پایان نامه نقش بازاریابی در ایجاد تقاضای بهینه برای خدمات بانکی و روش های کاربردی آن

تعداد صفحات: 156 فرمت فایل: word کد فایل: 4230
سال: 1383 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه نقش بازاریابی در ایجاد تقاضای بهینه برای خدمات بانکی و روش های کاربردی آن

    مقدمه

    درجهان امروز که اقتصاد حرف اول را می زند و در جریان پر تلاطم اطلاعات که هر لحظه انبوهی از اطلاعات جدید به آن افزوده می شود و هر کشوری به فراخور حال خود از این اطلاعات بهره می گیرد و قدمی در مسیر پیشرفت برمی دارد. جا دارد که ما ایرانیان نیز برای سربلندی و اعتلای میهن خود از هیچ کوششی فروگذار نکنیم.

    با نگاهی اجمالی بر کشورهای پیشرفته و مشاهده توسعه همه جانبه آنها، انسان به شگفتی فرو می رود. چگونه این کشورها توانسته اند به این مراتب از پیشرفت مترقی دست یابند؟

    شاید یکی از مهمترین دلایل این امر، اهمیت و ارزشی است که این کشورها برای امر تحقیق و پژوهش قایل هستند. بودجه های عظیمی که در این کشورها برای تحقیق صرف می گردد، خود مؤید این مسئله می باشد.

    متأسفانه در کشور ما، بخش کوچکی از بودجه صرف امر پژوهش می گردد که شاید همین مقدار نیز در مسیر درست به جریان نیفتد. دسترسی به آمار و ارقام صحیح بسیار مشکل است و این بخش به صورت انحصاری در اختیار دولت می باشد و در کل می توان گفت، هنوز تحقیق و پژوهش در ایران به معنی واقعی جایگاه خود را نیافته است.

    امروزه هر یک از بانکها سعی و تلاش می کنند که سهم بیشتری در بازار بدست آورند و رهبری بازار را در کنترل خود در آورند. یکی از عواملی که به بانکها در این امر کمک می کند، مفهوم مشتری گرایی و بانک است. در این راستا بسیاری بانکها تنها به الفاظی اکتفا کرده و کمتر به صورت واقعی و عملی به آن پرداخته اند.

    کلید و رمز موفقیت اجرای عملی مفهوم مشتری گرایی در استراتژی بانک نهفته است. این استراتژی باید مبتنی بر حل مسئله و مشکل مشتری از طریق نیازهای آشکار و پنهان او در حال و آینده باشد. بانک باید نیازهای آینده مشتریان را پیش بینی کرده و سعی کند آنها را تأمین کند.

    تأمین نیازهای موجود مشتریان به تنهایی کافی نیست، چرا که بانکهایی در ارائه خدمات موفق هستند که بتوانند به نیازهای آینده مشتریان پی ببرند و به بازاریابی توجه بیشتری کنند. به عقیده پیتر دراکر، دو شرط برای موفقیت هر مؤسسه ای، بازاریابی و نوآوری است.

    در این پژوهش سعی بر آن است تا با تبیین مهمترین استراتژی های مبتنی بر مشتری گرایی که اجرای آنها موفقیت بانک را تضمین می کند به تحقق این امر کمک می کند.

    این تحقیق کوششی بسیار اندک است در راه کمک به بانکها و سرانجام در راه اعتلای میهن عزیزمان. اگرچه در راه این پژوهش مشکلات عدیده ای از نظر زمانی، کمبود منابع و آمار و حتی مالی سرراهمان بود، ولی در حد توان و بضاعت از هیچ کوششی واگذار نکردیم

    فصل اول: کلیات

    11 تعریف مسأله

    ما در این تحقیق به دنبال بررسی این موضوع هستیم که «آیا ناتوانی بانکهای ایرانی در برآورده کردن نیازها و خواسته های مشتریان یا به عبارتی عدم کاربرد صحیح بازاریابی در نظام بانکی، علت عدم تقاضای بهینه برای بانکهاست؟»

    قبل از شروع بحث لازم است تعریفی اجمالی از موضوع داشته باشیم که ذهن خواننده نسبت به بعضی مطالب روشن گردد.

    تعریف بازاریابی: بازاریابی یکی از آن اصطلاحاتی است که تقریباً تمامی مردم درباره ی آن اظهار نظر می کنند. اما غالب مردم در مورد این اصطلاح اشتباه می کنند. حتی بسیاری از مدیران شرکتهای تولیدی و خدماتی نیز هنوز مفهوم بازاریابی را درک نکرده اند. تلقی آنها از بازاریابی معادل فروش تا تبلیغات تجاری است که باعث افزایش فروش می گردد.

    اصطلاح «بازاریابی» از کلمه انگلیسی Marketing گرفته شده است. در فرهنگ لغات، به معنای «به بازار رساندن» یا «بازاری کردن» چیزی می باشد. در مفهوم به کلیه عملیاتی اطلاق می گردد که در فاصله بین تولیدکننده (ارائه دهنده خدمت) تا مصرف کننده (دریافت کننده خدمت) رخ می دهد. از اصطلاح بازاریابی تعاریف مختلفی ارائه شده است که هر یک تنها به جنبه های متفاوتی از آن اشاره می کنند.

    بازاریابی به عنوان یک پدیده ی تجاری، فرآیند انجام مبادله، فرآیند انتقال مالکیت محصول، فرآیند تحویل عرضه و تقاضا و... تعریف گردیده است. تعریف کاملی از بازاریابی توسط یکی از برجسته ترین تئوریسین های بازاریابی به نام پروفسور فیلیپ کاتلر ارائه گردیده است. به نظر کاتلر بازاریابی عبارت است از مجموعه فعالیتهای انسانی اقتصادی در جهت ارضای نیازها و خواسته های بشر از طریق فرآیند انجام معامله.

    تأکید اصلی بازاریابی بر «نیازها و خواسته های انسانی» است. عامل اصلی در بازاریابی، پیداکردن نیازهای بالقوه مشتریان و سپس رفع این نیازهاست که نهایتاً رفع این نیازها برای مؤسسه سود ایجاد می کند.

    تعریف خدمات بانکی و خدمات جمع خدمت است و عبارت است از «انجام دادن اموری که مجموعه ای از مزایا را به مشتریان عرضه می کند».

    در نظام بانکداری، خدمات ممکن است به وسیله دستگاه (عابر بانک)، فرد (مشاور) یا ترکیبی از این دو (صندوقدار) عرضه شود. از جمله خدمات بانکی عبارت است از گشایش حسابهای مختلف جاری، پس انداز، سرمایه گذاری، اعطای وام و تسهیلات، خدمات امانی.

    فرآیند بازاریابی خدمات مشابه فرآیند بازاریابی کالاهاست. از تمام مفاهیم بازاریابی جدید برای عرضه خدمات می توان استفاده کرد.

    مطلب دیگری که لازم است توضیح داده شود این است که چرا بحث بازاریابی در خدمات بانکی مطرح می شود؟

    برای روشن شدن این موضوع کافی است بدانیم که امروزه بازار خدمات بانکی تبدیل به یک بازار رقابتی شده و در این میدان رقابت، بانکی موفق خواهد شد که علاوه بر شناسایی نیازهای مشتریان، سعی در ارائه خدمات مورد نیاز آنها به صورت سریع، دقیق و نوین نماید و به کارکنان خود به عنوان کلیدی ترین عنصر آمیخته بازاریابی توجه کند. بنابراین بازاریابی وسیله ای است برای نیل به موفقیت در این بازار رقابتی. برای پیروی از فلسفه یا گرایش بازاریابی ابتدا باید به شناسایی و برآورده کردن نیازها و خواسته های مشتریان برای کسب سود پرداخت. بنابراین هنگامی که «فروش» بر سازمان ومحصولی که سازمان مایل است بفروشد متمرکز است «بازاریابی» باید بر مشتریان و محصولی که آنها مایلند خریداری کنند متمرکز باشد. به کارگیری فلسفه بازاریابی هنگامی تحقق می یابد که بازاریابان به رضایت مشتری توجه داشته، محصولاتی را در نظر گیرند که نیازهای برآورده نشده  یا تشخیص داده نشده را رفع می کند. هر چه شرکت یا سازمان از مشتری گرایی به منزله ی یک فلسفه ی بازرگانی بیشتر تبعیت کند. وظیفه ی بازاریابی بیشتر اهمیت می یابد. در این حالت برای موفقیت شرکت، جلب رضایت مشتریان از هر عامل دیگری مهمتر است.

    اکنون باتوجه به مطالب مذکور این سؤال مطرح می شود که آیا می توان فلسفه بازاریابی را برای بانکهای ایرانی اعمال کرد. پاسخ به این سؤال به طور مشروط مثبت است.

    در ایران بانک ها، دولتی و تحت کنترل قوانین و مقررات دولت هستند. چنین وضعیتی انعطاف پذیری بازاریابی را کاهش می دهد و اتخاذ موضع رقابتی را برای یک بانک خاص مشکل می سازد. به همین دلیل استفاده از فلسفه ی بازاریابی برای بانکهای دولتی تا حدودی امکان پذیر است، ولی به کارگیری این فلسفه برای بخش خصوصی متفاوت است و استفاده از ابزار آن باتوجه به سیاست های کلان اقتصادی دولت و سایت های انبساطی و انقباضی پولی  مالی کشور صورت می گیرد. بنابراین در مجموعه ای دولتی با معیارهای ارزشی خاص و همچنین در وضعیت عدم ثبات اقتصادی، بانک ها به صورت یک مجموعه یا به صورت یک مجموعه یا به صورت انفرادی به طور محدود می توانند در تحقق فلسفه بازاریابی موفقیت نسبی بدست آورند.

    در راستای تحقق فلسفه بازاریابی در جهان امروز روشهای قدیمی و سنتی بازاریابی دیگر کارا نیست و در بلندمدت سازمان هایی در بازار پایدار و موفق خواهند بود که بهره برداری بهینه را از بازاریابی جدید بنمایند.

     

    21 اهمیت موضوع تحقیق

    امروزه صنعت بانکداری در جهان با اشعار ارائه خدمات با کیفیت عالی، سرعت در ارائه خدمات، هزینه مبادله پائین و رضایت مشتریان، همپا با صنایع دیگر در حال پیشرفت و توسعه است و از تحولات اقتصادی عقب نمانده است. در حالی که از دهه ی 1960 تاکنون بسیاری از بانکهای جهان برای پیشبرد اهداف خود به طور وسیع از روشهای بازاریابی نوین استفاده کرده اند، بازاریابی خدمات بانکی در ایران در سالهای پس از انقلاب به دست فراموشی سپرده شده بود. در یکی دو سال اخیر بانکهای ایرانی به طور محدود در صدد پیاده کردن اصول بازاریابی برآمده اند. ایجاد بخشهای تحقیقات و برنامه ریزی و بهبود خدمات بانکی و بازاریابی مبین این مسأله است. این در حالی است که با در نظر گرفتن مورد نسبتاً ناچیز سیستم بانکی در ایران و عدم کارایی و اثربخشی شعب بانکها در زمینه بازاریابی و روابط با مشتریان، بانکهای ایرانی شدیداً به بازاریابی نیازمندند و سیستم بانکی ایران مستلزم تحولی در این زمینه است.

    هر چند در سالهای بعد از 1370 فعالیت تبلیغاتی از سوی بانکها از طریق رسانه های جمعی و گروهی درخصوص ارائه خدمات عالی به مشتریان و سرعت در ارائه خدمات بانکی و... ارائه می گردد، ولی باید اذعان داشت این پیامدهای تبلیغاتی بیشتر جنبه شعاری داشته و در عمل مشاهده نمی گردد. عدم استفاده از امکانات بازاریابی در بانکها نتایجی از جمله تأخیر، معطلی، اتلاف وقت و اشتباه در محاسبات است که در مجموع باعث نارضایتی مشتریان و ایجاد ذهنیت منفی در آنها می شود.

    برطرف کردن مشکلات مذکور از جمله وظایف بازاریابی بانکهاست و این تحقیق و پژوهش جهت کمک به مدیران و کارکنان بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری صورت گرفته تا آنها را قادر سازد که خدمات بانکی را با کیفیت بهتر و سرعت بیشتر ارائه داده و زمینه هر چه بیشتر رضایت مشتریان خود را فراهم آورند.

    31 فرضیه ها

    مسأله مورد بررسی در این تحقیق را می توان اینگونه بیان کرد که:

    علت عدم وجود تقاضای بهینه در وضعیت کنونی برای بانکها و خدمات بانکی ایرانی چیست؟

    آنچه در این موضوع می توان مفروض داشت این است که:

    در وضعیت کنونی، بانکها با تقاضای بهینه مواجهند. دلیل این امر آن است که نمی توانند نیازها و خواسته های مشتریان را به طور کامل برآورده سازند. زیرا:

    1 باتوجه به عدم ثبات اقتصادی، قشر عظمی از مردم فقط از خدمات صندوقی بانکها استفاده می کنند و نمی توانند از دیگر خدمات آن بهره بگیرند.

    2 افراد بسیاری معتقدند که از نظر اقتصادی و به طور منطقی پس انداز کردن در بانکها به صلاح آنها نیست.

    پس ابتداً برای شروع کار می توان فرضیه ای به این شکل مطرح کرد که:

    ناتوانی بانکها در برآورده کردن نیازها و خواسته های مشتریان یا به عبارتی عدم کاربرد صحیح بازاریابی در نظام بانکی، علت عدم تقاضای بهینه برای بانکهای ایرانی است.

     

    41 روش تحقیق

    به دلیل وجود تنگناهای زمانی و منابع مالی، طرح تحقیق بر مبنای اطلاعات قبلی مطرح گردیده است. برای جمع آوری اطلاعات نیز ارزش کتابخانه ای استفاده شده است.

    51 حد در موانعت تحقیق، اشکالات و محدودیتها

    به دلیل گستردگی مطالب و مسائل مربوط به خدمات بانکی، این پژوهش را محدود به بررسی شاید اجمالی و نه کاملاً گسترده خدمات بانکی ایران می نماییم و دوران مورد بررسی از محدود به دوران پس از انقلاب تا یکی دو سال اخیر است.

    اگرچه در چند سال اخیر کتابهای سودمندی در زمینه اصول بازاریابی و مدیریت بازار در ایران به چاپ رسیده است اما قسمت عمده این کتابها ویژه ی بازاریابی کالا های فیزیکی است. به علاوه اکثر این کتابها شامل مطالب تئوریک بوده و کاربرد آنها برای خدمات بانکی روشن نیست. از طرف دیگر اگرچه کتابهایی در رابطه با بازاریابی خدمات بانکی به زبان انگلیسی موجود است، اما این کتابها در دسترس همگان نبوده و به علت عدم آشنایی اکثر افراد به زبان انگلیسی، نمی توانند مورد استفاده کارکنان و حتی افراد محقق قرار بگیرند. بعلاوه بسیاری از این مطالب برای فرهنگ های بیگانه کاربرد دارند و با فرهنگ و وضعیت بانک های ایرانی مطابقت ندارند.

  • فهرست و منابع پایان نامه نقش بازاریابی در ایجاد تقاضای بهینه برای خدمات بانکی و روش های کاربردی آن

    فهرست:

    فصل یک کلیات

    11 تعریف موضوع تحقیق

    21 اهمیت موضوع تحقیق

    31 فرضیه ها

    41 روش تحقیق

    51 حدود و موانع تحقیق، اشکالات و محدودیتها

    61 تعریف اصطلاحات و واژه های خاص در تمام مسأله

    71 خلاصه ای از اهم گزارش

    فصل دوم بازاریابی بانکی در ایران و ویژگیهای خدمات بانکی

    12 بررسی زمینه بازاریابی در نظام بانکداری ایران

    بیان مسأله

    22 مشکل اصلی: «محصول»

    32 مشکلات مدیریتی و بازاریابی

    42 ویژگیهای خدمات بانکی

          142 ناملموس بودن

    عنوان

    صفحه

    242 ارتباط خریدار و فروشنده و تولید و مصرف همزمان

          342 عدم امکان ذخیره سازی و انبارکردن خدمات

          442 بی اثباتی کیفیت خدمات

          542 مسئولیت امانتداری

          642 جریان دو طرفه اطلاعات

    فصل سوم مشتری گرایی، راهی به سوی موفقیت در عملیات بانکداری

    13 ضرورت مشتری گرایی

    23 مفهوم استراتژی مشتری گرایی

    33 انگیزه ها و نیازهای مالی مشتریان بانکها

    43 استراتژی های مهم در جهت مشتری گرایی

          143 ایجاد فرهنگ مشتری گرایی

          243 توانمند سازی منابع انسانی

    فصل چهارم کیفیت ارائه خدمات به مشتریان، جدیدترین قلمرو بازاریابی

    14 مفهوم جدید خدمت به مشتریان

     

     

    عنوان

    صفحه

    24 مفهوم کیفیت خدمت

           124 کیفیت فرآیند

           224 کیفیت ستاده

           324 کیفیت فیزیکی

           424 کیفیت تعاملات

           524 کیفیت سازمان

    34 رابطه بین کیفیت خدمات و رضایت

    44 مزایای رضایت مشتری

    54 ابزار اندازه گیری کیفیت خدمت

           154 مقیاس کیفیت خدمت

           254 اجزای مقیاس کیفیت خدمت

           354 مدل عملیاتی / فنی کیفیت خدمت

    64 برنامه ای برای ارائه خدمت به مشتریان

          164 درک انتظارات مشتریان

          264 برقراری اولویت برای مشتریان

          364 تعریف اهداف خدمت

    عنوان

    صفحه

          464 ارائه خدمات در تمام سطوح

          564 ایجاد انتظارات مطلوب در تمام مشتریان

          664 ایجاد ساختاری بنیادی برای ارائه خدمات

         764 پرورش کارکنان

         864 اندازه گیری رضایت مشتریان

    74 بررسی شعارهای بانکهای ایرانی

    فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات

    15 خلاصه نتایج بدست آمده در ضمن تحقیق

    25 تصریح روابط علت و معلول  در نتیجه تحقیق ثابت و مسلم شده است.

    35 بررسی فرضیه، تأیید فرضیه

    45 پیشنهاد اصل عملی و تئوری بدست آمده

    55 پیشنهادات برای انجام امری با لزوم انجام تحقیقات مکمل در زمینه موضوع تحقیق

    65 پیشنهادات درباره روش و نحوه تحقیق و مطالعات بعدی

     

     

    منبع:

     

    1 رسول اف. جلال و منصور سیفی و داریوش رشیدی: «شناسایی سطوح نیازها و عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان، پیش نیازی برای اصلاحات ساختاری در نظام بانکی»، بانک کشاورزی، 1380.

    2 روستا، احمد و اورانوس و عبدالحمید ابراهیمی، مدیریت بازاریابی، انتشارات سمت، تهران،1380، چاپ پنجم.

    3 ونوس، داور، قضایایی در بازاریابی و مدیریت بازار، انتشارات سمت، تهران، 1377، چاپ دوم.

    4 فرهنگی، محب علی، مدیریت بازار، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1375.

    5 آرسترانگ کاتلر، مدیریت بازاریابی، ترجمه بهمن فروزنده، انتشارات آتروپات، اصفهان، 1376.

    6 انجیریان، بهرام، مدیریت بازاریابی، شرکت نشر بازرگانی، تهران، 1378.

    7 ونوس، داور، تحقیقات بازاریابی، انتشارات سمت، تهران، 1376.

    8 اسماعیل پور، مجید، اجرای عملی بکارگیری بازاریابی در خدمات بانکی، انتشارات ترمه، تهران، 1382، چاپ اول.

    9 ونوس، داور و میترا صفائیان، روشهای کاربردی بازاریابی خدمات بانکی برای بانکهای ایرانی، نشر نگاه دانش، تهران، 1382، چاپ دوم.

    10- Financial Service Marketing, Tina Harrison, Pearson Edacation, 2000, p.50.

    ندارد.

پروپوزال در مورد پایان نامه نقش بازاریابی در ایجاد تقاضای بهینه برای خدمات بانکی و روش های کاربردی آن, گزارش سمینار در مورد پایان نامه نقش بازاریابی در ایجاد تقاضای بهینه برای خدمات بانکی و روش های کاربردی آن, تز دکترا در مورد پایان نامه نقش بازاریابی در ایجاد تقاضای بهینه برای خدمات بانکی و روش های کاربردی آن, رساله در مورد پایان نامه نقش بازاریابی در ایجاد تقاضای بهینه برای خدمات بانکی و روش های کاربردی آن, پایان نامه در مورد پایان نامه نقش بازاریابی در ایجاد تقاضای بهینه برای خدمات بانکی و روش های کاربردی آن, تحقیق در مورد پایان نامه نقش بازاریابی در ایجاد تقاضای بهینه برای خدمات بانکی و روش های کاربردی آن, مقاله در مورد پایان نامه نقش بازاریابی در ایجاد تقاضای بهینه برای خدمات بانکی و روش های کاربردی آن, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه نقش بازاریابی در ایجاد تقاضای بهینه برای خدمات بانکی و روش های کاربردی آن, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه نقش بازاریابی در ایجاد تقاضای بهینه برای خدمات بانکی و روش های کاربردی آن, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه نقش بازاریابی در ایجاد تقاضای بهینه برای خدمات بانکی و روش های کاربردی آن, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه نقش بازاریابی در ایجاد تقاضای بهینه برای خدمات بانکی و روش های کاربردی آن
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت