پایان نامه طراحی نرم افزار ساخت یک قفل الکترونیکی با استفاده از میکرو کنترلر AVR)ATMEGA8)

تعداد صفحات: 25 فرمت فایل: word کد فایل: 4236
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه طراحی نرم افزار ساخت یک قفل الکترونیکی با استفاده از میکرو کنترلر AVR)ATMEGA8)

     

    چکیده :

    در این پروژه پیرامون طراحی نرم افزار ساخت یک قفل الکترونیکی با استفاده از میکرو کنترلر AVR(ATMEGA8)  مطالبی چند به میان آمده است این قفل توانایی این را دارد که توسط سه نفر و با سه رمز رقمی متفاوت مورد استفاده قرار گیرد .

    میکرو AVR  رمز را از یک صفحه کلید ماتریسی دریافت می کند و پس از نمایش برروی صفحه نمایشگر LCD  پس از مقایسه با رمز موجود در حافظه در صورت صحیح بودن رله ای را برای یک ثانیه فعال می کند و قفل باز می گردد هر یک از این کاربرها به راحتی

    می توانند رمز مورد نظر خود را تغییر دهند و رمز دیگری را جایگزین آن کنند .

    یک رمز 5 رقمی نیز به عنوان رمز SUPERVISER  تعریف شده است که در صورتی که یکی از کاربرها رمز خود را فراموش کرد می تواند با وارد کردن آن سه رمز دیگر را صفر کند و کاربرها می توانند با مراجعه  دوباره رمز مورد نظر خود را وارد کنند و پیغام های میکرو نیز در هر مرحله با توجه به کلید فشار داده شده بر روی صفحه نمایشگر LCD  نمایش داده

    می شود .

    در این پروژه در معرفی به نحوه کار با میکرو کنترلر AVR پرداخته شده است و سپس طراحی مدار و نرم افزار قفل آمده است که در آن نحوه عملکرد مدار ، نقشه شماتیک  مدار معرفی زیر برنامه ها و در نهایت مجموعه متن نرم افزار بیان گردیده است .

     

    مقدمه :

    مختصری راجع به AVR

    زبانهای سطح بالا یا همان HLL (HIGH Level Language) به سرعت در حال تبدیل شدن به زبان برنامه نویسی استاندارد برای میکرو کنترلرها (MCU) حتی برای میکروهای 8 بیتی کوچک هستند زبان برنامه نویسی C و BASIC  بیشترین استفاده را در برنامه نویسی میکروها دارند ولی در اکثر کاربردها کدهای بیشتری را نسبت به زبان برنامه نویسی اسمبلی تولید می کنند .   

    ATMEL  ایجاد تحولی در معماری جهت کاهشی کد به مقدار مینیمم را درک کرد که نتیجه این تحول میکروکنترلرهای AVR هستند که علاوه بر کاهش و بهینه سازی مقدار کدها به طور واقع عملیات را تنها در یک کلاک سیکل توسط معماری RISC انجام می دهند و از 32 رجیستر همه منظوره استفاده می کنند که باعث شده 4 تا 12 بار سریعتر از میکروهای مورد استفاده کنونی باشند .

    تکنولوژی حافظه کم مصرف غیر مدار شرکت ATMEL  برای برنامه ریزی AVR ها مورد استفاده قرار گرفته است در نتیجه حافظه های FLASH و EEPROM  در داخل مدار قابل برنامه ریزی (ISP) هستتد میکرو کنترلرهای اولیه AVR  دارای 1 و 2 و3 کیلوبایت حافظه FLASH  و به صورت کلمه 16 بیتی سازماندهی شده بودند .

    AVR ها به عنوان میکرو RISC  با دستورات فراوان طراحی شده اند که باعث می شود حجم کد تولید شده کم و سرعت بالاتری بدست آید .

     

    خصوصیات (ATMEGA 8) 

    از معماری AVR RISC  استفاده می کند .

    دارای 16 دستورالعمل با کارآیی بالا که اکثرا ً تنها در یک کلاک سیکل اجرا می شوند

    8*32  رجیستر کاربردی

    سرعتی تا 6m/ps ( در فرکانس 6mhz)

    حافظه ، برنامه و داده غیر فرار

    BK  بایت حافظه FLASH  داخلی قابل برنامه ریزی

    پایداری  حافظه FLASH  : قابلیت 1000 بار نوشتن و پاک کردن

    1024 بایت حافظه داخلی SDRAM

    512 بایت حافظه EEPROM  داخلی قابل برنامه ریزی

    پایداری حافظه EEPROM : قابلیت 10000 بار نوشتن و پاک کردن

    قفل برنامه FLASH  و حفاظت EEPROM

     

    خصوصیات جانبی

    دو تایمر – کانتر 8 بیتی با PRESCALER  مجزا و دارای مد COMPARE

    یک تایمر – کانتر 16 بیتی با PRESCALER  مجزا و دارای COMPARE و CAPTURE

    3 کانال PWM

    3 کانال مبدل ، آنالوگ به دیجتال در بسته بندی های TQFP و MLF

    6 کانال با دقت 10 بیتی

    2 کانال با دقت 8 بیتی

    6 کانال مبدل آنالوگ به دیجیتال در بسته بندی های PDIP

    4 کانال با دقت 10 بیتی

    2 کانال با دقت 8 بیتی

    دارای RTC  با اسیلاتور مجزا

    یک مقایسه کننده آنالوگ داخلی

    USART سریال قابل برنامه ریزی

    WATCHDOG  قابل برنامه ریزی با اسیلاتور داخلی

    ارتباط سریال SPT  برای برنامه ریزی داخل مدار

    قابلیت ارتباط با پروتکل سریال دو سیمه

    قابلیت ارتباط سریال SPI به صورت MASTER یا SLAVE

     

    خصوصیات ویژه میکروکنترلر

    POWER – ON RESET CIRCUIT

    دارای 5 حالت Sleep (ADC Noise و IDEL و STANDBY  و POWER DOWN  و POWER – SAVE  و REDUCTION )

    منابع وقفه ( INTERRUPT) داخلی و خارجی

    دارای اسیلاتور RC  داخلی کالیبره شده

    عملکرد کاملا ً ثابت

    توان مصرفی پایین و سرعت بالا توسط تکنولوژی CMOS

    توان مصرفی در 25a,3V,4MHZ

    حالت فعال 3.6 MA

    در حالت غیر فعال 1.0MA

    ولتاژهای عملیاتی ( کاری )

    2.7V  تا 5.5  برای (ATMEGA 8L)

    4.5V  تا 5.5  برای (ATMEGA8)

    فرکانس کاری

    0MHZ تا 8MHZ برای (ATMEGA 8L)

    0MHZ تا 16MHZ برای (ATMEGA8)

    خطوط I/O و انوع بسته بندی

    23 خط ورودی / خروجی قابل برنامه ریزی

    28 پایه PDIP و 32 پایه TQFP و MLF

     

    بخش دوم / عملکرد قفل :

    این قفل بوسیله سه رمز پنج رقمی که از صفحه کلید دریافت می کند عمل می کند چناچه رمز صحیح باشد یعنی با رمز موجود در حافظه EEPROM  برابر باشد کاربر می تواند با انتخاب گزینه مورد نظر رمز خود را تغییر دهد یا قفل را باز کند کلیه مراحل کار با دستگاه ، متناسب با کلید فشار داده شده بر روی صفحه نمایشگر LCD  نمایش داده می شود .

    اگر در هنگام روشن شدن دستگاه کلید Ok گرفته شود دستگاه از کاربر یک رمز که مربوط به SUPERVISER است درخواست می کند که با وارد کردن آن و در صورت درست بودن ، میکرو کلیه رمزها را صفر می کند این برای این است که اگر یکی از کاربرها رمز خود را فراموش کرد با استفاده از این روش بتواند دوباره رمز خود را وارد کند .

    در حالت عادی با روشن شدن دستگاه بر روی صفحه نمایش عبارت ENTER USER NUMBER  نقش می بندد و از کاربر می خواهد USER خود را وارد کند وقتی  USER وارد شد از او می خواهد PASSWORD  را وارد کند با وارد کردن هر عدد بر روی صفحه نمایش یک * ظاهر می شود و در پایان با فشار دادن کلید OK اگر رمز درست بود بر روی صفحه نمایشگر عبارت WELCOM USER  نقش می بندد و سه گزینه EXIT/CHANGE/OPEN  برای کاربر نشان داده می شود که با انتخاب OK می تواند در را باز کند و با انتخاب CHANGE می تواند رمز را تغییر دهد و با انتخاب ESC  از صفحه MENU خارج می شود .

     

    تشریح سخت افزار مدار :

    نحوه اتصال پورتها :

    PB.1 : متصل به بوبین رله

    PD.0 : و PD.1 :  و PD.2 : و PD.3 : (متصل به چهار ستون صفحه کلید )

    PD.4 : و PD.5 : و PD.6 : و  PD.7: ( متصل به چهار سطر صفحه کلید )

     

    PC.5 : متصل به پایه RS صفحه نمایشگر LCD

    PC.4 : متصل به پایه E  صفحه نمایشگر LCD

    PC.3 : متصل به پایه DB7 صفحه نمایشگر LCD

    PC.2  : متصل به پایه DB6  صفحه نمایشگر LCD

    PC.1 : متصل به پایه DB5 صفحه نمایشگر LCD

    PC.0 : متصل به پایه DB4 صفحه نمایشگر LCD

     

     

    قرار گرفتن ARMEGA 8  در مدار :

     

    پایه 7 به ولتاژ مستیم پنج ولت وصل شده است وپایه های 22 و  8  به زمین متصل می  گردند وسایر پایه ها نیز مطابق آنچه در اتصال پورتها گفته شد به صفحه نمایشگر و صفحه کلید و بوبین رله متصل می شوند .

    میکرو کنترلر AVR  برخلاف سایر میکرو کنترلرهای موجود دارای یک اسیلاتور RC داخلی می باشد در این مدار نیز از اسیلاتور داخلی میکروکنترلر استفاده شده است و به پایه های 10 و 9 که برای استفاده از اسیلاتور کریستال خارجی و اسیلاتور RC خارجی و ... است هیچ المانی متصل نگردیده است .

     

    مدار تغذیه ورودی :

    از آنجایی که ولتاژ بالاتر از پنج ولت باعث سوختن میکرو و احیانا ً دیگر قطعات می شود مدار تثبیت کننده فوق برای سیستم ضروری است .

    در این مدار از یک  رگلاتور 7805 استفاده شده است که این رگلاتور ، ولتاژهای بالاتر از پنج ولت را به گرما تبدیل می کند و به این ترتیب ولتاژ را تثبیت می نماید

  • فهرست و منابع پایان نامه طراحی نرم افزار ساخت یک قفل الکترونیکی با استفاده از میکرو کنترلر AVR)ATMEGA8)

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

پروپوزال در مورد پایان نامه طراحی نرم افزار ساخت یک قفل الکترونیکی با استفاده از میکرو کنترلر AVR)ATMEGA8) , گزارش سمینار در مورد پایان نامه طراحی نرم افزار ساخت یک قفل الکترونیکی با استفاده از میکرو کنترلر AVR)ATMEGA8) , تز دکترا در مورد پایان نامه طراحی نرم افزار ساخت یک قفل الکترونیکی با استفاده از میکرو کنترلر AVR)ATMEGA8) , رساله در مورد پایان نامه طراحی نرم افزار ساخت یک قفل الکترونیکی با استفاده از میکرو کنترلر AVR)ATMEGA8) , پایان نامه در مورد پایان نامه طراحی نرم افزار ساخت یک قفل الکترونیکی با استفاده از میکرو کنترلر AVR)ATMEGA8) , تحقیق در مورد پایان نامه طراحی نرم افزار ساخت یک قفل الکترونیکی با استفاده از میکرو کنترلر AVR)ATMEGA8) , مقاله در مورد پایان نامه طراحی نرم افزار ساخت یک قفل الکترونیکی با استفاده از میکرو کنترلر AVR)ATMEGA8) , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی نرم افزار ساخت یک قفل الکترونیکی با استفاده از میکرو کنترلر AVR)ATMEGA8) , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی نرم افزار ساخت یک قفل الکترونیکی با استفاده از میکرو کنترلر AVR)ATMEGA8) , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی نرم افزار ساخت یک قفل الکترونیکی با استفاده از میکرو کنترلر AVR)ATMEGA8) , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه طراحی نرم افزار ساخت یک قفل الکترونیکی با استفاده از میکرو کنترلر AVR)ATMEGA8)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت