پروپوزال اپیدمیولوژی اختلالات روانی در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389

تعداد صفحات: 21 فرمت فایل: word کد فایل: 4057
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال اپیدمیولوژی اختلالات روانی در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389

    پایان‏نامه‌ی کارشناسی ارشد

    گرایش: روانشناسی بالینی

    اطلاعات مربوط به پایان‏نامه:

     

    الف- عنوان تحقیق

    1- عنوان به زبان فارسی:

    اپیدمیولوژی اختلالات روانی در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389

     

    2-  عنوان به زبان انگلیسی/(آلمانی، فرانسه، عربی):

     

    Epidemiology of psychiatric disorders among patients admitted to psychiatric hospitals sacrifice of Ardabil in the years 1390-1389

    ب – تعداد واحد پایان‏نامه: 6 واحد

     

    ج- بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبه‏های مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق به صورت مستند) :

     

    یکی از معضلات ومشکلات جوامع امروزی بیماری های روانی است . بیماریهای روانی همواره در اجتماعات بشری وجودداشته است.ولیکن اطلاعات آماری وعینی در این موارد اندک بود،اما امروزه با گسترش اطلاعات پژوهشی وآماری می توان معیار نسبتاٌ واقعی از بروز و شیوع بیماریهای روانی ارائه داد . البته شیوع بیماریهای روانی در گذشته به شدت وکثرت امروز نبوده است ،چرا که در هیچ عصری،عواملی که بر سیستم عصبی انسان فشار وارد می کنند وموجبات نا بسامانی وپریشانی افکار وعواطف وی می گردند مانند عصر حاضر نبوده است(ساپنیگتون[1]،1385)  .

    راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی [2](DSM _ IV_TR)اختلال روانی را یک سندرم یا الگوی رفتاری داند که با احساس ناراحتی یا ناتوانی (تخریب در یک یا چند زمینه ای کارکردی) همراه است. همچنین سندرم نباید فقط پاسخی قابل انتظار و تایید شده از نظر اجتماعی نسبت به یک رویداد خاص، نظیر مرگ یک فرد عزیز باشد. مطابق تعریف IR IV DSM رفتارهای انحرافی (مثلا از نظر سیاسی، مذهبی یا جنسی) و تعارض هایی که در درجه ی اول بین خود و اجتماع وجود دارد، اختلال روانی شمرده نمی شوند) حسین شاهی برواتی،۱۳۸۵( .

    همه گیری شناسی اختلالات روانپزشکی، شاخه ای ازپژوهش در علوم رفتاری است که نحوه توزیع این بیماری ها در جامعه را مورد مطالعه قرار میدهد هرچند وجود بیماری های روانی در جوامع مختلف از قرن ها پیش مورد تأیید قرار گرفته است لیکن در طی قرن بیستم بود که روشهای آماری برای برآورد حجم این مشکلات مورد استفاده قرار گرفت(مسگرانی و همکاران،1385).

    برخی از بیماران مبتلا به اختلال روان پزشکی جهت درمان نیازمند بستری در بیمارستان های تخصصی روان پزشکی می باشند.گروهی از این بیماران به علت احتمال آسیب رساندن به خود و یا دیگران بستری می شوند، برخی جهت تنظیم درمان دارویی و غیر دارویی در بیمارستان بستری میگردند و گروهی جهت تایید تشخیص و یا مشخص شدن نوع بیماری به بیمارستان مراجعه میکنند. مطالعات همه گیر شناسی اختلالات روان پزشکی نشان داده است که بیماران مبتلابه اسکیزوفرنی تا ٥٠ % تخت های بیمارستان روانی رااشغال می کنند و حتی با مصرف داروهای ضدجنون ٤٠تا ٦٠ درصد آنها در دو سال پس از ترخیص، مجددا دربیمارستان روانی بستری می شوند(فیاضی بردبار و همکاران،1384).

    اختلالات خلقی، اختلالات سایکوتیک، اختلال استرس پس از سانحه و عقب ماندگی ذهنی از دیگر موارد پذیرفته شدگان در بیمارستان های روانی هستند. داشتن اطلاعات همه گیرشناسی بیماران بستری در بیمارستان روان پزشکی و علت بستری آنها، می تواند در برنامه ریزی برای بیماران روان پزشکی منطقه، و برنامه ریزی بیمارستان کمک شایانی بنماید. از آن جا که بیمارستان ایثار ، تنها مرکز  اختصاصی بستری بیماران روان پزشکی در استان اردبیل می باشد و تاکنون مطالعه همه گیرشناسی دقیقی از بیماران بستری در این بیمارستان صورت نگرفته بود، این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیولوژی بیماران بستری در بیمارستان روانی ایثار انجام گرفت.

    د - اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرآیند تحقیقی احتمالاً جدیدی که در این تحقیق مورد استفاده قرار می‏گیرد):

     

    اغلب مطالعات همه گیر شناسی در کشور ما معدود و محدود می باشد بیماریهای روانی یکی از مشکلات بزرگ جوامع امروزی است ، مطالعات متعدد ثابت نموده است که بین عوامل اجتماعی و بیماری های روانی رابطه ای خاص موجود است .بیماری روانی امری اجتماعی است ، نه تنها به این علت که در اوضاع وشرایط اجتماعی پدید می آید، بلکه به این دلیل که ریشه های آن در ساختمان جامعه قرار دارد .بیماری روانی علاوه بر رنج ومحدودیت هایی که برای فرد ایجاد می کند باعث می شود تا فرد در فعالیت های اجتماعی و حرفه ای خود دچار تبعیض هایی به علت انگ بیماری روانی نیز شود، تأثیر اختلالات روانی روی جامعه به دلیل مراقبت از آ نها و حمایت های فیزیکی و کاهش مولد بودن آن ها بسیار مهم است. بار سنگین هزینه های درمان و مراقبت از آن ها و حمایت های فیزیکی و عاطفی که بر دوش خانواده های بیماران است و همچنین بار اقتصادی آنها نباید نادیده گرفته شود(کاپلان و سادوک ،1996)[3] سازمان بهداشت جهانی در سال2001 اعلام کرد که تقریبا 45میلیون نفر در سراسر دنیا از برخی از اختلالات روانی رنج می برند و از هر 4 نفر  1 نفر در برخی از مراحل زندگی علائم اختلالا ت روانی را تجربه می کند(یاسمی و همکاران،2005) .

    اختلال روانی یا بیمار روانی یک الگوی رفتاری وروانشناختی است که در یک فرد اتفاق می افتد و همراه با آشفتگی در کارکرد ناشی از یک اختلال بیولوژیک، اجتماعی، روانشناختی، ژنتیک، فیزیکی یا شیمیایی است. اختلال روانی بر حسب شدت انحراف از محدوده طبیعی سنجیده می شود بیماری روانی علاوه بر رنج ومحدودیت هایی که برای فرد ایجاد می کند باعث می شود تا فرد در فعالیت های اجتماعی و حرفه ای خود دچار تبعیضهایی به علت انگ بیماری روانی نیز شود، تأثیر اختلالات روانی روی جامعه به دلیل مراقبت از آنها و حمایت های فیزیکی و کاهش مولد بودن آن ها بسیار مهم است. بار سنگین هزینه های درمان و مراقبت از آن ها و حمایت های فیزیکی و عاطفی که بردوش خانواده های بیماران است و همچنین بار اقتصادی آنها نباید نادیده گرفته شود(کاپلان،سادوک،1996).بنابرمسائل مطرح شده ضرورت انجام پژوهش های بیشتردر زمینه همه گیر شناسی در زمینه بیماری های روانی برای برنامه ریزی دقیق و موثر برای درمان و بهبود علائم و بازگردانی این افراد به آغوش خانواده و بهبود کارایی این بیماران به وضوح احساس می شود.

     

     

    ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بیان مختصر پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور پیرامون موضوع تحقیق و نتایج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظری تحقیق با ارائه منابع):

     

    مسگرانی و همکاران(1383) پژوهشی با عنوان بررسی همه گیرشناسی علایم اختلالات روانی در دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام دادند نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که 5/15%   دانشجویان مورد بررسی مشکوک به اختلال روانی بوده که شیوع آن در دانشجویان دختر3/17 % و در دانشجویان پسر1/11% می باشد.شایعترین علایم ترس مرضی 1/3% و روان پریشی7/2 %  می باشد. سایر علایم شامل اختلال پرخاشگری و حساسیت بین فردی 8/1%  اختلال وسواس- اجبار و اضطراب6/1%و افسردگی4/0 % است. ارتباط معنی دار بین جنس و GSI [4] ، اضطراب، ترس مرضی وجود دارد که در دانشجویان دختر بیش از دانشجویان پسر می باشد  (P<0.05).

    نتایج بدست آمده از پژوهش اشکانی و همکلاران (1381) در زندان عادل اباد شیراز نشان داد که 1/75% از افراد مورد بررسی مبتلا به اختلالهای روانی بوده اند که در این میان اختلالهای خلقی 9/41%، اختلالهای شخصیتی 2/32%، اختلالهای اضطرابی 1/8%، اختلالهای عضوی- مغزی و اختلالهای روان تنی 45/6%، اختلالهای روان پریشی 64/5% و اختلالهای شبه جسمی 64/5% را به خود اختصاص داده بودند. بنابرین نتیجه مطالعه اشکانی و همکاران(1381)نشان داد که اختلال روانی در زندان نسبت به جامعه عمومی شیوع بسیار بالاتری دارد.

    در مطالعه فیاضی بردبار وهمکاران با عنوان همه گیرشناسی بیماران بستری در بیمارستان روان پزشکی ابن سینا مشهد این یافته ها بدست آمد22% بیماران سابقه بستری قبلی در بیمارستان روان پزشکی داشتند. 26% آنها مواد مخدر مصرف می کردند که شایع ترین آن تریاک بود. 22% بیماران مورد بستری با تشخیص BMD-I، 12%با تشخیص اسکیزوفرنی، 5/9% با تشخیص PTSD و 5/7% به علت سو مصرف مواد بستری شده بودند. باقیمانده بیماران تشخیص هایی چون اختلال افسردگی اساسی، اسکیزوفرنی فرم، اسکیزوفکتیو، اختلالات شخصیت، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات روان پزشکی ناشی از بیماران جسمی یا مصرف مواد داشتند(فیاضی بردبار و همکاران،1384).

    شایع ترین گروه اختلالات روانپزشکی در مطالعه محمدی و همکاران(1380)اختلالات اضطرابی با 87/5 درصد ، افسردگی اساسی با26/2 درصد و اختلال سایکوتیک با 60/ اختلالات عصب شناختی با35/1 و اختلالات تجزیه ای با 75/ درصد در استان همدان به دست امد.

    در پژوهش راه نجات و همکاران (1391)با عنوان همه گیرشناسی اختلالات روانی در بین کارکنان یگان های زمینی یکی از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران بر اساس شاخص نشانگان عمومی(GSI) پرسشنامه SCL 90، از 975 آزمودنی 346 نفر (5/35%)مشکوک به اختلال روانی تشخیص داده شدند. افکار پارانوئید و اختلال جسمانی کردن به ترتیب با  5/15 و  4/15درصد شایع ترین اختلالات روانی در بین آزمودنی های مورد پژوهش بود. همچنین نتایج حاکی از آن بودند که میزان شیوع انواع علائم مرضی در کارکنان گروه سنی 30-20 سال، کارکنان دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر، افسران جزء، کارکنان متاهل، کارکنان رسته های رزمی و عملیاتی بیش از گروه های دیگر بود.

    در مطالعه ای در کانادا در مورد بیمارانی که داوطلبانه بستری شده بودند بیشترین تشخیص اختلالات خلقی)2/36%) بود. در آن مطالعه بیماران اسکیزوفرنی در رتبه سوم با ( 7/9%)موارد قرار داشتند. در همان مطالعه در مورد بیمارانی که غیر داوطلبانه پذیرش شده بودند، بیشترین تشخیص، اسکیزوفرنی 1/30 درصدبود(کورکلیا و همکاران ،1998)[5]

    طبق اطلاعات منتشر شدهدر تحقیق رادبر بیماران اسکیزوفرنی و اختلال خلقی رشد فزاینده ای در اشغال تخت های بیمارستان مزمن بستری داشته اند(رادبرد،2000)[6].

    مطالعه برمز و همکاران نشان داد که حداقل ٢ ٩/ ٢٥ % افراد بستری شده، سابقه سوء مصرف مواد مخدرداشته اند که شایعترین ماده مورد مصرف تریاک بود. در این مطالعه دیده شده که ٦٠ % بیماران بستری در بیمارستان های روان پزشکی حداقل یک نوع ماده مخدر را مورد سوء مصرف قرار می دهند(برمز و همکاران ،2002)[7].

    در تحقیقی در آرژانتین ٦٦ % طی بررسی مشخص شد تشخیص نهایی ٤٢ % بیماران اختلال خلقی ، ٣٤% اختلال شخصیت و فقط ١٢ % اختلال اسکیزوفرنی و یا سایرسایکوز ها بودند(نمیروسکی و همکاران،2004)[8].

     

     

    و – جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق: (ذیل این قسمت توسط استاد راهنما امضاء شود)

     

    تحقیق در زمینه همه گیرشناسی اختلالات روانی یکی از مباحث مهم برای برنامه ریزی ،شناخت بهتر در مورد وضعیت بیماران و تدوین برنامه درمانی موثر برای این بیماران می باشد متاسفانه در کشور ما کمتر به این امر مهم پرداخته شده است و اولین بار است که در بیمارستان روانپزشکی ایثار اردبیل تحقیقی با عنوان همه گیر شناسی اختلالات روانی در بین مراجعین به بیمارستان ایثار اردبیل انجام می شود

    پایان نامه این پروپوزال در سایت وجود ندارد

  • فهرست و منابع پروپوزال اپیدمیولوژی اختلالات روانی در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    -اشکانی،حمید ؛ ده بزرگی، غلامرضاو شجاع ،سیدعبدالمجید.(1381).همه گیرشناسی اختلالهای روانی در مردان زندان عادل آباد شیراز، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران ،شماره 8 ،دوره 2،ص4-9.

    -ساپنیگتون، اندروا. (1385). بهداشت روانی ، مترجم: حمیدرضا حسین شاهی برواتی،86-88.

    -راه نجات، امیرمحسن؛ بهامین، قباد ؛ سجادیان ، سیدرضا و دنیوی ، وحید.(1390). همه گیرشناسی اختلالات روانی در بین کارکنان یگان های زمینی یکی از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران،مجله روانشناسی نظامی،دوره 2،شماره 6،ص27-36

    -فیاضی بردبار، محمد رضا ؛ بهدانی، فاطمه  و حبرانی، پریا. (1384). همه گیر شناسی بیماران بستری در بیمارستان مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ،شماره ٩ ‐ سال 4ص70.

    -مسگرانی، محسن؛ شفیعی، شهلا ؛ صادقی خراشاد، محمود و کیانی، نصرت.(1383). بررسی همه گیرشناسی علایم اختلالات روانی در دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی زاهدان،مجله طب و تزکیه،شماره 53،ص84-88.

    -محمدی، محمدرضا ؛ باقری یزدی، سیدعباس؛ رهگذر، مهدی؛ مسگرپور، بیتا؛ باب الحوائجی، ابوالفضل؛ لطفی، اعظم و ضرابیان، محمدکاظم.(1380).همه گیری شناسی اختلالات روانپزشکی در استان همدان در سال ١٣٨٠ ،مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان،سال 11، شماره 3،ص28-30.

     

     

     

    -Brems C, Johnson ME, Wells RS, Burns R, Kletti N: Rates and sequels of coexistence of substance use and other psychiatric disorders. Int J Cir Cumpolar Health 2002; 61(3): 224-44.

     

    -Cumbie SA, Conley VMC, Burman ME. Advanced Practice nursing model for comprehensive care with chronic illness: model for promoting process engagement. Advances in Nursing Science: Nursing Care Management. 2004; 27: 70-80.

     

    -Kaplan H, Sadouk B. Abstract of clinical psychiatry. first edition, publication of Hayyan,1996.

    - Korkelia JA,Lethtinen V,Tuorit,Helenius H.Potterns of psychiatric hospital service use in finland: A national register study of hospital discharges in the early 1990. Soc psychiatry.Epidemiology 1998; 33:218-223

     

    -Nemirovsky M, Guardo G, Rosenstein M, Agrest M, Tkach J,Montanelli R. Epidemiological features of admitted patients to a psychiatric unit in a Prepaid Medical Organization in Buenos Aires City vertex.2003 Dec-2004 Feb;14(54): 292-80.

    -Robin،L.N(1987).psychiatric epidemiology.ar-chives of general psychiatry.35,698-702.

    -Rothbord AB,Kuno E. Succes of Deintitutionalization .International journal of Law and psychiatry 2000; 23; No 3-4:329-344.

     

    - Sadock Bj,Sadock va. Synopsis of Psychiatry .8th ed;2003.44-59.

     

    -Yasamy MT, Sardarpour Goudarzi SH, AminEsmaeeli M, Mahdavi N, Ebrahimpour A & et al. practical Mental health for general And family particitioner. publication of Aramesh. Tehran, 2005.

     

پروپوزال در مورد پروپوزال اپیدمیولوژی اختلالات روانی در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389, گزارش سمینار در مورد پروپوزال اپیدمیولوژی اختلالات روانی در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389, تز دکترا در مورد پروپوزال اپیدمیولوژی اختلالات روانی در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389, رساله در مورد پروپوزال اپیدمیولوژی اختلالات روانی در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389, پایان نامه در مورد پروپوزال اپیدمیولوژی اختلالات روانی در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389, تحقیق در مورد پروپوزال اپیدمیولوژی اختلالات روانی در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389, مقاله در مورد پروپوزال اپیدمیولوژی اختلالات روانی در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389, پروژه دانشجویی در مورد پروپوزال اپیدمیولوژی اختلالات روانی در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389, تحقیق دانشجویی در مورد پروپوزال اپیدمیولوژی اختلالات روانی در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389, مقاله دانشجویی در مورد پروپوزال اپیدمیولوژی اختلالات روانی در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389, پروژه دانشجویی درباره پروپوزال اپیدمیولوژی اختلالات روانی در بین مراجعین به بیمارستان تخصصی روانپزشکی ایثار اردبیل در فاصله سال های 1390-1389
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت