پایان نامه اشتغال زنان روستایی

تعداد صفحات: 255 فرمت فایل: word کد فایل: 4297
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه اشتغال زنان روستایی

    چکیده :

    بنابر باور بسیاری از صاحب‌نظران، انسان محور توسعه پایدار است و جامعه‌ای می‌تواند توسعه یابد که همه افراد آن ظرفیت توسعه پذیری را داشته باشند و راه‌ها و روش‌های مناسب برای حصول توسعه پایدار را بیابند. بنابراین تا زمانی که به زنان کشورمان به عنوان نیمی از نیروی انسانی در روند توسعه توجه کافی معمول نگردد تحقق این آرمان، آرزویی محال به نظر می‌‹سد. بررسی نقش زنان در توسعه نشان می‌دهد که زنان روستایی در گذشته و حال با انجام فعالیتهای مختلفی چون کشاورزی، دامداری، صنایع دستی و سایر صنایع روستایی و انجام وظایف خانه و بچه‌داری، نقش عمده‌ای در اقتصاد خانوار به عهده داشته‌اند.

    در این تحقیق شواهدی به علاقه و توجه زنان روستایی منطقه تالش به انواع فعالیتهای موجود روستایی و گسترش آنها و حفظ محیط زیست منطقه خودشان اشاره شده است. بر این نکته نیز تاکید شده که تنها زمانی می‌توان از زنان روستایی توقع توجه به منابع محیط زیست و بالا بردن سطح زندگی را داشت که برای تامین نیازهای اولیه و ابتدایی آنان چاره‌ای اندیشیده شود، خصوصاً آگاهی دادن درست از طریق بالا بردن سطح سواد.

     

    مقدمه:

    جغرافیای انسانی در دهه‌های اخیر دستخوش تحولات مهمی گردیده که این تغییرات نه تنها در روش بلکه در محتوا ظهور یافته است. در این راستا مطالب جدیدی مطرح شده و عناوین تازه‌ای اتخاذ گردیده است. یکی از موضوعات بالقوه قدرتمندی که در تحقیقات میدانی جغرافیا در حال ؟؟ نما می‌باشد بر مسایل مربوط به زنان و تقسیم کار جنسیتی تاکید می‌ورزد ضرورت طرح اینگونه سوالات از یک سو ناشی از آگاهی فزاینده جغرافیدانان در جهت بکارگیری قواعد و قوانین اجتماعی در تجزیه و تحلیلهای جغرافیایی بوده و از سوی دیگر به این دلیل بوده است که جهت انجام اصلاحات لازم برای رسیدن به چهارچوب عملی و نتیجه‌گیری صحیح از مسایل خاص اجتماعی- فضایی الزاماً بکارگیری ابزارها و تکنیکهای خاص این علم ضرورت می‌یابد.

    بدین منظور در سال 1984 اولین کتابی که با دیدگاه جغرافیا و جنسیت تدوین شده بود به چاپ رسید این کتاب در حال حاضر خارج از چاپ می‌باشد.[1]

    ظهور علاقه‌ها و توجه بیشتر به شناخت موقعیت زنان در جغرافیای بریتانیا عمدتاً در اواخر 1970 آغاز گردید. در ایالات متحده و بریتانیا ابتدا در جهت برخورداری زنان و دسترسی برابر آنان به منابع از جمله اشتغال تاکید بیشتری صورت می‌گرفته و در پی آن زنان در تحقیقات جغرافیایی توجه بیشتر را کسب نمودند.[2]

    به دنبال آن به سرعت یک جغرافیای ؟؟ واضحتری توسعه یافت که نه تنها بر موارد مطالعه جغرافیا بلکه به روش به کار رفته برای سازماندهی این دانش به منظور جلب نظرات بیشتر به امور زنان با دید انتقادی می‌نگریست. این انتقادات بیشترین بحثها را در طی 15 سال در توسعه جغرافیا برانگیخته است.[3]

    جغرافیدانان ؟؟ مدت زیادی این مساله را که در نظم حاکم توسط مردان نتایج جدی را در بر داشته و اینکه چه چیزی به عنوان دانش جغرافیای واقعی به حساب می‌آید و هم چه کسی می‌تواند چنین دانشی را گسترش دهد، مورد بحث قرار داده‌اند. آنها اصرار داشتند که جغرافیا یک سری فرضیات نامعین درباره اینکه مردان و زنان چه کاری انجام می‌دهند و اینکه آن نظمی که بر فضاها، مکانها و چشم‌اندازها متمرکز شده یک نظم مردانه است را مطرح می‌کند.

    با توجه به مسایل مربوط به زنان مانک و هانس[4]در مقاله‌ای روشنگر نه تنها بر اتخاذ دیدگاهی جغرافیایی بر چنین نظراتی تاکید داشته بلکه بر ضرورت موقت کردن انتقالی را که بر اساس نظر مولفین توسط انحرافات بوجود آمده در جریان فمنیستی غیر قابل دسترس شده است اقرار ورزیده‌اند.

    این اشتباه خواهد بود که گمان شود جغرافیدانان بطور کلی با مسایل زنان درگیر نیستند، هر چند که در واقع غالب کارهایشان در مورد زنان آشکارا به سمت مردان گرایش می‌یابد، برای مثال در مطالعه مسایل مهاجرت اگر نویسندگان و مولفین مهاجرت زنان را نادیده می‌گیرند و تنها به این فرض ساده که توده عظیمی از مهاجرت در پی ازدواج صورت می‌پذیرد اکتفا می‌نمایند.

    تحقیق حاضر تنها اقدام سطحی را برای پر کردن خلاء در تحقیقات جغرافیایی انجام داده و در جستجوی راههای برای تاکید بر مشارکت زنان در نواحی روستایی جهت دستیابی به توسعه همه جانبه می‌باشند شد سابقه این گونه تحقیقات در ایران نسبتاً جدید است. سالهای اخیر شاهدی بوده است بر انفجاری در مطالعاتی که زنان و نقش آنان را در اقتصاد بررسی می‌نمایند. در غالب این مطالعات ضرورت تغییر نقش و جایگاه زنان در زمینه‌های وسیعتر اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته است. اگر چه زنان شهری از سوی دانشمندان جامعه شناسی مورد توجه بیشتری قرار داشته‌اند، لیکن در اکثر موارد زنان روستایی علی‌رغم مشارکت فوق‌العادشان در زندگی اقتصادی عمدتاً مورد فراموشی قرار گرفته‌اند. زنان روستایی که به پایین‌ترین قشر جامعه تعلق دارند شاید نامرئی‌ترین مشارکت کنندگان در فرایند اقتصادی باشند در حالیکه زنان شهری به لحاظ اینکه بیشترین ظهور را در زندگی اقتصادی خود دارند، نرخ مشارکت‌شان نیز در فعالیتهای اقتصادی بیشتر و بهتر برآورد شده است.

    برخلاف نرخ مشارکت مردان به نظر می‌رسد مشارکت زنان نسبت به یک دسته از عوامل اکولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حساس باشد. حتی اصول بنیادی تقسیم کار جنسیتی نیروی کار نیز از ناحیه‌ای به ناحیه دیگر تغییر‌پذیر است بدین ترتیب ملاحظات فوق‌انگیزه اصلی برای مطالعه این مساله را فراهم ساخته است.

     

    فصل اول:

    طرح تحقیق

    1-1- بیان مساله:

    از آنجائیکه سازماندهی تولید در بسیاری از روستاهای کشورمان بر سازمان خانوادگی استوار است، می‌توان بر اهمیت نقش افراد خانواده پی برد. با توفیق در تقسیم کار جنسیتی در واحد خانوار روستایی، می‌توان به وظائف بیشمار آشکار و نهان زنان در مقابل وظایف مردان (بویژه نقش سرپرست خانوار) اشاره کرد. بطور کلی در کنار کارکرد خانوادگی (نگهداری و پرورش کودکان و انجام خدمات مربوط به خانه) و ایفای نقش همسری زنان روستایی چه به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در امور گوناگون مربوط به تولید نیز نقش دارند. هر چند که کمتر به عنوان شاغل محسوب می‌گردند و عمدتاً اینگونه وظائف با امور خانه‌داری ادغام گردیده و جزو وظائف روزمره آنان به شمار می‌رود. بنابراین نقش تولیدی زنان روستایی به صورتی پنهان به انجام رسیده و کمتر تجلی اقتصادی و حتی اجتماعی یافته است. اگر چه تاثیر اینگونه فعالیتها در درآمد کل خانوار غیر قابل انکار می‌باشد لیکن، سنجش میزان این تاثیر و اثرات حذف آن از درآمد خانوار مشکل است چرا که درآمد زنان عمدتاً به صورت جانبی بوده و صرف موارد روزمره و هزینه‌های جاری کودکان و … می‌گردد و یا اصولاً ماهیت برخی زا فعالیتهای زنان به گونه‌ای است که بیش از آنکه درآمد زا باشد، سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری خانوار می‌گردد.

    از آنجائیکه بنیان اقتصادی قریب به اتفاق روستاهای کشور کشاورزی و فعالیتهای وابسته بدان می‌باشد، بهره‌گیری از نیروی کار زنان عمدتاً در امور حاشیه‌ای، پرزحمت و بعضاً طاقت‌فرساست، از آن جمله، نشا کردن، وجین، شیردوشی، تولید لبنیات، قالی‌بافی و تولید صنایع دستی، تهیه هیزم و تهیه و جمع‌آوری سوخت و مانند آن بدینسان اگر چه نقش زنان اهمیت بارز اقتصادی دارد اما از لحاظ اجتماعی مورد ارزشگذاری مناسب قرار ندارد. در واقع بی سبب نیست که با ارتقاء سطح آگاهی و افزایش درآمد خانوار و نهایتاً بهره‌گیری از دانش فنی (تکنولوژی) نقش اقتصادی در فعالیتها کاهش می‌پذیرد.

    با نظر به روندهای جاری در می‌یابیم که نقش اشتغال در توسعه روستایی بسیار کم‌رنگ و حاشیه‌ای است و با توجه به شرایط موجود کار زنان باید دید چگونه می‌توان نقش هدایت شده‌ای برای زنان در فرایند توسعه تعیین نمود؟ و به طور کلی با پیشبرد توسعه همه جانبه در روستاها چگونه می‌توان زنان را که عمدتاً از این فرایند متضرر شده و یا تبدیل به نیروهای غیرفعال و صرفاً یک زن خانه‌دار می‌گردند به جریان توسعه سوق داد.

    بدین ترتیب اگر بپذیریم که یکی از اهداف اساسی توسعه مکانی- فضای با ابعاد اجتماعی- اقتصادی ارتقاء منزلت و شان انسانی است باید بپذیریم که در نظر گرفتن نقش و جایگاه زنان روستایی در برنامه‌های توسعه فرهنگی و اجتماعی- اقتصادی روستا نه تنها امری ضروری است بلکه در روند توسعه امری حیاتی به نظر می‌آید.

     

    1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق:

    در مورد کار سخت و طاقت فرسای زنان روستایی بسیار نوشته‌اند، محققین متعددی نشان داده‌اند که زنان روستایی در بسیاری از نقاط جهان از فقر و سختی معیشت در عذابند، گزارشهای فراوانی در مورد نقش موثر زنان روستایی در تامین نیروی کار کشاورزی، تولید مواد غذایی، فرآوری محصولات زراعی و دامی و … تدوین شده است.

    اما شاید آنقدر که پژوهشگران از شرایط کار و زنان روستایی متاسف می‌شوند زنان روستایی از آنچه که هستند کمتر رنج می‌برند و نسبت به آنچه می‌توانند باشند و باید باشند تصویر روشنی در ذهن ندارند.

    ملاک پژوهش‌گران و اندیشمندان مسائل زنان روستایی شاخصهایی از زندگی است که در مخیله زنان روستایی هم شاید نگنجد، معیار اینکه زن روستایی هم انسان است، حق حیات و تصمیم‌گیری دارد، اجازه انتخاب باید داشته باشد استقلال اقتصادی می‌تواند موجب توانمندی او در تربیت فرزندان بشود، مشارکت می‌تواند لذت مفید بودن برای جامعه را به او بچشاند.

    اینها معیارهایی است که شاید زن روستایی چندان به آن نیاندیشیده ولی حداقل پنجاه سال است که دنیا به آن فکر می‌کند. گرچه برخی از کشورها در منظومه آنچه که دنیا به آن اندیشیده، قرار نگرفته‌اند و یا خیلی دیر به این مدار پیوسته‌اند ولی بهر حال برای هر کشوری که خواستار تعالی انسان‌ها از جمله زنان روستایی است شناخت آنچه که دیگران گفته‌اند و عمل کرده‌اند ضروری است.

    برای به دست آوردن یک معنای مفید و عامی از توسعه امور زنان، باید دو مفهوم برابری جنسیتی و مشارکت در فرایند توسعه کنار یکدیگر واقع شوند.

    با توجه به واقعیتهای ملموس جهانی، متاسفانه زنان از موقعیتی نامطلوب در سطح بین‌المللی برخوردارند که بر اساس بررسی انجام شده در کتاب زنان جهان (1970-1990) که توسط سازمان ملل متحد منتشر شده است این واقعیت آشکار شده که چه در کشورهای در حال توسعه و چه در کشورهای توسعه یافته- اعم از فقیر و غنی- تمامی اطلاعات موجود نشانگر تبعیض علیه زنان است و آنها از کلیه امکانات لازم جهت بالا بردن اوضاع کمی و کیفی خود محروم مانده‌اند و در برنامه‌ریزی نیز حداکثر از اولویتهای ثانوی برخوردار می‌شوند.

    پستهای کلیدی در سطح جهان بندرت به زنان تعلق دارد و آنها کمتر در مسائل مربوط به جامعه حضور فعال دارند و قوانین نیز تا به امروز معمولاً به طور مغرضانه‌ای علیه زنان اجرا شده و ادامه یافته است.

    با اینکه در اکثر جوامع، زنان بیش از مردان کار می‌کنند لیکن در محاسبات اقتصادی یا نقش آنان کم‌رنگ تلقی شده یا اصلاً به حساب نمی‌آید و از اهمیت تولیدی و اقتصادی کمتری برخوردارند. لذا بار کمتری از رشد و توسعه جوامع را به خود اختصاص می‌دهند. اگر حقوق حقه زنان برای کار در خانه، کشاورزی، نگهداری، حمایت و پرورش اعضای خانواده یا مدیریت خانه ملحوظ شود و آمار و ارقام- در جهان- آن را منعکس نماید، سطح بازدهی جهانی 25 تا 30 درصد افزایش خواهد یافت.

    لازم به ذکر است که 120 میلیون نفر کودکانی که هرگز به مدارس راه نیافته‌اند 81 میلیون نفر (دوسوم) از آنان را دختران تشکیل می‌دهند این عدم سرمایه‌گذاری و نابرابری درمناطق روستایی به مراتب مشهود است چنان که بر مبنای گزارش توسعه انسانی 1994 با مقایسه در میان کشورهایی که آمار آنها در دسترس بود شاخص توسعه برای زنان 60% این رقم برای مردان بوده است.

  • فهرست و منابع پایان نامه اشتغال زنان روستایی

    فهرست:

    چکیده ............................................................................................................

    مقدمه .............................................................................................................

    فصل اول: طرح تحقیق ...................................................................................

    1-1- بیان مساله ...........................................................................................

    1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق ...................................................................

    1-3- فرضیه .................................................................................................

    1-4- اهداف تحقیق ......................................................................................

    1-5- پیشینه تاریخی ....................................................................................

    1-6- روش‌شناسی تحقیق ............................................................................

    1-7- محدودیتهای پژوهش ..........................................................................

    1-8- تعریف اصطلاحات و واژه‌ها ...............................................................

    فصل دوم: کلیات و مبانی نظری پژوهش .......................................................

    2-1- توسعه و اهداف آن «دیدگاههای نظری» ..............................................

    2-2- توسعه با تاکید بر نقش زنان ................................................................

    2-3- دیدگاههای موجود در تئوری زن و توسعه ..........................................

    2-4- نقش مشارکت زنان در اقتصاد روستایی ..............................................

    2-4-1- اهمیت اشتغال زنان در مناطق روستایی ..........................................

    2-4-2- جایگاه زنان در توسعه روستایی و کشاورزی .................................

    2-4-3- نقش زنان روستایی در دامداری .....................................................

    2-4-4- صنایع دستی ..................................................................................

    2-4-4-1- تاریخچه صنایع روستایی در ایران .............................................

    2-4-4-2- اهداف ایجاد صنایع روستایی .....................................................

    2-4-4-3- نقش زنان روستایی در تولید صنایع دستی ................................

    2-4-4-4- اثرات صنایع روستایی بر اشتغال زنان روستایی ایران ................

    2-5- اهرم آموزش و کیفیت بهره‌گیری زنان ................................................

    2-6- توسعه پایدار و نقش محوری زیست محیطی زنان روستایی ...............

    2-7- مسائل و مشکلات زنان روستایی ........................................................

    فصل سوم: کلیات و ویژگیهای طبیعی تالش ...................................................

    3-1- موقعیت، حدود و وسعت ....................................................................

    3-2- توپوگرافی ...........................................................................................

    3-3- اقلیم ....................................................................................................

    3-3-1- شرایط اقلیمی منطقه ......................................................................

    3-3-2- درجه حرارت ................................................................................

    3-3-3- بارندگی .........................................................................................

    3-3-4- رطوبت نسبی .................................................................................

    3-3-5- تبخیر .............................................................................................

    فصل چهارم: نگرشی بر جغرافیای انسانی تالش ............................................

    4-1- توزیع و تراکم جمعیت .......................................................................

    4-2- ساخت جنسی و سنی .........................................................................

    4-3- نیروی انسانی و اشتغال .......................................................................

    4-3-1- جمعیت شاغل بر حسب گروههای عمده فعالیت ..........................

    4-4- جمعیت و تغییرات آن ........................................................................

    4-5- عناصر جمعیتی ...................................................................................

    4-5-1- میزان موالید در شهرستان تالش ......................................................

    4-5-2- باروری ...........................................................................................

    4-5-3- مرگ و میر .....................................................................................

    4-5-4- رشد جمعیت در شهرستان تالش ...................................................

    4-5-5- مهاجرت در شهرستان تالش ..........................................................

    4-6- وضع سواد و کیفیت آموزش ...............................................................

    4-6-1- بررسی وضع سواد در شهرستان تالش ............................................

    4-6-2- آموزش ..........................................................................................

    4-6-3- نهضت سوادآموزی ........................................................................

    4-7- بهداشت و درمان .................................................................................

    4-8- شاخصهای بهداشتی ............................................................................

    فصل پنجم: چگونگی تاثیرگذاری زنان روستایی تالش بر توسعه منطقه:..........

    5-1- عوامل موثر بر نقش و سهم زنان در فعالیتهای روستایی منطقه ...........

    5-1-1- بستر اکولوژیکی و عمومی منطقه مورد مطالعه ...............................

    5-1-2- بستر جمعیتی روستاهای منطقه مطالعاتی .......................................

    5-1-3- متغیرهای اکولوژیکی-اقتصادی در روستاهای شهرستان تالش ........

    5-1-4- سهم زنان در فعالیتهای اقتصادی روستاهای تالش ..........................

    5-1-5- نقش و حیطه کار زنان در فعالیتهای غیر زراعی ............................

    5-1-5-1- دامداری و پرورش طیور ...........................................................

    5-1-5-2- زنبورداری .................................................................................

    5-1-5-3- نوغانداری .................................................................................

    5-1-5-4-صنایع روستایی ..........................................................................

    5-2- ویژگیهای اجتماعی- اقتصادی فعالیتهای زنان روستایی منطقه ............

    5-2-1- تفاوتهای جنسی در نحوه بهره‌گیری از سواد و تاثیر آن بر اقتصاد روستایی منطقه        

    5-2-2- کم و کیف درگیری زنان در انواع فعالیتها ......................................

    5-2-3- منزلت اجتماعی واشتغال زنان ........................................................

    5-2-4- جایگاه اشتغال زنان و درآمد خانوار در منطقه ................................

     

    5-2-5- نقش و جایگاه تصمیم‌گیری و مدیریتی زنان در امور تولیدی و
    خانوادگی.............................................................................................................

     

    5-3- نقش زنان روستایی تالش در حمایت و حفاظت از منابع طبیعی و محیط
    زیست .................................................................................................................

    فصل ششم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات .............................................................

    6-1- نتیجه‌گیری ..........................................................................................

    6-2- پیشنهادات ...........................................................................................

    6-3- پیوستها ...............................................................................................

    فهرست منابع و ماخذ فارسی .........................................................................

    فهرست منابع و ماخذ لاتین ...........................................................................

    چکیده انگلیسی .............................................................................................

     

    منبع:

    ازکیا، مصطفی « مقدمه‌ای برجامعه شناس توسعه روستایی: تهران انتشارات اطلاعات 1364.

    امین زاده، فرخ، جمعیت شناسی کار، جلد دوم، انتشارات دانشگاه ملی ایران ایران 1358.

    انصاف پور غلامرضا حقوق و مقام زن از آغاز تا اسلام.

    با زن، مارس، کریستیان برمبرژه، گیلان و آذربایجان شرقی.

    با زن، مارسل، ترجمه دکتر مظفر امین فرشچیان، جلد اول ، انتشارات قدس رضوی. 1379.

     بدیعی، ربیع، جغرافیای مفصل ایران، انتشارات اقبال، تهران 1372.

    برداران، مسعود بررسی حبطه فعالیتهای زنان روستایی و تعیین نیازهای آموزش آنان در قالب ترویج خانه‌داری، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، 1369.

    برنامه و توسعه، سازمان برنامه و بودجه شماره « 3» دوره دوم، 1371.

    تاکتاک، سابرا، « اقتصاد  توسعه » ترجمه دکتر زهرا افشاری، جهاد دانشگاهی 1379.

    تودارو، مایکل، توسعه اقتصادی در جهان سوم، ترجمه غلامعلی فرهادی، جلد اول، وزارت برنامه و بودجه 1364.

    جارالهی، فدرا. تاریخچه اشتغال زنان در ایران، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 3و4 بهار 1372.

    جولی، ریچارد « اشتغال در جهان سوم » مسائل و استراتژی، مترجم احمد خزاعی، انتشارات وزارت برنامه « بودجه » چاپ اول، تهران 1378.

    13-جهادسازندگی، جایگاه نیروی انسانی در اقتصاد کشاورزی ایران معاونت طرح و برنامه دفتر مطالعات اقتصادی 1379.

    14- جهاد سازندگی، رهیافتهای مشارکت در توسعه روستایی، سلسله انتشارات روشستا و توسعه: شماره 46 تاریخ 1370.

    15- جهاد روستا، نقش زنان در توسعه و احیای منابع طبیعی شماره 33 سال 1380.

    16- خانی، فضیله « زنان در کانون توسعه جهان سوم » ارائه شده در دومین سمینار زن و توسعه، دانشگاه الزهرا (س) آذرماه 1372.

    17-خانی فضلیه « جغرافیای جنسیت » نگرشی بر جایگاه زن در جغرافیا، در نهمین کنگره جغرافیدانان ایران. تبریز 1373.

    18- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان گیلان، معاونت امور بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان تالش 1383.

    19- دفتر امور زنان ریاست جمهوری و صندوق کودکان سازمان ملل ( یونیسف ) نقش زنان در توسعه، انتشارت روشنگران، 1372.

    20- رابینو ه .ل ولایات دارالمرز ایران گیلان ترجمه جعفر خمامی زاده انتشارات طاعتی 1366.

    21-راوندی، مرتضی « تاریخ اجتماعی ایران » جلد سوم، 1370.

    22- رهنمایی، محمدتقی. توانهای محیطی ایران، انتشارات رودکی.

    23- زنجانی‌زاده، هما. جنبش اجتماعی زنان، انتشارات روشنگران1372.

    24-سنبله، نشریه اشتغال زنان روستایی ایران، شماره 107، 1378.

    25- سازمان برنامه و بودجه، « برنامه و توسعه‌» شماره 3 دوره دوم 1371.

    26-سازمان برنامه و بودجه در کاربرد شاخصهای اجتماعی اقتصادی در برنامه ریزی توسعه. مترجم دکتر هرمز شهدادی، 1377.

    27- سازمان برنامه و بودجه « زنان در کشورهای در حال توسعه، قربانیان نامرئی بحران اقتصادی » بی تا.

    28- سازمان آب منطقه‌ای گیلان، سالنامه هواشناسی وزارت نیرو.

    29- سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ( فائو ) نقش زنان در توسعه کشاورزی و جایگاه تصمیم‌گیری، مجله جهاد، شماره 155 و 156، سال دوازدهم، مرداد و شهریور 1371.

    30- سازمان فائو « نقش زنان در توسعه کشاورزی‌» ترجمه غعلامحسین صالح نسب، مجله جهاد شماره 153. 1371.

    31- سعیدی، عباس، نقش پنهان زنان در توسعه روستایی، دومین سمینار زن و توسعه، دانشگاه الزهرا (س)، 1372.

    32- شکوری، چنگیز. سیری در کوچ نشینان تالش، انتشارات آذر خزر1382.

    33- طالش اندوست، فرشته. سیمای اقتصادی اجتماعی شهرستان تالش معاونت هماهنگی و برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه 1377.

    34- اصلاح عربانی، ابراهیم، « طلیعه کتاب گیلان » گروه پژوهشگران ایران 1377.

    35- عظیمی دو بخشری « روند شهرنشینی در گیلان » پایانذ نامه فوق لیسانس، به راهنمایی دکتر شاپور گودرزی نژاد، دانشگاه تهران.

    36- گروه بررسی نقش زنان روستایی، وزارت کشاورزی، مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، 1380.

    37- مرکز تحقیقات روستایی و اقتصادی کشاورزی وزارت کشاورزی نقش اجتماعی و اقتصادی.

    38- مرکز آمار ایران. فرهنگ آبادیهای کشور استان گیلان 1365.

    39- مرکز آمار ایران. فرهنگ آبادیهای کشور استان گیلان. 1375.

    40- مرکز آمار ایران. نتایج تفضیلی مشارکت زنان در نیروی کار 1365-1375.

    41- مرکز آمار ایران. آمارنامه استان گیلان، سال 1380.

    42- مرکز آمار ایران. سرشماری نفوس و مسکن، سال 1365-1375.

    43- مرکز آمار ایران. سالنامه آماری استان گیلان سال 1381.

    44- منوری، سید مسعود. تالاب انزلی. نشر گیلکان1369.

    45-مرادی، آزاده، مقاله اشتغالزایی زنان روستایی در زمینه صنایع تبدیلی، هوس، نشریه آموزشی ترویجی جهاد کشاورزی، ویژه مروجان زن روستایی، شماره 43-42. 1383

    46- مشیری، رحیم.

    47- معروفی، پروین، دانش امروز زنان روستایی، نشر آموزش کشاورزی، دفتر ترویج فعالیتهای زنان روستایی، جلد 2، 1378.

    48- نادری، ابوالقاسم، «صنعت روستایی و توسعه اقتصادی» در مجله زمینه، سال سوم، شماره 23، خرداد 72.

     

    فهرست منابع و ماخذ لاتین:

    1- Women and Geography study group of the Institue of British Gegraphers. Geography and Gender. An Introuduction of femienist Geography (Hutchinson, london, 1984)

    2- Berman, m sexdiscrimination in Geograhy: The case of Ellen churchill semple, professional Geogrphy 29 (1974)

    3- Rose Gllan Femenism and Geography. Polity press Gambride 1993.

    4- J. monk and susan Honson, on not edclding half of the human from Human Geography, professionall Geography vol 34 (1989)

    5- P.K. land, laboar and Rural poverty oxford, 1984.

    6- Gollier, paul. Women in Development Defining the Issues. World Bank (WPS 129), 1988.

    7- David lehmann(ed) Development Theory, for crital stadies london, 1979.

    8- Gender Roles and posser, Jean limpan, Blumen prentice- Hall Inc- Enyle wood cliffs New jersey, 1984

    9- Janet wenshall momsen “women and Development in the third word” Routledge, 1991.

    10- Sue Ellen, mcharlton (1984)

    11- Deniz kandiyoti woment and Rural Development policies the changing A geenda. In Development and change vol 21 1990.

    12- ARTY, chen, A. sectoral Approach topromoting woment’s work lessons from India in wdd Development, vol. 17.

    13- Janet, Henshall momsen, Ibid, 1991.

    14- Schultz, paul, women’s chenging participation in the labour forca a world perspective in economic Development and cultural chang, 1989.

    15- Daborah Ross, Purcell Inteyratting women into Development an investment in hanalo capital Horizon’s (July-Agust-1983)

    16- Unitd Nation athe women and Development undit plannig for women in Rural Development A source Book for the caribban , 1985.

    17- FAO, women Agriculture and Rural Development A sgngthsis Report of the herr cast 1995.

    18- An zibath, Dellen barger, An analysis of dustrial and occupltion straification in rural market areas.PHD thesies, the lousianana state university and agricultural and mechanical col. Adviser Deseran Forrest A. Date 1988.

    19- Jean limpman “Gnder Roles and powe” Blamen prentice hall Engle wood cliffs, New jersey 1989.

    20- Naana Agremeng- mensah, Anexamination of the nature and extent of rural women’s partticipation in com Genneration proje cts in Ghana PHD thesis michgan state university date 1985.

    21- Viswanath, vanita “Non-Government organization and women’s development models from rural south India: The university of Texas at Austin, Degree: pttc, adrisen” hard grave robert l. 1988.

    22- Buvinc, marya, “projects for women in the thired word, Explaining their misbehavior world development vol 1986.

    23- Vis wanth, vanit “non-Government organization and womens develpmen: models from rural south India , The university of texas at Austin. Degree PJD adviser, Hardgrav, Robert l. 1988.

    24- Yadelman sally w. The integration of women in to development projects: observations on the NGO Experience in genral and latin america in particular. “in : world development vol. 18 supplemnt. 1987.

    25- Wilkening E. A Farm families and family living. In R. T coward and west view press.

    - B.J. Sawer Pradictors of the farm wife’s in volvement in general managemnet and adoption clocisions rural sociology

پروپوزال در مورد پایان نامه اشتغال زنان روستایی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه اشتغال زنان روستایی , تز دکترا در مورد پایان نامه اشتغال زنان روستایی , رساله در مورد پایان نامه اشتغال زنان روستایی , پایان نامه در مورد پایان نامه اشتغال زنان روستایی , تحقیق در مورد پایان نامه اشتغال زنان روستایی , مقاله در مورد پایان نامه اشتغال زنان روستایی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اشتغال زنان روستایی , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه اشتغال زنان روستایی , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه اشتغال زنان روستایی , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه اشتغال زنان روستایی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت