روش تحقیق بررسی عوامل مؤثر در رعایت حجاب دانش آموزان دختر

تعداد صفحات: 28 فرمت فایل: word کد فایل: 4133
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی عوامل مؤثر در رعایت حجاب دانش آموزان دختر

    مقدمه

    هیچ چیز نبود، جز دیکتاتوری وحشی، او که می‌خواست با سرنیزه، پرده از اندام عفاف براندازد. هر چند می‌دانست زنان این خاک، سپاهیان آموزش دیده در اصالت فاطمه اند و مردان را قامت غیرت فرونریخته است و تبر ابراهیم، هنوز هم سبز می‌درخشد، وطن را به سود خنده های نامتناهی شیطان فروخت و آزادی را در «نماد مسلمانی» هم محکوم کرد.

    بانوی ایران، تا آن زمان پشت پرچین حجب و حیا، دامان پاک خود را گسترانیده بود تا گل های خوش آب و رنگی که سر به زانویش نهاده بودند، با لالایی هر قصه‌ی آسمانی بیارامند.

    اما، چشم هایی که پشت حریر نقاب، اعتماد خود را از زاویه‌ی نورانی تری می‌نگریست، دانست که باید تحمیل عریانی را گریه کند و گیسوانی که در امنیت حریم حجاب، بافته‌های محبوبیت و لطافت بود، باید در کوچه بازار هر نگاه آلوده رها می‌شد.

    و اینک زنان ایرانی که همواره از چشمه‌ی حیا آب می‌نوشیدند و چادر عفت بر سر می‌کردند باید در برابر تیرهای زهرآلود نگاه نامحرمان، بدون حجاب ظاهر شوند و چه سخت است تصور مرواریدی صدف!

    دژخیم، پا در پوتین  ابلهانه ترین تفکرات تجددگرایی، بر جاده‌های شرافت ایران زمین گام بر می‌داشت تا چشم های خودبین استعمار را به روی شرف خود ساخته‌ی ایرانی بدراند، تا لکه‌دار کند دامان عفت ایرانی را و به خاک بکشاند عصمت عفاف را.

    اما تاریخ به یاد می‌آورد استقامت ایرانی را، ایستادگی غیرت را! ‌تاریخ می‌بالد به سرزمین زنان عفیف؛ زنانی که سیاهی چادرهایشان با خون عفتشان آمیخت و حجابشان حفظ ماند تا پیش دردانه‌ی رسول اکرم (ص)، فاطمه‌ی زهرا (س) روسپید شوند.

    ای زن، به تو از فاطمه این گونه خطاب است

    ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

    پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‌گری و خودنمایی نپردازد.

    در جامعه‌ای که زن را نه با معیارهای انسانی، بلکه با معیارهای زنانگی می‌سنجند، زن در حکم یک کالاست و با او مانند یک کالا رفتار می‌شود. شگفت است که هر گاه از پوشش و سادگی اسلامی به میان می‌آید، مخالفان که غالباً یا شیفتگان ناآگاه غربند، یا پادوهای مزدور سرمایه داری مصرفی، زبان به سخنسرایی می گشایند که شما می‌خواهید زن را از حضور فعال در جامعه محروم کنید و او در خانه محبوس سازید و شما شخصیت زن را جدی نگرفته و نیمی از جمعیت کشور را از صحنه‌ی کار اجتماعی بیرون رانده اید. [1]

    در پاسخ باید گفت اتفاقاً چون در تفکر اسلامی زن باید به عنوان یک انسان به صورتی بسیار جدی وارد اجتماع شود، لازم است دست از تجمل و خودنمایی بردارد.

    لازمه‌ی اجتماعی بودن این است که فرد کمتر به خود بپردازد و خود را هم چون قطره‌ای در دریای جامعه غرق کند.

    آری؛ حجاب در حقیقت طهارت باطنی و اقتدار معنوی زن است که در قالب لباس و چادری ساده تجلی می‌کند، تا از چشم هوس بازان و نامحرمان به دور باشد. همانگونه که گنج گران قیمت را در زیر خاک پنهان می‌کنند تا نصیب رهزنان نشود، زن نیز باید گنجینه‌ی نهاد خویش را در کمال سادگی ارائه دهد و طهارت و تقوای باطنی را که مایه‌ی باروری درخت خانواده است برای همسر و فرزندان خود در پوشش خاکی ساده یعنی «حجاب» حفظ نماید. حجاب زن اگر چه تأکید شریعت است اما در روان شناسی عام امروزی مورد توجه همه‌ی جوامع می‌باشد؛ یعنی همگان اعتراف دارند که حجاب برای سلامت هم مرد و هم زن ضروری است؛ به ویژه تنها راه برون رفت از ناامنی های اخلاقی و اجتماعی زنان را رویکردی دوباره به حجاب می‌دانند.

    این جاست که وجود زنانی چون حضرت زهرا (س) و زینب کبری و حضرت مریم ، در فرهنگ جوامع بشری، به عنوان الگوی پاکی طهارت، غیرت و شجاعت، حضوری دوباره می‌یابند.

    جهان محتاج روی پاک زهراست    دل هر پاک، سینه چاک زهراست

    زنی که قدر گنج خویش داند                 کلید گنج او در خاک زهراست

    بنابراین، حجاب، ایمنی بخش زنان و سلاح تیز میدان علیه دشمنان، خیمه‌ی طهارت و پاکی‌ها برای تربیت فرزندان صالح و با ایمان ، استحکام پیوند خانوادگی، استواری اجتماع و مایه‌ی آرامش روح و روان می‌باشد.[2]

    گل عفاف، در بوستان حجاب می‌روید و حجاب قلعه‌ای برای پاسداری از «گوهر عفاف» است.

     

    هدف کلی :

    بررسی عوامل مؤر در رعایت حجاب دانش آموزان دختر

    مدارس راهنمایی تحصیلی شهرستان یزد

     

    پیشینه تحقیق

    الف – مطالعه تحقیقات انجام شده در زمینه حجاب دانش آموزان مدارس:

    در زمینه بررسی وضعیت حجاب دانش آموزان مدارس دخترانه تاکنون می‌توان به تحقیقی که توسط دفتر مشاوره و تحقیق وزارت آموزش و پرورش در سال 1370 تحت عنوان “بررسی علل گرایش یا عدم گرایش به حجاب در میان دختران شهر تهران” در مناطق ششگانه 5، 4، 11، 14 ، 18 انجام شده است اشاره نمود.

    نمونه مورد بررسی این تحقیق شامل 537 نفر دانش آموز دختر مقطع راهنمائی و متوسطه می‌باشد که از این تعداد با توجه به ملاکهای انتخاب شده 145 نفر حذف و در مجموع تعداد پرسشنامه های قابل بررسی به 392 مورد رسید از این تعداد 186 پرسشنامه توسط دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی و 206 مورد توسط دانش آموزان مقطع متوسطه تکمیل شده و جهت تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از این تحقیق از روش آمار توصیفی استفاده گردیده است.

    نتایج حاصله از این تحقیق نشان میدهد که :

    اکثریت دانش آموزان گرایش به رعایت حجاب دارند. اما علت عدم رعایت کامل حجاب می‌تواند ناشی از عواملی چون عدم آگاهی نسبت به حدود شرعی عکس العمل در مقابل فشارهای موجود در سطح جامعه در زمینه حجاب، الگو های نامناسب در جامعه و نیازهایی چون توجه و ... میباشد و همچنین گرایش به حجاب در بین دانش آموزان مقطع راهنمایی بیش از دانش آموزان مقطع دبیرستانی است.

    در این تحقیق میزان تحصیلات پدران دانش آموزانی که دارای گرایش به حجاب هستند بیشتر در حد زیر دیپلم بوده اما تحصیلات پدران دانش آموزانی که عدم گرایش به حجاب نشان می دهند در حد دیپلم و فوق دیپلم می‌باشد و میزان تحصیلات مادران دانش آموزانی که دارای گرایش به حجاب هستند در حد خواندن و نوشتن بوده اما تحصیلات مادران دانش آموزانی که عدم گرایش به حجاب نشان میدهند در حد دیپلم و فوق دیپلم می‌باشد.

    بیشترین مخالفت دانش آموزانی که گرایش به حجاب ندارند مربوط است به چادر و معتقدند که چادر دست و پاگیر است در این مورد 7/44% دانش آموزان موافق با حجاب نیز نظر موافق داده اند ولی اکثر دانش آموزان موافق و مخالف حجاب، مخالف آن هستند که چادر سر کردن نوعی توهین به شخصیت زن است.

     

    * فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی – غلامعلی حداد عادل.

    * خودنمایی و جلوه‌گری – روانشناسی نوجوان – محمدحسین حق جو.

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی عوامل مؤثر در رعایت حجاب دانش آموزان دختر

    فهرست:

     

    ندارد.

     

    منبع:

    - اشارات، ماهنامه‌ی ادبی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا وسیما، دی1383،شماره‌ی68.

    - مجله‌ی «حدیث زندگی» ، مقالات ویژه‌ی عفاف، شماره 2، مرداد 1381.

    - خودنمایی و جلوه‌گری «روانشناسی نوجوان» نوشته‌ی محمد حسین حق‌جو.

    - «حجاب » نوشته‌ی مرتضی مطهری

    - «قرآن و مقام زن» نوشته استاد سید علی کمالی.

    - فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی ، نوشته دکتر غلامعلی حداد عادل.

    - «زن از منظر اسلام » نوشته‌ی فریده خمینی و فاطمه جعفری ورامینی.

    - «برای ریحانه» رهنمودهایی برای دختران جوان، نوشته‌ی محمود اکبری.

    - طرح پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش یزد (شورای تحقیقات) – تیرماه 73.

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی عوامل مؤثر در رعایت حجاب دانش آموزان دختر , گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی عوامل مؤثر در رعایت حجاب دانش آموزان دختر , تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی عوامل مؤثر در رعایت حجاب دانش آموزان دختر , رساله در مورد روش تحقیق بررسی عوامل مؤثر در رعایت حجاب دانش آموزان دختر , پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی عوامل مؤثر در رعایت حجاب دانش آموزان دختر , تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی عوامل مؤثر در رعایت حجاب دانش آموزان دختر , مقاله در مورد روش تحقیق بررسی عوامل مؤثر در رعایت حجاب دانش آموزان دختر , پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی عوامل مؤثر در رعایت حجاب دانش آموزان دختر , تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی عوامل مؤثر در رعایت حجاب دانش آموزان دختر , مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی عوامل مؤثر در رعایت حجاب دانش آموزان دختر , پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی عوامل مؤثر در رعایت حجاب دانش آموزان دختر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت