پایان نامه بررسی روند پیشرفت ماشین های بافندگی راپیری سولزر

تعداد صفحات: 545 فرمت فایل: word کد فایل: 4117
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی دسته بندی: مهندسی نساجی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی روند پیشرفت ماشین های بافندگی راپیری سولزر

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی تکنولوژی نساجی

    چکیده :

    مطالب ارائه شده در این پروژه به اساس سیستم تاری و پودی  و آشنایی با ماشین های بافندگی راپیری سولزر پرداخته است.

    در ابتدای این تحقیق دانشگاهی در فصل اول به تحلیل اساس سیستم تاری و پودی اعم از با ماکو (قدیمی) و بدون ماکو پرداختیم اما ساختار اصلی این پروژه در فصل های بعد در رابطه با روند پیشرفت ماشین های بافندگی راپیری سولزر می باشد، که درهمین راستا در هر فصل با دستور العمل تنظیم این نوع از ماشین ها آشنا می شویم.

    هر ماشین به سه قسمت اصلی ( 1- قسمت تغذیه 2- قسمت ناحیه بافت 3- قسمت برداشت پارچه) تقسیم شده و توضیحاتی کلی در رابطه با هر بخش داده شده است و در انتهای هر فصل نیز قسمت های دیگری چون کلاج و ترمز و ناحیه حاشیه ساز به طور کامل بررسی شده اند.

    در فصل دوم به توضیح ماشین G6200 و فصل سوم نیز به بررسی ماشین G6500 پرداخته اما با توجه به اینکه در سال های گذشته مطالبی در رابطه با ماشین های F2001 و G6200 ارائه شده بود در فصل چهارم به آشنایی با  برخی از قسمت های این دو ماشین پرداخته ایم.

     

    مقدمه :

    به اعتقاد اکثر کسانی که دارای تحقیقاتی در زمینه بافت منسوجات در ایران و ابزار کار مورد استفاده بافندگان هستند، اولین طریقه تولید پارچه توسط بشر عبارت بود از آویختن نخ های تار از یک چوب افقی و آویزان کردن وزنه هایی در انتهای نخ ها، به منظور ایجاد کشش در داخل نخ تار وعبور نخ پود به صورت یک بسته از لابه لای نخ های تار، تا بافت پارچه تشکیل شود.( مانند  بافتن تور ماهیگیری) طریقه های دیگری که بعدها ابداع شد عبارت بود از قرار دادن نخ های تار در داخل یک چارچوب افقی، به طریقی که این نخ ها در داخل چارچوب کاملا کشیده قرار می گرفت و نخ پود از لابه لای نخ های تار عبور می کرد، مانند بافتن کف پوش های حصیری که در استان یزد مرسوم است.

    به علت طول محدود قاب و نخ تار روی آن، پارچه بافته شده نیز فقط می توانست دارای طول محدودی باشد. در قرون بعد، نخ تار بر روی غلتکی پیچیده می شد و این غلتک در یک دستگاه بافندگی دستی قرار می گرفت و نخ های تار پس از باز شدن از روی آن به صورت افقی در آمده و در این حالت توسط نخ پود بافته و بر روی غلتک دیگری پیچده می شد.

    این نوع دستگاه سالیان متمادی و به عبارت دیگر تا اواسط قرن نوزدهم میلادی تنها وسیله بافت پارچه به شمار می رفت.

    اولین تحول در راه تکنیکی شدن دستگاه بافندگی، در سال 1733 میلادی توسط شخصی به نام (جان کی) ایجاد شد.

    وی با ابداع روش پر تاب ماکوی سریع سبب سریع تر شدن عمل بافندگی نسبت به قبل شدگرچه این اختراع در ابتدا فقط تولید دستگاه بافندگی را آن هم به مقدار کمی افزایش داد ولی باعث شد تا راه های جدیدی برای اختراعات بعدی گشوده شود.

    ادموندکارت رایت در سال 1786 میلادی موفق به اختراع یک دستگاه مکانیکی بافندگی شد.

    همزمان با اختراع این روش استفاده از انرژی بخار نیز توسط جیمز وات  در سال1776 م ارایه شد. بدین ترتیب امکاناتی فراهم آمد تا قسمت اعظم دستگاه های مکانیکی از آهن و چدن ساخته شود و دستگاه ها با نیروی بخار به حرکت درآید.

    در سال 1809 با اختراع دستگاه تشکیل دهنده ژاکارد توسط (شارک ماری ژاکارد) صنعت بافندگی هنری که تا آن تاریخ به صورت دستی انجام می شد، به صورت مکانیزه در آمد. در ماشن های بافندگی عملیاتی مانند دفتین زدن ، پود گذاری ، تشکیل دهنه و .... توسط نیروی مکانیکی انجام می شود ولی چنانچه نخ روی ماسوره تمام شود کارگر می بایست به مجرد پاره شدن نخ پود و یا نخ تار ماشین را متوقف کند تا از ایجاد عیوب مختلف در پارچه جلوگیری کند. با این توضیح نتیجه می شود که ماشین های بافندگی احتیاج به کارگر زیادی دارند و در حقیقت در دوره ای که کارخانجات بافندگی مجهز به  ماشین های غیر خودکار بودند هر ماشین نیاز به یک کارگر داشت ، علاوه بر این توقف ماشین جهت تعویض ماسوره نیز باعث می شد تا راندمان ماشین به میزان قابل ملاحظه و محصوصی کاهش یابد.

    این مسائل سبب شد که به مرور ماشین های بافندگی به مکانیزم هایی مجهز شود که عملیات فوق را به صورت اتوماتیک انجام داده و باعث شود که یک کارگر با بیش از یک ماشین کار کند.

    اتوماتیک شدن ماشین های بافندگی در اواخر قرن نوزدهم شروع شد ود ر قرن بیستم به کمال خود رسید.

    با توجه به آنچه در مورد کاربرد ماشین های بافندگی عمومی گفته شد، نمی توان ماشین های بافندگی را به طور صحیح و مجزا از یکدیگر تقسیم بندی کرد و اگرچه در کتاب های قدیمی نساجی تقسیم بندی ماشین های بافندگی نوع محورهای محرک آنها انجام شده، اما امروزه این تقسیم بندی صحیحی به نظر نمی رسد و ما ماشین های بافندگی را بر اساس طریقه پود گذاری آن ها تقسم می کنیم :

    ماشین های بافندگی با سیستم پود گذاری معمولی :

     

    در این نوع ماشین ها پود گذار یتوسط ماکویی که در داخل ان ماسوره پود قرار دارد انجام می شود. این ماشین ها به طور کلی شامل ماشین های بافندگی معمولی و اتوماتیک هستند. ماشین های بافندگی معمولی بیشتر در بافت پارچه های سنگین (مثلا پشمی ) مورد استفاده قرار می گیرند و امروزه اکثر ماشین های بافندگی با روش پودگذاری معمولی از نوع اتوماتیک هستند.

    ماشین های بافندگی با سیستم پود گذاری غیر معمولی :

     

    این نوع از ماشین ها به گروه های مختلفی تقسیم بندی می شوند :

    1- ماشین های بافندگی که در آنها عمل پودگذاری توسط یک جسم پرتاب شونده انجام می شود . پودگذاری در این ماشین ها یا توسط ماکوی گیره ایی که فاقد ماسوره است و در دو سر ماکو گیره هایی تعبیه شده، و یا توسط جسم پرتاب شونده گیره دارکوچکی که ابتدای نخ پود را می گیرد و به داخل دهنه می کشد، انجام می شود.

    2-  ماشین های بافندگی که به طور مثبت پودگذاری می کنند و دارای گیره هایی هستند که توسط تسمه و یا میله به داخل دهنه رفته و نخ پود را وارد می کنند.

    3-  ماشین های بافندگی جت که به وسیله ی جت آب و یا جت هوا نخ پود را به داخل دهنه وارد می کنند.

    4-  ماشین های بافندگی چند فازی که در آنها همزمان چند دهنه به صورت موازی یا سری تشکیل می شوند و چند جسم پود گذار در یک زمان چند نخ پود را وارد دهنه می کنند.

     

    کلیات :

    هدف :

    هدف از انجام این پروژه دانشگاهی آشنایی هرچه بیشتر با اساس سیستم بافندگی تاری و  پودی و مقایسه کلی بین ماشینهای باماکو و بی ماکو می باشد .

    روش تحقیق :

    برای بهتر انجام شدن این تحقیق دانشگاهی با همکاری نمایندگی کمپانی سولزر در ایران و مدیریت این شرکت آقای مهندس حمید صباغی دستورالعمل تنظیم ماشینهای مدل F2001,G6100,G6200,G6500 را دریافت کرده و به ترجمه و بررسی آنها پرداخته‌ایم.

    فصل اول

    اساس بافندگی تاری پودی

     

    1-1- اساس بافندگی تاری و پودی

    Weaving Fundamentals

    از آنجایی که نخ ماده اولیه بافندگی به شمار می رود. سؤال این است که چرا پروسه های تولید نخ مستقیماً با پروسه های بافندگی ادامه نمی یابد به بیان ساده تر، چرا این دو عملیات به هم متصل نسیتند. چند دلیل باز دارنده برای این کار وجود دارد اولاً پروسه های ریسندگی و بافندگی از نظر مکانیکی با هم سازگاری وهماهنگی ندارند یعنی این دو را از نظر فیزیکی نمی توان به هم وصل نمود زیرا سرعت تولید نخ بسیار بالاتر از میزان مصرف نخ های تار و بسیار کمتر از مصرف نخ های پود ایت. عامل مهم دیگر این که نخ ها برای بافندگی مناسب نیستند و باید آنها را مطابق روشهای مقدماتی بافندگی آماده نمود. از این رو، یک تکنولوژی کاملاً جدید برای تبدیل نخ به پارچه مورد نیاز است.

    شکل (1)  نمای شماتیکی از بافندگی را نشان می دهد. نخ های تار بر روی اسنوی بافندگی ذخیره می شوند و به سمت جلوی ماشین بافندگی، جایی که غلطک برداشت پارچه قرار دارد حرکت می کنند. نخ های پود از روی بوبین نخ باز شده و در دهنه بطور عمود بر تاد قرار داده می شود.

    (شکل در فایل اصلی موجود است)

    شکل (1)  : نمای شماتیک ماین بافندگی

     

    2-1- مکانیزم های اصلی بافندگی

    Basic Weaving Motion

     

    اگر چه مکانیزم های زیادی در ماشین های بافندگی مدرن برای مقاصد مختلف وجود دارد، ولی کلا پنج مکانیزم پایه برای بافندگی لازم است:

    * تغذیه نخهای تار                                    (Wrap lrt – off)

    * تشکیل دهنه                                        (shedding)

    * پود گذاری                                           (filling insertion)

    * دفتن زدن                                           (beat – up)

    * برداشتن با پیچش پارچه                           (fabric take – up)

     

     

     1-2-1- تغذیه نخ های تار         

              Warp let – off

    با بافت رفتن نخ تار در پارچه، مکانیزم باز شدن نخ تار، آنرا از چله بافندگی باز کرده و با کنترل سرعت باز شدن، به آنها کشش اعمال می کند. کشش یکدست و یکنواخت بعنوان یک اصل در بافندگی بشمار می رود و از آنجائیکه کشش در واقع چین و چروک نخهای تار و پود را کنترل نمی کند باید کشش روی نخ ها را ثابت نگه دارد. از طرفی افزایش کشش نخ های چله، چین خوردگی آنها را کاهش داده و چین خوردگی نخ پود در سطح پارچه را افزایش می دهد که میزان تجعد و چین خوردگی نخ تار و پود بر روی ضخامت پارچه اثر می گذارد و با توجه به اینکه قطر نخ ها یکسان است، چین خوردگی یکسان نخ تار و نخ پود باعث می شود ضخامت پارچه به حداقل برسد.

    مکانیزم های باز کردن نخ تار، به دو دسته مثبت و منفی طبقه بندی می شوند:

    - در سیستم منفی، کشش وارده بر نخ های تار، عامل غلبه بر نیروی اصطکاک و باعث حرکت نخ ها از روی اسنو می باشد. کشش نخ تار توسط اصطکاک بین زنجیر یا تسمه با محور اسنو تنظیم می شود.

    - در مکانیزم مثبت، چله با سرعتی که متناسب با طول نخ میان چله و لبه پارچه است چرخانده شده و از مکانیزم های دیگری برای اعمال کشش ثابت به نخ تار، حین باز شدن، استفاده می شود.

    مکانیزم های باز شدن نخ تار را می توان همچنین به دو دسته مکانیکی و الکتریکی طبقه بندی نمود. اکثر ماشین های بافندگی مدرن، مجهز به مکانیزم باز کردن الکتریکی هستند زیرا این مکانیزم امکان کنترل بر روی باز شدن نخ تار را، از ابتدا تا انتهای چله، میسر ساخت که منجر به ثابت ماندن کشش نخ می شود، این نوع مکانیزم برای جلوگیری از بوجود آمدن عیوب در پارچه، مثل تفاوت در تراکم پودی و یا ایجاد رگه در پارچه، بسیار مناسب است. برای اینکه بهترین کارایی حاصل گردد تنش های بافندگی باید در کمترین حد ممکن باشند.

    باز شدن نخ تار به صورت مثبت و خطی می تواند توسط یک سیستم مغناتیسی بر روی یک تسمه دوار انجام گیرد. سیستم های الکتریکی باز شدن نخ تار، قابل برنامه ریزی بوده تا از ایجاد رگه بر روی پارچه، با دقت یک دهم، جلوگیری شود. این سیستم ها قادرند در هنگام توقف ماشین کشش را از روی نخها برداشته و با راه اندازی مجددف کشش را اعمال کنند. با این عمل، از وارد شدن کشش اضافی به نخ که عامل اصلی ایجاد عیوب ناشی از توقفات است، جلوگیری می شود. این سیستم قادر است تا با همه عملیات ماشین هماهنگ شود (بطور مثال در هنگام کار با سرعت پایین و یا در هنگام پیدا کردن پود پاره) و به علت عدم نیاز به ترمز و لنت های کوپلینگ، هزینه قطعات اضافی نیز کاهش می یابد.

     

    2-2-1-  تشکیل دهنه نخ های تار         

    Warp Shedding

    تشکیل دهنه عبارتست از حرکت برخی از نخ های تار به سمت بالا و برخی دیگر به سمت پایین برای درست کردن زاویه ای باز به منظور پود گذاری که این زاویه باز را دهنه نامند. قبل از گذاشتن پود بعدی، نخ های تار باید مطابق طرح بافت دوباره مرتب شوند تا پارچه مورد نظر بافته شود.

    1-2-2-1-  هندسه تشکیل دهنه          

              Shed Geometry

    شکل (2) طرز تشکیل دهنه متقارن را نشان می دهد. شرایط لازم برای باز شدن دهنه کار بر اساس نوع مکانیزم پود گذاری و ضربه دفتین تعیین می شود.

    (شکل در فایل اصلی موجود است)

    شکل (2): طرز تشکیل دهنه

    با در نظر گرفتن شکل، ماکزیمم مقدار باز شدن دهنه با فرمول زیر مشخص می شود:

    H = B tan α

    H  ارتفاع باز شدن دهانه نخ های تار B  فاصله بین میل میلک و لبه پارچه و α نیز زاویه بین نخ های تار و پارچه می باشد. داشتن H کوچکتر مطلوب تر است زیرا مقدار بالا رفتن نخ تار کمتر شده و در نتیجه تنش روی نخ کاهش می یابد. اما  بهر حال کنترل H بستگی به اندازه جسم پود گذار دارد. زمان بندی باز شدن دهنه بسیار مهم می باشد. کشش نخهای روئی و زیری در زمان تشکیل دهنه بایستی یکنواخت باقی بماند تا پارچه ای با کیفیت بالا تولید شود.

    در دهنه منظم نخهای تار و ردهای انتهایی کشش بیشتری تحمل می کنند زیرا این نخ های باید مسافت بیشتری را بالا و پایین بروند تا دهنه برای پود گذاری تشکیل گردد (شکل 4-3).

    (شکل در فایل اصلی موجود است)

    شکل (3) : باز شدن دهنه تار به صورت منظم یا نا منظم

     از طرف دیگر در دهنه نامنظم خطر گرفتار شدن نخ پود توسط نخهای تار یا پارگی نخهای تار توسط جسم پود گذار را بهمراه دارد. در شرایط عادی، نخ ها تار و پارچه باید موازی سطح زمین باشند این خط را خط صفر یا خط دهنه کامل (A = B = C) می نامند. (شکل 4-4)

    (شکل در فایل اصلی موجود است)

    شکل(4) :  خط صفر یا خط دهنه کامل

    گاهی نخ های ریسیده شده را وقتی به طرف پایین برده می شوند، تحت کشش بیشتری نسبت به حالتی که به طرف بالا برده می شوند قرار می دهند تا از ایجاد خط شانه جلوگیری به عمل آید. بالا بردن پل تار موجب کشش بیشتر قسمت پایین دهنه می شوند در عین حال، هندسه دهنه تغییر می یابد و دهنه نا متقارن می شود.

     

    شکل(5) اجزاء مکانیزم تشکیل دهنده با ورد در سیستم بادامکی یا دابی را نشان
    می دهد. سیستم دیگری نیز وجود دارد که به نام مکانیزم ژاکارد خوانده می شود و در آن وردی وجود نداشته و هر سر نخ تار بطور جداگانه و تکی تحت کنترل است.
    (شکل در فایل اصلی موجود است)

     

    شکل (5) :  اجزاء تشکیل دهنه

    همانگونه که در شکل (5) می بینید هر نخ تار از داخل چشمی میل میلک (میله فلزی) عبور می کند. میل میلک ها که به ورود وصل شده اند نخهای تار را براساس طرح مشخصی حرکت می دهند. زمانی که وردی بالا و پایین می رود تمام نخ های تاری که به آن وصل شده اند را هم حرکت بالا و پایین می دهد. شکل 5-5 ترتیب قرار گیری نخ های تار برای بافت تافته که از متداول ترین بافتهاست را نشان می دهد. این بافت تنها به دو مجموعه نخ تار نیاز دارد به نحوی که در حین پود گذاری یکی از این مجموعه ها بالا و دیگری در پایین قرار می گیرد. از آنجائیکه هر دسته از نخ های تار به ورد جداگانه متصل هستند، تنها به دو ورد نیاز دارد. برای پود گذاری بعدی مجموعه نخ ها جای خود را با هم عوض می کنند تا عمل در هم یافتن تار و پود انجام پذیرد.

    3-2-1- پود گذاری

    Filling Insertion

    پس از هر تغییر دهنه ، نخ پود در دهنه کار قرار میگیرد. این نخها میتوانند از رنگ ، نمره و.... متفاوتی باشند پس مکانیزم انتخاب نخ پود نیاز می باشد بسته به نوع ماشین ، نخهای مختلف پود در یکپارچه قابل استفاده بوده و مکانیزم های انتخاب پود نخ مناسب را برای جسم پود گذار انتخاب می کند تادر هنه کار قرار گیرد .

     

    تقسیم بندی ماشینهای بافندگی معمولاً بر اساس مکانیزم پود گذاری میباشد
     ( شکل 4-6) . مکانیزم اصلی پود گذاری که امروزه استفاده می شود عبارتند از : ایرجت ، راپیری ، پروژکتایل و جت آب که به آنها ماشینهای بی ماکو می گویند.
    (شکل در فایل اصلی موجود است)

     

    شکل(6) :  طبقه بندی ماشین های بافندگی

    در ماشینهای پروژکتایلی ، جسم پودگذار ، بنام پروژکتایل نخ پود را به داخل دهنه انتقال می دهد انرژی مورد نیاز برای پود گذاری از یک میله فنری ( torsion rod) تأمین گردیده که به محض آزاد شدن انرژی ، میله به حالت اولیه خود بر می گردد . در این حالت تغییر میزان پیچش میله تغییر سرعت پروژکتایل را باعث می شود پروژکتایل بوسیله یک راهنمای چنگکی شکل به راحتی در دهنه حرکت کرده سپس در .واحد دریافت کننده‌، ترمز شده و توسط زنجیر نقاله به نقطه شروع آورده می شود . کوچکی پروژکتایل زمان تشکیل دهنه را کوتاهتر کرده که باعث افزایش سرعت تولید و پهنای پارچه می شود .

    در ماتریس راپیری نخ پود توسط یکی از گیره ها تا میانه عرض بافت در دهنه هدایت شده و در وسط پارچه به دیگری منتقل می شود و بدین ترتیب به طرف دیگر پارچه کشیده می شود چرخ دنده نوسانی که تسمه راپیر روی وآن» قرار گرفته توسط یک چرخ لنگ حرکت می کند رپیرها در دهنه کار بدون هیچ راهنمایی حرکت میکنند  گیره های رپیر گیرنده در مکان دقیق مبادله نخ پود قرار می گیرند .

    4-2-1- تغذیه کننده نخ پود

     Yarn Feeders

     تغذیه کننده های نخ پود یا آکومولاتورها برای پیچش مقدار مشخصی نخ برای پودگذاری استفاده می شوندهدف اصلی آنها تغذیه مناسب نخ تغذیه به ماشین بافندگی با

    کشش ثابت ومناسب می باشد در شکل (7) انواع مختلفی از تغذیه کنتده ها را مشاهده می نمایید .

    (شکل در فایل اصلی موجود است)

    شکل(7) : تغذیه کننده های نخ در ماشینهای راپیری و پروژ کتایل

    انتخاب یک آکومولاتور بستگی به عوامل زیر دارد :

    حداکثر تغذیه

    نمره نخ

    جهت چرخش (‌S یا Z)

     کنترل رزرو نخ

     

    - حداکثر سرعت آکومولاتور بستگی به نمره نخ دارد کنترل رزور نخ نیز ، می تواند به صورت مکانیکی الکترونیکی توسط فتوسل انجام شود نخ کشی از داخل تغذیه کننده دستی یا پنومتیکی می باشد .

    کشش نخ پود توسط کشش دهنده خروجی(CAT) و یا توسط ترمزهای نخ که در انواع مختلفی همچون فرچه ای ، فلزی و فلکس هستند کنترل می شود .

    5-2-1- دفتین زدن

     Beat-Up

    زمانی که نخ پود در دهنه گذاشته شد ، تا حدودی دور از موقعیت نهائی خود قرار می گیرد ، موقعیت نهائی را لبه کار می نامند که یک خط صوری روی محل شروع پارچه است . دلیل این موضوع شکل خاص پودگذاری می باشد ( راپیر ، پروژکتایل ، ایرجت) که نمی تواند دقیقاً به لبه پارچه بچسبند . بنابراین نخ پودی که تازه در دهنه کار قرارداده شده است بایستی با کمک فشار نخهای تار به موقعیت نهائی اش آورده شود . کوبیدن دفتین پورسه ای است که آخرین نخ پود را با وسیله ای به نام شانه به لبه کار فشار می دهد. بدلایل عملی ، تار زمانی که دفتین کوبیده نشود پارچه تشکیل نمی شود .

    شانه یک مجموعه بسته ای از میله های فلزی پهن است . این میله های فلزی با فاصله های معینی از هم قرار دارند تا فضای مناسب برای عبور نخ تار ایجاد شود . شانه همچنین برای کنترل تراکم تار در پارچه نیز به کار می رود . تراکم تاری بصورت تعداد سرنخ در اینچ یا سانتی متر بیان می شود که بر وزن پارچه موثر است . فضای بین دو میله تخت را دندانه گویند . شانه در هر دندانه یک یا چند نخ تار را نگه داشته و به لبه پارچه فشار می دهد . پس از کوبیدن نخ پود و قبل از پرتاب پود بعدی ، شانه به موقعیت قبلی خود باز می گردد .

     

    انتخاب شانه بستگی به عواملی ار قبیل ظاهر پارچه ، وزن پارچه ، نیروی کوبیدن دفتین ، فضای عبور هوا از پارچه و طرح بافت دارد . شانه ها با مشخصه ای به نام
     " نمره شانه "  شناخته می شوند که تعداد دندانه در واحد طول می باشد . مشخص نمودن تعداد سرنخ تار در هر دندانه ،‌معرف تعداد سرنخ در اینچ پارچه می باشد . بایستی توجه نمود که در هم بافتن نخها بطور طبیعی باعث انقباض آنها در پارچه می شود . بنحوی که تراکم تاری پارچه حدود 5 درصد بیشتر ار تراکم تاری شانه خواهد بود که بستگی به نوع بافت ، کشش و نمره نخ ها دارد .

     

    ارتباط تنگاتنگی ما بین تشکیل دهنه و کوبیدن دفتین وجود دارد که آن را نوع نخ و طرح بافت تعیین می کند . برای پودگذاری موثر همراه با کمترین کشش نخهای تاری ، تشکیل دهنه و کوبیدن دفتین باید بنحوه مناسبی زمان بندی شده و با همدیگر هماهنگ باشند . اصولا کوبیدن دفتین برای نخهای فیلامنت در دهنه باز ( دیر ) و برای نخهای استیپل در دهنه بسته ( زود) اتفاق می افتد ( شکل 8 )

    (شکل در فایل اصلی موجود است)

    شکل  8 : کوبیدن دفتن برای دهنه دیر و زود

    در طول دفتین زنی،‌نخهای پود در جهت مخالف نیروهای اصطکاکی نخهای تار فشار داده می شوند . کوبیدن نخهای پود به نیروی قابل ملاحظه ای نیاز دارد . نیروی اصطکاکی به ضریب اصطکاک مابین تار و پود بستگی دارد واکنش دیگری که باعث خم شدن نخهای تار و پود می شود ، مبادله چین خوردگی هاست . برای خنثی سازی این واکنشها ، فشار دادن نخ پود به لبه پارچه بصورت نسبتاً خشنی انجام می شود که به آن کوبیدن دفتین می گویند .

    پروسه دفتین زنی بسیار پیچیده بوده و هر چه بطرف لبه پارچه نزدیکتر شویم نیروی دفتین زنی بیشتر می شود . در هنگام فشار دادن نخ پود به لبه پارچه ، کشش نخ تار افزایش یافته و کشش پارچه کاهش می یابد شکل (9) حرکت نخها در حین کوبیدن دفتین را نشان می دهد . مناطقی از پارچه که نزدیک لبه هستند ساختمان واقعی پارچه را نشان نمی دهند زیرا فاصله بین نخها یکدست نیست

    (شکل در فایل اصلی موجود است)

    شکل9 :  فاصله گذاری بین نخ های پود در طی دفتین زنی

    پس از کوبیدن دفتین ، زمانی که شانه بر می گردد ، کشش تار نیروئی بر روی چند پود آخر اعمال می کند و این پودها تمایل دارند تا به طرف اسنوی بافندگی بر گردند . این نیرو با مقاومت اصطکاکی نخهای پود بالانس می شود . زمانی که سیکل بعدی دفتین انجام شود ، نخها جدید پود قرار داده شده و توسط شانه به لبه کار فشار داده می شوند . نخهائی هم که از قبل در حال لیز خوردن به سمت عقب بودند دوباره به لبه کار فشار داده می شود .

    در بسیاری از حالات به منظور دادن فاصله کمتر به نخهای پود و داشتن ظاهر پارچه مناسب دهنه کار نامتوازن می شود . این دهنه نامتعادل باعث می گردد ، کوششهای متفاوتی در دهنه زیر و دهنه روئی بوجود آید . نخهای دهنه بالائی کوتاهتر شده و کشش کمتری دارند . اما نخهای دهنه زیری بلند تر شده و کشش بیشتری ایجاد می کنند ، که بر کیفیت پارچه تاثیر می گذارد .

    معمولاً ، لبه پارچه ثابت بوده و موقعیت آن از پودی به پود دیگر نغییر نمی کند . اما بهر حال هر گونه توقف لبه کارشده و به نوبه خود باعث تغییر موقعیت لبه کار شده و به نوبه خود باعث بد ضربه زدن دفتین می شود . تفاوتهای موجود در لبه پارچه باعث نایکنواختی در فاصله بین پود ها شده و عیب بشمار می رود . فضای میان پودها عامل بسیار مهمی در دفتین زنی است و همانگونه که قبلا ذکر گردید ، فضای نا منظم میان پودها باعث ناهمواری لبه کار شده و سبب بروز عیب در پارچه می شود . این عیوب از توقفات ماشین بافندگی ناشی می شوند . اگر ماشین بافندگی بدلیلی مثل نخ پارگی توقف کند و بدون درست کردن لبه کار مجدداً شروع به بافت نماید خط شروع مجدد کار روی پارچه بوجود خواهد آمد . این عیب در جاهائی اتفاق می افتد که پود قبلی بطور کامل به لبه کار فشار داده نشده است . این خط همچنین در مواقعی بچشم می خود که نیروی دفتین افزایش یافته و تراکم پودی کم می شود .

     

    6-2-1- پیچش پارچه

     Take-Up

    پارچه پس از بافته شدن ، باید از فضای ماشین بافندگی توسط مکانیزم برداشت با سرعتی که تراکم پودی تحت کنترل باشد خارج شود . دو عامل سرعت ماشین و سرعت برداشت ، تراکم پودی را تعیین می کنند . عموما توان پود گذاری یک ماشین بافندگی هنگام خرید ، بسته به محدوده تنوع بافت ثابت است . این تنوع بافت بستگی به تولید ،‌نوع مکانیزم پود گذاری و عرض مفید ماشین دارد .

    سرعت ماشین بافندگی بر حسب پیک بر دقیقه بیان می شود و میزان برداشت پارچه بصورت سانتی متر بر دقیقه نشان داده می شود . تراکم تاری و تراکم پودی مجموعاً به تراکم پارچه مربوط می شوند . شکل (9) پارامترهای اصلی تراکم و تولید پارچه را نشان می دهد . باید متذکر شد که تراکم تارو پود ،‌قبل و پس از بافت به دلیل بافت رفتگی متفاوت است . هم چنین عملیات تکمیلی بر روی پارچه ، در ساختار و تراکم آن موثرند و این تغییرات باید در ماشین بافندگی ،‌هنگام  بافت ،‌مد نظر قرار گیرند .

    (شکل در فایل اصلی موجود است)

    شکل 4-9 پارامترهای تراکم و تولید پارچه

     

    در این جا روابط زیر را داریم :

    نمره شانه = دندانه بر اینچ یا دندانه بر سانتی متر ( dents/cm)

    تراکم پودی ( Pick/in یا pick/cm ) = سرعت غلتک برداشت / سرعت ماشین

    تراکم تاری = نمره شانه X تعداد سرنخ در هر دندانه

    تراکم پارچه = تراکم تاری X تراکم پودی

    1-6-2-1-  مکانیزم های فرعی Auxiliary Functions

    علاوه بر پنج حرکت اصلی ماشین بافندگی ، مکانیزمهای دیگری نیز در انواع مختلف ماشینها بافندگی وجود دارند ، که سایر مکانیزم ها را کامل می کنند ، عبارتند از :

    سیستم لاملها ،‌هر نخ تاریک لامل برای تقویت ماشین بافندگی در هنگام شل بودن یا پارگی نخ تار

    حس کننده کشش و تعدیل کننده آن برای ثابت نگه داشتن کشش نخهای تار

    مکانیزم توقف ماشین هنگام پارگی نخ پود

    پودیاب اتوماتیک برای کاهش زمان توقف ماشین هنگام پارگی نخ پود

    تغذیه کننده نخ پود برای کنترل کشش آن

    میکسر پود برای جابجائی نخها از روی دو یا چند بوبین

    مکانیزم انتخاب نخ پود به منظور پودگذاری پیوسته که با تعویض بوبین خالی و پر انجام می شود

    تمپل یا حاشیه گیر برای نزدیک نگه داشتن عرض پارچه به عرض نخهای تار در هنگام دفتین زدن

    سنسور های توقف ماشین در هنگام بروز خطاهای مکانیکی

    لامپ های هشدار دهنده رنگی تا نوع توقف بوجود آمده از فاصله دور قابل تشخیص باشد .

    سیستم کنترل مرکزی روعنکاری

    مکانیزم رزرو برای جلوگیری از بد استارت خودرن ماشین پس از توقف مقطعی

    سیستم ثبت میران تولید

    7-2- 1-  کنترل پارچه

     Fabric Control

    1-7-2- 1-  عرض پارچه

     Fabric Width

    در حین عمل بافندگی عرض پارچه برابر با عرض شانه می باشد ( 4-10 ) .

    (شکل در فایل اصلی موجود است)

    شکل( 10) : اثر کنترلی تکمیلی بر عرض پارچه

     ولی با ادامه عملیات بافندگی و دور شدن پارچه از شانه ،‌به چند دلیل پارچه کاهش می یابد. بعضی از پارچه ها مثل پارچه های از جنس الیاف شیشه هرگز جمع نمی شوند ، عوامل جمع شدگی شامل طرح بافت ، تراکم پارچه و کشش بافندگی می شوند . طرح بافت بر سطح چین خوردگی پارچه و در نتیجه چین خوردگی نخ پود اثر گذاشته، ‌باعث جمع شدگی عرضی پارچه می شوند ، همچنین تراکم پارچه نیز بر چین خوردگی آن و نتیجتا بر پهنای بافت موثر است . کشش بالای بافندگی مخصوصاً در نخهای تار ، باعث جمع شدگی پارچه می شود . نخهای نزدیک به حاشیه بخاطر جمع شدگی پارچه به سمت وسط کار ،‌تحت فشار بیشتری قرار می گیرند و باعث تغییر مکان نخهای کناری بافت می شوند .

    (شکل 11)

    (شکل در فایل اصلی موجود است)

    شکل (11) :  اثر کنترلی تکمیلی بر عرض پارچه

     

    با استفاده از تمپل در طرفین پارچه ، از جمع شدگی عرضی آن جلوگیری شده و این کنترل یکی دیگر از نیازهای عملیات بافندگی است . تمپل یک وسیله فلزی است که با اعمال نیرو در جهت پودی ، پارچه را می کشد . امکان استفاده از تمپل در کل عرض بافت نیز وجود دارد، تمپلهای تمام عرض کیفیت یکنواخت پارچه در کل عرض بافت را تضمین می کنند . این تمپلها مزایای زیر را دارند :

    کشش یکنواخت تار و پود در کل عرض بافت

    خواص یکنواخت پارچه در کل عرض بافت

    عدم وجود اثر کشیدگی روی پارچه

    عدم خرابی پارچه توسط غلتک سوزنی

    سرعت در تعویض تمپلهای سراسری به استوانه ای

     

    2-7-2-1- حاشیه ها

     Selvages

    حاشیه بافت به دلیل ایجاد استحکام در پارچه امکان جابجایی مطمئن و بدون ایجاد تغییرات پارچه را فراهم می کند . حاشیه بافت نباید تا بخورد . در ماشین های ماکویی نیازی به ایجاد حاشیه بخصوص نمی باشد چرا که نخ ، بعد از هر پودگذاری ، بریده نمی شود . بنابراین لبه های پارچه صاف و محکم هستند (شکل 4-12 )

    (شکل در فایل اصلی موجود است)

    شکل( 12) : حاشیه های پارچه

     

    در ماشین های بافندگی بی ماکو ، از آنجائیکه نخ پود پس از هر پود گذاری بریده
     می شود ، حاشیه های هر دو طرف پارچه بصورت ریشه دار هستند ( شکل12 ). در این گونه مواد به حاشیه های خاصی نیاز است تا از شکافتن نخهای تار کناره پارچه جلوگیری شود . از چندین نوع حاشیه برای این منظور استفاده می شوند :

     

    حاشیه برگردان : در این روش لبه های نخ پود  با ابزار برگردان در داخل دهنه بعدی پارچه بافته می شود ، در نتیجه تراکم پودی در حاشیه دو برابر است.

    در گذشته از حاشیه های برگردان فقط برای ماشین های پروژکتایل استفاده می شد اما امروزه در غالب ماشینهای بی ماکو مورد استفاده قرار می گیرد . از برگردان حاشیه بصورت پنوماتیکی نیز بعضی مواقع استفاده می کنند.

    در حاشیه لینو ، یک طرح لینو در لبه های پارچه نخهای تار را قفل می کند

    بافتهای نصف کورس لینو مقاومت پرزگیری بالائی دارند. برای این منظور نوع حاشیه از وردهای مخصوص لینو استفاده می گردد .

    برش دهنده های حرارتی که به طور الکترونیکی کنترل می شوند . برای بریدن و ذوب کردن حاشیه پارچه های الیاف مصنوعی بکار می روند . دمای تیغه برش در هنگام توقف ماشین کم می شود .

    3-1-  سیستم های تشکیل دهنه

     Shedding System

    هر ماشین بافندگی ،‌از سیستمی برای کنترل نخ تار بهره  می گیرد . میل میلک های کنترل کننده نخ تار که از طرح بافت پیروی می کنند ، در داخل قابی به نام " ورد " قرار می گیرند .برای هر دسته از نخ های تار که طرح متفاوتی را بوجود می آورند ،‌باید ورد مناسبی در نظر گرفته شود . در حالتی که بافت هر نخ تار متفاوت باشد ،‌به سیستم ژاکارد برای کنترل نخ های تار نیاز داریم .

     

    چهار سیستم برای حرکت نخهای تار وجود دارد :

    مکانیزم میل لنگی

    مکانیزم بادامکی

    مکانیزم دابی

    مکانیزم ژاکارد

    در مکانیزمهای میل لنگی ، بادامک و دابی ، وردها را کنترل می کنند ، اما سیستم ژاکارد کنترل هر نخ تار را بعهده دارد . روی هر نوع ماشین بافندگی هر کدام از مکانیزم های فوق را می تواتند نصب نمود . سیستمهای دابی و ژاکارد می توانند مکانیکی و یا الکترونیکی باشند

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی روند پیشرفت ماشین های بافندگی راپیری سولزر

    فهرست:

    مقدمه...................................................................................................................................................................... 1

    کلیات .................................................................................................................................................................... 3

    هدف........................................................................................................................................................................ 3

    روش تحقیق.......................................................................................................................................................... 3

    فصل اول : بافندگی تاری پودی

    1-1- اساس بافندگی تاری و پودی...............................................................................................................

    2-1- مکانیزم های اصلی بافندگی.................................................................................................................

    1-2-1- تغذیه نخ های تار .............................................................................................................................

    2-2-1-  تشکیل دهنه نخ های تار................................................................................................................

    1-2-2-1-  هندسه تشکیل دهنه ................................................................................................................

    3-2-1- پود گذاری............................................................................................................................................

    4-2-1- تغذیه کننده نخ پود..........................................................................................................................

    5-2-1- دفتین زدن..........................................................................................................................................

    6-2-1- پیچش پارچه.......................................................................................................................................

    7-2- 1-  کنترل پارچه....................................................................................................................................

    1-7-2- 1-  عرض پارچه................................................................................................................................

    2-7-2-1- حاشیه ها........................................................................................................................................

    3-1-  سیستم های تشکیل دهنه..................................................................................................................

    1-3-1- مکانیزم  میل لنگی...........................................................................................................................

    2-3-1- مکانیزم تشکیل دهنه بادامکی........................................................................................................

    3-3-1- مکانیزم تشکیل دهنه دابی..............................................................................................................

    1-3-3-1-  تشکیل دهنه دابی منفی...........................................................................................................

    2-3-3-1- تشکیل دهنه دابی مثبت............................................................................................................

    3-3-3-1- دابی روتاری....................................................................................................................................

    4-1-  بافندگی با ماکو......................................................................................................................................

    5-1- بافندگی بدون ماکو (راپیری) ..............................................................................................................   1-5-1- پودگذاری روش گالبر........................................................................................................................................................................

    2-5-1- پودگذاری روش دواس......................................................................................................................

    فصل دوم : بررسی دستورالعمل تنظیم ماشین بافندگی راپیری سولزر مدل G6200

    1-2- قسمت تغذیه............................................................................................................................................

    1-1-2- سیستم تغذیه.....................................................................................................................................

    1-1-1-2-   نیروی باز کردن چله.................................................................................................................

    2-1-1-2- تنظیم نخ پود................................................................................................................................

    2-1-2-  اسنو.....................................................................................................................................................

    1-2-1-2-  میله خالی اسنو نخ تار..............................................................................................................

    2-2-1-2- قرار دادن فلانژهای چله بروی اسنو خالی.............................................................................

    3-2-1-2-  نخ کشی تقارتی شانه.................................................................................................................

    4-2-1-2-  وارد کردن چله نخ تار................................................................................................................

    5-2-1-2-  تغییر چله نخ تار.........................................................................................................................

    1-5-2-1-2- تنظیم فرستنده علامت.........................................................................................................

    3-1-2- پل نخ تار ............................................................................................................................................

    1-3-1-2- عملکرد.............................................................................................................................................

    2-3-1-2- تنظیم کردن کشیدگی...............................................................................................................

    3-3-1-2- ردیف موازی غلتک نخ تار..........................................................................................................

    4-3-1-2- موقعیت غلطک نخ تار در رابطه با نقطه ثابت (A ) .........................................................

    1-4-3-1-2-  انواع تنظیم کردن.................................................................................................................

    5-3-1-2- موقعیت های افقی و عمودی.....................................................................................................

    1-5-3-1-2- قرار دادن غلتک نخ تار..........................................................................................................

    6-3-1-2- بلوکه کردن غلتک نخ تار............................................................................................................

    7-3-1-2- نصب کردن حس گر....................................................................................................................

    8-3-1-2- کلید حفاظتی غلتک پل تار.......................................................................................................

    9-3-1-2- جاذب ضربه هیدرولیکی ...........................................................................................................

    4-1-2- سیستم کنترل تار.............................................................................................................................

    1-4-1-2- تنظیم دستگاه کنترل تار...........................................................................................................

    1-1-4-1-2- تنظیم فاصله از آخرین میله چله کشی...........................................................................

    2-1-4-1-2- نصب غلتک راهنما..................................................................................................................

    3-1-4-1-2- تنظیم میله های جدا کننده................................................................................................

    4-1-4-1-2- تنظیم حلقه های تماسی......................................................................................................

    5-1-4-1-2- طرح حلقه تماس.....................................................................................................................

    2-4-1-2- دستور العمل تنظیم دستگاه کنترل تار ( تغییر روش سریع) ........................................

    1-2-4-1-2- تنظیم دستگاه کنترل تار......................................................................................................

    2-2-4-1-2- نصب غلتک راهنما ................................................................................................................

    3-2-4-1-2- تنظیم میله های جدا کننده................................................................................................

    4-2-4-1-2- قرار دادن تیغه عرضی الکتریکی لامل..............................................................................

    1-4-2-4-1-2- تنظیم میله عرضی الکتریکی لامل .............................................................................

    5-2-4-1-2- نصب تنظیم پانه پایین نگهدارنده .....................................................................................

    2-2- ناحیه تشکیل پارچه...............................................................................................................................

    1-2-2- سیستم تشکیل دهنه.......................................................................................................................

    1-1-2-2- سیستم تشکیل دهنه دابی........................................................................................................

    1-1-1-2-2- عملکرد.......................................................................................................................................

    2-1-1-2-2- تنظیم محور دابی....................................................................................................................

    3-1-1-2-2- جایگزین کردن و کش دادن تسمه V شکل...................................................................

    4-1-1-2-2- تنظیم بستن دهنه نخ تار.....................................................................................................

    5-1-1-2-2- تنظیم ردیف تسمه دندانه دار.............................................................................................

    6-1-1-2-2- سرویس کردن..........................................................................................................................

    2-2-2- سیستم پود گذاری راپیری.............................................................................................................

    1-2-2-2- نوار همراه راپیر در ماشین سولزر G6200...........................................................................

    2-2-2-2- وارد کردن راپیر.............................................................................................................................

    1-2-2-2-2- برداشتن بست اهرمی.............................................................................................................

    2-2-2-2-2- سوار کردن بست اهرمی........................................................................................................

    3-2-2-2-2- برداشتن بست محور کوچک................................................................................................

    4-2-2-2-2- تنظیم بست محوری...............................................................................................................

    5-2-2-2-2- اندازه گیری فشار بستی........................................................................................................

    6-2-2-2-2- راپیر دریافتی (گیرنده نوع گوه) .........................................................................................

    1-6-2-2-2-2- دریافت راپیر (دریافت کننده موازی ) .........................................................................

    7-2-2-2-2- نصب سر شبه ماکویی را بر روی نوار راپیر......................................................................

    8-2-2-2-2- کنترل راپیرها در ماشین بافندگی......................................................................................

    9-2-2-2-2- برداشتن قسمت نوسان کننده.............................................................................................

    1-9-2-2-2-2- نصب ورقه اتصال................................................................................................................

    10-2-2-2-2- سرویس کردن نوار راپیر.....................................................................................................

    1-10-2-2-2-2- دریافت و وارد کردن راپیرها.........................................................................................

    2-10-2-2-2-2- راهنماهای نوار..................................................................................................................

    3-10-2-2-2-2- برداشتن راپیر به همراه نوار راپیر...............................................................................

    11-2-2-2-2- غلتک های تسمه ای...........................................................................................................

    1-11-2-2-2-2- برداشتن و نصب غلتک تسمه ای بیرونی.................................................................

    2-11-2-2-2-2- برداشتن و نصب غلتک تسمه ای داخلی ...............................................................

    12-2-2-2-2- قرار دادن راهنماهای نواری................................................................................................

    1-12-2-2-2-2- کنترل ارتفاع راهنمای نواری به همراه حداکثر مقدار و مقدار کاهش یافته عرض بافندگی  

    2-12-2-2-2-2- کنترل راهنمای غلتک نخ عیب دار...........................................................................

    3-12-2-2-2-2- تنظیم چرخ نواری به راهنمای نواری........................................................................

    4-12-2-2-2-2- نصب راپیر با نوار.............................................................................................................

    5-12-2-2-2-2- تنظیم مجدد غلتک تسمه ای.....................................................................................

    6-12-2-2-2-2- خط موازی نوار راپیر......................................................................................................

    7-12-2-2-2-2- تنظیم محافظ نوار راپیر................................................................................................

    13-2-2-2-2- تنظیم بادامک بازکننده......................................................................................................

    1-13-2-2-2-2- بست U شکل..................................................................................................................

    14-2-2-2-2- تنظیم شانه بازکننده...........................................................................................................

    3-2-2-2- تنظیم طول پود............................................................................................................................

    4-2-2-2- محرک نوار – چرخ دنده تک مرحله ای فضایی..................................................................

    1-4-2-2-2- تنظیم ضربه..............................................................................................................................

    5-2-2-2- عمل با سرعت کریپ...................................................................................................................

    6-2-2-2- کنترل رنگ.....................................................................................................................................

    1-6-2-2-2- نصب اهرم انتقال......................................................................................................................

    2-6-2-2-2- نصب شافت های تیغه ای.....................................................................................................

    3-6-2-2-2- تنظیم محور..............................................................................................................................

    4-6-2-2-2- نصب قسمت رونده..................................................................................................................

    5-6-2-2-2- تنظیم عمل چپ و راست گرفتن چله..............................................................................

    6-6-2-2-2- نصب انگشت های پود.............................................................................................................

    1-6-6-2-2-2- تنظیم انگشت های پود.....................................................................................................

    7-2-2-2- کنترل پود.......................................................................................................................................

    1-7-2-2-2- دستگاه بافندگی با قسمت حاشیه دادن...........................................................................

    2-7-2-2-2- تنظیم قیچی پود.....................................................................................................................

    3-7-2-2-2- تنظیمات همزمانی...................................................................................................................

    4-7-2-2-2- نصب قیچی پود.......................................................................................................................

    5-7-2-2-2- تنظیم زمان بندی قیچی......................................................................................................

    6-7-2-2-2- نصب کردن و برداشتن کنترل پود ....................................................................................

    7-7-2-2-2- کنترل پود از (WM no.3786) .....................................................................................

    1-7-7-2-2-2- تنظیمات بعدی...................................................................................................................

    2-7-7-2-2-2- تنظیم همزمان بودن.........................................................................................................

    3-7-7-2-2-2- تنظیم قیچی پود...............................................................................................................

    4-7-7-2-2-2- نصب قیچی پود..................................................................................................................

    5-7-7-2-2-2- تنظیم زمان بندی قیچی.................................................................................................

    1-5-7-7-2-2-2- شرایط استاندارد قیچی ْ2..........................................................................................

    6-7-7-2-2-2- نصب کردن و برداشتن  کنترل پود..............................................................................

    8-2-2-2- ترمز نخ پود EFB.......................................................................................................................

    1-8-2-2-2- نخ کشی نخ پود.......................................................................................................................

    2-8-2-2-2- مرحله ترمز................................................................................................................................

    1-2-8-2-2-2- تغییر ورقه ترمز..................................................................................................................

    3-8-2-2-2- جاگزینی نوار پوشش مغناطیسی........................................................................................

    1-3-8-2-2-2- نصب نوار پوشش مغناطیسی..........................................................................................

    4-8-2-2-2- تنظیم دهانه هوار....................................................................................................................

    5-8-2-2-2- تمیز کردن.................................................................................................................................

    6-8-2-2-2- اتصال الکتریکی........................................................................................................................

    9-2-2-2- ترمز پود...........................................................................................................................................

    1-9-2-2-2- تنظیم نیروی ترمز و مدت زمان.........................................................................................

    2-9-2-2-2- مسیر پود...................................................................................................................................

    3-9-2-2-2- تنظیم دهنده هوا....................................................................................................................

    4-9-2-2-2- تنظیم محافظ غلتک راهنما.................................................................................................

    10-2-2-2- جاذب پود....................................................................................................................................

    1-10-2-2-2- کنترل پود..............................................................................................................................

    2-10-2-2-2- سرحسی.................................................................................................................................

    3-10-2-2-2- کنترل جاذب پود.................................................................................................................

    3-2-2- سیستم دفتین زدن..........................................................................................................................

    1-3-2-2- تعادل جرمی شافت نخ کشی....................................................................................................

    2-3-2-2- کاردک.............................................................................................................................................

    1-2-3-2-2- تنظیم کاردک..........................................................................................................................

    2-2-3-2-2- تنظیم طول صفحه ماکو........................................................................................................

    3-3-2-2- دستورالعمل برچسباندن پوشش سطحی صفحه ماکو آدیپرن (adiprene) ...........

    4-3-2-2- همزمان کاردک با چرخ دنده نخ کشی راست و چپ (WM no.2021) .................

    1-4-3-2-2- تراز کردن کاردک....................................................................................................................

    5-3-2-2- همزمنان کردن کاردک با رانش پیرز چپ و راست ( از نوع پرز حلقوی) ...................

    6-3-2-2- شانه..................................................................................................................................................

    1-6-3-2-2- عملکرد........................................................................................................................................

    2-6-3-2-2- نصب شانه..................................................................................................................................

    3-6-3-2-2- ضخامت پیشنهادی دندانه شانه...........................................................................................

    4-6-3-2-2- تغییر عرض بافندگی..............................................................................................................

    ناحیه برداشت پارچه .........................................................................................................................................

    1-3-2- کشیدن  پارچه...................................................................................................................................

    2-3-2- تنظیم تراکم پود................................................................................................................................

    1-2-3-2- بافندگی با الگو تراکم بود...........................................................................................................

    2-2-3-2- تراکم پود بوسیله الگوی ژاکارد.................................................................................................

    3-2-3-2- الگوی تراکم پود توسط 1/PAS.............................................................................................

    4-2-3-2- بافندگی بدون الگوی تراکم پود................................................................................................

    1-4-3-2- متراکم پود WM- ساده...........................................................................................................

    2-4-3-2-  تراکم پود WM – پرز حلقوی..............................................................................................

    5-3-2- کشیدن سریع تار توسط نقطه انتهایی.........................................................................................

    1-5-3-2- کشش سریع تار به همراه کلید از راه دور.............................................................................

    6-3-2- پیچیدن پارچه بروی غلتک.............................................................................................................

    1-6-3-2- تنظیم کلاج....................................................................................................................................

    2-6-3-2- حس کردن قطر غلتک پارچه...................................................................................................

    7-3-2- پیچیدن پارچه برروی غلتک...........................................................................................................

    1-7-3-2- تنظیم کلاج...................................................................................................................................

    2-7-3-2- پیاده کردن غلتک حسی............................................................................................................

    1-2-7-3-2- تنظیم مکانیزم حسی.............................................................................................................

    4-2- ترمز و کلاج..............................................................................................................................................

    1-4-2- عملکرد..................................................................................................................................................

    2-4-2- سرعت های رانیتگ...........................................................................................................................

    3-4-2-سرعت دستگاه.....................................................................................................................................

    1-3-4-2- ماشین ژاکارد کنترل شده از طریق الکتریکی......................................................................

    4-4-2-  پیاده کردن و سوار کردن پولی (فلکه) تسمه V شکل موتور..............................................

    1-4-4-2- نصب تسمه V شکل...................................................................................................................

    2-4-4-2- کشش تسمه V شکل.................................................................................................................

    5-4-2- فاصله ترمز...........................................................................................................................................

    6-4-2- تنظیم فضای کلاج.............................................................................................................................

    7-4-2- تنظیم زاویه ترمز...............................................................................................................................

    8-4-2- نگه داشتن ترمز: ...............................................................................................................................

    1-8-4-2- سوار کردن......................................................................................................................................

    2-8-4-2- سرویس کردن...............................................................................................................................

    5-2- سیستم کناره باف(لینو) .......................................................................................................................

    1-5-2- ابزاربافت نیم تورلینو.........................................................................................................................

    1-1-5-2- کشش نخ ها...................................................................................................................................

    2-1-5-2- قرار دادن ابزار بافت نیم تور......................................................................................................

    3-1-5-2- زمان بندی......................................................................................................................................

    1-3-1-5-2- لبه کمکی سمت چپ............................................................................................................

    2-3-1-5-2- لبه کمکی سمت راست.........................................................................................................

    4-1-5-2- تنظیم نوسان عمل باز کردن الیاف..........................................................................................

    5-1-5-2- تنظیم طول قیطان نایلونی.........................................................................................................

    1-5-1-5-2- تنظیم شافت های کناری......................................................................................................

    2-5-1-5-2- اندازه یگری قیطان نایلونی جدید.......................................................................................

    3-5-1-5-2- اندازه گیری فرآیند.................................................................................................................

    6-5-2- واحد بافت نیم تور لنو V: (Glass fiber) ............................................................................

    1-6-5-2- کشیدن نخ ها.................................................................................................................................

    2-6-5-2- در جایگاه قرار دادن بافت نیم تور لنو و دستگاه کناره بافی.............................................

    3-6-5-2- زمان بندی......................................................................................................................................

    1-3-6-5-2- لبه کمکی سمت چپ............................................................................................................

    2-3-6-5-2- واحد بافت نیمه تور لینو.......................................................................................................

    3-3-6-5-2- لبه کمکی سمت راست.........................................................................................................

    4-6-5-2- تنظیم نوسان عمل باز کردن نخ...............................................................................................

    1-4-6-5-2- واحد بافت نیم تورلینو...........................................................................................................

    2-4-6-5-2- لبه کمکی..................................................................................................................................

    5-6-5-2- اندازه گیری قیطان نایلونی جدید.............................................................................................

    6-6-5-2- تنظیم کشش کابل.......................................................................................................................

    1-6-6-5-2- سمت راست..............................................................................................................................

    7-6-5-2- ابزار الکتریکی بافت نیم تور لنو ولبه کمکی.........................................................................

    1-7-6-5-2- عملکرد........................................................................................................................................

    2-7-6-5-2- در جایگاه قرار دادن بافت نیم تور لینو.............................................................................

    3-7-6-5-2- نخ های نخ کشی.....................................................................................................................

    4-7-6-5-2- نکاتی در مورد بافندگی..........................................................................................................

    فصل سوم : بررسی دستورالعمل تنظیم ماشین بافندگی راپیری سولزر مدل G6500

    1-3- قسمت تغذیه............................................................................................................................................

    1-1-3- باز کردن چله (253 (FG..............................................................................................................

    1-1-1-3- سلسله تراکم پود به همراه چله mm800 .....................................................................

    2-1-1-3- سلسله ترکام های پود به همراه چله mm 1100 .......................................................

    2-1-3- کشش دهنده تار – مثبت (261- (FG ...................................................................................

    1-2-1-3- اوضاع استاندارد.............................................................................................................................

    1-1-2-1-3- تنظیم میله خالی نگاهدارنده...............................................................................................

    2-1-2-1-3- تنظیم غلتک راهنما...............................................................................................................

    3-1-2-1-3- تنظیم موقعیت افقی و عمودی...........................................................................................

    2-2-1-3- حس گر ثابت غلتک....................................................................................................................

    1-2-2-1-3- تعریفی از سلسله موارد استفاده..........................................................................................

    2-2-2-1-3- تغییر دادن حس گر...............................................................................................................

    3-1-3- سیستم کششی..................................................................................................................................

    1-3-1-3- تعریف اطلاعات میزان کردن.....................................................................................................

    2-3-1-3- تنظیم کششی...............................................................................................................................

    2-3- اسنو............................................................................................................................................................

    1-2-3- چله تار نخ (253/251 FG) ........................................................................................................

    1-1-2-3- چله تار کامل..................................................................................................................................

    1-1-1-2-3- آماده کردن میله خالی چله..................................................................................................

    2-2-3- قرار دادن فلانژهای چله...................................................................................................................

    1-2-2-3-شانه کشی تقارنی...........................................................................................................................

    2-2-2-3- شانه کشی نامتقارن......................................................................................................................

    3-2-3- نصب چله تار.......................................................................................................................................

    3-3- غلتک  پل تار (262 (FG...................................................................................................................

    1-3-3- غلتک نخ تار منفی ...........................................................................................................................

    1-1-3-3- شرایط استاندارد...........................................................................................................................

    2-1-3-3- تنظیم موفقیت های افقی و عمودی.......................................................................................

    3-1-3-3- وارد کردن ارتفاع غلتک نخ تار و طور دهانه نخ تار.............................................................

    4-1-3-3- تنظیم ترمز غلتک نخ تار...........................................................................................................   

    5-1-3-3- بالا بر  و غلتک منحرف شده....................................................................................................

    6-1-3-3- غلتک نخ تار منفی – بالا برده شده........................................................................................

    1-6-1-3-3- شرایط استاندارد......................................................................................................................

    2-6-1-3-3- تنظیم حس گر فشار..............................................................................................................

    3-6-1-3-3- تنظیم موفقیت افقی و عمودی............................................................................................

    4-6-1-3-3- وارد کردن ارتفاع غلتک نخ تار و طول دهانه نخ تار......................................................

    2-3-3- غلتک نخ تار مثبت............................................................................................................................

    1-2-3-3- تنظیم موقعیت عمودی و افقی................................................................................................

    2-2-3-3-غلتک منحرف.................................................................................................................................

    3-3-3- حس گر فشار......................................................................................................................................

    1-3-3-3- تعریف سلسله کاربردها................................................................................................................

    2-3-3-3- جاسازی حس گر بافشار پائین تر............................................................................................

    3-3-3-3- جایگزین کردن حس گر فشار بالایی......................................................................................

    4-3-3- کشیدگی محرک سیستم................................................................................................................

    1-4-3-3- تشخیص اطلاعات میزان گردن................................................................................................

    2-4-3-3- تنظیم سیستم نخ کشی............................................................................................................

    4-3- قسمت توقف تار......................................................................................................................................

    1-4-3- حرکت ایست تارها (271 FG) ...................................................................................................

    1-1-4-3- ثابت کردن فاصله چارچوب آخر..............................................................................................

    2-1-4-3- تنظیم میله محافظ نخ................................................................................................................

    3-1-4-3- تنظیم میله های چپ راست.....................................................................................................

    4-1-4-3- تنظیم تیغه عرضی الکتریکی لامل.........................................................................................

    5-1-4-3- اندازه و تنظیم کردن ریل فشار دهنده لبه پارچه...............................................................

    5-3- قسمت ناحیه بافت..................................................................................................................................

    1-5-3- سیستم های تشکیل دهنه..............................................................................................................

    1-1-5-3- سیستم تشکیل دهنه دابی (FG451) ................................................................................

    1-1-1-5-3- تنظیم بسته شدن دهانه نخ تار...........................................................................................

    6-3- سیستم پود گذاری راپیری...................................................................................................................

    1-6-3- ترمز نخ پود (FG561) ..................................................................................................................

    1-1-6-3- مراحل ترمز.....................................................................................................................................

    2-1-6-3- ضخامت پیشنهاد شده برای ورقه های ترمز..........................................................................

    1-2-1-6-3- تغییر ورقه ترمز........................................................................................................................

    3-1-6-3- جایگزین کردن نوارهای پوششی مغناطیسی........................................................................

    4-1-6-3- تنظیم دهانه هوا............................................................................................................................

    5-1-6-3- ایجاد اتصال الکتریکی..................................................................................................................

    2-6-3- قیچی پود.............................................................................................................................................

    1-2-6-3- قراردادن قیچی پود......................................................................................................................

    2-2-6-3- اندازه گیری فشار پست...............................................................................................................

    1-2-2-6-3- تنظیم نیروی بست.................................................................................................................

    2-2-2-6-3- جایگزین کردن فنر.................................................................................................................

    3-2-6-3- جایگزین کردن تیغه گرد............................................................................................................

    4-2-6-3- جایگزین کردن موتور...................................................................................................................

    3-6-3- راهنمای نواری (FGV1) .............................................................................................................

    1-3-6-3- قراردادن راهنمای نواری راست.................................................................................................

    2-3-6-3- قراردادن راهنمای نواری چپ....................................................................................................

    3-3-6-3- تنظیم بازکننده بادامک...............................................................................................................

    1-3-3-6-3-  قراردادن بادامک بازکننده و شبه ماکو U شکل...........................................................

    2-3-3-6-3- تنظیم بادامک بازکننده با استفاده از شبه ماکو فلت....................................................

    3-3-3-6-3- بادامک بازکننده بر روی راپیر نگهدارنده..........................................................................

    4-3-6-3- تنظیم بازکننده.............................................................................................................................

    1-4-3-6-3- قرار دادن میله 2 طرف قلاب ژاکارد در بالای آن..........................................................

    2-4-3-6-3- قراردادن شانه بازکننده..........................................................................................................

    3-4-3-6-3- تنظیم کردن طول نخ پود.....................................................................................................

    5-3-6-3- جانشین کردن قطعه های لغزشی............................................................................................

    1-5-3-6-3- جایگزین کردن قطعات لغزشی بالا.....................................................................................

    2-5-3-6-3- جایگزین کردن قطعات لغزنده پایین تر............................................................................

    6-3-6-3- جایگزین کردن چرخ نواری........................................................................................................

    7-3-6-3- تنظیم یک قطعه میانی...............................................................................................................

    4-6-3- راپیر  572FG...................................................................................................................................

    1-4-6-3- راپیر چپ (واردکردن راپیر) ......................................................................................................

    1-1-4-6-3- بست U شکل..........................................................................................................................

    2-1-4-6-3- بست فلت...................................................................................................................................

    3-1-4-6-3- بست اهرمی همراه با سر شانه با نخ فیلامنتی به کار می روند..................................

    5-6-3- کنترل رنگ ........................................................................................................................................

    1-5-6-3- قراردادن کنترل رنگ – تنظیم استاندارد..............................................................................

    2-5-6-3- جایگاه نصب انگشت پود.............................................................................................................

    1-2-5-6-3- تنظیم ارتفاع انگشت پود با کنترل رنگ...........................................................................

    7-3- سیستم دفتین زدن ..............................................................................................................................

    1-7-3- دفتین  (651 FG)..........................................................................................................................

    1-1-7-3- همزمان کردن دفتین...................................................................................................................

    2-7-3- راهنمای راپیر (661 Fco) ............................................................................................................

    1-2-7-3- نصب دندانه های محافظ.............................................................................................................

    1-1-2-7-3- کنترل ارتفاع دنده های محافظ...........................................................................................

    2-2-7-3- نصب سطح صفحه ماکو..............................................................................................................

    1-2-2-7-3- تشخیص کشیدگی صفحه ماکو...........................................................................................

    3-2-7-3- تبدیل از صفحه ماکوبه دندانه های محافظ...........................................................................

    4-2-7-3- تبدیل از دندانه های محافظ به صفحه ماکو..........................................................................

    3-7-3- میله محافظ تار...................................................................................................................................

    4-7-3- شانه (663FG) ................................................................................................................................

    1-4-7-3- طول شانه و نخ کشی..................................................................................................................

    1-1-4-7-3- گونه مختلف « هراه با شانه کناری و کمکی مجزا».......................................................

    2-1-4-7-3- گونه متفاوت ( بدون شانه جانبی کمکی و مجزا) .........................................................

    2-4-7-3- نصب شانه.......................................................................................................................................

    8-3- ترمز و کلاج..............................................................................................................................................

    1-8-3- محرک اصلی (181 FG ) ............................................................................................................

    1-1-8-3- تنظیم ترمز دستگاه.....................................................................................................................

    2-1-8-3- دستگاه ژاکارد نگهدارنده ترمز (FG452) ...........................................................................

    1-2-1-8-3- نصب دهانه هوا.........................................................................................................................

    2-2-1-8-3- تنظیم آزاد کردن دستی.......................................................................................................

    2-8-3- ورودی نوار(FG171/172) ..........................................................................................................

    1-2-8-3- نصب کردن اورتراول راپیر ( over travel) .....................................................................

    1-1-2-8-3- راپیر چپ (جادادن راپیر) ....................................................................................................

    2-1-2-8-3- راپیر راست (دریافت راپیر) .................................................................................................

    2-2-8-3- نظارت ها.........................................................................................................................................

    فصل چهارم : بررسی قسمت هایی از ماشین های راپیری سولزر مدل F2001 و مدل G6100

    1-4- سولزر مدل F2001...............................................................................................................................

    1-1-4- سیستم تغذیه.....................................................................................................................................

    1-1-1-4- سیستم لت آفت...........................................................................................................................

    1-1-1-1-4- تنظیمات مکانیکی...................................................................................................................

    2-1-4- اسنو.......................................................................................................................................................

    1-2-1-4- تنظیمات اساسی ترمز.................................................................................................................

    2-2-1-4- ضربه گیر هیدرولیکی..................................................................................................................

    3-1-4- سیستم متوقف کننده نخ تار: تنظیم کننده تار(الکتریکی) .................................................

    2-4- قسمت ناحیه بافت..................................................................................................................................

    1-2-4- پود گذاری راپیری.............................................................................................................................

    1-1-2-4-  سیستم کنترل نخ پود...............................................................................................................

     1-1-1-2-4- تنظیمات مکانیکی.................................................................................................................

    2-1-2-4- تنظیم اساسی زمان بادامک قیچی..........................................................................................

    3-1-2-4- تنظیم قیچی..................................................................................................................................

    4-1-2-4- تنظیم بادامکهای کنترل.............................................................................................................

    5-1-2-4- تنظیمات مکانیکی........................................................................................................................

    2-2-4- تنظیمات...............................................................................................................................................

    1-2-2-4-  سوار کردن راپیرها......................................................................................................................

    2-2-2-4- تنظیم محفظه کابل.....................................................................................................................

    3-2-2-4-  تنظیم راپیر سمت راست.........................................................................................................

    4-2-2-4- تنظیم راپیر سمت چپ..............................................................................................................

    5-2-2-4- تنظیم محفظه نوار.......................................................................................................................

    6-2-2-4-  تنظیم و کنترل سر راپیرها......................................................................................................

    1-6-2-2-4-  انواع زبانه های فنری نگهدارنده نخ برای راپیر سمت راست.....................................

    2-6-2-2-4- کنترل سرراپیر سمت راست توسط گیج..........................................................................

    3-6-2-2-4-  سر راپیرسمت چپ...............................................................................................................

    4-6-2-2-4- تنظیم اهرم بازکننده سر راپیر سمت چپ......................................................................

    1-4-6-2-2-4-انواع زبانه های نخگیر موجود برای سر راپیر سمت چپ..........................................

    3-2-4- نصب کردن سرراپیر روی نوار.........................................................................................................

    3-2-4- نصب کردن سرراپیر روی نوار.........................................................................................................

    3-4- دفتین .......................................................................................................................................................

    4-4- ناحیه برداشت پارچه..............................................................................................................................

    1-4-4- سیستم تیک آب پارچه...................................................................................................................

    2-4-4- پیچش پارچه.......................................................................................................................................

    5-4- کلاج و ترمز..............................................................................................................................................

    1-5-4- حرکت و ترمز (کلاچ و ترمز) ........................................................................................................

    6-4- حاشیه ساز................................................................................................................................................

    1-6-4- حاشیه لینو و حاشیه کمکی...........................................................................................................

    1-1-6-4- عملکرد بادامکها.............................................................................................................................

    2-1-6-4- تنظیمات حاشیه ساز...................................................................................................................

    1-2-1-6-4- حاشیه ساز راست ( با حاشیه کمکی ) ............................................................................

    1-1-2-1-6-4-  تنظیم قیچی......................................................................................................................

    1-1-1-2-1-6-4- نصب کردن قیچی.........................................................................................................

    2-1-2-1-6-4-  نصب قلاب حاشیه ساز...................................................................................................

    3-1-2-1-6-4-  تنظیم ترمز نخ..................................................................................................................

    4-1-2-1-6-4-  تنظیم زمان بادامک های کنترل..................................................................................

    2-2-1-6-4-  حاشیه ساز سمت چپ.........................................................................................................

    1-2-2-1-6-4- سوار کردن حاشیه ساز روی ماشین.............................................................................

    2-2-2-1-6-4- تنظیم قیچی.......................................................................................................................

    1-2-2-2-1-6-4- نصب کردن قیچی.........................................................................................................

    3-2-2-1-6-4- نصب قلاب حاشیه ساز.....................................................................................................

    3-2-1-6-4-  تنظیمات نساجی حاشیه ساز.............................................................................................

    1-3-2-1-6-4- حاشیه کمکی سمت چپ................................................................................................

    2-3-2-1-6-4- حاشیه وسط : ( هنگام بافت چند عرض) ..................................................................

    4-2-1-6-4- امکانات بافتهای مختلف در حاشیه.....................................................................................

    5-2-1-6-4- نخکشی حاشیه در شانه........................................................................................................

    1-5-2-1-6-4- جنس نخ های حاشیه.......................................................................................................

    7-4- سولزر مدل G6100..............................................................................................................................

    1-7-4-در رابطه با G6100...........................................................................................................................

    1-1-7-4- ساختمان فشرده...........................................................................................................................

    2-1-7-4- کنترل رنگ....................................................................................................................................

    3-1-7-4- غلتک های تار................................................................................................................................

    4-1-7-4- قسمتهای ماشین..........................................................................................................................

    1-4-1-7-4- محرک ماشین 1525*9.5..................................................................................................

    2-4-1-7-4- کنترل تار...................................................................................................................................

    3-4-1-7-4- دفتین.........................................................................................................................................

    4-4-1-7-4- کنترل پارچه.............................................................................................................................

    5-1-7-4- طرح..................................................................................................................................................

    6-1-7-4- جریان تار الکترونیکی..................................................................................................................

    2-7-4- در انتها ضمیمه مشخصات تکنیکی با معرفی علائم اختصاری آن ذکر می شود.............

    1-2-7-4- مشخصات فنی و تکنیکی G6100,EP,SP,J,F       

     

    منبع:

    دکتر هوشنگ بهزادان و مهندس شاهپور وزیر دفتری ، مکانیزم و تکنولوژی ماشین های بافندگی .

    دستورا لعمل تنظیم ماشین های بافندگی راپیری سولزر مدل F2001, G6100,G6200,G6500.

    مهندس هادی زاده ، جزوه بافندگی1، دانشگاه آزاد اسلامی یزد.

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی روند پیشرفت ماشین های بافندگی راپیری سولزر, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی روند پیشرفت ماشین های بافندگی راپیری سولزر, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی روند پیشرفت ماشین های بافندگی راپیری سولزر, رساله در مورد پایان نامه بررسی روند پیشرفت ماشین های بافندگی راپیری سولزر, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی روند پیشرفت ماشین های بافندگی راپیری سولزر, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی روند پیشرفت ماشین های بافندگی راپیری سولزر, مقاله در مورد پایان نامه بررسی روند پیشرفت ماشین های بافندگی راپیری سولزر, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی روند پیشرفت ماشین های بافندگی راپیری سولزر, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی روند پیشرفت ماشین های بافندگی راپیری سولزر, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی روند پیشرفت ماشین های بافندگی راپیری سولزر, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی روند پیشرفت ماشین های بافندگی راپیری سولزر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت