) تحقیق

    تاریخچه نظری ( تعاریف ومعانی ، سابقه تاریخی ، انواع نظریات ، عوامل موثر ، نتایج و پیامدها راههای کنترل و درمان و ….)

     پیشینه عملی تحقیق ( خلاصه گزارش تحقیق های انجام شده در این زمینه در ایران و در خارج از ایران و نقد و بررسی نتایج این تحقیق ها )

     

     
    تاریخچه مختصری از روان شناسی نوجوانی :

    منظور از روان شناسی نوجوانی مطالعه علمی متحولات روانی انسان بین سالهای 12 تا 20 سالگی است . افلاطون شاید اولین فردی باشد که به ارزش نوجوانان آن طور که باید وشاید پی برده است و به این مسائل تربیتی و مشکلات آنان توجه نموده است .

    او در اغلب کتاب هایی که به مکالمات سقراط با نوجوانان اختصاص داده است دوران بلوغ به یک نوع “ شراب زدگی روان “ تشبیه کرده است که در آن احساسات و عواطف به رفتار و اندیشه چیره می گردند .

    ارسطو بر عکس افلاطون تغییرات جسمی و جنسی دوران بلوغ را مورد توجه قرار می دهد . (بهرامی، 1371،ص2)

    بعد از ارسطو از ژان ژاک روسو می توان نام برد . کتاب امیل او اولین رساله ای است به طور جدی به بررسی رفتار دوران نوجوانی پرداخته است  و راههای تربیتی متناسب به رشد را نشان داده است . روسو برای دوران بلوغ اهمیت بسیاری قائل است و آن را بر خلاف گذشتگان که جزئی  از روان شناسی کودک می دانستند “ تولد ثانوی” می نامد.

       در سالهای بین 1800 و 1850 که موضوع تحولات جسمی و جنسی دوران بلوغ مورد توجه خاص پزشکان قرار گرفت روش مطالعه به طور محسوسی تغییر یافت . در این زمان روش بالینی جانشین روش درونگری و عینی گردید .(بهرامی، 1371،ص13)

    در سال 1891 برنهایم نتایج تحقیقات خود را در مقاله یی تحت عنوان “ مطالعه در باره نوجوانان ” اهمیت و دقت سرآغاز روان شناسی بلوغ دانست .

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه خود پنداره نوجوان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار

    فهرست:

    گواهی ................................................................................................................... الف

    تقدیر و تشکر ....................................................................................................... ب

    تقدیم ..................................................................................................................... ج

    فصل اول : طرح تحقیق

    مقدمه .................................................................................................................... 2

    انگیزه تحقیق ......................................................................................................... 4

    فایده و اهمیت تحقیق ............................................................................................ 5

    اهداف تحقیق ........................................................................................................ 6

    بیان مسئله ............................................................................................................ 6

    موضوع تحقیق....................................................................................................... 7

    فرضیه تحقیق ....................................................................................................... 7

    تعریف عملیاتی تحقیق ........................................................................................... 8

    فصل دوم : ادبیات (پیشینه تحقیق)

    تاریخچه ای از روان شناسی نوجوانی.................................................................. 10

    تعاریف نوجوانی.................................................................................................... 12

    دنیای تازه افکار نوجوانی .................................................................................... 15

    بزهکاری ............................................................................................................... 22

    تعریف بزهکاری ................................................................................................... 25

    طبقه بندی بزه ...................................................................................................... 26

    دیدگاه کلاسیک ..................................................................................................... 27

    نظریه یادگیری اجتماعی ....................................................................................... 28

    نظریه ناکامی یا فرصتهای نابرابر......................................................................... 28

    تفاوت بزهکاری و مجرم ...................................................................................... 30

    عوامل خانوادگی ................................................................................................... 32

    عوامل موجود در مدرسه .................................................................................... 39

    عدالت برای نوجوانان ........................................................................................... 43

    نظریه آنزیک در مورد تأثیر شخصیت در بزهکاری ............................................ 45

    جمع بندی و نتیجه گیری ...................................................................................... 47

    پیشینه تحقیق ........................................................................................................ 49

    پژوهشهای معاصر................................................................................................ 51

    راه های پیشگیری.................................................................................................. 53

    نظریه فلاسفه یونان............................................................................................... 56

    عزت نفس ............................................................................................................. 62

    ابعاد عزت نفس .................................................................................................... 64

    مفهوم خود ........................................................................................................... 65

    ابعاد خویشتن........................................................................................................ 66

    عوامل موثر بر سطح خودپنداری.......................................................................... 66

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    تعریف جامعه آماری ............................................................................................ 72

    نمونه آماری و شیوه نمونه گیری ........................................................................ 72

    نوع و روش تحقیق ............................................................................................... 72

    ابزارهای اندازه گیری متغیرهای تحقیق ............................................................... 72

    شیوه نمره گذاری گزینه ها .................................................................................. 73

    روش آماری تحقیق .............................................................................................. 74

    فصل چهارم : بیان و تحلیل داده ها

    تجزیه و تحلیل آماری ........................................................................................... 76

    توصیف داده ها .................................................................................................... 78

    نمودار شماره 1.................................................................................................... 80

    جدول شماره 3..................................................................................................... 81

     نمودار شماره 2................................................................................................... 82

     تحلیل داده ها ...................................................................................................... 83

     

    فصل پنجم : خلاصه بحث و نتیجه گیری

    محدودیت های تحقیق ........................................................................................... 87

    پیشنهادات تحقیق .................................................................................................. 87

    منابع ..................................................................................................................... 88

    ضمائم

    آزمون خودپنداره بک ........................................................................................... 90

    شیوه نمره گذاری گزینه های تست بک        

    منبع:

    صلاحی ، جاوید ، کودکان و نوجوانان بزهکار و ناسازگار(1354) انتشارات گوتنبرگ

    صلاحی ، جاوید ، بزهکاری اطفال و نوجوانان (1354) انتشارات گوتنبرگ

    تاج زمان ، دانش ، اطفال و جوانان بزهکار (1374)

    دادستان ، منصور ، زمینه بررسی بزهکاری کودکان و نوجوانان انتشارات چهر (1351)

    راهنما ، اکبر ، بررسی تحول اخلاقی نوجوانان بزهکار دانشکده تربیت معلم (تیر1374)

    قائمی ، علی ، شناخت و هدایت و تربیت نوجوانان و جوانان چاپ طلوع آزادی (1364)

    نجفی زند ، جعفر ، بزهکاری نوجوانان مسئله ای برای دنیای مدرن ، نمایشگاه کتاب کودک (1367)

    مجله پیام یونسکو ( شهریور 1367)

    آسیب شناسی اجتماعی ، شیخاوندی ، آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی (1367)

    اسلامی نصب ، اعتماد به نفس ، نشر مهرداد (1373)

    کیونی ، اسماعیل ، رموز اعتماد به نفس و اتکاء به نفس ، نشر گلریز ( 1372)

    قانعی ، کامبیز ، روان شناسی اعتماد به نفس (1368) تهران نشر انجمن اولیاء و مربیان

    احدی ، حسن ، روان شناسی رشد ، نشر رشد (1373)

پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه خود پنداره نوجوان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه خود پنداره نوجوان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه خود پنداره نوجوان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار, رساله در مورد پایان نامه مقایسه خود پنداره نوجوان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار, پایان نامه در مورد پایان نامه مقایسه خود پنداره نوجوان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه خود پنداره نوجوان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه خود پنداره نوجوان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه خود پنداره نوجوان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه خود پنداره نوجوان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه خود پنداره نوجوان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه خود پنداره نوجوان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت